Black Sabbath – Sabbath Bloody Sabbath (1973)

MAINOS:



Heavy metallin yli 50 vuotta sitten lanseerannut Black Sabbath iski 1970-luvun puoliväliin saakka ulos levyjä yksi per vuosi -tahdilla, samanaikaisesti bändi kiersi ympäri maailmaa päät upotettuina kokaiinipilveen. Laiva pysyi kurssissa pääasiassa kitaristi Tony Iommin riffien, sävellysten sekä päämäärätietoisen asenteen ansiosta.

Syksyllä 1973 levy-yhtiön vaatiessa viidettä täyspitkää, polttoaine alkoi olla loppu, ja Iommin sävellyskynä kuivui pahasti. Edelliset ”Vol. 4” -sessiot olivat sujuneet hienosti, joten Los Angelesista sama talo vuokrattiin sävellystyöhön ja Record Plant -studio varsinaisiin nauhoituksiin. Kaikki odottivat Iommilta kasaa murhariffejä, ja kun tulosta ei syntynyt, bändi siirtyi nopeasti pubiin jättäen kitaristin vääntelemään käsiään luovassa tuskassa.

Muutaman viikon turhan yrityksen jälkeen siirryttiin kotimaahan Englantiin Clearwall -linnaan. Linnassa pyörinyt kummitus ja kolkko tunnelma auttoivat tilanteeseen. Heti ensimmäisenä päivänä Tony loihti kitarastaan ”Sabbath Bloody Sabbath” -albumin ikimuistoisen nimikappaleen sävelet.

Riffi on yhä yksi Iommin sekä sitä kautta genren parhaista ja koko biisin sovitus vie vastustamattomasti mukanaan. Ozzy Osbourne laulaa äänialansa rajoilla, ja sovituksen mielenkiintoiset vaihtelut toimivat hienosti.

Basisti Geezer Butler vastasi edelleen pääosasta sanoituksia, ja yhtye liikkui näissä sekä musiikissa entistä psykeedeelisemmille alueille tinkimättä aiemmasta raskaudesta, kun sitä vaadittiin. Nimikappale oli aikanaan kokoonpanon Ozzy-kauden kovinta antia ja sanoitukset kuten ”The execution of your mind, you really have to turn” tai ”Living just for dying, dying just for you” kuvasivat osuvasti aikakauden henkeä. Iommi epäili basistin kirjoittaneen sanat inspiroituneena kitaristin inspiraation katoamisesta, joka hetken aikaa tuntui merkitsevän koko Black Sabbathin loppua.

Iommin saatua sävellysintonsa takaisin myös muu yhtye toi muutamia merkittäviä kontribuutioita levylle. Butler kirjoitti tasokkaan ja polveilevan ”A National Acrobat” -kappaleen, jossa myös saadaan nauttia tarttuvasta riffistä. Jopa Ozzy loihti Moog-syntikalla peruskuvion biisiin ”Who Are You”, joka jää tasollaan muusta materiaalista, mutta kyse on enemmän kokonaisuuden vahvuudesta kuin biisin heikkoudesta.

Iommin vahvasti johtama ”Fluff” neliminuuttisena instrumentaalina osoittaa bändin lahjakkuuden melodisemmassa ja kevyemmässä osastossa ja tätä seuraava ”Sabbdra Cadabra” oli potentiaalista singlemateriaalia. Yes-legenda Rick Wakeman soitti kappaleessa pianoa ja Iommi toi albumille myös jousia, säkkipillejä, syntetisaattorin sekä sitarin. Päätösteos ”Spiral Architect” kasvaa näiden voimalla minieepokseksi.

Rumpali Bill Ward totesi julkaisun aikoihin, ettei bändi ollut enää joukko nuoria, vihaisia miehiä ja mielenkiinto oli positiivisemmissa asioissa. Tämä siitä huolimatta, ettei bändin keski-ikä ollut edes 25 vuotta. Yleisesti ”Sabbath Bloody Sabbath” -LP:tä pidetään vielä Black Sabbathin kultakauden parhaimmistona, ja levyllä yhtye myös eteni musiikillisesti monipuolisempaan ilmaisuun. Albumi yli lähes top-10:een listoilla ja seurannut Amerikan kiertue Black Oak Arkansin kanssa rikkoi kaikki ennätykset. Keväällä 1974 Sabbath myös esiintyi valtavalle yleisömäärälle Ontariossa California Jam -suurfestareilla, jossa nähtiin myös Deep Purple sekä Emerson, Lake & Palmer.

Lopuksi on mainittava kansitaide, jossa nähdään Drew Struzanin maalaukset kahdesta eri kulmasta. Se kuvasi Sabbathin kappaleissa usein esiintyvää hyvän ja pahan välistä taistelua. 50 vuotta täyttävä ”Sabbath Bloody Sabbath” ei välttämättä ole Black Sabbathin paras teos, mutta se osoittaa nuoren yhtyeen kyenneen vuonna 1973 hämmästyttävän moni-ilmeiseen suoritukseen ja materiaali on kestänyt aikaa hienosti.

9-/10

Ville Krannila

1.Sabbath Bloody Sabbath
2.A National Acrobat
3.Fluff
4.Sabbra Cadabra
5.Killing Yourself To Live
6.Who Are You
7.Looking For Today
8.Spiral Architect

Profiili | + artikkelit

Hevimaailmassa vaellettu jo 1980-luvulta. Monipuolisen metallimusiikkiin syventymisen, perheen sekä työn ohella ajan vievät kolme koota; kirjoittaminen, koulutus ja kuntoilu.