Mediatiedotteen laatiminen – vinkkilista

Alkuperäinen kuva: Pixabay

Onko yhtyeesi julkaissut uuden singlen tai musiikkivideon? Onko miehistöönne tullut muutoksia? Oletteko tehneet levydiilin tai suuntaamassa kiertueelle? Bändin promootion kannalta on järkevää lähestyä eri medioita, joilla on mahdollisuus levittää sanomaa oikeille kohderyhmille oikealla tavalla.

Voi kuulostaa erikoiselta, mutta mediatiedotteiden julkaiseminen on enimmäkseen copy/paste-työtä. Mediat saavat päivittäin kymmenittäin erilaisia vinkkejä ja tiedotteita, joista julkaistaan toimituksen mielestä mielenkiintoisimmat. Eri medioilla on eri perustelunsa siitä mitä julkaistaan ja mitä ei.

Pääsääntöisesti suurimpien yhtyeiden uutisoinnit julkaistaan aina, mutta pienempien ja tuntemattomampien bändien viestit saattavat jäädä työpöydälle. Etenkin, jos toimitukseen tullut tiedote on heikkoa tasoa. 

Tämä ei ole toimituksellisesti kovinkaan houkutteleva viesti: “Moi, me julkastiin just uus biisi, se on ihan v*tun kova ralli, löytyy tosta: www.jokulinkkitähän” 

Metalliluolan tarkoituksena on tukea tunnetuimpien yhtyeiden lisäksi myös kellarin syövereissä takovia kotimaisia orkestereita, jotka ansaitsevat saada musiikkiaan kaiken kansan kuultavaksi. Emme valikoi julkaisujamme bändien musiikillinen anti edellä.

Kirjoitimme bändejä, promoottoreita ja levy-yhtiöitä varten vinkkejä hyvän mediatiedotteen laatimiseen. Nämä eivät ole absoluuttisia totuuksia, mutta alla olevaa ohjeistusta noudattaen mahdollisuudet saada tiedote julkaistavaksi paranee huomattavasti.

Katso myös ohjeiden alla oleva fiktiivinen esimerkkitiedote.

Mediatiedotteen runko:

  1. Pääotsikko
    Kirjoita otsikko lyhyesti ja ytimekkäästi. Vältä turhia kielikoukeroita, kehumista ja huutomerkkejä. Yleensä modaamme otsikot, mutta hyvän sellaisen saadessamme muokkaukselle ei ole tarvetta. 
  2. Apuotsikko/ingressi
    Pääotsikon yhteyteen voi halutessaan lisätä apuotsikon tai lyhyen, parin lauseen mittaisen, ingressityylisen tekstin. Esimerkiksi:

    Pääotsikko: Yhtye XXX julkaisi musiikkivideon kappaleestaan “XXX”
    Apuotsikko: Video kuvattiin ydintalvella hyytävässä pakkasessa
    tai
    Apuotsikko: Singlellä vierailee ZZZ-yhtyeen XXX ZZZ

  3. Varsinainen teksti
    Pyri hyvään kirjoitettuun tekstiin. Toimituksessa korjaamme toki pahimmat kirotusvireet, mutta tee parhaasi. Esittele uutisen ydin selkeästi. Jos olet kokemattomampi kirjoittaja, niin jätä turhat kikkailut välistä ja keskity asiaan.

  4. Linkit
    Jos kyseessä on singlen, albumin tai musiikkivideon tiedote, niin lisää mukaan linkit, josta musiikkia voi kuunnella. Käytämme Metalliluolassa mieluiten Youtube-upotuksia, mutta myös Spotify, Bandcamp ym. upotukset käyvät. Kuulijoita on erilaisia, eli kannattaa lisätä linkit kaikkiin digitaalisiin kanaviin. Jos single tai albumi on tilattavissa, niin lisää linkki myös verkkokauppaan.

  5. Lainaukset, kommentit
    Yhtyeellä on varmasti jotain henkilökohtaista kerrottavaa uutiseen liittyen. Bändin jäsenten kommentit ovat aina tervetullut lisä uutiseen. Lisäämme ne tekstiin lainausmerkein varustettuna, joten kommenttiteksti voi olla rennompaa ja vähemmän muodollista. Saa vaikka kiroilla, perkele.

  6. Bändin tiedot
    Laita vähintään lista, ketä bändiin kuuluu ja mikä heidän roolinsa on. Tekstiin kannattaa lisätä myös lyhyt biografia ja aiemmin julkaistut levyt. Lukijoita voi kiinnostaa esimerkiksi mistä päin Suomea yhtye tulee, mikä musiikkigenre on kyseessä ja kauanko bändi on ollut kasassa.

  7. Kuvat
    Liitä viestiin mukaan bändikuva ja mahdollinen albumin/singlen kuva. Bändikuvasta voi laittaa  myös useamman version, jos mahdollista. Muista mainita kuvaajan nimi. Älä lähetä satojen megojen kokoisia kuvia, koska kyseessä on netissä jaettava viesti. 
  8. Some
    Lisää tiedotteen loppuun hyperlinkit yhtyeen somealustoihin. Sivustomme julkaisee Facebookissa kaikki uutiset, joten olisi suotavaa, jos bändi löytyy sieltä.

  9. Krediitit
    Kannattaa aina laittaa kuvaajien krediitit mukaan juttuun. Mikäli kuva on yhtyeen itsensä ottama, sekin tieto mukaan.  Jos tiedote koskee uutta albumia tai singleä, niin on hyvä mainita kansitaiteen suunnittelija. Jos kyseessä on video, niin videoon osallistuneiden henkilöiden krediitit. Tämä on kollektiivista kohteliaisuutta luovan alan toimijoita kohtaan.

Summa summarum:

  • Onko levy-yhtiö jo lähettänyt tiedotteen medioille? Jos on, niin bändin ei kannata sitä enää toistamiseen lähettää.
  • Jos yhtye julkaisee singlen (tai jotain muuta) tulevaisuudessa – älä kirjoita siitä tiedotetta. Ne jäävät poikkeuksetta aina työpöydälle. Kirjoita tiedote vaikka muutaman päivän varoajalla tai mieluiten, kun jotain on julkaistu. Ei ennakkoon.
  • Älä kirjoita VERSAALEIN äläkä käytä huutomerkkejä. Se on turhaa.
  • Vältä muutenkin turhia tekstin ja kappaleiden muotoiluja. Lihavointi, kursivointi ja valmiit hyperlinkit ovat suositeltavia.
  • Älä koskaan lähetä tiedotteita PDF-muodossa. Pelkkä sähköposti riittää. Siitä teksti ja kuvat on helpoin kopioida ja tallentaa.
  • Älä käytä ylistyslauseita vaikka kyseessä olisi mielestäsi maailman parhain bändi. Emme ole klikkimedia. Vältä seuraavia:
    • “Kovassa nosteessa oleva…”
    • “Paljon ylistystä kerännyt…”
    • “Suomen kovin/parhain…”
  • Kannattaa myös jakaa omilla somealustoilla julkaisemamme tiedote. Näin saamme jaettua puolin ja toisin sanomaamme. 
  • Shit happens. Jos huomaat virheen tai muuta korjattavaa julkaistussa tiedotteessa, ota välittömästi yhteyttä, niin erhe voidaan korjata.
  • Metalliluola julkaisee jutut ensin sivustolla ja ajastettuna myöhemmin Facebookissa.

 

***********************************

FIKTIIVINEN ESIMERKKITIEDOTE:

 

TIEDOTE 24.12.2021
Vapaa julkaistavaksi heti

Psycho Metal Barbeque julkaisi singlen ja musiikkivideon tulevalta albumiltaan

Uusi kappale kiteyttää death metal -veteraanin uran neljään minuuttiin

 

Köyliöstä tuleva Psycho Metal Barbeque julkaisee uuden albuminsa “Full of Steel” 20.1.2022 (Levy-yhtiön nimi). Death metallia kahdeksan vuotta soittanut yhtye julkaisi albumin ensimmäisen singlen “Let Them Fry”.

Psycho Metal Barbequen perustajajäsen Vihtori Victory kommentoi uutta singleä: “Zombie ipsum reversus ab viral inferno, nam rick grimes malum cerebro. De carne lumbering animata corpora quaeritis. Summus brains sit​​, morbo vel maleficia? De apocalypsi gorger omero undead survivor dictum mauris. Hi mindless mortuis soulless creaturas, imo evil stalking monstra adventus resi dentevil vultus comedat cerebella viventium.”

Yhtye julkaisi singlestä myös nostalgisen musiikkivideon, johon on kerätty materiaalia vuosien varrelta. 

Kitaristi Heikki Hell pohtii musiikkivideon sanomaa: “Zombie ipsum reversus ab viral inferno, nam rick grimes malum cerebro. De carne lumbering animata corpora quaeritis. Summus brains sit​​, morbo vel maleficia? De apocalypsi gorger omero undead survivor dictum mauris. Hi mindless mortuis soulless creaturas, imo evil stalking monstra adventus resi dentevil vultus comedat cerebella viventium.”

Katso video tästä: Lisää Youtube-linkki tähän. 

Lisää linkit muihin digikanaviin (Spotify ym.), josta biisin voi kuunnella.

Psycho Metal Barbeque julkisti myös tulevan albumin kansitaiteen, jonka on suunnitellut Joku Hemmo. Kannen muotokieli kuvaa yhtyeen uraa ja haasteita vuosien varrelta.

Psycho Metal Barbeque – “Full of Steel”

Psycho Metal Barbeque “Full of Steel” -biisilista:

  1. Sdfgd
  2. 34343
  3. Drgsdfg
  4. Dsfgdsfg
  5. Dsfgsdfg
  6. Etgsdf dfg
  7. Dsfgdfsg

 

Yhtye on:

  • Nimi ja soitin
  • Nimi ja soitin
  • Nimi ja soitin
  • Nimi ja soitin

 

 Psycho Metal Barbeque linkit:

  • Nettilinkki
  • Nettilinkki

Krediitit:

Kuva: Joku Kuvaaja
Kansitaide: Joku Hemmo
Videokrediitit