Paluu Tampereelle: Nightwish @Nokia Arena 22.4.2022.

MAINOS:




Nykyään monikansallistunut kotimaamme sinfonisen metallin ylpeys Nightwish pääsi kuin pääsi viimein Tampereen uutuuttaan kiiltävän Nokia Arenan lavalle useiden päivämääräsiirtojen jälkeen.

Keikka oli jo alun perin loppuunmyyty, mutta siirtojen myötä paikkoja vapautui ja lippuja oli saatavilla vielä myös konserttipäivänä. Lopulta halli täyttyi ja show’ta todisti hulppeat yli 11 000 silmäparia.

Itselle ensikosketus uuteen areenaan teki vaikutuksen. Sisäänpääsy sujui ilman jonoja (saattoi toki riippua ajoituksesta) ja sisällä oli kohtalaisen väljää sekä helppo liikkua. Leveät käytävät sekä selkeät opasteet johdattivat yleisöä paikoilleen ja palveluiden pariin, joten yleiskokemus tilasta jätti positiivisen kuvan. Tähän kun lisätään vielä se, että areena on todella keskeisellä paikalla aivan julkisten liikenneyhteyksien kupeessa, voidaan onnitella Tampereen kaupunkia onnistuneesta projektista.

Nightwishin, kuten toki myös muiden suurempien bändien konsertit yleisön edessä parin viime vuoden ajalta, voidaan laskea yhden käden sormilla. Viime vuonna Nightwish pääsi esiintymään neljästi. Kesällä 2021 yhtyeeltä nähtiin ”Human. :||: Nature.” -albumin levynjulkaisukeikka Oulun Club Teatrialla salanimellä Nevski & The Prospects, sekä festarivedot Oulussa ja Kuopiossa. Marraskuussa mahdollistui myös täysimittainen hallikeikka Oslossa ainoana paikkakuntana Suomen ulkopuolella.

Nyt mahtipontisen metallin ilosanomaa juhlistettiin Tampereella ja pari päivää myöhemmin vuorossa oli viime kesältä Kaisaniemen puistosta Helsingin jäähalliin siirretty esitys. Olin viime kesänä todistamassa Kuopiorockin keikan ja nyt halliolosuhteissa nähty esitys noudatteli samaa kappalerunkoa, tosin puoli tuntia pidempänä.

Show’n alkupuolella yhtye tuntui hieman jännittyneeltä ja syvä keskittyminen omaan tekemiseen näkyi jäsenten kasvoilta. Pientä hakemista jokaisella siis, mutta täysin ymmärrettävää pitkäksi venyneen keikkatauon jälkeen. Jännitystä lisäsi varmasti myös se, että laulajatar Floor Jansen esiintyi kuuleman mukaan sairaana. Hänen kohdallaan esiintymiskuntoa oli saatu jännittää ennen keikkaa viime tunneille asti ja varmasti myös vielä setin aikana.

Konsertti oli jälleen visuaalisesti hienoa seurattavaa videoiden, taustakuvituksen sekä mahtipontisten pyrojen tukiessa esitystä. ”Planet Hellin” massiiviset liekit lämmittivät hallia varmasti piippuhyllylle asti. Floorin vokaalit kappaleessa ovat vertaansa vailla ja teos kulkee vahvasti myös ilman Marko Hietalan osuuksia. Hietalan paikan bassossa lunastanut Jukka Koskinen on mies paikallaan, muutosta edelliseen on se, että lauluosuudet ovat ainakin toistaiseksi täysin Jansenin sekä multi-instrumentalisti Troy Donockleyn harteilla.

Rumpuvirtuoosi Kai Hahdon työskentely oli jälleen erittäin vakuuttavaa miehen soittaessa osin jopa silmät kiinni, päästen eniten valloilleen yleisöä villinneen ”Tribalin” aikana. Keikan edetessä myös tunnelma lavalla näytti vapautuvan ja kun ”Dark Chest Of Wondersin” valtaisan tehostepommin jälkeen yhtyeen moottori Tuomas Holopaisen kasvot kääntyivät leveään hymyyn tai jopa nauruun, oli se merkki siitä, että nyt mennään eikä meinata ja tämä on sitä, mitä halutaan tehdä.

Keikan puolivälin kieppeillä kuultu ”Century Child” -albumin helmi ”Ever Dream” räjäytti omalla kohdallani potin ja kylmät väreet kulkivat selkärangassa Floorin tulkitessa kappaleen vakuuttavalla äänenkäytöllä, vaikka pieniltä virheiltä loppupuolen kertosäkeessä ei vältytty. Ennen superhitti ”Nemoa” juhlistettiin konserttipäivänä 60 vuotta täyttänyttä yhtyeen livemiksaaja Kimmo Aholaa. Ahola on kulkenut Nightwishin matkassa vuodesta 2004, vastaten yleisöön välittyvästä äänimaailmasta jokaisella keikalla. Yleisölle näkymätöntä, mutta äärimmäisen arvokasta työtä. Metalliluola onnittelee hienosta urasta bändin taustajoukoissa!

Rauhallisempi hetki koettiin, kun Floor ja Troy duetoivat akustisesti herkän ”How’s The Heart?” -kappaleen. Biisi toimii paremmin akustisena tunnelmointina ja on aina mukavaa vaihtelua kuulla näistä vedoista erilaisia sovituksia. Yleisö oli tuolloin poikkeuksellisen hiljaa nautiskellen kauniista sävelistä, samoin kuin ”Shoemakerin” eeppisen loppupuolen aikana.

Nightwishin keikkojen kaksi kenties vakiintunutta lopetusnumeroa ovat osoitus mahtipontisuudesta ja vakuuttavan tunnelman luomisesta. ”Ghost Love Score” sekä ”The Greatest Show On Earth” ovat live-esityksien yhteiskestoltaan lähemmäs puoli tuntia ja nappaavat siis neljäsosan koko konsertista. Ensin mainittu on noussut netti-ilmiöksi Wackenissa 2013 kuvatun sekä äänitetyn tallenteen (”Showtime, Storytime”) jälkeen ja Floorin suoritusta on ylistetty kilpaa eri medioissa. Nyt kuultu Tampereen veto ei jättänyt kysyttävää. Huikea esitys puolikuntoiselta laulajalta!

Kitaristi Emppu Vuorisen vuorovaikutus läpi keikan sekä yleisön, että erityisesti Jansenin kanssa oli ihailtavaa katseltavaa. ”The Greatest Show On Earthin” alussa nähtiin ajankohtainen huomionosoitus Ukrainalle, sinikeltaisten värien piirtyessä taustalle. Elämän monimuotoisuudesta kertova moniosainen sävellys pysäyttää kuuntelemaan kerta toisensa jälkeen ja teemoihin luotu visuaalinen ilme on lumoavaa. Myös loppuvuodesta 2020 menehtynyt yhtyeen jäsenten ystävä Alexi Laiho huomioitiin osana vivahteikasta esitystä.

Nightwishin show Tampereella ei ollut täydellinen, mutta pienet virheet kuuluvat livemusiikissa asiaan. Myös settilista oli ennalta arvattava, eikä tarjonnut yllätyksiä bändiä viime aikoina seuranneille. Suuren show’n tiukka käsikirjoitus tuo tiettyä jäykkyyttä ja näytelmällisyyttä, mutta kokonaisuutena ilta oli vahvasti plussan puolella ja viihdyttävyydessään maailmanluokkaa. ”Human. :||: Nature.” -albumi on myynyt Suomessa jo platinaa ja uutta tuotantoa ollaan työstämässä. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mikä tulee olemaan Nightwishin seuraava siirto.

Illan avasi metalligenren tuoreempi tulokas Lähiöbotox, joka pyrkii rikkomaan rajoja yhdistelemällä metalliseen ilmaisuun esimerkiksi räppiä. Yhtyeen toinen albumi ”Itä-Metal” julkaistiin osuvasti juuri keikkapäivänä. Bändi oli Nightwishia odottavan yleisön edessä vaikeassa paikassa, eikä täysin mustan taustakankaan edessä esiintynyt ryhmä päässyt visuaalisuudella herkuttelemaan. Tuntui, että Lähiöbotox oli Nightwishin vieraana hieman väärässä paikassa.

Tälle ryhmälle täytyisi antaa uusi mahdollisuus hieman paremmissa olosuhteissa ja omalla keikalla. Yhtye on kiinnitetty Fullsteam Agencyn rosteriin saaden lisäksi tukea Till Dawn They Countilta, joten kokoonpanolla on hyvät oltavat. Lukuisista festaribookkauksista päätellen into päästä esiintymään on massiivinen ja uutta fanikuntaa karttuu varmasti erilaisten esiintymispaikkojen myötä.

Raportti: Hannu Juutilainen & Riku Juutilainen
Kuvat: Hannu Juutilainen ©Metalliluola

+ artikkelit

Perinteisen raskaan rockin ja melodisen metallin ystävä. Livekeikkojen ja (vinyyli)levymusiikin suurkuluttaja. Musiikin ohella vapaa-aikaan kuuluvat viskiharrastus ja frisbeegolf. Kamera on mukana keikalla kuin keikalla.

Toimittaja | + artikkelit

Intohimoinen livekeikoilla kävijä ja fyysisen musiikin raskaan sarjan keräilijä. Hifistä hullaantunut ja albumien teknisestä toteutuksesta kiinnostunut seikkailija, jonka sydän sykkii eniten Nightwishille, mutta tarkassa seurannassa on hard rockin ja perinteisen hevin monipuolinen maailma 70-luvun Black Sabbathista aina 2000-luvun sinfonisen metallin aaltoon asti kaikkine orkestereineen. Vapaa-ajalla ohjelmaan kuuluu frisbeegolf, jos radoille vain keikoilta ennättää.