Kiss – Dressed To Kill (1975)

MAINOS:




Jo legendaksi laskettavan Kissin kolmas pitkäsoitto ”Dressed To Kill” julkaistiin maaliskuussa 1975, joten albumi on saavuttanut virallisen miehen iän. Tässä on tarpeeksi syytä ottaa kyseinen albumi uudelleen tarkasteluun ja selvittää millaisessa iskussa yhtye oli juuri läpimurtonsa kynnyksellä. Bändin kaupallisena läpimurtona pidetään ”Alive”-livealbumia, joka ilmestyi puolisen vuotta ”Dressed To Killin” jälkeen.

Helmikuussa 1975 kymmenen päivän aikana äänitetty ”Dressed To Kill” käynnistyy Paul Stanleyn laulamalla ”Room Servicella”, joka on taattu alkuaikojen Kiss-rokkari lähes ränttätänttä-hengessä, kappaleen kitarasoolon ollessa mainio esimerkki Ace Frehleyn ”Aceismeistä”.

Bändin toinen nokkamies Gene Simmons päästetään äänen heti perään ”Two Timerissa” ja jälki on takuuvarmaa Kissiä. ”Ladies In Waiting” on jälleen Simmonsin laulama rokkari, joka pitää lyriikat selkeästi vyötärölinjan alapuolella. Kappaleen kertosäkeestä on muuten pakko esittää kysymys: varastiko Gene itseltään pari vuotta myöhemmin ”Love Gun” -LP:n ”Plaster Casteria” tehdessään? Kertosäkeiden melodioissa on paljon yhtäläisyyksiä.

A-puolen lähestyessä loppuaan ääneen päästetään itse Kissamies, eli rumpali Peter Criss. Criss tulkitsee hienolla raspillaan Frehleyn säveltämän ”Getaway”-perusrokkarin maaliin. ”Dressed To Killin” A-puoli ei ole satunnaiselle Kiss-fanille kovin tuttua kamaa, mutta levyn ensimmäinen lähes klassikoksi laskettava biisi ”Rock Bottom” saa kunnian toimia sen päätöksenä. Frehleyn ja Stanleyn yhteistyö käynnistyy loistavalla Frehleyn säveltämällä akustisella introlla, nousten sen myötä lentoon ollen yksi albumin keskeisistä biiseistä. Komea rokkari, josta löytyy mainio kertosäe, taattu Criss-groove sekä nippu Acen tavaramerkkejä soolo-osastolla.

”I’m a man, I’m no baby
And you’re lookin’ every inch a lady
You’re good lookin’ and you’re lookin’ like you should be good.”

B-puoli avataan puhtaalla klassikolla, eli Stanleyn ”C’mon And Love Me”:lla, joka on täydellisyyttä lähestyvää alkuaikojen Kissiä. Kaikki mainion Kiss-klassikon peruspilarit löytyvät: mainio kertosäe, kaksimieliset lyriikat, Ace, riffit sekä groove.

Anything For My Baby” pitää tempon reippaana, tarjoten hiilikopioversion bändin alkuaikojen perussovituksista. Loppusuoran aloittaa huikeita riffejä viljelevä ”She”, joka voidaan huoleti laskea Kiss-klassikoksi. Stanleyn ja Simmonsin yhdessä laulamaa biisiä voi kuvata Frehleyn ”Tour de Forceksi”, sillä sen verran huikeissa liekeissä Space-Ace kappaleessa on. Herra viljellee liukuhihnalta sellaisia kitara-lickejä, jotka suorastaan vaativat jokaisen itseään kunnioittavan ilmakitaristin kaivamaan oman Ilma-Les Paulinsa omasta casestaan.

Stanleyn ”Love Her All I Can” on jälleen taattu rokkari, joka elää pitkälti komean kitarariffinsä sekä vakuuttavn soolon voimin. ”Dressed To Killin” loppuun on säästetty todellinen Kiss-klassikko, eli ”Rock And Roll All Nite”, joka voidaan tässä vaiheessa laskea jo omaksi rock-instituutioksi. Kappale on onnistunut löytämään sellaisen aseman rock’n’roll-peruskivenä. Tästä studioversiosta ei koskaan tullut varsinaista hittiä vaan menestykseen yhtyeen siivitti biisin liveversio ”Alive”-tuplalta.

Kissin yhdessä levy-yhtiön pomo Neil Bogartin kanssa tuottama levy on yksi 1970-luvun Kiss-levyjen kulmakivistä, ollen taattu aikakautensa tuotos, niin hyvässä kuin pahassa. Tuotanto on simppeli ja soundimaailmaa hieman köykäinen, mutta toisaalta se on osa LP:n viehätystä. Tarinan mukaan Bogart buukkasi itsensä tuottajaksi, jotta hänen ei tarvitsisi maksaa ulkopuoliselle tekijälle palkkiota. Peter Criss mainitsee, että Neilin suurin ansio tuottajana oli kantaa pauna marihuanaa heti sessioiden alussa studioon.

Oli miehen roolista mitä mieltä tahansa, ”Dressed To Kill” on onnistunut albumi. Toki soundimaailma on pelkistetty, mutta toisaalta tältä Kiss kuulosti livenä tuohon aikaan. Kaiken ytimessä on tasokas biisimateriaali, jonka joukkoon on päätynyt muutama todellinen klassikko. Puoli tuntia nälkäistä rokkia hyvin nälkäiseltä kokoonpanolta, joka puhkui menestyksen ja näyttämisen halua.

9-/10

Ilkka Järvenpää

1. Room Service
2. Two Timer
3. Ladies In Waiting
4. Getaway
5. Rock Bottom
6. C’mon And Love Me
7. Anything For My Baby
8. She
9. Love Her All I Can
10. Rock And Roll All Nite

Ilkka Järvenpää
+ artikkelit

Vankasti kasarihevin, AOR:n ja ns. classic rockin suuntaan kumartava oululainen vanhempi herrasmies. Elämä pyörii pitkälti perheen, musahommien, siviilityön ja kuntoilun ympärillä. Harrastuksiin kuuluu elokuvat, englannin valioliiga, lukeminen, sekä hyvä ruoka ja juoma.