Helsinkiläis-lahtelainen melodista death metalia, elektronisia sekä sinfonisia elementtejä yhdistelevä Northern Genocide on 12 vuoden olemassaolonsa aikana ennättänyt julkaista EP:tä sekä kokopitkää, mutta varsinainen esittely on jäänyt väliin.

Metalliluola vaihtoi jäsenten kanssa mietteitä muun muassa yhtyeen taustoista, historiasta, ”Ikiruoste”-kappaleen suosiosta sekä tulevasta albumista.

Hei, mitä kuuluu? Miten on mennyt?

Pyry: Oikein hyvin. Keikkarintamalla hiljaiseloa jäsenmuutosten ja koronapandemian takia, mutta olemme keskittyneet uuden levyn tekoon ja biisien treenaamiseen keikkakuntoon. Levy on jo pitkälti valmis, lähinnä pienten extra-elementtien lisäilyä, jotta saavutetaan se meille täydellinen lopputulos. Tämän levyn kanssa ei oiota mutkia ja kaikki tehdään viimeisen päälle. Pyritään tekemään se meille täydellinen levy ja otetaan siihen niin paljon aikaa kuin se vaatii.

Kertokaa itsestänne. Keitä olette ja minkälainen tausta teillä on metallimusiikin parissa? Entä rooli yhtyeessä?

Pyry: Olen 33-vuotias kitaristi Helsingistä ja aloitin tämän bändiprojektin yhdessä Rainerin kanssa vuonna 2010. Sävellämme biisit pitkälti yhdessä ja itse keskityn lähinnä leadien soittoon kitaralla kun soitamme livenä. Kitaransoittoa on tullut harrastettua se 22 vuotta ja metallimusiikki on ollut siinä mukana alusta asti ja genret vaihdelleet vuosien myötä niin kotisoitannassa kuin omissa bändiprojekteissa aina folk-metallista black metalliin ja kaikkea siltä väliltä. Pääroolini yhtyeessä on luotsata bändiä eteenpäin ja tehdä Rainerin kanssa uusia tarttuvia biisejä.

Tommi: 37-vuotias laulaja/sanoittaja ja ollut mukana NGssa kymmenen vuotta. Bändihommat aloitin joskus 2001 ja siitä asti olen tehnyt sanoitus- ja örinähommia. Lisäksi olen soitellut bassoa vuodesta 2004 ja säveltänyt biisejä omalle bändilleni Plaguebreederille sekä muille omille projekteilleni.

Rainer: Lukiossa sain rinnakkaisluokalla olleelta Pyryltä välitunnilla äänilevyn, jonka otsikko oli ”Follow The Reaper”. Sen jälkeen metallimusa ollut intohimona. Teen myös paljon elektronista musiikkia sekä muita projekteja, esim. elokuvamusiikkia ja tuotantoja muille artisteille. NG:ssä vastaan sävellyksistä (yhdessä Pyryn kanssa), äänityksestä sekä tuotannosta ja miksauksesta.

Omin sanoin, minkälainen yhtye Northern Genocide on?

Pyry: Melodista dystopista death metallia elektronisilla ja sinfonisilla elementeillä höystettynä.

Rainer: Kohtalaisen kovaa tykitystä.

Mikä on se teidän juttunne millä erotutte muista? Miksi teitä kannattaa kuunnella?

Pyry: Meidän musiikkia on hyvin vaikea laittaa mihinkään tiettyyn kategoriaan, koska vaikutteita otetaan joka suunnasta. Aloitettiin bändi aikanaan Turmion Kätilöiden ja Sybreedin yms. inspiroimana industrial metal -projektina, mutta siitä on tultu pitkä matka tähän missä ollaan nyt. Tällä hetkellä tehdään melodista ja eeppistä metallimusiikkia, jolla on ympäristöön/ilmastonmuutokseen ja vallitsevaan maailmantilanteeseen liittyvä sanoma, mutta edelleen pidetään mukana myös industrial-vaikutteita.

Rainer: NG on bändi, jonka musiikkin on kaadettu ideoita, joita muissa projekteissa ei uskalla käyttää. Luovuudella ei NG:ssä ole rajoja.

Entä yhtyeen nimi? Kansanmurha on voimakas sana joten avaisitteko tarinaa nimen taustalla?

Pyry: Alun perin nimi oli yksinkertaisesti vain vahva/aggressiivinen nimi, joka kuulosti ja näytti hyvältä paperilla. Sittemmin olemme lyriikoiden ja bändin teeman kautta enemmän pureutuneet asiaan ja ajatelleet asian niin, että olemme yhtye kaukaa pohjoisesta, joka laulaa planeettamme sekä sen kansojen tuhosta ihmisen aiheuttamana.

Sinänsä konemusan ja metallin yhdistäminenhän ei ole mitenkään uusi keksintö, mutta se antaa valtavat määrät vaihtoehtoja luoda jotain sellasta, mitä muut eivät ole vielä kokeilleet.

Teillä on vahvat konemusiikki- ja syntikkaelementit kappaleissanne. Mistä lähti idea yhdistää konemusiikkia sekä metallia keskenään?

Pyry: Idea tuli alunperin muilta skenen bändeiltä kuten Rammstein, TK, Sybreed, Scorngrain, mitä näitä nyt on. Sittemmin ymmärrettiin ja opittiin tekemällä, että voidaan tietokoneen ja plugareiden avulla tehdä paljon enemmän kuin vain teknohöystettyä mättöä, oikeastaan mitä vaan, emmekä halua myöskään rajoittua yhden genren sisälle.

Myös kitaristina en halunnut liikaa pyrkiä tukemaan riffittelyllä syntikoita vaan aika nopeasti otettiin musaan myös synat tukemaan kitaroita, esimerkiksi melodioita sekä sooloja. Se vei musiikin nopeasti pois genren muista vastaavista yhtyeistä ja enemmän kohti melodista death metallia. Tämän kuulee hyvin meidän eri julkaisuissa miten homma on kehittynyt ja minkälaista suuntaa tässä ollaan hakemassa, erityisesti tämän tulevan levyn kohdalla.

Rainer: Joskus lukioaikoina huomasin, että minusta ei tule ikinä niin hyvää kitaristia kuin olisin toivonut. Samoihin aikoihin kiinnostus konemusaa kohtaan alkoi nousta ja aloin treenata biisien tekemistä. Ennen pitkää Pyry ehdotti industrial-sävytteisten biisien tekemistä, ja hommat lähtivät siitä rullaamaan. Sinänsä konemusan ja metallin yhdistäminen ei ole mitenkään uusi keksintö, mutta se antaa valtavat määrät vaihtoehtoja luoda jotain sellasta, mitä muut eivät ole vielä kokeilleet.

Minkälainen teillä on tyypillinen prosessi biisien luomisessa? Entä roolijako?

Pyry: Minä ja Rainer pallotellaan ensin ideoita joko etänä tai saman katon alla ja katsotaan herättääkö jokin elementti molemmissa tunteita, niin että siitä voisi saada biisin aikaiseksi ja lähdetään sitten työstämään siitä. Emme pakota mitään väkisin ulos vaan välillä hyvin potentiaaliset biisit voivat jäädä raakileiksi kun emme luontevasti keksi miten sitä kannattaisi jatkaa vaan helpommin syntyy idea täysin uudesta kappaleen alusta.

Kun biisit on instrumentaalisesti sävelletty sellaiseen kuntoon että siinä on konerummut, kitarat, synat jne. niin soitatetaan ne muulle bändille ja aletaan miettiä tarkemmin mitä muut jäsenet osuuksissaan soittaa ja he saavat vaikuttaa osuuksiinsa paljon myös itse.

Ennen sanoituksista vastasi yksin Tommi, mutta uudella levyllä lyriikoihin on osallistunut myös allekirjoittanut ja basistimme Arto (Forte Ruin), joka laulaa myös monessa kappaleessa Tommin rinnalla.

Tommi: Viime vuosina yhtyeen jäsenistö on vaihtunut jonkin verran, mutta vaihdokset ovat oikeastaan vain vahvistaneet bändiä entisestään. Jokainen tuo omaa näkemystään biiseihin ja uuden levyn materiaali on tehty enemmän porukassa kuin aikaisemmin.

Lyriikoiden sisällöistä oli alkupuolella mainintaa, mutta avataan niitä tarkemmin. Missä aiheissa sekä teemoissa pyöritään ja mistä nämä saavat inspiraationsa?

Tommi: Pääasiallinen inspiraatio sanoihin tulee itse musiikista. Biisien demovaiheissa saan jo hyvän fiiliksen millaiset sanat kappale vaatii. Puhutaanko nyt epätoivosta, sodasta, yksinäisyydestä tms. Musiikki maalaa maiseman, jota tulkitsen – yleensä eeppisen dystopian kautta. Olen NGn sanoituksiin aina saanut inspiraatiota myös sci-fi elokuvista kuten Terminator, Mad Max ja Blade Runner, mutta myös päivän uutisista ja tieteen julkaisuista.

Alusta asti ilmastonmuutos, saasteet yms. aihemaailma olivat mukana NGn lyriikoissa, koska mikä sen dystooppisempaa, kuin ihmiskunta, joka tuhoaa elinympäristönsä ja planeettansa ja kehtaa väittää, ettei me sellaista olla tehty. Ikään kuin rakennetaan omaa helvettiämme, eikä myönnetä että liekit muuten polttavat jo aika kovaa perseen alla.
Olen tykännyt laittaa myös viittauksia erityisesti kreikkalaisiin mytologioihin, koska sieltä kumpuaa arkkityyppejä ja paikkoja, joiden merkityksen ihmiset ymmärtävät ilman sen suurempaa auki purkamista kuten Tartaros sekä Ikaros. Näitä arkkityyppejä tykkään sitten laittaa eri konteksteihin ja tulkita pikkuisen eri tavalla kuin perinteisesti.

Suomeksi sanottuna kaikki tuntuu niin paljon brutaalimmalta kuin mitä englanniksi.

Spotify-profiilianne tarkastellessa huomasin miljoonan kuuntelukerran rajan rikkoutuneen, joka on jo merkittävää tämänkokoiselle suomalaiselle yhtyeelle. Erityisesti huomiota kiinnitti ”Ikiruosteen” suosio kyseinen kappaleen kerätessä puolet kuuntelukerroissa. Mistä lähti idea rakentaa yhtyeen toistaiseksi ainut suomenkielinen biisi ja onko suosiolla ollut tulevaan materiaaliin vaikutusta? 

Pyry: Siitä kovasti aikanaan väiteltiin, että kannattaako tehdä mitään suomeksi, mutta näin päätettiin ja se toimi oikein mukavasti. Tiedä sitten onko biisin menestyksen syy juuri tuo suomenkieli vai onko kyseessä vaan muuten hyvä esitys. En sanoisi että sillä kappaleella olisi suoraan ollut vaikutusta siihen että ollaan tehty lisää suomenkielisiä raitoja. Tiettyihin sävellyksiin on vaan luontevammin syntynyt suomenkieliset lyriikat.

Rainer: Alussa suomenkielen käyttö tuntui epäluontevalta. Suomeksi sanottuna kaikki tuntuu niin paljon brutaalimmalta kuin englanniksi. Myöhemmin se alkoi istua Tommin suuhun paremmin, ja hän pystyi luomaan tarinoita, jotka sopivat meidän imagoon ja musiikkiin. Nyt kun on huomattu, että homma toimii, annetaan virran viedä ja käytetään sitä kieltä mikä tuntuu parhaalta!

Tommi: Idea lähti kun olin talvi-iltana pyöräilemässä töistä kotiin ja katselin Lahden valoja ja savupiippujen savupilviä pimeässä horisontissa. Siinä hetkessä tuli mieleen lause: Hengitä tätä sairasta ilmaa, hengitä sitä viimeistä kertaa. Huomasin että se sopi sillä hetkellä demovaiheessa olleeseen biisiin kuin nakutettu ja ryhdyin tekemään loppuja sanoja.

Sanat tulivat melko lailla itsestään tuosta eteenpäin. Kivaa vaihtelua tehdä sanoja suomeksi ja kuulostaa tosiaan brutaalimmalta, mutta myös runollisemmalta kuin englanniksi. Sanat onnistuivat mielestäni sen verran napakasti, että uudella levyllä on kaksi suomenkielistä kappaletta.

Uutta levyä on siis tulossa. Mitä on luvassa ja kuinka se eroaa edelliseen kokopitkään? Ovatko viimeaikaiset maailman tilanteet vaikuttaneet lyriikoihin?

Pyry: Luvassa on huomattavasti edeltäjäänsä pidemmälle viety kokonaisuus, jossa olemme todella haastaneet itsemme. Se on monipuolisempaa, melodisempaa, orkestraalisempaa, kokeilevampaa.

Rainer: Olemme käyttäneet paljon aikaa biisien ideoimiseen ja hiomiseen, toivottavasti sen kuulee! Tämä on selkeä ”next step” meidän musiikissa! On käytetty paljon laajemmin erilaisia orkestraatioita sekä muita instrumentteja. Unohtamatta huikeita laulusuorituksia kaikilta albumilla esiintyviltä artisteilta!

Tommi: Joo, on vaikuttanut. En sanoisi uutukaista teemalevyksi, mutta ilmastonmuutos on vahvasti läsnä lähes kaikissa sanoissa. Näkökulmia on useampia jäätiköiden sulamisesta metsäpaloihin ja pandemioihin. Ehkä se on sitä, että oma tyyli on löytynyt paremmin ja osaan sanoituksissa työstää näitä asioita iskevämmin ja rankemmin.
On siellä pari tekstiä muutamista muista aiheista, esim. yhden olen omistanut edesmenneelle Alexi Laiholle. Sen kappaleen sanoitukset tulivat, kun kuulin hänen kuolemastaan ja halusin osoittaa kunnioitusta hänelle. Children Of Bodomin musiikki kolahti teinivuosina kovaa. Sanojen lähtökohta on eräältä keikalta, kun olin soittamassa toisen bändini kanssa ja ihmettelin kuka tuo tutun näköinen pipopää yleisössä katselee meidän keikkaa. Noh, Alexi se siellä oli. Siitä jäi hieno muistijälki. Samoihin sanoihin purin myös yleisen fiiliksen siitä, kuinka siistiä ja energisoivaa on olla lavalla.

Oli vaikein sanoitettava koskaan, mutta yhtenä iltana se vaan loksahti kohdilleen ja sain siihen tiukat sanat.

Oma suosikki NG:n tuotannosta ja miksi?

Pyry: Aiemmasta materiaalista ”Neon Antichrist” ja ”Ikiruoste”. Ovat hauskoja soittaa ja ovat erittäin onnistuneita biisejä kokonaisuudessaan ja uppoavat myös yleisöön livenä.

Tommi: Tällä hetkellä kolahtaa eniten tulevan levyn kappale ”Luonnonsurma”. Oli vaikein sanoitettava koskaan, mutta yhtenä iltana se vain loksahti kohdilleen ja sain siihen tiukat sanat. Laulunauhoituksissa kokeilin itselleni uusia juttuja ja sain ne toimimaan paljon paremmin kuin osasin arvata. Tämä on itselleni tälläinen ”vaikeuksien kautta voittoon ja historiaan” -tyylinen biisi.

Rainer: ”Ikiruoste” – Paras yhdistelmä vahvoja kone-elementtejä sekä raskaita riffejä. Uuden levyn sävellykset saattavat tosin kiilata ohi…

Mistä yhtyeenne tavoittaa?

Pyry: Facebookista ja Instagramista. Koko tuotanto ensimmäistä demoa lukuunottamatta löytyy Spotifysta. YouTubesta yhtyeen nimellä haettuna löytyy musiikkivideot ja kaikki tuotanto.

Terveisiä lukijoille ja mikä musiikki kolahtaa juuri nyt?

Pyry: Seuratkaa meitä somessa, niin näette miten uuden levyn teko etenee ja milloin on seuraavat keikat! Olen viime aikoina kuunnellut aika paljon mm. Bloodred Hourglassia, Born of Osirista, Peripheryä, I Built the Skyta, mainitakseni muutaman.

Tommi: Odottakaa vaan seuraavaa levyä. Siitä tulee magee! Tällä hetkellä itselleni kolahtavat kovaa Watain, Asagraum, Centhorn sekä Priest.

Northern Genocide
Vokaalit: Tommi Salonen
Kitarat: Pyry Pohjansalo
Kitarat: Jussi Pulliainen
Bassot ja vokaalit: Arto Viitanen
Rummut: Leo Korhonen
Ohjelmointi: Rainer Pekkinen

Facebook
Instagram
Bandcamp
YouTube
Uno Mas
Linktree

Julkaisut:
Genesis vol. 666 (2019)
Neon Antichrist (single, 2019)
Ikiruoste (single, 2019)
Planet Asylum (EP, 2015)
Atlantis (demo, 2014)

Haastattelu: Teppo Luoma
Kuva: Maarit Pohjanpalo

+ artikkelit

Amatööriradiojournalisti, kahvin ja melodeathin suurkuluttaja.