Suomenkielistä metallia soittava Tyrantti on julkaisemassa uutta kokopitkää albumiaan helmikuun 26. päivä.
Metalliluola tavoitti kitaristi/vokalisti Henkan keskustellakseen tarkemmin aiheesta:
Hei, mitä kuuluu? Miten on alkuvuosi lähtenyt liikenteeseen?
Heippa! Alkuvuosi on lähtenyt käyntiin uuden konseptilevymme ”Orjaplaneetan” ankaralla promootiolla ja uuden musiikkivideon ”Feeniksin” kuvauksissa. Ollaan ehditty bänditreenejä pitää ja samalla suunnitella tulevan levyn kiertueen Planet Slavery Tourin lavashow:ta.
Teiltä on tosiaan ilmestymässä ”Orjaplaneetta”-nimeä kantava kokopitkä. Jos omin sanoin kuvailisitte minkälainen teos on kyseessä ja kuinka poikkeaa edeltäjästään ”Tyranttista”? Minkälainen luomisprosessi levyllä oli?
”Orjaplaneetta” on ennen kaikkea kokonaisuus. Edelliseen levyyn verrattuna se tarjoaa kuulijalle enemmän nyansseja, harmonioita ja rohkeampia sovituksia. Sanoituksellisesti se on myös syvällisempi ja kypsempi. Itse kuvailisin ”Orjaplaneettaa” synkähköksi, mutta toiveikkaaksi sci-fi-sarjakuvanovelliksi, joka pitää sisällään takaa-ajoa, räjähdyksiä, herkkyyttä ja seksiä. Tämän kaiken voi jokainen itse todeta jo vain vilkaisemalla Julia Riitijoen luomaa henkeäsalpaavan upeaa kansitaidetta!
Siinä missä meidän esikoinen, vuonna 2019 julkaistu ”Tyrantti”, on ikään kuin yhtyeen varhaiskauden kappaleiden ”Best of” -kokoelma, on uutukainen koherentti kokonaisuus niin lyyristen kuin musiikillisten teemojen, kuten tuotannon osalta. Tuotannon taso on samalla noussut hurjasti. Levy on osin äänitetty Suomen ykkös-studioissa Finnvoxilla ja Shedstudiosilla Juhis Kauppisen toimesta ja levyn masteroi itse Mika Jussila (Nightwish, Stratovarius yms…). Olemme myös muusikkoina jokainen kehittyneet lyhyessä ajassa huomattavasti ja se kuuluu tällä levyllä.
Levyn luomisprosessin alkuräjähdyksenä voidaan pitää vuotta 2015 ja niitä muutamaa ranskalaista viivaa, jotka allekirjoittanut scif-fi-höyryissä joskus Helsingin julkisessa liikenteessä älypuhelimeen kirjasi. Näistä ajatuksista syntyi ensimmäiselle levylle päätynyt, live-suosikiksi noussut ”Konesydän”, joka lyhykäisyydessään kertoo koneiden noususta ihmisyyden yli sekä siitä syntyneestä vastarinnasta. Koimme, että tästä tematiikasta voisi ammentaa paljon runsaammin kuin vain yhden kappaleen verran.
”Orjaplaneetta”-albumin kappaleet ovat syntyneet melko laajalla aikavälillä. Levyn avaava ensimmäinen single ”Aja!” syntyi räjähdyksenomaisesti ensimmäisissä treeneissä edellisen kiertueen jälkeen. Osat vain loksahtivat paikoilleen riffi riffiltä ja kertosäe taisi syntyä jo ensimmäisen demon yhteyteen. Seuraava kappale, joka oli myös ”Orjaplaneetta”-levyn toinen single, ”Veritiikeri”, sai alkunsa jo edellisen albumin sessiossa, jonka tuloksena syntyi myös varhaisempi ”Kobra”-sinkku. Aika teki hyvää, sillä ”Veritiikeri”-biisistä muodostui melkoinen anthem. Hitti? ”Elävältä haudattu”-kappaleen vertaansa vailla oleva kertosäe ja konsepti ovat puolestaan vielä edellistä vanhempaa perua.
Moni kappale on saanut innoituksensa ajatuksesta, mitä Orjaplaneetalla tapahtuu tai on tapahtunut. Dramaattinen, tunnelmallinen ja kasari-balladin tuoksuinen single ”Toinen maailma” antaa vinkkejä planeetan synnystä ja aivan hulluna eteenpäin potkiva ”Matkalla vapauteen” power metal- kertosäkeineen puolestaan planeetan loppuvaiheista. Urheiluruudun tunnariksi vielä joskus tempova tsemppibiisi ”Feeniks” on varhaisen kappaleemme, monen pitti-tornadon aikaan saaneen ”Rikotaan äänivalli” -sinkun manttelinperijä, ja sen ensiesitystä livenä odotamme omamme ja yleisömme turvallisuuden puolesta suorastaan pelonsekaisin tuntein.
Toisiksi viimeinen raita ”Tulella merkitty” on levyn toinen kappale, joka tuo esiin ennen tuntematonta herkempää Tyranttia. Se on myös ainoa allekirjoittaneen lead-laulama kappale ja sisältää mukaansa tempaavan laukkakompin! Herkkyys tuo levylle tasapainoa ja ilmaa ennen levyn lopettavaa monoliittia, sitä viimeistä raipaniskua.
Koska Iron Maiden on ehkä maailman paras bändi, pidimme itsestäänselvyytenä että konseptialbumin tulisi päättyä arvoisellaan nimikappaleella ja sen kesto ei tulisi olla alle kymmenen minuuttia. ”Orjaplaneetta”-biisi on todennäköisesti kunnianhimoisin tuotoksemme tähän päivään mennessä ja uskomme, että sitä tullaan pitämään faniemme keskuudessa suuressa arvossa.
Kuinka teillä etenee uusien biisien luominen: mistä lähtee ja minkälainen roolijako on yhtyeen sisällä?
Kuten todettu, monet kappaleet saavat alkunsa treenikämpällä. Tietystä tunteesta syntyy tietynlainen riffi – ja päin vastoin. Kyseessä ei toki aina ole pakko olla riffi, vaan vaikka esimerkiksi tomi-komppi (tästä syntyi ensimmäiseltä levyltämme löytyvä ”Toteemi”). Katalyyttinä voi myös toimia laulumelodian pätkä tai sanoituksellinen konsepti.
”Orjaplaneetan” kohdalla useampi demo värkättiin riffi riffiltä treeniksellä, jonka jälkeen allekirjoittanut lukittautui oopperan kummituksen luolaansa väkertämään niihin lyriikoita ja lauluja sovittujen teemojen mukaisesti ja sovittamaan materiaalista Tyrantti-leiman arvoista hevimetallia. Monesti yhdessä soittaessa kappale saa sitten viimeisen muotonsa ja kappaleiden osat painotuksineen lukittautuvat paikoilleen kuin taikaiskusta. Kun biisi kimpassa soitettuna ”tuntuu oikealta”, se on valmis.
Vaikka koko levy on hyvä kuunnella läpi, jos siltä pitäisi nostaa kaksi omaa ehdotonta suosikkia, mitkä ne olisivat ja miksi? Minkälainen luomistyön tausta ja lyriikalliset teemat niissä ovat?
Jos pitäisi valita vain yksi, sanoisin ”Orjaplaneetta”, koska sen luomistyö oli niin erilainen. Kappale syntyi puhtaasti draamasta – tarinan ja tunnelman luonnista ja se oli jotain, ”joka oli vain pakko tehdä”. Lopputulos oli parempi kuin osasimme ikinä odottaa. Siinä on myös perkeleen kova rumpusoolo.
Mutta koska pitää valita kaksi, valitsen kaksi. ”Elävältä haudattu” ansaitsee noston, sillä siinä on kenties levyn paras kitarasoolo ja kertosäe. Eikä se ole edes sinkku. Kappaleen lyyrinen tausta on Orjaplaneettaa vastaan kapinoivan sankarimme aallonpohja, eli tarinan eräänlainen käännekohta. Biisillä on myös mielenkiintoinen tarina siksi, että se sai alkunsa jo ensimmäisten Tyrantti-treenien tohinassa joskus vuosia sitten. Myös tästä syystä se on merkityksellinen kappale itselleni.
”Sinut naulittiin
Kytkettiin virtapiiriin
Yksin kuulee sen
Hautuumaa elävien”
Toiseksi kappaleeksi valikoituu ”Valon uhka”. Se on meille myös vähän sitä obskuurimpaa Tyrantti-osastoa, eli se on selkeästi muita hitaampi kappale. Hitaampi, mutta raskaampi ja isompi. Saimme pakattua viiteen minuuttiin paljon: junttaava ja massiivinen riffi, herkkää tunnelmointia ja avaruuteen vievä, harmonisesti rikas ja iso kertosäe. Kappalessa ääneen pääsee Orjaplaneetan ylläpitäjä ja primusmoottori (heh), Konesydän. Orjaplaneettaa katsastetaan tässä kappaleessa siis selkeästi toisesta näkökulmasta. Siinä on myös Nahka-Samin ensimmäinen bassosoolo.
”Rohkeneeko joku nousta aseisiin
Vaikka tietää joutuvansa helvettiin
Pian alkaa koneen vallan ikuisuus
Sillä olen yksin tie ja tulevaisuus”
Mistä uutta levyä löytää?
Levykauppa Äx:ästä. Siellä on tarjolla myös Äxclusiivisia levy-paketteja, joissa ”Orjaplaneetta”-levyn mukana mukana on ”Matkalla vapauteen”-T-paita ja/tai A2-kokoisen Tyrantti-juliste. Kuulimme villejä huhuja siitä, että tämän haastattelun aikana levy on Levykauppa Äx:än ennakkotilatuin albumi heavy-kategoriassa!
Levyä myy myös Backstage Rock Shop, josta ”Orjaplaneetan” ja ”Tyrantti”-levyn lisäksi löytyy liuta muita suosittuja tuotteitamme, kuten T-paitoja, patcheja ja lippiksiä.
”Orjaplaneetan” lisäksi mikä musiikki uppoaa juuri nyt ja miksi?
Viimeisimpiä tehosoittoon päätyneitä levyjä on ollut okkultirokin toteemin Blue Öyster Cultin loppuvuodesta 2020 julkaisema ”The Symbol Remains”, joka osoittaa että bändi on yhä älyttömän elinvoimainen. Kuunnelkaa biisi ”Tainted Blood”! On tullut myös palattua perusasioihin, sillä Iron Maiden on ollut jälleen kovalla kuuntelulla. Liekö syynä sitten ystäväni Teron kanssa aloitettu podcast Viikonloppusoturit, jossa höpisemme Iron Maidenista viikottain tunti kerrallaan. Se löytyy Spotifystä ja Apple Podcasts-sovelluksesta.
Terkkuja lukijoille?
Tsemppi-terveiset Metalliluolan lukijoille! Koitetaan nauttia korona-ajan hyvistä puolista eli niistä lukuisista kovista levyistä, joita se on synnyttänyt. Me halutaan keikoille ihan hemmetisti – kaikkialle ja mahdollisimman pian. Toivottavasti nähdään siellä, Planet Slavery Tour-kiertueella!
Tyrantti
Vokaalit ja bassot: Nahka-Sami
Vokaalit ja kitarat: Henkka
Rummut: Paha-Tapio
Facebook
Instagram
Nettisivut
YouTube
Julkaisut
Toinen Maailma (single, 2020)
Veritiikeri (single, 2020)
Aja! (single, 2020)
Tyrantti (2019)
Tulipyörä (single, 2017)
Toteemi (demo, 2017)
Haastattelu: Teppo Luoma
Valokuva: Joel Hautecoeur & Julia Riitijoki
Kansikuva: Julia Riitijoki
Amatööriradiojournalisti, kahvin ja melodeathin suurkuluttaja.