Koti Blogi Sivu 2305

TNT – On The Rocks, Helsinki 17.7.2014

[three_fourth]Viime syksyllä fanit vastaanottivat innolla uutisen laulaja Tony Harnellin paluusta TNT:n keulille. Vaikka hänen kaimansa Tony Mills ihan hyvää työtä muutamalla viimeisellä levyllä tekikin, TNT on suurelta osin yhtä kuin Harnellin loistava ja heti tunnistettava ääni. Uutta levyä ei ole tältä kokoonpanolta vielä kuulunut, mutta kiertueelle bändi suuntasi nopeasti ja nyt oli Suomen vuoro pitkän odotuksen jälkeen.

Lämppärinä soitti aiemmin itselleni täysin tuntematon tyttöbändi Vicky Lovecat, joka veivasi ihan perusmukavaa rockia. Kaikki odottivat kuitenkin illan pääesiintyjää. Kellon lähestyessä kymmentä, paikka alkoi olla ääriään myöten täynnä ja tunnelma korkealla. Ilman sen kummempia fanfaareja TNT astui lavalle potkaisten setin käyntiin ”Invisible Noisella” ja yhdellä omista suosikeistani ”She Needs Me.” Molemmat vuoden 2004 ”My Religion” albumin parasta osastoa. Välittömästi näiden myötä tuli havaituksi, että äänenvoimakkuus On The Rocksissa oli perinteiseen tyyliin todella kova, mutta kuitenkin selkeä soundimaailma vallitsi eli sen suhteen kaikki oli kunnossa.

Kuluvan TNT-kiertueen teemana on vuoden 1989 ”Intuition” – albumin 25-vuotisjuhlallisuudet. Se toteutettiin soittamalla setin puolivälissä perä jälkeen neljä ensimmäistä kappaletta kyseiseltä levyltä, ei siis kokonaista albumia. Myöhemmin encoreissa kuultiin vielä viides otos ”Forever Shine On.” Tämä oli mielestäni oikea ratkaisu. Yleisesti kokonaisten levyjen soittaminen livenä on hieman riskialtista toimintaa. Ensinnäkin harva levy oikeasti toimii kokonaan konserttitilanteessa, vaan sieltä on poimittavissa juuri ne 5-6 kovinta yleisöön uppoavaa hetkeä. Toiseksi, tämä toimintamalli vie muulta arvokkaalta materiaalilta aina tilaa setissä.

Muuten settilistan osalta kuljettiin aiemmilta kiertueen keikoilta tuttuja polkuja. 1980-luvun jälkeisestä materiaalista soitettiin ainoastaan suositulta ”My Religion”- albumilta muutamia biisejä ja vuoden 1992 single ”Downhill Racer.” Ymmärrettävästi uudempi Tony Mills-aikakausi ohitettiin kokonaan ja klassikot olivat nyt valttia.

Jossain vaiheessa keikan keskivaiheilla yleisöstä huudettiin bändin ehkä tunnetuinta kappaletta ”10 000 Lovers,” joka perinteisesti päättää setin. Tony Harnell hieman kuittaili näille huudoille ja muutenkin oli melko paljon biisien välissä äänessä näyttäen nauttivan taas esiintymisestä TNT:n keulilla. Varsinaisen setin päätti hieno ”Seven Seas” joka on omia suosikkejani juuri livetilanteeseen sopivuutensa vuoksi. Tässä kohdassa yleisöä huudatettiin kunnolla ja kyllä On the Rocksista ääntä lähti, kun kertosäettä yhdessä veisattiin.

”Seven Seasin” jälkeen yhtye palasi vielä esiintymään muutaman kappaleen ajaksi. Oikeastaan kyseessä ei ollut edes encore, sillä bändi ei kunnolla lähtenyt lavalta, valot vain himmenivät hetkeksi ja sitten lähes välittömästi jatkettiin. Lopulta odotettu ”10 000 Lovers” laittoi viimeisen pisteen, ja biisihän toimii kuin jyrä livetilanteessa.

Kitaristi Ronni Le Tekro oli yhdistelmä tiukkaa hevikitarointia ja Uli Jon Rothia. Hieman Rothmaista soittoakin kuultiin, mutta nyt ei mistään turhista Sky Guitar-venytyksistä ollut kyse vaan perusteemana oli loistava riffittely ja hard rock-meno. Ronnin tyylitaju tällä saralla on ylittämätön ja miehen lyhyt kitarasoolo-osuus toimi hienosti välissä. Hän myös eläytyy kasvoillaan kiitettävästi jokaiseen nuottiin. Pieniä asioita jotka saavat yleisöäkin mukaan tehokkaammin.

Myös Tony Harnell oli todellakin mies paikallaan. Lähes jokaisessa kappaleessa Harnell veti todella korkealta ja pitkään, ja hänen kirkas äänensä ei – toisin kuin monen muun kasarikauden laulajan – ole lainkaan tuntunut menettävän voimaansa vuosien varrella. Mikäli suljit silmäsi, saatoit hyvin kuvitella kuuntelevasi TNT:tä vuosimallia 1989. Rytmisektio Victor Borge ja Diesel Dahl soitti myös yhteen saumattomasti. Kaiken kaikkiaan bändi veti homman läpi ammattitaidolla ja erittäin tiukalla yhteispelillä.

Keikka olisi voinut toki olla kestoltaan hieman pidempi, mutta intensiteetti oli kuitenkin koko ajan korkealla, joten siihen nähden ilta tuntui täysimittaiselta. TNT:n vahvaan uuteen tulemiseen voi olla tyytyväinen, toivottavasti se myös kestää. Nyt enää kova uusi studioalbumi kehiin ja lisää keikkoja tänne, mahdollisuudet olisivat isompaankin keikkapaikkaan tämän iltaisen suosion perusteella.

Ville Krannila[/three_fourth] [one_fourth_last]

10405355_596378453816191_270222349903904422_n

Settilista

 

[/one_fourth_last]

Solamnia – Those Of Honor EP (2014)

[three_fourth]Suomalainen Solamnia julkaisi alkuvuodesta Those Of Honor EP:n. Heti alkuun täytyy myöntää, että pelkäsin mitä tulevan pitää. Kun kyseessä on eeppinen sinfoninen metalli, jossa on selkeät power- sekä death metal vaikutteet niin jälki on joskus sellaista, jota ei ymmärrä kuin säveltäjä itse.

Solamnian säveltäjä ja nokkamies Mika Lumijärvi on pitkän linjan muusikko ja toiminut Enthring-yhtyeessä rumpalina. Mika aloitti oman musiikin säveltämisen vuonna 2010, mutta rumpalin tehtävät Enthringissa veivät aikaa niin, että sävellystyö oli hidasta. Vuonna 2012 Mika erosi Enthringista ja oman tulevan yhtyeen sävellystyöt pääsivät kunnolla vauhtiin.

Musiikillisesti Solamnia tuo päällimmäisenä mieleen Nightwishin sekä Wintersunin, ehkä myös ripauksen Rhapsodya. Kun levy alkaa aueta niin voi huomata musiikin kulkevan omia polkujaan ja hienolla tavalla kulkeekin. Ensimmäinen kappale ”Ante Proelium” alkaa elokuvamusiikkityylisesti vieden kuuntelijan keskiajalle kivilinnojen luokse. Kappaleen keskivaiheiheilla liikutaankin mystisillä poluilla luoden kuuntelijalle odottavan olotilan, joka pääsee kliimaksiin toisen kappaleen ”Warriors Trialin” alkaessa. Biisin alku on kitaroiden ja syntikan ilotulitusta kunnes päästetään laulaja Ilkka Valkonen ääneen. Hänen matala laulunsa on monivivahteista ja hän vaihtaa äänenpainoaan musiikin johdattelemana. Kun tähän lisätään vielä Veronika Paschenkon puhdas ja kaunis ääni niin olen ensimmäistä kertaa mykistynyt miten moniulotteisesta yhtyeestä onkaan kysymys. Kappale esittelee Solamnian musiikilliset vivahteet tarjoten vauhtia, hitaampaa osiota sekä sinfoniapainotteista tunnelmointia. Kitarat jyrisee vakuuttavasti ja rummut soivat tarkasti täydentäen kokonaisuutta. ”Warriors Trial” on lähes 9 minuuttinen järkäle, joka vaatii sulattelua ja kuuntelua, kunnes kappale täysin aukeaa.

”The Lair” on suoraviivaisempi sävellys johon pääsee nopeammin sisään. Biisi käynnistelee itseään ja noin minuutin kohdalla tulee erinomainen melodinen riffi ja vauhtia riittää. Kappaleen parhaus piileekin kontrastissa jossa jylhä hieman synkkä tunnelma taistelee iloisempia melodiakulkuja vastaan. Biisin alussa oleva syntikkaintro kuulostaa muun levyn materiaalin nähden vähän erikoiselta, mutta en anna tämän epäkohdan haitata koska ”The Lair” on aivan loistava kappale. Lauluosuudet ovat tarkkaan mietitty eikä Veronican kaunista ääntä onneksi kuluteta loppuun, vaan sillä annetaan tilaa juuri oikeissa kohdissa. Seuraava kappale ”Once Upon The Time” on instrumentaali jonka keskiaikainen tunnelma kuorolauluineen on hienoa kuunneltavaa. Kappaleen lopussa mennään todellakin eeppisiin mittoihin todistaen, että Mika Lumijärven visiot ovat todellisia.

Viimeinen kappale ”In A Land Of Oppression” jatkaa levyn vahvaa linjaa. Mahtipontinen kappale, jossa Solamnian musiikillisilla taidoilla lyödään kuuntelijalta taju pois. Jälleen kerran syntikat vahvistavat kappaletta, eikä ota onneksi koko näyttämöä haltuun. Solamnian Those Of Honor on kunnianhimoinen julkaisu, ja onnistunut sellainen. Kappaleista voi aistia niihin käytetyt työtunnit. Monesti vaarana tämän tyylisessä musiikissa on sekasotku, mutta Solamnia ei sorru ylilyönteihin ja liikkuukin niillä alueilla missä on vahvimmillaan. Laulaja Ilkka Valkonen saa kyllä erityismaininnan. Hänen äänenkäyttönsä perusörinästä aina black metal tyyliseen kirkumiseen on kerrassaan hienoa. Tuotannollisesti levy on hyvä. Soittimet ovat balanssissa toisiinsa nähden. Kitarasoundi on monesti tämän tyylisessä musiikissa kirkas ja kireä, mutta Solamnialla se on raskas ja sopivan rosoinen tuoden soundiin ehdottomasti lisäarvoa. Solamnian Those of Honor on ehdottomasti yksi vuoden parhaimpia kotimaisia metallijulkaisuja.

4+ / 5

Juha Karvonen
[/three_fourth]
[one_fourth_last]
solamnia
1. Ante Proelium
2. Warrior’s Trail
3. The Lair
4. Once Upon A Time
5. In A Land of Oppression[/one_fourth_last]

Mayhem – Esoteric Warfare (2014)

[three_fourth]Vähän pelonsekaisin tuntein otin vastaan uutisen Mayhemin uudesta levystä. Ensimmäinen singlelohkaisu Psywar ei lupaillut paljon, mutta jostain kumman syystä tämä levy tuli aina vain esille. Levy on saanut yllättävän hyvän vastaanoton, joten pakkohan levy oli hankkia ja ottaa selvää onko Mayhemin ”uudessa tulemisessa” mitään perää.

Mayhemin historiallista vaikutusta black metalliin kehitykseen ei voida väheksyä ja yhtyettä pidetään toisen aallon yhtyeistä ehkä isoimpana tekijänä. Mayhem on erittäin ristitiitainen yhtye ja omasta mielestäni yhtyeen julkaisuista vain debyytti De Mysteriis Dom Sathanas (1994) on mainitsemisen arvoinen ja ehdoton klassikko. Myöhemmät julkaisut ovat jääneet aika näkymättömiksi vaikka Chimeralla (2004) pientä yritystä olikin. Mayhemin ulkomusiikillisia tapahtumia ei tässä aleta sen suuremmin läpi käymään, mutta asiaan perehtymättömille pitää mainita että debyytissa soittaneet Hellhammer (rumpali), Necrobutcher (basso) sekä Attila Csihar (laulu) ovat mukana uudella levyllä. Uutena jäsenenä levyllä on kitaristi Morten ”Teloch” Iversen joka tuli paikkaamaan Blasphemerin jättämää tyhjiötä myös sävellystyön osalta.

Ensi fiilikset levystä ovat hyvin kaksijakoiset. Välillä kuulostaa, että tämähän on hyvä levy ja heti perään tulee tunne vain kaaoksenomaisesta sekamelskasta. Levy ei todellakaan ole mikään helppo tapaus vaan pureskeltavaa riittää. Heti alkuun huomio kiinnittyy Attilan moniulotteiseen ulosantiin, mikä tuo levyyn paljon elementtejä jotka naulitsee kuuntelijan pysymään levyn parissa. Attilan äänenkäytön laajuus tuo mieleen Mortuusin (Funeral Mist / Marduk) ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että Attila on paras mahdollinen laulaja Mayhemiin. Toinen huomionarvoinen asia on Hellhammerin soittotaidot ja erityisesti hänen nopeutensa, koska välilä kuulostaa että rumpukone olisi käytössä. Meno on paikoittain sen verran nopeaa ja sekavaa, että ei tahdo pysyä perässä.

Levy lähtee käyntiin kappaleella ”Watchers” joka toimii mainiona avauksena. Biisissä on vauhtia ja välillä hidastellaan, mutta biisin yleisilmeen ollessa kuitenkin nopea ja brutaali. Vaikka biisien säveltäjä on vaihtunut niin mayhemimainen tunnistettavuus on säilynyt, vaikka biisit eivät suoraan edustakkaan edellisiä levyjä. Levyn singlekappale ”Psywar” istuu levylle paljon paremmin kuin yksittäin kuunneltuna ja Attilan laulut ovat kerrassaan mainioita. Jos Hellhammerin soittotaitoja ja nopeutta haluaa tarkastella niin kolmas kappale ”Trinity” tarjoaa tähän tilausuuden. Levyn alkupuoli on myönteisesti positiivinen kokemus ja arvioissani olen kiinnitänyt huomiota levyn tunnelmaan ja tässä se on saatu yhtenäiseksi, vaikka sävellystyössä sekä sovituksissa tasoeroja löytyykin.

Mitä pidemmälle levy etenee myös omat tunnetilat kokevat vuoristoratamaisia nousuja ja laskuja. Kappale ”VI.Sec” on tästä hyvä esimerkki kun biisin ensimmäiset pari minuuttia on laahaavaa tylsähköä tunnelmointia, mutta sitten isketäänkäänkin tapporiffiä ja biisi muuttuu todella mielenkiintoiseksi nousten levyn parhaimmistoon. Levyllä on selvästi kokeellisia osiota ja ajoittain onnistutaan aikaansaamaan mielipuolinen ja ahdistava tunnelma. ”Posthuman” edustaa levyn huonompaa puolta lähes 7 minuuttisella fiilistelyllä. Välillä tulee mieleen Deathspell Omegan uudemmat julkaisut, vaikka samalle tasolle ei ihan yllettäkään.

Levyllä on mittaa 51 minuuttia ja biisejä yksitoista. Pari selvästi huonompaa kappaletta ei kumminkaan laske levyn tasoa merkittävästi ja pidän tätä Mayhemin parhaimpana De Mysteriis Dom Sathanaksen jälkeen. Mayhem todistaa, että se pystyy vielä jotenkin kantamaan The True Mayhemin mainetta yllä, vaikka alkuperäisestä Mayhemistä on vain rippeet jäljillä. Bändin jäsenet suoriutuvat tehtävistään hienosti ja erityismaininnan saa kitaristi ja säveltäjä Teloch, joka on tuonut Mayhemiin uutta voimaa ja bändi on noussut ainakin osittain tuhkista minne Mayhem kaikkien sekoilujen jälkeen ainakin omissa kirjoissani haudattiin. Sanoituksissa liikutaan psykologisissa mielenhallinta-teemoissa, jotka eivät ihan perinteisiä black metal lyriikoita edusta, eikä tarvitsekkaan. Mayhemin Esoteric Warfare on hyvä albumi ja ehdoton piristysruiske black metallin nykytilaan vaikka klassikoksi tämä levy ei tule nousemaankaan.

7+ / 10

Juha Karvonen
[/three_fourth]
[one_fourth_last]
mayhem
1. Watcher
2. Psywar
3. Trinity
4. Pandaemon
5. Mylab
6. Six Seconds
7. Throne of Time
8. Corpse of Care
9. Posthuman
10. Aion Suntalia[/one_fourth_last]

Satyricon – Now, Diabolical (2006)

[three_fourth]

Satyricon on norjalaisen sekä koko black metal – maailman tunnetuimpia yhtyeitä. Satyrin sekä Frostin muodostaman yhtyeen kuudes albumi Now, Diabolical ilmestyi vuonna 2006. Jos edellinen levy Volcano (2002) oli vedenjakaja niin Now, Diabolical on ensimmäinen uudestisyntynyt Satyricon albumi joka seilaa entistä kauemmaksi black metallin alkulähteiltä. Tässä vaiheessa arviota pitää todeta, että Satyriconin The Shadowthrone, Nemesis Divina sekä Rebel Extravaganza ovat todella hyviä levyjä ja vielä Volcanokin on kohtuullinen, vaikka siinä on jo selvästi merkkejä Satyriconin uudesta tulemisesta.

Minkälainen levy sitten Now, Diabolical on? Kevyempi, hitaampi, tylsempi sekä paikoittain puuduttavia elementtejä täyttävä albumi. Mutta ei niin huono kuin mitä kuvaukseni antaa ymmärtää, lähestymistapa on vain erilainen aikaisempiin levyyn verrattuna. Satyricon on edelleen tunnistettavan kylmä, ilkeä ja tietyllä tapaa pimeyden poluilla seikkaileva rock-bändi, jossa on pieniä vivahteita black metallista. Jotkut pitävät tätä levyä jopa Satyriconin parhaimpana tuotoksena, mutta alkupään levyille kumartartaville faneille tämä oli varmasti pettymys, vaikka levyllä omat hetkensä onkin.

Se mikä minua (ja monia muitakin) ärsyttää Satyriconissa on biisien pidentäminen laahaavilla ja puuduttavila toistoilla, joiden tarkoitus ei ole ainakaan itselleni avautunut. Koska mitään musiikillisia hienouksia näissä kohdissa ei ole, niin nämä ovat selvästi kappaleita ja levyn yleisilmettä heikentäviä tekijöitä. Esimerkkinä kappale Delirium, jonka laahaava hidastempoinen toisto myrkyttää kuuntelijalta tajun pois tylsyydellään, eikä poikkeusta tee viimeinenkään kappale To The Mountains jonka yli 8 minuuttinen eeppisyyden haku olisi tuotu ilmi puolet lyhyemmässä ajassa.

Ettei levy menisi yksipuoliseksi virheiden etsimiseksi täytyy sanoa, että kyllä levyllä löytyy hyviäkin asioita. Nimibiisi Now, Diabolical on raivoisa kappale, jossa Satyrin aggressiviinen laulu sekä mieleenpainuvat riffit pääsevät oikeuksiinsa. A New Enemy edustaa levyn nopeampaa osastoa ja nouseekin levyn parhaimmistoon. Biisin melodiankulku yhdistettynä thrash-tyyliseen riffiin toimii loistavasti ja kun Frostin tarkka soitto täydentää kitaravalleja, niin ei tästä voi olla tykkäämättä. Vastapainoksi ”hittibiisit” K.I.N.G sekä Pentagram Burns tarjoilee ehkä liiankin puhtaita ja perusvarmoja ratkaisuja. That Darkness Shall Be Eternalin loistava rock-tyylinen riffi pistää viimeiset mehut ulos ja meno on paikoin loistavaa, kunnes biisi ajautuu taas laahaavalle keskitempoiselle fiilistelylle.

Satyr on kuin vihainen käärme jonka ulosanti on hienoa kuultavaa. Laulu on kevyempää kuin alkuaikoina, mutta tuttu korppimainen rääkynä on vielä tallella. Frost on hyvä rumpali, mutta jotenkin tuntuu että hänen taitonsa ja nopeutensa eivät pääse oikeuksiinsa tällä levyllä. Soitto on tarkkaa, mutta biisien sävellykset ja sovitukset eivät vapauta petoa patteriston takana. Soundillisesti levy ehkä liiankin puhdas, vaikka kitarat soivat kireästi niin tiettyä rosoisuutta jäin ainakin itse kaipaamaan. Levyllä on ihan hyvä ahdasmielinen tunnelma, mutta biisien epätasaisuus jättää toivomisen varaa. Satyr ja Frost ovat taitavia muusikkoja, mutta Satyriconin suunta on lähtenyt pahasti alaspäin ja tämä black-rock tyyli ei edusta sitä pahuuden tuomaa kauneutta mihin joskus Satyriconissa ihastuin.

7½ / 10

Juha Karvonen
satyricon2006-3
[/three_fourth]
[one_fourth_last]
satyricon now
1. Now, Diabolical 5:30
2. K.I.N.G. 3:36
3. The Pentagram Burns 5:38
4. A New Enemy 5:47
5. The Rite of Our Cross 5:45
6. That Darkness Shall Be Eternal 4:46
7. Delirium 5:38
8. To the Mountains 8:25[/one_fourth_last]

Yngwie Malmsteen – The Seventh Sign (1994)

[three_fourth]Vuosi 1994 ja metallimusiikki elää muutosten kourissa. Grunge, hardcore- sekä rap-tyyliset metalliyhtyeet raivaavat tilaa ihmisten levyhyllyissä. Muistan vieläkin tämän ajan kun harhailin metallimusiikin eriävillä poluilla kuitenkaan löytäen kuin hetken iloja uusista yrittäjistä. Silloin soittimessa pyöri mm. Biohazard, Machine Head, Life of Agony, Bodycount. Suuri death metal aalto oli pyyhkäissyt semmosella voimalla, että huonoja levyjä tuli ulos semmoista tahtia että ne söivät kohtuullisetkin levytykset pois markkinoilta ja ihmisten tietoisuudesta. Onneksi jotkut jo 80-luvulla menestyneet yhtyeet tarjosivat musiikkiaan ilman alalla vallinneita vaikutteita.

Yngwie Malmsteen on tuttu nimi jo ajalta milloin kuuntelin ensimmäisiä kertoja metallimusiikkia. ”Ynkän” I’ll see the Light Tonight musiikkivideo oli tuttua kauraa alle 10-vuotiaalle nassikalle ja levyt olivat kohtuullisessa soitossa, vaikka ei suurimpiin suosikkeihin kuulutkaan. Vuonna 1994 Yngwie julkaisi seitsemännen tasavahvan albuminsa nimeltään The Seventh Sign. Laulajan saappaissa oli tällä kertaa yhdysvaltalainen Michael Vescera.

Levy käynnistyy vahvalla kappaleella Never Die, jossa liikutaan hyvin perinteisissä maisemissa hienoilla sooloilla varustettuna. Biisissä on sopivasti vauhtia ja jenkkilaulajan ääni kuulostaa yllättävän hyvältä etenkin korkeissa kohdissa. Vähän samantyylistä voimaa ja nopeutta edustaa myös Hairtrigger sekä Crash and Burn ja ei voi olla huomaamatta, että edelliseltä levyltä rumpalin paikalta poissiirtynyt Bo Werner on korvattu voimakkaammalla kannuttajalla Mike Terranalla, jonka perusvarma työskentely kuulostaa hyvältä ratkaisulta. Crash and Burnissa kuullaan hienoja rytminvaihdoksia ja biisi edustaakin levyn parhaimpia vetoja.

Kevyempää rock-osastoa edustavat biisit I Don’t Know, Meant to Be sekä Bad Blood jäävät väkisinkin levyn heikoimpaan kastiin ja tuntuvat vähän perusvarmoilta kappaleilta, vaikka eivät mitään välibiisejä suoranaisesti olekaan. Levyn balladit Forever One sekä Prisoners of Your Love ovat hienoja vetoja, vaikka siirappi valuukin Yngwien käsistä. Forever Onen akustiset kitaroinnit tuovat kappaleeseen syvyyttä ja hienot soolot finalisoivat kappaleet ehdottomasti Yngwien parhaimpien slovareiden joukkoon.

Brothers on tyylikäs ja surumielinen instrumentaali, jonka tunnelma ja hienot melodiat toimivat todella hyvin. Taidetta mikä koskettaa ja mitä jaksaa kuunnella vielä 20 vuotta albumin ilmestymisen jälkeenkin. Brothersin jälkeen isketäänkin sitten levyn nimibiisi The Seventh Sign joka käynnistyy äärimmäisen hienolla akustisella introlla. Nämä melodiat ovat mielenpainuvat ja biisi nousee eeppisiin mittoihin. Laulaja Michael Vescera vetää biisissä vahvimman laulusuorituksensa ja muutenkin kappaleen voimakas tunnelma näyttää keskisormea grungelle ja spindoctors- tyylisille hipeille.

Levyn viimeinen virallinen biisi on doomimaisen raskas Pyramids of Cheops, joka on varmasti yksi raskaimpia Yngwien säveltämiä kappaleita. Akustinen Sorrow-outro päättää levyn tyylikkäästi. Levyllä on mittaa sopivat 49 minuuttia ja Yngwie itse toimi tuottajana. Soundillisesti levy on hyvä ja syntikkakin pysyy hyvin taka-alalla antaen kitaroiden puhua kaunista kieltään. The Seventh Sign on fanien keskuudessa hieman aliarvostettu levy, minulle se on yksi Yngwien parhaista.

8+ / 10

Juha Karvonen
[/three_fourth]
[one_fourth_last]
ynkkä
Never Die – 03.29
I Don’t Know – 03.25 (san. Vescera, Malmsteen)
Meant to Be – 03.52
Forever One – 04.35
Hairtrigger – 02.43
Brothers – 03.47 (instrumentaali)
The Seventh Sign – 06.31
Bad Blood – 04.25 (san. Vescera, Malmsteen)
Prisoner of Your Love – 04.27
Pyramid of Cheops – 05.10
Crash and Burn – 04.05 (san. Vescera, Malmsteen)
Sorrow – 02.02 (instrumentaali)
[/one_fourth_last]

Carcass – Live At Tuska Open Air, Helsinki 27.6.2014

Jo toista kertaa maamme kamaralla tällä ”Surgical Steel”-kiertueella oli mahdollisuus todistaa death metallin pioneerien konserttia. Viime joulukuussa Kaapelitehtaalla bändi heitti erinomaisen setin, jota lupa oli nyt ulkolavalla odottaa vähintään vastaavaa suoritusta. Hieman outo ratkaisu oli sijoittaa Carcass pienemmälle Inferno-lavalle, kun ajatellaan, että vuosi sitten toinen death metal-legenda Bolt Thrower veti päälavalla. Samoin aikataulujen lievästä päällekkäisyydestä voi napista. Carcassin poistuessa lavalta, suurella päälavalla soi jo Dimmu Borgirin intromusiikki. Keikan jälkeen suuta kuivasikin sen verran, että Dimmun keikkaa sai seurata tankkauksen ohessa anniskelualueelta.

Itse keikasta ei ole juuri valittamisen sanaa. Kuukausien kiertämisen jälkeen Carcass on saanut homman selvästi toimimaan erinomaisesti ja lähes kaikilla tasoilla parannettiin jo erittäin hyvästä Kaapelitehtaan vedosta. Myös yleisö oli kiitettävästi mukana koko ajan ja pitti pyöri ahkerasti koko keikan ajan.

Veteraanit Jeff Walker ja Bill Steer jatkoivat taatun hienoja otteitaan ja uudemmat jäsenet hoitivat hekin hommansa taatulla ammattitaidolla. Myös soundi oli festariolosuhteissa todella hyvä. Soittimet erottuivat selkeästi ja syvyyttä riitti. Hetkeä myöhemmin suurella lavalla vetänyttä pääesiintyjä Dimmu Borgiria kuunnellessa, pieni lava tuntui tässä suhteessa voittavan selkeästi joka osa-alueella.

Carcassin settiin täytyy kokonaisuutena olla tyytyväinen. Tunnin soittoajallakin paljon biisejä tuli uudelta levyltä, kuten pitääkin koska sitä ollaan kiertueella promotoimassa. Uudet biisit myös toimivat pääasiassa hienosti livenä rinnakkain raaemman alkuaikojen materiaalin kanssa. Setti oli lähes identtinen Kaapelitehtaan vedon kanssa. Nyt hieman pidemmällä soittoajalla mukaan oli lisätty kappaleet ”The Granulating Dark Satanic Mills” sekä ”Reek Of Putrefaction.” Keikan aikana oli hieno huomata miten yleisön seassa oli nuorempaa sekä vanhempaa fanikuntaa ja biisit olivat selvästi kaikille tuttuja.

Toki Carcassin mittavasta katalogista saisi helposti ainekset parin tunnin kunnolliseen klubisettiin. Toivottavasti sellainenkin lähitulevaisuudessa Suomen kamaralla kuullaan koska Carcass on taas suosionsa huipulla eikä mitään kiertueväsymystä ollut yhtyeellä missään muodossa havaittavissa.

Juha Karvonen & Ville Krannila

Settilista:

Buried Dreams
Incarnated Solvent Abuse
Cadaver Pouch Conveyor System
This Mortal Coil
Reek Of Putrefaction
The Granulating Dark Satanic Mills
Unfit For Human Consumption
Genital Grinder / Exhume To Consume
Captive Bolt Pistol
Corporal Jigsore Quandary
Ruptured In Purulence / Heartwork

King Diamond – The Eye (1990)

[three_fourth]Rovio sytytetään ja liekit nuolevat naisen jalkoja. Liekkien kasvaessa yleisö haistaa palaneen ihmislihan. Jeanna Dibasson tuomittiin noitana kuolemaan roviolla. Isä Picard oli julma mies joka huumaa nunnat ja lapset käyttääkseen heitä rituaaleihin sekä kiduttamiseen, osa pääsee sessioiden aikana hengestään. Rovio syttyy jälleen ja Isä Picard saa vuorostaan kokea tulenlieskat ihollansa ja kokea kivuliaan kuoleman roviolla. Nämä Ranskan inkvisition aikaan sijoittuvat tositarinat tulevat tutuksi King Diamondin levyllä The Eye.

Levy ilmestyi King Diamondin kannalta vaikeaan aikaan vuonna 1990, jolloin grunge ja death metal – aalto oli nousemassa suosioonsa ja perinteisen heavy metallin levyjen myynti lähti laskuun. The Eye ei tämän johdosta saanut ilmestymisensä aikaan sitä huomiota jonka olisi ansainnut.

The Eye on yleisesti Kingin tuotannossa jäänyt Abigailin, ”Themin” sekä Conspiracyn varjoon. Albumilta löytyy kuitenkin  Kingin aivan parhaimmistoon kuuluvia kappaleita joista tunnetuimpina ”Behind These Walls” sekä live-setin vakiokalustoon kuuluva ”The Eye of the Witch”. Syntikalla luodut sävelet saavat biiseihin ahdistavat mutta mieleenpainuvat melodiat, jotka täydentyvät unohtumattomilla riffeillä sekä Kingin loistavalla äänenkäytöllä. ”Behind These Wallsin” jopa kaihoisat lauluosuudet ovat erinomaiset Kingin jakaessa äänenkäytön puhtaaseen- sekä falsettilauluun. Muutenkin levyllä on kuultavissa enemmän Kingin normaalia lauluääntä, mikä tekee tästä levystä Kingin muuhun materiaaliin nähden helpoiten lähestyttävämmän.

Teatreelista puolta edustaa ”The Trial”, jossa King Diamondin ääni pääsee oikeuksiinsa vähän eri tavalla kuin yleensä. Biisissä on ainutlaatuinen tunnelma joka korostaa synkkää kuulustelua noitaoikeudenkäynnin aikana. Hitaasti kasvava kappale ei hyvistä riffeistä huolimatta nouse musiikillisesti levyn parhaimmistoon.  ”Into the Convent” on tyypillinen King Diamond kappale, jossa on vähän progemaisia tuulahduksia aivan käsittämättömän hienoilla sooloilla varustettuna. Kitaristi Andy LaRocque on kyllä omiaan soittimensa varressa, enkä yhtään ihmettele miksi Chuck Schuldiner halusi hänet Deathin Individual Thought Patterns – levylle mukaan. Andyn panos jää monesti kuninkaan varjoon, vaikka hänet voi rinnastaa lähes kuninkaan rinnalle.

The Eye:lla King Diamond debyyttinsä tekee rumpali Snowy Shaw, joka korvasi legendaarisen Mikkey Deen. Väittely rumpukoneen ja sähkörumpujen käytön välillä saa puolestani jatkua, mutta yleiseen soundiin Shawn ”luoma” rumpusoundi osuu täydellisesti. (Wikipedian mukaan käytössä oli sähkörummut. toim.huom.) Visiitti jäi tosin vain tämän yhden levyn mittaiseksi Shawnin jatkaessa Kingin kanssa Mercyful Fatessa 1990-luvun puoliväliin saakka.

Levyn parhaimmistoon nousee kuudes raita ”Father Picard”, jonka tunnelmointi ja oikeisiin paikkoihin ujutetut syntikat nostavat biisin huikeisiin mittoihin. Biisissä Kingin äänenkäyttö on monipuolista ja ääniskaalat vaihtuvat juuri oikeilla hetkillä luoden biisin tarinan eloon.  Lähes vastaavanlainen taideteos on ”Meetings”, jonka kertosäe saa kynttilät sammumaan ja noidat kääntymään haudoissaan. Viimeinen raita ”The Curse” pitäisi nostaa King Diamondin tuotannossa korkeammalle. Biisin moniulotteinen sävellys- ja sovitustyö aivan uskomattomien lauluosuuksien rinnalla päättää levyn parhaimmalla tavalla.

The Eye on ehdottomasti King Diamondin parhaimpia levytyksiä, joka myös päättää yhden aikakauden kuninkaan historiassa. Tuotannollisesti jälki on erinomaista laulu- ja syntikkasovituksineen. Jos King Diamondin musiikki ei ole jostain syystä tuttua tai joskus olet sen tyrmännyt, niin voin suositella The Eye:ta paikkaamaan tämän aukon metallihistoriassasi.

9+ / 10

Juha Karvonen

[/three_fourth]
[one_fourth_last]
king
1. Eye of the Witch 3:47
2. The Trial (Chambre Ardente) 5:13
3. Burn 3:42
4. Two Little Girls 2:41
5. Into the Convent 4:47
6. Father Picard 3:19
7. Behind These Walls 3:45
8. The Meetings 4:31
9. Insanity 3:00
10. 1642 Imprisonment 3:31
11. The Curse 5:42
[/one_fourth_last]

Volbeat – Beyond Hell / Above Heaven (2010)

[three_fourth]
vob

Vettä sataa juhannuksena 2014 ja tässä on hyvää aikaa tiivistää ajatuksia Volbeatin neljännestä albumista. Volbeat ei varmasti esittelyjä kaipaa joten suoraan asiaan. Neljäs levy ei juuri muuta edellisillä levyillä tutuksi tullutta kaavaa, joten kuuntelija saa täyslaidallisen laadukasta Volbeattia. Levy jakaantuu tuttuun tyyliin ”elvisrock-vetohin”, hevibiiseihin sekä puhtaasti radiosoittoon tarkoitettuihin popahtaviin metalliveisuihin.

Volbeat on harvoja bändejä jotka pitävät tasonsa korkealla levystä toiseen. On tietenkin ihmisiä kenelle tämä popahtava suuren yleisön festaribändi ei iske. Volbeat ei tarjoile mitään uutta tälläkään levyllä, eikä mielestäni tarvitsekaan. Volbeatin parissa vain viihtyy todella hyvin ja biisikatraasta löytyy lähes jokaiselle jotain. Ja on niitä radiohittejäkin kuten loppuunsoitettu Fallen, joka biisinä on ihan kelpo kappale vaikkakin levyn kevyempää osastoa. Vastapuolena isketään sitten loistava Slayer/Metallica – akselilla poukkoileva Who Are They, jossa mennään niin lähellä esikuviensa riffiosastoa, mutta saakeli miten hienosti tämä toimii. Lisäksi vielä tarttuvat kertosäkeet niin homma on paketissa. Jos mennään vielä kovemmalle linjalle niin Evelynin lauluissa mukana on legendaarinen Napalm Deathin Mark ”Barney” Greenway joka karjuu siihen malliin, että ei voi kuin ihmetellä miten Volbeat tekee sen missä monet epäonnistuvat.

Western-hengessä alkava 7 Shotsin lauluihin on saatu mukaan Kreatorin Mille Petrozza, jonka ääni ei kyllä sovi millään akselilla Poulsenin kanssa yhteen. Biisi itsessään on levyn parhaita, jonka koukuttava riffi ja Poulsenin mahtavat laulut iskee kuin tuhat volttia, tätä ei lannista edes Petrozzan esiintyminen. 16 Dollars edustaa jo edellisillä levyillä tutuksi tullutta boogietyylistä läskibassolla vahvistettua rockia ja kivasti se toimii tälläkin levyllä.

Yleisesti ottaen levystä tulee positiivinen fiilis ja levyn parissa voi sanoa viihtyvänsä. Itsellä se palaa usein soittimeen neljä vuotta ilmestymisen jälkeenkin, mikä on hyvän levyn merkki. Poulsenin säveltämät kappaleet ovat yksinkertaisia, mutta erittäin tarttuvia ja kyllä ne kuunteluakin kestää. Vaikka yhtymäkohtia esikuviin monissa biiseissä löytyy, niin voisi sanoa että Volbeat on luonut täysin oman tyylinsä iskeä suureen yleisöön uppoavaa musiikkia. Minusta tässä tyylissä ei ole mitään väärää, mutta kauanko hittykynä pysyy terävänä? Ainakin viimeisin levy Outlaw Gentleman & Shady Ladies osoitti, että vetäytymisen merkkejä ei ole havaittavissa. Iskekäähän mökkeilevät luolalaiset Volbeat soittimeen ja pitäkää ”juhannustanssit” Volbeatin tahdissa ja hameväkikin kiittää.

8½ / 10

Juha Karvonen

[/three_fourth]
[one_fourth_last]
volbeat
The Mirror and the Ripper – 4.00
Heaven Nor Hell – 5.22
Who They Are – 3.42
Fallen – 5.00
A Better Believer – 3.24
7 Shots – 3.44
A New Day – 4.06
16 Dollars – 2.48
A Warrior’s Call – 4.23
Magic Zone – 3.51
Evelyn – 3.29
Being 1 – 2.21
Thanks – 3.42[/one_fourth_last]

Testament – The New Order (1988)

[three_fourth]Testamentin toinen albumi The New Order otti musiikillisesti ison harppauksen eteenpäin ja nousi tällä levyllä suuremman yleisön tietoisuuteen. Valitettavasti se jää kuitenkin ykköskentän (Metallica, Megadeth, Slayer & Anthrax) levyjen varjoon, vaikka levy on täynnä kuolemattomia kappaleita jotka vielä tänäkin päivänä aiheuttavat kylmiä väreitä fanien keskuudessa. Tästä osoituksena on se, että Testamentin livesetissä tältä levyltä löytyy aina kappaleita joiden aikana fanien nyrkit osoittavat kohti taivasta ja mahdollisuuksien mukaan ”pit” on täynnä ympäriinsä paukkailevia metallipäitä.

Kun palataan ajassa taaksepäin niin tutustuin levyyn vuonna 1990 kun kaveri nauhoitti c-kasetille David Lee Rothin Skyscraperin ja laittoi toiselle puolelle jotain thrashia, kuulemma paskaa musaa ja liian nopeata. Testament oli kyllä tuttu yhtye, mutta fanitus alkoi vasta tämän kasetin myötä. David Lee Rothin ”puoli” ei soinut kuin pari kertaa, mutta Testament sitäkin enemmän. Kun viikkorahoista oli saatu rahat kasaan niin Testamentin siihen mennessä ilmestyneet CD:t ostettiin kokoelmiin ja ne soivat thrash-aallon aikana taukoamatta. Nämä ovat niitä levyjä joiden historiallista merkitystä ei voi väheksyä ja pelkät biisien alkusävelet saavat aikakoneen käyntiin ja palaamaan ajassa taaksepäin.

Mitä levy sitten tarjoilee? Paljon tiukkoja riffejä ja sopivasti melodiaa. Hyvin toimiva konsepti, joka pidemmän päälle alkaa useimmiten puuduttamaan, mutta kun levyltä löytyy biisit The New Order, Trial By Fire, Into The Pit, Disciples of the Watch sekä The Preacher niin kyllästymiseen ei anneta aihetta. Vaihtelua biiseihin tuo Aerosmith coveri ”Nobodys Fault” joka tekee pienen pesäeron muihin kappaleisiin kuulostaen kumminkin Testamentilta.

Testamentin kappaleet ovat pääosin suoraviivaisia ja voisi sanoa, että mutkat vedetään suoraksi eikä mihinkään kikkailuun tai hienosteluun ole tarvettakaan. Biisit pysyvät hienosti siellä neljän minuutin nurkilla ja liikkumatilaa luovat vain Alex Skolnickin sekä Eric Petersonin hienot kitaroinnit, jotka siivittävät useimmat kappaleet käyntiin hienoilla rauhallisilla melodioilla. Vaikka biisit itsessään sävyltään aggressiivisia ja nopeita niin Testamentille tyypillisiä hienoja sooloja on ripoteltu tasaisesti koko levylle.

Soundillisesti levy on tyypillinen 80-luvun lopun tuotos. Kitarasoundit ovat terävät mutta aika kevyet jättäen levyn yleissoundin vähän kepeäksi. Chuck Billyn äänenkäyttö on tuttuun tyyliin erittäin hyvää ollen samalla voimakas ja melodinen. Kirkumiset ovat jääneet vähemmälle ja Billyn laulutyyli tuo paikoin mieleen James Hetfieldin ollen kuitenkin moniulotteisempi. Vähän kevyt äänimaailma sopii kumminkin hienosti levyn yleistunnelmaan ja saa kuulijan palaamaan sinne 80-luvun loppuun ja vetämään jalkaansa helvetin kireät mustat farkut, varsilenkkarit sekä farkkuliivin, joka on täynnä bändien kangasmerkkejä. The New Order ei ole täydellinen levy, mutta ehdottomasti yksi genren merkkiteoksia.

9 / 10

Juha Karvonen
testament
[/three_fourth]
[one_fourth_last]
testamen
1. Eerie Inhabitants5:05
2. The New Order4:26
3. Trial by Fire4:15
4. Into the Pit2:46
5. Hypnosis2:04
6. Disciples of the Watch5:05
7. The Preacher3:38
8. Nobody’s Fault3:55
9. A Day of Reckoning4:00
10. Musical Death (A Dirge)4:02

[/one_fourth_last]

Deathspell Omega – FAS – Ite, Maledicti, in ignem Aeternum (2007)

[three_fourth](Tämä arvio poikkeuksellisesti englanniksi, tehty alkujaan toiselle sivustolle)

At first the album felt really strange and not nearly as good as previous recordings by this great band. However, as fans consider this to be up there among band’s best albums, after certain tepidity I couldn’t let this one pass up so quickly. Previous EP “Kenose” was a nice introduction to the full massive album. The artwork on the CD version is exceptional with plenty of excellent photos and pictures, none with the band as we are now getting used to.

At first the album seemed too experimental and technical, a bit like listening to Dream Theater or some other prog band with black metal influences. Usually these kind of bands haven’t made a big impression to me, with the exception of death metal legends Nile. Deathspell Omega however has taken a big step with this album and during first spin one can only experience pure chaos and disorder. Songs have no depth to hang on to, none. It seems like you are listening the same track over and over again.

After repeated listening, music starts taking a firmer grip and sinks in. If band’s masterpiece “Si Monumentum Requires, Circumspice” with its linear scope goes straight into your subconscious, this record does so in slower but possibly more effective way. The album is like a roller coaster with many peaks and valleys as well as dark tunnels.

Songs are long and their structures familiar from the previously mentioned EP release. If at first the record felt alien and too demanding; after several spins the songs started showing depth totally unheard in metal music. A band like Watain can strike you out with one single blow, but this album does it many times. The arrangements and compositions are so complex that one must admire band’s achievement. It’s futile to dissect the songs because explaining them is impossible unless listener is already fully absorbed. Single guitar riffs cannot be praised or recommended to someone who hasn’t heard the album. This is art, which opens up to few.

From a production stand point, the album is clearer than their other masterpiece ”Si Monumentum Requires, Circumspice.” I would guess it took some time to record this one. Especially drum sound is excellent and also bass is clearly heard throughout and during slower parts. Mikko Aspa’s singing remains at very high level.

This review doesn’t really reveal anything concrete about the music, which is simply because it is extremely hard to put into words. One must experience and live it. It might take considerable amount of time, but if you are bored with traditional metal albums this record is an alternative. It gives you as much as you are willing to take.

9½ /10

Juha Karvonen
[/three_fourth]
[one_fourth_last]
deathspell omega
1. Obombration 4:48
2. The Shrine of Mad Laughter 10:37
3. Bread of Bitterness 7:49
4. The Repellent Scars of Abandon & Election 11:40
5. A Chore for the Lost 9:15
6. Obombration 2:07
[/one_fourth_last]

Mainos

Viimeisimmät:

Gorgoroth tuo 33-vuotisjuhlakiertueensa Suomeen kahdelle keikalle lokakuussa

Tiedote 11.8.2025 Vuonna 1992 perustettu Gorgoroth juhlistaa yhtyeen 33-vuotista taivalta tekemällä juhlakiertueen Skandinaviassa ja Baltian maissa lokakuussa. Tämä kiertue ulottuu myös Suomeen, johon norjalaiset rantautuvat...

Seuraa

21,666FanitTykkää
2,794SeuraajatSeuraa
177SeuraajatSeuraa
0TilaajatTilaa