Koti Blogi Sivu 170

Judas Priest – Redeemer Of Souls (2014)

Judas Priestin uusi studiolevy oli vuonna 2014 kiistatta vuoden metallitapahtuma. Kyseessä oli aikanaan ensimmäinen laatuaan kuuteen vuoteen. Kuulokkeet otettiin korville, sanoitukset eteen valmiiksi syventymistä varten ja pyhä hetki sai alkaa. Kolme kokonaista kappaletta oli julkaistu etukäteen, ja ne tuli kerran kuunneltua läpi. Lyhempiä näytteitä ei sen sijaan katsastettu. Vasta koko ”Redeemer Of Souls” näytti lopullisen suunnan ja myös sen, oliko soundi kohdallaan.

Manalan pohjilta nouseva ukkosen ääni käynnistää levyn, kaksi ensimmäistä kappaletta olivat tuttuja jo aikaisemmilta kuuntelukerroilta. Nämä ovat perushyviä Priest-vetoja perinteisellä otteella. Kolmannessa biisissä ”Halls Of Valhalla” vasta kunnolla jyrähtää ja muutama seuraava esitys saavat kaikki puimaan nyrkkiä. Rob Halford päästää alkuun vertahyytävän kirkaisun ja sen jälkeen siirrytään Valhallan halleihin. Loistava kappale, jossa on hieno tunnelma ja Running Wildmaista kitarointia. Mahtava tuplakitarasoolo kruunaa biisin ja nyt iho on viimeistään kananlihalla. Juuri tällaista heavy metallin pitää olla.

Myös ”Sword Of Damocles” vakuuttaa folk-vaikutteisilla melodioillaan ja tunnelmaa rakennetaan hienosti vahvan riffittelyn, hiljaisten ja raskaiden osuuksien sekä Halfordin tunteikkaan tulkinnan kautta. ”March Of The Damned” kuulostaa ajoittain ”Metal Godsin” jatko-osalta, mutta tästä on vielä enemmän aistittavissa yhtymäkohtia vuoden 1981 ”Point Of Entryyn”. Robin laulutapa biisissä on mielenkiintoinen. Salakavalasti sovitus sekä kitarariffi jäävät soimaan päähän ja erittäin hyvästä vedosta on kysymys.

Nämä viisi avausta iskevät sen verran vakuuttavasti, että niiden vanavedessä levy käy väkisin läpi lievän suvantovaiheen. Hidas ja uhkaava “Secrets Of The Dead” palauttaa hommaa oikeille raiteille. Sen jälkeen vuorossa on levyn nopein esitys ja tässä vaiheessa toinen suosikkini ”Battle Cry.” Vahvasti vuoden 1984 ikimuistoiseen ”The Sentineliin” viittaava kitarajuoksutus kuullaan alussa, jonka jälkeen hienolla tilutuksella polkaistaan vauhtiin nopea biisi. Loistava riffi ottaa paikkansa. Nyt saadaan jälleen klassinen Priest hetki kun Halford nousee korkeuksiin kertosäkeessä. Soolo-osuus on mahtavuutta, kitaristit vetävät osuutensa vuorotellen ja sen jälkeen palataan yhteiseen harmoniaan.

Päätöskappaleessa ”Begininning of The End” kuljetaan vahvasti 1970-luvun tunnelmissa. Mieleen tulevat Rainbow, Black Sabbath ja Priestin omat kyseisen vuosikymmenen mestariteokset. Rob laulaa hienosti ja tunteella, tämä on laadukas päätös varsinaiselle levylle.

Kuten edellisellä albumilla, monta laulumelodiakulkua hallitsevat folk-vaikutteet. Heavyn juuret ovat vahvasti folk-musiikissa, joten Priest on kotonaan tämän tyylilajin kanssa. Myös ”Nostradamuksella” esiteltyä musiikin dramaattisuutta ja 1970-luvun henkeä ei ole unohdettu, mutta ote on nyt selvästi perinteisempi ja raskaampi.

Kuva: Pete Alander

Halfordin ääni ei tietenkään ole enää pitkään ollut entisensä. Tämän julkaisun aikoihin metallijumala oli 62-vuotias ja korkealta ja kovaa laulaminen ei enää taipunut 1980-luvun tapaan. Keskirekisteri on kunnossa ja sillä hoidetaan suurin osa kappaleista. Toisaalta kun tämän kaltaisesta hevistä Priest-tyyliin puhutaan, ne korkeat äänet musiikkiin ja sovituksiin olennaisesti kuuluvat, Esimerkiksi levyn nimibiisin loppu huutaa korkeaa kirkaisua, mutta sitä ei koskaan tule.

Muutama tarkkaan sijoitettu kirkaisu ja rekisterin muutos olisivat parantaneet suoritusta huomattavasti. Keskirekisterissä voi myös tehdä muutoksia, kuten esimerkiksi ”March Of The Damnedissa” hienosti näytetään. Kun normilaulusta poiketaan eri suuntaan, kuuntelija havahtuu heti positiivisesti. Halfordin kannattaisi harkita jossain vaiheessa akustisen levyn tekemistä, sillä niissä yhteyksissä vokalistin edelleen hyvässä kuosissa oleva alarekisteri pääsee parhaiten esille. Balladit ”Beginning Of The End” ja ”Never Forget” ovat hienoja esimerkkejä tästä.

Muista soittajista päähuomio oli tietysti uudessa kitaristissa Richie Faulknerissa, joka korvasi K.K. Downingin Epitaph-kiertueelle vuonna 2011. Faulknerin asema ei ole ollut helpoin mahdollinen, eikä Downingin suuria saappaita voi millään tavalla täyttää. Siitä huolimatta Faulkner tekee hyvää työtä paljolti edeltäjänsä tyyliä mukaillen. Aisapari Glenn Tipton ja Faulkner soittaa hyvin yhteen ja klassisia tuplakitarasooloja, harmonioita sekä juoksutuksia kuullaan jokaisessa kappaleessa. Myös Priestille tyypilliset nopeat soolovedot säkeistöjen välissä ja jopa niiden aikana on muistettu. Kuten parilla edellisellä levyllä, pääroolin varastavat kitarat ja myös keskinkertaisemmista kappaleista löytyy aina riffejä, kitaramelodioita sekä koukkuja, jotka herättävät fanin mielenkiinnon. Nimenomaan musiikin puolesta tätä levyä on yhä ilo kuunnella.

Kuva: Peter Saari

Scott Travis rummuissa soittaa suurimmaksi osaksi hyvällä otteella, näissä biiseissä miehen omin tuplabassarityyli ei ole se paras lähestymistapa, vaikka myös sitä väläytellään. Kokonaisuutena suhteellisen hyvin on mukaan saatu perinteisempää otetta. Pahiten korvaan särähtää ”Metalizer,” jossa rummut vyöryvät armotta kaiken yli. Biisi on  sekamelska ja levyn heikoin hetki. Ian Hill on luottomiehenä taas paikalla hoitaen hommansa tyylillä ja ”Hell & Back” –kappaleen alussa saadaan näkyvä bassokuvio.

Soundit ovat pääosin kohdallaan, Tipton on tuottanut levyn yhdessä Mike Exeterin kanssa. Exeter on aikaisemmin tehnyt studioteknikkotöitä mm. Black Sabbathin ja Heaven & Hellin kanssa. Albumille on haettu hyvin perinteistä ja voimakasta soundimaailmaa, tässä on suurimmaksi osaksi onnistuttu. Vielä enemmän kirkasta ja kuivaa Tom Allomin 1980-luvulla tunnetuksi tekemää tuotantoa olisi kaivannut mukaan, mutta hyvä näin.

Deluxe edition sisältää bonuslevyn, jolla on viisi kappaletta lisää levyä täydentämään. Yhteensä ”Redeemer Of Souls” käsittää 18 biisiä eli suurin piirtein saman verran kuin niin ikään tuplana ilmestynyt ”Nostradamus.” Välisoittoja ei onneksi nyt kuulla, joten levy on helpommin lähestyttävissä.

Väistämättä materiaalia on liikaa ja taso ei säily yhtä korkealla läpi koko levyn. Rummutan aina 40–45 minuuttisten ja tiukkojen kokonaisuuksien puolesta, tällöin yleensä laatutakuu on vahvempi. Tässä eri levylle sijoitetut bonuskappaleet muodostavat oman kokonaisuutensa myös musiikillisesti, sillä ne ovat vahvasti kasarihenkisiä ja ”Never Forget” on lopuksi lausuttava kiitos faneille vuosikymmenien tuesta. Sanoma on koskettava, vaikka sävellyksenä jäädään ykkös-CD:n päätöskappaleesta.

Mitä tästä Priestin uudesta tulemisesta jäi loppujen lopuksi käteen? Tätä levyä on äärimmäisen vaikea arvioida ja verrata muuhun kuin Priestin omaan tuotantoon. Vertailut muihin perinteistä heavy metallia huipulla tänä päivänä tekeviin yhtyeisiin kuten Primal Fear, Hammerfall ja Running Wild on turhaa, sillä Priest on aivan omalla tasollaan jo lähtien sävellystaidosta. Itselleni bändin paluu aikanaan ”Angel Of Retributionilla” oli unelmien täyttymys ja kaikki sen jälkeen julkaistu materiaali on ollut pelkkää plussaa. Siksi odotuksia ei enää ole vuosikymmeniin ollut, ne oli täytetty jo viimeistään Halfordin paluulla ja ennen kaikkea 50 vuoden metallihistorialla.

Täydellinen levy tämä ei ole, ja Priestin mittavassa katalogissa kilpailu on musertavan kovaa. Klassisia Priest-hetkiä kuitenkin riittää ja edellinen levy ohitetaan. Se on todella kova saavutus. Tämä jälkeen ilmestyneillä studioteoksilla on ollut kova paikka ohittaa ”Redeemer Of Souls” kilpailussa.

8+/10

Ville Krannila

1.Dragonaut
2.Redeemer Of Souls
3.Halls Of Valhalla
4.Sword Of Damocles
5.March Of The Damned
6.Down In Flames
7.Hell & Back
8.Cold Blooded
9.Metalizer
10.Crossfire
11.Secrets Of The Dead
12.Battle Cry
13.Beginning Of The End
14.Snakebite
15.Tears Of Blood
16.Creatures
17.Bring It On
18.Never Forget

Gates Open julkaisee uuden Black Clouds Over The World EP:n myöhemmin lokakuussa – ensimmäinen single ”Nightmares Coming True” julkaistu

Promokuva: Tatu Neejärvi/Tatu Neejärvi Productions.

Tiedote 9.7.2024

Suomalainen death/thrash metal -yhtye Gates Open julkaisee uuden EP:n ”Black Clouds Over The World” 4. lokakuuta 2024 Inverse Recordsin kautta.

Gates Open – Black Clouds Over The World (EP 2024)
Biisilista:
1. Nightmares Coming True
2. Black Clouds Over The World
3. Poison Nurse
4. Gates Of North
5. Preys And Predators
6. Gates Of Rock
EP:n kansi: Gates Open

Ensimmäinen single ’NIghtmares Coming True’ on tänään ja lyriikkavideo löytyy täältä:  https://youtu.be/SX2vkPowiZA 

Bändi kommentoi:
”Varjoissa syvällä, missä pimeys asuu. Painajaiset heräävät, hiipivät mielessäni.
Painajaiset toteutumassa. Hukumme tähän pimeyteen, jossa unelmat ovat sallittuja.
Tässä hämärässä, jossa unet vääristyvät. Ikuisesti kummittelee, kun nämä painajaiset toteutuvat. Meillä kaikilla on omat painajaiset ja pelkomme, ja se olisi kaikkien pahin painajainen, jos ne kaikki toteutuisivat.” 

Singlen kansi: Gates Open

KUUNTELE Nightmares Coming True single: https://push.fm/fl/gates-open-nightmares

 

Kokoonpano:
Tommi Manninen – laulu
Jere Neejärvi – kitara, basso, rummut

Linkit:

https://www.facebook.com/gatesopenband
https://www.instagram.com/gatesopenband
https://gatesopen.bandcamp.com

Lähde: Inverse

Punk-yhtye Luutarhatontut esittelevät saksia uudella “Hei, me leikataan!”-kappaleella

Valokuva: Taru Heino

Tiedote 8.7.2024

2023 perustettu tamperelais-kouvolalainen suomipunk-yhtye Luutarhatontut on julkaissut 5.7. uuden singlen Hei, me leikataan! suoratoistopalveluihin kiertueensa kynnyksellä.

Biisi syntyi kevään keikkojen aikana, ja palaset loksahtivat kohdalleen nopeasti. Kappaleen ajankohtaiset sanoitukset ruotii nykymaailmaa, jossa ihminen vaikuttaa olevan ennen kaikkea kuluerä, jonka ylimääräisen trimmaus ei juuri tunteita herätä.” kertoo bändin laulaja Sanna.

Tällainen äkäinen energia sopii punkkiin, kuin nyrkki ilmaan. Hei, me leikataan! kuullaan varmasti lavoilla 2024 keikkojen aikana.” kertoo kitaristi Honkste.
Luutarhatontut suuntaa heinäkuusta alkaen tien päälle Jälki-istunto-kiertueelle.

13.7. Helsinki, Ääniwalli
14.8. Helsinki, Bar Loose
31.8. Kotka, Haukka Music Bar
28.9. Lahti, Derby Sport Bar
12.10. Alavus, Monkey Island
25.10. Kouvola, House of Rock

Kansitaide: Joonas Lantta
Luutarhatontut sosiaalinen media:
Luutarhatontut ovat:
Sanna Vaasheimo – Laulu
Joonas ”Honkste” Honkimaa – Kitara
Joonas ”Jones” Lantta – Rummut/ Laulu
Tuomo Kuivalainen – Basso/ Laulu
Lähde: Luutarhatontut

Mikko Herranen esittelee monipuolista taidokkuuttaan ”Epäsovinnaisuuden ja järjen valtava kliimaksi” -albumillaan

Kuva: Hannu Juutilainen

Tiedote 8.7.2024

Mikko Herrasen mukaan soololevy on soololevy vasta silloin, kun solisti on vastuussa muustakin kuin lauluosuuksista – Kuten tapoihin kuuluu, on multi-instrumentalistina sekä studiovelhona tunnettu Herranen tehnyt viime lauantaina julkaistulle Epäsovinnaisuuden ja järjen valtava kliimaksi -albumilleen lähes kaiken itse. Oma kädenjälki näkyy tällä kertaa myös tekoälyn avulla tehdyssä kansitaiteessa sekä parin viikon päästä julkaistavalla musiikkivideolla.

”Joo, kyllä soololevyt pitää tehdä itse, muutenhan ne on kaveriporukan levyjä! Musta musaa on helpoin tehdä niin että itse sävellän ja soitan kaiken. Käytän apujoukkoja sitten kohdissa, joissa niitä välttämättä tarvitsen. Tällä levyllä on hankalampia kitaraosuuksia käynyt soittamassa hyvä pitkäaikainen ystäväni Kimmo Nissinen, kun taas viimeisessä Liekkejä-kappaleessa Tuomas Wäinölä tulkitsee hienon ja tunteikkaan bossanovahenkisen soolon. Muilta osin levy on omaa käsialaani, sävellystä, sanoitusta, sovittamista, äänityksiä ja miksausta myöten”, Herranen kertoo ja jatkaa:

”Alkupään tuotantoni, eli ensimmäiset kolme levyä, olivat hyvin raskasta musiikkia – enemmänkin metalli- kuin rock-pohjaista jyystöä, niin musiikillisesti kuin tekstien puolesta. Kaipasin pesäeroa rankkuuteen ja synkkyyteen, ja juuri tästä kaipuusta vanhoihin hyviin rock-aikoihin tämä albumi on syntynyt.”

Epäsovinnaisuuden ja järjen valtava kliimaksi -albumin kappalelistaus:
1. Synnytään uudestaan
2. Rock ’n’ Roll
3. Kasvottomat
4. Tyhjyys
5. 10 Hyvää
6. Meitä ohjataan
7. Musta
8. Mittasuhteiden summa
9. Liekkejä

Epäsovinnaisuuden ja järjen valtava kliimaksi on matka rock-musiikin menneisyyteen. Aikaan, jolloin sitä tehtiin tinkimättä, suurella sydämellä, omiin päämääriin vakaasti uskoen. Albumin sanomaa alleviivaa levyn kärkisinkku Rock ’n’ Roll.

”On tullut aika nostaa rock-musiikki uuteen liitoon, ja tehdä maailmasta sen myötä parempi paikka. Kuka muistaa vielä sen ajan, kun rockissa oli mystiikkaa? Kun rock-tähdet olivat mystisiä yli-ihmisiä, joita ihailtiin Suosikista, eikä Ozzyn pieruverkkareita ei oltu nähty reality-TV:ssä. Ajan, jolloin rock oli muutakin kuin haikeita Spotifyn statistiikkalukuja tai vanhojen pierujen reunion-kiertueita?”, Herranen tilittää.

WEBSITE | FACEBOOK | YOUTUBE | SPOTIFY

Lähde: Ginger Vine Management & PR

Joske julkaisi ensisinglen ja videon ”Tired”

Tiedote 8.7.2024

Joske pureutuu ensisinglellään ”Tired”  ihmisen ruuhkavuosien ahdinkoon ja kamppailuun jaksamisen kanssa. Kappale syntyi Johanna Korolaisen puhtaasta inspiraatiosta, kiteytettynä Elmeri Kinnuselle lähettämäänsä ääniviestiin. Kappale esitettiin ensimmäisen kerran julkisesti Kaiken Kansan Talent -kilpailussa Kiuruvedellä, ja esityksellä lunastettiin kilpailun voitto.

Nyt musiikkivideoksi kuvattu esikoissingle ”Tired” on syvällinen ja tunteikas kappale, joka heijastaa elämän kamppailuja ja selviytymistaistelua. Laulun sanoitukset kertovat väsymyksestä ja jatkuvasta yrittämisestä:

Johanna Korolaisen tuntemukset kappaleen synnystä:

”Minulla oli todella huono päivä menossa, joten menin kylmään saunaan istumaan ja aloin laulaa kappaletta ääniviestinä Elmerille. Kappaleen ensimmäinen säkeistö ja kertosäe syntyivät jo tuona hetkenä, kumpusivat suoraan sielustani. Minun on vaikea sanoa, mitä tunnen, mutta kun alan laulaa tunteitani, ne tulevat ulos. Laulaminen on minun keinoni pysyä järjissäni.”

Tietoa Joskesta:

Joske on Johanna Korolaisen ja Elmeri Kinnusen tänä vuonna perustama duo, jossa tunteet ja energia pääsevät valloilleen. Yhtye yhdistelee bluesia, rockia, iskelmää ja metallia, tuoden omanlaisensa näkökulman niin omiin kappaleisiin kuin tuttuihin klassikoihin livenä esiintyessään. Korolaisen lumoava laulu ja Kinnusen dynaaminen kitarointi tekevät musiikista syvällistä ja koskettavaa. Heidän esityksensä sisältävät tunteella tehtyjä omia kappaleita sekä raikkaita tulkintoja tunnetuista klassikoista.

 

Johanna Korolainen – Laulu, sävellys&sanoitus

Elmeri Kinnunen – Kitarat, basso, rummut, koskettimet, sovitus

Kuuntele kappale:

Lähde: Sewing Room Productions

Visions Of Atlantis julkaisi ”Pirates II – Armada” -albuminsa

Kuva: Blake Armstrong

Tiedote 5.7.2024

Itävaltalainen sinfonisen metallin rykmentti Visions Of Atlantis on yhdeksännen täyspitkän studioalbuminsa äärellä. Kuten Pirates II – Armada -albumin nimikin jo osoittaa, kyseessä on piraattiteemaisen kokonaisuuden toinen osa. Ensimmäinen osa Pirates julkaistiin vuonna 2022, ja se keräsi ylistäviä arvosteluita. Molempien levyjen julkaisijana on toiminut Napalm Records.

Albumi siivittää hyvin lupaavaa uraa rakentaneen yhtyeen isoimmalle headline-kiertueelleen tänä syksynä. Ennen Euroopan-kiertuetta yhtye nähdään kuitenkin kesän festareilla, kuten torstaina 18.7. Laukaassa John Smith Rock Festivaleilla.

PIRATES II – ARMADA -kappalelistaus:
1. To Those Who Choose to Fight
2. The Land of the Free
3. Monsters
4. Tonight I’m Alive
5. Armada
6. The Dead of the Sea
7. Ashes to the Sea
8. Hellfire
9. Collide
10. Magic of the Night
11. Underwater
12. Where the Sky and Ocean Blend

Pirates II – Armada -levyn viimeisen maistiainen tarjoiltiin tämän viikon tiistaina, kun rytmikkäästi eteenpäin polkeva Tonight I’m Alive -single näki päivänvalon. Kappale sai seurakseen myös musiikkivideon, jolla merirosvot juhlivat keskellä myrskyä kuin viimeistä päivää.

Piraattikuningatar Clémentine Delauney kertoo viimeisistä juhlista ennen tulevaa taistelua:
”Me seisomme synkän tulevaisuuden porteilla, samalla kun uhat, viholliset sekä synkät pilvet kerääntyvät jokaisesta ilmansuunnasta. Tällä reunalla seisoessa, tyhjyyteen tuijottaessa, joku voisi paeta, joku voisi menettää järkensä, mutta me merirosvot tanssimme! Tanssimme vaaran ja kuoleman edessä. Kunnioitamme elämää, kunnioitamme olemassaoloamme. Muistamme, että sydämemme ja sielumme puhtautta ei voida koskaan ottaa meiltä pois. Muistamme, että tällä hetkellä olemme elossa.”

Jacob Hansenin miksaama ja masteroiman albumin orkestraatiot Lukas Knoeblin ja Simon Edwardin käsialaa. Tuottajana on toiminut Felix Heldt. Sykähdyttävät kansitaiteet taas on loihtinut Blake Armstrong.

WEBSITE | FACEBOOK | INSTAGRAM | SPOTIFY

Lähde: Ginger Vine Management & PR

Viikonloppuna juhlittu Tuhdimmat Tahdit keräsi peräti 13 000 kävijää

Kuva: Jaakko Manninen

Tiedote 6.7.2024

Pirkanmaan suurimmaksi rock-festivaaliksi noussut, kotimaiseen metalli-, rock- ja punk -musiikkiin keskittyvä Tuhdimmat Tahdit Festival käynnistyi eilen Tampereen Ratinanniemessä. Lavalla nähtiin muun muassa kotimaiset metallijätit Amorphis ja Stam1na. Tänään kaksipäiväisen festivaalin päättää suomirockin ykkösnimi Apulanta. Tapahtuma keräsi yhteensä 13 000 kävijää.

Tämän vuoden Tuhdimmat Tahdit meni erittäin hyvin ja tästä on huikea lähteä kasvattamaan meidän tapahtumaa seuraavaa vuotta kohti!”, festivaalin promoottori Kari Penttinen kommentoi.

Tuhdimmat Tahdit rokataan myös ensi vuonna 4.-5.7.2025 ja festarin superedulliset Early Bird -liput ovat nyt myynnissä Lippupisteessä. Kahden päivän peruslippu maksaa 99,90€ ja PLUS 149,90€ (sisältää mm. oman baarin, wc-tilat sekä pientä naposteltavaa), ja niitä on myynnissä vain rajoitettu erä.

Ensi vuoden festivaaleilla esiintyy noin 20 kotimaista ja kansainvälistä raskaamman musiikin yhtyettä. Esiintyjät julkaistaan myöhemmin.

Viime vuonna Nokialta Tampereen Ratinanniemeen rynnistänyt, Pirkanmaan suurimmaksi rock-festivaaliksi kasvanut Tuhdimmat Tahdit Festival on aikuisväelle suunnattu, ikärajallinen festivaali, jossa nautitaan livemusiikin lisäksi monipuolisesta ruoka- ja juomatarjonnasta. Tapahtuman järjestää Tuhti Events Oy.

Nettisivut: www.tuhdimmattahdit.com

Lähde: Pink Moon MGMT & PR

Amorphis nähdään lokakuussa klubikeikoilla Helsingissä ja Tampereella

Kuva: Iitu Purhonen

Tiedote 8.7.2024

Suomalaisen metallin johtotähti Amorphis, nähdään lokakuussa klubikeikoilla Helsingissä ja Tampereella. Perjantaina 18.10. Amot nousevat Helsingin Kulttuuritalon lavalle ja lauantaina 19.10. vuorossa on Tampereen rock-pyhättö Tullikamarin Pakkahuone.

Yli 30 vuotta nousujohteista uraa luonut Amorphis on suomalaisen metallin ehdoton kulmakivi. Jo neljätoista albumia luoneen yhtyeen vuonna 2015 julkaisema albumi Under The Red Cloud oli startti albumitrilogialle, jota seurasi vuonna 2018 julkaistu Queen of Time. Ympyrän sulki ja trilogian täydensi viimeisin mestariteos Halo.

Liput keikoille ovat myynnissä nyt.

TuskaLive & Grey Beard esittävät:

AMORPHIS
18.10.2024 Helsinki – Kulttuuritalo
Liput alk. 59,00€ | Lippu.fi
K-18 | ovet 19:00

19.10.2024 Tampere – Pakkahuone
Liput alk. 59,00€ | Tiketti
K-18 | ovet 19:00

amorphis.net/
tuska.fi/tuskalive
greybeard.fi/

Lähde: Tuskalive

Bloodcrossin debyyttilevy tarjoaa palavaa paahtoa ja eeppisiä melodioita

Kuva: Elsa Wellamo

Tiedote 5.7.2024

Turkulaisyhtye Bloodcross kumartaa debyyttilevyllään ”Gravebound” 90-luvun black metal -suuruuksille, mutta ei unohda iskeä silmää myöskään klassisille heavy metal -yhtyeille. Intensiivisen paahdon ja maukkaiden melodioiden lomasta tarkkakorvaisimmat saattavat kuulla jopa Yngwie Malmsteen -vaikutteita.

Kansitaide: Néstor Avalos
Logo: Nucleart Design

Tilaa Gravebound Personal Recordsin sivuilta tai Bandcampista tai kuuntele levy suoratoistopalveluista.

Bloodcross on perustettu Turussa vuonna 2019. Yhtyeen musiikin perusta on 90-luvun melodisessa black metalissa, kuten Dissectionin, Mörk Gryningin ja Necrophobicin musiikissa. Debyyttilevyllä yhtyeen ilmaisu on kuitenkin monipuolistunut, ja nyt murskaavan paahdon ohella yhtye viljelee musiikkiinsa maukkaita melodioita, eeppisiä kitaraharmonioita ja melankolista tunnelmointia.

Nopeudesta ja teknisestä taituruudesta huolimatta Gravebound ei taannu kliiniseksi soittoharjoitteeksi, vaan se kertoo tarinansa sydänverellä kirjoitetuilla sanoituksilla ja palavalla intohimolla.

Nimensä mukaisesti Graveboundin kappaleiden sanoitukset käsittelevät siirtymää elämän ja kuoleman välillä. Vaikka kyseessä ei varsinainen teemalevy olekaan, samat suuret kysymykset kulkevat rinnalla koko keston ajan: Mitä on tuolla puolen, ikuinen kadotus, vai jotain suurempaa?

Gravebound vie kuulijansa melodisen black metalin uudelle aikakaudelle.

Linkit:

Bandcamp: www.bloodcross.bandcamp.com

Instagram: www.instagram.com/bloodcrossband

Facebook: www.facebook.com/bloodcrossmetal

Lähde: Bloodcross

 

Melodista metallia loihtiva Parashyne julkaisi sitoutumisesta ja luopumisesta kertovan ”It All” -singlen

Kuva: Rocktografia

Tiedote 5.7.2024

Soittajarivistönsä vähän aikaa sitten muodostanut Parashyne on valloittanut melodisen metallin ystäviä vasta parin vuoden ajan, mutta on siinä ajassa onnistunut keräämään itselleen laajalti myös kansainvälistä kuulijakuntaa. Nyt yhtye on Calibration-debyyttialbuminsa äärellä, jolta saatiin ensimmäinen maistiainen musiikkivideon kanssa julkaistun Beehive-singlen muodossa.

Tänään vuorossa on levyn seuraava maistiainen It All, joka julkaistaan myös musiikkivideon saattelemana.

”It All kertoo tilanteesta, jossa olet valmis antamaan kaikkesi ja sitoutumaan jonkin asian puolesta, vaikka se tarkoittaisi luopumista omasta vapaudesta ja omista mielipiteistä. Vaikka se kahlitsisi sinut rooliin, joka ei tunnu hyvältä”, Tanja Härkönen kertoo ja jatkaa:

Annat kaikkesi, koska haluat jutun onnistuvan, mutta samalla se imee mielenterveyden ja sinusta tuntuu, että olet vain hyödyke ilman omaa tahtoa. Loppujen lopuksi, kun pääset pois siitä roolista, halusit sitä tai et, tunnet itsesi taas vapaaksi olemaan oma itsesi ja pääset näyttämään koko potentiaalisi. Vaikka se aluksi tuntuisi siltä, että on menettänyt kaiken.”

Videon kuvauksesta vastasi tuttuun tapaan musapiireistä tunnetun Rocktografian Niko Sihvonen. Parashynen voimanainen sekä primus motor Tanja Härkönen vastasi jälleen editoinnista ja ohjauksesta.

”It All -singlen video suunniteltiin käyvän käsi kädessä uusien promokuviemme sekä yleisen visuaalisuuden kanssa. Punaisena lankana toimii vahva kontrasti pimeyden ja kirkkaiden värien välillä. Mustasta tyhjyydestä ponnahtavat värit ja lyriikat sopivat myös biisin aiheeseen: ristiriidan tunne kaiken antamisen, kaiken menettämisen ja itsensä takaisin ottamisen ja värien palautumisen välillä”, Tanja Härkönen kommentoi.

Parashyne on:
Laulu: Tanja Härkönen
Kitarat: Samuli federley
Basso: Sofia Kaipainen
Rumpujen ohjelmointi: Tomas Kasprzyk

PARASHYNE | FACEBOOK | INSTAGRAM | YOUTUBE | TIKTOK | SPOTIFY

Lähde: Ginger Vine Management & PR

Mainos

Viimeisimmät:

Alestorm julkaisi viimeisen singlen perjantaina julkaistavalta ”The Thunderfist Chronicles” -albumiltaan

Tiedote 18.6.2025 Skotlantilainen piraattimetalliyhtye Alestorm julkaisi tänään kolmannen singlen The Thunderfist Chronicles -albumiltaan. Levy julkaistaan tämän viikon perjantaina Napalm Recordsin kautta. Tänään musiikkivideon kera julkaistu The Storm -single vyöryttää...

Seuraa

21,666FanitTykkää
2,794SeuraajatSeuraa
177SeuraajatSeuraa
0TilaajatTilaa