Hyvinkääläinen Lost In Grey julkaisi heinäkuun 2021 alussa kolmannen albuminsa ”Under the Surface”. Levy on jatkumoa yhtyeen Grey Realms -maailman teemaan, jossa seikkailee kolme hahmoa Lillian, Odessa ja Patrick. Teatraalinen ja sinfoninen metalli ei ole mikään uudehko konsepti metallikentässä, jossa etenkin naislauluvoittoisia yhtyeitä riittää ja yrittäjää on monenmoista. Lost In Grey on kuitenkin jo debyyttialbumistaan ”The Grey Realms” (2017) asti osoittanut olevansa se yhtye, jota kannattaa seurata ja jolta löytyy tarvittavaa osaamista sekä liipasinherkkyyttä hyvien kappaleiden tekemiseen. Tavoitimme yhtyeen säveltäjän Harri Koskelan sekä laulaja Anne Lillin Rajamäeltä Grey Realm Studiolta. Harri on erittäin tyytyväinen albumin julkaisusta.

– No kyllä tässä saa taas ylpeä olla, about puolentoista vuoden urakka on viimein saatu päätökseen ja pääsee vihdoin jakamaan uuden albumin kuulijoiden kanssa. Tosi hyvä fiilis levystä ja sen tekoprosessista – paikoitellen raskas, mutta varsin antoisa matka kaiken kaikkiaan ja aivan perhanan hyvä porukka touhuamassa levyn parissa. Tästä on hyvä pamauttaa Lappiin erämaahan puhelinten ja sähköpostien ulottumattomiin lataamaan akkuja hetkeksi.

Lost In Greyn piti alun perin olla nykyistä pienempi projekti. Anne valaisee hieman aiempien levyjen taustaa ja miten tarina jatkuu ”Under the Surface” -levyllä.

– Pikainen pikakelaus yhtyeen historiaan; alunperin Lost in Greyn piti olla kolmen biisin mittainen sivuprojekti, mutta yhtäkkiä biisien ympärille kasvoi kokonainen maailma jossa hahmot Lillian, Odessa ja Patrick seikkailevat (satunnaisten vierailijoiden kera). Jo silloin huomasimme, ettei tähän mikään kolmen biisin EP riitä, ja homman ympärille on kasattava bändi ja tehtävä kokonainen levy, ellei useampikin. Kakkoslevy “The Waste Land” sijoittui tämän luomamme maailman rajamaille, ja pureutui etenkin syihin, miten Lillian Harmaaseen Valtakuntaan päätyi.

Harmaan Valtakunnan teema jatkuu uuden albumin myötä kirjaimellisesti pinnan alla.

– Tällä kolmosalbumilla istahdamme leirinuotiolle hahmojen kanssa vesistön äärelle, ja sukellamme sekä veden että hahmojen pinnan alle – kenties myös kuulijan. Levyn voikin ajatella tutkimusmatkana hahmojen sisäisiin maailmoihin, joka syvemmälle sukeltaessaan pureutuu yleisempiin pohdintoihin ihmisyydestä ja olemassaolostamme.

Harri on pääasiallisesti vastuussa sävellystyöstä. Lapin kiertäminen antaa miehelle inspiraatiota ja uusin albumi ei ollut kivulias prosessi säveltää.

– Sävellystyö sujui itseasiassa tosi kivuttomasti. Oli jälleen mieli ja mies täynnä inspiraatiota edeltävän kesän Lapin reissusta, sekä melkein kuukauden mittaisesta Euroopan kiertueesta. Päästiin rundilta kotiin joulukuussa 2019 ja käytännössä heti joululomien jälkeen aloitin sävellystyön.

Harri avaa sävellysprosessiaan.

– Mulla säveltäminen tapahtuu sykleissä, eli ensin kerään inspiraatiota vuoden päivät säveltämättä yhtikäs mitään, ja kun viimein istahdan alas työpöytäni ääreen, biisejä suorastaan ryöppyää ulos. Pöytälaatikkoon en juurikaan sävellä muuten kuin tallentamalla satunnaisia koukuttavia biisiteemoja demoille. Pitkälti ammennan inspiraatiota juurikin luonnosta ja siellä vietetystä ajasta, joten veikkaan, että tähän sykleissä työskentelyyn myöskin vaikuttaa se, että yleensä kesä ja syksy meneekin luonnosta nautiskellen, ja sitten pimeämpinä vuodenaikoina sävellyskynä sauhuaa.

– Pitkälti ammennan inspiraatiota juurikin luonnosta ja siellä vietetystä ajasta

Korona-aika sattui osumaan juuri levyn teon aikaan eikä yhtyeen tarvinnut perua keikkoja. Levy-yhtiön kanssa on Harrin mukaan ollut myös helppo työskennellä.

– Itseasiassa olimme jo aikatauluttaneet tämän kolmannen levyn teon vuodelle 2020, eli suunnitelmiin ei juurikaan muutoksia tullut eikä meiltä esim. peruuntunut sovittuja kiertueita pandemian tähden. Mulle itselleni yleensä parhaiten toimii se, että asetan itse meille jonkun tietyn deadlinen, milloin levy olisi syytä olla miksattu ja masteroitu, jotta saa sellaisen tietyn hyvän työmoodin päälle.

– Levy-yhtiöltä meille aikataulupaineita anneta, vaan lähinnä sovitaan yhdessä, milloin ja miten seuraava albumi aina julkaistaan. Heiltä on saatu täysin vapaat taiteelliset kädet työskennellä musiikkimme parissa, ja se jos jokin on taiteilijoille hyvä juttu.

– Itse asettamaamme aikatauluun nähden julkaisu viivästyi noin 3-4kk, mutta nyt kun asiaa tarkastelee niin eipä tuo haitanne. Ei tässä mihinkään keikoille olisi kuitenkaan keväällä päässyt. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin – nyt on uunituore lätty kourassa ja pikkuhiljaa kun maailma tästä aukenee niin päästään tien päällekin taas.

Biisien kirjoittamisen työnjako jakautuu Annen ja Harrin kesken sulassa sovussa, jossa Harri säveltää ja Anne kirjoittaa lyriikat ja sovittaa ne tarinan teemaan. Anne kertoo sävellystyön lyriikkaprosessia.

– Yleensä homma menee niin, että Harri tekee sävellyksen aika lailla valmiiksi ja luovuttaa minulle instrumentaaliversion, ja sitten minä alan tuumailemaan mistä kappale haluaisi kertoa ja millä keinoilla (esim. kuka laulaa missäkin kohdassa). Joskus saatan kysyä Harrilta, onko hänellä ollut toiveikas vai onnettomampi fiilis jotain tiettyä kohtaa kirjoittaessaan, mutta pääsääntöisesti haluan kaivaa tunnelman biisistä itsestään ilman Harrin höpinöitä, eli löytää “biisin oman tahdon”.

 

– Pääsääntöisesti haluan kaivaa tunnelman biisistä itsestään ilman Harrin höpinöitä, eli löytää “biisin oman tahdon”.

Mukana on jälleen yksi suomenkielinen kappale ”Varjo”. Miten kappale päätyi kotimaiseksi?

– Tuo “jälleen yksi suomenkielinen kappale” on siitä osuva kysymys, että olin vannonut, että tälle levylle en ainakaan kirjoita yhden yhtä kappaletta suomeksi ettei sitä tarvitsisi ihmisille selitellä. Vaan toisin kävi, Anne kertoo.

– Kovasti kyllä yritin sitä lontooksi kirjoittaa, mutta siitä ei tullut hevonhelvettiä. Biisi halusi olla suomenkielinen tuutulaulu (eli taas tuo “biisin oma tahto”). Yritin vakuuttaa Harrille, että jätetään biisi pois levyltä, mutta turhaan.

Lopulta vääntäminen palkittiin.

– Ei siinä sitten auttanut kuin nöyrtyä “biisin tahdolle”, ja kun viimein lakkasin tappelemasta vastaan, ensimmäinen versio sanoituksista syntyi yhdessä illassa.

”Under the Surface” on täysin äänitetty ja tuotettu omalla Grey Realm Studiolla? Ette käyttäneet ulkopuolisia tuottajia?

– Kyllä, meikäläinen on alusta asti häärinyt myöskin tuottajan puikoissa Lost in Greyn parissa ja toistaiseksi se tuntuu toimivan tosi kivasti, Harri kertoo.

– Mulla on vahva visio ollut alusta asti mihin suuntaan meidän musiikkiamme lähdetään viemään. Tottakai biisit hioutuvat lopulliseen muotoonsa koko bändin panoksen voimin äänityksissä, mutta voisi kai sanoa, että minä siellä yritän jonkinlaista tahtipuikkoa heiluttaa, että mihin suuntaan mennään ja millä tavoin. Yleensä rummut on äänitetty eri studiossa isomman rumputilan vuoksi ja niin tehtiin tämänkin levyn kohdalla. Tällä kertaa rummut äänitettiin Kouvolassa Deep Noise Studiolla ja kaikki loput omalla Grey Realm Studiolla – poikkeuksena kuorot, jotka äänitimme Hyvinkäällä eräässä työväentalossa, plus tietysti ulkomailla asuvien vierailijoiden osuudet, jotka he tietenkin äänittivät omilla tahoillaan.

Lost In Greyn säveltäjä Harri Koskela Grey Realm -studiollaan. Kuva: Harri Koskela

Otamme pienen biisileikin uuden albumin kappaleista.

Nimeä albumin kappale, jolla saa ylinopeussakot?

– Laittomuuksia jos miettii, niin jo nimen takia vastaus on “Disobedience”.

Nimeä albumin kappale romanttiseen illalliseen?

-Meidän biisien teemoihin ei oikein romantiikka mahdu, mutta ”Shine” -kappaleen kertsin duettomaisuus ehkä voisi toimia myös romanttiselle illalliselle.

Nimeä albumin kappale juoksulenkille?

– “Stardust part 1 – The Race” – jos ei juoksulenkille, niin ainakin ripeälle kävelylenkille.

Nimeä albumin kappale, jota ette malta odottaa soittaa livenä?

-”Waves” on kyllä niin hauska ralli, että se se on oltava.

Korona-aikaan jokainen yhtye ja keikoista nauttivat fanit pohtivat milloin taas pääsee nauttimaan elävästä musiikista. Elämme aikaa, jolloin voi varovaisesti jo suhtautua positiivisesti tulevaan. Vuodelle 2022 on jo julkaistu keikkoja ja festareita ja ensi vuoteen tähtää Harrin mukaan myös Lost In Grey.

– Vaikka sitä on varmaan jokainen muusikko saanut jo kyllästymiseen asti toistella, niin onhan tämä koko pandemiahässäkkä sekoittanut livemusapuolta niin maan perusteellisesti, ettei tässä oikeasti pysty sanomaan yhtään mitään varmaksi, milloin oikeasti päästään keikkailun pariin. Tälle vuodelle tuskin mitään kummempaa kannattaa edes suunnitella – joskin jotain voi toki toivoa – niin tähtäin olisi päästä kunnolla tien päälle taas ensi vuonna. Sinne suunnitellaan Euroopan rundia, sekä toivon mukaan myös enemmän kotimaan keikkoja, joita tähän asti on ollut niukanlaisesti.

– Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta tarkoitus on tuoda enemmän visuaalisia elementtejä esiintymisiin ja muutoinkin hieman kasvattaa livetouhuja. Ja kyllä täältä liikekannalle ollaan lähdössä heti kun se vain on mahdollista.

Yhtyeen tulevaisuus on auki ja suunta on hyvä. Annen mukaan tarina tulee jatkumaan ja pääsemme nauttimaan Grey Realms -maailman seikkailuista myös tulevaisuudessa.

– Jo silloin 2013 kun Lost in Grey sai alkunsa, hahmottelin tarinan, Grey Realms -maailman, ja sen hahmojen ääriviivat tai raamit. Levynteko on kuitenkin orgaaninen prosessi, enkä halua väkisin runtata läpi mitään tarinaa musiikkiin, vaan musiikin ja sanojen tulee kulkea käsi kädessä. Eli vaikka suunta on selvillä pitkällekin eteenpäin, neljännen levyn varsinainen teema valkenee vasta sitten kun Harri on säveltänyt biisit. Harmaissa valtakunnissa ja sen hahmoissa on anycase niin paljon tutkittavaa, että ihan lähivuosina ei materiaalin luulisi loppuvan kesken.

Kansitaide: Miika Haavisto

Under the Surface -albumin kappalelista on:
1. I
2. Disobedience
3. Waves
4. Shine
5. Varjo
6. Souffrir
7. Stardust – I. The Race
8. Stardust – II. Sand Castles
9. Stardust – III. The Abyss

Kuuntele albumi:

Yhtye netissä:

Lost in Grey on:

  • Harri Koskela as Patrick (Vocals and Keyboards)
  • Anne Lill as Lillian (Vocals)
  • Emily Leone as Odessa (Vocals and Violin)
  • Aapo Lindberg as The Ancient (Bass)
  • Miika Haavisto as Immanuel (Guitars)
  • Jarno Suodenjoki as Morass (Guitars)
  • Teppo Ristola as Waara (Drums)

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here