Koti Blogi Sivu 4

Tannan 40-vuotisjuhlavuoden julkaisu: Tuplasingle ”Langaton yhteys – Loving The Danger”

Kuva: Tuomo Seppänen

Tiedote 7.10.2025

Sekä soolourallaan että nimeään kantavan bändin keulakuvana nyt 40 vuotta toiminut Tanna alias Tapani Tikkanen viettää juhlavuottaan keikkojen ja uusien julkaisujen siivittämänä. Melodisen rockin ja AOR:n kiintotähdeltä saadaan tänään tuplajulkaisu, jossa uusi single julkaistaan sekä suomeksi että englanniksi.

Säv, san, sov: Tapani Tikkanen
Äänitys: Mika Pohjola / Soundmix-studio.
Säv, san, sov: Tapani Tikkanen
Äänitys: Mika Pohjola / Soundmix-studio.

Langaton yhteys -single kääntyi muotoon Loving The Danger, ja tähän on myös loistava perustelu – edelleen alan fanit muistelevat vuonna 2020 kansainvälisesti AOR Heaven -labelin kautta julkaistua ja sittemmin keräilijöiden harvinaisuudeksi muodostunutta Storm in Paradise -albumia lämmöllä. Loving The Danger -versioon on tehty myös livekuvilla höystetty lyriikkavideo, jonka voit katsoa nyt täällä.

”Olen jo pidempään unelmoinut, että tekisin koko albumin sekä englanniksi että suomeksi, ja nyt ainakin sinkku toteutuu”, Tanna sanoo tyytyväisenä.

Tanna on tehnyt pöytälaatikkoon useampaankin biisin samalla lyriikat suomeksi että englaniksi, mutta ennen tätä ideat ovat jääneet pöytälaatikkoon tässä muodossa.

”Koen tämän ihan luonnolliseksi itselleni, ja nyt jokainen saa itse päättää kumpaa kuuntelee. Toivottavasti tämä on ulkomailla oleville kannattajillekin positiivinen yllätys”, hän jatkaa.

Langaton yhteys kertoo kahden ihmisen maagisesta kohtaamisesta, siitä hetkestä, kun ”se jokin” tapahtuu vastuttamattomasti. Englanninkielisen version tarina on toinen:

”Loving The Danger on tarina naisesta, joka haluaa kokeilla rajojaan ja joka käyttää viehätysvoimaansa melkeinpä keinoja kaihtamattta… ja miehet lankeavat hänen pauloihinsa yksi toisensa jälkeen. Vaaran tunne on kiehtonut ihmistä aikojen alusta saakka ja kiehtoo edelleenkin”, Tanna hymyilee.

Tanna juhlistaa tuplasinglen julkaisua tällä viikolla myös livenä esiintymällä Oulun Toppila Klubilla lauantaina. Liput keikalle ovat nyt myynnissä täällä.

TANNA 2025 on:
Tapani Tanna Tikkanen, laulu ja kitara
Jukka Ihme, kitara, soolokihttps://tapahtumat.munoulu.fi/fi-FI/page/68984be38c0f8579338b776ftara
Jukka Uusi-Illikainen , kitara , soolokitara
Jyrki Perttu, basso
Ville Hanhisuanto, rummut
Mika Pohjola, koskettimet

Tikkasen mukaan nimetty Tanna-yhtye lukeutui 1980-luvulla maan suurimpiin kasarirock-nimiin. Yhtyeen ensimmäinen Unelmien Viidakossa -albumi ilmestyi 1985, ja levyä seurannut kiivas startti huipentui Coca-Cola Tour -kiertueeseen ja Helsingin Kulttuuritalolle. Tuo keikka taltioitiin myös Tanna Live” -LP:ksi. Sittemmin Tanna julkaisi kuusi albumia, joista englanninkielisen Storm In Paradise -levyn saksalaiselle AOR Heaven -yhtiölle.
Tannan jäätyä määräämättömälle tauolle Tikkanen levytti  TANNA: Eedenistä Itään -sooloalbuminsa sekä kolme albumillista englanninkielistä rockia Escape Musicille yhdesä Prayer-projektinsa kanssa, kunnes oli aika palata Tannaksi. Tannan edellinen albumi Kohtalon Tuulet julkaistiin 2023.

FACEBOOK | SPOTIFY

 

Lähde: Ginger Vine Management & PR

Pakanafestarit Dipolissa ensi viikonloppuna

Tiedote 7.10.2025

Pohjoismaiden suurin pakanatapahtuma ei voi olla näkymättä ensi viikonloppuna 11.–12.10. Espoon Otaniemessä, kun ehkä erikoisen näköiset, mutta hyväntuuliset ja yleensä erittäin rauhalliset pakanat ja pakanuudesta kiinnostuneet kokoontuvat Pakanafestareille Dipoliin.

 Pakanafestarit on uniikki koko perheen tapahtuma, jonka monipuolinen ohjelma ja vertaansa vailla oleva tunnelma on noteerattu jo kansainvälisestikin – se imee kerta heitolla syvälle suomalaisen pakanakulttuurin ytimeen. Näillä festareilla ei pelkästään kuunnella ja katsota, vaan osallistutaan ja koetaan itse!

 Festarien erikoisuus on yhteisölliset rituaalit, joilla tapahtuma sekä aloitetaan että lopetetaan. Esimerkiksi aloitusrituaaliin osallistujat voivat tuoda mukanaan pienen uhrilahjan luonnonmateriaalista, ja asettaa sen pajusta tehdyn Suojelija-hahmon mahaan. Ensimmäinen festaripäivä huipentuu tulirituaaliin, johon kaikki osallistujat on kutsuttu mukaan rummuttamaan. Tätä ei voi sanoin kuvailla, se on vain koettava!

 Mukana on myös noitavainoista kertova, osallistava näyttely. Informatiivisen sisällön lisäksi jokainen voi itse kokeilla, miltä tuntuu joutua syytetyksi noituudesta. Kyseessä on omatoimisempi toisinto viime kesän Tuskassa nähdystä kokonaisuudesta.

 Festarien aikana luodaan myös noitien energiaverkostoa kuvaava yhteisöllinen tekstiilitaideteos.

Musiikkia Värttinästä Havukruunuun

 Musiikki riittäisi yksinäänkin syyksi osallistua Pakanafestareille, sillä tarjontaa on rakastetusta Värttinästä Suomea ja Eurooppaa kovaa tahtia valtaavaan Havukruunuun. Festareilla esiintyvien bändien ja artistien yhteisenä nimittäjänä on pakanallisen aihepiirin lisäksi jokin yhteys kansanmusiikkiin – tyyli vain vaihtelee perinteisemmästä tummanpuhuvaan.

Luentoja ja työpajoja

 Luennot johdattavat kuulijat syvälle kansanperinteeseen ja menneisyyteen, mutta mukana on myös nykypakanuuden ilmiöitä valottavia luentoja ja keskustelujia. Luentojen avulla selviää esimerkiksi, mikä on akkautumisseremonia tai miten yhteyttä kuolleisiin voi vahvistaa.

 Työpajat antavat lisää mahdollisuuksia päästä kokemaan ja tekemään itse – vaikkapa herättelemään luomisvoimaa sisäisen eläimen kautta.

Toistasataa näytteilleasettajaa

Pakanafestareilla on lisäksi toistasataa huolellisesti kuratoitua näytteilleasettajaa myymässä jännittäviä tuotteitaan ja antamassa kävijöille mahdollisuuden tukea kotimaisia käsityöläisiä ja pienyrittäjiä.

https://www.pakanafestarit.fi/

Lähde: Pakanafestarit

Jokaiselle jotain: Brutal Assault 5-9.8.2025.

Ei ole vuotta ilman Brutal Assaultia, eikä se ole mikään ihme, sillä joka vuosi tämä festivaali tarjoaa mielenkiintoisia yhtyeitä.

Kun esiintyjiä on paljon, on väistämätöntä, että samat bändit soittavat joka toinen vuosi. Silti aina löytyy uusia ja kiinnostavia nimiä. Tässä yhteenveto vuoden 2025 Brutal Assaultista.

Tiistai 5.8.2025

Tiistai toteutui suppeampana warm-up päivänä.

Carnivore AD on siitä erikoinen ja mielenkiintoinen yhtye, että se esittää Carnivoren biisejä, mutta mukana ei ole tätä nykyään yhtään Carnivoressa vaikuttanutta soittajaa. Rummuissa oli tunnettu nimi Joe Cangelosi, joka oli värvätty hoitamaan kannuja. Mies on tuttu Whiplashista ja Kreatorista.

Carnivore AD luonnollisesti aloitti setin ”Carnivore”-kappaleella ja koko keikka katettiin Carnivoren materiaalilla, lukuunottamatta välissä kuultu lyhyt pätkä Black Sabbathin nimibiisiä. Ilmoille saatiin myös ”Jesus Hitler”.

Macabre tunnetaan hauskoista biiseistä, jotka käsittelevät sarjamurhaajia. Näistä useat ovat tunnettuja Amerikan historiassa. Keikan aikana kävi lavalla kääntymässä hahmoja kuten Zodiac ja Albert Fish. Kieltämättä Macabre kuulosti heppoiselta, mutta toisaalta tätä on bändin soundi.

Keskiviikko 6.8.2025

Blood Red Throne Norjasta on pitkän linjan death metal -viisikko. Huolimatta siitä, että jäseniä on tullut ja mennyt, itse pomo Dod ei ole antanut periksi. Bändi veti kovan ja brutaalisen tunnin pituisen setin. Blood Red Thronen setissä ei heikkoa hetkeä ollut.

Warbringer edustaa uudemman thrash metallin koulukuntaa, vaikka yhtyeellä on ikää on jo yli 20 vuotta. Tänä aikana miehistö on vaihtunut useaan kertaan, mutta laulaja John Kevill ei ole antanut periksi.

Brutal Assaultissa Warbringer veti hienosti. Yllättävää oli se, että setissä oli ainoastaan yksi biisi viimeisimmältä ”Wrath And Ruin” -levyltä. Bändin tunnin pituinen setti oli siitä huolimatta tiukka. Valitettavasti nämä uuden sukupolven ryhmät eivät pääse kunnolla esiin, sillä edelleen legendat jyräävät.

Legendoista puheen olleen, Dark Angel on julkaisemassa uutta tai jo julkaissut, kun tämä juttu on ulkona. Pari ennakkoon julkaistua biisiä saivat ristiriitaisen vastaanoton. Muilta osin Dark Angelin setti oli yleisön juhlaa ja paahtoa alusta loppuun.

Noin tunnin pituinen show käsitti legendaarisen ”Darkness Descends” -levyn läpisoiton alusta loppuun. Tämä esitettiin edesmenneen kitaristi Jim Durkinin muistolle. Keikka aloitettiin ”Time Does Not Healilla” ja heti perään saatiin kehiin uutta materiaalia. Biisi kuulosti todella hyvälle livenä ja sopi hyvin vanhojen klassikoiden sekaan.

Static X:n uudelleen tuleminen aiheutti kohua, sillä yhtyeen keulakuva Wayne Static menehtyi yli 10 vuotta sitten, eikä uudelleen tulemista sen jälkeen ole hyväksytty. Tästä huolimatta Static-X on täällä ja kiertää basisti Tony Camposin johdolla.

Bändin vastaanotto Brutal Assaultissa oli todella hyvä. Yhtye keskittyi soittamaan suurimmalta osin ”Wisconsin Deathtripin” sekä yksittäisiä biisejä muilta levyiltä. Xer0n maski oli vakuuttava ja lavalla nähtiin myös erilaisia monstereita.

Sighin aviopari Mirai ja Dr. Mikannibal olivat ottaneet perheen pienimmät mukaan lavalle. Toinen nuorista jopa nautti lavalla oloista niin paljon, että näytteli pirun merkkejä. Sigh oli satsannut visuaalisuuteen ja bändi on ottanut japanilaisesta kulttuurista vaikutteita. Luonnollisesti Dr. Mikannibal ravasi ympäri lavaa ja kaatoi verta päällensä.

Settilista luotasi laajasti Sighin tuotantoa, sillä jopa bändin ensimmäiseltä levyltä ”Scorn Defeat” kuultiin yksi esitys. Sigh on aina loistava ja uniikki kokemus konserteissa.

Dying Fetus on myös yksi ahkerimmista keikkailevista death metal -bändeistä. Kolmikko tuntuu olevan koko ajan tien päällä. Dying Fetus veti jälleen kerran tiukan setin. Siinä ei tarvita ylimääräisiä kikkoja, kun Beasley sekä Williams vuorottelivat örinöiden osalta. Setti oli murhaa alusta lähtien.

Zemial on kiertänyt ristiin rastiin Eurooppaa Absun nokkamies Proscriptorin kanssa koko kesän. Kun Absu on vetänyt hieman suuremmilla lavoilla, Zemial on tyytynyt pienempiin esiintymispaikkoihin. Tämä ei ole haitannut Zemialin kavereita.

Yhtye ei ollut parhaimmassa iskussa, sillä rumpali Archon Vorskaath ilmoitti heti kättelyssä, ettei ole kunnossa. Tämän myös huomasi miehen soitosta. Tunnelma kieltämättä sähköistyi, kun Absun Proscriptor hyppäsi lavalle ja aloitti oman performanssinsa. Proscriptorin mukanaolo on tuonut toisenlaisen meiningin Zemialin keikkoihin.

Ministryn pomo Al Jorgensen on useaan otteeseen vuosikymmenien aikana laittanut käyntiin sekä lopettanut yhtyeensä. Edelleen Jörgensen jaksaa keikkailla, vaikka kilometrit lähestyvät väjäämättä loppuaan.

Ministry veti tiukan konsertin. Keikka aloitettiin klassikolla ”Thieves”. Yllättävän paljon saatiin ilmoille biisejä ”The Mind is A Terrible Thing To Taste”- ja ”The Land Of Rape And Honey” -albumeilta. Totta kai “Psalm 69”:n hitit “N.W.O.”, “Jesus Built Hot Rod” sekä ”Just One Fix” kuultiin. Hyvä show oli kaiken kaikkiaan kyseessä.

Kerry Kingin bändi on täydellinen all star -kokoonpano, sillä mukana on entisiä ja nykyisiä jäseniä Bay Arean thrash scenestä. Taitoa löytyy. Death Angelin keulamies Mark Osegueda on täydellinen valinta hoitamaan vokaalit. King kumppaneineen oli jälleen kerran silkkaa thrash metal -tulitusta alusta loppuun. Osegueda revitteli äänijänteitään kunnolla.

Setti luonnollisesti sisälsi neljä Slayer-coveria mukaanlukien ”Black Magic” sekä ”Raining Blood”. Muuten biisit olivat Kerry King -yhtyeen debyytti levyltä. Toisaalta olisi ollut mielenkiintoista kuulla esimerkiksi Iron Maiden -veto.

Rotting Christ seurasi perään. Yleisöä riitti myös vanhalle kreikkalaisella sotaratsulle. Rotting Christ on aina lavalla raskaampi ja tiukempi kuin levyillä. Kuten Brutal Assaultissa, bändi kuulosti alkukantaisemmalta ja raaemmalta. Soittoaikaa ei ollut kuin noin tunnin verran, joten nopeassa tahdissa kaikki yksitoista biisiä soitettiin. Luonnollisesti uusimman levyn materiaali oli enemmistössä.

Torstai 7.8.2025

High Parasite on My Dying Briden laulajan Aaron Stainthorpen nykyinen bändi. Onko tämä nyt miehen terapiaprojekti vai mikä, sillä välit My Dying Briden kanssa taitavat olla jäissä. Joka tapauksessa High Parasite ei pitkälle poikkea vokalistin menneisyydestä.

Kieltämättä Stainthorpe ystävineen oli ottanut enemmän vaikutteita goottimusiikista. Aaron itse oli pukeutunut valkoisiin ja osa päästä sekä kasvoista oli corpsepaintilla maalattu. Lisäksi toisella kitaristilla oli maskit päällä, kun taas toisilla ei ollut mitään. Erikoinen yhdistelmä.

Green Lung on muutaman vuoden aikana kohonnut yllättävän suureksi nimeksi. Bändi on jo tuttu kasvo monilla festareilla. Kieltämättä perinteisempi metal genre ei ole koskaan ollut Brutal Assaultissa pääroolissa, mutta Green Lungin okkultistinen twisti musiikissa sopi festareille hyvin. Yhtyeen nokkamiehen nasaali ääni joko ihastuttaa tai vihastuttaa.

Nile veti varman setin, joka kesti tunnin. Yhtyeen esiintyminen oli niin perustasoa kuin vaan voi olla. Kolmikko hoiti örinät omilla osuuksillaan ja Karl Sanders esiintyi tutun laadukkaasti. Loppujen lopuksi perinteinen suoritus Nilelta, eikä mitään odottamattomia yllätyksiä tullut.

Gutalax on käsittämättömän suosittu esiintyjä festareilla. Meno on sen mukaista. Yleisö oli varannut jumalattoman määrä vessapaperia. Lisäksi lavan läheisyyteen oli tuotu erillinen majabaja. Kun Gutalax aloitti grind disco -jumputuksen, meno oli railakasta katsojien keskuudessa. Vessapaperit lensivät jatkuvasti ja jengiä liikkui turva-aidan yli. Gutalax järjesti bileet Brutal Assaultissa. Yleisö kiitti ja järjesti pitin, josta pöly nousi suurena pilvenä. Kakkahuumori vetoaa aina.

Suffocation kiertää ahkerasti nykyään. Tämänhetkisen laulajan myötä yhtye on saanut uutta puhtia uralleen. Sen huomasin, sillä alue oli shown aikana täynnä. Viisikko tarjoili perinteisesti tiukkaa teknistä sekä brutaalia death metallia. Suffocation ei taas pettänyt, ja homma toimi. Vokalisti Ricky Myers on oikea kaveri bändin keulille.

Obituary on kuin viini, yhtye vain paranee vanhetessaan. Bändi on myös sinänsä varma nimi, ettei se petä koskaan livenä. Setti aloitettiin kuten yleensä ”Redneck Stompilla”. Taustakuva oli suoraan legendaariselta ”Cause Of Death” -levyltä, joten oli odotettavissa, että keikka sisältää useamman ko. levyn biisin. Kuultavaksi saatiin mm. ”Infected”, ”Body Bag”, ”Cause Of Death” sekä pakollinen Celtic Frost -cover “Circle Of The Tyrants”. Sen sijaan “Find The Arise” oli pudotettu pois. Liekö ikä alkaa painaa, sillä Obituaryn ukot pitivät kappaleiden välissä pidennetyjä taukoja, kunnes taas jatkoivat.

The Kovenant on aktivoitunut pitkän tauon jälkeen ja palasi ryminällä lavoille. Tunnin pituinen setti käsitti ”Nexus Polaris” -materiaalin kokonaisuudessaan samassa soittojärjestyksessä kuin levyllä. Lopuksi tuli vielä ”Animatropilta” kappale ”New World Order”, jossa vokalisti/kitaristi Nagash totesi tylysti ”fuck the New World Order!”. The Kovenant oli kova livenä. Hellhammerin kellon tarkkudella hoidettu rumpujen soitto, sekä Sarah Jezebel Devan sopraanovokaalit loivat hienon kokonaisuuden.

Blood Fire Death on saanut huomattavaa ylistystä kovimmilta Bathory-faneilta, ja Watainin nokkamies Eric Danielssonin toteuttama projekti on tarkkaan mietitty konsepti. Brutal Assaultissa konsertti kesti noin tunnin verran. Sen aikana tuli lukuisa määrä ikonisia Bathoryn biisejä.

Keikka aloitettiin komeasti ”A Fine Day To Diella”, jonka vokaaliosuudet hoiti Gaahl. Bathoryn alkuperäinen basisti Fredrik Melander oli mukana soittamassa parissa biisissä; ”The Return Of Darkness And Evil” sekä “Raise The Dead”. ”Born For Burning” oli mielenkiintoinen valinta, sillä sen vokaalit hoiti Attila Csihar. Blood Fire Death on komea, spektaakelimainen ja loistavasti toteutettu tribuutti edesmenneelle Quorthonille.

Absu tai tarkemmin määriteltynä Proscriptor ja Zemialin kaverit taustamiehinä, on kiertänyt ristiin rastiin Euroopan festareita, sillä Absun ”The Sun Of Tiphareth” täytti pyöreitä. Proscriptor siirtyi kokonaan keulahahmoksi ja jätti toistaiseksi rumpujen soittamisen livenä, Zemialin Archon Vorskaath hoiti tämän osa-alueen.

Proscriptor viiletti pitkin lavaa, hyppi ja pomppi kuin keiju. Miehen eleet ja ilmeet kertovat omistautuneisuudesta nykyiseen Absun johtohahmon roolin. Absu oli tappavan kova läpi esityksensä.

Fear Factory on syntynyt uudelleen, kun nuori italialainen Milo Silvestro liittyi yhtyeeseen. Tätä kautta myös yhtyeen pomo Dino Cazares on saanut uutta virtaa. Fear Factorysta on muodostunut laadukas livebändi, vuosien keikkakokemuksen avittamana. Nykyinen vokalisti kuulostaa lisäksi aivan samalta kuin Burton C. Bell nuoruusvuosinaan.

Perjantai 8.8.2025

Pyrexia on vanhan liiton death metal -yhtyeitä USA:n länsirannikolta ja oli aikoinaan laajasti esillä underground lehdissä. Vanhasta kokoonpanosta ei ole jäljellä kuin kitaristi, ja muuten aivan uudet kaverit vaikuttavat nykyisin mukana. Puolen tunnin setti pahimman keskipäivän kuumuudessa ei välttämättä ole paras mahdollinen yhdistelmä. Tästä huolimatta Pyrexian brutaalinen death metal toimi yllättävän hyvin paahtavassa helteessä. Jengiä oli tullut kiitettävästi paikalle ja pitit pyörivät.

Avulsed on myös vanhan liiton death metal -bändejä, vaikka tässä yhtyeessä on samoin kokoonpano mennyt uusiksi useaan kertaan. Tällä kertaa nuorempaa sukupolvea näytti olevan soittamassa. Keulilla vaikuttava Dave Rotten on yhtä kuin Avulsed, joka veti tiukkaa brutaalia death metallia antamatta armoa. Välillä Rotten hyppäsi yleisöön ja piirsi merkkejä ihmisten otsaan verellä.

Prong on ollut aikaisemmin Brutal Assaultissa, joten ei ollut yllätys, että yhtye nähtiin jälleen lavalla. Johtohahmo Tommy Victor on tullut tunnetuksi myös Ministryn ja Danzigin riveissä.

Bändin setti luonnollisesti keskittyi ”Cleansing”- ja ”Beg To Differ” -levyjen biiseihin. Uudemmat pitkäsoitot jäivät vähemmälle huomiolle, ja vain yksi kappale soitettiin ”State Of Emergency” -albumilta. Sinänsä sääli, etteivät uudet julkaisut saa näkyvyyttä, sillä ne ovat hyviä.

Victor piiskasi yleisöä liikkumaan ripeämmin pitissä ja vauhtia saatiin. Prong pitäisi todistaa pienemmällä klubilla ja saada ehdottomasti myös Suomeen.

Pig Destroyer veti kovan setin. Ennen aloitusta kaverit näyttivät seesteisiltä ja odottavilta, kunnes ensimmäiset riffit alkoivat vyöryä, jolloin yhtyeeseen tuli liikettä. Erityisesti vokalisti J.R. Hayes oli todellinen sätkynukke. Pig Destroyerin grindaavalla hardcorella höystettyyn äärikamaan oli sekoitettu erilaisia sähköääniä ja efektejä, jotka sopivat grind paahdon mukaan. Pig Destroyer oli brutaalinen liveakti. Ei ole mikään yllätys, että yhtyettä on kehuttu.

Mantar on kaksimiehinen bändi Saksassa. Eräässä vaiheessa heillä oli kova nousu päällä, mutta ilmeisesti koronavuodet hyydyttivät vauhtia. Brutal Assaultissa näytti siltä, että yhtye oli edelleen yhtä tiukka lavalla kuin ennen. Groovemaiset soundit, joissa on mukana sludgen ja black metallin elementtejä, tekivät Mantarista soundillisesti hyvän. Mantarin kaverit olivat asettautuneet lavalle siten, että laulajalla ja rumpalilla oli suora näköyhteys toisiinsa.

Asphyx ei petä, sillä ryhmä on aina lavalla silkkaa murhaa. Martin Van Drunen on edelleen yhtä brutaali ja raaka kuin yli 35 vuotta sitten. Asphyxin setti oli silkkaa vanhan liiton death metallin juhlaa. Settilistaa ei ole paljon uudistettu, sillä perinteiset biisit kuten ”Vermin” sekä ”Last One On Earth” olivat listalla. Luonnollisesti uutta materiaalia oli mukana kuten ”Knights Templar Stand”, ”Molten Black Earth” ja ”The Nameless Elite”. Kestosuosikki ”M.S. Bismarck” oli sen sijaan pudotettu pois.

Overkillin basisti D.D. Vernillä on ollut terveysongelmia, sillä miehen olkapää on ollut siinä kunnossa, ettei soittamisesta ole tullut mitään. Nyt Verni oli onneksi mukana, ja häntä oli kaivattu takaisin riveihin.

Overkillin pääkaksikolla alkaa ikä kieltämättä näkyä. Bobby ”Blitz” Ellsworth ei enää heiluta päätään kuten aikoinaan, sillä mieshän täyttää jo 70 tässä lähivuosina. Keikka täräytettiin käyntiin loistavalla ”Scorched”-vedolla. Setti käsitti niin uutta materiaalia kuin vanhoja klassikkobiisejä 1980-luvulta. Huolimatta hidastumisesta, Blitzin ääni oli edelleen laadukkaassa kuosissa.

Grave on käynyt läpi radikaaleja muutoksia. Yhtye periaatteessa hajosi kokonaan, mutta yllättäen pitkäaikainen jäsen Ola Lindgren onnistui kasaamaan Graven uudelleen klassisen kokoonpanon kanssa. Tällä miehityksellä yhtye julkaisi kolme brutaalia levyä 1990-luvun alussa.

Grave keskittyi keikallaan ainoastaan 1990-luvun materiaaliin ja sitä aikaisempaan aikakauteen. Yhtye oli jumalattoman brutaali ja rankka, tuntui että muut death metal -yhtyeet Brutal Assaultissa olivat pelkkää pumpulia Graven tykityksen myötä.

Setti alkoi komeasti klassikolla ”Into The Grave” ja heti perään kehiin heitettiin ”Day Of Mourning” sekä ”Brutally Deceased” ja “Morbid Way To Die”. Varsinainen yllätys oli demobiisi “Reborn Miscarriege”. Graven vanhan liiton death metal oli täydellistä, parempaa ei vaan voi olla.

Paradise Lost oli julkaisemassa uutta levyä ”Ascension”, mutta tässä konsertissa uutta materiaalia ei vielä kuultu. Sen sijaan settilista koostui tunnetuista biiseistä 1990-luvulta kuten ”Enchantment”, ”As I Die” ja ”Pity The Sadness”. Mukana oli myös uudempaa musiikkia edelliseltä ”Obsidian”-albumilta. Paradise Lost veti sujuvan keikan, sillä soitto kulki ja asenne oli kohdallaan. Nick Holmes oli oma itsensä ja hoiti laulajan velvollisuutensa mallikkaasti.

Mayhem on ollut Brutal Assaultissa useamman kerran. Tällä kertaa setti oli toteutettu siten, että mentiin aikajanallisesti uusimmasta materiaalista alkupäähän saakka. Keikka aloitettiin ”Malumilla” ja jatkettiin ”Psywarilla”.

Biisien aikana taustalle heijastettiin kuvia Mayhemin värikkäästä historiasta. Lisäksi oli muutamia äänipätkiä haastatteluista. Tämä toimi monille vanhemman sukupolven edustajille eräänlaisena aikamatkana menneisyyteen. Välillä Mayhemin soundit olivat kakofoniaa, mutta suurimmaksi osaksi miksaaja onnistui loihtimaan ennen konsertin puolta väliä huomattavasti paremmat soundit.

Attila on täydellinen hallitsija, sillä hänen loihtivansa erilaiset brutaaliset äänet kuulostivat hienolta. Mayhem ei pettänyt, sillä tämä legendaarinen norjalaisryhmittymä on tarkasti yhteen hiottu ja treenattu.

Dimmu Borgir jatkoi norjalaisten esiinmarssia. Dimmu oli yhtä mahtipontista horror metallia alusta loppuun. Laadukkaat kappaleet massiivisilla soundeilla soivat uljaasti. Oli mielenkiintoista seurata, kuinka nykyinen Cemetery Skylinen basisti Viktor Brant sopi bändiin. Hänen roolinsa oli mielenkiintoinen, sillä välillä mies kävi lavan edessä ja palasi siitä rumpujen viereen soittamaan bassoa.

Uusi kitaristi Kjell Åge ”Damage” Karlsen otti myös homman hyvin haltuun ja liikkui yllättävän paljon. Shagrath oli oma itsensä, eikä juuri heilunut keskittyen esitykseensä tiukasti.

Lauantai 9.8.2025

Exhorder on soittanut Brutal Assaultissa pari kertaa aikaisemmin ja joka kerta yhtyeellä on ollut eri kokoonpano. Tällä kertaa kitarassa oli entinen Cannibal Corpse -mies Pat O’Brien. Kieltämättä oli hienoa, että O’Brien on saanut mahdollisuuden soittaa livenä ja vielä Euroopassa.

Brutal Assaultissa Exhorder ei keskittynyt pelkästään ”Slaughter In The Vaticanin” läpisoittoon, sillä uusimman levyn biisejä kuului myös settilistaan. He, jotka odottivat ns. old school -settiä taatusti pettyivät. Uudet kappaleet eivät yllä millään samalle tasolle kuin ensimmäisen levyn klassikot.

Hideous Divinity on brutaalia death metalia vääntävä nelikko Italiasta. Armoa ei säästetty, sillä brutaalisuus oli vedetty toiselle tasolle. Tämän tyyppisen ultra brutaalisen death metal -kaman ongelmana on se, ettei biisejä tahdo erottaa toisistaan. Kaikesta huolimatta bändi veti keikkansa läpi tiukasti.

Protector on yksi saksalaisista vanhan liiton yhtyeistä, jotka ovat kokeneet muutoksia. Bändin ainoa alkuperäinen jäsen Missy Martin on siirtänyt Protectorin toiminnan Ruotsiin ja luonnollisesti taustamiehitys oli nyt ruotsalaisista kasattu. Setti oli totta kai totaalisen vanhan koulukunnan menoa. Biisit olivat pääsääntöisesti ”Golem” -levyltä ja ”Misanthropy”-EP:ltä. Tästä ei voinut tunnelma old school thrashimmaksi mennä.

Brujerian kaksi keulahahmoa siirtyivät ajasta ikuisuuteen, ja yhtyeen jatko oli jonkin aikaa vaakalaudalla. Brujeria jatkaa eteenpäin, kun keulilla on jo bändissä pitkään vaikuttanut El Sangrón. Keikan aikana tuli selväksi, että nämä kaverit eivät diggaile Jenkkilän menosta ja ICE sai myös omat terveiset. Brujerian brutaaliset grind -biisit putosivat hyvin Brutal Assaultin yleisölle.

Unleashed on Ruotsin death metallin kantaisiä, ja on edelleen kova livebändi. Yhtye on myös julkaissut uuden levyn ”Fire Upon Our Lands”. Settilista oli mielenkiintoinen, sillä Unleashed tarjosi yhden biisin jokaiselta levyltään. Tämä käsitti uusimman kiekon, jolta saatiin kuultavaksi yksi ainoa biisi. Unleashed jyräsi hyvin, mutta kieltämättä soundit eivät olleet terävimmät ja äänimaailma olisi voinut olla aavistuksen brutaalimpi.

Malevolent Creationin pomo Phil Fasciana joutui jättämään kiertueen välin, joten yhtye jatkoi kolmimiehisenä rundin loppuun. Täytyy nostaa lakkia kolmikolle, sillä tehtävä ei välttämättä ollut helppo.

Ongelmista huolimatta Malevolent Creation veti väkevän setin. Nykyinen kitaristi (ex-Deicide) Chris Cannella on kovan luokan soittaja, joka hoiti homman mallikkaasti, vaikka ”Malevolent Creation” -biisi ehdottomasti vaatii kaksi kitaraa livenä. Lisäksi nykyinen rumpali Ronnie Parmer on esiintynyt ja vaikuttaa edelleen muissa death metal -yhtyeissä, joten taidoista ja meriiteistä ei ollut puute.

Setti käsitti biisejä eri levyiltä, mutta perustui pääasiassa edesmenneen laulaja Brett Hoffmanin muistolle.

Agnostic Front on ollut perinteinen Brutal Assault -bändi. Muilta osin hardcore -genre ei ollut tänä vuonna niin vahvasti edustettuna kuin aikaisemmin. Ilmeisesti bändejä ei ollut samalla tavalla kuin aikaisempi vuosina saatavilla.

Agnostic Front ei osoita hiipumisen merkkejä. Ikinuoret Vinnie Stigma ja Rogier Miret olivat jälleen iskussa. NYHC-legendat eivät pysyneet paikallaan, sillä vauhtia riitti läpi tunnin pituisen keikan.

Mikael Stannella on ollut kiireinen kesä, kun mies on hoitanut kolmen yhtyeensä keikkoja. Nyt oli vuorossa The Halo Effect Brutal Assaultissa. Melodiset sekä tarttuvat biisit kuulostivat hyviltä ja sen huomasi yleisö, joka oli aivan innoissaan.

The Halo Effect ammentaa ideat sekä melodiansa vanhemman koulukunnan Göteborg-soundista. Biisien tarttuvat harmoniat ja kertosäkeet jäävät heti mieleen. Lisäksi Stannen käheämpi ilmaisu on täydellinen yhtyeen biiseille. Myös kitaristiparivaljakko Patrik Jensenin ja Niclas Engelinin yhteistyö toimi loistavasti.

Luonnollisesti setti käsitti kahden levyn materiaalia, jotka kuulostivat erittäin hyvältä livenä. The Halo Effect on tätä vauhtia pian suurempi nimi kuin Stannen toinen merkittävä kokoonpano Dark Tranquillity.

Dark Funeralin kesäturnee päättyi Brutal Assaultiin. Tämän jälkeen Lord Ahriman on alkanut työstää seuraavaa Dark Funeral -albumia. Lisäksi laulaja Heljarmadr touhuaa oman bändinsä Gránin kanssa.

Heljarmadrin lavapresenssi oli rauhallinen, ja kaveri ei turhaa heilu tai heiluta päätään. Sen sijaan koko olemus ja liikkuminen on harkittua. Lord Ahrimanin johdolla muut jäsenet hoitivat osuutensa perinteisellä tavalla, jossa tukka ja päät heiluivat tasaiseen tahtiin.

Noin tunnin pituinen setti aloitettiin kappaleella ”Unchain My Soul” ja siitä jatkettiin kulmakiveen ”My Funeral”. Tunnin pituiseen settiin ei mahdu paljon materiaalia ja oli harmi, ettei yhtään biisiä saatu ilmoille legendaariselta ”Secrets Of The Black Arts” -levyltä.

Raportti ja kuvat: Arto Lehtinen

Mörkölinja julkaisi uuden singlen ”Paha joki”

Promokuva: Matti Autio

Tiedote 3.10.2025

Mörkölinja julkaisi uuden singlen ”Paha joki”. Mörkölinja on on tamperelaistuneen, Kuusankoskelta lähtöisin olevan Marko Sirénin sooloprojekti. Marko soittaa Gehenna Sour -yhtyeessä kitaraa ja toimii yhtenä säveltäjänä.

”Kappale käsittelee ja pohtii lähtemisen teemaa ja vapautta. Joki kuvastanee liikettä, ja sitä lähtemistä.
Tunnelmaltaan kappale on shamaani-henkinen, pienistä paloista on rakennettu vahvaa tunnelmaa. Musiikillisia esikuvia kappaleelle ovat Kauko Röyhkä ja Sielun Veljet.”

Singlen äänitti ja tuotti Toni Siiskonen (Black Royal). Miksauksen ja masteroinnin suoritti J-J Nippala (To Die For, Viikate, Vesa-Matti Loiri). Singlen kannen maalasi Neela Sirén. Kappaleella vierailevat Onni Hamard bassossa ja Jussi Vehman perkussioissa.

Kansikuvan maalaus:Neela Sirén

 

Linkit:

Facebook: https://www.facebook.com/share/1JZRNod7Mw/

Instagram: https://www.instagram.com/morkolinja666?igsh=cWo2c2kwaHd6YTZx

Spotify: https://open.spotify.com/artist/0MrXWC9aUarwbfsP0wEJcs?si=elskQdFHT8WREHUuW6XzBw

 

Lähde: Mörkölinja

 

The Red Jumpsuit Apparatus julkaisi kuudennen albuminsa ”X’s For Eyes”

Tiedote 3.10.2025

The Red Jumpsuit Apparatus julkaisi tänään 6. täyspitkän studioalbuminsa X’s For Eyes. Albumi jatkaa bändin pitkäaikaista linjaa aktiivisena yhteiskunnallisena äänenä. Yhtyeen laulaja-kitaristi Ronnie Winter muistuttaa, että jo vuonna 2006 julkaistu Face Down oli vahva kannanotto perheväkivaltaa vastaan:

“Olemme alusta asti halunneet tuoda esille sosiaalista oikeudenmukaisuutta – oli kyse sitten väkivallan, rasismin tai syrjinnän vastustamisesta. Tämä albumi jatkaa samalla tiellä, ja haluamme tehdä selväksi, että seisomme näiden asioiden takana edelleen.”

Albumin kärkisingleksi yhtye nostaa musiikkivideon kanssa julkaistun Perfection-kappaleen. Perfection rakentuu jämäkän rytmin ja suurien melodioiden ympärille, jotka antavat hienon pohjan Ronnie Winterin tunnistettavalle tulkinnalle.

“Perfection on biisi täydellisistä epätäydellisyyksistä – omien virheiden ja arpien hyväksymisestä ja niiden kauneuden näkemisestä. Epätäydellisyys tekee meistä ainutlaatuisia, eikä sitä pidä piilotella, vaan juhlia”, Ronnie toteaa.

X’s For Eyes on yhtyeen ensimmäinen täyspitkä levy yhteistyössä Better Noise Musicin kanssa. Kokoonpanoon kuuluvat Ronnie Winter, hänen veljensä Randy Winter, Josh Burke, Joey Westwood, John Espy, Nadeem Salam sekä uusin jäsen, laulaja K Enagonio.

Perfection seuraa aiemmin julkaistuja singlejä Home Improvement, Slipping Through (No Kings) ja albumin nimikkokappaletta X’s For Eyes.

Albumin tuotannossa on mukana myös Matt Squire (Panic! at the Disco, Metallica), joka oli mukana myös kesäkuussa julkaistulla Slipping Through (No Kings) -kappaleella. Biisi tarjoaa ajankohtaisen näkökulman Yhdysvaltojen yhteiskunnalliseen kaaokseen. Squire ja Winter käsittelevät siinä autoritäärisen yhteiskunnan viimeisiä hetkiä. Kappale julkaistiin animoidun musiikkivideon kera.

“Kokosimme kasaan lähes saman tiimin, jonka kanssa teimme Don’t You Fake It -albumin lähes 20 vuotta sitten. Monet noista taustajoukoista, jotka hoitivat miksaukset, kappalejärjestykset ja kansitaiteet, ovat jälleen mukana. Tämä tuntuu parhaalta mahdolliselta uudelleennäkemiseltä – ja jos olit Don’t You Fake It -albumin fani, tulet varmasti pitämään tästäkin!”, Ronnie Winter hehkuttaa, ja lupaa uuden levyn tarjoavan jokaiselle jotakin – ja erityisesti niille, jotka ovat odottaneet vuosia alkuperäisten demokappaleiden virallista julkaisua:

”Uudella levyllä ovat mukana myös pitkään toivotut The Lost Songs – kappaleet alkuperäiseltä vuoden 2004 demoltamme, jota ei ole koskaan aiemmin julkaistu virallisesti. Tuntui siltä kuin olisimme kaivaneet jotain hautautunutta esiin – kuin herättäneet zombin henkiin!”

WEBSITE | INSTAGRAM | TIKTOK | FACEBOOK | SPOTIFY

Lähde: Ginger Vine Management & PR

Miehala yllättää uudella kappaleella – ”Fragments” pureutuu synkkään aiheeseen

Kuva: Panu Räsänen

Tiedote 2.10.2025

Miehala on julkaissut uuden singlen ”Fragments”.

Yhtye kertoo: ”Tuomas on tehnyt tämän hienon melankolisen biisin, joka myös eroaa paljon aiemmista julkaisuistamme, kertoo yhtyeen basisti Jarkko Pesonen.

Uusien kappaleiden sanoituksissa käsitellään arkisia ja koskettavia aiheita, kuten kuolemaa ja addiktioita kuvitteellisessa (Alaheim) maailmassa tapahtuvina asioina. Tässä biisissä esimerkiksi mietitään sitä aihetta, kun olet parantumattomasti sairas ja jatkuvissa tuskissa, niin olisiko helpompi päästä pois kuin vain pitkittää vääjäämätöntä, lähestyvää kuolemaa, kertoo kitaristi-laulaja sekä pääosan biiseistä tekevä Tuomas Lepistö.

Ei me olla tietoisesti haettu mitään uutta tyyliä, mutta ollaan kuitenkin joskus keskusteltu siitä asiasta, että ei haluta lokeroitua mihinkään tiettyyn genreen ja tietyllä tavalla koko ”Sawo Area Thrash Metal”-genren luominen oli juuri siitä näkökulmasta luotu heitto, jatkaa Jarkko Pesonen.
Katsotaan minkälainen kokonaisuus uudesta albumista tulee. Keikoilla on jo muutamaa uutta biisiä soitettu. Perjantaina lokakuun 3. heitetään keikka Helsingissä Lepakkomies baarissa, ja sielläkin on muutama uusi kappale kuultavissa. Uusi albumi on joka tapauksessa suunnitelmissa saattaa pihalle vielä tämän vuoden puolella.”
Lähde: Miehala

Metalliskenen uusiin tulijoihin kuuluva Radelmaren uudella singlellä käsitellään elämän äkillistä loppumista

Promokuva: Saara Ahnger

Tiedote 1.10.2025

Kotimaisen metalliskenen tuore tulokas Radelmare julkaisi tänään uuden EP:nsä Sparklings, jonka myötä päivänvalon näkee myös EP:n nimikkoraita. Sparklings-kappale kuljettaa kuulijan balladin herkkyydestä brutaalin metallin syövereihin. Sparklings käsittelee elämän äkillistä päättymistä ja menetettyä rakkautta. Se kertoo kuinka elämän viimeisinä sekunteina silmissä vilahtavat kaikki tärkeimmät hetket.

”Erityisesti sota-aikana korostuu, kuinka elämä voi olla ohi hetkessä. Toivomme, että viimeisinä hetkinä jokainen saa vielä kokea uudelleen elämänsä parhaat muistot, ennen siirtymistä ajasta ikuisuuteen”, yhtye kuvailee.

Tänä vuonna ensimmäiset julkaisunsa sekä keikkansa tehneen Radelmaren musiikissa yhdistyvät 80-luvun räyhäkät riffit ja modernin metallin intensiteetti. Hyvän startin uralleen saanut yhtye on julkaissut kuluneen vuoden aikana neljä singleä, jotka ovat nousseet Spotifyn soittolistoille sekä saaneet soittoa YleX:llä.

Sparklings-kappalelistaus:
1. Let’s Go (One More Time)
2. You Don’t Know Anything
3. F.T.S
4. Sparklings
5. Rage Against The Dying Of The Light

Radelmaren keikkarintamalla on mennyt myös hyvin. Bändi on ehtinyt lämmitellä Luna Killsia, esiintyä Lahdessa Möysän Musaklubilla sekä soittaa festarikeikan Varparockissa yhdessä mm. Awake Againin ja I Am Your Godin kanssa.

Myös tulevaisuus näyttää kiireiseltä – Radelmare valmistelee parhaillaan debyyttialbuminsa materiaalia ja suuntaa studioon vuoden 2026 aikana. Ennen sitä bändi nähdään vielä syksyn ja alkutalven aikana klubikeikoilla. Seuraavan kerran Radelmare esiintyy Tampereen Varjobaarissa 14.11. mukana menossa ovat Dead Undying sekä Plaguebreeder.

INSTAGRAM | TIKTOK | FACEBOOK | YOUTUBE | SPOTIFY

Lähde: Ginger Vine Management & PR

W.A.S.P. – Golgotha (2015)

Animal (F**k Like A Beast)”, ”I Wanna Be Somebody”, ”L.O.V.E Machine”, ”Wild Child”, ”Blind In Texas”, ”Chainsaw Charlie (Murders In The New Morgue)”, ”The Idol”…tuossa oli menneiltä vuosikymmeniltä sen sortin hittisikermää, että Blackie Lawlessilla ja W.A.S.P.:lla oli vuonna 2015 työmaa kasata materiaalia, jolla päästäisiin edes lähelle takavuosien iskusävelmien tunnelmia.

Miten W.A.S.P. urakassaan onnistuu? No maaliin asti ei päästä. Seassa on toki oikeasti hyvää tavaraa, mutta myös aivan liiaksi itseltä lainattua ja kierrätettyä materiaalia, jolla on saatu jälleen tehtyä levymitallinen tutulta ja turvalliselta kuulostavaa W.A.S.P.-rokkia.

Tuttu ja turvallinen voi olla hyvä juttu – aina ei tarvitse keksiä sitä pyörää uudelleen – mutta jos tarkoituksellisen kuuloisesti haetaan jotain liiaksi samalta kuulostavaa omasta menneisyydestä, silloin itsensä plagioiminen kääntyy itseä vastaan. Osittain näin on ”Golgothan” kohdalla päässyt käymään, sillä turhan paljon niitä aiemmilta levytyksiltä lainattuja juttuja sekä sointukiertoja albumilta löytyy.

Levyn aloittava ”Scream” saa toiveet korkealle ja jalan vipattamaan. Hyvä kitarariffi, hyvä laulumelodia, hyvä meininki. Tätä lisää! No sitä SAMAA tulee lisää sanan varsinaisessa merkityksessä seuraavat kaksi kappaletta. Tuntuu kuin klikki olisi asetettu noin 150 iskua per minuutti kaikissa kolmessa ensimmäisessä biisissä ja tempo sekä tunnelma on niin samankaltainen, että kappaleiden vaihtumista tuskin huomaa. Alkoi jo suuresti kyllästyttää.

Miss You” tekee sitten muutoksen tempoon ja kyseessä on pakollinen balladi. Kappaleen alussa Lawlessin kärsivä ja epätoivoinen laulanta hivottelee naurettavuuden rajoja. Sydän on särkynyt ja menetetyn rakkauden perään itketään. Tässä vaiheessa oli todella lähellä, että levyn kuuntelu oli osaltani tässä.

Onneksi jaksoin sinnitellä ja jatkaa kuuntelua, sillä levyn puolimatkan krouvin biisi ”Fallen Under” antaa aivan uuden suunnan koko albumille. Kappale on avausraidan jälkeen ensimmäinen, jossa on jälleen jotain tarttumapintaa ja kertosäe soi W.A.S.P.:lle tutuksi tulleelle tyylille komeasti.

Slaves Of The New World Order” on myös yksi kohokohdista. Liekö sattumaa vai tarkoituksella haettu tunnelmia ”Chainsaw Charliesta vuodelta 1992? Sävellysten yhtenevyys on ilmiselvä ja jopa rakenne on samankaltainen puolivälin tempon nostoineen sekä kitarasooloineen. Oli miten oli niin toimii!

Eyes Of My Maker” laskee vauhteja jälleen useamman napsun alaspäin, mutta intensiteetti säilyy – ellei jopa entisestään nouse. Kappaleessa on koko albumin komein kertosäe ja Blackie laulaa todella uskottavasti sekä tunteisiin vetoavasti.

Kaksi viimeistä esitystä ”Hero Of The World” ja ”Golgotha” muodostavat albumille oivallisen lopettavan kaksikon. Ensin mainittu tamppaa vauhdikkaammin ja päätösraita ”Golgotha” rauhallisemmin. Molemmissa on hyvät säkeistömelodiat ja mieleen jäävät kertosäkeet ja erityisesti ”Golgothassa” mahtipontinen sekä harras yleistunnelma. Kuuntelu sai kylmiä väreitä aikaan. Sen voi yleensä todeta hyvän biisin tunnusmerkiksi.

Albumin tuotanto on korvaa miellyttävä ja soittimet soivat luonnollisen kuuloisesti ja erottelevasti. Tämä on aina mukava havaita nykypäivän turboahdettujen ja tukkoon miksattujen sekä masteroitujen äänitteiden aikana. Blackie Lawlessin laulusta voidaan olla montaa mieltä ja itseäni häiritsee tulkinnan yksiulotteisuus. Koko ajan mennään samalla asetuksella, mutta sitä se hänellä aina on ollut ja se on myös yksi W.A.S.P.:n tunnistettavimpia piirteitä.

Kitaristi Doug Blair soittaa omaan korvaani mukavan kuuloisia sooloja, mutta lähes järjestään ne ovat liian pitkiä ja nopeasti tulee tunne, että karkit on syöty ja saman toistoa on sillä osastolla liikaa. Soolosoundi on pelkistetty ja raaka, mikä on perin harvinaista nykytekniikan mahdollistaessa monenmoisen soundien nypläyksen.

Rumpuosasto on aina häirinnyt W.A.S.P.:ssa, kun tuntuu, että siellä tapahtuu koko ajan liikaa. Fillejä nakellaan jatkuvalla syötöllä sellaisiin paikkoihin, joihin ne eivät välttämättä sovi. Mutta tämä on yksi yhtyeen tunnuspiirteistä, joten antaa mennä vaan. Kitaravallia W.A.S.P. on jo vuosikausia vahvistanut kiippareilla/Hammondeilla ja se on toimiva ratkaisu. Koskettimet eivät nouse esille, mutta siellä pohjalla mouruavat ja tukevat kitaroita.

Ei tätä W.A.S.P.:n albumia kuunnellessa tule samaa vaaran tunnetta kuin debyytin aikoihin. Tämä on luonnollisesti päivänselvä asia, sillä Lawless oli tuolloin jo kuusikymppinen ja olisi se kornia, jos hän edelleen laulaisi sirkkelinterät haaruksissaan samoista asioista kuin 1980-luvulla.

Yhtye on aikuistunut, mutta silti onnistunut pysymään iän mukanaan tuomassa muutoksessa menettämättä uskottavuuttaan. On hienoa ja hatunnoston arvoista, että eläkeiän lähestyessä edelleen jaksetaan painaa ympäri maailmaa ja soittaa samoissa klubeissa sekä halleissa ilta ja kuukausi toisensa perään. Tuskin Blackie muuta osaisi – tai haluaisi – tehdä. Tätä ei voi tehdä puolta elämää muuten kuin puhtaasta rakkaudesta ja intohimosta.

Pidin itse enemmän edeltäjä ”Babylonista”, mutta jos kestää neljän ensimmäisen kappaleen yli, myös ”Golgotha” on kelpo levy parantuen rutkasti loppua kohden. Albumilla on liiaksi täytettä alkupäässä ja biisien mitat ovat monin paikoin turhan pitkiä, mutta loppupuoli pelastaa paljon ja kokonaisuudesta jää kohtuullisen hyvä jälkimaku.

Ei tämä luonnollisesti pääse edes lähelle uran alkupuolen tähtihetkiä, mutta kuranttia tavaraa bändi sai uutukaiselleen taltioitua. Blackiella ja W.A.S.P.:lla oli jälleen oikea syy kerätä kamat kasaan ja lähteä kiertueelle. Niihin samoihin klubeihin ja halleihin, joissa ovat aina käyneet. Soittamaan ne 1980-luvun hittibiisit. Ja ehkä väliin jonkin kappaleen uudelta albumilta.

7½/10

Teemu Kuosmanen

1.Scream
2.Last Runaway
3.Shotgun
4.Miss You
5.Fallen Under
6.Slaves Of The New World Order
7.Eyes Of My Maker
8.Hero Of The World
9.Golgotha

Dirkschneider & The Old Gang on julkaissut albuminsa ”Babylon”

Kuva: Eddi Bachmann Photography

Dirkschneider & The Old Gang on julkaissut albuminsa ”Babylon”.

BIISILISTA:
It Takes Two To Tango
Babylon
Hellbreaker
Time To Listen
Strangers In Paradise
Dead Man’s Hand
The Law Of A Madman
Metal Sons
Propaganda
Blindfold
Batter The Power
Beyond The End Of Time

 

Kokoonpano julkaisi aiemmin singlen ja videon ”Babylon”.

Yhtye kertoo: “‘Babylon’ is an absolutely worthy title track. Featuring a pounding, ultra-hard riff, plus the vocal melodies of Udo, Peter and Manuela that transport you straight into a fairy tale from “One Thousand and One Nights.” The guitar arrangements and especially Mathias’ solo guitar work support the imaginative atmosphere and drive the song to its absolute climax.”

Kokoonpano on julkaissut aiemmin kappaleen ja videon ”Dead Man’s Hand”.

Aiemmin yhtye julkaisi videon ”Time to Listen”.

Yhtye kommentoi kappaletta:

“‘Time To Listen’ is an up-tempo song that once again shines with DATOG’s typically diversified lead vocals. A soaring guitar riff paves the way for a powerful Udo performance, accompanied by Peter’s harmony vocals and continues with Manuela’s sustained two-part vocals. The chorus, with its convincing power casts a spell over everyone. Here also, Mathias’ guitar solo is a marvel of ingenuity that ignores all convention and whips through the musical realms in an unconventional manner. The compact and powerful ending is just as uncompromising as the beginning of the song.”

Kuuntele ‘Time To Listen’https://datog.rpm.link/timetolistenPR

Kokoonpano julkaisi aiemmin videon ”It Takes Two To Tango”. Pandemian aikainen kertaluonteinen hyväntekeväisyyskampanja kasvoi all-star heavy metal -projektiksi: Dirkschneider & The Old Gang – lyhennettynä DATOG – yhdisti kuusi kokenutta muusikkoa, joista monet ovat auttaneet muovaamaan metalligenren perintöä viimeisten neljän vuosikymmenen aikana.

Yhtyeessä vaikuttavat laulaja Udo Dirkschneider, Acceptin perustaja ja pitkäaikainen keulahahmo sekä U.D.O.:n ja Dirkschneiderin johtohahmo. Hänen rinnallaan ovat Peter Baltes (basso, laulu; Accept, Dirkschneider), Stefan Kaufmann (kitara; Accept, U.D.O.), Mathias “Don” Dieth (kitara; Sinner, U.D.O.), Udon poika Sven Dirkschneider (rummut, U.D.O., Dirkschneider) ja voimakasääninen laulaja Manuela “Ella” Bibert, jonka erottuvat esitykset U.D.O.:n orkesterialbumilla We Are One (2019) vahvistivat hänen paikkansa kokoonpanossa.

Yhdessä he julkaisivat kolme singleä vuosina 2020–2021 – ‘Where The Angels Fly,’ ‘Face Of A Stranger,’ ja ‘Every Heart Is Burning’ – sekä erityisen hyväntekeväisyys-EP:n nimeltä ”Arising”, tukeakseen koronasulun vaikuttamia artisteja, crew-jäseniä ja muusikoita. Heidän äänitteidensä ja musiikkivideoidensa valtava menestys ylitti kaikki odotukset, keräten tähän mennessä yhteensä yli 23 miljoonaa striimausta ja katselukertaa. ”Koko juttu kehitti omanlaisensa vauhdin, jota emme olleet odottaneet”, Kaufmann muistelee. ”Fanit ja levy-yhtiöt halusivat heti tietää: onko lisää tulossa?”

Neljän vuoden jälkeen DATOG palasi ‘It Takes Two To Tango’ -kappaleella, voimakkaalla uudella singlellä ja ensimmäisellä maistiaisella heidän odotetulta vuoden 2025 debyyttialbumiltaan ”Babylon”, jonka julkaisee Reigning Phoenix Music – sekä U.D.O.:n että Dirkschneiderin luotettu kumppani. Kappale aloittaa seuraavan luvun DATOGin matkalla, todistaen että näiden kuuden muusikon välinen kemia, intohimo ja palo ovat yhtä vahvoja kuin koskaan.

DATOG kommentoi: ”Olemme erittäin iloisia ollessamme osa RPM-perhettä ja jatkaessamme työtämme Jochen Richertin kanssa. Aloitimme tämän yhteisen kampanjan salaa jokin aika sitten, ja yhteiset kokemuksemme kulissien takana ovat tähän mennessä osoittaneet meille, että olemme kaikki ehdottomasti samalla sivulla ja meitä ajavat samat musiikilliset yhteiset tekijät: intohimo, uskollisuus ja rakkaus heavy-musiikkiin.”

Toimitusjohtaja Jochen Richert (Reigning Phoenix Music) lisää: ”Tarttuminen tilaisuuteen julkaista DATOGin odotettu debyyttialbumi oli tietenkin itsestäänselvyys. Sen jälkeen kun heidän ensiaskeleensa ylittivät selvästi useita toiveita ja unelmia, heidän uusi materiaalinsa on vähintäänkin jatkoa, ellei jopa korkeammalla tasolla. Kiitos koko GANGILLE luottamuksestanne, rokataan tämä yhdessä!”

Musiikillisesti ‘It Takes Two to Tango’ painaa kirjaimellisesti kaasun pohjaan, ja sitä tukevat sanoitukset, jotka alleviivaavat edellä mainittua DATOGin tausta-ajatusta: yhteistä soittamisen iloa! Hyve, joka varmasti tarttuu myös kaikkiin sitä tukevan musiikkivideon katsojiin, joka kuvattiin RCN TV:n toimesta legendaarisilla Dierks Studioilla (Stommeln, Saksa), missä itse asiassa koko levy äänitettiin. Lopullisen masteroinnin hoiti kitaristi Kaufmann ROXX Studiolla (Solingen, Saksa).

”‘It Takes Two To Tango’ on tarkalleen ottaen vain puolet kappaleen nimestä, sillä sanoitukset jatkuvat ‘(But) It Takes Six To Rock’. ”Tämä motto kertoo kaiken”, yhtye toteaa ja lisää: ”Ehdottomasti yhteinen ponnistus!”

 Striimaa single: https://datog.rpm.link/ittakestwoPR

‘Hellbreaker’ OFFICIAL MUSIC VIDEO:

‘Strangers In Paradise’ OFFICIAL MUSIC VIDEO:

 

DATOG:

  • Udo Dirkschneider | lead vocals
  • Peter Baltes | bass, lead & backing vocals
  • Manuela “Ella” Bibert | lead & backing vocals, key instruments
  • Stefan Kaufmann | guitars, backing vocals
  • Mathias “Don” Dieth | guitars, backing vocals
  • Sven Dirkschneider | drums, backing vocals

 

DATOG-linkit:

datog.de | Facebook | Instagram | YouTube | Spotify | Apple Music

Lähde: Reigning Phoenix Music

The Voice of Rock: Glenn Hughes @ Tampere-talo 1.10.2025

Deep Purplen riveissä 1970-luvun klassikoalbumeilla “Burn”, “Stormbringer” ja “Come Taste The Band” maineeseen noussut basisti/laulaja Glenn Hughes saapui neljälle keikalle Suomeen osana “Celebrating The 50th Anniversary Of Burn” -kiertuetta.

”Burnin” juhlavuosi oli tosin jo viime vuonna ja myös Suomen keikat oli tarkoitus järjestää vuosi sitten. Nämä konsertit peruuntuivat ja uudet korvaavat päivämäärät löytyivät tälle syksylle.

Tänä vuonna Hughes on kiertänyt konserttisaleja “The Chosen Years” -otsikon alla ja settilista on sisältänyt parhaita paloja miehen laajasta tuotannosta vuosikymmenten varrelta. Viime vuodelta siirretyt keikat on soitettu alkuperäisen suunnitelman mukaan Deep Purple -teemalla.

Lokakuinen keskiviikko ei ole otollisin aika rock-keikalle ja Tampere-talon suuri sali täyttyi silmämääräisesti noin puolilleen nostalgiannälkäisestä yleisöstä.

Lavailme oli varsin pelkistetty, mutta suuren taustalakanan Glenn Hughes -teksti kertoi, että oikeassa salissa oltiin. Tänään mentäisiin musiikin ehdoilla ilman showelementtejä. Yhtye asteli lavalle täsmällisesti ilmoitettuun aikaan ja ”Stormbringer”-albumin nimibiisi jyräsi vahvana avauksena.

Glenn Hughesin lisäksi yhtyeessä musisoivat kitaristi Søren Andersen, rumpali Ash Sheehan, sekä uutena jäsenenä suomalaisyleisölle esitelty kosketinsoittaja Lisa Müller.

”Burn”-LP:n tunnelmiin päästiin, kun mahtavan “Stormbringerin” jälkeen kuultiin “Might Just Take Your Life” ja perään jatkettiin “Sail Awayn” tahdissa.

Soundit Tampere-talossa olivat mainiot, Hughesin basson jyrätessä vahvana, mutta ei liian peittävänä. Näin koko yhtye pääsi illan aikana selkeästi esiin. Erityishuomio kiinnittyi luonnollisesti myös Hughesin lauluääneen, joka on säilynyt vakuuttavana läpi vuosikymmenten. Korkealta ja kovaa oli illan teema, eikä illan lauluosuudet jättäneet moitteen sijaa. Käsittämättömän vahvaa tekemistä elokuussa 74 vuotta täyttäneeltä laulajalta.

Deep Purplen 1970-luvun keikkojen henki oli illassa vahvana läsnä, eli kuultiin pitkiksi venytettyjä kappaleita, paljon jamittelua sekä soolo-osuuksia. Hughesin pitkän esipuheen ja legendaarisen “California Jam” -keikan muistelun jälkeen kuultu “You Fool No One” tarjosi kaikkea edellä mainittua.

Kappale rönsyili pitkänä ja 1970-luvulle tyypillisenä. Sekaan oli ujutettu lyhyet näytteet mm. “The Mulea” ja “Lazya” sekä pidempi pätkä “Highball Shooteria”. Myös Deep Purple- ja Rainbow-keikoilta tuttu Ritchie BlackmorenBlues” oli mukana. Kitara- ja rumpusoolot venyttivät omalta osaltaan esityksen kestoa, joka kokonaisuudessaan lähenteli puolta tuntia.

Mistreated” on ”Burnin” helmi, joka Deep Purplen hajoamisen jälkeen lunasti paikkansa myös Ritchie Blackmoren Rainbow -yhtyeen livesetissä, laulajanaan Ronnie James Dio.
Tämä klassikko osoitti tehonsa myös Tampereen illassa. Pitkällä kitaraintrolla alkanut kappale oli yksi illan vahvimmista esityksistä, ja äänijänteet olivat kovilla Hughesin laulun yltäessä käsittämättömiin mittoihin. Ikä ei todella tätä miestä paina! Pitkä jamitteluosuus saatteli biisin päätökseen.

”Come Taste The Band” -levyn reipas “Gettin’ Tighter” omistettiin edesmenneille Tommy Bolinille ja Jon Lordille. Hughes pääsi esittämään myös jämäkän bassosoolon.

You Keep On Moving” sai kunnian toimia varsinaisen setin päättäjänä. Tyylikäs ja moniulotteisesti polveileva teos pysäytti kuuntelemaan. Müllerin hieno kosketinsoundi nousi suureen rooliin.

Loppukiitosten jälkeen varmasti jokainen paikalla ollut tiesi, että ilta ei ollut vielä päätöksessä, sillä mitä olisi ”Burn”-juhlakeikka ilman legendaarista nimikkokappaletta. “Burn” soi vahvana, ollen yksi genrensä suurimmista klassikoista ja illan aikana hieman varauksellisesti keikkaa seurannut yleisö heräsi nyt konsertin suurimpiin aplodeihin.

Kahdeksan Purple-kappaletta sisältäneelle setille kertyi kokonaispituutta lähemmäs kaksi tuntia, joten todella vahvasti 1970-luvun hengessä ilta vietettiin.

Glenn Hughes bändeineen on niin kovassa vedossa, että toivottavasti keikat saavat jatkoa ja seuraavaksi päästäisiin myös Suomessa näkemään “The Chosen Years” -tyylinen soolomateriaalia sisältävä esitys. On huutava vääryys, jos näin ei tapahdu!

Raportti ja kuvat: Hannu Juutilainen © Metalliluola

Mainos

Viimeisimmät:

Enragement julkaisi neljännen albuminsa

Tiedote 6.10.2025 Vihdistä kotoisin oleva Enragement on vajaan 20 vuoden aikana ehtinyt julkaista useita levyjä, joista uusin "Extinguish All Existence" on juuri ilmestynyt death metaliin...

Seuraa

21,666FanitTykkää
2,794SeuraajatSeuraa
177SeuraajatSeuraa
0TilaajatTilaa