Koti Blogi Sivu 331

Sinfonisen rockin ja raskaan progeilun liitto: Tarja Turunen & Marko Hietala @Olavinlinna, Savonlinna 3.8.2023.

Savonlinnan Olavinlinna ei tule ensimmäisenä mieleen hevigenren tapahtumapaikkoja pohdittaessa. Oopperajuhlistaan parhaiten tunnettu miljöö muuntui yhden illan ajaksi raskaamman musiikin pitopaikaksi.

Esitykset kuuluivat Olavinlinnan superviikonloppuun, joka jatkui myöhemmin muun muassa Robert Heleniuksen sekä Mika Mielosen välisellä nyrkkeilyottelulla.

Toki hevibändejä on esiintynyt Olavinlinnassa aiemmin. Mieleen tulevat NightwishDark Passion Play” -kiertueellaan vuonna 2009, sekä myöhemmin muun muassa Apocalyptica, Amorphis, Battle Beast, Children Of Bodom, Lost Society sekä Sonata Arctica.

Avara ja korkea linna ei ole ihanteellisin tapahtumapaikka miksata tämän genren musiikkia, mutta niin vain monitorien takana häärinyt Kimmo Ahola onnistui jälleen kerran loihtimaan paikoille erittäin miellyttävän soundimaailman, josta oli helppo nauttia.

Sateinen ja pilvinen päivä ei haitannut, sillä ilmassa oli lähinnä iloa sekä jännitystä. Paikalle oli saapunut tosifaneja ulkomailta asti ja lähialueen ravintolat sekä kuppilat olivat viimeistä paikkaa myöten täynnä. Pikkuhiljaa saareen rakennettuun linnaan pääsi kulkemaan puista siltaa pitkin, tietty määrä ihmisiä kerrallaan.

Sisällä linnassa oli tungosta ja varsinkin merchandise-tiskin sekä baarien edustat olivat täytetty kiitettävällä asteella. Numeroidut istumapaikat helpottivat paikoille asettumista.

Pelin avasi Marko Hietala, joka on kiertänyt sekä Suomea että ulkomaita kiitettävällä tahdilla ensimmäisen sooloalbuminsa tiimoilta. Sekä suomeksi (”Mustan Sydämen Rovio”) että englanniksi (”Pyre Of The Black Heart”) julkaistujen albumien kappaleet kuultiin lähes kokonaisuudessaan.

Ideana oli, että Hietala esitti biisit alkuperäisillä kielillään, osan englanniksi ja osan suomeksi. Nerokkaat lyriikat sisältävät runsaasti runoutta, riimittelyä sekä erilaisia metaforia. Osa sävellyksistä ja sanoituksista on hyvin henkilökohtaisia, eikä tekstien todellista merkitystä välttämättä ymmärrä kukaan muu kuin Hietala itse.

Suurin osa materiaalista on suhteellisen helposti lähestyttäviä kenelle tahansa, vaikka soitettuun settiin kuului myös pidempää ja vaikeammin omaksuttavaa progeilua, ”hard prog” -tyyliä Hietalan sanojen mukaan. Kohokohtiin kuuluivat hittibiisiksi laskettava ”Stones”, ”Tähti, hiekka ja varjo” sekä ”Dead God’s Son”.

Rauhallisempaa osastoa edustivat Hietalan edesmenneelle Harry-isälleen omistama koskettava ”Isäni ääni” sekä ”For You”. Kun ilmoille iskettiin vastapainoksi sellaiset nopeammat vedot kuin ”Vapauden kuolinmarssi” sekä ”Juoksen rautateitä”, oli selvää, että oltiin erittäin hyvän ja monipuolisen musiikin äärellä huippusoundien sekä esiintymisen kera.

Settiin sisällytettiin myös cover ja ennen Black Sabbathin edelleen varsin ajankohtaista ”War Pigsia” Hietala piti pitkän puheenvuoron ja sivalsi täyslaidallisen sekä ulkomaisten että kotimaan poliitikkojen suuntaan.

Mykistävän kaunis ”Truth Shall Set You Free” päätti kaikin puolin onnistuneen illan, kun Hietalan soittaman sähkösellon syvät sävelet upposivat syvälle luihin ja ytimiin. Sello sopi soittimena hienolla tavalla Olavinlinnan ympäristöön.

Hietalan rinnalla yhtyeessä vaikuttaa pääosin Raskasta Joulua -kuvioista tunnetut vastikään uuden sooloalbumin julkaissut kitaristi Tuomas Wäinölä, kosketinsoittaja Vili Ollila sekä yli 5000 kappaleella uransa aikana rumpuja soittanut Anssi Nykänen. Kaikki suoriutuivat illan urakasta kunniakkaasti ja soittajien taito on ihailtavaa.

Yleisö tuntui nauttineen näkemästään ja kuulemastaan ja janosivat lisää, mutta lyhyehkön setin jälkeen oli annettava tilaa Hietalan vanhalle bändikaverille. Roudaustauon jälkeen lavalle asteli Tarja Turunen bändinsä kanssa. Syystä tai toisesta Tarjan raskaan musiikin konsertteja ei ole ollut Suomessa juuri lainkaan, eli kyseessä oli harvinaista herkkua.

Tarja julkaisi aiemmin tänä vuonna ”Best Of: Living The Dream” -kokoelman, joka valottaa jo yli 15 vuoden soolouran parhaita paloja. Kokoelmalta löytyy yksi aivan uusi kappale ”Eye Of The Storm”, joka sai kunnian pistää keikalle alkutahdit.

Kokeellinen ja jopa kansanmusiikkimaisen erikoisia sävyjä sisältänyt teos vaikutti vieraalta suurelle osalle yleisöstä, eikä esitys lähtenyt käyntiin aivan toivotulla tavalla.

Tarja kertoo tuoreesta kokoelmastaan:

“After all these years, I still really can’t believe it’s time for me to release a proper Best Of -album. So many beautiful moments, unbelievable. It has been a dream to put together this collection. And I really hope that you will enjoy this as much as I did while making it.”

Tähän tuli muutos heti seuraavien kappaleiden myötä, kun räväkät ”Demons In You” sekä ”Tears In Rain” laittoivat kunnolla kierroksia koneeseen.

Tarja kommentoi tuoreimmalta studioalbumi ”In The Raw’lta” (2019) löytyvää ”Tears In Rainia”:

”The song is about overcoming difficulties that could apply to any aspects of life. Johnny Andrews can make me fly with his ideas for new songs! It has always been a pure pleasure to write with him. After years, he also understands my voice and music taste better, so the writing process is easier in every way. Even though this time we didn’t sit in the same room while the song was shaped, still I have to say this one makes me very happy and proud. When we had finished writing the song, I already felt it as one of the strongest songs from the album. It just has the energy that drives me onward. We used a very famous quote from Ridley Scott’s film ‘Blade Runner’. A classic that sets the tone for the story in the song ‘All those moments will be lost in time, like tears in rain’.”

Diva”, tärkeän sanoman ”Love To Hate”, ”Enough” sekä ”I Feel Immortal” jatkoivat best of -tyyppisessä settilistassa vahvaa linjaa. Setin keskivaiheilla vuorossa oli illan odotetuin numero. Internetin keskustelupalstoilla alkoi käydä valtaisa kuhina sekä arvailu yhdessä esitettävästä kappaleesta heti siitä lähtien, kun ilmeni, että Turunen ja Hietala esiintyvät jälleen samalla lavalla.

Andrew Lloyd Webberin säveltämä sekä myös Nightwishin ”Century Child” (2002) -albumilleen versioima ajaton klassikko ”The Phantom Of The Opera” esitettiiin unohtumattomalla tavalla hieman kiusoitellen, kunnes Hietala laskeutui Olavinlinnan jylhän korkeita rappusia lavalle tulkitsemaan omat osuutensa vaikuttavaan teokseen.

Rehellisyyden nimissä kaksikko ei päässyt vuoden 2005 Hartwall Areenan konsertin kaltaiseen hurmokseen, mutta erittäin kunniakkaasti laulajat tärkeän kappaleen klaarasivat, Turusen viimeisen korkean nuotin ollessa erittäin kunnianhimoinen.

Kyseessä oli ihana hetki suomalaista musiikkihistoriaa, sillä kappaleen edellisestä esityksestä Turusen ja Hietalan laulamana Suomessa oli kulunut käytännössä 18 vuotta. Kaksikko jäi kappaleen jälkeen vielä toviksi lavalle muistelemaan menneitä hymyssä suin. Kuka olisi uskonut vielä vaikka kymmenen vuotta sitten tämän tapahtuvan?

Tämän jälkeen Hietala jätti lavan ja Tarja pääsi jälleen näyttämään parastaan. Hiljattain uusintapainoksen saaneen ”My Winter Storm” (2007) -debyyttialbumin ensimmäinen single ”I Walk Alone” soi loistavalla tavalla miellyttävässä miljöössä.

Kappale julkaistiin aiemmin tänä vuonna myös 10-tuumaisella vinyylilevyllä, jota suosittelen lämpimästi kaikille faneille. Hurjiin korkeuksiin nousseen ”Victim Of Ritualin” myötä setti alkoi lähennellä loppua.

Encoren alkajaisiksi saimme kuultavaksi ”Innocencen”, mikä on yksi Tarjan soolouran parhaimpia kappaleita. Suhteellisen yksinkertainen sävellys on voimakas, tarttuva ja lyriikoiden sanoma on valitettavan ajankohtainen vielä tänä päivänä. ”Die Alive” sekä ”Dead Promises” upposivat kuin veitsi sulaan voihin.

Tarja kertoo ”Dead Promises” -kappaleesta seuraavaa:

”I really like how the guitar sounds: in your face. If I’m singing powerfully, I need something powerful behind me so that I don’t feel like I am left alone.”

Ehdin jo luulla, että keikka olisi päättynyt Tarjan soolouran kenties suurimpaan hittiin ”Until My Last Breath”, mutta vielä yksi ässä vedettiin hihasta. Gary Mooren ikivihreä ”Over The Hills And Far Away” säästettiin aivan loppuun ja näin ollen settilistaan saatiin myös toinen Nightwishin aikanaan versioima kappale osana vuoden 2001 EP:tä.

Marko Hietala kiersi vastikään Etelä-Amerikkaa yhdessä Anneke Van Giersbergenin sekä Tuomas Wäinölän kanssa ”Six Strings And A Voice” -teemalla. Hietala esitti kyseisellä kiertueella vielä julkaisematonta kappaletta ”Two Soldiers” ja tuleva toinen sooloalbumi on odotettavissa Nuclear Blast Recordsin kautta ensi vuonna.

Tarja Turunen sen sijaan palaa jälleen jouluisen materiaalin pariin ja menestyksekkään ”From Spirits And Ghosts (Score For A Dark Christmas)” (2017) -albumin jatko-osa ”Dark Christmas” julkaistaan 10.11.2023. Albumia seuraa muutama elokuvateatteriesitys maanantaina 6.11., joissa koko albumi kuullaan kokonaisuudessaan Dolby Atmos -miksattuna. Suomessa tämä on koettavissa Helsingissä, Tampereella ja Turussa Finnkinon saleissa.

Tarja esiintyy seuraavan kerran Suomessa peräti neljästi hieman ennen joulukuun puoltaväliä 2023, kun sinfonisen rock-musiikin kuningatar esiintyy Kerimäen puukirkossa, Salon Uskelan kirkossa, Kuusankosken kirkossa ja Tampereen Tuomiokirkossa. Liput näihin konsertteihin ovat myynnissä nyt.

Yhteisesiintymisten sarja alkoi heinäkuussa 2023, kun sekä Hietala että Turunen esiintyvät Sveitsin Prattelnissa perätysten osana minifestivaalia. Vaikuttaa kovasti siltä, että Turunen ja Hietala ovat lyömässä hynttyitä yhteen perusteellisemmin, sillä kaksikko kiertää vuonna 2024 soolobändiensä kanssa runsaasti Etelä-Amerikkaa ainakin Argentiinassa ja Brasiliassa. Kenties saamme aikanaan kuultavaksi kaksikon yhdessä säveltämää musiikkia? Aika näyttää.

Raportti ja kuvat: Riku Juutilainen ©Metalliluola

Leprous kolmen keikan kiertueelle Suomeen maaliskuussa

Tiedote 8.11.2023

Vuonna 2001 perustettu Norjan lahja progressiivisen metallin ystäville, Leprous, saapuu ensi vuoden maaliskuussa kolmen keikan kiertueelle Suomeen. Ensimmäinen keikka kuullaan 12. maaliskuuta Helsingin Kulttuuritalossa, ja tästä matka jatkuu seuraavana päivänä Jyväskylän Lutakkoon, päättyen 14. maaliskuuta Oulun Kellarikrouviin.

Leprous julkaisi viimeisimmän Aphelion-albuminsa vuonna 2021, ja yhtye on kiertänyt ahkerasti heti livekeikkojen jälleen alettua pandemian jälkeen. Viimeksi yhtye on nähty Suomessa kesällä ensimmäistä kertaa järjestetyssä Hellsinki Metal Festivalissa.

Laulaja-kosketinsoittaja Einar Solbergin ja kitaristi Tor Oddmund Suhrken jo teinivuosinaan perustama Leprous on kertonut poimivansa vaikutteita raskaaseen poljentoonsa aina Massive Attackista The Prodigyn kautta Behemothiin. Yhtye itse luonnehtii soundinsa olevan kuin valo tunnelin päässä, ja tuo valo on tavoittanut kuulijat ympäri maailman jo yli kahden vuosikymmenen ajan. Yhtye juhlii ensi vuonna myös levytysuransa 20-vuotisjuhlia; julkaistiinhan bändin ensimmäinen demo Silent Waters vuonna 2004. Matkaa on kuljettu tuosta Solbergille hyvin henkilökohtaiseen, mielenterveysasioihin paneutuvaan Aphelion-albumiin.

”Olen kamppaillut itse noiden asioiden kanssa viimeisimpien vuosien aikana, ja edellinen Pitfalls-albumi oli ensimmäinen herättely tähän aiheseen. Tällä levyllä päästään syvemmälle ja siihen miten asian kanssa pystyy elämään ja miten siitä pääsee eroon – ainakin niissä määrin, että se ei enää dominoi elämääsi”, Einar sanoo.

”Tunnen, että se on meidän monipuolisin albumimme mitä olemme tehneet pitkään aikaan. Se on ehkä paras tapa luonnehtia sitä. Tuntuu siltä, että jokainen kappale on oma juttunsa. Olen kamppaillut löytääkseni jonkun yhtenäisen soundin levylle, sillä kaikki kappaleet on nauhoitettu eri aikaan, eri studioissa ja täysin eri tavoin. Oli mielenkiintoista nähdä miten homma toimi, kun kaikki laitettiin yhteen”, Solberg jatkaa.

Pääset tulevien keikkojen tunnelmaan katsastamalla Leprouksen musiikkivideot The PriceBelowThe Silent Revelation sekä From the Flame.

Leprous on:
Einar Solberg – laulu / koskettimet
Tor Oddmund Suhrke – kitara
Robin Ognedal – kitara
Simen Børven – basso
Baard Kolstad – rummut

Discografia:
Aeolia (2006)
Tall Poppy Syndrome (2009) Bilateral (2011)
Coal (2013)
The Congregation (2015)
Live At Rockefeller Music Hall (2016) Malina (2017)
Pitfalls (2019)
Aphelion (2021)

www.leprous.net  | www.facebook.com/leprousband

Leprous + support
12.3.2024        Leprous    Kulttuuritalo
13.3.2024        Leprous    Lutakko
14.3.2024        Leprous    Kellarikrouvi

Liput (alkaen 35€) tulevat myyntiin huomenna torstaina kello 10:
Kulttuuritalo: Lippupiste
Lutakko: Lippupiste
Oulu: Ticketmaster


Lähde: Ginger Vine Management & PR

Soulwound, TakaLaiton ja Blood Red Delusion minikiertueelle Baltiaan

Tiedote 8.11.2023

Kolme kaakkois-suomalaista metallibändiä minikiertueelle Baltiaan. Joulukuun alussa starttaa hieman erikoisempi luokkaretki, kun Soulwound, TakaLaiton ja Blood Red Delusion nousevat samaan bussiin ja matkaavat Itämeren toiselle puolelle soittokalusto mukanaan. Ajatuksen tasolla tätä reissua on hauduteltu jo pitkään ja vihdoin se päästään toteuttamaan yhteistyössä latvialaisen THP Productionin kanssa.

”Bussin kyytiin nousee myös Vanhan Heviäjän Turinoita -YouTubekanavalta tuttu Tero Pukki kameroineen dokumentoimaan reissua, joten perästä kuuluu! Bändit ovat entuudestaan tuttuja toisilleen ja useamman kerran samoissa tapahtumissa esiintyneet, joten saumaton yhteistyö, sävel, sekä hyvä ryhmähenki on ehditty hioa kuntoon jo kotimaan kamaralla.”
Sirkus kiertää seuraavasti:
7.12. Fort Bar, Tallinna, Viro
8.12. Republika, Riika, Latvia
9.12. Klubas Lemmy, Kaunas, Liettua
Tämän lisäksi ennen lähtöä kyseisen kattauksen voi nähdä kotoisasti Kotkassa:
17.11. Haukka Music Bar, Kotka

Lähde: Soulwound, TakaLaiton ja Blood Red Delusion

Ensi keväänä juhlitaan seitsemättä ZROCK-festivaalia Kempeleessä

Tiedote 8.11.2023

Ensi keväänä juhlitaan jo seitsemättä ZROCK-festivaalia Kempeleessä.

Festit ovat kasvaneet vuosi vuodelta ja näin odotetaan käyvän myös ensi keväänä 7v-synttäreillä. ZROCK-festeille odotetaan kahdelle päivälle n. 3000 kävijää.

Keväällä 2024 ZROCK-festivaaleilla nähdään seuraavat artistit:

Amorphis, Decapitated (Puola), Turmion Kätilöt, Bloodred Hourglass, Kalmah, Brymir, Mors Subita, The Abbey, Balance Breach ja Face Of Our Time.

Lipunmyynti alkaa Ticketmasterissa perjantaina 10.11.2023 klo 09:00.

Toimitusjohtaja Samuli Lehtola: ”Hienoa päästä julkaisemaan jälleen ZROCK-kattaus. Teimme viime festin jälkeen asiakaskyselyn artistitoiveista ja kevään-24 artistivalinnoissa mentiin asiakastoiveet edellä”

https://www.facebook.com/zrock2022


Lähde: ZROCK

Let It All Burn julkaisi tunnelmallisen metallisinglen ”Neon Lights”

Kuva: Juha Mustonen

Tiedote 3.1.2023

Let It All Burn vie kuulijan synkälle ja sähköistävälle matkalle uudella singlellään ”Neon Lights”. Kappale on täynnä metallin raakaa intensiteettiä sekä elokuvasyntikoiden hypnoottista houkuttelevuutta. Kappale on saanut inspiraationsa kulttiklassikkoelokuvan ”Drive” estetiikasta, joka upottaa kuulijan neon-valaistujen katujen ja pimeiden kiusausten maailmaan
”Neon Lights” maalaa elävän äänimaiseman, mikä on sekoitus voimakasta laulua, jyliseviä kitaroita ja moderneja elektronisia elementtejä. Kappale vangitsee urbaanin mystiikan ja sähköistävän energian olemuksen.
Laulaja Lauri Hämäläinen kertoo Neon Lights -biisin taustoista seuraavasti:
”Kaikki ei ole kultaa mikä kiiltää” sanoo vanhat sananlaskukin. “Neon Lights” maalaa metaforallisen kuvan viettelysten ja arvojen loputtomasta taistelusta. Olemme kaikki olleet tilanteissa ja paikoissa missä moraali ja arvot uhrataan pikavoittojen ja hetken huuman alttarilla. Nopeat autot, välkkyvät valot, yökerhot ja ne kuuluisat ”yhdet vielä”. Tällä reseptillä pääsee tekemään sinunkauppoja demoniensa kanssa. 
“Neon Lights” on yhtyeen kolmas single. Biisi on kuunneltavissa kaikilla suurimmilla suoratoistoalustoilla.
Let It All Burn:
Lauri Hämäläinen – Laulu, ohjelmointi
Janne Salo – Kitara
Riku Vuorio – Kitara
Heigo Anto – Basso, ohjelmointi
Linkit:

Lähde: Let It All Burn
Kuva: Juha Mustonen

Progeny Of Sun julkaisi animoidun lyriikkavideon ”Courier”-singlestään

Promokuva Niko Aromaa

Tiedote 1.11.2023

Tummansävyistä metallia soittava Progeny Of Sun julkaisi lyriikkavideon uudesta Courier -singlestään. Tämä Seinäjoki-Turku akselilla toimiva bändi julkaisee debyyttialbuminsa ’Throne of Desolation’ 8.12.2023 Inverse Recordsin kautta.

Bändi kommentoi: 
”Joni kerran herätti Pepen päikkäreiltä ja sanoi innostuneena: ”Tein biisin, mutta en muista miten ne riffit meni.” Pepe vastasi unisena: ”Lisää siihen pari blästiä.” Koska riffien koostumus ei ollut täysin muistissa, päätti Joni lisätä kaikki variaatiot samaan biisiin. Seuraavaksi Niko vuodatti sielunsa demolle, mutta pian se jo unohtuikin laatikon pohjalle. Kuukausia myöhemmin biisi kaivettiin vahingossa esiin levyä tehdessä. Siellä se oli: unohtunut helmi, juuri se mitä levylle kaivattiin. Tähän olutta nauttiva basisti tokaisi: ”Mä oon monta kuukautta puhunut teille tästä biisistä, ja nyt vasta huomaatte sen.” Reeneissä Hauta katseli liikaa olostaan nauttivaa rumpalia, ja vaati lisää tuplabasaria. Bassot vedettiin normaalisti.”

KUUNTELE Courier suoratoistopalveluissa: https://push.fm/fl/pos-courier

KATSO Damsel musiikkivideo: https://youtu.be/B1-Gg3Nb7X0
KATSO False Radiance lyriikkavideo: https://youtu.be/jChe-Br_h80

Progeny of Sun – Throne of Desolation (albumi 2023)
Biisilista:
1. Forged by the Devil
2. Damsel
3. Heartless Dome
4. Caldera
5. False Radiance
6. Dweller
7. Coward
8. Invasion
9. Courier
10. Restoration
11. Human Disposal Site
12. War of the Ages
Albumin kansi Niko Aromaa

Kokoonpano:

  • Niko Aromaa – Laulu
  • Jaakko Hautamäki – Kitara
  • Joni Kiviniemi – Kitara
  • Tuomo Tolkki – Basso
  • Juha Peura – Rummut

Linkit:

https://www.facebook.com/Progenyofsun
https://www.instagram.com/progenyofsun
https://progenyofsun.bandcamp.com


Lähde: Inverse
Promokuva Niko Aromaa

Judas Priest saapuu kesäkuussa Suomeen

Kuva: Pete Alander

Tiedote 7.11.2023

Heavy metal -legenda Judas Priest tuo kesäkuussa Invincible Shield -kiertueensa Suomeen! Yhtye nähdään Tampereen Nokia Arenalla 5. kesäkuuta 2024. Liput keikalle tulevat myyntiin perjantaina 10.11. klo 10 Lippu.fi:ssä.

Niittejä, nahkaa ja moottoripyöriä; klassisia kappaleita vapaudesta, rohkeudesta ja myyttisistä sankareista – Birminghamissa 1969 perustettu Judas Priest on yksi heavymetallin kivijaloista ja suunnannäyttäjistä. Olipa kysymys sitten unohtumattomista tuplakitaraharmonioista, Painkiller-biisin tuplabasari-introsta ja liekkien lailla leimuavista soolokaksintaisteluista tai aikanaan puristeja ravistelleista Turbo-levyn kitarasyntikoista, brittiyhtye on vuosien mittaan määritellyt useaan kertaan kehykset sille, miltä metalli voi – ja miltä sen kuuluu – näyttää ja kuulostaa. Kun Priest jotain tekee, muiden tehtäväksi jää kumartaa kiitokseksi.

Judas Priest kuuluu 80-luvulla raskaan musiikin valtavirtaan tuoneen NWOBHM-aallon eli brittiläisen metallin uuden aallon keskeisimpiin bändeihin, ja se on myynyt urallaan yli 50 miljoonaa albumia. Yhtye pääsi ansaitusti Rock ’n’ Rollin Hall Of Fameen vuonna 2022. Käsittämättömän komea ura jatkuu jo kuudetta vuosikymmenettään, mutta uusi Invincible Shield -albumi todistaa, taas kerran, että Judas Priestin biisikynän terävyyteen ei ajan hammas pure.

Kuule joukko yhtyeen kuolemattomia klassikoita ja kivikovan uuden pitkäsoiton viiltävimmät siivut jo julkaistun Panic Attackin -singlen johdolla Nokia Areenalla 5.6.2024!

KEIKKA:
Judas Priest (UK): Invincible Shield Tour
Ke 5.6.2024 Nokia Arena, Tampere
Ovet klo 18

LIPUT:
Myyntiin pe 10.11.2023 klo 10 Lippu.fi:ssä
Liput palvelumaksuineen alkaen 59,50 € + tilausmaksu alk. 1,50 € / tilaus

My Live Nation -presale käynnissä ke 8.11. klo 10 – pe 10.11. klo 9.
Rekisteröidy osoitteessa livenation.fi/register


Lähde: LiveNation
Kuva: Pete Alander

U.D.O.n Touchdown Europe Tour 2024 -kiertue Suomeen kahdelle keikalle helmikuussa

Tiedote 6.11.2023

Suomessa useasti vieraillut ja aina lähtemättömän jälkensä metallikansaan tehnyt Udo Dirkschneiderin kipparoima U.D.O. palaa Suomeen kahdelle klubikeikalle ensi helmikuussa! Saksalainen metallilegenda nähdään Helsingin Vanhalla 17. helmikuuta ja seuraavana päivänä Tampereen Tavara-asemalla. Kumpikin keikka on osa tulevaa Touchdown Europe Tour 2024 -kiertuetta, joka vie bändin tien päälle kahden kuukauden ajaksi ympäri Euroopan.

Elokuussa Touchdown-albuminsa julkaissut U.D.O. perustettiin alun perin jo vuonna 1987, ja yhtye kasattiin uudelleen muutaman vuoden tauon jälkeen jälleen 1996. Nyt julkaistu uusin albumi on yhtyeelle järjestyksessään jo 18., ja bändin tyyli on säilynyt läpi vuosien tinkimättömänä metallin ilotulituksena erilaisten miehistönvaihdoksien saattelemana. U.D.O.n uudessa kokoonpanossa vaikuttavat Dirkin lisäksi Udon poika Sven Dirkschneider, Andrey Smirnov, Fabian Dee Dammers sekä Peter Baltes, joka kiinnitettiin basistiksi alkuvuodesta ennen kuin U.D.O. kiersi alkuvuodesta Japanissa ja Australiasssa.

Suomen keikkojen liput tulevat myyntiin ylihuomenna keskiviikkona 8. marraskuuta Lippupisteessä (Helsinki) sekä Tiketissä (Tampere). Nopeat ostajat saavat lipun hintaan 35 euroa, jonka jälkeen hinta nousee normaaliin 45 euron hintaan. Kumpikin keikka on K18.

Katso tulevia keikkoja odotellessa Touchdown-musiikkivideo täältä!

Touchdown Europe Tour 2024
U.D.O. (GER)
+ special guest

17.02.2024
Vanha, Helsinki (Lippupiste)

18.02.2024
Tavara-asema, Tampere (Tiketti)

K18

udo-online.com
facebook.com/udoonline
instagram.com/u.d.o._official/


Lähde: Ginger Vine Management  & PR

Cavalera julkisti lyriikkavideon ”Necromancer”-kappaleelle ja suuntaa kiertueelle

Sepulturan alkuvaiheen albumit ”Bestial Devastation” (EP) ja ”Morbid Visions” on julkaistu uudelleen Cavalera-kokoonpanolla. Cavaleran veljekset ovat äänittäneet albumit kokonaan uudelleen.

Yhtye on suuntaamassa kiertueelle ja julkaisi lyriikkavideon ”Necromancer”-kappaleelle:

Max Cavalera kertoo, ”’Necromancer’ stands out on the EP. The new version and video bring to life the magic that started 40 years ago. I consider it my first ’big’ song!”

Iggor Cavalera jatkaa, “’Necromancer’ is a very special song for me, it is such a powerful force of riffs, beats, and screams. The video has a super cool vibe, dark and creepy.”

Veljekset kertoivat uudelleenjulkaisusta aiemmin seuraavaa:

Max Cavalera  ”I can’t think of a better way to celebrate the 40th anniversary of the creation of SEPULTURA with my brother Iggor than to have these re-recordings be released in the 40th anniversary year, 2023!!!”

Iggor Cavalera ”Sonically and visually, I am 100% proud of what we’ve achieved to bring the true essence of Bestial devastation and Morbid visions to everyone. It was a matter of honor to make sure these two records sound as powerful as possible to our devoted fans and ourselves.”

Max Cavalera  “As we get harder year after year, sometimes you’ve got to go back to where it all started! We re-recorded Bestial Devastation and Morbid Visions with the amazing sound of NOW, but with its raw and timeless spirit. The artwork reflects the times we’re living in right now…. Apocalyptic as hell! We also have two new tracks with riffs from those days, remembered by heart.”

Necromancer:

Katso Ben Clarksonin animoima video ”Troops Of Doom” -kappaleelle:

Kiertue:

Morbid Devastation Tour:

09.11.23   UK   Wolverhampton, Steel Mill
10.11.23   UK   Manchester, Academy
11.11.23   UK   London, Shepherd’s Bush Empire
12.11.23   FR   Lille, Aeronef
13.11.23   FR   Paris, La Machine
15.11.23   NL   Tilborg, 013
16.11.23   BE   Ghent, Vooruit
17.11.23   DE   Wiesbaden, Schlachthof
18.11.23   CH   Pratteln, Konzerfabrik
20.11.23   DK   Copenhagen, Pumphuset
21.11.23   NO   Oslo, Rockefeller
22.11.23   SWE Stockholm, Debaser
24.11.23   DE    Cologne, Kantine
25.11.23   DE    Leipizg, Hellraiser
26.11.23   DE    Berlin, Metropol
27.11.23   PL     Warsaw, Stodola
28.11.23   PL     Krakow, Studio
29.11.23   AT     Vienna, Szene
30.11.23   HUN  Budapest, Dure Kert
02.12.23   CZE   Winter Masters of Rock, Zlin

Tilaa Morbid Visions:
https://cavalera.bfan.link/morbid-visions

Tilaa Bestial Devastation:
https://cavalera.bfan.link/bestial-devastation

https://www.facebook.com/cavaleraconspiracy/


Lähde: Nuclear Blast

Liverbox – The Great Spirit Of Rock’n’Roll (2023)

Tätä arviota kirjoittaessa on Pyhäinmiesten päivä ja mikäpä sopisi päivistä paremmin, kun kohteena on Oulusta kotoisin oleva bändi nimeltään Liverbox.

Tutustuin yhtyeeseen ensimmäistä kertaa reilut viisi vuotta sitten, kun ensimmäinen pitkäsoitto ”Rock´n´ Roll Salvation” näki päivänvalon. Kirjoitin siitä arvion ja luukutin levyä kybällä pitkin kesäisiä öitä. Albumi oli mainiota hard rockia ja Liverboxin tulevaisuus näytti ruusuiselta.

Kaikki voi muuttua kauhealla tavalla. Ei aikaakaan, kun luin jutun missä surtiin bändin kitaristi Tommi ”King Thomas” Ilmarisen poismenoa ja muisteltiin kuinka mahtava ihminen ja taitava kitaristi hän oli. Ajattelin heti, että Liverboxin päivät olivat luetut eikä uutta musiikkia enää tulisi. Muistot tulvivat mieleen niin kuin nyt, sillä olen itse elänyt saman tapahtuman läpi missä yksi bändin perustajista kuolee ja loput kokoonpanosta yrittävät selvitä menetyksestä. Niin kova isku se silloin oli, että yhtyeemme hiipui pois reilun vuoden sisään tapahtumasta, eikä kokoontunut soittamaan enää koskaan.

Vaan kuinka kävi Liverboxille? Herrojen vimma soittaa rock´n´rollia voitti surun ja bändiin haluttiin uusi kitaristi, jotta touhu voisi jatkua. Tarina ei kerro kuinka kauan etsinnät kestivät, mutta uusi soittaja Janne Aslak Räsänen löytyi samalta kylältä. Touhuun saatiin uusi kipinä ja ennen pitkää myös uusi täysimittainen albumi ”The Great Spirit Of Rock’n’Roll”.

Yhden miehen poismeno ei levyltä kuulu, niin hienosti herra Räsänen on tonttinsa ottanut haltuun. Rockin räime ja ilosanoma kuuluvat hienosti albumin raidoilla kokoonpanomuutoksesta huolimatta. Yksi asia on muuttunut. Levy-yhtiö on matkan varrella vaihtunut toiseen saksalaiseen lafkaan, Metalapolikseen, joka oli halunnut sopimuksen bändin kanssa jo ensimmäisen levyn aikoihin, mutta myöhästyi silloin kuukaudella.

Liverbox ehti mennä tuolloin City Of Lights Recordsille. Uuden tulemisen myötä levy-yhtiön tuki on tärkeää ja albumia äänitettäessä haluttiin tehdä parasta mahdollista jälkeä sortumatta steriileihin klikkiraitoihin rumpuja analogisille naruille taottaessa. Tämän kuulee, sillä biitti saattaa hieman kiilata. Se vain sopii aitoon rockiin, joten sen kanssa pystyy elämään. Kuunnelkaa vaikka Rolling Stonesia ja kuinka Charlie Wattsin tatsi huojuu ja keinuu. Se on olennainen osa sitä musiikkia.

Uuden albumin tuottajaksi saatiin vielä kova rokkimies Janne Huotari, joka on tuottanut aiemmin mm. Lordia. Taustapalikat alkoivat olla kunnossa. Enää oli jäljellä kunnon albumin tallennus.

Kuva: Minna Asp

Olen aina pitänyt 30–40 minuuttia hyvänä mittana albumille ja noin kymmentä biisiä sopivana määränä. Se on hyvä ohjenuora bändille kuin bändille. Mikäli jokin kappale tuntuu heikommalta kuin muut, se pitää pudottaa, jotta kokonaisuus ei kärsi.

Niin maailmasta löytyy lukemattomia todella kovia tuotoksia, joilla biisejä saattaa olla vain kuusi tai seitsemän ja mittaa maltilliset reilut puoli tuntia. Liverbox laistaa tästä nuorasta hieman ja on taltioinut levylleen 11 biisiä, jotka kellottavat 50 minuuttia. Okei, tauko on ollut viiden vuoden mittainen ja materiaalia on kertynyt varastoon, joten halu lyödä narulle paljon tavaraa on ymmärrettävää. Guns N’ RosesinAppetite For Destruction” muuten ylittää tuon keston ja on yksi kovimmista hard rock -albumeista kautta aikain, joten niin tarkkaa tuo ei ole.

Uusi albumi on kuin suoraa jatkumoa siitä mihin ”Rock´n´ Roll Salvation” meidät vuonna 2018 jätti. ”Rock´n´Roll Is My Religionilla” starttaava levy pöläyttää heti pölyt kaiuttimien päältä kovasti Kissin mieleen tuovan kitarariffin turvin. Vaikka mitään pyörää ei olla keksimässä uudelleen, komeasti tämä toimii.

Videon seurakseen saanut ”Whiskey Trails” soljuu yllättävästi ohi korvien, vaikka ei ole mikään huono esitys. Sitten kajahtaa ja kunnolla. ”Calling On You” on todella kovaa tekoa alusta loppuun. Jos joku huomaa yhdistäviä tekijöitä The Cultiin, se saattaa johtua siitä, että kitarat biisiin on vedetty täsmälleen samanlaisen kitaravahvistimen läpi jota The Cultin Billy Duffy käytti. Tämä on ehdottomasti albumin kärkeä, joka toimii loistavasti joka tasolla. Pääosan varastaa vokalisti Ilkka ”Ile” Järvenpää, joka karjuu ja tulkitsee kuin nuori poika konsanaan. Kuunnelkaa biisi muutama kerta putkeen ja tulkaa sitten kertomaan, jäikö melodia päähän soimaan!

Vaikka musiikki ovat kitaravetoista rockia, tulee esille hienoja yksityiskohtia, kun vaan kaiken myllytyksen keskellä tajuaa kiinnittää huomiota. Rummut esimerkiksi soundaavat todella hyviltä ja tuhdeilta basson tukiessa niiden tulta tuhdisti. Kaikesta saa selvää ja soundit ovat todella hyvät tähän genreen.

Toki biiseissä on myös eroavaisuuksia soundipolitiikan suhteen. Sävyjä haetaan vähemmällä kitarasäröllä ja pehmeämmällä laululla, kuten esimerkiksi ”Open Roadissa” tehdään. Laulumelodioihin on kiinnitetty erityistä huomiota, se on selvä ja sen huomaa. Ile naulaa homman maaliin ammattimiehen elkein ja käyttää ääntään laidasta laitaan sävellysten ehdoilla. ”Reaper On Heels” -biisissä tämä tulee esiin hyvin säkeistöjen ja kertosäkeiden välillä muiden taiteilijoiden tukiessa toimintaa tarvittavilla toimenpiteillä eli soittamalla sen mitä ranteista lähtee.

Inside Outside” tuo jostain syystä mieleen vanhan kunnon suomi hard rock -veteraani Horsepowerin ja tämä on pelkkä kehu. Tuon yhtyeen ensimmäinen levy teki sellaisen jäljen korvien väliin jo kultaisella kasarilla, että materiaalin osaa ulkoa yhä.

Myös muualla esikuvia voi bongata lennosta ja Liverbox lainailee hienosti heiltä. Kuulija saattaa saada hienoja ahaa! elämyksiä pitkin levyä. Näin sen pitää mennä, kun rock´n´rollista on kyse. Aina kun kuulee mansikin, eli lehmänkellon kilkatuksen biisissä tulee tietysti vahvoja Guns N’ Roses- tai Mötley Crüe -viboja ja ”Get Down” -kappaleen iloinen mansikki tuo hymyn huulille. Lehmänkellon käyttö on muuten taitolaji. Sitä ei saa soittaa liikaa, mutta aina kun sen kuulee, nousee hymy huulille. Rumpali Ozzi Ojala ammattimiehenä tietää tämän ja mansikkia veivataan satunnaisesti juuri oikeissa kohdissa.

Hitaita esityksiä ei kunnon rokkilevyillä yleensä kuule ja olen kahden vaiheilla sopiiko ”No One Way Ticket” kokonaisuuteen hitaalla sovituksellaan. Se tuo kyllä vaihtelevuutta Lynyrd Skynyrdin mieleentuomine viboineen, mutta silti… vaan sen voi aina skipata jos häiritsee.

Paletti päättyy ”Shangri-La” -kappaleen kauniiseen kertosäkeeseen, joka jää myös utuisesti kummittelemaan mielen syövereihin. Myös tämän vedon kohdalla voisi miettiä onko se tällä levyllä väärässä seurassa. Nämä kaksi viimeistä biisiä on varmasti tarkoituksella jätetty viimeisiksi, sen verran ne eroavat muusta materiaalista. ”Shangri-Lan” eduksi on laskettava sen tunnelma ja kasvava meininki loppua kohden. Herra Räsänen pääsee kappaleen loppumetreillä päästelemään vielä toden teolla sooloa. Johon koko albumi myös feidataan.

Ensimmäinen mielikuva kuuntelun päätyttyä on hieno työvoitto. Vaikka biisit ovat genrelle ominaisia, ne ovat myös ilonpisaroita, joista ei voi olla tulematta hyvälle tuulelle. Ne ovat myös oiva esimerkki siitä millaista jälkeä syntyy, kun yhtye nousee surun suosta jaloilleen ja saa luotua elintärkeän albumin, josta on hyvä jatkaa.

Led Zeppelin saa jatkaa haudassa maatumistaan, Liverbox ei sellaiseen meininkiin sorru. Ei edes Pyhäinmiesten päivänä.

8½/10

Tomi Nousiainen-Gunnar

1. Rock’n’Roll Is My Religion
2. Whiskey Trails
3. Calling On You
4. Hard Love
5. Open Road
6. Reaper On Heels
7. Inside Outside
8. Freedom In My Rock’n’Roll
9. Get Down
10. No One Way Ticket
11. Shangri-La

Mainos

Viimeisimmät:

Enragement julkaisi neljännen albuminsa

Tiedote 6.10.2025 Vihdistä kotoisin oleva Enragement on vajaan 20 vuoden aikana ehtinyt julkaista useita levyjä, joista uusin "Extinguish All Existence" on juuri ilmestynyt death metaliin...

Seuraa

21,666FanitTykkää
2,794SeuraajatSeuraa
177SeuraajatSeuraa
0TilaajatTilaa