Koti Blogi Sivu 3

Ritchie Blackmore’s Rainbow – Rainbow (1975)

Ritchie Blackmoren useita kukkuloita ja laaksoja läpikäynyt Rainbow-yhtye sai alkunsa 50 vuotta sitten ilmestyneellä debyytti-LP:llä. Ennenkaikkea albumi esitteli suurelle yleisölle Ronnie James Dion, josta ei liene tarpeen sanoa enempää. Dio toki oli vaikuttanut musiikin saralla jo 1950-luvulta, mutta selvästi erillään heavy-maailmasta, jonne nyt tehtiin voimallinen läpilyönti.

Rainbow-projekti alkoi alunperin Deep Purplen perustaja Blackmoren rakastamasta vuoden 1970 Quartermass-coverista “Black Sheep Of The Family”, jonka levytysehdotuksen muu Purplen jäsenistö oli hylännyt “Stormbringer”-sessioissa vuonna 1974. Blackmore halusi luoda musiikkia barokki- ja renessanssivaikutteiden pohjalle, ja Purple oli ajautunut tästä suunnasta kauas. Ritchie oli kyllästynyt erityisesti Glenn Hughesin puskemaan funk-soundiin ja alkoi suunnitella soolouraa. Hänen roolinsa ”Stormbringerilla” jäi selvästi vähäisemmäksi kuin aiemmilla Purplen levyillä.

Joulukuussa 1974 Blackmore päätti nauhoittaa ”Black Sheep Of The Familyn” soolosinglenä yhdessä Elf-yhtyeen vokalisti Ronnie James Dion kanssa. Koeponnistuksena singlen B-puolelle ikuistettiin myös Dion ja Blackmoren toimesta syntynyt uusi kappale ”Sixteenth Century Greensleeves”, Elf-rumpali Gary Driscollin sekä ELO-yhtyeen sellisti Hugh McDowellin soittaessa mukana.

Elf oli kiertänyt maailmaa aiemmin Purplen lämppärinä, ja Blackmore oli vakuuttunut erityisesti Dion voimakkaasta sekä tunteikkaasta tulkinnasta, joka ei tuntunut pääsevän  oikeuksiinsa Elfin suoraviivaisessa rock-materiaalissa. Tästä huolimatta kitaristi rekrytoi koko Elf-bändin taustalleen tulevalle levylle. Kun Blackmorelle kirkastui edessä oleva uusi suunta ilman Deep Purplea, singlesuunnitelmat siirrettiin hyllylle ja fokus siirtyi kokonaisen täyspitkän valmisteluun.

Dion ja Blackmoren kemiat luovassa prosessissa osuivat niin hyvin yhteen, että ennätysajassa kaksikko sai kirjoitettua vaadittavat seitsemän uutta biisiä. Quartermass-tulkinnan lisäksi nauhalle taltioitiin versio Yardbirdsin vuoden 1965 instrumentaalista ”Still I’m Sad”.

Sessiot pidettiin Munchenissa Musicland Studiolla Purplen levyiltä tutun Martin Birchin ohjauksessa helmi-maaliskuussa 1975. Blackmore oli tuolloin vielä virallisesti Deep Purplen jäsen ja siirtyi suoraan studiosta viimeiselle Purple-kiertueelleen Euroopassa. Kitaristin lähtö julkistettiin sen päätteeksi huhtikuussa 1975.

Rainbow-LP:n julkaisua lykättiin muutamalla kuukaudella, mutta syksyllä 1975 yleisö sai kuullakseen ensimmäiset maistiaiset mustan ritarin omalta yhtyeeltä. Avausraita ja lopulta singlenä ilmestynyt ”Man On The Silver Mountain” on klassikko, joka soi käytännössä kaikilla Rainbow-keikoilla 1970-luvulla ja myös Dio esitti tätä oman yhtyeensä kanssa aina uransa sekä elämänsä loppuun saakka.

Biisi vaikuttaa yksinkertaiselta, mutta itse kukin voi kokeilla laulaa tätä karaokessa ja pysyä edes jollain tavalla säveltahdissa sekä korkeudessa. Dion mestarillinen ote esittämäänsä materiaaliin tulee tätä kautta esille. Tästä kappaleesta on myös kuultu vuosien varrella monta tuplatempolla soitettuja versioita. Oli virkistävää jälleen pitkästä aikaa kuulla alkuperäinen tulkinta, jossa hitaammalla vauhdilla nyanssit tulevat selvästi paremmin esiin.

Slovariosastolla usein nostetaan esille myös liveareenoilta hyvin tuttu ”Catch The Rainbow”, joka on hieno veto. Omaksi suosikiksi on siitä huolimatta aina päätynyt huikea ”The Temple Of The King”, jossa Blackmore tarjoilee parastaan ja Dion tulkinta on kauneudessaan sydänjuuria koskettava.

Lisäksi harvemmin listoilla näkyvät ”Self Portrait” ja ”Snake Charmer” on pakko mainita, sillä ne eivät jää lainkaan jälkeen klassikoiden tahdista. Blackmore soittaa intensiivisesti, pidätellen turhaa sooloilua samalla antaen Diolle tilaa hallita sovituksia. Tällaisia ratkaisuja harvoin kitaristeilta omissa sävellyksissä kuulee, ja se nostaa näiden biisien arvoa.

Renessanssi ja klassisen musiikin vaikutteet kuuluvat siellä täällä. Levyllä annetaan erityiskiitokset Blackmorea aikojen alusta inspiroineelle säveltäjämestari Johan Sebastian Bachille. Ritchien kanssa läheisissä väleissä ollut oopperalaulaja Shoshana värittää paria kappaletta ja Dio laulaa omat taustansa useaan kertosäkeeseen. Tämä tuo oman persoonallisen säväyksen levylle, joka valitettavasti ajoittain kärsii ponnettomasta tuotannosta. Vuotta myöhemmin samassa studiossa saman tekijätiimin toimesta saatiin selvästi parempaa jälkeä aikaiseksi.

Musiikin osalta LP:n ainoa kauneusvirhe on ”If You Don’t Like Rock’n’Roll”, joka kuulostaa ”Who Do We Think We Are” -sessioiden ylijäämämateriaalilta. Debyyttiä seuranneet kiertueharjoitukset eivät toimineet odotetulla tavalla ja Blackmore aloitti myöhemmin hyvin tutuksi tulleen pyöröoven jäsenien osalta. Koko taustayhtye sai lähteä, ja Dion sekä Blackmoren rinnalle livekeikoille saapui klassinen ”Rising”-kokoonpano, jossa vaikuttivat basisti Jimmy Bain, rumpali Cozy Powell ja kosketinsoittaja Tony Carey.

Rising” (1976) sekä “Long Live Rock’n’Roll” (1978) ovat mestariteoksia, joilla Dion ja Blackmoren liitto saavutti korkeimman mahdollisen kukoistuksensa. Ne jättävät niin suuren varjon, että “Rainbow” kärsii tästä väkisin. Siitä huolimatta on lähes makuasia, mitä Dio-kauden albumia fanille ensimmäiseksi suosittelee. Parhaana valintana voisi yhtälailla olla vuoden 1977 livealbumi ”On Stage”, jossa yhtyeen dynamiikka ja voima tulee ainutlaatuisella tavalla selväksi.

Jotain kertoo, että Rainbown kasattua rivinsä mitä ilmeisemmin viimeistä kertaa vuonna 2016, yksittäisistä levyistä parhaiten edustettuna konserteissa oli nimenomaan tämä debyytti. Parhaimmillaan yli puolet materiaalista kuultiin livesetissä. Tiettävästi myös Dio aikanaan ylisti albumia omaksi Rainbow-kauden suosikiksi.

8½/10

Ville Krannila

1.Man On The Silver Mountain
2.Self Portrait
3.Black Sheep Of The Family
4.Catch The Rainbow
5.Snake Charmer
6.The Temple Of The King
7.If You Don’t Like Rock’n’Roll
8.Sixteenth Century Greensleeves
9.Still I’m Sad

Stratovarius – Stratovarius (2005)

Kotimaisen voimametalliveteraani Stratovariuksen viimeisestä studiolevystä kitaristi Timo Tolkin kanssa on kulunut kaksi vuosikymmentä. Kyseinen albumi päätti myös genren suurimman suomalaisnimen klassisen kokoonpanon kauden, johon Tolkin ohella kuuluivat vokalisti Timo Kotipelto, kosketinsoittaja Jens Johansson, basisti Jari Kainulainen sekä rumpali Jörg Michael.

Vuonna 2003 ilmestyneseen kunnianhimoiseen ”Elements”-tuplalevyyn asetetut suuret odotukset eivät olleet täyttyneet ja seuraava vuosi täyttyi erilaisista Tolkin masinoimista skandaaliotsikoista, joilla yhtyeen nimi toki saatiin pysymään pinnalla. Tunnelma bändin sisällä ei ollut paras mahdollinen ja vuosikymmenen kestäneen nousukiidon loppuun polttama kokoonpano kävi hajoamisen partaalla.

Ongelmaisen ja jonkilaisesta hermoromahduksesta kärsineen Tolkin toimesta tästä huolimatta työstettiin uutta studiomateriaalia ja miehistö saatiin lopulta uudelleen studioon. Lisäksi Nuclear Blast -levymerkki oli tässä välissä vaihtunut Sanctuaryyn. Kaiken tämän valossa ei ole yllättävää, että ristiriidat kuuluvat lopputuloksesta. Jotain erilaista ilmeisesti on haettu, ja itsessään ratkaisu on ollut ymmärrettävä, koska ”Elementsin” mahtipontisuudesta ei enää muuta suuntaa ollut järkevä ottaa. Pitkäsoitto sai nimekseen yksinkertaisesti ”Stratovarius”, joka usein kertoo kasvojen pesusta tai vähintään sen yrityksestä.

Kokonaisuuden avaava ”Maniac Dance” on Tolkin suora tilitys edellisen vuoden sekoilusta ja selvästi erilainen verrattuna niihin power metal -vetoihin, joita yhtye oli läpi uransa ensimaistiaisina yleisölle tarjonnut. Biisi on rakennettu hyvin yksinkertaisista palikoista ja ei tästä uutta klassikkoa settilistojen vakionumeroksi millään olisi saatu.

Kotipelto laulaa kappaleessa ja myös muualla tällä albumilla matalammalta kuin yleensä, mikä itseasiassa vuosien antamalla perspektiivillä ei kuulosta lainkaan huonolta. Toki korkealta ja kovaa -puristit eivät tällaisesta ulosannista välittäneet, ja tulevilla levyillä palattiin tutumpaan tyyliin. Täysin ei korkeita säveliä ole unohdettu ja ”Leave The Tribe”, ”United” sekä ”Just Carry On” sisältävät hetkiä, joiden yhtymäkohdat myös siihen vanhempaan turvalliseen Stratovariukseen ovat huomattavissa. Erityisesti ”United” soi vuonna 2025 vakuuttavasti.

Avausraidan lisäksi ”Götterdammerung (Zenith Of Power)” louhii selvästi tylymmin. Sen ohella pari muuta biisiä on sovituksellisesti sekä kuuntelukokemuksena raskaita, sillä kappaleet tuntuvat keskeneräisiltä, eikä niiden ole annettu lopullisessa muodossaan hengittää. Kyse ei ole voimametallin riemun puutteesta, eikä Tolkin ja Johanssonin puuttuvia neoklassisia sooloja varsinaisesti näissä esityksissä kaipaa. Jens kyllä tarjoilee taustalla hyviä kosketinmattoja, jotka vain harmillisesti miksauksessa on haudattu pohjamutiin.

Albumi on selvästi lyhyempi, suoraviivaisempi sekä kompaktimpi kokonaisuus edeltäjiinsä verrattuna ja kun materiaali on mitä on, ei se automaattisesti tee siitä huonoa levyä. Muutamat onnistuneet hetket nostavat myös tämän myöhempien hiotumpien ja paremmin tuotetuiden, mutta samalla auttamattomasti tylsien pitkäsoittojen edelle. Stratovariuksen klassisen kauden päätökseksi olisi silti toivonut selvästi parempaa onnistumista.

Kaikesta huolimatta levy ylsi Suomessa neljänneksi listoilla, kuten myös ”Maniac Dance” -single, vaikka tarttuvuudessa oltiin kaukana edellisen vuosikymmenen hittimateriaalista. Julkaisua ennen basisti Kainulainen oli saanut jo lähtöpassit. Lähtölaskenta myös Tolkin osalta oli käynnissä, vaikka Stratovarius taisteli hänen kanssaan vielä pari vuotta. ”Stratovarius” on jälleen yksi teos lisää sarjaan, jossa 20 vuotta on aavistuksen nostanut osakkeita. Tässä tapauksessa syy lienee vuonna 2005 ennen julkaisua vallinneet selvästi korkeammat odotukset.

6½/10

Ville Krannila

1.Maniac Dance
2.Fight!!!
3.Just Carry On
4.Back To Madness
5.Gypsy In Me
6.Götterdammerung (Zenith Of Power)
7.The Land Of Ice And Snow
8.Leave The Tribe
9.United

Folkrim julkaisi uuden singlen – ”Folk metal -bändin syrjähyppy”

Kuva: Otto Hyvärinen & Erno Helander

Tiedote 4.9.2025

Viime vuonna kolmannen albuminsa julkaissut FOLKRIM tuo kansan korviin taas uutta rähinällä varustettua folk metallia. Uusi single ’JACK IN A BOX’ astuu sivuun perinteisen juomametallin polulta synkempään ja kaoottisempaan suuntaan.

”EMBERS-levyn huuman laskeuduttua tuli tarve luoda jotain erilaista ja välttää kaavoihin kangistumista. ’Jack In A Box’ on irtiotto perinteisestä folk metallista – ikään kuin syrjähyppy musiikin rakkauden elvyttämiseksi.” Bändi kertoo

”Kappale on äänitetty jo melkein vuotta aiemmin, mutta ennen alkuperäistä julkaisuhetkeä tuli kipinä tehdä lisää kappaleita, josta kohta muodostuikin tuleva EP. Tällä välin biisiä on testattu livenä Saksassa asti ja todettu toimivan yleisön huudatusralliksi.”
Väkivaltaisesti hilpeä musiikkivideo on bändin omaa tuotantoa joka julkaistaan samana päivänä kuin itse kappale. 

 
Jack In A Box on ensimmäinen singlel keväällä 2026 julkaistavasta 5 biisin EP-kokonaisuudesta.

 

Folkrim nähdään syksyn keikoilla seuraavasti:
12.9 Jyväskylä, Rockneck (w/Rietas)
11.10 Helsinki, Tiivistämö (Vermilia special Karsikko show)
23.10 TBA
24.10 Varsova PL, TBA
25.10 Ostrava CZ, Folk Metal Pilgrims
13.12 Vantaa, TBA

WEBSITE | FACEBOOK | INSTAGRAM | TIKTOK

Lähde: Folkrim

Lord of the Lost Suomeen keväällä 2026

Kuva: Hannu Juutilainen

Tiedote 4.9.2025

Tukeakseen kunnianhimoista “OPVS NOIR” -albumisarjaansa, Saksan genrerajoja rikkova metallisensaatio LORD OF THE LOST suuntaa jälleen tien päälle ympäri Eurooppaa alkuvuodesta 2026. “TOVR NOIR” tuo yhtyeen myös Suomeen: Tampereen Tavara-asemalle 16. maaliskuuta sekä Helsingin Tavastialle 17. maaliskuuta.

LORD OF THE LOSTin “OPVS NOIR” on äänimatka, joka yhdistää industrial-, gootti- ja sinfonisen metallin elementtejä. Kiertueen julkistamisen yhteydessä yhtye on julkaissut uuden singlensä “Raveyard”, yhteistyössä suomalaisen Euroviisu-ilmiö Käärijän kanssa. Räjähtävä kappale yhdistää raskaat riffit ja hyperpop-energian, tarjoten ainutlaatuisen crossover-elämyksen molempien artistien faneille.

Edustettuaan Saksaa Eurovision laulukilpailussa 2023, LORD OF THE LOST on kasvattanut kansainvälistä fanikuntaansa entisestään ja saanut kiitosta vaikuttavista live-esiintymisistään ja rohkeasta äänimaiseman kokeilusta.

Molemmissa Suomen konserteissa lämppärinä nähdään naisvokalistin luotsaama, sveitsiläinen sinfonisen metallin yhtye AD INFINITUM.

Liput tulevat myyntiin Tiketissä 5. syyskuuta 2025 klo 13:00.

TuskaLive ja Grey Beard esittävät:

LORD OF THE LOST (GER)
TOVR NOIR 2026
+ Support: Ad Infinitum

16.03.2026 Tampere, Tavara-asema
K-18 | Ovet: 19:00
Liput alk. 52,50 EUR | Tiketti

17.03.2026 Helsinki, Tavastia
K-18 | Ovet: 19:00
Liput alk. 52,50 EUR | Tiketti

lordofthelost.de/
adinfinitumofficial.com/
tuska.fi/tuskalive/
greybeard.fi

Lähde: TuskaLive

Without Warning julkaisi uuden singlen ja videon “Laceration”

Kuva: Michaela Tuomenoksa

Tiedote 4.9.2025

Kotimainen industrial metallia soittava Without Warning julkaisi uuden singlen “Laceration”, joka on toinen julkistettu kappale yhtyeen tulevalta debyyttialbumilta.

“Ihmiskunnasta on tullut haava joka ei koskaan parane”, yhtye kertoo. “Mieluummin kuin että pitäisimme huolta maailmasta joka meille on annettu, satutamme sitä. Käyttäydymme kuin maailman varoja olisi loputtomasti ja pidämme itseämme tärkeimpänä elämän muotona. Laceration on kappale joka heijastaa ihmisyyden epäkohtia.”

“Vaikka kappale tuomitsee ja paheksuu, toiveemme on, että se herättäisi kuulijassa jotain. Välittäminen ja ystävällisyys niin kanssaeläjiä että ympäristöä kohtaan on ainoa keino jolla voimme muuttaa tulevaisuutemme suuntaa.”

Without Warning – Laceration -video:

Yhtyeen linkit:

Lähde: Without Warning

Suomeen saapuva Alter Bridge julkaisee nimikkoalbuminsa alkuvuodesta

Kuva: Chuck Brueckmann

Tiedote 3.9.2025

Alter Bridge palasi tänään julkaisukantaan kahden vuoden tauon jälkeen. Uusi single Silent Divide on ensimmäinen maistiainen yhtyeen kahdeksannelta, omaa nimeä kantavalta albumilta. Alter Bridge -albumi ilmestyy 9. tammikuuta 2026 Napalm Recordsin kautta. Levyn julkaisun jälkeen yhtye suuntaa kiertueelle, joka pysähtyy Helsingin Nordiksella Tammikuun 22. päivä. Lisätietoja sekä liput löydät täältä.

Silent Divide -singlen synkkä ja intensiivinen tunnelma rakentuu Myles Kennedyn ja Mark Tremontin tunnistettavan kitaratyöskentelyn varaan. Brian Marshallin ja Scott Phillipsin muodostama rytmiryhmä tarjoilee biisiin raskasta groovea heti alkutahdeista lähtien.

Uudelle kappaleelle julkaistiin samalla musiikkivideo, jonka ohjaajana toimi JT Ibanez. Video humoristisine tiisereineen toimivat muistutuksena siitä, mistä kaikki alkoi. Tiiserit näet täältä ja täältä.

Yli kahden vuosikymmenen ajan yhdessä soittanut Alter Bridge ei osoita hiipumisen merkkejä. Tuleva albumi sisältää 12 uutta kappaletta, joista löytyy niin massiivista riffien vyöryttelyä kuin myös melodisia hetkiä, jotka istuvat saumattomasti bändin klassikkobiisien rinnalle. Levyllä kuullaan myös harvinaisempaa lauluvastuun jakoa. Trust In Me -kappaleessa Myles laulaa säkeistöt ja Tremonti kertosäkeen, kun taas Tested And Able kääntää roolit toisinpäin. Albumin päättävä, yli yhdeksänminuuttinen Slave To Master taas on yhtyeen uran pisin kappale ja samalla yksi kunnianhimoisimmista sävellyksistä.

Alter Bridge -albumin kappalelistaus:
1. Silent Divide
2. Rue The Day
3. Power Down
4. Trust In Me
5. Disregarded
6. Tested And Able
7. What Lies Within
8. Hang By A Thread
9. Scales Are Falling
10. Playing Aces
11. What Are You Waiting For
12. Slave To Master

WEBSITE | FACEBOOK | INSTAGRAM | SPOTIFY

Lähde: Ginger Vine Management & PR

Iron Maiden – The Book Of Souls (2015)

Iron Maidenin viisi vuotta kestänyt levytystauko päättyi 10 vuotta sitten bändin julkaistessa uransa 16. studioalbumin ”The Book Of Souls”:n. Viimeisen 15 vuoden aikana Maiden oli noussut suosionsa huipulle ympäri maailman ja julkaissut tuona aikana viisi studioalbumia sekä erinäisen määrän kokoelmia ja live-albumeita. ”Brave New World”:sta alkanut jättimenestyksen aikausi oli siis kantanut yhtyeen koriin hedelmiä runsaalla kädellä.

Musiikillisesti tämä aikakausi jakoi mielipiteitä kuin Mooses Punaisen Meren ja bändin musiikillinen suunta sekä tyyli karkasivat samalla kauas 1980-luvun heavy metal -klassikkojulkaisuista progressiivisempaan suuntaan. Itse lukeudun niihin, joita uusi suunta ei ole miellyttänyt, vaan ”Brave New Worldin” jälkeiset levyt ovat jääneet hyllyyn pölyttymään ollen jokainen aina edellistä kehnompi ja tylsempi tekele. ”The Book of Souls”:n julkaisua odotellessa kävi mielessä, etten hanki koko LP:tä. Pieniä ennakkoaavistuksia oli siitä, että tällä kertaa voisi olla edellisiä pitkäsoittoja parempaa tulossa.

”The Book Of Souls” on järkälemäinen ja kunnianhimoinen kokonaisuus, jolla on pituutta puolitoista tuntia. Kyseessä ei siis ole kevyesti kuunneltava albumi, vaan vaatii useamman kuuntelukerran auetakseen kunnolla. Taustalla muiden askareiden ohessa soitettuna omaksuttavaksi levystä ei ole, vaan sisään päästäkseen siihen on paneuduttava ajatuksella kuin kirjan lukemiseen, ilman häiriötekijöitä.

Vaikka ensimmäinen single ”Speed Of Light” edustaa kepeämpää ja perinteisempää keikkojen avausbiisi-tyyliä, sitä ei ole enempää tarjolla, vaan ”The Book Of Souls” liikkuu musiikillisesti pääosin viimeisen 15 vuoden aikana tutuksi tulleella alueella ”Brave New World” -vaikutteiden ollessa vahvimpina läsnä.

Albumilla on myös ilahduttavia viitteitä 1980-luvun klassisen aikakauden suuntaan. Esimerkiksi avausraita ”If Eternity Should Fail”:n, nimibiisi ”The Book Of Souls”:n ja ”Empire Of The Clouds”:n bridget sekä instrumentaaliosiot ovat kuin suoraan ”Powerslave”:lta ja 1980-luvun alkupuoliskon levyiltä.

Myös Adrian Smithin ja Bruce Dickinsonin kirjoittama ”Death Or Glory” edustaa perinteisempää tyylisuuntaa verrattuna albumin pääasialliseen materiaaliin. Siinä kohdassa nuottivihkoa, mihin Dickinson on sulkakynänsä tökännyt, on myös havaittaivissa vivahteita herran soolotuotannosta.

Biisimateriaaliltaan ”The Book Of Souls” on kaksijakoinen. Albumilta löytyy sekä erinomaisia biisejä, että keskinkertaisuuksia ja vähintään yksi pökäle. On myös selkeästi kuultavissa, kuka tai ketkä ovat olleet yksittäisen biisin takana. ”The Book Of Soulsin” omiin korviini parhaasta materiaalista vastaa Dickinson joko yksin tai Smithilla höystettynä.

Loistava avausraita ”If Eternity Should Fail” leijuu aivan omissa sfääreissään muuhun materiaaliin verrattuna ja pokkaa ylivoimaisesti parhaan biisin pokaalin. Myös mahtipontinen, eeppinen ja tunnelmallinen päätös ”Empire Of The Clouds” on massiivisesta 18 minuutin pituudestaan huolimatta mielenkiintoista ja vangitsevaa kuunneltavaa. Kyseessä on oiva osoitus Dickinsonin monipuolisuudesta säveltäjänä, jos siitä nyt oli mitään epäilystä. Ko. biisi vaatii usean kuuntelun ennen kuin se avautuu kunnolla ja siitä alkaa pitää.

Lisäksi Smithin kanssa työstetyt ”Speed Of Light” ja Manfred Von Richthofenista kertova ”Death Or Glory” sijoittuvat kokonaisuuden parempaan päähän tai vähintään ylempään keskikastiin kuulijasta ja mausta riippuen.

Levyn keskinkertaisemmasta materiaalista löytyy joko kokonaan tai osittain Steve Harrisin nimi päältä. Harrisin apuna sävellystyössä ovat häärineet Dickinsonia ja Nicko McBrainia lukuunottamatta kaikki muut bändin jampat. Janick Gersin kanssa kirjoitettuja nimibiisi ”The Book Of Souls”:ia ja mahdollisesti ”Shadows Of The Valley”:ta lukuunottamatta Harrisin kynä on jäänyt teroittamatta parhaimpaan teräänsä ja jäänyt toistamaan samoja jo aikaisemmin useasti kuultuja, paikoin väkinäisiä, kiemuroita.

Potentiaaliset ”The Great Unknown” ja ”When The River Runs Deep” hukataan ontuvaan kertosäkeistön johdantoon ja itse kertosäkeistöön. Myös edesmenneestä koomikko Robin Williamsista kertova ”Tears Of A Clown” jää useamman kuuntelukerran jälkeen latteaksi.

Top-5:een yltävän nimibiisin vastapainoksi ”The Red And The Black” on levyn selkeästi huonoin tekele. Kappale on väkinäisine vokaalikuvioineen yritelmä, jonka päättymistä odottaa viimeistään viiden minuutin kohdalla, mutta se *kele jatkuu vielä yli seitsemän minuuttia!

Myös osassa muita biisejä olisi selvästi tiivistämisen varaa eli jälleen kerran olemme sen saman äärellä, mitä olen pitänyt jo Blaze Bayleyn ajoista asti Maidenin perisyntinä, eli sovitusten liiallisen venyttämisen instrumentaaliosioilla tai kertosäkeistön jankkaamisella pidemmälle kuin ne kantavat. Vanha totuus on, että turhaa kikkailua vähemmäksi ja sävellys toimii paremmin. Nyt suurimmasta osasta raitoja voisi saksia surutta 1-7 minuuttia pois ja se on paljon se. Kertosäkeistöjä toistetaan jälleen aivan liian usein. Kun vilkaisee kansivihkosta, näky on paikoin musertava; suurin osa lauluosioista on kertosäkeistön toistoa.

Tuottajan pallilla istuskeli jälleen Steve Harrisin liekassa ”Brave New Worldilta” asti Maidenin kanssa työskennellyt Kevin Shirley. Soundeissa ja miksauksessa on myös huomauttamisen varaa, tosin se tuntuu vaihtelevan biisien välillä. En tiedä, kummanko herran käden jälki levyllä enemmän kuuluu, mutta soundit ovat latteat ja kitarariffit on piilotettu laulun sekä rumpujen lätkytyksen taustasurinaksi. Kyllä, lätkytyksen. McBrainin pintaan nostettu kannutus kuulostaa paikoin kuin olisi läiskitty märällä kissannahalla pöytään. Ja ne ”Speed of Light”:n lehmänkellot olisi pitänyt jättää navettaan Mansikin kaulaan.

Mitään erityisiä huippusuorituksia ei instrumenttien puolesta ole havaittavissa osin kitaroiden taustalle hautaamisen vuoksi. Dickinson on hyvässä vedossa ja lauluääni on pääosin puhdas. Kaikki vokaalikuviot eivät kuulosta luontevilta, vaan Dickinson joutuu paikoin taistelemaan päästäkseen niihin korkeuksiin, mihin laulu on kirjoitettu.

Julkaisun ulkoasussa ja kansitaiteessa on palattu harharetkien jälkeen vanhaan kunnon kasarityyliin. Kansitaiteesta vastaa Judas Priestille mm. ”Painkillerin” piirustellut Mark Wilkinson. 2CD:n Deluxe Edition-julkaisun kansikirja on laadukasta työtä ja kuvitukset palaavat ”Powerslave”:n henkeen maagisessa ja verisessä kirottujen Maya-intiaanien maailmassa Eddien toimiessa sydämiä rinnasta kaivavana uhrienmetsästäjä.

”The Book Of Souls” ei ole mikään messiasalbumi ja se voisi olla muutamilla pienillä muutoksilla paljon parempi. Levy palauttaa synneistään huolimatta menetettyä uskoa Maidenin kykyyn tehdä hyvää heviä muutaman kehnomman julkaisun jälkeen.

Bruce Dickinsonin panos tälle albumille ilahduttaa erityisesti. Ilman Brucen panosta ”The Book Of Souls” tuskin olisi niin hyvä albumi kuin se on ja saa sen vuoksi sen arvosanan kuin saa. Huomaan tarttuvani tähän levyyn lyhyessä ajassa useammin kuin kolmeen edelliseen yhteensä.

”The Book Of Souls” on selkeästi parasta, mitä Iron Maiden on julkaissut sitten ”Brave New World”:n. Yleensä eeppisiä mittasuhteita tavoittelevat hevilevyt epäonnistuvat enemmän tai vähemmän kuten esim. Judas Priest:n ”Nostradamus”, mutta ”The Book Of Souls” onnistui siinä aivan kohtuullisesti.

Kiekko sai lyhyessä ajassa loistavaa listamenestystä, josta tosin osa selittyi siitä, että kyseessä on Iron Maiden, eikä albumin loistavuudesta. Jo pelkästään vuonna 2015 julkaistiin paljon parempia levyjä. Joka tapauksessa tätä pitkäsoittoa kelpaa kuunnella ilman pahempia irvistelyjä.

7½/10

Tomi Väänänen

1.If Eternity Should Fail
2.Speed Of Light
3.The Great Unknown
4.The Red And The Black
5.When The River Runs Deep
6.The Book Of Souls
7.Death Or Glory
8.Shadows Of The Valley
9.Tears Of A Clown
10.The Man Of Sorrows
11.Empire Of The Clouds

Amorphis – Under The Red Cloud (2015)

Amorphiksen kaltaisen Suomi-metallin johtotähden uuden albumin julkaisun koittaessa metallimusiikkiväen puheen- ja parranpärinä voimistuvat ja odotukset ovat luonnollisesti korkealla. 10 vuotta sitten mahdollisesti vielä normaalia korkeammalla, sillä useasta suusta edellisinä vuosina kuului kommentteja bändin jämähtämisestä tulkinnassaan samaan kaavaan ja jotain uutta olisi kansalla tarve kuulla.

Bändi itse oli etukäteen lupaillut, että nyt tarjottimella tulisi olemaan uutta tai vähintään sellaista, mitä ei ole aikoihin kuultu. Kieltämättä allekirjoittanut toivoi ennen ensikuuntelua, että jotain tuoretta maustetta olisi saatu soppaan lisättyä. Ja onneksi näin myös tapahtui.

Amorphis on tällä albumilla edelleen Amorphis – nimenomaan Tomi Joutsenen aikainen Amorphis – mutta nyt mukana on enemmän vaikutteita bändin alkutaivalta sävyttäneestä raskaammasta ilmaisusta, itämaisia Kingston Wall -viboja unohtamatta. Toki näitä elementtejä yhtyeen soitannasta on löytynyt aina, mutta ”Under The Red Cloudilla” rakennusaineet ovat aiempaa paremmin sulassa sovussa keskenään ja ilmavan kevyt tuotanto saa ne erottumaan mainiosti perus-Amorphiksen soundista.

Kevyt tuotanto ei tarkoita sitä, että levy olisi jotenkin kevyempi edellisiin verrattuna – pikemminkin päinvastoin – vaan sitä, että tuotanto on orgaanisen luonnollinen ja raskaat osat kuulostavat raikkailta soundin ollessa erottelevan luomumainen ja samalla moderni.

Ja kyllä, örinälaulua on enemmän kuin oli ollut vuosikausiin. Tässä tapauksessa se on loistava veto. Joutsenen murina on kerta kaikkiaan vakuuttavaa kuultavaa. Muutamiin biiseihin on myös saatu sopiva määrä progressiivisia sävyjä ilman. että proge olisi itsetarkoitus vaan nimenomaan edetään kappaleiden ehdoilla.

Oiva esimerkki ”uudesta” ilmeestä on albumilta ensimmäiseksi makusteluksi jo hyvissä ajoin ennen virallista julkaisua lohkaistu ”Death Of A King”. Kappaleen alku soi kuin intialaisen Bollywood-elokuvan tunnari, mutta tämä on vain ja ainoastaan kehu. Biisissä vuorottelevat puhdas laulu sekä örinä tasapainossa keskenään melodioiden ja riffien tukiessa hienosti toisiaan. Tässä sävellyksessä kiteytyy täydellisesti albumin idea.

Amorphis ei suinkaan ole luonut nahkaansa ja väkisin alkanut keksimään pyörää uudelleen, vaan rakentanut hyväksi havaitun rungon ympärille uuden pintakerroksen ottaen mukaan vanhaa, lainattua ja onneksi myös ripauksen uutta.

Pitkäsoitolta on vaikea etsiä erikseen mainittavia iskusävelmiä, sillä kokonaisuus on kauttaaltaan vahva. Yhtään hutia ja täysin tyhjänpäiväistä kappaletta ei joukossa ole vaan perussuoritus on taattua laatua. Jos väkisin jokin biisi pitää nimetä niin jo aiemmin mainittu ”Death Of A King”, kitarariffillään omaan korvaani erottuva ”Bad Blood”, oletettavasti radiosoitto mielessä sävelletty ”Sacrifice” ja albumin päättävä progemainen ”White Night” nousevat esiin. Onneksi tähän ei ole olemassa vain yhtä totuutta ja varmasti vuosien varrella jokainen kuulija on ne omat suosikkinsa pyörityksien jälkeen poiminut

Kahdella edellisellä levyllä sanoitukset olivat hakeneet aiheita liian tutuksi käyneen Kalevalan ulkopuolelta, mutta tällä kertaa bändin hovisanoittaja Pekka Kainulainen palasi tutun sorvin ääreen. Kalevalan kautta tutkitaan mm. luonnonilmiöitä, vuodenaikoja sekä ihmismielen kummallisuutta. Tämä alleviivaa paluuta juurille sekä uuden raikkaamman suunnan löytymistä.

Vanha kunnon Kalevala on antanut suuren aihekokonaisuuden, jonka keskeisiä tarinoita ei orjallisesti enää kerrota albumi kerrallaan vaan kansalliseeposta käytetään yleisenä teemana, jota nyt tarkastellaan eri valossa.

Amorphis oli jo ajat sitten saavuttanut täysikäisyyden ja tyylikkäästi vanhemman valtiomiehen lailla oli tämän julkaisun aikaan hiukan ohimoiltaan harmaantunut. Se ei ”Under The Red Cloudilla” kuulu minkäänlaisena väsymyksenä. Ikääntyminen levyllä on omien lähtökohtiensa sekä historiansa tunnustavan ja tiedostavan metallibändin arvokasta kypsymistä uudenlaiseen ilmaisuun.

Albumin tunnelmien ja sävyjen sekä dynamiikan vaihdokset ovat se keskeisin uusi anti, jonka bändi on saanut musiikkiinsa sisällytettyä. Tässä monella tapaa perinteinen sekä sopivasti uudistunut Amorphis lyövät komeasti kättä ja yhdessä muodostavat teoksen, joka bändin oli tähän saumaan tehtävä. Jos tässä ei olisi onnistuttu, yleisön tyytyväisenä pitäminen olisi ollut vaikeampaa. ”Under The Red Cloudia” kuunnellessa tällaisesta ei tarvinnut olla huolissaan ja sen myötä oli helppo ennustaa Amorphikselle vielä lukuisia antoisia ja suosiontäyteisiä vuosia.

9+/10

Teemu Kuosmanen

1. Under The Red Cloud
2. The Four Wise Ones
3. Bad Blood
4. The Skull
5. Death Of A King
6. Sacrifice
7. Dark Path
8. Enemy At The Gates
9. Tree Of Ages
10. White Night

Tarot ”40th Anniversary Tour” Tampereelle, Ouluun ja Helsinkiin

Kuva: Riku Juutilainen

Tiedote 3.9.2025

Suomihevin pioneeri Tarot tekee odotetun paluun keikkalavoille tammikuussa 2026, jolloin 40th Anniversary Tour rymisee TuskaLiven järjestämänä Tampereelle, Ouluun ja Helsinkiin.

1980-luvun alkupuolella Tervossa perustettu, sittemmin kuopiolaistunut Tarot on todellinen Suomi-hevin tienraivaaja. Vuonna 1985 julkaistu debyyttialbumi ”The Spell of Iron” on Tarotin soundin kulmakivi ja yksi suomalaisen metallihistorian tärkeimmistä levytyksistä. Lyhyelläkin matikalla osaa päätellä, että tästä merkkitapauksesta on kulunut tänä vuonna 40 vuotta ja sen kunniaksi Marco Hietala, Zachary Hietala, Janne Tolsa ja Tuple Salmela palaavat lavoille näyttämään miten sitä heavy metallia oikeasti soitetaan.

The Spell of Ironin julkaisun aikaan Tarot oli friikki suomalaisessa musiikkikentässä. Omaehtoinen, tinkimätön ja kansainvälisen tason metallibändi aikana, jolloin heavy metal ei soinut radioissa eikä genre todellakaan vielä ollut valtavirrassa. ”The Spell of Iron” ei ainoastaan aloittanut Tarotin uraa, vaan avasi tietä koko suomalaiselle metalliskenelle.

Keikat avaa melodisen metallin uuden sukupolven helmi, kotimainen Arion.

Konserttien lipunmyynti alkaa torstaina 4.9.2025 klo 9:00.

TuskaLive ja Grey Beard esittävät:

Tarot – 40th Anniversary Tour
Support: Arion

2.1.2026 Tampere – Tavara-asema
Liput alk. 49,50€ | Tiketti
Ikäraja: K-18 | ovet 19:00

9.1.2026 Oulu – Tullisali
Liput alk. 49,50€ | Ticketmaster
Ikäraja: K-18 | ovet 20:00

24.1.2026 Helsinki – Kulttuuritalo
Liput alk. 49,50€ + tilausmaksut (alk. 1,50 € + 0,65 % tilauksesta)
Lippu.fi | Ikäraja: K-18 | ovet 18:00

 

wingsofdarkness.net
tuska.fi/tuskalive
greybeard.fi

 

Lähde: TuskaLive

Haastattelussa Dark Soul Agency ry, joka tuo Lahteen Rage on Stage -tapahtuman ja alan workshopit

Dark Soul Agency ry

Lahtelaislähtöinen raskaan musiikin tapahtumatoimija Dark Soul Agency ry. DSA:n käsialaa on muun muassa Rage on Stage -tapahtuma, jonka seuraava päivitetty painos toteutuu 12.-13.9. Tapahtuman erityispiirteenä on musatoimijoille ja kaikille kiinnostuneille tarkoitetut tunnettujen alan nimien vetämät workshopit.

Mistä on kyse?

Mahdollisuuksien luomisesta uran alkuvaiheissa oleville metallibändeille saada musiikkiaan kuuluville ja tarjota tietoa joilla välttää joitain sudenkuoppia matkalla isommille lavoille. Haluamme auttaa myös verkostoitumisessa ja luoda me henkeä genren pariin.

Kyseessä on pieni agentuuri ja ohjelmatoimisto joka tuottaa tapahtumia ja buukkaa keikkoja ensisijaisesti DSA:n bändiyhteisöön kuuluville bändeille sekä järjestää tietopuolista koulutusta bändien uraan liittyvissä aiheissa.

Keitä tässä toiminnassa on voimahahmoina? Minkälainen tausta teillä on
metallimusiikin suhteen?

Toimintaa pyörittävät ja kehittävät tällä hetkellä Bloodstained Halo:ssa vaikuttava Toni Tiainen yhdessä Leena Pusa-Tiaisen kanssa, rumputaiteilija Antti Laaksonen on myös vahvasti mukana taustavoimissa tuoden omaa osaamistaan täydentämään kokonaisuutta.

Toni aloitti musiikin harrastamisen -90- luvun alkupuoliskolla, jolloin Sepulturan Chaos A.D.:n pauhatessa taustalla alkoi kitaran soiton harjoittelu ja bändeissä pyöriminen. Soittaminen jäi kuitenkin pidemmälle tauolle noin 10:n aktiivi vuoden jälkeen kun liikunta valtasi aikaa kalenterista ja hieman myöhemmin myös jälkikasvua tuli kuvioon mukaan. Uusi kipinä soittamiseen ja bänditoimintaan syttyi uudestaan noin 7 vuotta sitten ja monta hienoa kokemusta on mahtunut siihenkin aikaan.

Leenalla suhde musiikkiin on vain ja ainoastaan kuluttajana, mikää soitin ei pysy hänellä käsissä.. Yhdistykseen Leena tuo osaamista somen ja markkinoinnin puolelta sekä tapahtumien järjestämisessä ja organisoimisessa, myös yhdistyksen nettisivut on hänen tekemät. Leenan musiikkimaku on melko laaja, mutta raskaampi musiikki on aina ollut lähellä sydäntä ja saanut pään nyökkäämään.

Blackmetallin suurkuluttaja Antti syttyi aikuisiällä rumpujen soittoon. Takana on jo useampia keikkoja ja halu kehittää itseään rumpalina. Antti tuo yhdistykseen talouspuolen osaamista ja yhdistyksen tapahtumien organisointiin vahvistusta.

Dark Soul Agency ry

Mikä on missionne? Mitä tavoittelette?

Ajatus ry:n perustamisesta jäi kytemään kun järjestimme Lahdessa pienen metallitapahtuman Vipu Metal marraskuussa 2024. Sen pohjalta syntyi Dark Soul Agency ry ja toiminta uran alkuvaiheessa olevien bändien kanssa sai alkunsa. Haluamme luoda bändeille kasvukäytävän, jopa uran ensimmäisestä keikasta isommille musiikkiklubien lavoille ja aina eteenpäin festareille ja isompiin kuvioihin.

Lisäksi haluamme tarjota tietopuolista koulutusta artisteille auttamaan joidenkin kivien yli ettei jokaiseen tarvitsisi kompastua. Jokainen metallibändi on tervetullut mukaan toimintaan ja omalla aktiivisuudellaan voi vaikuttaa paljon yhteistyön tiiviyteen.

Haemme tällä hetkellä myös hieman pidemmälle päässeitä kokoonpanoja yhteistyöhön, DSA:n artisteiksi joiden kanssa lähdetään tekemään tiivistä yhteistyötä uran edistämiseksi, mukaan “rosteriin” voi hakea lähettämällä mailia dsa.lahti@gmail.com.

Kaikki metallibändit voivat halutessaan liittyä bändiyhteisömme -Pitin jäseniksi osoitteessa: https://www.darksoulagency.com/

Miten teidän toimintanne on lähtenyt käyntiin? Kertokaa jokin yllättävä mitä on tullut vastaan toiminnan aikana?

Vastaanotto on ollut pelkästään positiivinen. Bändejä on lähtenyt mukaan jo yli 70. Kehitämme jatkuvasti toimintaa ja pyrimme panostamaan niihin asioihin, joita bändit ovat meiltä toivoneet ja ensimmäisenä siellä on tietysti keikkojen järjestäminen halukkaille. Möysän Musaklubi on osaltaan mahdollistanut asioita ja ilman heidän tukeaan toimintamme ei olisi vielä näin pitkällä kuin se on alle puolen vuoden jälkeen toiminnan aloittamisesta.

Yllättävintä on ollut näin iso positiivisen palautteen määrä alalla toimivilta suuriltakin toimijoilta ja artisteilta. Kaiken kaikkiaan palaute on ollut todella hyvää ja se on antanut paljon uskoa tekemiseen että ollaan oikealla tiellä ja asialla. Vaikka kokemusta on ennestään yhdistystoiminnasta ja tapahtumien parista, siitäkin huolimatta työtuntien määrä on hieman yllättänyt kun kaikki on lähdetty rakentamaan nollasta.

Teillä on syyskuun aikana tulossa Lahdessa Möysän Musaklubilla Rage on Stage
-niminen tapahtuma. Kerrotteko tämän tapahtuman synnystä ja mitä on siellä on
odotettavissa? Miksi sinne kannattaa tulla?

Alunperin oli ajatus järjestää pelkästään paikallisten bändien voimin Möysän Musaklubilla Lahti Metal Night. Ajatus ja ideointi lähti kuitenkin rönsyämään ja päätimme tuoda artisteja myös muualta legendaariselle Mössön lavalle, joka on äänestetty mm. Suomen parhaaksi keikkapaikaksi 2024. Tavoitteena oli luoda konsepti, jossa uran alkutaipaleella olevat bändit pääsevät soittamaan musiikkiaan hieman suuremalle yleisöille tunnetumpien metallibändien rinnalle.

Toisena lähtökohtana oli luoda erillinen ohjelma iltapäivään workshoppien ja
puheenvuorojen avulla. Tarjotaan koulutusta kaikille alasta kiinnostuneille, joka
auttaa bändejä myös kehittämään harrastukseen liittyviä ulkomusiikillisia asioita.
Toukokuussa -25 Ragen iltapäivässä puhumassa oli Mokoman Marko Annala ja 13.9 tulee Before The Dawnin ja Wolfheartin perustaja Tuomas Saukkonen jakamaan kokemuksiaan.

13.9 Ragen iltapäivässä mukana ovat Saukkosen lisäksi Death Agencyn Tiina Käpylä puhumassa yhteistyöstä bändien ja agenttien sekä promoottorien välillä. Iltapäivässä bändejä opastaa julkaisujen tekemisen pariin Ginger Vine Managementin Jere Saajoranta. Bändit saavat konkreettisen työkalun auttamaan julkaisujen tekemisen ympärille liittyvässä promootiossa ja markkinoinnissa.

Iltapäivän ohjelma on kaikille avoin ja sinne pääsee joko lauantain päivälipun ostamalla tai kahden päivän lipulla.

Mistä teidät tavoittaa ja miten teidän toimintaa voi seurata ja tukea?

Sähköpostilla tavoittaa nopeimmin, sitä voi lähettää osoitteeseen dsa.lahti@gmail.com
Kotisivut löytyvät osoitteesta https://www.darksoulagency.com/
DSA:n instagram https://www.instagram.com/dark_soul_agency_ry/
Rage On Stage Instagram https://www.instagram.com/rage.on.stage/

Etsimme jatkuvasti lisää venueita ja bändejä keikoille, joten jos teillä on tarjota tilat
tapahtumalle tai bändi keikalle niin laittakaan mailia tulemaan! Let’s Get Heavy!! – DSA

Dark Soul Agency ry

Kuvat: Dark Soul Agency ry
Haastattelu: Teppo Krogerus

Mainos

Viimeisimmät:

Hollywood Vampires – Hollywood Vampires (2015)

Lähtökohtaisesti on aina kiinnostavaa, kun joku legendaarinen pitkän uran tehnyt persoonallisen äänen omaava laulaja käy käsiksi muiden artistien tuotantoon. Hienoja esimerkkejä tästä ovat mm....

Seuraa

21,666FanitTykkää
2,794SeuraajatSeuraa
177SeuraajatSeuraa
0TilaajatTilaa