Metalliluola etsii toimitukseen uutta voimaa. Tarjoamme paikan yhdessä Suomen nopeimmin kasvavista metallimedioista, jossa pääset mukaan seuraamaan raskaampaa musiikkia suoraan luolan ytimestä. Saat leiman ansioluetteloosi ja pääset osaksi loistavaa tiimiä.
Haussa on henkilöitä, jotka seuraavat aktiivisesti metallimaailman tapahtumia ja osaavat katsoa kokonaisuuksia siten, että uutiset ja raportointi syntyvät luontevasti ja taustoiltaan oikein. Olet kiinnostunut raskaamman musiikin ilmiöistä ja kulttuurista.
Työtehtäväsi räätälöityvät seuraavista asioista:
Uutisten ja tiedotteiden raportointi Metalliluola.fi-sivustolle ja sosiaalisen median kanaviimme.
Levy- ja demoarvioiden kirjoittaminen.
Haastattelujen ja keikka-arvioiden tekeminen (kirjoittamalla tai halutessasi videona).
Eduksi katsotaan mielenkiinto ja osaaminen videotuotannossa. Äidinkielen erikoisosaaminen ei ole tarpeen, mutta perusteet olisi hyvä hallita. Englanninkielen hallinta katsotaan myös eduksi.
Koulutamme toimittajat omiin räätälöityihin tehtäviinsä.
Teet työtäsi oman ajan puitteissa yhdessä muun toimituksen kanssa. Työstä ei ole tarjolla rahallista korvausta. Sen sijaan toimittajana toimiminen voi mahdollistaa pääsyn esimerkiksi keikoille, festivaaleille ja muihin tapahtumiin. Arvioosi tulleet fyysiset levyt jäävät myös sinun omistukseesi. Emme aseta sinulle tiukkoja deadlineja tai muuta tehokkuusmittareita, mutta toivomme aktiivista ja tuloksellista otetta työhösi.
Haemme siis henkilöitä, jotka osaavat panostaa laadukkaaseen sisältöön ja omaavat hyvän huumorintajun. Toivomme toimittajiltamme myös kehittävää otetta ja asennetta toiminnassamme. Mielenkiinto ja aito rakkaus metallimusiikkiin ovat tärkeimpiä ominaisuuksia. Iällä, asuinpaikalla tai genrerakkaudella ei ole merkitystä, mutta luonteella ja asenteella on. Jos olet seurannut Metalliluolaa, niin tiedät kyllä heti, oletko oikea henkilö hakeutumaan mukaan toimitukseemme.
Kerro hakemuksessa itsestäsi, osaamisestasi, taustoistasi ja musiikkimaustasi omalla tyylilläsi. Miksi meidän pitäisi valita juuri sinut uutistoimittajaksi?
Huom. Haku päättyy 27.5.2020
Metalliluola on yksi Suomen nopeimmin kasvavia metallimedioita. Noin viiden vuoden aikana toimintamme aikana kävijämäärämme ovat kasvaneet räjähdysmäisesti. Sivustomme tavoittaa päivittäin tuhansia raskaammaan musiikin faneja. Tavoitteenamme on tarjota lukijoille asiantuntevaa ja uusinta tietoa raskaammasta musiikista uutisten, arvioiden, raporttien sekä haastatteluiden osalta.
*
Kuva: Raisa Krogerus
Juttua muokattu 13.5.2020 klo 18.25: Lisätty infoa palkkauksesta
Jo vuosikymmeniä armottomalla thrash metallillaan hevikansaa kurittanut Slayer julkaisi viimeiseksi jääneen studiolevynsä 10 vuotta sitten. Pitkään valmistelussa ollut ”Repentless” oli bändin ensimmäinen albumi ilman vuonna 2013 menehtynyttä kitaristi Jeff Hannemania ja myös rumpali Dave Lombardo oli aiemmin poistunut riveistä katkerien lausuntojen saattelemana. Pidin aina nimenomaan Hannemania Slayerin musiikillisena sieluna, vaikka Kerry King kirjoitti leijonanosan yhtyeen materiaalista.
Yhtye oli siis haasteiden edessä, myös muilla tavoilla kuin miehistömuutoksien osalta. Tämä siitä huolimatta, että tätä levyä edeltänyt ”World Painted Blood” oli kohtalaisen vahva näyttö parin Slayer-asteikolla vaisumman pitkäsoiton jälkeen. Täysiveriseksi jäseneksi nostettu Exodusin johtohahmo Gary Holt tuurasi Hannemania jo tämän sairastelun ajan ja kyseessä on todella kovan luokan kitaristi, joten mahdollisuus oli miehelle annettava. Rumpuihin puolestaan palasi ties kuinka monennen kerran Paul Bostaph, joka tunnustetaan kovan tason kannuttajaksi. Holtin ja Bostaphin läsnäolo ei Slayeria liikuttanut muuhun suuntaan ja bändi kulkee musiikin osalta ”Repentlessillä” tuttuja latuja. Levyn on tuottanut Panteran kanssa menestystä tahkonnut Terry Date, ja soundipuolella on onnistuttu likimain täydellisesti.
Date ei ole yrittänyt kääntää Slayerin merirosvolaivaa uusille vesille, mutta nostaa bändin omana itsenään erittäin vahvalle tasolle. Soitinten erottelukyky on erinomainen, Tom Arayan huuto kulkee hyvin linjassa muun yhtyeen soiton kanssa ja kitarariffeissä on niskat murtavaa aggressiota. Niin kuin pitää kun Slayer on kyseessä. Tuotannon osalta väitän ”Repentlessin” olevan paras Slayer-albumi 20 vuoteen. Holtin ja Kingin soolot ovat levyllä minimissä ja ne tuntuvat jäävän useassa kappaleessa sivurooliin. Tämä ei levyn kokonaisuudessa haittaa, sillä biisit tuntuvat toimivan sovituksiltaan täydellisesti ilman turhia kitarasankarikuvioita.
Fanien helpotukseksi Slayer kuulostaa ”Repentless”-albumilla Slayerilta, ja nimenomaan siltä tutun vaaralliselta ja murhaavan tehokkaalta Slayerilta. Paholaiselle kiitos, kaukana ollaan ”God Hates Us All” –levyn satunnaisista puuduttavista metalcorehetkistä. Asia käy selväksi heti alkuun. Intro ”Delusions Of Saviour” on todella hieno esinäytös onnistuen yleisesti introille harvinaiseen tunnelman nostatukseen, josta siirrytään sulavasti Slayerin arvomaailmaa kuvaavaan murskaavaan nimibiisiin. Avaus on yksi bändin tehokkaimmista miesmuistiin. Myös toinen varsinainen kappale ”Take Control” jyrää vastustamattomasti ennen kuin meno hiukan tasaantuu parin seuraavan biisin myötä.
Onneksi levyllä ei kaahata jatkuvasti poljin lattiassa vaan tilaa jätetään paljon myös hitaammalle uhkailulle, mikä on aina ollut itselleni Slayerin mieluisin puoli ja usein juuri Jeff Hannemanin tavaramerkki. Lopullisella albumilla ainoastaan edellisen levyn sessioista ylijääneen kappaleen ”Piano Wire” musiikki on kreditoitu Hannemanille, Kerry Kingin vastatessa muuten kaikesta sävellystyöstä.
Kingin itsensä mukaan etukäteen julkaistu ”When The Stillness Comes” on hänen tribuuttinsa Hannemanin kauhupainotteiselle sävellys- ja sanoitustyylille, ja kieltämättä Jeffin henki on saatu biisiin hyvin vangittua. Toki mukana on myös Kingille tyypillistä keskitason materiaalia, eikä ”Piano Wiren” julkaisua tässä yhteydessä voi oikein muuten perustella kuin kunnianosoituksena menehtyneelle kitaristille. B-luokan kappale selkeästi kyseessä. Joka tapauksessa vakaalla ammattitaidolla Slayer sanomansa toimittaa perille ja ei niin vakuuttavissa biiseissä on mainio energialataus.
Levyn loppupuolelta nousee esiin vielä viimeiseksi ennakoksi kuultu ”You Against You.” Raita sisältää yksinkertaisen tarttuvan heavy metal -riffin, jollaisia en ajoittain hyvin epätasaista materiaalia tarjonneelta Kerry Kingiltä enää odottanut kuulevani. Kappale nousee yhdeksi albumin kohokohdaksi.
Mikäli haluaa pienessä määrin investoida julkaisuun, komea rajoitettu boksipainos sisältää varsinaisen levyn lisäksi BluRayn ja DVD:n bändin Wackenin keikalta kesältä 2014 sekä saman konsertin myös audiona. Bonuksena tulee kuvavinyyli, studiodokumenttia, juliste ja postikortteja. Levyn kansi peilaa Kingin rakastamaa uskonnonvastaisuusteemaa ja se tuo myös vahvasti mieleen vanhan Slayerin ”Hell Awaitsin” hengessä.
Usean vuoden levon jälkeen satunnaisia konsertteja jälleen lähinnä festareilla esittävä Slayer nojaa ”Repentlessilla” siihen minkä se parhaiten osaa ja yhtyeen fanien ei julkaisuun tarvinnut kokonaisuutena pettyä, vaikka se ei aivan bändin parhaiden teosten joukkoon nouse. Murha ja väkivalta eivät ole koskaan maistuneet niin makealta Arayan karjuessa: ”Violence pulsing in my veins, death forever reigns!”
8+/10
Ville Krannila
1.Delusions Of Saviour
2.Repentless
3.Take Control
4.Vices
5.Cast The First Stone
6.When The Stillness Comes
7.Chasing Death
8.Implode
9.Piano Wire
10.Atrocity Vendor
11.You Against You
12.Pride In Prejudice
Stratovarius tuli 10 vuotta sitten takaisin! Ei siinä, että se koskaan olisi poissa ollut, mutta 1990-luvulla nimensä eurooppalaiseen power metal -kivijalkaan sementoinut bändi vilkaisi taustapeiliin ja palasi sinne, mikä siitä aikoinaan teki yhden suurimmista.
Ex-kitaristi Timo Tolkin jälkeinen aika meni nahkaa luodessa ja liekö tarkoituksellista vai uusien tuulien luonnollista tuomaa, Stratovariuksen musiikkiin tuli enenevässä määrin progressiivisia vaikutteita. Toki ne power metal- melodiat ja tuplabassarit ovat siellä pohjalla koko ajan olleet läsnä, mutta bändin materiaali oli vaikeammin lähestyttävää.
”Eternalin” myötä palattiin samalle alkulähteelle, mistä aiemmin ammennettiin. Tuolloin tuloksena oli 1990-luvun kovin power metal -albumijatkumo ”Episode”–”Visions”-”Destiny”. Vertailu vanhaan ja menneeseen on sinänsä turhaa, mutta ”Eternalilla” Stratovarius pääsee lähelle edellä mainitun levykolmikon tunnelmia.
”Eternalin” musiikki on lähes kauttaaltaan vahvaa. Usein levyjen kappalejärjestys vaikuttaa rakentuvan niin, että alkupäähän pukataan killerit ja loppupäähän ne pakolliset fillerit. Tällä kertaa itselleni turhimmat sävellykset löytyvät sieltä lopusta eli pakollinen hidas ”Fire In Your Eyes” sekä eeppinen möhkäle ”The Lost Saga”.
Sen sijaan albumin biisit ensimmäisestä kahdeksanteen ovat silkkaa hunajaa. Heti aloitusraita ”My Eternal Dream” näyttää pelin hengen. Mahtipontinen aloitus, rivakka tempo sekä laulumelodia vievät suoraan 1990-luvun loppuun ja ”Visionsin” maailmaan.
Radiosoitossa vaikuttanut ”Shine In The Dark” jätti minut ensi alkuun kylmäksi, mutta albumikontekstissa se herää henkiin aivan uudella tavalla. ”Feeding The Fire” erottuu komealla kertosäkeellään ja ”Man In The Mirror” muuten vaan kokonaisuutena.
Turha käydä jokaista kappaletta erikseen läpi, mutta todettakoon, että kaikista biiseistä löytyy Stratovariukselle tuttua tarttumapintaa ja koukkuja, jotka herättävät sekä pitävät yllä mielenkiinnon. Jopa niistä kahdesta viimeisestä, jotka aiemmin mainitsin itselleni vähäpätöisimmiksi.
Ainoa asia, mikä kuuntelukokemuksessa todella häiritsee, on laulaja Timo Kotipellon englanti. Itse en yleensä ääntämisestä jaksa nilittää, mutta nyt on asiasta pakko mainita. Tolkin vielä vaikuttaessa bändissä lauluja ilmeisesti tuotettiin pikkutarkemmin ja ääntämistä viilattiin viimeiseen asti.
Ero ääntämisessä vanhan ja nykyisen Stratovariuksen välillä on suuri, vaikka ei englanti silloin menneisyydessä laulajan suuhun täydellisesti sopinut. Ääntäminen, sanojen rytmitys sekä fraseeraus erityisesti rauhallisemmissa osioissa, joissa laulu kuuluu selvästi, aiheuttavat kuulijassa vaivaantuneisuutta. Laulu sinänsä on hienoa kuultavaa ja Kotipelto käyttää ääntään monipuolisesti erilaisia tunnetiloja tulkiten. Laulumelodiat palvelevat kappaleita ja kertosäkeissä on tarttuvuutta sekä kerroksittain harmonioita.
Albumin tuotanto on moderni ja omaan makuuni liian tukkoon tungettu. Joskus vähemmän olisi enemmän. Massiiviseksi ja mahtipontiseksi miksattu sekä masteroitu kokonaisuus kadottaa nyansseja ja yksityiskohtia, jotka erottuisivat paremmin luomummasta lopputuloksesta. Tietysti lajityyppi on sellainen, jossa pompöösi paisuttelu kuuluu asiaan ja äänitekniset päätökset tehdään tässä viitekehyksessä.
Matias Kupiaisen kitaran virettä on ajan hengen mukaisesti dropattu. Kitara soi ja murisee komeasti. Soolot ovat tyylitajuisia ja vaikuttavat myös pitkälti sävelletyiltä. Kupiaisen ja kosketinsoittaja Jens Johanssonin kitara/kiippari -vuorottelut ovat loistavia ja niistä yhtye on jaksanut pitää itsepintaisesti kiinni. Hyvä niin, kaikkea ei tarvitse mennä pelkän muutoksen vuoksi muuttamaan.
Jos allekirjoittaneen tavoin olet ihastunut Stratovariuksen kulta-aikojen melodisiin power metal -tykityksiin, eikä Kotipellon puutteellinen englannin ääntäminen aiheuta ihottumaa, kehotan tutustumaan ”Eternaliin”. Bändi ei luonut uutta ”Visionsia” eikä sen sitä tarvitse sitä enää uudelleen tehdä, sillä levy tehtiin jo lähes 30 vuotta sitten. Sen sijaan Stratovarius onnistui luomaan vuonna 2015 albumin, jolla se kuulosti pitkästä aikaa itseltään. Siltä Stratovariukselta, joka 1990-luvulla iski ryminällä kansainväliseen tietoisuuteen melodioillaan, tuplabassareillaan sekä taidokkaalla ja tarkalla soitollaan. Duurisoinnuilla voi tehdä ihmeitä ja power metallilla pelastaa maailman!
9-/10
Teemu Kuosmanen
1. My Eternal Dream
2. Shine In The Dark
3. Rise Above It
4. Lost Without A Trace
5. Feeding The Fire
6. In My Line Of Work
7. Man In The Mirror
8. Few Are Those
9. Fire In Your Eyes
10. Lost Saga
Lähtökohtaisesti on aina kiinnostavaa, kun joku legendaarinen pitkän uran tehnyt persoonallisen äänen omaava laulaja käy käsiksi muiden artistien tuotantoon. Hienoja esimerkkejä tästä ovat mm. Johnny Cashin myöhäistuotannon mainiot versiot rokki- ja-poppiklassikoista tai Lemmyn karu Lemmy/Slim Jim/Danny B. –levy.
Alice Cooper ei ole kaikkein arvostetuin laulaja tekniseltä taituruudeltaan, mutta omaa erinomaisen kyvyn tulkita erilaisia tunnetiloja ja showrockin isoisänä hänen teatraalisuuden tajunsa on kiistaton. Luonnollisesti Alicen suosion suurin syy on hienojen biisien lisäksi herran omaperäisessä äänessä, joka muuntuu luontevasti ja ammattitaitoisesti eri tyylilajeihin. Tämän Cooper todistaa viimeistään 10 vuotta täyttävällä Hollowood Vampiresin debyyttilevyllä.
”Hollywood Vampires” on Alice Cooperin alulle panema projekti, mutta soololevyn sijaan kyse on pikemmin supertähtien kokoontumisajosta tai superbändistä. Vampyyrilevyn selkärankana toimii Alice itse sekä kitaristit Joe Perry (Aerosmith) ja Johnny Depp (tunnettu näyttelijä). Tämän lisäksi levyllä vierailee suuri määrä muita kuuluisia vierailijoita (mm. sir Paul McCartney, Perry Farell, Brian Johnson ja Dave Grohl). Neljäs selkärankaosaston tukipilari on tuottaja Bob Ezrin, joka on tuottanut kaikki Alicen alku-uran klassikkolevyt ja joitain uudempia myös. Ezrinin kädenjälki takaa albumille 1970-luvulle haiskahtavan Cooper-soundin ja sovituksellisen otteen.
Teemana on 1970-luvulla toiminut Hollywood Vampires -niminen juopotteluklubi, johon kuului Alicen lisäksi lukuisia edellisen ja kuluneen vuosikymmenen legendaarisia artisteja. Alkuperäisiä päävampyyreita olivat Alicen mukaan hän itse, Keith Moon, Ringo Starr, Micky Dolenz ja Harry Nilsson. Vierailevia vampyyreita olivat mm. John Lennon, Jim Morrison, Marc Bolan, John Belushi sekä Keith Allison. Levyn biisivalinnat kytkeytyvät eri tavoin juuri alkuperäisen Hollywood Vampiresin jäsenten tuotantoon. Valinnat ovat onnistuneita, mikä luo tasapainoisen ja monipuolisen albumikokonaisuuden.
Levy alkaa edesmenneen Hollywoodissakin mainetta niittäneen vampyyrilegendan eli Christopher Leen puheosuudella, jonka jälkeen kuolleet ryyppykaverit herätetään eloon Hollowood Vampiresin omalla kelvolla kappaleella ”Raise The Dead”. Sitä seuraa The Whon ikimuistoinen ”My Generation”, joka on täydellinen valinta, sillä kaikki albumin laulut ovat Alicen sukupolven kynästä lähtöisin. Oma hauskuus piilee siinä, että harvat eloon jääneet sukupolvensa vampyyriedustajat alkavat käydä jo yhdeksättä vuosikymmentä. Mieleenpainuvinta vampyyrien ”My Generation” -versiossa on Alicen pätkivän suhautteleva laulutyyli ja mainiosti bassottelevan Bruce Witkinin suoritus.
”My Generationia” seuraa Led Zeppelinin vuoden 1969 ikoninen ”Whole Lotta Love”, joka on levyn kiinnostavimpia ja onnistuneimpia sovituksia. Aluksi edetään Alicen laulamana hidastetulla temmolla jousienkin soidessa taustalla. Sitten tempoa nopeutetaan ja lauluvastuun ottaa Brian Johnson. Cooper soittaa biisissä huuliharppua ja Alicen sanojen mukaan Zeppelin-kitaristi Jimmy Page on kehunut hänen lyhyttä sooloaan.
Seuraavana kajautetaan Spiritin 1968 julkaisema ”I Got A Line On You”, joka toimii mallikkaasti ja siististi, muttei ole levyn suurimpia kohokohtia hienosta taustalaulusta huolimatta. Sen sijaan Doorsin ”Five To One/Break On Through” –kimara on levyn parhaimmistoa. Erityisen hyvin toimii ”Break On Through”, jonka koko bändi naulaa kohdalleen loistavalla doorsmaisella svengillä. Myös Cooper uppoaa tässä parhaiten toisen laulajan sieluun jäljitellen taitavasti Jim Morrisonin psykedeelistä laulutyyliä, mutta tehden sen kuitenkin myös omakseen.
Harry Nilssonin ”One”/”Jump Into The Fire” on yksi levyn onnistuneimpia lainoja ja Hollywood Vampiresin versio sopisi sellaisenaan mille tahansa Alicen 1970-luvun levylle. Myös sanaleikkimäinen sanoitus on kuin laulajan omasta kynästä: ”One is the loneliest number that you’ll ever do. Two can be as bad as one, it’s the loneliest number since the number one.” Laulusta vastaa Alicen lisäksi mm. Jane’s Addictionista tunnettu Perry Farrell, jota hädin tuskin erottaa päämiehestä.
Sitten seuraa levyn kaksi ehkä hyväntuulisinta kappaletta. Ensimmäisenä on vuorossa Paul McCartneyn ”Come And Get It”, jolla McCartney laulaa hilpeän käheästi duettona Alicen kanssa ja soittaa kuuluisaa Höfner-bassoaan pimputtaen vielä muutaman pianotahdin. T. Rexin kepeässä boogiessa ”Jeepster” Alice porskuttaa kuin kala vedessä jäljitellen Marc Bolanin makeilevaa laulutyyliä. Myös biisin kitarointi on levyn rokkaavinta osastoa. Erityisesti Alice tuntuu nautiskelevan laulaessaan: ”And I’m gonna suck ya!”
John Lennonin ”Cold Turkeyn” Alice laulaa ex-beatlelle ominaisesti voimakkaan efektin läpi. ”Turkey” tarjoaa kiekon hienointa kitarointia, vaikka pitkälti bluesskaalalla liikutaan. Kylmästä kalkkunasta päästään Jimi Hendrixin mainioon ”Manic Depressioniin”, joka ei ole levyn kiinnostavinta antia, vaikka ei siinä mitään erityistä vikaa ole. Alice onnistuu tavoittamaan myös Hendrixin laulumaneereita kiitettävällä tavalla.
Small Facesin ”Itchycoo Park” on levyn vahvinta osastoa, eikä ole tyylillisesti kovin kaukana Alicen omasta varhaisen sooloajan tuotannosta. Erityistä hupia tässä kappaleessa saadaan ”high”-sanalla leikittelemällä. Puistoretkeä seuraa ”School’s Out”/”Another Brick On The Wall” -kimara, jossa mennään nostalgian puolelle mukaan liittyessä Alice Cooper –bändin alkuperäinen rumpali Neil Smith sekä basisti Dennis Dunaway. Myös Brian Johnson duetoi biisissä Alicen kanssa, mikä on kiinnostavinta tässä puhkisoitetussa kappaleessa, joka sooloja lukuun ottamatta seuraa varsin uskollisesti alkuperäistä versiota. Keskelle kappaletta on kuitenkin lisätty Pink Floydin ”Another Brick On The Wall”, jota Cooper on usein veivannut omissa konserteissaan.
Varsinaisen levyn päättää Hollywood Vampiresin sävellys ”My Dead Drunk Friends”, joka on parhaimpia Alicen biisejä pitkään aikaan ja on miehen tutulla mustalla huumorilla höystetty kunnianosoitus vanhoille juopottelukavereille. Samanaikaisesti se on myös kaunistelematon kuvaus rocktähden elämästä 1970-luvun alussa. Ilmeisesti myös kapteeni Jack Sparrow vierailee kyseisen biisin keskellä olevassa juoppolaulukohtauksessa. Kertosäkeen sanoin: ”I’m raising my glass and tossing it back, but I can’t remember why. So let’s have another for all of my brothers, who drank until they died! My dead drunk friends.”’
Deluxe versiosta löytyy lisäraitoina lisäksi biisit ”I’m A Boy”/”Seven And Seven Is” ja ”As Bad As I Am”. Kappaleet toimivat Vampyyrien käsittelyssä hyvin, mutta varsinaiselle levylle on onnistuttu valitsemaan kaikkein parhaiten toimiva kokonaisuus. The Whon ”I’m A Boy” nostattaa sanojen puolesta hymyn huulille, sillä siinä lauletaan pojasta nimeltä ”Alice” (alkuperäisessä sanoituksessa kyseessä oli Bill).
Kaiken kaikkiaan Hollywood Vampiresin levy on laadukas sekä monipuolinen kokonaisuus ja ehdoton rikaste Alice Cooperin pitkälle uralle. Vaikka levy on tuotettu laadukkaasti, on siitä kuultavissa tekemisen iloa ja aitoa hyväntuulista energiaa. Jos edes mahdollista, on se tarjonnut Alicelle kelpo kanavan esitellä vielä uusia ulottuvuuksia äänestään, jota ikä ja laulukilometrit tuntuvat lähinnä parantavan. Myös soittajat ovat Johnny Deppista lähtien hyvässä vedossa, eikä kiekon eheys kärsi kirjavasta vieraslistasta.
9/10
Miikka Merikoski
1.The Last Vampire
2.Raise The Dead
3.My Generation
4.Whole Lotta Love
5.I Got A Line On You
6.Five To One/Break On Through (To The Other Side)
7.One/Jump Into The Fire
8.Come And Get It
9.Jeepster
10.Cold Turkey
11.Manic Depression
12.Itchycoo Park
13.School’s Out/Another Brick In The Wall
14.My Dead Drunk Friends Bonus tracks (deluxe edition):
15.I’m A Boy
16.Seven And Seven Is
17.As Bad As I Am
1970-luku oli live-levyjen kulta-aikaa, sillä tuolloin ilmestyi usea klassinen konserttitaltiointi, kuten Peter Framptonin ”Frampton Comes Alive!” (1976) sekä Deep Purplen ”Made In Japan” (1972), jotka molemmat myivät huikeita määriä, Framptonin live pelkästään USA:ssa yli kahdeksan miljoonaa kappaletta. Tähän samaan 1970-luvun klassikkolistaan voi huoleti nostaa Kissin 50 vuotta sitten ilmestyneen kaupallisen läpimurtolevyn ”Aliven”.
”Alive!” äänitettiin neljässä eri konsertissa touko-heinäkuun 1975 välillä, keikkapaikkojen ollessa Detroit, Cleveland, Wildwood sekä Davenport. Tässä vaiheessa Kissillä oli takataskussaan jo kolme studiolevyä ”Kiss”, ”Hotter Than Hell” ja ”Dressed To Kill”, joten yhtyeellä ei ollut ongelmaa kasata toimivaa settilistaa. Sellainen saatiin kuumana kesänä 1975 tallennettua lopputuloksena syntyneelle tuplalle saakka.
LP:tä ei voi missään nimessä kutsua ”aidoksi” live-otokseksi, sillä suuri osa albumista Peter Crissin rumpuraitoja lukuunottamatta on äänitetty uudelleen studiossa. Legendaarinen tuottaja Eddie Kramer ei tyytynyt pelkästään tähän, vaan myös yleisön ääniä on poimittu mukaan eri keikoilta, jotta välittyvä tunnelma veisi kuulijan parhaalla mahdollisella tavalla keskelle konserttia.
”Alive!” toimii jokaisella tasolla ja jokaisena hetkenään. Väkevästi ”Deucella” käynnistyvä albumi on korvakarkkia kaikille Kiss-diggareille tästä ”Detroit Rock Cityn” ohella kuuluisimmasta Kiss-keikkojen avaajasta, aina tuplan päättävään ”Let Me Go Rock ’n’ Rolliin” saakka.
Faneilla on levyllä ne omat rakkaat huippuhetkensä, joten päädyn toteamaan, että ”Kiss Alive!” on kokonaisuutena loistava live, jolla ei ole heikkouksia. Siksi en ala tässä erittelemään kappaleita sen tarkemmin, tämä on täyttä timanttia ensimmäisestä sekunnista viimeiseen saakka.
Mikäli sinulle Kiss oli parhaimmillaan uransa alussa, tai jos et ole bändiin tarkemmin tutustunut, parempaa tapaa tutustua kyseiseen rock-legendaan ei ole kuin merkkipäivää viettävä ”Alive!”.
10/10
Ilkka Järvenpää
1. Deuce
2. Strutter
3. Got To Choose
4. Hotter Than Hell
5. Firehouse
6. Nothin’ To Lose
7. C’mon And Love Me
8. Parasite
9. She
10. Watchin’ You
11. 100,000 Years
12. Black Diamond
13. Rock Bottom
14. Cold Gin
15. Rock And Roll All Nite
Länsi-Uudenmaan sydämessä sijaitseva Billnäsin ruukki kutsuu rockin ystävät nauttimaan syksyn suurimmasta rocktapahtumasta. Nyt kolmatta kertaa järjestettävä Billnäs Rock Festival 2025 juhlitaan lauantaina 20. syyskuuta.
Tapahtumassa esiintyy:
DREGEN (SWE) on kaikkien ruotsalaisten tuntema rock-ikoni, jonka kitaristin ura on huikea. Hän on avainhenkilö Backyard Babies -yhtyeessä ja on soittanut myös The Hellacopterissa. Molempien bändien hitit kuullaan Billnäsin ruukilla. CROWNSHIFT on uusi suomalainen metalliyhtye, mutta ryhmän kokoonpano on täynnä tekijämiehiä, sillä laulajana toimii Tommy Tuovinen (MyGrain), kitaraa soittaa Daniel Freyberg (Children Of Bodom), basistina on Jukka Koskinen (Nightwish) ja rumpuja soittaa Heikki Saari (Finntroll). Yhtye on julkaissut ensimmäisen levynsä ja kiertää keväällä 2025 ympäri Eurooppaa. CRASHDÏET (SWE) on kokenut urallaan useita myrskyjä, kuten kuolemia, kokoonpanomuutoksia, mutta heidät tunnetaan siitä, että he ovat aina keränneet itsensä ja palanneet estradille jokaisen romahduksen jälkeen! VIOLET GARDEN on Jose Haataisen ja Erkka Knuutisen Kuopiossa vuonna 2021 perustama rockyhtye. Yhtye yhdistelee musiikissaan lujia kitaroita, herkkyyttä sekä kauniita melodioita. Biiseissä sekoittuvat niin uusi ja vanha kuin ruma ja kaunis.
Billnäsin ruukki tarjoaa monipuoliset palvelut festivaalivieraille. Alueella on uniikki hotelli, ravintoloita, suklaatehdas ja kahviloita. Majoitus- ja ravintolapalvelut sekä muut aktiviteetit kannattaa varata etukäteen osoitteesta: www.billnas.fi
André Hilgers (drums), Magnus Karlsson (guitars), Ralf Scheepers (vocals),
Thalìa Bellazecca (guitars), Mat Sinner (bass, vocals)
Kuva: Roland Guth
Saksalainen pitkän linjan power metal -yhtye Primal Fear julkaisi 5.9.2025 uuden albuminsa ”Domination”.
Levyltä julkaistiin ”I Am The Primal Fear” – lyriikkavideo.
Kuuntele levy:
Levyltä julkaistiin aiemmin single ja video ”Tears of Fire”.
Ralf Scheepers kertoo: “Heroic thoughts and words to make it clear that no one has to go through anything alone, but that there are always a few people by your side to go through thick and thin with you.”
“Science fiction scenery, the beast is behind you, it’s me, I’m THE HUNTER, so better watch out, I smell your blood and I’m gonna get you!” kertoo Ralf Scheepers.
Levyltä on julkaistu aiemmin single ja video ”Far Away”, jossa esitellään myös yhtyeen tuore kitaristi Thalia Bellazecca.
Ralf Scheepers kertoo singlestä: “It’s an expression of faith and trust, no matter where or what. We all know this feeling of missing someone so much, not being able to see or hear him/her every day – especially as musicians whilst touring.”
“Domination” – kappaleet: 01. The Hunter 02. Destroyer 03. Far Away 04. I Am The Primal Fear 05. Tears Of Fire 06. Heroes And Gods 07. Hallucinations 08. Eden [feat. Melissa Bonny of AD INFINITUM] 09. Scream 10. The Dead Don’t Die 11. Crossfire 12. March Boy March 13. A Tune I Won’t Forget Bonus Track [physical only; excl. jewel case-CD] 14. Bridges Will Burn Kansitaide: Death.Milk.DesignsPRIMAL FEAR live:
09.05.2025 DE Braunschweig – Rock in Rautheim
02.07.2025 DE Ballenstedt – Rockharz Open Air *SOLD OUT*
18.07.2025 IT Cremona – Luppolo in Rock
21.08.2025 DE Haddeby – Baltic Open Air
23.08.2025 UK Newark – Stonedead Festival *SOLD OUT*
“Domination” Tour 2025
w/ ELEINE
05.09.2025 DE Hamburg – Markthalle
06.09.2025 DE Leipzig – Anker
07.09.2025 DE Bochum – Zeche
09.09.2025 DE Aschaffenburg – Colos-Saal
10.09.2025 DE Munich – Backstage
12.09.2025 DE Memmingen – Kaminwerk
13.09.2025 DE Mannheim – Capitol
14.09.2025 DE Regensburg-Obertraubling – Eventhall Airport
Angel Of Midnight -biisi on basisti Eero Sipilän käsialaa: ”Biisin kirjoittaminen vaati minulta todellisen sisäisen kamppailun. Olemme kuitenkin olevinamme metalliyhtye – poltetaanko meidät roviolla, jos teemme hard rock -biisin romanttisilla sävyillä? Sitten totuus iski: me olemme Battle Beast – me voimme tehdä ihan mitä haluamme. Angel of Midnight kumartaa syvään Bon Joville, Def Leppardille, Whitesnakelle – kaikille legendoille – eikä turhia sitä peittele. Anna siis tunteen viedä ja käännä nupit kaakkoon kuin olisi vuosi 1987.”
Battle Beast starttaa levyjulkaisupäivänään 17.10. kahden kuukauden mittaiselle Euroopan kiertueelle. Yhtye tekee kiertueen aikana neljä keikkaa Suomessa. Se nähdään Oulun Tullisalissa 14.11., Helsingin Jäähallissa 15.11., Turun Logomossa 20.11. ja uransa suurimmalla keikalla Tampereen Nokia Arenalla 21.11.
”Vihdoin pääsemme toteuttamaan pitkäaikaisen haaveemme, järjestämään uramme isoimmat ja eeppisimmät heavymetal-bileet uljaalla Nokia Arenalla. Luvassa on unohtumaton konserttikokemus, visuaalista ja musiikillista ilotulittelua sekä meikäläisen lauluvoimaa monella eri tasolla”, laulaja Noora Louhimo kommentoi.
Lipunmyynti konserttiin on käynnissä Lippu.fi:ssä.
Kiertue:
17.10. Hamburg, Fabrik (GER)
18.10. Berlin, Huxley’s (GER)
19.10. Eindhoven, Effenaar (NL)
21.10. Birmingham, O2 Institute (UK)
22.10. Manchester, O2 Ritz (UK)
23.10. Bristol, O2 Academy (UK)
24.10. Lonton, O2 Sheperd’s Bush Empire (UK)
25.10. Paris, Élysée Montmartre (FR)
26.10. Toulouse, Le Bikini (FR)
28.10. Madrid, La Riviera (SP)
29.10. Barcelona, Sala Apolo (SP)
30.10. Lyon, Le Transbordeur (FR)
31.10. Filderstandt, FILharmonie (GER)
01.11. Wiesbaden, Schlachthof (GER)
02.11. Antwerp, Trix (BE)
04.11. Hannover, Capitol (GER)
05.11. Roskilde, Gimle (DK)
06.11. Huskvarna, Folkets Park (SWE)
07.11. Gothenburg, Trädgårn (SWE)
08.11. Stockholm, Fryshuset Arenan (SWE)
09.11. Oslo, Rockefeller (SWE)
14.11. Oulu, Tullisali
15.11. Helsinki, Jäähalli
20.11. Turku, Logomo
21.11. Tampere, Nokia Arena
28.11. Leipzig, Felsenkeller (GER)
29.11. Nuremberg, Löwensaal (SWE)
30.11. Vienna, Arena (AU)
01.12. Bratislava, Majestic Music Club (XO)
02.12. Budapest, Barba Negra (HU)
03.12. Ljubljana, Cvetličarna (XV)
05.12. Munich, Tonhalle (GER)
06.12. Pratteln, Z7 (SZ)
07.12. Trezz sull’Adda, Live Club (IT)
09.12. Lausanne, Metropole (SZ)
10.12. Saarbrücken, Garage (GER)
12.12. Oberhausen, Turbinenhalle (GER)
13.12. Zlin, Sports Hall Datart (XR)
14.12. Warsaw, Progresja (PL)
Vuonna 2020 perustettu metalliyhtye KAIRA on julkaissut uuden singlen “Sairas Paska”. Raskas ja energinen kappale käsittelee narsismia, henkistä väkivaltaa ja niiden jättämää jälkeä – aiheita, jotka koskettavat monia.
“Vuonna 2023 kitaristimme Panu esitteli demon nimeltä “Sairas Paska”, ja tiesin heti, että nimeä ei saa vaihtaa. Se oli rehellinen, suora ja juuri sellainen kuin kappaleen pitää olla. Teema rakentui sen ympärille kuin itsestään. Tämä on myös ensimmäinen biisimme, jossa mukana on uusi jäsenemme Antti Myllynen, joka liittyi bändiin vuonna 2024”, kertoo solisti Jasse Jatala.
Tampereen seudulta tuleva metalliduo Vortex Of Thorns jatkaa julkaisutahtiaan syksyllä. Yhtye julkaisee kaksi uutta singleä kuukauden välein.
Elokuun alussa yhtye julkaisi singlen “Beast Of Burden” ja nyt julkaistu “As It’s Me” tuo ensimmäistä kertaa kosketinsoittimet osaksi yhtyeen musiikkia.
Vuodesta 2023 lähtien yhtye on julkaissut jatkuvasti uutta musiikkia. Useless EP keräsi yli 13 000 striimausta, ja Death Becomes Me EP julkaistiin CD-versiona itävaltalaisen Kvlt und Kaos Productionsin kautta.
Omintakeista protoheavya ja noiserockia soittava Kuolemankello julkaisee ensialbuminsa Perkeetlokakuussa. Eemeli Lehtosen, Tomi Helomaan ja Matti Kallion muodostaman trion lähtökohtana on soittaa äänekästä rokkia vanhan heavyn hengessä, ikään kuin Black Sabbath ja Tuomari Nurmio kohtaisivat treenikämpällä. Kirskuvien riffien ympärille leivotaan luonnosmaisia biisejä, jotka kaulitaan kokovartalokompein ja marinoidaan betonibunkkerissa. Kyseessä on omintakeinen bändi, ilman selkeää suunnitelmaa tai esikuvaa.
Yhtyeen tuore single, riffivetoinen Haaskalintukirskuvine kitaroineen, edustaa hyvin Kuolemankellon musiikillista selkärankaa ja raadollinen luontoteema Perkeet–levykokonaisuutta. Haaskalintu on bändin jäsenten yhteinen livesuosikki, johon animaatiotaiteilija Malakiaksen ohjaama intensiivinen video valaa upeaa maailmanlopun tunnelmaa.
Katso video:
Kuolemankellon debyyttialbumi Perkeet julkaistaan 31.10.2025 CD:nä, digitaalisesti sekä tietysti kolmessa hienossa vinyylimuodossa, joista rajoitettu 50 kappaleen turkoosilla sävytetty läpinäkyvä vinyyli on saatavilla ainoastaan Svart Recordsin verkkokaupasta.
Lähtökohtaisesti on aina kiinnostavaa, kun joku legendaarinen pitkän uran tehnyt persoonallisen äänen omaava laulaja käy käsiksi muiden artistien tuotantoon. Hienoja esimerkkejä tästä ovat mm....