Koti Blogi

Haemme kahta toimittajaa Metalliluolaan!

Kuva: Raisa Krogerus

Metalliluola etsii toimitukseen uutta voimaa. Tarjoamme paikan yhdessä Suomen nopeimmin kasvavista metallimedioista, jossa pääset mukaan seuraamaan raskaampaa musiikkia suoraan luolan ytimestä. Saat leiman ansioluetteloosi ja pääset osaksi loistavaa tiimiä.

Haussa on henkilöitä, jotka seuraavat aktiivisesti metallimaailman tapahtumia ja osaavat katsoa kokonaisuuksia siten, että uutiset ja raportointi syntyvät luontevasti ja taustoiltaan oikein. Olet kiinnostunut raskaamman musiikin ilmiöistä ja kulttuurista.

Työtehtäväsi räätälöityvät seuraavista asioista:

  • Uutisten ja tiedotteiden raportointi Metalliluola.fi-sivustolle ja sosiaalisen median kanaviimme.
  • Levy- ja demoarvioiden kirjoittaminen.
  • Haastattelujen ja keikka-arvioiden tekeminen (kirjoittamalla tai halutessasi videona).
  • Halutessasi syväluotaavampien artikkelien kirjoittaminen.

Eduksi katsotaan mielenkiinto ja osaaminen videotuotannossa. Äidinkielen erikoisosaaminen ei ole tarpeen, mutta perusteet olisi hyvä hallita. Englanninkielen hallinta katsotaan myös eduksi.

Koulutamme toimittajat omiin räätälöityihin tehtäviinsä.

Teet työtäsi oman ajan puitteissa yhdessä muun toimituksen kanssa. Työstä ei ole tarjolla rahallista korvausta. Sen sijaan toimittajana toimiminen voi mahdollistaa pääsyn esimerkiksi keikoille, festivaaleille ja muihin tapahtumiin. Arvioosi tulleet fyysiset levyt jäävät myös sinun omistukseesi. Emme aseta sinulle tiukkoja deadlineja tai muuta tehokkuusmittareita, mutta toivomme aktiivista ja tuloksellista otetta työhösi.

Haemme siis henkilöitä, jotka osaavat panostaa laadukkaaseen sisältöön ja omaavat hyvän huumorintajun. Toivomme toimittajiltamme myös kehittävää otetta ja asennetta toiminnassamme. Mielenkiinto ja aito rakkaus metallimusiikkiin ovat tärkeimpiä ominaisuuksia. Iällä, asuinpaikalla tai genrerakkaudella ei ole merkitystä, mutta luonteella ja asenteella on. Jos olet seurannut Metalliluolaa, niin tiedät kyllä heti, oletko oikea henkilö hakeutumaan mukaan toimitukseemme.

Hakemus ja lisätietoja osoitteeseen: metalliluola@metalliluola.fi
Laita otsikoksi ”Toimittajahaku 2020”

Kerro hakemuksessa itsestäsi, osaamisestasi, taustoistasi ja musiikkimaustasi omalla tyylilläsi. Miksi meidän pitäisi valita juuri sinut uutistoimittajaksi?

Huom. Haku päättyy  27.5.2020

Metalliluola logo

Metalliluola on yksi Suomen nopeimmin kasvavia metallimedioita. Noin viiden vuoden aikana toimintamme aikana kävijämäärämme ovat kasvaneet räjähdysmäisesti. Sivustomme tavoittaa päivittäin tuhansia raskaammaan musiikin faneja. Tavoitteenamme on tarjota lukijoille asiantuntevaa ja uusinta tietoa raskaammasta musiikista uutisten, arvioiden, raporttien sekä haastatteluiden osalta.

*

Kuva: Raisa Krogerus

Juttua muokattu 13.5.2020 klo 18.25: Lisätty infoa palkkauksesta

Paluu sinfonisen metallin juurille: After Forever @ 013, Tilburg 4.-5.10.2025.

Vuonna 2000 julkaistu After Forever -yhtyeen debyyttialbumi “Prison Of Desire” esitteli metallimaailmalle uuden hollantilaisyhtyeen.

Mahtipontista sinfonista metallia esittänyt yhtye haki markkinarakoa monipuolisella ja progressiivisia sävyjä sisältävällä musiikilla.

Yhtyeen muodostivat Floor Jansen (laulu), Sander Gommans (kitara, örinät), Mark Jansen (kitara, örinät), Jack Driessen (koskettimet), Luuk van Gerven (basso), sekä Joep Beckers (rummut). Yhtyeen toinen albumi “Decipher” julkaistiin 2001 ja kokoonpanossa rumpujen taakse vaihtui André Borgman ja koskettimiin Lando van Gils.

“Prison Of Desiren” ja “Decipherin” jälkeen yhtye julkaisi vielä yhden EP:n (“Exordium”, 2003), kolme albumia (“Invisible Circles”, 2004, “Remagine”, 2005 ja “After Forever”, 2007) sekä yhden kokoelman (“Mea Culpa”, 2006). Kokoonpano eli jonkin verran näiden vuosien aikana ja esimerkiksi Mark Jansen väistyi yhtyeestä kahden levyn jälkeen perustaen suureen suosioon nousseen Epican vuonna 2003.

After Foreverin viimeiset konsertit soitettiin vuonna 2007 ja kaksi vuotta myöhemmin yhtye ilmoitti toiminnan loppumisesta. Tämän jälkeen Floor Jansen on nähty menestyksekkäästi Nightwishin keulilla bändin varsinaisena jäsenenä vuodesta 2013 lähtien. After Forever konsertoi Suomessa ainakin kerran, ollen lämppäribändinä Nightwishin “Once”-kiertueella Helsingin jäähallissa 26.12.2004.

Lokakuussa 2024 kuului uutisia, että yhtyeen kahta ensimmäistä albumia tultaisiin juhlistamaan paluukonsertilla. Metalliyleisö otti tiedon ilolla vastaan ja Tilburgin 013 Next Stage -klubille julkaistu keikka myytiin minuuteissa loppuun. Näin ollen kalenteriin lisättiin toinen ilta saman konserttiareenan huomattavasti suurempaan pääsaliin. Konsertit järjestettiin 4.-5.10.2025 ja Metalliluola oli paikalla molempina iltoina.

After Foreverin paluukeikkojen kokoonpanon rungon muodostivat parilla ensimmäisellä albumilla soittaneet kitaristi/örinälaulajat Sander Gommans ja Mark Jansen sekä basisti Luuk van Gerven. Floor Jansen ei lähtenyt enää yhtyeen riveihin mukaan, joten laulajan paikan otti haltuun kreikkalainen Angel Wolf-Black (SheWolf).

Kolmantena kitaristina mukaan liittyi After Foreverissa vuodesta 2002 soittanut Bas Maas (Doro) ja kosketinsoittimien taakse asettui Jeffrey Revet (Stream Of Passion). Rummuissa piti olla pitkäaikainen jäsen André Borgman, mutta valitettavasti elokuinen jalkaleikkaus esti miehen haaveen nousta lavalle. Paikkaaja löytyi lähipiiristä, eli homman otti haltuun Epican riveistä mukaan hypännyt Ariën van Weesenbeek.

After Foreverin noustessa lavalle ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2007 tunnelma noin 700 katsojaa vetävällä 013 Poppodiumin Next Stage -klubilla oli käsinkosketeltava. Harjoitukset olivat menneet nappiin, sillä bändi kuulosti heti alusta lähtien todella hyvältä. Angel Wolf-Black lauloi nimensä mukaisesti kuin enkeli ja lavan sivuilla “paholaiset” Jansen sekä Gommans toivat vahvaa kontrastia örinäosuuksillaan.

Soundit olivat klubiolosuhteisiin poikkeuksellisen hyvät. Keikan jälkeen After Foreverin jäsenet saapuivat tapaamaan faneja ja kaikesta huokui lämminhenkinen yhteisöllisyys. Tästä oli hyvä jatkaa kohti seuraavan illan suuremmassa salissa järjestettyä konserttia.

013 Poppodium Main Stagen kapasiteetti on noin 3000 katsojaa ja muutaman käyntikerran perusteella tämä on noussut omien suosikkikeikkapaikkojen joukkoon. Suuri permanto, salin takana nouseva porraskatsomo sekä salin sivuilla ja takana sijaitseva yläparvi tarjoavat hyvät katselupaikat jokaiselle. Tällainen konserttisali olisi tervetullut myös Suomeen!

Silmämääräisesti arvioiden noin 2000 katsojaa oli saapunut todistamaan tätä After Foreverin toista showta ja tunnelma oli mahtava läpi keikan. Konsertin settilista oli sama kuin edellisenä iltana, pääpainon ollessa yhtyeen kahdessa ensimmäisessä albumissa.

Ex Cathedra – Ouverture” -intron jälkeen “Monolith Of Doubt” avasi konsertin hienosti ja edellisen keikan tavoin soundit olivat huippuluokkaa. “My Pledge Of Allegiance #1 – The Sealed Fate” jatkoi loistavasti alkanutta showta, jonka jälkeen Gommans toivotti yleisön tervetulleeksi. Puheesta välittyi suuri ilo olla taas After Foreverin kanssa lavalla vuosikausien jälkeen.

Tortuous Threnody” vedettiin vielä kolmen kitaristin voimin, kunnes Mark Jansen siirtyi sivuun antaen yleisöstä katsottuna lavan vasemman puolen Bas Maasin haltuun kappaleessa “Emphasis”. Hidas “Intrinsic” oli Wolf-Blackin näytöstä. Huikea laulusuoritus sai kylmät väreet kulkemaan pitkin selkärankaa. Järjetön veto ja yksi illan kohokohdista! “Zenith” alkoi Gommansin vahvalla örinälaululla ja kappaleen vahvat riffit jyräsivät vakuuttavasti.

Inimical Chimeran” aikana Jansen palasi lavalle kappaleen väliosan örinälauluosuuksiin. Myös Gommans sai lopussa vuoron hoitaa omat örinänsä. Lauluosuuksissa tarjoiltiin läpi konsertin vaikuttavaa yhteistyötä ja vahvoja kontrasteja Wolf-Blackin oopperallisten tulkintojen sekä miehisten raskaampien lauluosuuksien välillä.

Beyond Me” lukeutuu yhdeksi suosikeistani After Foreverin tuotannossa, eikä kappale pettänyt illan live-esityksessä. Bas Maas antoi nyt kitaravuoron taas Jansenille, joka spiikissään vitsaili, että hänen on hyvä soittaa nämä hieman helpommat biisit. Wolf-Blackin laulu upposi jälleen suoraan sydämeen.

Bändi poistui seuraavaksi hetkeksi lavalta ja debyyttialbumin “Mea Culpa (The Embrace That Smothers – Prologue)” -intron sävelet täyttivät salin. Odotettuna jatkona seuraavana vuorossa oli “Leaden Legacy (The Embrace That Smothers – Part I)”. Sinfonisen metallin mahtavuus jatkui ja tähän viikonloppuun koottu yhtyeen kokoonpano tuntui oikealle.

Illan yllätys oli vuorossa, kun alkuperäiseltä “Prison Of Desire” -albumilta pois jääneen bonuskappaleen “Wings Of Illusionin” saapuivat soittamaan yhtyeen alkuperäisjäsenet Joep Beckers (rummut) ja Jack Driessen (koskettimet). Tämä Jansenin suosikki on hieno pala bändin varhaishistoriaa.

Estranged – A Timeless Spell” sisälsi taas After Foreverin musiikille tyypillisesti suuria kontrasteja, eli raskaita riffejä, örinää ja vastapainoksi herkkää viulua kauniin laulun taustalla. Savupatsaat tehostivat visuaalista ilmettä. “The Key” -kappaleessa Wolf-Black loisti jälleen. Loistavaa kuultavaa, jossa Gommans toi kontrastia brutaalilla laulullaan. Jeffrey Revet’n koskettimet nousivat biisin loppupuolella vahvaan rooliin.

Ennen “Semblance Of Confusionia” Jansen ja Maas vaihtoivat taas kitarointivuoroa Maasin ottaessa homman haltuun. Elokuvamusiikkimaisen raskas sävellys soi komeasti. Hieno “Yield To Temptation (The Embrace That Smothers – Part III)” tarjosi taas paljon örinää ja raskasta tulkintaa, riffien jyrätessä paikoin doom-hengessä.

Illan kääntyessä loppupuolelle oli varsinaisen setin viimeisen esityksen vuoro. “Forlorn Hopessa” Jansen otti jälleen kitarointivuoron Maasilta ja laulun osalta mentiin korkealta ja kovaa. Tätä on sinfoninen metalli!

Encoren aikana kuultiin illan ainoat kappaleet “Prison Of Desire” – ja “Decipher”-levyjen ulkopuolelta. “Discord” ja “Energize Me” löytyvät yhtyeen viimeiseksi jääneeltä albumilta “After Forever” (2007) ja jälkimmäisestä Angel Wolf-Black on julkaissut oman cover-versionsa jo pari vuotta sitten. Hienoa, että hän pääsi esittämään tämän nyt myös After Foreverin kanssa.

Ilta huipentui, kun viimeisenä kuultiin erittäin tarttuvan melodian omaava “Follow In The Cry (The Embrace That Smothers – Part II)”. Beckers ja Driessen saivat kunnian esiintyä myös tässä tunteikkaassa päätösnumerossa. Lopetus lähes kaksituntiselle musiikkimatkalle sinfonisen metallin ytimeen oli täydellinen.

After Forever tarjosi Tilburgissa kahtena iltana unohtumattomat konserttielämykset ja aika näyttää, saako tämä viikonloppu joskus jatkoa. Toivottavasti!

Raportti: Hannu ja Riku Juutilainen
Kuvat: Hannu Juutilainen © Metalliluola (kuvat 5.10.2025)

Rush – Power Windows (1985)

Rushin synth-kauden keskiössä ilmestynyt ”Power Windows” -LP täyttää 40 vuotta. Edellisellä levyllä Terry Brownin kanssa työsuhteensa katkaissut yhtye työskenteli nyt jälleen uuden tuottajan kanssa. Peter Collins taustatukenaan meriittejä omaava teknikko Jimbo Barton osasi tämän tyylisuunnan taltioinnin erinomaisesti. Sävellys- ja valmistelevat sessiot pidettiin Elora-studioilla Ontariossa, ja varsinaiset levytykset viidessä eri lokaatiossa niin Englannissa kuin Karibialla.

Nauhoitukset ja uusi materiaali työstettiin selvästi paremmissa tunnelmissa kuin vaikeiksi osoittautuneet ”Grace Under Pressuren” vastaavat kokemukset. Bändi tuntui olevan samalla linjalla suunnan kanssa, mukaan lukien aiempia levyjä kritisoinut Alex Lifeson, jonka kitaraa monet kaipasivat kuuluvammaksi sovituksiin. Käytännössä albumi kasattiin paloista ja lukuisista eri jälkinauhoituksista. Manor-studioilla Englannissa mukaan liittyi Andy Richards, joka soitti syntetisaattoreita ja teki ohjelmointia aiemmin valmiiksi saatujen sovitusten päälle. Miksausvaiheessa mukaan lisättiin vielä jousia ja 25 hengen kuoro ”Marathon”-kappaleeseen.

Voiman eri ilmentymät muodostivat löyhän yhdistävän teeman biiseihin. Neil Peartin sanoitukset ovat aina ensimmäisten Rush-kappaleidensa joukkoon kuuluneesta vuoden 1975 ”Anthem”-klassikosta alkaen kuvanneet yksilön sisäisiä ristiriitoja, pyrkimystä yksilöllisyyteen ja tämän ajoittain traumaattista törmäystä yhteiskunnan sekä sosialismin kanssa. ”Power Windows” sisältää monta hienoa tarinaa tähän jatkumoon, ja Geddy Lee tulkitsee nämä omalla personaallisella sekä vakuuttavalla tyylillään.

Albumia pidetään seuranneen ”Hold Your Firen” ohella Rushin 1980-luvun syntikoihin ja elektronisen musiikin sovituksiin nojaavan tyylisuunnan huipentumana. Huipentumana niin hyvässä, kuin pahassa. Nämä albumit eivät ole koskaan kuuluneet omiin suosikkeihin, vaikka tätä aikakautta on myös usein aiheetta parjattu. Yhtyeen soundi eli ja kehittyi vuosikymmenien varrella, yleensä sivuaskeleista huolimatta säilyttäen tietyn omintakeisuutensa.

Valitettavasti tälle levylle aika ei ole tehnyt hyvää, Peartin sähkörummut ja Leen ohjelmoinnit sekä syntetisaattorit kuulostavat pahasti vanhentuneilta. Ero jo edeltäneiden ”Grace Under Pressure” -ja “Signals” -levyjen tyyliteltyyn kosketinmattoon on yllättävän selvä. Sekavasti kappaleiden yllä vellova äänimatto taistelee tilasta Leen äänen kanssa, ja juuri muuta kuulijalle ei kokonaisuudesta jää käteen.

Huomasin vain kaksi kertaa 45 minuutin aikana kuulevani Lifesonin soolon. Kitaristi on omassa yhtyeessään siirretty täysin taustahahmoksi. Progressiivinen rock, ja rock yleisesti tuntuu olevan poissa yhtälöstä suurimman osan ajasta, ja mieleen tulevat useassa kohtaa The Police sekä U2. Kaikki kunnia näille yhtyeille, mutta Rushin vahvuudet ovat muualla ja bändin oma ulosanti ei näitä vaikutteita olisi kaivannut.

Elämän mahdollisuuksien hyödyntämisestä pitkän matkan juoksun sekä Peartin rakastaman pyöräilyn metaforilla kertova ”Marathon” on ainoa kappale, jossa syntikkamaton myräkkä aavistuksen himmentyy ja Leen hieno tulkinta saa ansaitsemansa tilan. Biisissä on pienin määrä jälkidubbauksia ja tämä lienee yksi syy onnistumiseen. Myös aiemmin mainittu kuoro toimii tässä lisänä hienosti.

Vastaavasti lähes koko kääntöpuoli on tuskaista kuunneltavaa. Ajoittain melodioissa on ajatusta, mutta niille ei anneta sovituksissa tilaa. Aivan Rushin katalogin pohjalle ei tässä pudota, mutta kirkaasti alimpaan kolmannekseen joka tapauksessa.

Kansitaide on sentään onnistunut ja toisin kuin päätösraidassa, tässä on vangittu jotain mystistä. Lee vaati kuvaan mukaan televisiot, jotka luottomies Hugh Syme hammasta purren lisäsi taltioituaan malliksi vanhassa antiikkikaupassa tarvitut kuvaputket. Loppujen lopuksi ne täydensivät uuden ajan sähköistä voimaa kuvannutta kantta osuvasti ja taitelija yhtyi bändin näkemykseen.

6+/10

Ville Krannila

1.The Big Money
2.Grand Designs
3.Manhattan Project
4.Marathon
5.Territories
6.Middletown Dreams
7.Emotion Detector
8.Mystic Rhythms

Enragement julkaisi neljännen albuminsa

Kuva: Lauri Pöri

Tiedote 6.10.2025

Vihdistä kotoisin oleva Enragement on vajaan 20 vuoden aikana ehtinyt julkaista useita levyjä, joista uusin ”Extinguish All Existence” on juuri ilmestynyt death metaliin erikoistuneen Transcending Obscurityn kautta.

EXTINGUISH ALL EXISTENCE -BIISILISTA
1. Vorarephilia
2. Abyssal Hellscapes
3. Pathogenesis
4. Parasitic Ingress
5. Harbingers of Degradation
6. Vesuvius
7. Hypercarnivorous
8. Insectiferous Abomination
9. Natural Mass Asphyxiation
10. Extinguish All Existence

Teemallisesti levy ammentaa luonnon armottomuudesta tarkastellen aiheita aina tappavista loiseliöistä tuhoisiin luonnonmullistuksiin.

Albumin julkaisua juhlistetaan ei vain yhdellä, vaan peräti kahdella peräkkäisellä keikalla:
17.10.25 Masterhouse Rules, Lohja. Mukana myös Unknown Subject, Grisforum sekä Sewer Altar.
https://www.facebook.com/events/181215962634164518.10.25 Kuudes Linja, Helsinki. Mukana myös Unknown Subject ja Wretched Path.
https://www.facebook.com/events/24521039557559177

KOKOONPANO
Atte Ojanne – kitara & laulu
Tuomas Iivanainen – kitara & laulu
Juhana Korkka Heinonen – basso & laulu
Lasse Sannikka – rummut
DISKOGRAFIA
Omnimalevolence of Man (2014)
Burned, Barren, Bloodstained (Inverse 2017)
Atrocities (Rising Nemesis 2022)
Extinguish All Existence (Transcending Obscurity 2025)
LINKIT
https://www.facebook.com/Enragement
https://www.instagram.com/enragementofficial/
https://enragement-label.bandcamp.com

 

Lähde: Metal Asylum Promotions

Krashkarma saapuu kiertueelle Suomeen

Tiedote 5.10.2025

Krashkarma saapuu Suomeen. Vierailu on osa yhtyeen ”World on Fire” -maailmankiertuetta.

Lisävirtaa ohjelmaan tuovat kotkalainen melodeathin, alternativen ja
post-hardcoren sekoitusta soittava LAST CALL DISASTER, helsinkiläinen
ysäristreet-punkrockia soittava CRASHLINE ONE sekä helsinkiläinen
thrash-yhtye REBELLIX.

Yhtyeet voi nähdä Suomessa seuraavasti:

  • 06.11.25 BAR LOOSE, Helsinki
  • 07.11.25 NELJÄ PUB LIVE, Lohja
  • 08.11.25 THE VAN -Street Food Factory, Kotka

Facebook-event:
https://www.facebook.com/events/1882357556033857?acontext=%7B%22event_action_history%22%3A[%7B%22surface%22%3A%22search%22%7D%2C%7B%22mechanism%22%3A%22attachment%22%2C%22surface%22%3A%22newsfeed%22%7D]%2C%22ref_notif_type%22%3Anull%7D

Linkit yhtyeisiin:

KRASHKARMA (USA)
https://linktr.ee/krashkarma?fbclid=PAb21jcAMtQhFleHRuA2FlbQIxMQABp1VFR1QFnIRC_xZGMR3DLAcgAsBHnsWh8Xy_iQtOGGwo4gem0u71hMl89Z2f_aem_7YkKlmOUTErWdJpTD6ah8Q

LAST CALL DISASTER
https://last-call-disaster.submithublinks.com/?fbclid=PAb21jcAMtQqtleHRuA2FlbQIxMQABp9OI7o9YCKta9Z-VwpEPpPVe3-GRNj2pC6ljL-nkgpqGk9XW5cjmcnoqVh50_aem_vaDzqj_bOtC7JrlZJJh5sQ

CRASHLINE ONE
https://linktr.ee/crashlineone?fbclid=PAb21jcAMtQmdleHRuA2FlbQIxMQABp0m7VpKzTYxlQYr4TRla3qlJGjuIeR12gvmJvdEx7GIAHY7n4eZE-nKdDRXK_aem_YntflW13rPUVLaP528EKxg

REBELLIX
https://www.instagram.com/rebellix_official/

Tapahtumapaikkojen linkit:

BAR LOOSE
https://www.facebook.com/barloose?locale=fi_FI

NELJÄ PUB LIVE
https://www.facebook.com/neljapublive?locale=fi_FI

The VAN -Street Food Factory
https://www.facebook.com/thevankotka?locale=fi_FI

 

Lähde: Stay Heavy Records

Suomenkielistä goottimetallia soittava Sudenkehto julkaisi uuden singlensä ”Katse”

TIEDOTE 3.10.2025

Suomenkielistä goottimetallia soittava Sudenkehto julkaisi uuden singlensä ”Katse”.

”Kappale kertoo ikiaikaisen tarinan kahden ihmisen välillä, joista toinen on jo ottanut askeleensa kohti toisella puolella olevaa kylmää valoa.

Kappale yhdistelee melodisia kitaroita, puhdasta laulua, koskettimiin ja tuplabassari komppiin.”

Kuuntele Spotifyssa: https://open.spotify.com/album/7sQOc0ido2FK14yzfejRel?si=9yA5_G35TzG-dcObCOY_wg-

Sudenkehto on:

  • Jake: Laulu, Kitara
  • Baze: Taustalaulu, kitara
  • Matias: Koskettimet
  • Janne: Basso
  • Juho: Rummut

Yhtyeen linkit:

Lähde: Sudenkehto

Michael Majalahden luotsaama Stoner Kings kiertueelle uutuusalbumin merkeissä

vas. oikealle: Rude Rothstén, Joonas Vepsä, Michael “StarBuck” Majalahti ja Mikko Metsäruusi Kuva: Marko Simonen

Tiedote 6.10.2025

Michael Majalahden luotsaama Stoner Kings päättää hiljaiselonsa järjestyksessään neljänteen studioalbumiinsa Hive Mind, joka julkaistiin viime perjantaina. Groovaavaa riffivetoista heavy rockia ja metallia yhdistävällä levyllä vierailee metalligenrestä tunnettuja vierailijoita. Stam1nan kitaristi Pekka “Pexi” Olkkonen soittaa soolon Stitch-kappaleella, jonka Michael Majalahti kirjoitti jo vuosituhannen vaihteessa. Battle Beastin ensimmäinen solisti Nitte Valo tarjoilee puolestaan upeat taustalaulut Slaves to Oblivion -kappaleeseen.

Yhtye lähtee tällä viikolla kiertueelle ruotsalaisen Sparzanzan kanssa ja esiintyy tällä viikolla  Tampereella, Jyväskylässä, Helsingissä ja Turussa.

Yhtyeen keulahahmo Michael Majalahti kertoo levyn kuvailevan nyky-yhteiskunnan ohjelmoitavaa kollektiivista mieltä ja kertoo sen olevan kannanotto ja kapinan ääni järjettömyyttä vastaan, joka on saanut kuristusotteen maailmastamme. Hän jatkaa: “Levyn teko kesti laittoman pitkään tällä kertaa, mutta lopputulema on niin vahva tulkinta ja toteutus, ettei mitään tarvitse jäädä harmittelemaan tai häpeämään. Hive Mind on monipuolisin levy, jonka olemme koskaan äänittäneet ja odotan innolla 25-vuotiskiertuettamme lokakuussa Sparzanzan kanssa.”

Kiertuepäivät:
Ke 08.10.2025 Tampere, Tavara-asema
To 09.10.2025 Jyväskylä, Lutakko
Pe 10.10.2025 Helsinki, On the Rocks
La 11.10.2025 Turku, Apollo Nightclub

Kappalelista:
Stitch
I Ain’t Confused
Slaves to the Oblivion
Monkey on Your Back
Living in the Past
S.H.E.
Nandroloid
The Monolith
FTW
Terminally Numb
End of Days
Revolution NOW!

 

Stoner Kings:
Michael “StarBuck” Majalahti, laulu
Rude Rothstén, basso
Joonas Vepsä, kitarat
Mikko Metsäruusi, rummut

https://www.facebook.com/stonerkingsband/
https://www.instagram.com/stonerkingsband/

Lähde: Katja Toivanen/Helsinki Calling

Tuska 2026 julkaisi lisää artisteja: Megadeth, Trivium, P.O.D., Stam1na ja monta muuta

Kuva: Pete Alander

Tiedote 10.10.2025

Helsingin Suvilahdessa 26.–28.6.2026 järjestettävä Tuska-festivaali on julkaissut lisää ohjelmaa ensi kesälle: Megadeth, Trivium, P.O.D., Stam1na, Lost Society, Paleface Swiss, Return To Dust, The Browning, Dogma, Slope, 802, Allt, Atlas ja Kneel Before The Death.

Artistien esiintymispäivät ovat myös julkaistu ja kaikki lippukategoriat ovat nyt saatavilla.

Helsingin Suvilahdessa 26.–28.6.2026 järjestettävä Tuska-festivaali on julkaissut lisää ohjelmaa ensi kesälle: Megadeth, Trivium, P.O.D., Stam1na, Lost Society, Paleface Swiss, Return To Dust, The Browning, Dogma, Slope, 802, Allt, Atlas ja Kneel Before The Death.

Artistien esiintymispäivät ovat myös julkaistu ja kaikki lippukategoriat ovat nyt saatavilla.

Muina uusina lisäyksinä Suvilahden lauteilla vihtomassa nähdään amerikkalainen metallin moniottelija Trivium, niinikään yhdysvaltalainen nu-metal suuruus P.O.D., lemiläinen Suomi-metallin kulmakivi Stam1na, kotimaista raskasta musiikkia uudelle levelille työstävä, pian uuden albumin julkaiseva Lost Society, zürichiläinen deathcore-katujyrä Paleface Swiss, Los Angelesin viriilistä rokkiskenestä tuleva Return To Dust, Kansas Cityssa perustettu electronicore -trio The Browning, mystinen metallinunnaryhmä Dogma, liukasta funk rockia chilipippuri-henkisesti lasketteleva saksalainen Slope, tanskalainen heavy metal-vaihtoehtoyhtye 802, progressiivista metalcorea pudotteleva ruotsalainen Allt, suomalaista mytologiaa ja runoutta synkkiin metalcore-äänimaisemiin yhdistelevä Atlas sekä monisyinen kotimainen extreme metal -yhtye Kneel Before The Death.

Artistien esiintymispäivät:
Tuska-bändien esiintymispäivät on nyt julkaistu. Tarkat aikataulut ilmoitetaan myöhemmin.

Perjantai 26.6.2026
Megadeth
Blood Incantation, Lost Society, Bloodred Hourglass, Ensiferum
Slope, Kneel Before The Death, 802

Lauantai 27.6.2026
Bad Omens
Trivium, P.O.D.
Kublai Khan TX, Paleface Swiss, Rivers of Nihil
Majestica, Dogma, Melrose Avenue, The Callous Daoboys

Sunnuntai 28.6.2026
Bring Me The Horizon,
Stam1na, The Plot In You, Queensrÿche
Malevolence, Soilwork, The Browning
Return To Dust, Neckbreakker, Allt, Atlas

Kaikki lippukategoriat ovat nyt myynnissä Tuskan virallisten lipunmyyntikumppaneiden verkostoissa Tiketissä ja Lippu.fi:ssä.

Yhden päivän liput alk. 149,00€
Kahden päivän liput alk. 219,00€
Kolmen päivän liput alk. 239,00€

Yhden päivän VIP-liput alk. 239,00€
Kolmen päivän VIP-liput alk. 379,00€

Muista, että jo ostetun lipun voi päivittää sisältämään enemmän päiviä tai VIP-lipuksi samasta lippukaupasta mistä lippu on ostettu.

Tuskan ikäraja on 18 vuotta.

Yhteistyössä: ​​Fortum, Helsinki, Karhu, Radio City, Redi

TUSKA 26.–28.6.2026
Helsinki, Suvilahti
#TuskaFestival

 

Lähde: Tuska Festival

Jarmo Puolakanahon uusi yhtye Nebula Arcana julkaisee ensi vuonna debyyttialbuminsa

Kuva: Vesa Ranta, asut Nina Korento, hiukset/meikki Aino Mäkelä

Tiedote 10.10.2025

Eternal Tears of Sorrow’n perustajajäsen ja kitaristi Jarmo Puolakanaho palaa musiikkikentälle uudella kokoonpanolla. Nebula Arcana yhdistää yhtyeen mukaan melodisen death metalin, sinfoniset elementit ja progressiivisen ilmaisun elokuvalliseksi ja tummasävyiseksi äänimaisemaksi, joka kuljettaa kuulijan maailmanlopun kynnykselle.

Dystooppinen teemalevy ilmestyy vuonna 2026. Seitsenhenkinen orkesteri kokoaa yhteen kokeneita muusikoita suomalaisen metallikentän eri laidoilta, ja kahden vahvan solistin ansiosta yhtyeen ilmaisu on monipuolinen ja dynaaminen.

Levyn konsepti kuvaa ihmiskunnan viimeistä kahtatoista kuukautta ennen vääjäämätöntä loppua. Jokainen kappale kertoo yhden hahmon tarinan. Tavoitteena on antaa kuulijoille mahdollisuus peilata viime vuosien todellisia mullistuksia, pelkoja ja toivoa, ja käsitellä näitä tunteita taiteen keinoin. Yhtye rakentaa vahvan visuaalisen ja monitaiteellisen kokonaisuuden, jossa musiikki, tarinat ja kuvat tukevat kaikki toisiaan.

Nebula Arcana on:

  • Jarmo Puolakanaho, kitara (ex-Eternal Tears of Sorrow):

  • Aso Brännkärr, laulu (Obscured Within)

  • Jussi Kaarnekaiku, laulu (Where’s My Bible, Anima Hereticae)

  • Harri Hytönen, kitara (mm. Kalmah-kiertuejäsen, Armada North, Fenyx Rising etc)

  • Ville Miinala, rummut (Mors Subita)

  • Christian Pulkkinen, koskettimet (mm. James LaBrie, Simulacrum)

  • Olli Hakala, basso (Simulacrum, Crash Course Highway)

Jarmo: “Eternal Tears of Sorrow’n tauon alettua (syksyllä 2023) aloin miettiä, millaisen bändin haluaisin kasata, jos aloittaisin puhtaalta pöydältä. Vuoden tuumailun ja biisinkirjoituksen jälkeen tiesin, että halusin oikean, keikkailevan bändin. Sen jälkeen kaikki palaset alkoivat loksahdella kohdalleen, yksi kerrallaan. Bändiin ja sen tiimiin tuli mukaan hienoja, taitavia ihmisiä, ja siinä samalla ideat ja ajatukset kasvoivat isoiksi. Miksi jättää asiat puolitiehen, jos voi tehdä asioita mahdollisimman hyvin?”

Puolakanaho vastaa yhtyeen ensimmäisen levyn sävellystyöstä suurimmilta osin itse, mutta jokainen jäsen tuo omia ideoitaan ja ehdotuksiaan sovituksiin. Lyriikkapuolella suurin vastuu on vokalisteilla Jarmon ja bändin taustatiimin avustuksella.

Linkit:

Lähde: Nebula Arcana

Oululainen suomenkielistä melodista metallia soittava KITUMA julkaisee 22.10.2025 uuden EP:n ”Juuret”

Kuva: Risto Niemelä

Tiedote 10.10.2025

Oululainen suomenkielistä melodista metallia soittava KITUMA julkaisee 22.10.2025 uuden ”Juuret” nimisen EP:n kaikilla digitaalisilla alustoilla sekä rajoitettuna 100 kpl fyysisenä CD:nä.

”Bändimme sai idean nauhoittaa vanhempaa tuotantoamme uusiksi ja näin myös teimme!
Tämä EP sisältää siis pelkästään vanhempaa materiaaliamme, jotka halusimme päivittää nykyiseen muotoon ja näin ollen kunnioittaa juuriamme. Kaikilla meillä on piste, josta olemme lähteneet liikkeelle. Ilman näitä biisejä KITUMA ei olisi sitä, mitä se nykypäivänä on.” – laulaja-kitaristi Markus kertoo.

1. Suojamuuri
”Toinen virallisesti koskaan julkaistu biisi KITUMA nimen alle. Vuosi oli 2020. Kyseisessä kappaleessa vieraili nykyinen laulajamme Jaakko ensimmäistä kertaa. Kappale ei oikein koskaan ole löytänyt kuulijoita, mutta keikoilla olemme esittäneet tätä kappaletta ja sitä kautta päädyimme laittamaan tämän myös mukaan EP:lle, koska tämä on keikoilla toiminut mainiosti.”

2. Uni
”Tämä biisi julkaistiin alun perin vuonna 2021 ja siinä lauloi upeaääninen Johanna Rutto ja rummuissa kuultiin ensimmäistä kertaa Samia, joka on nykyinen rumpalimme. Nykyisessä versiossa ei ole lainkaan naislaulua vaan päivitimme sen bändiystävällisempään muotoon.”

3. Verenperintö
”Laulajamme Jaakon upea teksti, jonka pohjalta innostuin tekemään hyvinkin ”epätyypillisen” kappaleen KITUMAn tuotantoa ajatellen, mutta silti tämä on täysin meidän kuuloinen kappale. Rauhallinen, jonka sanoma varmasti välittyy. Alkuperäisessä lauloi vierailijana Mournful Lines yhtyeestäkin tunnettu Ida-Katharina Kiljander.”

4. Hyvästi
”Tämä taitaa olla toinen biisi, jonka kompit on soitettu kokonaan seiskakielisellä kitaralla ja kitaran vaihdoksen myötä soundimme alkoi muuttumaan hyvinkin paljon raskaammaksi alun hieman kevyemmästä ilmaisusta. Tämä kappale toimi loistavana suuntaviittana kohti nykyistä soundiamme.”

Linkit:

X:
https://x.com/kituma_official

Lähde: KITUMA

Kuopiolainen Marras julkaisi uuden singlensä ”Rytmi”

Kuva: Marras

Tiedote 10.10.2025

Marras julkaisi vuoden viimeisen singlensä ”Rytmi”. Yhtye on tehnyt musiikkia jo yli vuosikymmenen ja julkaissut singlejä tasaisesti vuosien varrella. ”Rytmi” on yhtyeen vuoden 2025 viimeinen singlejulkaisu, ja sen myötä Marras nähdään vielä keikoilla muun muassa Joensuussa 14. marraskuuta 2025.

Seuraavaksi yhtye aloittaa työstämään ensimmäistä täyspitkää albumiaan. Vuoden aikana julkaistut singlet ovat käsitelleet elämän kriisejä eri näkökulmista, eikä ”Rytmi” tee poikkeusta. Tällä kertaa teema avautuu ihmissuhteiden kautta.

“Rytmi syntyi vaikeista tunteista, tapahtumista ja niistä toipumisesta. Sama rytmi, joka syntyy elämän alussa, yhdistää ihmiset – ja on myös se sama rytmi, joka lopulta erottaa heidät toisistaan, joskus lopullisesti,” kertoo kappaleen sanoittanut Tuomo Huurre.

”Rytmin” on säveltänyt Antti-Jussi Sivenius ja sanoittanut Tuomo Huurre. Rummut on äänitetty Watercastle Studiosilla ja lauluosuudet Metropolia Ammattikorkeakoululla. Miksaus ja masterointi ovat Atte Pohjosen käsialaa, ja singlen visuaalisen ilmeen viimeistelee Aaro Lappalaisen suunnittelema kansitaide. Lyriikkavideon on toteuttanut Tuomo Huurre.

 

MARRAS – kokoonpano:

  • Laulu: Tuomo Huurre
  • Kitara: Antti-Jussi Sivenius
  • Kitara & laulu: Miikael Vartiainen
  • Basso & laulu: Tero Korhonen
  • Rummut: Aaro Lappalainen

Seuraa Marrasta:

Lähde: Marras

Mainos

Viimeisimmät:

Enragement julkaisi neljännen albuminsa

Tiedote 6.10.2025 Vihdistä kotoisin oleva Enragement on vajaan 20 vuoden aikana ehtinyt julkaista useita levyjä, joista uusin "Extinguish All Existence" on juuri ilmestynyt death metaliin...

Seuraa

21,666FanitTykkää
2,794SeuraajatSeuraa
177SeuraajatSeuraa
0TilaajatTilaa