Vastikään Suomessakin keikkaillut Dream Theater julkaisee kuudennentoista albumin nimeltä Parasomnia seitsemäs helmikuuta 2025, mukana bändiin palannut perustajajäsen, rumpali Mike Portnoy. Uudelta albumilta on julkaistu jo kuultavaksi kaksi singleä: A Broken Man sekä Night Terror. Metalliluola tavoitti yhtyeen solistin James LaBrien haastatteluun.
Kuinka kiertue on sujunut?
Kiertue on ollu mahtava. Yleisö on ollut mukana joka hetki joka ilta, joten kaikki vastaa odotuksiamme ja odotukset ovat ehkä jopa ylittyneet. Kaikki menee suunnitelmien mukaan ja ennen kaikkea meillä on hauskaa, ja uskon, että yleisö tuntee sen. Olemme yhdessä jälleen ja meillä on hyvä kemia, esitykset ovat siitä todiste.
Millaista on ollut soittaa taas Mike Portnoyn kanssa?
Se tuntuu luonnolliselta ja oikealta. Hän on yksi alkuperäisistä jäsenistä, ja luulen, että kun palaat takaisin ja kuuntelet hänen kanssaan levyjä noilla albumeilla, ja sitten uutta albumia – Parasomnia, he tulevat huomaamaan että albumilla on Dream Theater -soundi, -tyyli ja -identiteetti. Se on kaikki siellä – ei siis, että se ei ollut siellä, kun Mike oli poissa, mutta aistit varmasti paluumme siihen, mitä olimme, se on melkein kuin nostalginen tunnustus. Levyllä kuuluu mitä olimme silloin ja mitä olemme nyt.
Kaikki Parasomnia -albumin kappaleet ovat nimetty uniin tai painajaisiin liittyen?
Se on mielenkiintoista, koska vasta John Petrucci otti sen esille: ”Mitä mieltä olette, voisimme koota jotain, joka liittyy yöllisiin kauhukohtauksiin, parasomniaan?” Ajattelimme, että se on loistava konsepti, ja aloin lukea siitä. En ollut tajunnut, että parasomnia on niin yleistä kuin se on ympäri maailmaa. Monet ihmiset kärsivät siitä.
Millainen oli albumin tuotantoprosessi?
Mitä kirjoittamiseen tulee, kaikki tulivat huoneeseen ja aloimme vain jakamaan ideoita, se ei oikeastaan poikkea siitä, miten olemme aina suhtautuneet albumin tekoon aiemmin. Kyse on siitä, että meidän instrumentalistit kokoontuvat yhteen ja ruokkivat toisiaan, ja vähitellen ideat materialisoituu valmiiksi kappaleeksi. Ja sitten, kun saat pallon pyörimään, se saa asiat liikkeelle ja saat fiiliksen siitä, minne voit mennä, ja niin kasvatat niitä ideoita, viimeistelet kappaleen ja siirryt seuraavaan.
Onko sinulla omaa lempibiisiä levyltä?
Juuri nyt katson jokaista kappaletta. Koko albumi on klassista Dream Theater -epikkaa, ja uskon että kun fanit voivat kuunnella Parasomnia –albumin, uskon että siitä tulee uskomaton matka heille. Ja sitten sanoisin, että pidän Bend The Clock –biisistä, koska se on tavallaan eri fiiliksissä ja erilaisessa tunnelmassa muihin kappaleisiin verrattuna. Ja Midnight Messiah on myös todella cool. Soitamme killerbiisiä juuri nyt livenä, eli tietenkin albumin singleä nimeltä Night Terror. Kun pystyt kuuntelemaan tätä albumia alusta asti, sinulla saattaa olla heti suosikkisi, mutta minulle se riippuu vähän mielialastani ja päivästäni. Suosikkini vaihtelee.
Kuvasitte musiikkivideon Night Terror -singlelle Mike Leonardin kanssa. Miten päädyitte ohjaamaan hänen kanssaan ja miten musiikkivideon kuvaaminen sujui?
John löysi tämän talon, jossa kuvasimme Night Terror -videon. Se on Staten Islandin kartano New Yorkissa, ja se rakennettiin vuonna 1853. Siellä on niin paljon historiaa, että se on aivan uskomaton paikka. Kaveri, joka rakensi sen, oli hyvin varakas osterin kalastaja, ja hänellä oli tämä rakennus aivan satamassa. Hänen työpaikkansa oli niin sanotusti kadun toisella puolella. Joten, John löysi tämän talon ja sitten palkkaamme Mike Leonardin, koska meillä oli aikaisempi suhde hänen kanssaan ja koska tiesimme kuinka Mike toimii ja mikä on hänen tapansa kuvata. Hän on erittäin hyvä, hänellä on silmää kuvakulmille ja valaistukselle.
Dream Theater käyttää live-esityksissä paljon videomateriaalia – kuinka tärkeänä pidät visuaalisuutta keikan aikana?
Se on erittäin tärkeää. Varsinkin Dream Theaterin kaltaisen bändin kanssa. Tarkoitan, siis: Dream Theatre. Olemme hyvin teatraalisia. Musiikkimme soveltuu niin monille kauniille ja syvällisille ja visuaalisille kuville ja voisi sanoa että ne pyytävät, että ne nähdään visuaalisena. Se tekee livekokemuksesta unohtumattoman. Ihmiset kävelevät pois joka ilta ja ajattelevat: ”Voi luoja, ei vain musiikki ja ääni olleet uskomattomia, vaan myös visuaalisuus ja valaistus olivat upeita”. Meillä on upea valotuotanto, ja jopa laservaloja. Ja mielestäni koko showmme se antaa kaikille ikimuistoisen illan.