Koti Blogi Sivu 2215

Toto @Helsingin Jäähalli 21.2.2016

Kuva: Jutun yhteydessä mainitun yhtye/artisti/levy-yhtiö/tiedottaja ja sen lähettämä lehdistö- tai promootiokuva

toto 2016

Monien rakastama, mutta myös monien vihaama legendaarinen AOR-bändi Toto saapui helmikuun loskaisena sunnuntaina jälleen kerran vierailulle Suomeen. Viimeksi 2013 Suomessa vierailut bändi on tuttu vierailija maassamme ja orkesteri olikin onnistunut houkuttelemaan Helsingin vanhaan jäähalliin arviolta noin 5000 kuulijaa. Viime vuonna uuden studioalbuminsa XIV julkaissut bändi päätti tällä erää kiertueensa Euroopan osuuden Helsinkiin, joten ennakkoon oli mielenkiintoista nähdä olisiko bändi muokannut settiään viimeisen Euroopan keikan kunniaksi. Settiä olikin rukattu, mutta ei vaihtelun vuoksi. Tästä syystä lisää hieman myöhemmin.

Melkoisen tarkasti kello 20 PA-laitteista jyrisi ilmoille mahtipontinen intro ja lavan eteen nostetun esiripun takaa oli havaittavissa tuttujen hahmojen, kuten kitaristi-vokalisti Steve Lukatherin ja massiivisen parran omaavan basisti Leland Sklarin silhuetit. Esiripun tipahtaessa bändi hyökkäsi lavalle hämmentävän energisesti, aloittaen illan keikan bändin debyyttilevyltä Toto (1978) löytyvällä AOR-rokkarilla ”I’ll supply the love”. Orkesterin ärhäkkyyden aiheuttamasta yllätyksestä selviydyttyäni havahduin toiseen yllätykseen: päävokaalit kappaleeseen hoiti bändin naispuolinen taustalaulaja Jenny Douglas-Foote, varsinaisen laulajan Joseph Williamsin loistaessa poissaolollaan.

toto1

Tehokkaan avauksen jälkeen orkesteri jatkoi suoraan Isolationilta (1982) löytyvään, pianisti David Paichin laulamaan ”Stranger in towniin”. Ennen kolmatta biisiä Lukather kertoi syyn päävokalistin poissaoloon: Joseph Williams oli sairastunut keuhkokuumeeseen ja mies oli joutunut jäämään Tukholmaan sairaalahoitoon. Tämän seurauksena bändillä oli ollut kaksi vaihtoehtoa, joko perua keikka tai sitten treenata soundcheckissä uusi setti. Orkesteri päätyi jälkimmäiseen ja siirsi päävokaalivastuun Lukatherille ja taustalaulajille, eli edellä mainitulle Douglas-Footelle sekä miestaustalaulaja Mabvuto Carpenterille. Tilanteen todettuaan Toto esitti illan ensimmäisen balladinsa, eli upealla kitarasoololla varustetun ”I won’t hold you backin”. Lisää oli luvassa, sillä seuraavana vuorossa oli yksi pumpun suurimmista hiteistä ”Hold the line”. Yleisön melkoiseen meininkiin innostaneen kipaleen jälkeen Lukather esitteli ennen seuraavaa biisiä bändin mukana kiertävän lyömäsoittajan Lenny Castron toteamalla: ”lyömäsoittimissa mies joka on soittanut aika monen kovan nimen, kuten Rollareiden, Miles Davisin ja Joe Bonamassan kanssa”. Seuraavassa kappaleessa Castro pääsikin esittelemään lyömäsoitin-arsenaaliaan orkesterin päräyttäessä ilmoille debyyttilevyltä löytyvän, R&B-henkisen ”Georgy Porgyn”. Lisää Toto-hittejä oli luvassa bändin siirtyessä Fahrenheitilta (1986) löytyvään ”I’ll be over you”-balladiin.

Hittiputki sai jatkoa, orkesterin siirtyessä suurimman myyntimenestyksen, eli Toto IV:n pariin. Levyn isoimmat hitit säästettiin vielä myöhemmäksi, Lukatherin laulaman rokkarin ”Afraid of loven” jatkaessa iltaa. Tämän jälkeen bändi jatkoi hempeilylinjalla, sillä vuorossa olivat kosketinsoittaja Steve Porcaron laulama ”Bend”. Lähes new age-henkinen tunnelma loppui kuin seinään Toton startatessa The Seventh onelta (1988) löytyvän ”Pamelan”. Svengaava biisi piti sisällään yhdet illan hienoimmista jameista David Paichin ja Lukatherin sooloilun ollessa yksinkertaisesti upeaa. ”Without Your Love” jatkoi tästä ja vuorossa oli paluu R&B-sävyihin. Tämän jälkeen lavalta katosi muusikko toisensa jälkeen. Jäljelle jäi ainoastaan kolmikko Lukather, Sklar sekä rumpali Shannon Forrest. Voimatrio suuntasi seuraavaksi cover-rintamalle, sillä trio otti käsittelyyn Robin Trowerin tunnetuimman biisin, eli ”Bridge of sighsin”. ”Englannin Hendrixinä” tunnetun kitaristin biisi sopi kolmikolle mainiosti ja tarjosi Lukatherille mahdollisuuden esitellä taitojaan pitkän kitarasoolon muodossa. Seuraava kipale ”The Road Goes On” piti sisällään yhden hienoimmista kitaranvaihdoista, mitä olen livenä todistanut, Lukatherin vaihtaessa kaulassaan roikkuneen akustisen kitaran selässään roikkuvaan sähköversioon.

image

Joseph Williamsin poissaolo näkyi eniten siinä, että Toto joutui skippaamaan melkein täysin viimeisimmän levynsä materiaalin. Aiemmilla keikoilla uusia biisejä oli kuultu viisi, mutta Helsingissä uusista kipaleista kuultiin ainoastaan levyn ensimmäinen single ”Orphan”, joka saikin yleisöltä yllättävän innostuneen vastaanoton. Tässä vaiheessa iltaa oli selvää, että lähemmäs kaksituntinen keikka lähestyi loppusuoraa. Odotettavissa oli siis se, että Toto siirtyisi pian kahden suurimman hittinsä kimppuun. Ensimmäisenä niistä kuultiin varsinaisen setin viimeinen ralli, eli pitkät jamiosiot sisältänyt ”Rosanna”. Bändi poistui takavasemmalle, palaten takaisin lavalle rokkaavan ”On the runin” myötä. Mainio ilta sai arvoisensa päätöksen orkesterin soittaessa pitkän ja useita jamiosoita sisältäneen version siitä toisesta jättihitistään, eli ”Africasta”. Kahden encoren jälkeen bändi kiitti illasta, jäähallin valot syttyivät ja tyytyväiseltä näyttänyt yleisö suuntasi kohti ulospääsyä.

Omien suosikkiartistien keikkojen arvostelu on aina melkoisen vaikeaa. Minulle Toto on ollut aina se kielletty hedelmä. Pidin bändistä kovasti jo 80-luvulla, mutta eihän Dio-paitaan sonnustautunut hevidiggari-teini tietenkään kehdannut tätä kavereilleen tunnustaa. Tämän seurauksena bändin LP-levyt piti pitää visusti piilossa kavereiden tullessa kylään. Vanhempana tällä ei ole enää ollut väliä, joten tunnustaudun nykyään rohkeasti bändin suureksi faniksi. En taida muuten olla ainoa rankemman rokin ystävä, joka orkesterista pitää, sillä keikalta pystyi bongaamaan melkoisen määrään tuttuja hevimuusikoita…

Itse keikasta voi todeta, että tykkäsi bändin musasta tai ei, niin orkesterin soittotaito oli yksinkertaisesti hämmentävää, eikä bändin energisestä esiintymisessä ollut tippaakaan leipääntymisen merkkejä, päinvastoin. Luonnollisesti oli harmillista, että Joseph Williams joutui perumaan omalta osaltaan keikan, mutta toisaalta bändin taustalaulajat paikkasivat miestä vähintään tyydyttävästi. Lopuksi erityiskehut pitää antaa Toton miksaajalle. Useamman keikan Helsingin jäähallissa todistaneena en kyennyt muistamaan soundillisesti näin hyvältä kuulostavaa keikkaa.

Teksti: Ilkka Järvenpää

Kuvat: Mia-Maria Kerovaara & Ilkka Järvenpää

Biisilista:
I’ll Supply the Love
Stranger in Town
I Won’t Hold You Back
Hold the Line
Georgy Porgy
I’ll Be Over You
Afraid of Love
Bend
Pamela
David Paich Piano Solo
Without Your Love
Bridge of Sighs(Robin Trower cover)
Lukather Solo
The Road Goes On
Orphan
Rosanna
Encore:
On the Run / Goodbye Elenore
Africa

Oranssi Pazuzu – Värähtelijä (2016)

Kuva: Yhtyeen/artistin promomateriaali tai lehdistökuva ja/tai levy-yhtiön jakama tiedotekuva
Kuva: Yhtyeen/artistin promomateriaali tai lehdistökuva ja/tai levy-yhtiön jakama tiedotekuva

[three_fourth]Jonkinasteista kulttisuosiota nauttiva Oranssi Pazuzu on vuodesta 2007 sekoittanut faniensa päänuppeja mitä erilaisimmissa musiikillisissa keitoksissa. Yhtyeen edellinen albumi vuodelta 2013 ”Valonnielu” onnistui vangitsemaan kuuntelijat entistä tiukemmin psykedeelisen rockin, post metallin ja jopa black metallin maailmaan.

Ensikuuntelujen aikana ”Värähtelijä” ei saa allekirjoittaneeseen samanlaisia tuntemuksia kuin mitä yhtye on parhaimmillaan saanut. Biisit tuntuvat polkevan entistä enemmän paikoillaan ja matka kohti pimeitä sekä epätodellisia metsämaisemia tuntuu jotenkin vaivalloiselta. Vaikka toistoihin perustuvat kappaleet omalla tavallaan tuovatkin sopivan häiriintyneen mielentilan, niin musiikillisesti anti jää suhteellisen etäiseksi. Ensimmäinen kappale ”Saturaatio” lähes 12 minuutin kestollaan rautalankakitaroinnista huolimatta kuulostaa pitkästyttävän tylsältä eivätkä biisin 70-luvun hämyiset ja savuiset osiot tuo siihen muutosta.

Sama maalaileva ja tunnelmallinen linja jatkuvat kappaleissa ”Lahja” sekä ”Värähtelijä”. Levyn alku onkin sen verran epätasaista hapuilua, että ainakin itselläni sopivan tunnetilan saaminen on erittäin vaikeaa. Pienenä yksityiskohtana on mainittava nimibiisi ”Värähtelijän” melodiakuviot, jotka vangitsevat mielikuvat yhteen albumin kansikuvan kanssa. Jotenkin näitä valonsäteitä olisikin kaivannut ensimmäiseen 25-minuuttiin lisää.

Laahustavan albumin paras hetki koetaankin keskivaiheilla energiaa pursuvavan kappaleen ”Hypnotisoitu Viharukouksen” voimin. Biisin psykedeelinen tunnelma ja voimakas basso syöksyvät mielen alimpiin tunnetiloihin ja sai ainakin allekirjoittaneen hetkellisesti miettimään miten sienet voisivat entisestään tehostaa kuuntelukokemusta.

Levyn voisi sanoakin jakautuvan kolmeen eri osioon. Alku,  ”Hypnotisoitu Viharukous” – kappale sekä loppu. Viimeiset biisit  ovatkin kuin toisintoa levyn alkupuolesta, mutta aavistuksen toimivammalla tavalla. Soundillisesti albumi on kaikessa hämäryydeessään selkeäpiirteinen ja eri soittimet saavat hyvin äänimassan seasta tilaa. Lopulta albumi jättää kuitenkin tyhjän ja pettymyksen tunteen. Ne kuuntelijat jotka keltalinssississä aurinkolaseissaan ja hippihuiveissaan ovat tottuneet tanssahtelemaan hidastempoisten ja psykedeelisien sävelmien tahdissa saavatkin albumista eniten irti. Jos edellä mainittu maailma on sinulle vieras, jättäisin levyn suosiolla väliin.

6-/10

Juha Karvonen

https://www.youtube.com/watch?v=2A2_zFdsfrg

[/three_fourth]
[one_fourth_last]
oranssiu
1. Saturaatio
2. Lahja
3. Värähtelijä
4. Hypnotisoitu viharukous
5. Vasemman käden hierarkia
6. Havuluu
7. Valveavaruus[/one_fourth_last]

Hereza – Misanthrope (2015)

[three_fourth]Kroatialainen death metal duo Hereza julkaisi vihaa tihkuvan debyyttialbuminsa ”Misanthrope” viime vuoden alkupuolella. Työt jaetaan kaksikko Slobodan Stupar / Ivan Kovačević välillä niin, että Ivan ärjyy vaadittavat vokaalit kun Slobodan hoitaa kaikki soittimiin liittyvät velvoitteet kitarasooloja lukuun ottamatta, jotka levyllä klaaraa vieraileva kitarasankari Zvonimir Janković. Kun ennakkotietona yhtye tietää kertoa soittavansa ”paholaisen musiikkia” ja albumikin on ristitty ihmisvihaksi, mikä voisi mennä pieleen?

Levyn nimikkoraita käynnistää ihmisvihaisen pläjäyksen hyvin Demonical / Dismember vaikutteisella otteella, joka jatkuu kätevästi seuraavaan ”Grob”-nimeä kantavaan teokseen. Seuraavat ”Kraj”, ”Unholy Flame Of Eternity” ja ”We Are The Disease” ovatkin sitten enemmän death rollia ja sisältävät jopa motörheadmaisia viboja joissa on menevä meininki ja helposti lähestyttävät kertosäkeet saavat pään vienoon liikkeeseen ja hupparin hihat kääriytymään kuin itsestään. Levy jatkuu samankaltaisena ja edellä mainitut vaikutteet toistuvat läpi levyn vailla suurempia kikkailuja. Itselleni uppoaa levyn annista parhaiten melodisemmat, Demonical-vivahteiset kappaleet kuten ”Misanthrope”, ”Grob” ja ” Erase The Disgrace”, mutta levyllä on kyllä tarjottavaa rokkaavammankin musiikin kannattajille kuten esimerkiksi ”Kraj” tai ”Noc Živih Mrtvaca” jonka starttaa hyvin motörheadmainen bassoilu. Hieman rauhallisempi tahti löytyy raskaasta ” Whole World Burn”, joka luovii hieman Six Feet Underin suunnalla.

Tuotannollisesti ”Misanthrope” on hyvin tuotettua ja hyvin lähellä ruotsalaisia esikuviaan myös soundillisesti. Meno on muutenkin mukavan reipasta eikä primitiivisiä rähinävaistoja tahdo pystyä hillitsemään kaikkein suoraviivaisimmissa osuuksissa. Musiikin tuomaan adrenaliinihuuruun kun lisää vielä vakuuttavan vihainen karjunta, saavat olla vierustoverit varuillaan yllättävän väkivallan teon varalta. Murheenkryyninä neljätoistaraitaisessa ”Misanthropessa” on materiaalin kaksijakoisuus. Käytännössä ”Misanthropen” materiaalista olisi helposti saanut kahden eri tyylisuunnan koherenttia kokonaisuutta, mutta näin yksiin kansiin lyötynä se ei vuorottelullaan jaksa kantaa loppuun asti, varsinkaan kun mitään mullistavia uutuuksia ei näiden musiikkisuuntien suuntaan tarjoilla.

Herezan ”Misanthrope” sopii niille, joille maistuu äkäinen ja suoraviivainen kuolometalli kaikissa sen muodoissa eivätkä kaipaile viha-annoksensa sekaan mitään turhia kikkailuja.

7½/10

Tore Pedersen

Hereza Facebookissa

[/three_fourth]
[one_fourth_last]
Hereza-Misanthrope-metalliluola
1. Misanthrope
2. Grob
3. Kraj
4. Unholy Flame Of Eternity
5. We Are The Disease
6. Objesen
7. Whole World Burn
8. Bullet Storm
9. Cancerous Demise
10. Pills
11. Noc Zivih Mrtvaca
12. Death Army March
13. Erase The Disgrace
14. Mud
[/one_fourth_last]

Verjnuarmu & Licuation: Savometallia Henry’s Pubissa Kuopiossa 20.2.2016

Kuva: Jutun yhteydessä mainitun yhtye/artisti/levy-yhtiö/tiedottaja ja sen lähettämä lehdistö- tai promootiokuva

Alkuvuoden 2016 teemana Kuopion Henkassa on ollut paikallisten bändien tukeminen – Support Your Local Live Music. Lauantaina 20. helmikuuta lavalle nousi savometallin lähettiläs Verjnuarmu ja lauteita lämmittelemään nuori ja äkäinen trash/death kokoonpano Licuation.

Licuationin aloittaessa energisen settinsä seisoi suurin osa yleisöstä ringissä turvallisen välimatkan päässä esiintyjistä, vain joidenkin rohkeiden uskaltautuessa lavan eteen. Lämmittelijän osuus tuli hyvin hoidettua ja nuorten miesten reipas ote ohjasi porukan lähemmäs pääkallopaikkoja lavan läheisyydessä, jopa ihan suorin sanallisin ohjein tai nimellä kutsuttuna. Myös muutama innokas muodosti pienimuotoista moshpitiä lavan edustalle. Pienet tekniset pulmat, kuten mikin hetkittäinen kiertäminen ja vingahtelu eivät hidastanut tahtia laisinkaan.

Verjnuarmun keikka Henry’s Pubissa oli tavallaan myös lokakuussa 2015 julkaistun uuden albumin ”1808” levynjulkaisukeikka, joten juhlan tuntua oli ilmassa. Bändin jäsenten astuessa esiin oli lavan edusta jo kansoitettu ja tupa täynnä. Yhtyeen soittama folk/death metalli savon murteella ja hyvin pohjois-savolaisilla teemoilla sytyttää selvästi paikallisen metalliväen. Yleisön ikäjakauma oli suuri ja mukana näkyi yhtälailla miehiä ja naisia edustamassa Verjnuarmu-paidoissaan. Yleisön kommenteista päätellen en ollut ainoa, jonka ensimmäinen bändin keikka on koettu ensimmäisen levyn Muanpiällinesen Helevetin aikaan.

perkelejapiru2leima

Bändin imagoon kuuluu taiteilijanimet ja roolit, joista pidetään kiinni lavalla. Uuden albumin teemaan liittyen esiintymisvaatetus oli historiallisen aseväen tyylinen, levyn aihepiiri kun on vuonna 1808 Savon alueella riehuneen Suomen sodan taistelut. Asujen historiallisesta autenttisuudesta en osaa sanoa, mutta ehdottomasti tähän tilaisuuteen sopivat.

Pääesiintyjän setti alkoi uuden levyn tuotannolla ”Verjvirta” ja sitä seurasi useampi biisi vanhoja tuttuja aikaisemmilta levyiltä. Kokonaisuudessaan tunnelma pysyi korkealla ja biisi toisensa jälkeen ruhjottiin eetteriin savolaisella mustalla huumorilla ja tiiviillä sykkeellä. Vain uuden levyn hieman taiteellisempi kolmen kappaleen kokonaisuus ”Kuoleman ruotu””Verenseisauttaja””Huavakuume” teki kokonaisuuteen hitaamman suvantovaiheen. Encoreissa kuultiin luonnollisesti myös varmasti koko yleisön odottama ”Laalavat Jouset”, joka yleisön osallistumisen innosta päätellen on Pohjois-Savon uusi maakuntalaulu.

puijonperkele2leima

Äänentoistossa haittasi hetkittäin melodisten lauluosuuksien hukkuminen kitaran alle, vaikka kitaran äänenvoimakkuutta säädettiinkin kesken keikan. Muuten volyymitaso oli varsin kohtuullinen. Erityisen kivaa oli koittaa erottaa biisien hitaammissa kohtaa Ruotusotamies Woeman ”viijen kielen kiristelyä” eli bassokuvioita, joihin en ole levyltä kuunnellessa aikaisemmin oikeastaan kiinnittänyt huomiota.

Erityinen kiitos kuuluu jälleen järjestäjille järkevästä aloitusajasta. On paljon mukavampi mennä katsomaan live-esityksiä jotka alkavat kymmeneltä, kuin kahdeltatoista. Keikkaan jaksaa vielä keskittyä hyvin ennen puoltayötä ja siitä voi sitten halukkaat jatkaa puimaan kokemustaan loppuyöksi.

Toimittaja (teksti ja kuvat): Raisa Krogerus, Metalliluola (c)
Raisa

End of Aeon – Through Infant Eyes (2016)

[three_fourth]End of Aeonin melankolisen melodinen doom/death metal tasapainottelee niin edellä mainittujen genrejen, kitaravallien ja kosketintunnelmointien, kuin raa’an murinan ja heleän naislaulun välillä. Kotkassa viitisen vuotta sitten perustetun bändin uutuus “Through Infant Eyes” on yhtyeen toinen omakustannealbumi, edellisen ilmestyttyä 2012. Lähtökohtia, ja ehkä hieman kotikutoista kansitaidetta tarkastelemalla syntynyt ensivaikutelma toi aluksi pienen pelon häiväyksen, joka onneksi kuitenkin katosi nopeasti kuuntelukokemuksen käynnistyttyä.

Saatekirjeestä saa kuvan, että levyä on tehty hartaudella ja rakkaudella. Se myöskin kuuluu. Sävellyksistä löytyy syvyyttä ja yksityiskohtia viljellään välillä paljon. Ne ovat kuitenkin tehty kappaleiden ehdoilla. Mikä parasta, levyn äänimaailma on sillä tasolla että suurin osa taustalla tapahtuvista asioista kuulostaa luonnolliselta ja kirkkaalta. Kappaleiden keskipituus on myös n. viisi minuuttia, paria pidempää biisiä lukuunottamatta. Kaikkea doomiin päin kumartavaa ei tosiaan ole pakko vetää pisimmän kaavan mukaan ja sanoisin että tässä bändi on tehnyt aivan oikean ratkaisun.

Aloitusbiisi “Ascension” on vahva kappale levyn lähtöön kertosäkeen heilutellessa melkoista koukkua naaman edessä. Kaihoisat melodiat ja särövallit kulkevat käsi kädessä ilman ongelmia. “Endless Agony” kuuluu myös levyn parhaimmistoon ja myös surumielisempään osastoon. “I Am” taasen tuo hitaampaa ja raskaampaa ilmaisua, ja tuo joillain osuuksillaan osittain mieleen jopa vanhemman Opethin seilailut. Kappaleen pidempi loppuosa tosin tuntuu ajoittain hieman kompastelevalta ja riitaisalta. Vähän samanlaista ongelmaa kuulee ajoittain muissakin biiseissä, mutta nämä tilanteet kuitenkin korjaantuvat nopeasti. Mainittakoon myös, että lauluosaston vahvuuden huomaa jo heti kättelyssä. Olli Suvannon ja Sara Strömmerin suoritukset ovat hyvin vakuuttavaa kuultavaa ja kummankin ääniala sekä ilmaisu on laajaa.

”Verity” rikkoo hieman yllättäen bändin reseptiä lähtemällä nopeammille raiteille, omaten samalla hyvin Insomnium-tyylisen melodian. Vähän samanlaisia manööverejäkin löytyy. Kun vokaalien alkaessa rumpukomppi vaihtuu puolet hitaammaksi melodian pauhatessa yhä taustalla, on vertailuilta Joensuun melometalliporukkaan vaikea välttyä. Mutta antaapa olla. Sävellys ei kuitenkaan ole huono, eikä kappale ole myöskään pelkästään rippailua. Itse asiassa ”Verity” on ihan mukava kevennys puoliväliin, ennen levyn loppupuoliskoa. Onpa tekstiinkin sisällytetty hieman kotomaan kieltäkin.

“Pure Emptiness I & II” biisikaksikosta ensimmäinen soljuu aika huomaamatta ohi, toimien ehkä lähinnä introna seuraajalleen, joka onkin sitten ehkä mielenkiintoisinta antia levyn tarjonnasta. Uskallusta äänimaailman hämmentämiseenkin bändiltä näyttää löytyvän. “Ocean of Sincerity” ja “Sealed Heaven” edustavat sitten levyn painavinta puolta ja päättävät levyn raskaaseen murjontaan ja toivottomuutta huokuviin melodioihin. Levy päättyy lopulta kuitenkin seesteisesti ja hieman yllättäenkin. Kokemus on ohi n. 45 minuutissa, eikä ajan kulua oikeastaan edes huomaa levyä kuunnellessa. Toisin sanoen, mitään huonoja hetkiä ei levyltä juuri löydy ja ote pysyy yllättävän hyvin kuulijassa.

End of Aeonin musiikki toimii. Bändin melankolista reseptiä voisi sanoa melko salakavalaksi. Siinä missä joidenkin yhtyeiden tuotoksia kuunnellessa päätyy kertalaakista maansa myyneeseen tilaan, ”Through Infant Eyesin” kappaleet hiipivät pikkuhiljaa alitajuntaan kuuntelukertojen lisääntyessä. Kuuntelusta voi aluksi selvitä ilman pahempia mielentilamuutoksia, kunnes kummasti esim. nukkumista yrittäessä kertsit alkavat pyörimään päässä. Tietenkin kyseessä ovat ne masentavimmat. Yleisesti ottaen kuuntelukokemus ei kuitenkaan ole niin kauhean raskas henkisesti, jonka ansiosta ”Through Infant Eyesiin” on myös helpompi tarttua myöhemmin uudestaan. Kappaleiden maltilliset kestot myös auttavat tässä ja levy tuntuu pitkään tuoreelta. Mitään hirveän uutta tämä ei hyvin edustettuun genreen välttämättä tuo, eikä sydänjuuriakaan liioin revitä totaalisesti auki, jos sellaista kaipaa ja etsii. Myös ne muutamat hetket missä sävellykset eksyvät hieman kummallisille raiteille häiritsevät hieman. Lopputulokseen nämä seikat eivät silti niin merkittävästi vaikuta. Kyseessä on kuitenkin laadukas tuotos jota on miellyttävä arvioida. Tästä on yhtyeen oikein hyvä jatkaa.

8+/10

Jari Ala-Kahrakuusi


[/three_fourth] [one_fourth_last]
endofaeon

1.Ascension
2.I Am
3.Endless Agony
4.Verity
5.Pure Emptiness I
6.Pure Emptiness II
7.Ocean of Sincerity
8.Sealed Haven
[/one_fourth_last]

Treat julkaissut ensimmäisen kappaleen tulevalta levyltä

treat2

Ruotsin melodisen hard rockin veteraaniyhtye Treat tarjoilee ensimmäisen näytteen huhtikuussa julkaistavalta ”Ghost Of Graceland”-albumilta. Biisi on nimeltään ”Inferno.” Uusi levy julkaistaan Frontiers-levymerkin kautta 15.4.2016 ja on bändin ensimmäinen kiekko sitten vuoden 2010.

Kuuntele ”Inferno” alta:

Katso “Ghost Of Graceland” kansi ja kappalelista alta:

treatghostofgracelandcd

1.Ghost Of Graceland
2.I Don’t Miss The Misery
3.Better The Devil You Know
4.Do Your Own Stunts
5.Endangered
6.Inferno
7.Alien Earthlings
8.Nonstop Madness
9.Too Late To Die Young
10.House On Fire
11.Together Alone
12.Everything To Everyone

Volbeatin tulevan albumin julkaisu lähestyy

volbeat

Blabbermouth – sivusto uutisoi Volbeatin saattaneen tulevan albuminsa miksauksen päätökseen. Miksauksesta vastasi mm. Kyussin sekä Queen of the Stone Agen kanssa töitä tehnyt Joe Barresi.  Volbeat ei ole vielä tiedottanut uuden albuminsä nimeä eikä tarkkaa julkaisuajankohtaa. Toistaiseksi yhtyeen uuden basistinkin nimi on hämärän peitossa. Edellinen levy ”Outlaw Gentlemen & Shady Ladies” on vuodelta 2013.

Volbeat nähdään ensi kesänä Suomessa Ilosaarirockissa (Joensuu) 17.7.2016.

Tästä voit kuunnella pätkän uudesta kappaleesta ”The Devil`s Bleeding Crown”.

Wolfheart / Suotana / Nescitus@Hevimesta, Oulu 19.2.2016

suotana (photo Toni Pallari)

Vastikään solmittu yhteistyö Club Teatrian ja Hevimestan välillä tuotti tulokseksi mainion metalli-iltaman helmikuiseen Ouluun. Ensimmäisenä lauteille oli valikoitunut paikallinen yhtye nimeltä Nescitus. Bändin musiikkiin tuli tutustuttua ennen keikkaa, sillä luonnollisesti kiinnosti millaista louhintaa olisi luvassa. Paikan päälle ehdin harmi kyllä vasta esityksen keskivaiheilla. Meininki oli mielestäni huomattavasti asiallisempaa mitä etukäteen osasin odottaa. Bändin kaksi laulajaa toivat osaan kappaleista hyvää syvyyttä. Toisaalta välillä samanlaisten äänien käyttäminen tuntui turhalta, sillä erilaisuuteenkin olisi ollut mahdollisuuksia laulajien kesken. Soitto näytti ja kuulosti vakuuttavalta, yhtye vaikutti ammattimaiselta ja perusteellisesti hommansa treenanneelta.

suotana (photo Toni Pallari)
Suotana (photo Toni Pallari)

Illan toinen esiintyjä oli kylmää metallia tarjoileva Suotana, joka julkaisi viime vuoden loppupuolella esikoislevynsä ”Frostrealmin.” Bändissä oli tapahtunut muutoksia kosketinsoittajan vaihduttua. Keikan alussa katselinkin, että jännitystä oli hieman havaittavissa kiippareiden takaa. Yleisöä ei paljon vielä tässä vaiheessa ollut paikalla, mutta yhtye hoiti tonttinsa kuitenkin kunnialla läpi. Kappaleista itselle ehdottomina suosikkeina jäivät mieleen ”Today’s World” sekä ”Embrace,” josta jälkimmäinen taisi sytyttää myös eniten koko yleisön ja orkesterin itsensäkin. Yleisesti keikan aikana yleisön huudatukset jäivät hiukan vaisuiksi johtuen vähäisestä määrästä tukanpyörittäjiä. Joka tapauksessa Suotana tarjosi mieluisen kokemuksen ja bändin seuraavallekin keikalle kyllä menen, mikäli vain mahdollista on. Ja toivottavasti myös jatkossa suurempi määrä yleisöä löytää tiensä yhtyeen live-esiintymisten pariin.

Pyhän kolminaisuuden kruunasi Tuomas Saukkosen luotsaama Wolfheart, joka aloitti keikkansa vaatimattomasti omalla suosikkikappaleellani ”The Huntilla.” Viimeistään tuossa vaiheessa juro suomalaismieskin alkoi hieman heilutella päätä edes takaisin ja jalka alkoi polkea tahtia lattiaan. Akustiset osuudet tulivat taustanauhoilta, mikä jäi itseäni hieman häiritsemään. Biisit vedettiin hyvällä sykkeellä, mutta enemmän olisin kaivannut edes muutamia välispiikkejä, millä olisi hieman saanut yleisöön enemmän eloa. Wolfheartinkaan aikana yleisössä ei mitään tunkua ollut, mutta toki huomattavasti enemmän porukkaa kun edellisten yhtyeiden kohdalla. Valitettavaa on, että näinkin taitava kokoonpano ei kotimaassa mielestäni saa ansaitsemaansa arvostusta.

Mielestäni ilta oli erittäin viihdyttävä kokemus, olkoonkin, että yleisöä oli ilmaantunut paikalle vähäisessä määrin. Keikkapaikkana Hevimesta toimi hyvin pienempienkin yleisömäärien vallitessa, eikä olutta tarvinnut jonotella. Fanituotteille oli järkätty myyntikulma, mutta myynnissä oli vain Wolfheartin tavaraa. Loppujen lopuksi bändit suoriutuivat illasta komeasti ja soundimaailmakin tuntui toimivan ainakin omaan korvaan mallikkaasti.

Raportti: Jarno Saarinen
Kuvat: Toni Pallari www.tonipallari.com (Suotana), Jarno Saarinen (Nescitus, Wolfheart)
Artikkelikuva: Toni Pallari www.tonipallari.com 

 

Yngwie Malmsteen julkaisee uuden albumin kevään aikana.

ynkkä

Legendaarinen ruotsalaiskitaristi Yngwie Malmsteen on valmistellut kaikessa rauhassa uutta albumiaan. Seymour Duncanille antamassaan haastattelussa Yngwie kertoi mm. että albumia on työstetty omassa kotistudiossa parin vuoden ajan. Kitaraosuudet ovat luonnollisesti kaikki maestron kädenjälkeä, mutta hän on myös soittanut levylle lähes kaikki basso- sekä kosketinosuudet.  Vokaalit ovat myös 52-vuotiaan muusikon itsensä laulamia.

Albumin nimi ei ole vielä tiedosssa. Alustavien tietojen mukaan levyn julkaisu tulee tapahtumaan huhtikuun aikana.

Koko haastattelu on luettavissa täällä. 

Edit: albumin nimi ei ole vielä tiedossa. Artikkelia korjattu 22.2.2016 klo 22.50.

 

Saxon aloittamassa uuden albumin valmistelut

saxon2015

Brittiläinen heavy metal-legenda Saxon on aloittamassa työt uuden studiolevyn merkeissä. Laulaja ja keulamies Biff Byford on kertonut uudessa haastattelussa vaihtaneensa ideoita uusista kappaleista basisti Nibbs Carterin kanssa ja sessiot ovat käynnistymässä maalis-huhtikuussa. Bändi julkaisi edellisen levynsä ”Battering Ram” viime vuonna ja jatkaa samalla sen promotoimista. Lemmy Kilmisterin kuoleman vuoksi Motörheadin lämmittelijänä käynnissä ollut kiertue jäi kesken, mutta Biff kertoo Saxonin palaavan tien päälle yhdessä Girlschoolin kanssa myöhemmin tänä vuonna.

Saxon julkaisee 18.3.2016 massiivisen ”Eagles And Dragons” boksin sisältäen yhtyeen yhdeksän vuosien 1991-2009 välillä ilmestynyttä studiolevyä 180 gramman vinyyleinä. Mukana löytyy sanoitukset sekä uudella kuvalla varustettu kotelo levyjä varten. Rajoitetun 500 kappaleen painoksen mukana tulee lisäksi Byfordin henkilökohtaisesti allekirjoittama kehystettävä boksin kansikuva. Laulaja kertoo haastattelussa vinyylien olleen alunperin hyvin pienillä painoksilla liikkeellä, joten lupa-asioiden selvittyä bändi halusi tarjota faneille mahdollisuuden hankkia albumit myös tässä muodossa hyllyynsä. Biff valottaa lisäksi laajasti julkaistavien levyjen taustoja ja vaikutuksia.

Lue koko haastattelu linkistä. Vinyyliboksin voi tilata ennakkoon tästä.

Katso ”Eagles And Dragons”-boksin traileri ja kuva alta:

saxoneaglesboxset

Mainos

Viimeisimmät:

Pineland Moor julkaisi toisen singlensä ”Floating on Unknown”

Tiedote 23.10.2025 Lahtelainen melodisen metallin kvartetti Pineland Moor julkaisi tulevalta EP:ltään toisen singlen ”Floating on Unknown”. Pakonomaisista ajatuksista inspiraatiota saaneella kappaleella yhtye syventää soundiaan ja...

Seuraa

21,666FanitTykkää
2,794SeuraajatSeuraa
177SeuraajatSeuraa
0TilaajatTilaa