Koti Blogi Sivu 2211

Sad Company – Crush Under Concrete EP (2014)

[three_fourth]Sad Company – Crush Under Concrete (2014)

Seinäjoelta kotoisin oleva Sad Company on julkaissut ensimmäisen neljä kappaletta käsittävän EP:nsä. Tätä edeltäneeseen demoon verrattuna muutosta on tapahtunut selkeästi. Musiikillista otetta voisi nyt kuvailla raskaamman hard rockin termistöllä, vaikka muitakin elementtejä löytyy. Kitaravallit ovat yllättävän raskaita ja otteessa on hieman jopa grungen sävyjä, vaikka pääpaino onkin perinteisessä tavarassa vain ajoittaisesti moderneilla vaikutteilla maustettuna.

Avauskappale ”Pathetic Fool” esittelee bändin ominaiset puolet selkeästi. Kaiken kaikkiaan meininki tuntuu jotenkin raskassoutuiselta ja EP:n nimen mukaisesti ollaan jatkuvasti hautautumassa betonin alle. Vokaalit toimivat vahvana johtajana menolle, mutta ehkä hiukan monipuolisempi ja ilmavampi tulkinta voisi antaa bändille enemmän ulottuvuutta. Lisäksi tuotannollisesti soundi on kuivemmasta päästä.

Bändillä on yritystä ja hyviä ideoita, joiden tueksi Sad Company voisi kokeilla vaikka akustista balladia tasapainottamaan tietynlaista harmautta sovituksissa. Myös yhtyeen nimeä voisi olla aiheellista miettiä hetken ja toisenkin, sillä se tuo väkisin ja epäedullisesti mielleyhtymiä erääseen englantilaiseen veteraanibändiin, vaikka musiikillisesti liikutaankin erilaisissa tunnelmissa. Kehitystä on siis kuitenkin materiaalin osalta tapahtunut, joten katsotaan mihin tie seuraavaksi yhtyeellä vie.

2½ / 5


Ville Krannila[/three_fourth] [one_fourth_last]

Sad-Company-2015

1.Pathetic Fool
2.The Art Of Manipulation
3.Martyr
4.Panic
[/one_fourth_last]

Metallica – St. Anger (2003)

[three_fourth]Metallican St. Anger on yhtyeen ristiriitaisin julkaisu. Tämä vuonna 2003 julkaistu levy jakoi kriitikotkin kahteen leiriin ja sai monien yllätykseksi täysiä pisteitä ja yltiömäisiä kehuja. Ensikuuntelut todistivat kumminkin suurimmalle osalle kuuntelijakuntaa aivan toista.

Metallican vaikeudet levyä tehdessä ovat kaikkien tiedossa, joten niitä on turha lähteä kertaamaan. Albumia kuunnellessa ei voi kumminkaan välttyä ajatukselta, että onko yhtyeellä ollut oikeasti kiinnostusta tehdä musiikkia kaiken häröilyn keskellä. Some Kind Of Monster – dokumentissa kehutaan, että nyt tulee kaikkien aikojen kovin albumi vaikka kappalettakaan ei ollut valmiina. Ehkä yhtä typerä kommentti kuin se, että jos Cliff Burton olisi elossa, niin St. Angerin kaltaista roskaa ei olisi koskaan syntynyt.

Yleisesti ottaen Metallican kaltaisen monsterin meneminen studioon ilman yhtään valmista biisiä tuntui tässä tapauksessa oudolta. Suurien egojen välinen taistelu ja musiikilliset erimielisyydet paistavat St. Angerista läpi vahvemmin kuin koskaan aikaisemmin. Jotenkin se ahdistuksen tunne kuuluu jokaisesta kappaleesta. Ovatko Metallican vaikeudet tai vaikea levyntekoprosessi sitten armahdettava asia levyä tarkastellessa? No ei helvetissä ole, biisit ovat hyviä tai huonoja riippumatta siitä, mikä prosessi niiden takana on.

Yleensä ensimmäinen kritiikki albumia kohtaan on sen soundimaailma. Mielestäni albumin suurin heikkous ei ole kumminkaan soundit tai tuotanto. Hyvillä sävellyksillä olisi voitu pelastaa jatkuva soundeihin tarttuminen tai tuotannon olematon taso. Esimerkiksi albumin ensimmäinen kappale ”Frantic” on oikeasti hyvä biisi, jossa on aggressiivisuutta ja reipasta poljentaa, joka tekee biisistä niin hyvän kuin se todellisuudessa on. Riffit pureutuvat ytimiin ja Hetfieldin lähes rap-tyylinen vihanpurkaus kuulostaa poikkeuksellisen hyvältä. Edes rumpusoundi ei häiritse. Valitettavasti kahden ensimmäisen kappaleen jälkeen aletaan uppoutumaan yhä syvemmälle sekamelskaa, josta valosäteet eivät löydä ulos kuin hetkellisesti.

Kappaleiden rakenteet ovat hyvin hajanaisia ja tuntuvatkin siltä, että biisit ovat kasattu hyvin erinäköisistä palikoista, jotka ovat survottu väkisin yhteen. Sovituksellinen työ on jäänyt puolitiehen puhumattakaan sanoituksista, jotka kuulostavat jopa naurettavalta. Hetfieldin laulu, jos sitä voi lauluksi edes kutsua on välillä todella rasittavan kuuloista. Tunne siitä, että Ulrich ja tuottaja Bob Rock on sanonut Hetfieldille, että `laula nyt jumalauta ne osuutesi purkkiin niin saadaan levy valmiiksi` vahvistuvat mitä pidemmälle levy etenee.

Jos levyn kaksi ensimmäistä kappaletta edustaa levyn parhaimmistoa, niin kolmannella raidalla ”Some Kind Of Monsterilla” heikkoudet tulevat jo esille. Kappaleessa on hyviäkin elementtejä, jotka hautautuvat kumminkin ihme sekoilun alle sekä biisin venyttäminen yli kahdeksaan minuuttiin tuntuu järjettömältä. Samaan biisien pitkittämiseen Metallica sortuu itseasiassa jokaisessa kappaleessa. Ehkä maininnan ansaitsee myös rasittava ”Invisible Kid”, joka jollain pimeällä tavalla kestää kuuntelua. Suupielet alkavat nykiä alaspäin vaikka ”My World” sekä ”Sweet Amber” tukevatkin albumin kokonaisilmettä. Räkäballadi ”The Unnamed Feeling” onkin sitten suoraan roskakoriosastoa ja sama meno jatkuu ”Purifyssa” sekä täysin palasiksi hajoavassa ”All Within My Hands`ssa”

75 minuuttia on pitkä aika ja vielä pidemmäksi se käy St. Angerin parissa. Jos biisit olisivat purkitettu esimerkiksi puoleen tuntiin, niin levy ajaisi paremmin asiansa. Viime viikkoina suuri puheenaihe oli se kuinka St. Anger oli tehty muutaman muusikon toimesta uuteen uskoon paremmilla soundeilla. Tämä vahvistaa mielipidettäni siitä, että albumia ei olisi pelastanut parempi soundimaailma. Vaikka St. Anger onkin puuduttava ja monin paikoin todella aliarvoinen levy, niin kyllä siellä on jotain hyviäkin asioita, joista päällimmäisenä albumin ehjimmät kappaleet ”Frantic” sekä ”St. Anger”. Hyviä riffejäkin löytyy, mutta sekamelskan ja kaiken hölmöilyn keskellä niiden olemassaoloa ei juuri huomaa.

St. Anger on albumi, jossa ei ole juuri mitään mihin joskus 80-luvulla yhtyeessä ihastuit. Poissa ovat kitarasoolot, yhtyeelle ominaiset biisirakenteet sekä akustiset kitarat. Kun albumin sävellystasokin on vielä pääosin heikkoa, niin korkeat pisteet tuntuisivat vääryydeltä Metallican klassikkoalbumeita kohtaan. Näiden vuosien aikana viha / rakkaus suhde levyä kohtaa on kuitenkin ymmärrettävää ja St. Anger on albumi jonka kuuluukin jakaa mielipiteitä. Se mitä mieltä me fanit loppujen lopuksi olemme, on yhdentekevää. Metallica on edelleen yksi suurimmista ja James Hetfieldin sanoin  ”It`s my world, sucker” päätetään tämä arvostelu.

6/10

Juha Karvonen

[/three_fourth]

[one_fourth_last]

metallica

1. Frantic 5:50
2. St. Anger 7:21
3. Some Kind of Monster 8:25
4. Dirty Window 5:24
5. Invisible Kid 8:30
6. My World 5:45
7. Shoot Me Again 7:10
8. Sweet Amber 5:27
9. The Unnamed Feeling 7:09
10. Purify 5:13
11. All Within My Hands 8:49
[/one_fourth_last]

Mörbid Vomit – I Breathe Hell (2013) EP

[three_fourth]Lahtelainen Mörbid Vomit on levittänyt vuodesta 2012 tappavaa vatsahappoa ympäri suomea sekä Eurooppaa. Yhtyeen nimi on tullut esille mitä erilaisissa yhteyksissä ja eräs Metalliluolan lukija ehdottikin, että otettaisiin lähempään tarkasteluun bändin viimeisin ep vuodelta 2013. Heti alkuun täytyy sanoa kaikille lukijoille, että mikään kellaribändi tai aloitteleva ryhmä Mörbid Vomit ei ole. Yhtyeen jäsenet ovat varsin kokeneita muusikoita ja historiaa löytyy bändeistä kuten Damngod sekä Before The Dawn.

Mörbid Vomitin tyylilajina on puhdas ja perinteinen death metal, jonka juuret ovat syvällä ruotsinmaalla. Neljän biisin ep tarjoilee keskitempoista runttausta, jota väritetään tyylikkäillä melodioilla ja jopa pienellä Entombed-tyylisellä rockaavalla otteella. Kokonaisuus on sen verran vahvaa, että yhtye on noussut demon ja ep:n voimin kolisuttelemaan yhä suurempia portteja. Tuotannollisesti jälki on laadukasta tekoa. Kitarat ovat erityisen raskaat, mutta erottelevat. Basso murahtelee ja antaa täyden panoksensa musiikilliseen harmoniaan. Rumpali paukuttaa peruskompit perille, niin että korvissa soi.

Neljästä tasavahvasta biisistä omaksi suosikiksi nousee kierolla tavalla groovaava ”Fuck The Dead”, jonka sanoitukset ovat kaikessa röyhkeydessään mielenkiintoiset. Biisin sovitukset ovat taidokkaasti tehty, niin että Ville Ryötin örinä sekä pehmeästi vyöryävät riffit vuorottelevat verenpunaisessa valokeilassa. Levyn päättävä ”Torture Ritual” on sävellykseltään ep:n monipuolisin biisi, jossa aavistuksen surumieliset melodiakuviot kuristavat kuuntelijalta hengen pois ja uhraus tehdään tietenkin itse saatanalle.

I Breathe Hell on laadukas minijulkaisu. Mutta jotain jäi vielä uupumaan. Vaikka tarttuvuutta biiseissä onkin, niin olisin kaivannut enemmän brutaalimpia osioita kappaleisiin. Ajoittain ep:tä kuunnellessa tulee se tunne, että milloin tulee tapporiffi, jolla vedetään niskat seuraavaksi viikoksi pakettiin. Tasapaksuus tai ei, niin uskon ja toivon, että Mörbid Vomit laittaa tulevalla täyspitkällään semmoisen myrskyn päälle, jonka tuhoja korjaillaan vielä vuosia ilmestymisen jälkeen.

4 / 5

Juha Karvonen
[/three_fourth]
[one_fourth_last]
mörbid
1. Engulfed By the Plague
2. I Breathe Hell
3. Fuck the Dead
4. Torture Ritual[/one_fourth_last]

Decaying – One To Conquer (2014)

Yksi death metallin kovimmista suomalaisnimistä tällä hetkellä on pääkaupungista saapuva Decaying. Jo demoilla bändi osoitti suurta lupausta ja nyt kolmannella kokopitkällä on menty tasaisesti eteenpäin oma tinkimätön linja kuitenkin koko ajan säilyttäen. Oman lisämausteensa keitokseen tuovat kappaleiden mielenkiintoiset tarinat. Bändin sanoitukset ovat lähes kaikki historiallisista sotien sekä kriisitilanteiden tositapahtumista kertovia, uusi albumi ”One To Conquer” ei tee poikkeusta tähän. Tällä levyllä meininkiä on entisestään tiivistetty kappaleiden ollessa pääasiassa lyhempiä, mutta samanaikaisesti yhä monipuolisia.

Tutun Decaying-intron jälkeen ”The Fall Of Saigon” potkaisee levyn käyntiin äärimmäisen vakuuttavasti. Soundi on yleismaailmaltaan kirkas, raskas ja musiikin hyökkäävyyttä ja tuomion ilmapiiriä korostava. Biisit ovat kautta linjan korkealaatuisia, mutta aluksi erityisesti mieleen jää kylmästä sodasta kertova “The Balance Of Power,” joka sisältää partaveitsen terävää riffittelyä, temponvaihteluita ja todella aiheensa sopivan jäätävän kylmän tunnelman. ”Zero Hour” puolestaan on yhtyeen tuotannossa harvinaisen nopea kappale, joka etenee panssarivaunun lailla ja tuo oman uudenlaisen vaihtelunsa levykokonaisuuteen.

Lisäksi koko homman kruunuksi Decayingille perinteinen eeposmainen päätöskappale kuullaan nytkin. 10-minuuttinen ”Ho Chi Minh Trail” kuvailee Vietnamin sodan tunnetuinta ja Pohjois-Vietnamin presidentin mukaan nimettyä logistista systeemiä. Biisi on hieno death metal -järkäle. Sanoitusten myötä päästään aivan tapahtumien keskipisteeseen sanoman ja musiikin tukiessa hienosti toistaan.

Laulaja ja nokkamies Matias Nastolinin loistava vokalisointi on kaikissa kappaleissa ansaitusti etualalla. Miehellä on käytännössä kaksi ääntä, syvempi Karl Willets-tyylinen korina ja repivämpi hyvin paljon legendaarista Martin Van Drunenia muistuttava epätoivoinen kurlaus. Myös musiikissa mainittujen laulajien yhtyeet Asphyx ja Bolt Thrower kuuluvat, mutta Decaying on ikään kuin poiminut näistä pohjan ja rakentanut sen päälle oman tappavan miinakenttänsä.

Tämän kaltainen suhteellisen keskitempoinen ja sotaisa vanhan koulukunnan kuolometalli näin hyvin tehtynä on nykypäivänä todella harvinaista herkkua. Kun death metallin vanhat sankarit  joskus (toivottavasti vielä pitkän ajan päästä) luovuttavat, on mukava tietää että bändit kuten Decaying jatkavat soihdun kantamista korkealla.

9-/10

Ville Krannila

1.Frequent Wind
2.The Fall Of Saigon
3.Zero Hour
4.One To Conquer
5.The 38th Parallel
6.The Balance Of Power
7.Iron Curtain
8.Ho Chi Minh Trail

In Solitude – Sister (2013)

[three_fourth]Ruotsalaiseen In Solitudeen on jo debyytin jälkeen isketty kovat odotukset. Paholaisen kanssa flirttaileva ja NWOBHM-tyyliseen soittamiseen pohjautuva In Solitude julkaisi kolmannen ja menestyneimmän albuminsa vuonna 2013. Edellinen levy The World: The Flesh: The Devil (2011) väläytteli yhtyeen taitoja, vaikka levyn kaksijakoinen materiaali ei sitä kirkkainta pokaalia nostanutkaan. Yhtyeen musiikki muistuttaa kaukaisesti Mercyful Fatea sekä Ghost B.C:tä. Myös Iron Maidenin kaltaisia tuplakitarointia harrastetaan, mutta uusimmassa albumissa vähenevin määrin.

Sister albumi on painostavampi ja hidastempoisempi kuin edelliset albumit. Välillä tuntuu, että yhtye seikkailee liiankin haasteellisessa maisemissa ja kappaleet venyvät turhinkin pitkiksi. Kahdeksan kappaletta ja yksi bonusbiisi 50 minuuttiin on raskas matka, jota aika harvoin tulee kerralla läpi käytyä. Vastapuolena taas yksittäiset biisit toimivat varsin hyvin ja kun levyltä löytyy oikeastikin laadukasta materiaalia, niin In Solituden hehkutus ei tuulesta tempaistu.

Yhtyeen valovoimasin tähti on laulaja Pelle ”Hornper” Åhman, jonka äänessä on tarpeeksi potkua levyn varsin monipuolisiin kappaleisiin. Bändi muutenkin soittaa hyvin yhteen ja varsinkin kitaristien Niklas Lindströmin sekä Henrik Palmin yhteistyö koukeroissa kitarakuvioissa on ihailtavan taidokasta. Musiikista hehkuu ajoittain myös 70-luvun henki, joka vähän riitelee paholaismaisien riffien kanssa.

Levyn ehdoton hitti on nimikappale ”Sister”, jonka tarttuva riffi jauhaa taustalla ja jää ilkeästi päähän soimaan pitkäksi aikaa. Pellen tulkinta on samaan aikaan kaunista kuin voimakasta, joka tuo biisin lähes täydelliseen musiikilliseen antiin sen viimeisen ripauksen. Ainoa häiritsevä tekijä on Sister-huudot kertosäkeen aikana, jotka tuovat mieleen erään suomalaisen afrikka-hattuisen artistin. Levyn parhaimmistoon nousee myös tunnelmallinen ”A Buried Sun”, joka pitkästä kestosta huolimatta osaa uiskennella mielen syvimpiin lonkeroihin. Vauhdikkaampaa menoa tarjoillaan kappaleissa ”Pallid Hands” sekä ”Levender”.

Vaikka levy näennäisesti onkin varsin vahvaa tekoa, niin sen yleistunnelma ja biisikokonaisuudet ovat sen verran hajanaisia, että albumi ei nouse sille tasolle mihinkä se paremmalla viimeistelyllä kuuluisi. In Solitude astuu juuri niihin sudenkuoppiin, mihin tämän kokemuksen omaavan bändin ei uskoisi sortuvan. Kappaleiden pitkittäminen turhilla väliosilla ja haahuiluilla saa välillä todella turhautuneen olon. Tuotannollisesti albumi on kuitenkin vahvaa tekoa ja musiikki hengittää raikkaasti, vaikka tietty saatanallisen sävel onkin ajoittain kuultavissa. NWOBHM-fanien tämä kannattaa kyllä tarkistaa, vaikka mikään täysosuma Sister ei maailmalla olevasta hehkutuksesta huolimatta olekaan.

7 / 10

Juha Karvonen
[/three_fourth]
[one_fourth_last]
in solitude
1. He Comes 03:19
2. Death Knows Where 04:37
3. A Buried Sun 07:22
4. Pallid Hands 05:52
5. Lavender 04:53
6. Sister 05:47
7. Horses in the Ground 06:08
8. Inmost Nigredo 08:05[/one_fourth_last]

Dead Congregation – Graves Of The Archangels (2008)

[three_fourth]Kreikasta harvoin tulee vastaan yhtyeitä, jotka jaksavat kiinnostaa. Nyt poikkeuksen tekee vuonna 2004 perustettu Dead Congregation, joka sylkee tulenkatkuista vihaa esikoisalbumillaan. Kun ensi kertaa sattumoisin kuulin Graves Of The Archangels levyn, olin saman tien myyty. Mietin, että mikä helvetin bändi tämä on ja miksi en ole siitä aikaisemmin kuullut?

Dead Congregation sekoittelee taidokkaasti brutaalia jenkkidödistä sekä varhaista ruotsi death metallia. Välillä meno kuulostaa Tuckerin aikaiselta Morbid Angelilta tai jopa Immolationilta, mutta kaaos on vielä suurempaa ja nyt ei keskitytä taiteiluun, vaan vedetään täysillä päin. Bändillä on ilmiömäinen kyky niputtaa kappaleet yhteen ja finalisoida ne viiltävillä riffeillä. Tämä on riffilevy ja ehdottomasti yksi parhaista mitä vastaan on tullut. Dead Congregation kasvattaa tyylikkäät kitarakuviot semmoisiin suhteisiin, jota harvoin kuulee.

Vaikka hyökkäävät kitarat ovatkin pääosissa, niin rumputulitus sekä basso ovat hyvin kuultavissa ja tarpeeksi moderni tuotanto tekee levystä helposti kuunneltavan. Laulaja / kitaristi Anastasis Valtsanistan matala örinä on hyvin perinteistä, mutta sopii tummasävyiseen musiikkiin täydellisesti. Arvostan suuresti perinteisissä death metal yhtyeissä sitä, että riffit vaihtuvat lennosta toiseen, eikä keksitä liian hienoja väliosia. Tunnelmallisen intron jälkeen ensimmäinen varsinainen kappale ”Hostis Humani Generis” on hyökkäävästä sävellystyylistä hieno esimerkki.

Bändi jakelee myös demonisen hienoja kitaraleadeja ja squealeja, jotka tuovat ripauksen modernisuutta. Tasaisesta materiaalista nostan esille murhaavan ”Vanishing Faithin”, joka on kappaleena yksi genren parhaimpia. Biisissä yhdistyvät juuri ne palikat, mistä kunnon death metal on tehty. Vaikka välillä happea otetaan, niin hidastelut eivät kestä liian pitkään ja paluu paloitteluun tehdään silmänräpäyksessä.

Graves Of The Archangels nauttii kulttisuosiota pienemmissä piireissä ja on arvostelumenestys. Tämä on ehdottomasti levy joka pitää jokaisen death metal fanin omistaa. Murskaava ja jyräävä yleisote saa seurakseen rituaalimaisia tunnelmia, jotka kuljettavat kuuntelijan entistä syvemmälle kohti helvettiä. Yleensä täyden kympin levyt vaativat vuosien sulattelun ja lähellä on, etten levylle täysiä pisteitä anna. Kertokoon se teille jotain levyn tasosta. Amen!

9½/ 10

Juha Karvonen
dead

[/three_fourth]
[one_fourth_last]
dead
Martyrdoom 5:31
Hostis Humani Generis 3:12
Morbid Paroxysm 2:44
Vanishing Faith 3:40
Voices 4:43
Graves Of The Archangels 8:04
Subjugation 1:10
Source Of Fire 5:01
Teeth Into Red 9:27[/one_fourth_last]

Volbeat – Guitar Gangster & Cadillac Blood (2008)

[three_fourth]Tanskalainen Volbeat ampaisi koko kansan tietoisuuteen viimeistään kolmannella albumillaan nimeltä Guitar Gangsters & Cadillac Blood. Kahden edellisen levyn toimesta tehdyt kiertueet nostivat yhtyettä yhä suurempaan suosioon. Ensimmäisen kerran Volbeatiin törmäsin Helsingin jäähallilla vuonna 2008 kun olivat lämppäämässä Megadethia. Se keikka teki suuren vaikutuksen ja yhtyeen livekuntoa on tullut todistettua tämän jälkeen useamman kerran.

Edellinen albumi Rock The Rebel / Metal The Devil (2007) oli suuri menestys ja fanit odottivat kieli pitkällä uutta materiaalia. Ilmestyttyään Guitar Gangsters & Cadillac Blood nousikin Suomessa heti listakärkeen. Singlejä julkaistiin useampia ja Volbeat siirtyi pikkuhiljaa klubeilta suuremmille areenoille ja päätähdeksi.

Volbeat otti kolmannella levyllä vielä suuremman askeleen kohti populaarimusiikkia. Vaikka levyllä löytyykin tiukempia biisejä, niin soundeiltaan ja yleisolemukseltaan albumi on siistimpi kuin kaksi edellistä. Myös kontrasti kappaleiden välillä on suurimmillaan. Albumilta löytyy Volbeatin mittakaavassa niinkin huonot kappaleet kuin ”Broken Man And The Dawn” sekä ”Find That Soul”. Levyltä julkaistu ensimmäisen single ”Maybelenne I Hofteholder” on myös toisen singlebiisin ”Hallelujah Goatin” kanssa surullisen keskinkertaisia, vaikka jälkimmäisessä ihan kivaa riffipoljentaa esiintyykin.

Onneksi kumminkin 14 kappaleesta löytyy sitä takuuvarmaa hittiä, joista parhaimmistoa edustaa duettona Pernille Rosendahlin (The Storm) kanssa vedetty ”Mary Ann`s Place”, jossa palaset loksahtavat paikoilleen suoremman runttauksen sekä herkempien osuuksien välillä. Iloisempaa ja reippaampaa sävellystä tarjoilee 50-luvulle peilaava ”Back To Prom” tai rytmikäs ja hyvän kertosäkeen omaava ”We”. Tähän kun lisätään vielä Metallicalle velkaa oleva riffijyrä ”Wild Rover of Hell” sekä raskaita osioita ja melodioita yhdistelevä ”Still Counting” niin levy alkaa olemaan hyvissä kantimissa.

Guitar Gangster & Cadillac Blood on omissa kirjoissani Volbeatin heikoin tekele, mutta ei sitä voi huonoksi moittia. Vaikka muutamat täydelliset ohilaukaukset vedetäänkin, niin kokonaisuus on kumminkin paremman puolella. Yhtyeen soundi on miellyttävää ja tämäntyylistä musiikkia jaksaa kuunnella, vaikka skip-nappi tuleekin tällä levyllä tutuksi. Lakerikengät jalkaan ja rasvaa tukkaan, bileet Volbeatin tahdissa voi alkaa.

8- / 10

Juha Karvonen

[/three_fourth]

[one_fourth_last]

volbeat

1. Intro/End Of The Road
2. Guitar Gangsters & Cadillac Blood
3. Back To Prom
4. Mary Ann’s Place
5. Hallelujah Goat
6. Maybelenne i Hofteholder
7. We
8. Still Counting
9. Light A Way
10. Wild Rover Of Hell
11. I’m So Lonely I Could Cry
12. A Broken Man And The Dawn
13. Find That Soul
14. Making Believe (Bonus track)[/one_fourth_last]

Sepultura – Kairos (2011)

[three_fourth]Sepultura oli vuonna 2011 täysin erilainen yhtye kuin 80-luvun lopulla, milloin yhtyeeseen ensikertaa tutustuin. Historiaa on turha enää käydä lävitse, mutta Chaos A.D.:n jälkeinen aika ja laulaja Max Cavaleran poislähtö ajoi yhtyettä koko ajan kaueammaksi itsestäni. Vaikka karismaattinen Derrick Green oli oikea mies astumaan suuriin saappaisiin, niin jotenkin yhtyeen musiikillinen suuntaus meni väärään suuntaan. Greenin aikakauden albumeista ensimmäistä kertaa pysähdyin kunnolla vasta Kairoksen kohdalla, sitä ennen julkaistut albumit suhahtelivat vuosien aikana ohitse vailla minkäänlaisia tuntemuksia.

Sanon suoraan, että odotukset Kairosta kohtaan olivat täysin nollassa. Ensikuuntelut olivat kuitenkin positiivisia ja levyyn oli helppo päästä sisälle. Yhtye oli ottanut isoja askeleita kohti 90-lukua. Riffit ovat levyllä hyvin sepulturamaisia ja pilkahdukset thrash-aikakaudesta puskevat ajoittain esille. Albumi on hyvin rytmikäs ja monet biisit pohjautuvat suoraan toistoon. Sanoitukset käsittelevät aikaa ja aikamatkoja tehdään tulevaisuuteen kuin myös historiaan.

Vaikka Kairos onkin turvallisen tutun kuuloinen, niin myös albumin heikkoudet tulevat esille mitä pidemmälle levylle edetään. Kappaleita on 15 ja bonusversiossa vielä kaksi lisää. Vaikka nyansseja, groovea ja paikoin erinomaista menoakin löytyy, niin levy tuntuu liian pitkältä ja surkeat väli-introt sotkevat kokonaisuutta. Aavistuksen tasapaksusta materiaalista nousee kumminkin kappaleita ylitse muiden, jotka saavat albumin kokonaisuuden paremman puolelle.

Levyn toinen kappale ”Kairos” kunnioittaa Chaos A.D.:n perintöä ja hienosti sen tekeekin. Biisi groovaa tahdikkaasti ja Greenin vahva tulkinta istuu kappaleeseen täydellisesti. Tahtia kiristellään seuraavan kappaleen ”Resentlessin” aikana. Yksinkertaisen sahausriffin saattelemana uppoudutaan myös syvemmälle Sepulturan hienojen melodioiden maailmaan. Vähän ihmeellisesti levyn alkupuolelle sijoitettu Ministry coveri ”Just One Fix” potkiikin sitten oikein kunnolla.

Levyn runttauslinjaa jatketaan ”Dialogin” sekä ”Maskin” tahdissa ja kyllähän ne toimivat, vaikka suhteellisen pienien rajojen sisällä liikutaankin. Vielä kauemmaksi historiaan matkustetaan thrash-rutistuksen ”No One Will Standin” voimin. Vaikka kappaleen sävellys ei päätä huomaa, niin biisin yltiöpäinen kaahaus tuo levylle tarvittavaa vaihtelua. Bonusbiiseistä Prodigyn ”Firestarter” on mielestäni järjetön veto, joka ei tee kunniaa edes alkuperäiselle versiolle.

Kairos on parasta Sepulturaa siten Chaos A.D.:n. Tuottaja Roy Z. on tehnyt hyvää työtä ja kyllähän Kairos kuulostaa Sepulturalta itseltään. Soundit ovat raskaat ja jopa kireät, jotka tuovat musiikkiin tarvitsemaansa dynamiikkaa. Derrick Green saa kumminkin kunniamaininnan laulustaan. Nyt olisi viimeistään aika nostaa Green sille jalustalle mille hän kuuluu. Vaikka albumi ei Sepulturan kärkikolmikkoon mahdukaan, niin kyllä Kairosta voi vahvasti suositella alaan vihkiytyneille hevareille. Ja yksi asia on varma, nimittäin niskasärky!

8- / 10

Juha Karvonen
[/three_fourth]
[one_fourth_last]

sepultura

1. Spectrum (4:03)
2. Kairos (3:37)
3. Relentless (3:36)
4. 2011 (0:30)
5. Just One Fix (Ministry cover) (3:33)
6. Dialog (4:57)
7. Mask (4:31)
8. 1433 (0:31)
9. Seethe (2:27)
10. Born Strong (4:40)
11. Embrace the Storm (3:32)
12. 5772 (0:29)
13. No One Will Stand (3:17)[/one_fourth_last]

Samael – Reign Of Light (2004)

[three_fourth]Sveitsiläinen Samael on perustettu jo 1987. Alkujaan black metallin polkuja kulkenut yhtye hiljalleen kehitteli musiikkiaan kohti konemaisempaa metallia, jonka kulminaatiopisteenä voi pitää vuonna 2004 ilmestynyttä Reign of Lightia. Albumi jatkaa siitä mihin edellisellä levyllä Eternalilla (1999) jäätiin, mutta tekee asiat vielä paremmin ja vakuuttavammin. Yhtyeen konemainen yleissoundi yhdistettynä itämaisilla teemoilla ja raskailla kitaroilla osuu niin hyvin yhteen, että albumin menestystä ei voi pitää ihmeenä. Moniulotteiseen musiikkiin kun yhdistetään Vorphin aavistuksen konemainen kähinä sekä erittäin tarttuvat kertosäkeet niin ei voi kuin istua tyytyväisenä reilun 40 minuuttisen matkan kohti valoa.

Reign Of Lightia on vaikea verrataan mihinkään muuhun levyyn tai yhtyeeseen, koska albumin musiikillinen anti on sen verran poikkeava muista alan yhtyeistä. Ehkä kaukaisia viitteitä voi hakea Rammsteinista, mutta Samaelin sävellystyöt ovat sen verran monimuotoisempia, että tämäkin vertaus tuntuu Samaelia kohtaan väärältä.

Levyllä käytössä oleva rumpukone istuu majesteettisiin kitaravalleihin täydellisesti yhteen. Ja kun tähän lisätään vielä hyvin pinnalla oleva basso ja lumoava kosketintyöskentely niin musiikillinen harmonia on täydellistä. Levyn kappaleista voi nostaa esiin tarttuvan ”Inch`allahin”, joka biisinä oli yksi vuoden 2004 parhaimpia. Kertosäe on omalla tapaa koskettava ja kaunis, mutta vastakohtaisesti heavy metallia polveilevan raskas. Toinen biisi jonka nostan levyltä on itämaisia tunnelmia sisältävä ”Heliopolis”, jonka raskaat riffit ja Vorphin hieno laulutyöskentely vie kappaleen erittäin korkealle tasolle. Suomikin on albumilla mukana Sami Yli-Sirniön sitaroinnin myötä ja mainitaan Suomen pääkaupunki Helsinkikin yhdessä kappaleessa.

Samaelin Reign Of Light on niin poikkeava levy, että jo sen takia siihen kannattaa tutustua. Omassa tuttavapiirissä levy on saanut suurtakin suosiota, vaikka musiikkimaku ei kovin raskaan hevin puolella olisikaan. Biisit ovat harvinaisen tarttuvia ja hyvin sovitettuja, joihin on helppo lähestyä. Konemainen yleistunnelma voi aluksi tuntua vieraalta, mutta jos annat aikaa niin levy tempaisee mukaansa ja palkitsee kuuntelijaa ainutlaatuisella tavalla. Vaikka muutama heikompi biisi levylle on eksynyt, niin kokonaisuus tuottaa euforiaa, jota harvoin tämäntyylisessä musiikissa kokee.

8 ½ / 10

Juha Karvonen
[/three_fourth]
[one_fourth_last]
samael
1. Moongate (3:30)
2. Inch’Allah (3:30)
3. High Above (3:57)
4. Reign Of Light (3:50)
5. On Earth (4:03)
6. Telepath (3:35)
7. Oriental Dawn (4:24)
8. As The Sun (3:39)
9. Further (3:59)
10. Heliopolis (3:56)
11. Door Of Celestial Peace (4:05)[/one_fourth_last]

Black Star Riders julkaisee kakkosalbuminsa helmikuussa

Thin Lizzyn perintöä jatkava Black Star Riders julkaisee toisen albuminsa ”The Killer Instinct” helmikuussa. Tässä maistiaisena singlenä julkaistu nimibiisi:

 

Mainos

Viimeisimmät:

The Smashing Pumpkins saapuu Suomeen

Tiedote 10.2.2025 Kaikkien aikojen ikonisimpiin vaihtoehtorockyhtyeisiin lukeutuva The Smashing Pumpkins saapuu Suomeen The Aghori -kiertueensa merkeissä. Yli 30 miljoonaa albumia maailmanlaajuisesti myynyt bändi nähdään Helsingin...

Seuraa

21,666FanitTykkää
2,794SeuraajatSeuraa
177SeuraajatSeuraa
0TilaajatTilaa