Koti Blogi Sivu 1701

Bruce Dickinson – Omaelämäkerta. What does this button do? (2017)

Täytyy sanoa, että enpä muista mitään toista kirjaa odottaneeni yhtä kovasti kuin Bruce Dickinsonin vastikään ilmestynyttä omaelämäkertaa. Odotus toden teolla palkittiin.

Ennakkoon annettiin ymmärtää, että luvassa ei ole skandaalipaljastuksia, ei viinalla läträystä, ei huumehörhöilyä, ei bändärisekoiluja eikä Dickinsonin kodin sisäisiä asioita. Mitä ihmettä sitten voisi olla tarjolla? Näitä edellä mainittuja asioitahan bändihistoriikit ja muusikoiden elämäkerrat yleensä suorastaan pursuavat ja ne tuntuvat lukijoita kiinnostavan. Toki näitä rahan ja kuuluisuuden mukanaan tuomia edellä mainittuja ”työsuhde-etuisuuksia” sivumennen kirjassa käsitelläänkin – ei nuori Iron Maiden –miehistö 80-luvulla ollut mikään poikkeus – , mutta ne eivät ole pääosassa ja se on suorastaan loistava asia. Sen sijaan kirja luo inhimillisen ja lämpimän kuvauksen siitä, kuka on Bruce Dickinson ja miksi hänestä vuosikymmenten muovaamana on tullut se Bruce Dickinson, jona me hänet vuonna 2017 olemme oppineet ”tuntemaan”. Jonkun mielestä ehkä tylsää, mutta allekirjoittaneen mielestä todella mielenkiintoista. Eikö näitä törkytehtaita ja heroiinipäiväkirjoja ole luettu jo aivan tarpeeksi.

Kirjan tarinointi alkaa Dickinsonin lapsuudesta ja etenee kronologisesti ja luontevasti eri elämänvaiheiden läpi. Lukijalle avataan nuoruusvuosien opiskelut miekkailuineen, bändikuvioiden mukaan tulo, Samsonin sekoiluvuodet, Iron Maidenin suuren menestyksen ja hiljaisen hiipumisen aika, lentoinnostuksen herääminen, sooloura ja odotettu paluu Maideniin ja kirkkaisiin parrasvaloihin. Kirjan loppupuoli on omistettu voitetun syöpätaistelun intensiiviselle kuvaukselle.

Kirja välittää Dickinsonista kuvan intohimoisena, älykkäänä ja hetkeen tarttuvana miehenä. Kaikkea on tullut kokeiltua 59 ikävuoteen mennessä. Ylilyöntejä ja virheitäkin on tullut matkan varrella tehtyä, mutta kuten hän kirjan lopputeksteissä toteaa, mitään hän ei menisi jälkikäteen muuttamaan tai tekemättä jättämään. Jälkeen päin häntä ei kaduta lähtö Iron Maidenista 1990-luvulla, vaikka pitempään sulateltu lähtöpäätös konkretisoituikin hetken mielijohteesta. Soolobändillään Dickinson lähti keikalle keskelle sotaa Sarajevoon miettimättä liikaa matkan vaaroja. Ensiksi matkalle kysytyt Metallica ja Motörhead olivat kieltäytyneet, mutta Dickinson ei kieltäytynyt. Bruce Dickinson vaikuttaa olevan kaikki tai ei mitään-periaatteella elävä mies ja välillä osutaan maaliin ja välillä ammutaan ohi. Jälkeen päin ei kuitenkaan murehdita. Tehty mikä tehty.

Kirjan kieli ja teksti ovat miellyttävää lukea. Dickinson sävyttää tarinointiaan sarkasmilla, itseironialla ja mustalla huumorilla. Itseänsä ja elämää ei tule ottaa turhan vakavasti. Esimerkiksi omalle keikkahabitukselleen ja -vaatteilleen mies nauraa avoimesti. Myös mukana kulkevat henkilöt saavat osansa kuittailusta ja eritoten alkuvuosien tuottajavelho Martin ”Marvin” Birch saa erityisen lämminhenkisen käsittelyn. Tulee tunne, että olisipa mukava päästä miehen kanssa juttusille ihan kasvotusten. Tosin siinä tilanteessa saattaisivat jauhot mennä suuhun, joten ehkä parempi nauttia sanailusta kirjan sivuilta.

 

 Kirjan kuvitukseen olen hiukan pettynyt, sillä lähes kaikki kuvat olivat entuudestaan lehtien sivuilla tai muissa yhteyksissä nähtyjä. Tällä seikalla ei kuitenkaan suurta merkitystä ole. Keskiössä on tarina ja se kantaa etukannesta takakanteen. Itselleni Bruce Dickinson on yksi nuoruusajan suurista esikuvista ja vielä keski-ikäistyvänäkin pidän miehen tapaa elää erittäin innostavana. Tästä voisi pienemmässä mittakaavassa ihan jokainen meistä ottaa mallia. Elämä on liian lyhyt mietittäväksi liikaa tai murehdittavaksi menetettyjä mahdollisuuksia. Parempi tarttua härkää sarvista ja tehdä se, mitä haluaa tehdä eikä surkutella jälkeen päin, kun ei tullut tehtyä.

Bruce Dickinsonin Omaelämäkertaa voi suositella aivan kenelle tahansa riippumatta siitä, onko lukija Dickinson- tai Iron Maiden –fani. Sujuvaa kerrontaa, värikkäitä tapahtumia ja huumoria sisältävä kirja on helpohkoa luettavaa sellaisellekin, joka ei miehen elämään ja vaiheisiin ole aiemmin perehtynyt. Itselleni kirja oli yksi kuluvan vuoden kohokohdista ja siinä harmittaa ainoastaan se, että se on nyt luettu. Toivotaan, että saamme nauttia miehen edesottamuksista vielä pitkään ja seuraava mahdollisuus nähdä Dickinson elävänä tositoimissa Suomen kamaralla on ensi toukokuussa, kun Iron Maiden keikkailee tasavallan pääkaupungissa. Sitä odotellessa kehottaisin kävelemään kirjakauppaan ja hankkimaan tämän kirjan, jos et vielä ole sitä tehnyt.

Teemu Kuosmanen

Olutarvio: Tornion Panimon Sonata Arctica Arctic Lager

Sonata Arctica liittyy omaa olutta julkaisseiden bändien joukkoon tällä Tornion Panimolla toteutetulla Arctic Lagerilla.

Päivittäistavarakauppojen nykyiseen maksimivahvuuteen valmistettu olut lupailee tölkissään arktisia, viileitä, virkistäviä ja humalluttavia hetkiä. No mikä ettei. Oluttyylinä tällainen lager on tietysti kaikille tuttu. Neljä raaka-ainetta – vesi, ohramallas, humala ja hiiva.

Sonata Arcticaan itseltäni löytyy myös varsin henkilökohtaiset siteet. Yhtye oli ehkä suosikkibändini teini-ikäisenä ensimmäisen levyn (”Ecliptica” 1999) aikaan ja muistan nähneeni heidät livenä Köyliön Lallintalolla vielä silloin, kun vokalisti Tony Kakko soitti itse koskettimia. Armeijassa tuvassamme soi monesti silloin tuore ”Silence” (2001), jonka balladien tahdissa me silloin niin kovin nuoret sällit muistelimme kotona odottavia tyttöystäviämme. Yhteinen taipaleemme katkesi kuitenkin kolmannen levyn jälkeen (”Winterheart’s Guild” 2003) musiikkimakuni muuttuessa eri suuntaan. Nämä kolme ensimmäistä levytystä ovat joka tapauksessa sellaisia nuoruusajan klassikoita, joihin palaan aina silloin tällöin uudelleen.

”Sulje silmät ja koe revontulet, tunne ensilumen raikkaus suussasi…”

Kultainen ja hieman kuparivivahteinen olut kaatuu lasiin melko kirkkaana. Oluen ylle rakentuu kaunis kestävä vaahto. Tuoksu on lagerille hyvin tyypillisesti varsin neutraali, mutta kuitenkin peruslageria tuntuvasti runsasmaltaisempi. Tuo ohramaltaiden tuoksu on leipäinen ja paahdetun leivänkuorimainen ja humalista tulee siihen päälle mukavasti kukkaista sekä yrttimäistä aromikkuutta. Melkein kuin peruslagerin tuoksu siis, mutta kaikki elementit nousevat esiin voimakkaammin ja runsaammin. Maku jatkaa samaa rataa ja oluella on hieno, melko täyteläinen suutuntuma pehmeillä hiilihapoilla. Alkumaussa on maltaan leipäisyyttä ja makeutta, jonka lopun tasapainottava katkerohumalointi pyyhkäisee sivummalle, johdatellen oluen katkeran kuivuvaan ja hieman ruohoisen yrttimäisen humalaiseen jälkimakuun. Aika oppikirjamainen suoritus hieman tuhdimman ja runsasmakuisemman lagerin saralla. Toimivia perusoluen makuja ilman mitään kikkailuja, ja mikä tärkeintä, erittäin laadukkaalla toteutuksella. Raikas ja runsasmakuinen lager Tornion Panimolta. Pohjoisen panimolta pohjoisen bändille – toimii!

”Runsasmaltainen, pehmeän raikas lager”

ARVOSANA: 8+

Panimo: Tornion Panimo, Tornio
Oluttyyli: Vaalea Lager
Alkoholipitoisuus: 5,5%
Saatavuus: Kaupat (Ostopaikka: Citymarket Rauma, 2,99€/0,5l)

Teksti ja olutkuvat: Harri MetsäjokiReittausblogi

Metalliluola tekee yhteistyötä oluiden osalta raumalaisen Harri Metsäjoen kanssa. Harri on olutharrastaja, joka on harrastanut vuodesta 2008 alkaen. Vuonna 2009 mukaan astuivat olutarviointi ja laajempi syventyminen oluen valmistukseen, sekä historiaan. Lempioluttyylejä ovat Imperial Stout, India Pale Ale, Barley Wine ja luostarioluet, joita myös keräilee kellariin ikäännytystarkoituksella (poislukien India Pale Alet, jotka nauttii mahdollisimman tuoreena). Valittiin vuoden olutarvioijaksi vuosina 2010, 2011, 2012 ja 2013 Olutopas.info -verkkoyhteisön avoimella yleisöäänestyksellä.

Sólstafir Suomeen marraskuussa kolmelle klubikeikalle

SÓLSTAFIR SUOMEEN MARRASKUUSSA KOLMELLE KLUBIKEIKALLE

Islantilainen Sólstafir palaa marraskuussa Suomeen kolmen klubikeikan voimin. Kotimaansa jylhästä ja mystisen kauniista luonnosta inspiraationsa ammentava kokoonpano kuuluu kiistatta nykypäivän omaleimaisempiin metalliyhtyeisiin venyttäen genrerajoja tummasävyisellä ja intensiivisellä musiikillaan. Laulaja-kitaristi Aðalbjörn Tryggvasonin johdattama nelikko nähdään Tampereen Klubilla sunnuntaina 25. marraskuuta ja heti seuraavana iltana Jyväskylän Lutakossa, josta matka jatkuu Joensuun Kerubiin tiistaiksi 27. marraskuuta.

Yli kaksi vuosikymmentä operoinut reykjavikilaisyhtye on pitkän uransa aikana kulkenut yhä kauemmaksi alkuaikojensa black metal -vaikutteista liukuen musiikillisesti ambientin ja post-metallin välimaastossa maustaen sekoitustaan myös psykedelialla sekä maanläheisellä rockilla. Vuonna 2002 ilmestyneen debyytin ”Í Blóði og Anda” jälkeen uudistumiskykyinen yhtye on julkaissut yhteensä kuusi pitkäsoittoa, joista viimeisimpänä on toukokuussa 2017 ilmestynyt ”Berdreyminn”. Albumi on kirvoittanut edeltäjiensä tavoin ylisanoja kuulijoissaan nousten mm. Inferno-lehden kyseisen vuoden top 10 -albumilistalle.

Suomalaisyleisön rakastama yhtye nähtiin maassamme edellisen kerran täyteenpakatulla Tavastialla marraskuussa 2017. Keikkojen ennakkoliput tulevat myyntiin Lippupisteessä, Tiketissä sekä kunkin keikkapaikan omissa lipunmyyntikanavissa keskiviikkona 8. elokuuta klo 9 alkaen.

SÓLSTAFIR (ISL)

Su 25.11. TAMPERE, Klubi
Liput Tiketistä alk. 24,50€
Ma 26.11. JYVÄSKYLÄ, Lutakko
Liput Lippupisteestä alk. 24€ (+mahd. toimituskulut)
Ti 27.11. JOENSUU, Kerubi
Liput Lippupisteestä ja Tiketistä alk. 21,50€ (+mahd. toimituskulut)

Mind Abduction – Comet (2018)

Raumalainen Mind Abduction palasi levynjulkaisutalkoisiin neljän vuoden tauon jälkeen, kun positiivisen vastaanoton saaneelle debyytille (”Monolith” 2014) siunaantui seuraaja kesäkuussa. Bändin musiikkityylin kategoriointi ei ole helppoa, sillä mukana on vaikutteita laajalti aina rockista raskaampaan ja progressiivisempaan metalliin.

”Comet” ei ole helppo levy ja ensimmäisten kuunteluiden perusteella materiaali tuntuu työläälle, jopa mitäänsanomattoman heikolle. Siellä täällä on pientä tarttumapintaa, mutta kokonaisuudesta ei saa kiinni millään. Albumi tarvitsee paljon aikaa ja useita kuuntelukertoja, jotta kappaleisiin pääsee sisään toden teolla.

Vaivannäkö palkitaan, sillä biisit alkavat hengittää kärsivällisen kypsyttelyn jälkeen ja erityisesti albumin alkupäästä löytyy vahvoja hetkiä. Lyhyen intron jälkeen starttaava ”Spring” esittelee levyn raskainta osastoa nopeamman ja progressiivisen otteen saattelemina. ”Wavelenghts” tuo mukaan hyviä kitara -sekä laulumelodioita ja levyn nimibiisi on avauspuolen ehjin kokonaisuus, kappaleen noustessa levyn parhaimmistoon.

Toisella puolikkaalla vauhti hyytyy ja hyvä draivi katoaa. Sävellykset eivät enää herää samalla tavoin eloon, kuin alussa ja materiaali jää sieluttomaksi. Levyn päättävä ”The Fields” korjaa tilannetta ja kokonaisuus jää plussalle.

Bändin tiimipeli kuulostaa levyllä toimivalle, vokalisti Tuomas Peren noustessa koneiston vahvimmaksi osaksi. Kyseessä on vahva tulkitsija, joka pystyy tuomaan eloa ryhmän kappaleisiin. Mieheltä taipuu tumman pehmeä rock-ilmaisu örinän ohessa ja rankemmasta ulosannista mieleen tulee In Flamesista tuttu Anders Fridén.

Parhaimmillaan ”Comet” tarjoaa hyvää taustamusiikkia ja esimerkiksi levyn parhaaksi vedoksi nousevan päätösbiisi ”The Fieldsin” aikuisrockiin nojaava lähestymistapa jää mieleen. Muun materiaalin seassa on liikaa harhailevaa tyhjäkäyntiä, joka rikkoo kokonaisuutta, eikä albumista saa irti niin paljoa kuin bändin potentiaali sallisi.

6½/10

Miika Manninen

  1. Welcome
  2. Spring
  3. Wavelenghts
  4. Comet
  5. Blindfold
  6. Streams
  7. Ocean of Stone
  8. The Fields

Loppuunmyydyn SaariHelvetin jälkeen koittaa TalviHelvetti!

kuva: Carolin Büttner

Tiedote 6.8.2018

Loppuunmyydyn SaariHelvetin jälkeen koittaa TalviHelvetti!

Menneenä lauantaina 4. elokuuta Tampereen Viikinsaaressa soinut SaariHelvetti oli loppuunmyyty. Kaupungin raskaimpaan festivaaliin otti osaa 2400 synkeän iloista tuiman musiikin ystävää.

– SaariHelvetti oli jälleen erittäin onnistunut ja hyväntuulinen musadiggareiden kohtaaminen. Esiintyjät antoivat kaikkensa ja sen huomasi myös yleisöstä: jengi viihtyi Tampereen kesäkeitaassa Pyhäjärven keskellä paremmin kuin koskaan, promoottori Rowan Rafferty kertoo.

SaariHelvetin ehdoton pääesiintyjä oli Suomen industrial metal -keisari Turmion Kätilöt, joka laittoi Viikinsaaren maaperän notkumaan. Sen lisäksi Tampereen lauantaissa koettiin mm. ukrainalaisen Jinjerin vahva esitys, hollantilaisen Carach Angrenin hurmeinen ja synkkä show sekä tamperelaisen Huoran punkiin päin kallellaan oleva iskevä akti.
SaariHelvetti tarjoaa aina rankkuutta laajasti ja monessa muodossa.

Tulikuumaa tavaraa luvassa myös talvella!

SaariHelvetin menestys poikii helvetillistä tulta ja tappuraa myös talvella. Ensimmäinen TalviHelvetti-tapahtuma järjestetään Tullikamarin Pakkahuoneella ja Klubilla perjantaina 11. tammikuuta 2019.

Kuuran ja lumen keskelle Tampereelle saapuvat Turmion Kätilöt, Fear of Domination, Medeia, Nicole, Bloodred Hourglass ja King Satan, joten luvassa on tulikuumaa tavaraa keskellä kylmintä ajanjaksoa.

Ennakkomyynti TalviHelvettiin alkaa keskiviikkona 8. elokuuta Tiketissä ja Lippupisteessä.

TalviHelvetti
pe 11.1.2019 Tampere
Pakkahuone & Klubi

Turmion Kätilöt
Fear of Domination
Medeia
Nicole
Bloodred Hourglass
King Satan

Liput alk. 28 e Tiketistä ja Lippupisteestä.
Ennakkomyynti alkaa ke 8.8.2018.

Yhdysvaltalaisyhtye Shinedown joulukuussa Helsingin The Circukseen

Tiedote 6.8.2018

Yhdeksi Yhdysvaltojen seuratuimmista rockbändeistä kasvanut Shinedown saapuu joulukuussa Suomeen. Uuden albumin keväällä julkaissut floridalaisyhtye esiintyy The Circuksessa, Helsingissä, lauantaina 1. joulukuuta. Lämppäreinä esiintyvät yhdysvaltalainen Starset sekä brittibändi Press To MECO. Lipunmyynti keikalle käynnistyy torstaina 9. elokuuta Ticketmasterissa.

Yli 10 miljoonaa levyä maailmanlaajuisesti myynyt Shinedown lukeutuu Yhdysvaltojen isoimpien raskaan rockin yhtyeiden joukkoon. Bändi on iskenyt kultasuoneen tarttuvilla hiteillään, joista peräti 12 kappaletta on noussut Billboard Mainstream Rock -listan kärkeen. Shinedown julkaisi kuudennen albuminsa ”Attention Attention” toukokuussa, ja se nousi julkaisuviikollaan Top Rock Albums-, Hard Rock Albums- ja Alternative Albums -listojen ykköseksi. Pian levynjulkaisun jälkeen yhtye suuntasi yhteiskiertueelle Five Finger Death Punchin kanssa, ja parhaillaan bändi kiertää Yhdysvaltoja Godsmackin kanssa.

KEIKKA:
Shinedown (USA)
+ Special Guests: Starset (USA), Press To MECO (UK)
La 1.12.2018 The Circus, Helsinki
Ovet klo 20, ikäraja K-18

LIPUT:
Myyntiin to 9.8.2018 klo 9
Palvelumaksuineen alkaen 38 euroa Ticketmasterista

Iron Maiden vastannut ex-laulajan haasteeseen kahden ensimmäisen levyn sanoituksista

Iron Maiden on brittiläisen Ham & High -lehden mukaan lähettänyt oikeusistuimelle virallisen vastineen entisen laulajansa Dennis Wilcockin haasteeseen kahden ensimmäisen levyn sanoituksista. Yhtye myöntää samalla, että ”Charlotte The Harlot” –kappaleen sanat ovat basisti Steve Harrisin eivätkä alkuperäisten krediittien mukaisesti kitaristi Dave Murrayn käsialaa. Willcockin osuus jäi bändin mukaan ainoastaan kahden sanan muuttamiseen kyseisessä biisissä sekä kolmeen sanaan ”Prowler” –biisissä. Yhtye kiistää muut laulajan väitökset ja kyseenalaistaa Willcockin muistin 40 vuoden takaisista tapahtumista:

He was, when he was a member of Iron Maiden, notorious for forgetting lyrics for the band’s songs, or missing out words, or singing the wrong words. He even had to sing from lyric sheets at live performances. Accordingly it is implausible that Mr. Willcock can now remember lyrics he allegedly wrote some 40 years ago.

Willcockin mukaan kappaleet ”Iron Maiden”, ”Charlotte The Harlot”, ”Prowler”, ”Phantom Of The Opera” sekä ”Prodigal Son” ovat hänen alkuperäisiä sanoituksiaan. Haaste kohdistuu biisien kirjoittajiin Harrisiin sekä Murrayhin. Korvausvaatimusten takana on sama manageri Barry McKay, joka sopi edellisen ”Hallowed Be Thy Nameen” liittyneen kiistan summalla, joka eri osapuolten lausuntojen mukaan vaihteli 100 000 – 900 000 punnan välilla (113 000 – 1 020 000 euroa).

Dennis Willcock

Willcock vaatii kahden miljoonan punnan (n. 2,27 miljoonaa euroa) korvauksia menetetyistä rojalteista. Mies lauloi Iron Maidenissa kahden vuoden ajan 1976-1978. Hänen paikkansa otti kahdella ensimmäiselle albumilla vaikuttanut Paul Di’Anno. Willcock siirtyi myöhemmin mainosalalle. Hän ei oman kertomansa mukaan ole lähes 40 vuoden aikana kuunnellut lainkaan entisen yhtyeensä materiaalia, joten varkaus paljastui miehelle vasta nyt.

Lisää aiheesta voi lukea linkistä.

Lähde: Ham & High

Primal Fear julkaisi uuden musiikkivideon ”The Ritual”

Primal Fear julkaisi kesän kunniaksi lisää perinteistä heavy metallia uuden musiikkivideon ”The Ritual” muodossa. Biisi löytyy yhtyeen elokuussa ilmestyvältä ”Apocalypse”-levyltä.

10.8.2018 ilmestyvä ”Apocalypse” on ennakkotilattavissa linkistä.

Disc: 1
1. Apocalypse
2. New Rise
3. The Ritual
4. King of Madness
5. Blood Sweat & Fear
6. Supernova
7. Hail to the Fear
8. Hounds of Justice
9. The Beast
10. Eye of the Storm
11. Cannonball
12. Fight Against All Evil
13. Into the Fire
14. My War is Over

Disc: 2
1. King of Madness (Video)
2. The Ritual (Video)
3. Making of Apocalype

Lähde: Frontiers

Metallifanitus ei kysy ikää – vanhukset karkasivat vanhainkodista Wackeniin!

Kuvituskuva. (Wacken Oper Air 2017).

Saksassa järjestettävä Wacken Open Air – festivaali sai kaksi poliisien etsimää iäkkäämpää vierasta.

Saksalainen Deutsche Welle -lehti uutisoi kahdesta karkulaisesta, jotka olivat päätyneet Wacken Open Air festivaaleille. Asian uutiskynnystä nostaa se, että iäkkäät herrasmiehet olivat karanneet vanhainkodista. Vanhainkodin työntekijät olivat huomanneet, että kaksi henkilöä uupuu ja paikalle kutsuttiin poliisit selvittämään asiaa. Myöhemmin aamuyöllä kellon kolmen aikaan varttuneemmat metallifanit olivat löytyneet Wackenin festivaalialueelta. Poliisit saattoivat karkulaiset turvallisesti takaisin vanhainkotiin.

Wacken Open Air järjestetään vuosittain Saksassa, Wackenin kylässä. Tapahtuma kerää päivittäin kymmeniä tuhanseja metallifaneja ympäri maailmaa. Kahdeksalla lavalla nähtiin tänä vuonna neljän päivän aikana yli 150 yhtyettä. Tapahtumaan on myynnissä vain koko festivaalin käsittävä lippu, eli monista tapahtumista poiketen erillisiä päivälippuja ei ole lainkaan saatavana.

Lähde: Blabbermouth, Deutsche Welle 

 

Teuras – III (2018)

Vuonna 2013 perustettu lappeenrantalainen black metal -yhtye Teuras on jälleen asian äärellä. Bändin kolmas albumi on nimetty ytimekkäästi roomalaisnumeroin ”III”. Levy jatkaa luonnollista kehityspolkua pari vuotta julkaistulle ”Winterreich”-albumille.

Vajaa 40-minuuttinen albumi antaa kuuntelijalle heti alkuhetkistä lähtien suhteellisen laadukkaan yleiskuvan. Soundit ovat selvästi voimakkaampia edelliseen julkaisuun nähden olematta kumminkaan ylituotettuja. Tietynlainen hämyisyys ja raakuus ovat edelleen läsnä. Vaikka pääpiirteissä yhtyeen black metal kumartaa vahvasti pohjoismaalaisen ja etenkin norjalaisen pakkastalven ihannointiin, niin biisien sisällä yhtye onnistuu rikkomaan rajoja hälyyttävälläkin tavalla. Vahvat tempomuutokset, erikoiset sovitukset ja kitarasoolot tuovat levylle omannäköisen leiman. Esimerkiksi kappaleen ”A Century Of Duskin” soolo voi saada paleltuneet sormet hapuilemaan kuumaa rautalelevyä. Kauttaaltaan toimiviin kappaleisiin heitetään sekaan myös rock-vivahteita sekä perusmetallin elementtejä. Teuras muistuttaakin etäisesti Immortalin ja Abbathin ristiretkiä.

Teuras on selvästi miettinyt sävellyksiään. Mihinkään summittaiseen sekoiluun ei onneksi lähdetä. Hyvistä hetkistä huolimatta kappaleet eivät pidemmäksi aikaa tarjoa haastetta. Levyn parhaimmiksi vedoiksi nousevat aggressiivinen ”Where Slumber The Dead” sekä vahvasti lumimyrskyassosiaatiot nostattava marssikappale ”Dominion Paradigm Nortbound”.

Kokonaisuutena ”III” on kelpo black metal -albumi.  Biisit aukeavat suhteellisen helposti ja hetkittäin bändi potkiikin lumimyrskyn tavoin kuuntelijaa kasvoihin. Valitettavasti 11 kappaleen matkan aikana kumminkin hypotermian oireet iskevät väsähtäneeseen kehoon. Biiseistä olisi otettavissa enemmänkin irti ja tietyllä tapaa vieläkin synkempi lähestymistapa olisi voinut tarjota kuuntelijalle mielekkäämmän elämyksen.

7-/ 10

Juha Karvonen

1. A Century Of Dusk
2. Yearfilms Of Darkness And We Ride
3. The Occult Enlightenment
4. Return To Winterborgir
5. Diabolus Ab Inferi
6. Where Slumber The Dead
7. Kuningaz Ist Teufel
8. Snowing Blood
9. A Splendid Enterprise In Penance
10. Dominion Paradigm Northbound
11. Obsidian Skies

 

 

Mainos

Viimeisimmät:

Gorgoroth tuo 33-vuotisjuhlakiertueensa Suomeen kahdelle keikalle lokakuussa

Tiedote 11.8.2025 Vuonna 1992 perustettu Gorgoroth juhlistaa yhtyeen 33-vuotista taivalta tekemällä juhlakiertueen Skandinaviassa ja Baltian maissa lokakuussa. Tämä kiertue ulottuu myös Suomeen, johon norjalaiset rantautuvat...

Seuraa

21,666FanitTykkää
2,794SeuraajatSeuraa
177SeuraajatSeuraa
0TilaajatTilaa