Oululainen sinfonista ja melodista metallia soittava Children Of The Frost on julkaisemassa debyytti-EP:tään ”Songs of Woe and Sorrow” 23.11.2018. Levy sisältää viisi kappaletta ja tulee saataville Spotifyn, iTunesin, Apple Musicin, Google Play/Youtube Musicin, Amazonin sekä monen muun digitaalisen kanavan kautta. Nyt kuunneltavissa on EP:n ensimmäinen kappalenäyte ”Bane Of My Existence” lyriikkavideon muodossa:
”Songs of Woe and Sorrow” kansi ja kappalelista:
1. Children of the Frost
2. The 13th Hour
3. Dream Cemetery
4. Ravenblack
5. Bane of My Existence
Bändin jäsenet
Vocals – Susanna Koljonen
Guitars/vocals – Joni Renko
Guitars – Toni Olkkonen
Drums – Simo Väänänen
Kouvolan thrash-ryhmittymä Soulwound on uuden levyn kasaamisen lomassa julkaissut lyriikkavideon kappaleestaan ”Damned”, joka toimii yhtyeen ”No Peace” -nimisen kakkosalbumin päätösraitana. Tyylillisesti selkeä ja yksinkertainen video on kokonaan bändin omaa käsialaa. Leikkaaja ja sanoittaja Janne Huusari kommentoi seuraavasti:
Vihaamme nykyisiä trendikkäitä lyriikkavideoita, joissa tyyli asetetaan sisällön edelle ja katsojaa pommitetaan suorastaan epilepsiaa aiheuttavilla välkkyvillä, liikkuvilla sekä pyörivillä kuvilla ja teksteillä, jolloin itse sanoitukseen keskittyminen on lähestulkoon mahdotonta. Niinpä päätimme innovoida ja lyödä kasaan lyriikkavideon, joka jopa mahdollistaa sanojen lukemisen luonnolliseen tahtiin biisiä kuunnellessa. Ajatella!
Musiikillisesti biisi on kaukana minkään sortin hittisinglestä, sillä sitä voidaan hyvinkin pitää yhtenä albumin raskaimmista raidoista, ellei jopa kaikkein raskaimpana. Sanoitukseltaan kappale puolestaan on allekirjoittaneelle sieltä henkilökohtaisemmasta päästä, sillä aiheena on suorastaan hirvittävän lapsuuden läpikäyneen ja sen arpia kantavan ihmisen rinnalla seisominen ja tukena oleminen. Sanoilla on siis positiivinen viesti, joskin hieman takaperoisesti esitettynä, ja Arton raaka laulutulkinta herätti tekstin hienosti eloon. Tämä teos tulee suoraan sydämestä, joten antoisaa kuuntelua!
”Damned”-video:
Biisilista:
1. Intro: Impulsive Aggression
2. Hurt Me Plenty
3. Altars of Skin
4. Alone Against All
5. Wasteland
6. Crime and Punishment
7. Misery Index
8. Hate Speech
9. Damned
Kreikkalainen sinfonisen death metallin kärkinimi Septicflesh on julkistanut mittavan Codex Omega-Euroopan kiertueen ensi keväälle. Mukaan liittyy myös brasilialainen kuolometalliyhtye Krisiun. Kiertue yltää aikataulun mukaan myös Suomeen ja nähdään Helsingin Nosturissa, Tampereen Klubilla sekä Oulun Hevimestassa 12-14.4.2019. Lämmittelijöinä Suomen keikoilla toimivat kotimainen Dead Shape Figure sekä brittiläinen Dehumanise.
Jukka Pelkonen ja Markus Vanhala Omnium Gatherumin kanssa Kuopiossa Henry's Pubin lauteilla.
Lauantai-ilta ja Henry´s Pub Kuopiossa. Tällä kertaa tämä yhdistelmä tarjosi melkoista kaahausta, Gambinaa, pittiä, sekä tiivistä tunnelmaa.
Omnium Gatherum ja Rytmihäiriö pysähtyivät kimpparundillaan Savossa ja kimppaan lyöttäytyi myös paikallinen Jälkiabortti, jolla oli kunnia lämmitellä lauteet.
Jälkiabortti Kuopion Henry’s Pubissa.
Kotikenttäedun saattelemana illan avaajana toiminut Jälkiabortti onnistui saamaan fanit heti kättelyssä hienosti mukaan. Huomion arvoista oli myös se, että väkeä oli jo avausaktin aikaan runsaasti paikalla. Useasti Henkan keikoille valuu yleisöä vasta pääbändin aloittaessa.
Kuopiolaisten rivakka HC/metalliyhdistelmä yhdistettynä energiseen esiintymiseen upposi katsojiin ja näytti, että Henkan lava käy nelikolle liian pieneksi. Keikan lopulla lähti jopa pitti pyörimään ”Puhallettu Pois” ja ”Neulamäki Palaa”-vetojen saadessa yleisön hienosti mukaansa. Jälkimmäisen aikana todella mukaansatempaavasti esiintynyt vokalisti Toni Penttinen loikkasi pitin sekaan ja hoiti biisin loppuun yleisön joukosta. Nelikko onnistui hienosti illan avaajana ja tätä myötä paikka oli varmasti valmis Omnium Gatherumin keikkaan.
Omnium Gatherum pääsi aloittamaan minuutilleen klo 23:30, jolloin bändin oli aikataulun mukaan määrä aloittaa. Elokuussa julkaistu ”The Burning Cold”-albumi on otettu hyvin vastaan ja oli mielenkiintoista kuulla, miten uudet biisit toimisivat livetilanteessa. Lavalla nähtiin hurja määrä kokemusta ja pitkä ura sekä lukuisat keikat näkyivät varmana suorittamisena. Vokalisti Jukka Pelkonen on vakuuttava keulamies ja hän onnistui saamaan kiitettävästi mukana olleesta yleisöstä paljon irti.
Jukka Pelkonen otti läheistä kontaktia savolaisyleisöön.
Setin ehdottomia kohokohtia olivat ”Grey Heavensilta”kuultu ”Skyline” sekä keikan päättänyt ”Beyond”-albumin avauskaksikko ”Luoto”/”New Dynamic”. Uuden levyltä settiin oli napattu mukaan viisi biisiä ja erityisesti ”Refining Firelle”, ”Be The Skylle” sekä ”Over The Battlefieldille” voi ennustaa slottia bändin livesettiin myös jatkossa.
Illan viimeisenä esiintyjänä lavalle kipusi Rytmihäiriö. Keikka pyörähti käyntiin syyskuun lopulla julkaistun ”Gambinapsykoosin” nimibiisillä ja samalla myös lauteilla korkattiin ensimmäinen ”kampiviinapullo”.
Ensimmäiset gambinahuikat.
Alun perin jo vuonna 1988 perustettu ryhmä sai edeltäjiensä tavoin yleisön hienosti mukaan ja soitti hyvän läpileikkauksen materiaalistaan. Uusia biisejä oli mukana reilusti ja miksipä ei, sillä ”Gambinapsykoosi” on kova levy, jolta löytyy useampi tehokas ralli. Erityisesti ”Räjähtävä Lepakko Helvetistä”,”Ovi Gambinarniaan” ja ”Spurgurituaali” lähtivät hyvin lentoon livetilanteessa. ”Koska Saatana Sanoo Niin” ja ”Totalitääriseen Juoppohulluuteen” olivat puolestaan mieluisia vetoja vanhemmasta materiaalista.
Gambinapsykoosi Kuopion Henkassa.
Kokonaisuutena ilta oli onnistunut. Lavalla nähtiin runsas määrä karismaa, kokemusta sekä hienoa vuorovaikutusta esiintyjien ja yleisön välillä. Kaikki yhtyeet näyttivät nauttivan esiintymisestä ja paikalle saapuneet olivat mukana kovalla sykkeellä alusta loppuun.
Rytmihäiriö, Omnium Gatherum ja Jälkiabortti Kuopion Henry's Pubissa 27.10.2018.
Kotimainen synkeäntunnelmallista raskasta rockia soittava The Phantom Of Phobos on julkaissut cover singlen John Carpenterin”Halloween”-tunnuskappaleesta. Single on alkusoittoa tulevalle julkaisulle. The Phantom Of Phobos julkaisee alkuvuodesta 2019 fyysisessä muodossa aiemmin julkaistun “From a Dead Channel” -albumin (17.08.2018) täydennettynä täysin uutta materiaalia sisältävällä EP:llä.
The Phantom of Phobosin moninaisissa bändihistoriallisissa säikeissä kieritetyt jäsenet löysivät toisensa ja yhtyeen lopullisen kvartettimuodon alkuvuodesta 2017. Debyyttilevyn rakennustyö kietoutui tuonpuoleisen konseptin ympärille, ja kokoonpanon vakiinnuttua antimaterialisoitui ”From a Dead Channel”.
”From a Dead Channel” äänitettiin ja miksattiin 2017–2018 puolen Suomea ja reilun siivun Keski-Euroopasta kattavalla Oulu – Helsinki – München – Verona -akselilla. Albumin on miksannut Mirko Nosari (Bunkker Universe, Italia) ja masteroinut Mika Jussila (Finnvox, Suomi). Italialainen säveltäjämaestro Mattia Benedetti Vallenari toi mukaan orkesterisovitukset, joiden avulla kokonaisuus sai lopullisen, elokuvallisen tunnelmansa. Kerronta on monisäikeistä, mutta tarinan viitekehyksen luo kuuntelija itse.
Albumi kuljettaa kuulijan ”Colliden” aavemaisista alkuäänistä ”Counterkarman” vapauttavaan purkaukseen. Matkan varrella tarjoillaan tarttuvia kertosäkeitä ja sanoituksia, iskeviä kitaroita ja hengittäviä koskettimia yhdistettynä rumpujen ja basson raskaasti jyräävään pohjaan. Nine Inch Nailsin ja Faith No Moren synkemmän tuotannon syleilijät tuntevat olonsa kotoisaksi, samoin kuin The Gatheringin melodisen puolen ja John Carpenterin teemallisuuden ystävät.
Seuraavaksi The Phantom of Phobos tarjoaa kuultavaksi kiristetyn cover-version John Carpenterin ”Halloween”-elokuvateemasta. Version instrumentit on remiksattu debyyttialbumin avausraidalta ”Collide” ja järjestelty uudelleen äänekkääksi kauhun ja nautinnon kokonaisuudeksi.
”John Carpenterin tuotanto on ollut yhtyeelle merkittävä inspiraation lähde, ja Halloween-teeman versiointi on viipyillyt ajatuksissa jo kauan aikaa. Tilanne ja lopputulos tuntui oikealta, joten päästämme nyt luomuksen vapaaksi”, veistää II.
The Phantom of Phobos:
I – vocals
II – guitars, programming
XX – bass
XIX – drums
Kuva: Jutun yhteydessä mainittu yhtye/artisti/levy-yhtiö/tiedottaja ja/tai sen lähettämä lehdistö- tai promootiokuva tai kuvassa ilmoitettu valokuvaaja.
Tiedote 31.10.2018
Kotimainen hard rock kokoonpano The Tølks on julkaissut uuden ”Yellow Liquid” -singlen, joka on kolmas lohkaisu tulevalta ”Malefunction”-albumilta.
Yhtyeen kitaristi/laulaja Mike Gallop kommentoi uutta singleä:
Kerran vuosikymmenessä tulee kappale, joka muuttaa sen hetkisen musiikkigenren ja määrittää vuosikymmenpuolisikonsa sielun. Kaikki muistavat ’Get Onin’ ja ’Moottoritie on kuuma’, kaikilla on tatuoitu aivopoimuihin ’Sweet child ’o mine’ ja ’Smells like a teen spirit’. ”Yellow Liquid” on saanut verisuonistonsa ei tältä tieltä ole paluuta. Tämä tulee leimaamaan loppuvuosikymmenluvun äänen värit rockin keltaiseksi.
Vieläkö on aikaa vai olemmeko saavuttaneet pisteen, josta ei ole paluuta? Tätä miettii seinäjokelainen Memoremains-yhtye uudella ”Turn” -musiikkivideollaan. Yhtyeen tuoreessa julkaisussa yhdistyvät kauhuteemainen musiikkivideo, menevä bilemusiikki sekä melankoliset sanoitukset.
Memoremains on 2016 perustettu viisihenkinen pop/metal-bändi, joka on lyhyellä urallaan urakoinut jo kuusi singlejulkaisua ja nelikappaleisen ”Louder” EP:n. ”Turn” on bändin kolmas musiikkivideo ja sen on kuvannut edellisten musiikkivideoiden tapaan Riku-Pekka Lappalainen.
Yhtye kommentoi uutta musiikkivideotaan:
Musiikkivideo kuvattiin ilman kovin yksityiskohtaista käsikirjoitusta, sillä halusimme antaa tilaa kuvausten aikana syntyville luoville ideoille. Saimme myös haastaa itseämme, sillä näyttelemme bändin voimin kaikki videon roolit.
Melodinen hard rock -bändi Lobster julkaisi ”Because Of Me” -singlen ja siitä videon. Single on lohkaisu 2.11.2018 ilmestyvältä bändin kakkosalbumilta ”Killing Silence”.
Maailmaa syleilevä ja laulustemmoja sekä rouheita kitarariffejä säästelemätön biisi kertoo ihmisen jatkuvasta sisäisestä taistelusta. Biisin video on kuvattu Avaruuden pääkaupungiksi itseään nykyään kutsuvan Seinäjoen Jouppilanvuoren huipulla – niinpä öinen kaupunkimaisema luo biisille avaruudellisen ja maailmoja syleilevän tunnelman.
”Because Of Me”:n biisinkirjoittaja, Bändin rumpali Takamäki avaa biisin tarinaa:
Mun ystävällä on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja muitakin juttuja. Se sanoi joskus, että ”voitte vaikka tanssia mun haudalla mut mä en välitä”. Aloin miettiä tekstiä siltä kannalta, että terveilläkin ihmisillä tunteet vaihtelevat ilosta suruun koko ajan ja kaikki asiat eivät vaan onnistu, ”Because Of Me”. Ei pääse edes itseään karkuun.
Lobster on kuvannut musiikkiaan termillä organic rock, eli luomurock. Tulevaa kakkosalbumia bändin laulaja-kitaristi Ana kommentoi näin:
Lobster on lisännyt mausteita luomurock-keitokseensa. Toinen vuosikerta julkaistaan ylpeänä. Makupalettia on lavennettu melodioilla, streetfood-rockilla ja lyyrisellä syvyydellä.
Albumi on äänitetty Sound Aces studiolla Sami Silenin johdolla. Sen miksasi Mikko Karmila ja masteroi Mika Jussila Finnvox studiolla.
King Diamond on julkaissut uuden trailerin tulevalta live-DVD:ltä, joka tottelee nimeä “Songs For The Dead Live”. Vuonna 2015 ”Abigail”-juhlakiertueella Philadelphiassa taltioidun DVD:n lisätietoja lupaillaan julkisuuteen piakkoin. DVD sisältää myös materiaalia marraskuun 2015 konsertista Detroitissa sekä kesäkuulta 2016 Graspop-festareilta. Myös uutta studiolevyä valmistellut King Diamond nähdään ensi kesänä jälleen mm. Graspop-festivaaleilla Belgiassa.
Kuva: Jutun yhteydessä mainittu yhtye/artisti/levy-yhtiö/tiedottaja ja/tai sen lähettämä lehdistö- tai promootiokuva tai kuvassa ilmoitettu valokuvaaja.
Slipknot on julkaissut ensimmäisen singlen ja musiikkivideon ”All Out Life” tulevalta ensi kesällä ilmestyvältä studiolevyltä. M. Shawn Crahanin ohjaama video katsottavissa alta. Yhtye nähdään kesäkuussa 2019 Hyvinkään Rockfestissä. Uusi single on hankittavissa digitaalisesti linkistä.
Keulamies Corey Taylor kertoo uudesta biisistä seuraavaa:
’All Out Life’ is a song that is trying to do 2 things: bring everyone together, but also remind everyone that the past is not something to be discarded with disdain. People are so eager to find the Next Big Thing sometimes that they shit all over the bands and artists that have come before, thus making the past feel disposable, like a dirty thing. Fuck that: why should we pay attention to your mediocre future when you can’t be bothered to celebrate an amazing past? I’d rather listen to a guaranteed hit than a forced miss. ‘All Out Life’ is the anthem that reminds people that it’s not the date on the music- it’s the staying power.
Lähtökohtaisesti on aina kiinnostavaa, kun joku legendaarinen pitkän uran tehnyt persoonallisen äänen omaava laulaja käy käsiksi muiden artistien tuotantoon. Hienoja esimerkkejä tästä ovat mm....