Chania Rock Festival 2025 veti paikalle satoja metallimusiikin ystäviä. Myös Metalliluolan edustus oli paikalla enemmänkin turistina, mutta festariraportti on nyt luettavissa.
Kreeta, ja varsinkin Hanian alue on itselleni tuttu melkein kymmenen vuoden ajalta. Kuitenkin vasta tämän vuoden alussa törmäsin ensimmäisen kerran uutiseen, että Hanian kaupungissa järjestetään 26.–27.7. jo 19. kerran metallipainotteiset Chania Rock Festivalit, joilla on vuodesta 2002 esiintynyt iso määrä tunnettuja (mm. Anathema, Paradise Lost, Wasp, Tarja Turunen, Blaze Bailey, Sabaton) ja tuntemattomampia artisteja. Tälle vuodelle tiedossa oli viisi esiintyjää molemmille päiville, ja mukaan mahtui mm. Kreator, Rotting Christ, Stratovarius, Geoff Tate ja Elysion.
Kesäkuun alussa Hanian yhdessä kylässä tulikin jo lomailtua, mutta nyt oli aika lähteä katsomaan pitkän viikonlopun yli miltä nämä kekkerit näyttävät ja kuulostavat. Kahden päivän festariliput, Airbnb-majoituksen, ja Finnairin lennot tilasin heinäkuun alussa peläten toki Ilmailualan Unionin työtaistelutoimia, mutta onneksi heillä työehtosopimus syntyi reilu viikkoa ennen lähtöä.
Tapahtuman sivuilta ei kovin kattavasti festivaali-infoa herunut. Tämän vuoden esiintyvät artistit julkaistiin jo päiväkohtaisesti hyvissä ajoin, mutta esimerkiksi soittoaikataulut ilmoitettiin vajaa viikkoa aiemmin. Tapahtuma-alueen katsoin kartasta olevan pienen East Moat Theaterin, mutta eiköhän sinne sekaan mahtuisi. Media-edustajan lupia en lähtenyt hakemaan, enkä ottanut mukaan kännykkäkameraa parempaa kuvauskalustoa.
Perjantaina ennen ensimmäistä festaripäivää kävin katsomassa tapahtumapaikan sijainnin, ja yllätyksekseni totesin sen olevan amfiteatterimainen alue, kooltaan noin 70m x 70m. Ei siis juurikaan isompi, kuin monet suomalaiset kesäteatteripaikat. Alueella oli 16 istuinriviä, joissa jokaisessa oli 60 istuinpaikkaa. Näiden ja lava-aitojen välissä oli muutaman metrin syvä permantoalue. Myöhemmin arvioin festareille mahtuneen noin 1200 juhlijaa per päivä.
Festivaalien virallinen tunnusmusiikkivideo on katsottavissa alta.
Lauantai 26.7.
Ensimmäisenä festaripäivänä portit aukesivat klo 16.30, ja itse saavuin paikalle ennen iltakuutta. Lämpötila oli +37 °C paikkeilla, ja aurinko heloitti venetsialaisten muurien yltä lavan takaa katsojien kasvoille. Heti ensimmäisenä tutustuin alueen palvelutarjontaan, joka oli pientä, mutta riittävää. Pari merkkaritelttaa, joiden vieressä Amstel-oluen sponsoroima juomatiski, sekä ruokatiski. Juomien ja ruokien tilausta varten sisäänkäynnin vieressä oli pöytä, jossa kortilla tai käteisellä ostettiin poletteja haluttuihin juomiin ja ruokiin, ja nämä sitten vaihdettiin tiskeillä oikeisiin tuotteisiin.
Monista vähääkään isommista kotimaisistakin tapahtumista poiketen alueella ei sen enempää näkynyt ainakaan asusteista päätellen virallisia järjestyksen valvojia. Vieraiden terveydestä huolehti kaksi Kreikan Punaisen Ristin työntekijää.
Viiden kopin WC-tilat sijaitsivat lavan toisella puolella. Yleisömäärään verrattuna voisi kuvitella sinne syntyvän pahoja ruuhkia, mutta vallitsevassa lämpötilassa ei itsellenikään isoista juomamääristä huolimatta ollut tarvetta hotelli helpotukselle kuin pari kertaa. WC-paperin riittävyys ei ehkä kuitenkaan festaripäivien loppupuolella palvellut etenkään naispuoleisia juhlijoita.
Festivaalien äänentoisto ja akustiikka olivat erinomaisia, ja lavan edessäkin pärjäsi erittäin hyvin ilman korvatulppia, joten miksaajalle ja muulle äänentoistosta huolehtineelle porukalle isot kiitokset!
Olut ja kaksi vesipulloa mukana oli aika mennä katsomaan päivän ensimmäistä esiintyjää.
Blacksun
Chania Rock Festival 2025:n aloituksesta vastasi jo vuonna 1993 Ateenassa perustettu kreikkalainen melodista metallia soittava Blacksun. Alun perin ensimmäisenä esiintyjänä piti olla aiemmin kesällä pidetyn artistiäänestyksen voittaja Ars Notoria, joka oli kuitenkin estynyt osallistumaan festareille. Tämän vuoden alussa toisen pitkäsoittonsa ”Karma Somnium” julkaissut kuusikko kuulosti hyvinkin kelvolliselta omiin korviini, mutta valitettavasti ehdin heitä kuulla vain yhden kappaleen verran.
https://www.facebook.com/BlacksunGreece/
https://www.instagram.com/blacksunbandgreece/
http://www.blacksun.gr/
https://blacksun21.bandcamp.com/
Deviser
Auringon porottaessa edelleen muurien yli yleisön kasvoille, lavalle nousi toinen pitkän linjan kreikkalaisyhtye Deviser tyylinään melodinen black metal. Uransa aikana viisi täyspitkää albumia julkaissut yhtye esiintyi jo ensimmäisillä Chania Rock Festivaleilla vuonna 2002.
Ymmärtääkseni sessiorumpalin kanssa soittanut kolmikko veti noin 45 minuuttia kestävän keikan, ja pikkuhiljaa täyttyvässä East Moat Theatressa alkoi nyrkit, ja pirunsarvet heilua ilmassa musiikin tahdissa. Black metal ei ole itselle se isoin juttu, mutta tätäkin yhtyettä kuunteli hyvillä mielin.
https://www.facebook.com/Deviserbandofficial
https://www.deviser.gr/
https://www.instagram.com/deviserofficial/
Elysion
Hieman ennen kolmannen kreikkalaisyhtye Elysionin keikan alkua aurinko laski sopivasti venetsialaismuurien taakse. Tässä vaiheessa suuntasin itseni aivan eturiviin, koska tämä yhtye oli itselleni se isoin syy saapua festivaaleille. Kolme albumia julkaisseen melodista goottimetallia soittavan yhtyeen vokalistin Christianna Hatzimihalin taidokas lauluääni piti vain päästä kuulemaan livenäkin! Yhtye on keikkaillut toistaiseksi melko harvoin, vaikka heidän yksittäisillä kappaleillansakin on yli 10 miljoonaa toistoa Spotifyssa ylittäen kuuntelumäärillä vaikkapa myöhemmin festivaaleilla esiintyneen kreikkalaisyhtye Rotting Christin.
Ilman basistia esiintynyt hyväntuulinen yhtye soitti vielä tässä vaiheessa noin puolitäydelle festivaalille tunnin aikana 10 biisin verran, ja itse olisin toki kuunnellut vielä heitä pidempäänkin. Keikan lopuksi Elysion soitti edesmenneen Ozzy Osbournen kunniaksi ”Iron Man”:in melodiaa, johon myös yleisö yhtyi äänellään
Keikan jälkeen pääsin myös juttelemaan toisen kitaristin Nick:n, rumpali Jannis:n ja vokalisti Christiannan kanssa, joka ystävällisesti opetti minulle kuinka kirotaan kreikan kielellä.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100050207242078
https://www.instagram.com/elysion_official
Geoff Tate
Vuoteen 2012 legendaarisen Queensrÿche-yhtyeen alkuperäissolistina toiminut Geoff Tate nousi illan jo hiukan hämärtyessä ensimmäisenä pääesiintyjänä Chania Rock Festivalin lavalle osana The Big Rock Show Tour 2025:ttä. Tällä festivaalilla artisti esiintyi viimeksi myös vuonna 2022.
Reilusti toista tuntia kestävän show’n aikana kuultiin 15 biisiä Queensrÿchen tuotannosta. Tästä joihinkin kiertuepaikkoihin verrattuna hieman lyhennetystä setistä jäi itseäni harmittamaan ”Eyes Of The Stranger”:n puuttuminen, mutta kokonaisuutena oli erittäin hyvä show. Tosin osa kappaleista jäi näkemättä ja kuuntelematta edellisen yhtyeen tapaamisen kanssa.
https://www.facebook.com/GeoffTateOfficial
https://www.geofftate.com/
https://www.instagram.com/geofftateomc
Stratovarius
Illan toinen pääesiintyjä Stratovarius ei hirveästi esittelyitä kaipaa, ja yhtyeen astellessa lavalle huutomyrsky teki selväksi sen, että bändi oli yleisölle tuttu. Kakkosbiisinä toiminut ”Eagleheart” oli jo energialtaan sellainen, että se olisi voinut toimia jopa keikan lopetuksena.
Onneksi tietenkään näin lyhyeksi keikka ei jäänyt, ja vajaa parituntisen esityksen aikana kuultiin 11 biisiä sisältäen muun muassa kolme vuotta sitten ilmestyneen ”Survive”-albumin nimikkokappaleen, ja tietenkin ”Black Diamond”:n ja lopetuskappaleena olleen ”Hunting High And Low”:n.
Ja nähtiinpä Stratovariuksen aikana ensimmäinen crowdsurfingkin, joka päättyi epäonnistuneeseen maahan putoamiseen lava-aitojen taakse. Vokalisti Timo Kotipelto katseli hiukan huolestuneen oloisena miehen kuntoa, mutta laulu jatkui kuitenkin normaalisti. Myöhemmin iloisen oloinen juhlija nähtiin oletettavasti suhteellisen hyväkuntoisena Kreikan Punaisen Ristin hoitaessa päässä olevaa kuhmua kylmäpusseilla.
https://www.facebook.com/stratovarius
https://stratovarius.com/
https://www.instagram.com/stratovariusofficial/
Ilta jatkui vielä osalla festarikansasta läheisessä Bras de Frères -baarissa, jossa vietettiin festivaalien virallisia jatkoja.
Sunnuntai 27.7.
Lämpötila ei hellittänyt ollenkaan festivaalien toisena päivänä, ja en pitänyt hirveää kiirettä alueelle saapumisen kanssa. Tekninen urheilupaita jo pienestä kävelystä märkänä +37 °C lämpötilassa ohjasi heti ensitöikseen juomaostoksille päivän ensimmäisen yhtyeen lopetellessa esitystään.
Flamecore
Sunnuntain avauksesta vastasi niin ikään kreikkalainen melodeath-yhtye Flamecore. Viimeisen biisin lopun perusteella jäi hiukan harmittamaan, etten saapunut aiemmin paikalle. Olisihan sitä voinut ennakkoonkin yhtyeeseen tutustua, mutta näin jälkikäteenkin bändin tuotantoa on päätynyt soittolistoilleni. Yhtyeen nimeä kantava esikoisalbumi näki päivänvalon tämän vuoden helmikuussa.
https://www.facebook.com/Flamecoreband
https://flamecoreband.com/
Madvice
Päivän kakkosaktina toimi italialainen extreme-metallia soittava Madvice. Edesmenneen Turbonegro-vokalistin Hank von Hellin tyyliin kasvonsa maalannut vokalisti Asator:kin kertoi yllättyneensä, kuinka v*tun kuuma Kreetan kesä voikaan olla. Myös kitaristi Maddalena Bellini otti lavaesiintymisensä melko rauhallisesti lämpötilan takia, mutta etenkin rumpali Marco Morettin erittäin keskittynyttä ja energistä soittoa oli hauska katsella vajaan tunnin verran. Settilistaan kuului yhtyeen tänä vuonna ilmestynyt tuorein single ”The Ecstacy Of Dying”.
Seuraavana aamuna piti vielä erikseen kiittää heitä hyvästä keikasta törmätessäni bändiin Hanian lentokentän turvatarkastuksen jonossa.
https://www.facebook.com/madviceband
https://www.instagram.com/madvice_band
Lecks Inc
Festivaalit jatkuivat ranskalaisen elektro-industrial-yhtye Lecks Inc:n keikalla, josta tuli välittömästi Mad Max -vibat rumpalin ja etenkin kitaristin asusteiden puolesta. Tänä vuonna uusimman albuminsa S.N.O.T (Studs Not On Top) musiikista en ihan päässyt kärryille, mutta ihan viihdyttävä akti bändillä oli. Keikan loppupuolella kuultiin myös yhtyeen versio Hans Zimmerin ”He’s A Pirate” -kappaleesta.
https://www.facebook.com/LECKSInc/
https://www.instagram.com/lecks_inc.off
Rotting Christ
Jo viidettä kertaa näillä festivaaleilla esiintynyt kreikkalaisyhtye Rotting Christ alkoikin houkutella yleisöä paikalle enemmissä määrin, ja pieni permantoalue täyttyi nopeasti yhtyeen paitoihin pukeutuneista faneista. Bändin saapuessa lavalle huutomyrsky yltyi, ja sen jälkeen saatiinkin isot bileet aikaiseksi.
Melkein välittömästi yhtye houkutteli permantoyleisön laittamaan pitin pyörimään, ja seuraavan tunnin ajan käytännössä koko lavan edessä ollut väki joutui osallistumaan enemmän tai vähemmän tähän pyöritykseen. Hikiset ja paidattomat fanit jaksoivat hyvin riehua keikan loppuun asti nostaen tunnelman kattoon. Settilistaansa yhtye mahdutti 12 kappaletta pääasiassa vuoden 2013 tuotannostaan lähtien.
https://www.facebook.com/rottingchristofficial
https://www.instagram.com/rottingchristofficial/
https://www.rotting-christ.com/
Kreator
Sunnuntai-illan pimeydessä viimeisenä, muttei vähäisimpänä oli vuorossa legendaarinen saksalainen thrash-yhtye Kreator, joka esiintyi näillä festareilla toista kertaa. Ennen keikan alkua lavalle nousi lavasteiksi kolme ilmatäytteistä demonia, ja punakaapuisia uhrihahmoja. Vaikka lava ja festivaalit olivat suhteellisen pienet, niin yhtye panosti upeasti lavan visuaalisuuteen. Yleisö pääsi lämmittelemään äänijänteitään ennen keikan alkua, kun lavakaiuttimista ampaisi väliaikamusiikin päättävänä kappaleena Iron Maidenin ”Run To The Hills”, jonka kertosäettä väki innostui laulamaan yhteislauluna.
Alkavan yön pimeydessä yhtye nousi lavalle suurin suosionosoituksin, ja villi meno jatkui jälleen. Toisen kappaleen alussa yhtye yllytti yleisön tekemään tilaa wall of deathille, ja meno jatkui jopa hurjempana, kuin edellisen bändin kanssa.
Sosiaalisessa mediassaan yhtye oli vihjannut tällä keikalla tulevasta yllätyksestä. Keikan puolivälin paikkeilla lavan takana olleelle näytölle ilmestyi Ozzy Osbournen kuva, jolle bändi ilmoitti omistavansa seuraavan kappaleen ”Fallen Brother”. Samalla lavalle asteli Acceptin ex-vokalistinakin tuttu Udo Dirkschneider, joka osallistui kappaleen kertosäkeiden lauluosuuksiin.
Ennen puolta yötä päättyneellä keikalla bändiltä kuultiin mm. kappaleet ”Violent Revolution”, ”Hail To The Hords”, ”Phantom Antichrist”, ”Hordes Of Chaos”, ”Flag Of Hate” ja tietenkin ”Satan Is Real”, jonka funkahtavan cover-version soidessa kaiuttimista keikan jälkeen, festivaalialue alkoi tyhjentymään yleisöstä Hanian lämpimään yöhön.
https://www.facebook.com/KreatorOfficial
https://www.instagram.com/kreatorofficial
Kaksi päivää kuumuutta, kymmenen artistia, ja pieni, mutta erittäin toimiva ja festari, jossa meno oli paikoin kun moukarihäkissä. Saattaa siis hyvinkin olla, etten jätä tätä ensimmäistä käyntikertaa viimeiseksi!
Mikko Huuhka / Metalliluola