Vuonna 1992 perustettu Gorgoroth juhlistaa yhtyeen 33-vuotista taivalta tekemällä juhlakiertueen Skandinaviassa ja Baltian maissa lokakuussa. Tämä kiertue ulottuu myös Suomeen, johon norjalaiset rantautuvat ensin Jyväskylän Lutakkoon 22. lokakuuta, jatkaen matkaansa siitä seuraavana päivänä Helsingin Ääniwalliin. Mukana matkaa kolme lämmittelijää; Bliss of Flesh, Carved Memories sekä Shemhamforas.
Yhtyeessä edelleen toimivan alkuperäisjäsenen Infernuksen alias Roger Tiegsin Bergenissä perustama yhtye on onnistunut urallaan herättämäään niin ihastusta laadukkaan synkkien sävelten taitajina kuin pahennusta vuosien aikana varsin raflaavien live-esiintymistensä ansiosta.
Alun perin Tolkienin Taru sormusten herrasta -trilogiassa esiintyvän paikan mukaan nimetty yhtye julkaisi viimeisimmän studioalbuminsa Instinctus Bestialis kymmenen vuotta sitten.
Tulevien Suomen-keikkojen liput tulevat myyntiin tämän viikon torstaina 14. elokuuta kello 12. Ääniwallin keikan liput myy Ticketmaster, Lutakon liput ovat saatavilla Lippu.fi-palvelusta.
Hellsinki Metal Festival presents: Gorgoroth + supports
22.10.2025
Jyväskylä – Lutakko
23.10.2025
Helsinki – Ääniwalli
Vuonna 2010 edesmennyt Ronnie JamesDio on jäänyt historiaan kaikkien aikojen hevilaulajana. Toki tästä tittelistä voi muutama muu esittää vaateen, mutta Dion mittavaa ja monipuolista jo 1950-luvulla alkanutta uraa tuskin kukaan tulee ohittamaan.
Nyt käsittelyssä on Dion kolmas levy ja 40 vuotta kellottava ”Sacred Heart.” LP oli viimeinen alkuperäisen Dio-yhtyeen nimissä julkaistu. Jo kiertueella kitaristi Vivian Campbellin ja Ronnien välit olivat kiristyneet sen verran, että Craig Goldy astui nopeasti tilalle.
”King Of Rock’n’Roll” avaa albumin loistavasti ja biisi oli tehty tribuuttina Ozzy Osbournelle. Entisillä Black Sabbath -laulajilla ei ollut koskaan lämpimät välit, ja vastaavia pieniä kuittailuja aina silloin tällöin tehtiin puolin ja toisin. Tässä kohtaa sanoitukset voi ottaa kohteliaisuutena. Taustalla kuuluvat yleisön äänet on dubattu mukaan eli puhtaasta studionauhoituksesta on kysymys. Ronniella on alusta alkaen voimakas ote tekemiseen ja keikan avauskappaleeksi biisi oli paras mahdollinen.
Seuraavaksi kajahtava nimiraita on yksi kiistattomista Dio-klassikoista, vaikka se harvoin kärkijoukkoon eri listoilla sijoitetaan. Vaikka pintapuolisesti sanoitukset näyttävät käsittelevän sateenkaaria, lohikäärmeitä ja muita satuhahmoja, biiseissä on selvästi enemmän syvyyttä sekä filosofisia pohdintoja mikäli vain ottaa aikaa niiden tarkempaan tutkisteluun. ”Sacred Heart” on vahva kuvaus yksilön unelmista ja niiden saavuttamisesta. Kaiken lisäksi kappale on majesteettisuudessaan mahtavaa kuunneltavaa. Kun Ronnie laulaa ”whenever we dream that’s when we fly” kylmät väreet kulkevat selkää pitkin.
”Hungry For Heaven” ja ”Rock’n’Roll Children” ovat levyn hittibiisejä, jotka edustivat kaupallisempaa koskettimilla vahvasti sävytettyä Dio-materiaalia. Ne on kyllästetty Diolle tyypillisillä vahvoilla melodioilla ja erityisesti ”Rock’n’Roll Children” on kappale, josta ei voi olla pitämättä. Musiikkia lapsuuden soundtrackilta. Näiden lisäksi ”Like The Beat Of A Heart” on keskitempoista Dioa parhaimmillaan koskettimien toimiessa tämän tyyppisessä biisissä taustalla hyvin ja Campbell täydentää menoa iskemällä kehiin todella vakuuttavan kitarasoolon.
Vahvasti alkaneen levyn loppupuoli sisältää valitettavasti useamman liian tavanomaisen Dio-sävellyksen, jotta edelliselle kahdelle täydelliselle Dio-albumille pärjättäisiin. Ronnie pystyi toki laulamaan puhelinluettelon saaden sen kuulostamaan hyvältä, mutta nyt pääsi ensimmäistä kertaa bändin albumille tutusta korkeatasoisesta materiaalista tingittyä tavaraa. Jonkin verran siis intensiteetti laskee vajaan 40 minuutin viimeisellä puoliskolla.
Komea remasteroitu digipack sisältää bonuslevyn, jolle on sijoitettu koko vuonna 1986 julkaistu ”Intermission” -EP eli livenauhoitus San Diegosta joulukuulta 1985. Mukana myös ”Time To Burn” –studiokappale, jossa kitaristina toimi jo Goldy. Lisäksi ykköslevyllä on singlejulkaisujen bonuskappaleita, livenauhoituksia sekä sessioista peräisin oleva ”Hide In The Rainbow.” Viimeksi mainittu biisi julkaistiin aikanaan vuoden 1986 ”Iron Eagle” – elokuvan soundtrackilla ja on yksi Dion vahvimmista 1980-luvun kappaleista jälleen keskitempoiseen rouhivaan tyyliin. Mikäli tämä ja ”Time To Burn” olisivat korvanneet pari ”Sacred Heartin” loppupuolen esitystä, lopputuloksena olisi ollut selkeästi vahvempi kokonaisuus.
Levyä seurannut ”Sacred Heart”- kiertue oli Dion massiivisin. Lavalla nähtiin jäätä, miekkoja, lasereita ja lohikäärmeitä. Kiinnostuneiden kannattaa tarkistaa Dion kuoleman jälkeen ilmestynyt ”Finding The Sacred Heart” BluRay ja CD, jotka sisältävät kiertueelta lohkaistun kuva- ja äänitallenteen.
”Sacred Heart” ei yllä aivan Dion tuotannon terävimpään kärkeen ja seuraavalla ”Dream Evil” -albumilla kuultiin kokonaisuutena bändin kovin suoritus debyyttilevy ”Holy Diverin” jälkeen. ”Sacred Heartia” ei kuitenkaan missään nimessä kannata ohittaa ja kyseessä on parhaiden hetkiensä osalta aliarvostettu teos. Mikäli jostain syystä se on jäänyt vielä kuulematta, viimeistään nyt kannattaa klassisen heavy metallin fanien katsastaa teos.
8/10
Ville Krannila
1.King Of Rock’n’Roll
2.Sacred Heart
3.Another Lie
4.Rock’n’Roll Children
5.Hungry For Heaven
6.Like The Beat Of A Heart
7.Just Another Day
8.Fallen Angels
9.Shoot Shoot
Kotimainen sinfonista black metallia soittava DødKalm julkaisi debyyttisinglen tulevalta ”I”-EP:ltä.
DødKalm on kotimainen sinfonista black metallia soittava yhtye, jonka musiikissa on vahvasti vaikutteitaDimmu Borgirin, Cradle of Filthin, Nightwishin sekä John Williamsin kaltaisilta yhtyeiltä ja säveltäjiltä. Tom Ahon (ex-Khiral, ex-Rocking Corpses, ex-Creinium) vuonna 2024 perustaman yhtyeen oli alunperin tarkoitus olla yhden miehen projekti, mutta tuotannon edetessä mukaan löytyi kovan tason ammattilaisia.
”A Symphony of Dread” on äänitetty loppukesästä 2024. Vokaaleissa vierailee Mika Tönning (Deimhal, ex-Catamenia), joka kirjoitti myös kappaleen sanoitukset. Singlen synnystä Aho kertoo: ”Sävellys valmistui kesällä -24 viidessä päivässä ja käytännössä kirjoitti itse itsensä. Dreadissa on oikeastaan kaikki ne elementit joista haluan bändin olevan tunnettu; suuria melodioita sekä draamaan tuntua raskaita kitaroita ja rumpuja unohtamatta.”.
Vuonna 2025 EP-äänitysten jatkuessa mukaan laulajaksi kiinnitettiin Tuomo Vänskä (ex-Khiral, ex-Volymian), joka halusi mukaan kuultuaan Aholta tulevan EP:n materiaalia. Singlen koskettimista sekä EP:n äänittämisestä, miksauksesta ja masteroinnista vastaa sinfonista metallia soittavasta Her Alone -yhtyeestä tuttu Iiro Inkilä.
”A Symphony of Dread” on kuunneltavissa kaikissa suoratoistopalveluissa. Kappaleen pääset kuuntelemaan alta:
Korkeaoktaanisen rock’n’rollin ilosanomaa julistavat The Flaming Sideburns ja Thee Ultra Bimboos tekevät aikamatkan vuosituhannen vaihteen myyttisen Bama-Lama-Lu Partee! -klubin tunnelmiin loppuvuodesta. Garagerockin kiistattomiin kuninkaallisiin kuuluvat yhtyeet käynnistävät keikkaputkensa Tampereen Olympiasta torstaina 13. marraskuuta, josta matka jatkuu Turun Teatroon perjantaina 14. marraskuuta ja Helsingin Tavastialle lauantaina 15. marraskuuta. Lipunmyynti on käynnissä kunkin keikkapaikan omissa lipunmyyntikanavissa tiistaina 12. elokuuta klo 9 alkaen.
Helsingissä vuonna 1995 perustettu The Flaming Sideburns nousi kansainvälisen garagerock-buumin huipulle 2000-luvun alussa ja saavutti vannoutuneen fanikunnan ympäri maailman. Yhtyeen debyyttialbumi Hallelujah Rock’n’Rollah (2001) on nimetty vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen parhaiden kotimaisten albumien joukkoon. Pitkän uransa aikana yhteensä viisi pitkäsoittoa julkaisseen yhtyeen tuorein albumi on Silver Flames, joka keräsi ylistystä niin faneilta kuin kriitikoiltakin. Keväällä 2021 ilmestyneen levyn tuotti Jürgen Hendlmeier, joka vastasi aikanaan myös Hallelujah Rock’n’Rollah -klassikkolevyn äänimaisemasta.
Rumpali Jarkko Jokelainen kommentoi: ”Fleimareilla on takana kolmen vuoden keikkatauko, joka on ylivoimaisesti pisin yhtyeen historiassa, joten onhan se jo korkea aika palata tositoimiin. Varsinkin kun tänä vuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta ensimmäisestä keikasta. Kukapa olisi ysärin puolivälissä arvannut, että keikkaa painetaan talla pohjassa tieteiselokuvista tutulla vuosiluvulla 2025!”
1990-luvun puolivälissä alkuräjähdyksensä saanut Thee Ultra Bimboos teki tänä kesänä odotetun paluun yleisön eteen liki kahden vuosikymmenen tauon jälkeen, esiintyen muun muassa Helsingin Jytäkesä Go-Go -festivaalilla. ”Tämänkesäisten paluukeikkojen jälkeen on todella lämmin fiilis lähteä tien päälle The Flaming Sideburnsin kanssa. Kumpikin bändi oli aktiivisimmillaan ja kansainvälisimmillään vuosituhannen vaihteessa, ja Bama-Lama-Lu Partee! -bileet olivat Helsingin parhaat ja kuumimmat rockbileet vuosikausia. Toivomme, että onnistumme tavoittamaan niiden ainutlaatuisen tunnelman yhdessä vanhojen ystävien ja uusien yleisöjen kanssa marraskuussa!”
Susanna ”Suffeli” Rapinojan (laulu, kitara), Maria Laihon (kitara), Salla Mattilan (basso) ja Milla Palovaaran (rummut) muodostama kokoonpano valloitti kotimaisen rockyleisön jo ensikeikoillaan. 1960-luvun trash-pop-estetiikasta, alkuvoimaisesta garage rockista sekä Motown- ja countrysävyistä ammentavan yhtyeen kulttimaine levisi maamme rajojen yli, kun saksalainen Twang!-levymerkki julkaisi esikois-EP:stä Absolutely Fabulous ja singleistä kuten Hypnotized ja Who Stole My Underwear muodostuvan kokoelman We Can Stop Whenever We Want (1997). Albumit Supermess (1997), Four Fans Can’t Be Wrong (2000) ja Bimboo Wizard (2003) paaluttivat nelikon paikan genren kaanonissa.
Jyväskyläläisen Canvas Of Silencen pieteetillä työstetty As the World Tree Fell -esikoisalbumi ilmestyy lokakuun lopussa Rockshotsin toimesta ja nyt temaattiselta teokselta on julkaistu sen toinen single nimeltään One With the Wind. Edellisen Drown-singlen tapaan laulussa kuullaan vielä tuolloin yhtyeessä vaikuttaneen Hanna Uimosen pauloihinsa kiehtovaa tulkintaa.
”Kappaleen sanoitukset ovat tehty kirjeen muotoon ja niihin on saatu inspiraatio Hayao Miyazakin käsikirjoittamasta ja ohjaamasta Tuuli nousee -animaatioelokuvasta vuodelta 2013. Teemaltaan tämä sopii mielestäni täydellisesti progesävytteiseen kertosäemetalliimme”, kitaristi Tatu Hanhikoski valottaa singlen taustoja.
Sävel: Tatu Hanhikoski Sovitus: Canvas Of Silence Sanat: Tatu Hanhikoski Kansitaide: Tatu Hanhikoski
KOKOONPANO
Aino Vuorenmaa – laulu
Tatu Hanhikoski – kitara
Jaakko Puusaari – kitara ja taustalaulu
Mikael Minkkinen – basso
Iiro Vuori – rummut
DISKOGRAFIA
As the World Tree Fell (Rockshots 2025)
Cardinal Fleet on julkaissut uuden musiikkivideon kappaleelleen ”The Heat”. Video huokuu kesän lämpöä, iloa ja kepeyttä – ja vie katsojan keskelle aurinkoisia maisemia ja hyvää fiilistä.
Kevyellä huumorilla maustettu video on kuvattu suomalaisen kesän kauneudessa, ja se täydentää kappaleen hyväntuulista energiaa raikkaalla ja elämänmakuisella visuaalisuudella. Lopputuloksena on täydellinen piristyshetki, joka saa kesätunnelman välittymään ruudun toiselle puolelle asti.
Videon ohjauksesta, kuvauksesta ja editoinnista vastasi Heikki Sulander.
Cardinal Fleet:
Samuli Rasmus – Basso & laulu
Tatu Latvala – Kitara
Joni-Antti Haveri – Kitara
Ville Jyrkkä – Rummut
Dirkschneider & The Old Gang on julkaissut tuoreimman kappaleen ja videon ”Dead Man’s Hand”.
Aiemmin yhtye julkaisi videon ”Time to Listen”.
Yhtye kommentoi kappaletta:
“‘Time To Listen’ is an up-tempo song that once again shines with DATOG’s typically diversified lead vocals. A soaring guitar riff paves the way for a powerful Udo performance, accompanied by Peter’s harmony vocals and continues with Manuela’s sustained two-part vocals. The chorus, with its convincing power casts a spell over everyone. Here also, Mathias’ guitar solo is a marvel of ingenuity that ignores all convention and whips through the musical realms in an unconventional manner. The compact and powerful ending is just as uncompromising as the beginning of the song.”
Kokoonpano julkaisi aiemmin videon ”It Takes Two To Tango”. Pandemian aikainen kertaluonteinen hyväntekeväisyyskampanja kasvoi all-star heavy metal -projektiksi: Dirkschneider & The Old Gang – lyhennettynä DATOG – yhdisti kuusi kokenutta muusikkoa, joista monet ovat auttaneet muovaamaan metalligenren perintöä viimeisten neljän vuosikymmenen aikana.
Yhtyeessä vaikuttavat laulaja Udo Dirkschneider, Acceptin perustaja ja pitkäaikainen keulahahmo sekä U.D.O.:n ja Dirkschneiderin johtohahmo. Hänen rinnallaan ovat Peter Baltes (basso, laulu; Accept, Dirkschneider), Stefan Kaufmann (kitara; Accept, U.D.O.), Mathias “Don” Dieth (kitara; Sinner, U.D.O.), Udon poika Sven Dirkschneider (rummut, U.D.O., Dirkschneider) ja voimakasääninen laulaja Manuela “Ella” Bibert, jonka erottuvat esitykset U.D.O.:n orkesterialbumilla We Are One (2019) vahvistivat hänen paikkansa kokoonpanossa.
Yhdessä he julkaisivat kolme singleä vuosina 2020–2021 – ‘Where The Angels Fly,’ ‘Face Of A Stranger,’ ja ‘Every Heart Is Burning’ – sekä erityisen hyväntekeväisyys-EP:n nimeltä ”Arising”, tukeakseen koronasulun vaikuttamia artisteja, crew-jäseniä ja muusikoita. Heidän äänitteidensä ja musiikkivideoidensa valtava menestys ylitti kaikki odotukset, keräten tähän mennessä yhteensä yli 23 miljoonaa striimausta ja katselukertaa. ”Koko juttu kehitti omanlaisensa vauhdin, jota emme olleet odottaneet”, Kaufmann muistelee. ”Fanit ja levy-yhtiöt halusivat heti tietää: onko lisää tulossa?”
Vastaus on saapunut.
Neljän vuoden jälkeen DATOG palaa ‘It Takes Two To Tango’ -kappaleella, voimakkaalla uudella singlellä ja ensimmäisellä maistiaisella heidän odotetulta vuoden 2025 debyyttialbumiltaan ”Babylon”, jonka julkaisee Reigning Phoenix Music – sekä U.D.O.:n että Dirkschneiderin luotettu kumppani. Kappale aloittaa seuraavan luvun DATOGin matkalla, todistaen että näiden kuuden muusikon välinen kemia, intohimo ja palo ovat yhtä vahvoja kuin koskaan.
DATOG kommentoi: ”Olemme erittäin iloisia ollessamme osa RPM-perhettä ja jatkaessamme työtämme Jochen Richertin kanssa. Aloitimme tämän yhteisen kampanjan salaa jokin aika sitten, ja yhteiset kokemuksemme kulissien takana ovat tähän mennessä osoittaneet meille, että olemme kaikki ehdottomasti samalla sivulla ja meitä ajavat samat musiikilliset yhteiset tekijät: intohimo, uskollisuus ja rakkaus heavy-musiikkiin.”
Toimitusjohtaja Jochen Richert (Reigning Phoenix Music) lisää: ”Tarttuminen tilaisuuteen julkaista DATOGin odotettu debyyttialbumi oli tietenkin itsestäänselvyys. Sen jälkeen kun heidän ensiaskeleensa ylittivät selvästi useita toiveita ja unelmia, heidän uusi materiaalinsa on vähintäänkin jatkoa, ellei jopa korkeammalla tasolla. Kiitos koko GANGILLE luottamuksestanne, rokataan tämä yhdessä!”
Musiikillisesti ‘It Takes Two to Tango’ painaa kirjaimellisesti kaasun pohjaan, ja sitä tukevat sanoitukset, jotka alleviivaavat edellä mainittua DATOGin tausta-ajatusta: yhteistä soittamisen iloa! Hyve, joka varmasti tarttuu myös kaikkiin sitä tukevan musiikkivideon katsojiin, joka kuvattiin RCN TV:n toimesta legendaarisilla Dierks Studioilla (Stommeln, Saksa), missä itse asiassa koko levy äänitettiin. Lopullisen masteroinnin hoiti kitaristi Kaufmann ROXX Studiolla (Solingen, Saksa).
”‘It Takes Two To Tango’ on tarkalleen ottaen vain puolet kappaleen nimestä, sillä sanoitukset jatkuvat ‘(But) It Takes Six To Rock’. ”Tämä motto kertoo kaiken”, yhtye toteaa ja lisää: ”Ehdottomasti yhteinen ponnistus!”
Parhaillaan viidennettä täyspitkää albumiaan studiossa työstävä vaihtoehtometalliviisikko Volucrine järjestää The Lead Heavens -albuminsa kymmenvuotisjuhlan Kuusankosken Pato Areenalla 13.9.2025. Illan kantavana teemana on soittaa albumi miltein kokonaisuudessaan, lisäten keitokseen myös valittuja paloja muualta yhtyeen katalogista.
Kansi: Jupe Velin
”The Lead Heavens” -albumilla on suuri merkitys Volucrinen tarinan kehityksessä. Se oli ensimmäinen levy, joka tehtiin virallisesti yhdessä bändinä uuden nimen alla. Ensimmäiseltä levyltä tuotiin mukana tietynlainen melodiataju ja melankolia, mutta kaikki oli nyt hiotumpaa, yhtenäisempää, suurempaa ja omaperäisempää. Uskallanpa väittää, että silloin syntyneet ominaispiirteet ovat edelleen havaittavissa musiikissamme, vaikka vettä Kymijoessa onkin virrannut tässä välissä vuosikymmenen verran.
Yhtyeessämme on aina vallinnut poikkeuksellinen ryhmähenki, joten ei tällaista iltaa voinut järjestää kutsumatta mukaan myös tuttuja sällejä albumijulkaisun ajoilta. Tavanomaisista keikoistamme poiketen, olemme myös ottaneet videoprojisoinnin uutena elementtinä mukaan koristamaan showta. Esitämme myös joitakin kappaleita ensimmäistä kertaa vuosikymmeneen ja vieläpä uudella twistillä! Keikkakalenterimme syksylle näyttää tyhjää tätä lukuunottamatta albuminauhoitusten vuoksi, joten kehoitan kaikkia kiinnostuneita liikkumaan paikan päälle. Esitystä ei ole tällä hetkellä myöskään suunnitelmissa uusia tässä konseptissa.” -Jupe Velin (laulu)
Muistutuksena albumin tunnelmasta, yhtye julkaisi tuoreen animoidun videon albumin synkimmälle kappaleelle, Amok Run
Amorphis julkaisee lisää uutta musiikkia tulevalta albumiltaan. Syyskuussa julkaistavan Borderland -albumin kolmas single on kitaristi Esa Holopaisen sävellys ja nimeltään Dancing Shadow.
”Kappaleen työnimi oli Disco Tiger mikä antaa hieman osviittaa missä mennään. Biisissä kuuluu tuttuun tapaan Amorphiksen musiikille tyypillinen tarttuvuus ja koukut, soundiltaan se on erittäin freesi, jopa moderni. Biisi saa jalat ja niskan vipattamaan paikallisessa hevidiscossa”, kuvailee Holopainen.
Rumpali Jan Rechberger jatkaa:”Dancing Shadow’n myötä astuimme täysin uudelle alueelle. Kun yhtye on ollut kasassa yli kolme vuosikymmentä, tällainen uudistuminen tuntuu merkitykselliseltä.”
Suomimetallin ehdoton kulmakivi Amorphis julkaisee uransa 15. albumin syksyllä. 26. syyskuuta ilmestyvän Borderland -albumin julkaisijana toimii saksalainen Reigning Phoenix Music. Albumin on tuottanut tanskalainen Jacob Hansen.
AMORPHIS live:
20.09.2025 TR Istanbul – Bosphorus Metal Fest
European “Blood Dynasty” 2025 Tour w/ ARCH ENEMY, ELUVEITIE, GATECREEPER
10.10.2025 DE Stuttgart – Hanns-Martin-Schleyer-Halle
11.10.2025 DE Frankfurt – Jahrhunderthalle *LOW TICKETS*
12.10.2025 DE Munich – Zenith
14.10.2025 HU Budapest – Barba Negra
15.10.2025 AT Vienna – Gasometer *LOW TICKETS*
17.10.2025 DE Berlin – Columbiahalle *LOW TICKETS*
18.10.2025 CZ Prague – Sportovní hala Fortuna
19.10.2025 PL Gliwice – PreZero Arena
21.10.2025 CH Zurich – The Hall
22.10.2025 IT Milan – Alcatraz
23.10.2025 FR Lyon – Radiant-Bellevue *LOW TICKETS*
25.10.2025 ES Madrid – Palacio Vistalegre
27.10.2025 FR Paris – Zénith *LOW TICKETS*
28.10.2025 NL Amsterdam – AFAS Live
30.10.2025 UK Wolverhampton – Civic Hall
31.10.2025 UK Manchester – O2 Apollo
01.11.2025 UK London – eventim Apollo
03.11.2025 LU Esch-sur-Alzette – Rockhal
04.11.2025 BE Brussels – Ancienne Belgique *LOW TICKETS*
05.11.2025 DE Leipzig – Haus Auensee
07.11.2025 SE Gothenburg – Partille Arena
08.11.2025 SE Stockholm – Annexet
10.11.2025 FI Helsinki – Helsingin Jäähalli
12.11.2025 NO Oslo – Sentrum Scene *LOW TICKETS*
13.11.2025 DK Copenhagen – Poolen
14.11.2025 DE Hanover – Swiss Life Hall *LOW TICKETS*
15.11.2025 DE Dusseldorf – Mitsubishi Electric Halle
“Borderland” Tour 2025 Presented by Grey Beard Concerts & Management
28./29.11.2025 FI Jyväskylä – John Smith Frozen
05.12.2025 FI Ikaalinen – Spa & Resort
06.12.2025 FI Kempele – Zemppi Areena
12.12.2025 FI Lappeenranta – Saimaan Rauha
13.12.2025 FI Kajaani – Kajaani Halli
18.12.2025 FI Tampere – Tavara-asema
19.12.2025 FI Seinäjoki – Rytmikorjaamo
20.12.2025 FI Turku – Logomo
27.12.2025 FI Lahti – Möysän Musaklubi
31.12.2025 FI Lohja – Spa & Resort
29.01. – 02.02.2026 US Miami, FL – 70,000 Tons of Metal
AMORPHIS:
Tomi Joutsen | vocals
Esa Holopainen | guitars
Tomi Koivusaari | guitars
Santeri Kallio | keyboards
Olli-Pekka Laine | bass
Jan Rechberger | drums
Subspace Radio palaa toukokuussa julkaistulla neljännellä albumillaan Dreams of Shapes and Forms kunnianhimoisena. Viisikon teos on tarkkaan rakennettu teemalevy, jonka yhdeksän kappaletta muodostavat kertomuksen elämän valoista ja varjoista – rakkaudesta, kivusta, hämmennyksestä ja toivosta. Yhtyeen progressiivinen metalli kohtaa tällä levyllä vahvan elokuvallisen kerronnan, ja välillä huojutaan soundtrack-tyylisissä maisemissa.
Bändin kokeneet muusikot – Mikko Heino (laulu), Mikko Johansson (basso, ohjelmointi), Teppo Nurminen (koskettimet), Max Malin (rummut) ja Juha Mattila (kitarat) – ovat selvästi päättäneet tehdä juuri sellaisen levyn kuin haluavat, eikä tehdä kompromisseja kuulijan mukavuuden vuoksi. Niinhän niitä progelevyjä kuuluukin tehdä.
Itse en ole mikään progemetallin suurin ystävä, mutta kyllä tätä ilokseen kuuntelee. Silti, Dreams of Shapes and Forms sisältää juuri ne kaikki elementit, joita progeleimalta usein pelkään – miltei tunnin mittainen soitannollinen spektaakkeli, moniosaiset kappaleet (”Water” ja ”Nucleus” on jaettu kumpikin kolmeen alaosioon), tempovaihteluita, polyrytmiikkaa ja jokaisen nuotin millintarkkaa kirurgista tarkkuutta. Levyllä ei ole virheitä, eikä juurikaan tilaa inhimillisyydelle – paitsi, inhimillisyys tulee toisaalta juuri siitä, miten vilpittömästi kaikki on tehty. Tämä ei ole teknistä briljeerausta sen itsensä vuoksi, vaan osa suurempaa visiota. Jos lähdetään teemalevyä tekemään, tehdään se sitten kunnolla.
Vierailijoiden käyttö tuo levyyn lisää väriä: heleä-ääninen Päivi Karjala loistaa kappaleissa ”Water” ja ”Storm”, tuoden niihin herkkyyttä ja orgaanisuutta. ”Fire (Tuli ja valo)” puolestaan kohoaa albumin huippuhetkeksi 24-jäsenisen naiskuoron, Lady Shave – Porvoo Chorusin, ansiosta. Jos levyssä on jokin kappale, joka vaatii suuren lavan ja vielä suuremmat kaiuttimet, se on juuri tämä.
Myös yhtyeen (ja arvioijan) paikallisväriä löytyy. Kappale ”Darkness” ja sen video on kuvattu Hyvinkään Rutikan lammella, ja viimeinen raita ”Nucleus” sisältää osion nimeltä ”Rutikka” – pieni mutta lämmin kumarrus kotikonnuille.
Levyltä on pakko mainita myös sähköisesti sykkivä ”Electric” ja virtuaalitodellisuuden absurdiutta käsittelevä ”Virtual”. Ne onnistuvat olemaan sekä tarttuvia että hypnoottisen eteerisiä.
Dreams of Shapes and Forms on levy, jota ei voi puristaa yhteen eikä kahteenkaan kuunteluun. Se vaatii aikaa ja keskittymistä, mutta myös antaa paljon takaisin. Progressiivisen metallin ystäville tämä on taatusti nautintoa, ja esimerkiksi Dream Theaterin, Queensrÿchen tai vaikka Pain of Salvationin diggarit löytävät tästä paljon rakastettavaa. Itselleni tämä on liian raskas pala, mutta tunnistan kyllä hyvin tehdyn materiaalin.
En ihmettelisi yhtyeen nousevan joskus tulevaisuudessa korkeallekin jalustalle kotimaamme progemetallikarkeloissa. Se tosin vaatii varmaan muutaman helpommin nieltävän kipaleen. Valitettavasti.
Tiedote 15.8.2025
Uuden Angels Calling -albuminsa lähestyvään julkaisuun valmistautuva Solence julkaisi tulevalta levyltään tänään uuden singlen Wish You The Worst. Angels Calling julkaistaan lokakuun 3....