Koti Blogi Sivu 1743

Pekka Heino: Up Close & Personal

Kuva: Ville Juurikkala

Brother Firetriben vokalisti Pekka Heino keikkaili Oulussa lauantaina 5.5.2018. Metalliluola pääsi haastattelemaan miestä ja leppoisan jutustelun lomassa keskusteltiin mm. siitä millaista oli olla musadiggari 1980-luvulla. Pekka raotti myös hieman Brother Firetriben tulevaisuuden kuvioita.

Vuosi sitten ilmestyi Brother Firetriben viimeisin ja neljäs studiolevy ”Sunbound”. Millaiset ovat fiilikset kyseisestä levystä nyt?

Levystä jäi erittäin hyvät fiilikset ja koen, että albumi on uramme toistaiseksi paras. Ensimmäistä kertaa Mikko Karmilan kanssa työskentely oli todella positiivinen kokemus. Jo biisejä tehdessä ja äänityksissä oli todella hyvä fiilis, tämä välittyi mielestäni myös levylle.

Omaan korvaani ”Sunbound” oli täysin AOR-albumi. Aiemmilla levyillä linja oli myös selkeästi AOR, mutta siellä täällä oli ripoteltuna enemmän hevivaikutteita erityisesti kitarariffeissä. ”Sunboundilla” tällaisia riffivetoisia biisejä ei samalla tavalla ollut. Oletko samaa mieltä?

Vaikea sanoa. Sinä ehkä kuulet sen paremmin. Itse sitä on niin syvällä niissä biiseissä niitä tehdessä ja äänittäessä, että hirveän vaikea sanoa, mitä se oikeastaan on. Yritimme vain tehdä mahdollisimman hyviä biisejä ilman mitään selkeitä linjanvetoja. Siitä tuli se, mikä siitä tuli. Ehkä heviosasto jäi tällä kertaa hieman pienempään rooliin.

Miten biisinteko ja äänitysprosessi eteni?

Samoin kuin aina ennenkin. Minä ja Tomppa (Nikulainen, koskettimet) tehtiin biisit ja jokainen äänitti osuutensa, missä sitten äänittikin.

Brother Firetribe teki konsertteja viime vuonna keväällä ja syksyllä keikkoja Suomessa sekä ulkomailla. Millainen bändin keikkakuvio on tulevalle kesälle?

Teimme tosiaan keväällä keikkoja Suomessa ja muutaman Englannissa. Viime kesänä teimme festariesiintymisiä ja sitten syksyllä oli tosiaan pitempi Euroopan rundi, jonka jälkeen teimme vielä lyhyen pätkän keikkoja Suomessa. Ensi kesän keikkoihin vaikuttaa taas Nightwishin aktivoituminen, mutta meille avautui pieni ikkuna tehdä muutama festarikonsertti (mm. John Smith Rock Festival ja Hyvinkään Rockfest) sekä viikon mittainen pyrähdys Englannissa ja Hollannissa. Eli nämä ovat ne mahdollisuudet, jolloin meidät livenä voi nähdä ensi kesänä. Mutta toisaalta tämä Nightwish-kuvio toimii meillä siinä mielessä varsin hyvin, koska silloin kun Nightwish on aktiivinen, me teemme tahollamme uusia biisejä.

Eli uutta matskua on tulossa?

Kyllä. Karmila miksaa itse asiassa, jos ei ihan juuri nyt, mutta näinä päivinä, paria uutta biisiämme.

Aiotteko jatkossakin julkaista musiikkia perinteisessä albumi-formaatissa, vai mahdollisesti kokeilla jotain muuta julkaisutapaa?

Hyvä kysymys. Fokus on siinä, että saadaan levyllinen matskua valmiiksi. Siinä samalla pitää sitten tarkasti miettiä miten tuo julkaisukuvio hoidetaan. Se on todella iso juttu. En ole varma, kannattaako meidän kaltaisen bändin tehdä ns. perinteistä levydiiliä enää.

Tulisiko seuraava julkaisu sitten kuitenkin albumimuodossa vai muutama biisi irrallaan tiputellen, kuten esim. pop-artisteilla on nykyisin tapana tehdä?

En tiedä. Kaikki on auki. Siinä on monta muuttujaa, miten se kannattaa tehdä.

Rock-puolellahan ei ole pahemmin harrastettu tätä sinkkujen tiputtelua, joka on normaalia pop-musiikissa. Olisiko tässä mahdollinen tapa julkaista seuraava BF-levy?

Vaikea sanoa. Tuo striimaus-puoli ei oikein ole meidän kaltaisen bändin kannalta se juttu, sillä kuulijamme ostavat vielä fyysisiä levyjä. Tämä on todella vaikea kysymys ja se vaatii kyllä tarkkaa harkintaa.

Pekka Heino – Mies ja kitara

Kerroit, että teet koko ajan myös näitä akustisia keikkoja. Millaista meininkiä on luvassa näillä keikoilla?

Akustisilla keikoilla olen yleisön palvelija. Soitan pääasiassa lainabiisejä, mutta jos paikalla on Tribe-diggareita, niin soitan myös tarvittaessa Brother Firetribea.

Onko ohjelmassa pelkästään englanninkielistä musiikkia?

Kyllä. Suomenkielinen musiikki ei oikein puhuttele, jollei Olavi Virtaa lasketa mukaan.

Tämä akustinen kuvio kulkee mukanasi koko ajan?

Kyllä. Lainabiiseillä elanto on helpompi saada ja koska elätän itseni musiikilla, niin akustiset keikat ja lainabiisit ovat yksi tärkeä tapa tienata elanto. Mutta tämä on sitä, mistä diggaan eniten ja onneksi pystyn elättämään itseni tällä.

Jos palataan takaisin juurille, niin muistatko mistä kipinä musiikkiin syntyi?

Muistan. Selkeä niitti sille, että musiikki tulee olemaan se minun juttuni ja joka määrittelee elämäni, oli Hanoi Rocks. Olin 7-vuotias ja katselimme vähän mitä isommat pojat kuuntelivat ja siitä se kiinnostus löytyi. Muistan, kun lähdimme muistaakseni vuonna 1984 ensimmäistä kertaa Tukholman risteilylle. Menimme perheen kanssa Viking Sagalla Stokikseen ja siellä oli vanhassa kaupungissa suomalainen levykauppa, jota tosin ei enää ole. Halusin ostaa jonkin C-kasetin ja kädessäni oli kaksi kasettia, eli euroviisuvoittajan Herreysin kasetti ja Hanoi Rocksin ”Two Steps From The Move”. Osasin muuten Diggi-loo-diggi-lein tanssin, se oli sen verran kova juttu. Hanoi kuitenkin voitti. Lopullisesti homman sementoi pari vuotta tämän jälkeen se, kun alakerran naapurini soitti ja pyysi minut kuuntelemaan Bon Jovin uutta julkaisua. Meillä oli aina poikaporukalla rituaali, että istuimme ringissä olkkarin lattialle kuuntelemaan uusia levyjä, kun joku oli sellaisen hankkinut. Tämä levy oli muuten sinkku! Se tissikantinen levy. Eli ”You Give Love A Bad Name”, jossa oli Bruce Fairbairnin mahtava tuotanto. Siitä ei ollut enää paluuta. Se oli menoa. Kaikki uudet ja kiinnostavat bändit piti tsekata ja niistä piti kaivaa kaikki mahdollinen tieto esiin.

Kuulostaa tutulta. 1970-luvulla syntyneenä muistan hyvin tämän tiedon kaivamisen. Lopullinen niitti oli kun meillä alkoi näkymään kaapelitelevisio ja sieltä Sky Channel, joka näytti pari tuntia musiikkivideoita päivässä.

Meillä ei kaapeli näkynyt, mutta muistan kun kaveripiirissä joku kävi mummolassa tai kylässä sellaisessa paikassa, missä kaapeli näkyi, niin voi tuota lainausrumbaa mikä siitä syntyi. Kaverit palasivat lomalta kotiin VHS-kasetit täynnä musavideoita. Nämä videokasetit sitten lainattiin kaverilta toiselle.

Uutta musiikkiahan ei tuolloin juuri kuullut, joten kun videoita alkoi näkyä, niin se oli melkein kuin kultakaivos.

Kyllä. Itse olen Keravalta kotoisin ja siellä oli yksi levykauppa ja sitten Anttilan levyosasto. Jumalauta me juostiin levykaupassa. Monta kertaa viikossa käytiin kysymässä, onko se ja se levy tullut. Sitten kun sen lopulta sai, niin voi sitä fiilistä. Tämän jälkeen alkoi taas rituaalimme, eli istuimme olkkarin lattialle kuuntelemaan uutta levyä ja kansi kiersi kaverilta kaverille. Olenkin miettinyt, voivatko nykyajan skidit niin syvästi hurahtaa johonkin bändiin, kun sen eteen ei tarvitse tehdä työtä? Kaikki musiikki on heti näppien tuntumassa ja Spotify ja YouTube ehdottavat sinulle saman tyyppisiä artisteja, mitä kuuntelet. Toisaalta tämä on kaksipiippuinen juttu, sillä itse nautin toisaalta suunnattomasti mm. Spotifyn käytöstä. Tekijän näkökulmasta tilanne on sitten toinen. Korvaukset itse tekijälle ovat aika surkeat. Kotona ja autossa kuuntelen vinyylejä ja CD-levyjä, mutta reissuun lähdettäessä Spotify on kieltämättä lyömätön.

Voisitko listata tähän loppuun viisi omaa suosikkilevyäsi?

Hanoi Rocks: “Two Steps From The Move”. Se me jo käytiin läpi, eli siitä kaikki lähti liikkeelle.

Matchbox: ”Midnight Dynamos”. Tämä on ensimmäinen levy, jonka ostin omilla viikkorahoillani. Peter Collinsin tuotanto, joka tuotti myöhemmin mm. Queensrÿchen klassikkolevyt. Vitun hyvä levy ja loistavat soundit.

Journey: ”Raised On Radio”. Tämä on yhä suosikkini tässä ns. omassa genressäni.

Miles Davis: ”A Kind Of Blue”. Hurahdin jokin aika sitten jatsiin. Siitä seurasi se, että piti tsekata oikeastaan kaikki genren klassikkolevyt. Kyseessä on albumi, jonka voi laittaa milloin tahansa soimaan ja se kuulostaa aina hyvältä. Todellinen aution saaren levy, jossa on jotain magiikkaa.

Bruce Springsteen: ”Born To Run”. Aivan loistava albumikokonaisuus ja pelkkiä loistobiisejä.

Haastattelu: Ilkka Järvenpää
Livekuvat: Mia-Maria Kerovaara
Artikkelikuva: Ville Juurikkala

Amorphis – Queen Of Time (2018)

Kuva: Jutun yhteydessä mainittu yhtye/artisti/levy-yhtiö/tiedottaja ja/tai sen lähettämä lehdistö- tai promootiokuva tai kuvassa ilmoitettu valokuvaaja.

Amorphis julkaisi vuonna 2015 menestysalbuminsa ”Under The Red Cloud”. Levy oli kaikilla eri suoritusmittareilla mitattuna jäätävän kova suoritus, puhumattakaan kahden vuoden keikkarupeamasta aina jenkkirundia myöten. ”Queen Of Time” oli ennakkoon kovan paikan edessä ja odotukset olivatkin jo kohtuuttoman korkealla. Helpotukseksi täytyy todeta, että uran monipuolisin albumi ei tuota pettymystä ja jatkaakin menestyskulkua lähes yhtä loistokkaana kuin ”Under The Red Cloud”.

Amorphiksen kehityssuunta ”Queen Of Timella” on luonnollinen. Yhtyeen tunnusomaiset elementit ovat läsnä, mutta nyt mukana on sinfonisia- sekä orkestraalisia tehokeinoja. Tuntuu ehkä absurdilta sanoa, että on hetkiä kun Amorphis ei kuulosta itseltään. Tämä ei missään tapauksessa ole heikkous, vaan enemmänkin yhtyeen vahvuus monistaa musiikillisia piirteitään yhä vain laajempaan muotoon. Biiseistä löytyy edelleen tuttuja itämaisia kaikuja, kuin myös alkuaikojen raakuutta, mikä tulee parhaiten esille Tomi Joutsenen aivan mahtavissa vokaalisuorituksissa. Örinät ja murinat lähtevät paremmin kuin koskaan! Yhtyeellä tuntuu muutenkin olevan maaginen kosketus sovittaa kaikki eri palaset musiikissaan toimivaksi kokonaisuudeksi. Vielä kun tuotannollisesti levy soi kirkkaana ja erottelevana, jää kuuntelijan tehtäväksi jäädä vain musiikin vietäväksi.

”Queen of Time” koskettaa kuin keijukainen, viettelee ja repii palasiksi kuin seireeni sekä moukaroi isolla vasaralla kuin ukkosen jumala Thor. Albumin 10 kappaletta kellottavat ajaksi mittavat 58 minuuttia. Levy on pitkä ja vaatii kuuntelijalta suhteellisen paljon. Kertosäkeistä löytyy jopa radioystävällistä tarttuvuutta, mutta musiikilliset kiemurat vaativat kuuntelua avautuakseen. Progressivisuutta on mukana entiseen tapaan ja vokaaleissa puhtaiden sekä matalien vokaalien vuorottelut toimivat saumattomasti yhteen. Ehkä tästä paras esimerkki on samaan aikaan herkkä ja raskas ”Grain Of Sand”. Samaa hyväksi todettua kaavaa edustaa myös ennakkoon julkaistu ”The Bee”, ”Message In The Amber” sekä ”Heart Of The Giant”. Viimeiseksi mainitun kuoro-osuudet saavat koko kehon tärisemään salamaniskun tavoin. Aivan mahtavan kuuloista!

Albumi on kauttaaltaan vahvaa tekoa. Levyn ainoa keskikastiin putoava kappale on videobiisinäkin julkaistu kevyempi ”Wrong Direction”. Mutta kun vastapuolelle isketään hienosta demppausriffistä korkeuksiin kasvava, jopa aggressivinen ”Daughter Of Hate” tai selvä livebiisi ”The Golden Elk” ei voi kuin myhäillä tyytyväisenä. Miten näin tarttuvia kertosäkeitä voi tehdä peräjälkeen? Levyn lopussa voi ihailla myös Anneke van Giersbergenin persoonallista ääntä kappaleessa ”Amongst Stars”.

Amorphis on jälleen onnistunut. Edelliseen levyyn nähden ”Queen Of Time” on monipuolisempi ja etenkin massiivisempi kokonaisuus. Albumilla kuultavat orkesteriosuudet, huilut, jouset sekä perinteiset metallityövälineet lyövät sopuisasti käsiä yhteen. Yllätysmomentteja ja tutkiskeltavaa riittää. Vieraileehan levyllä myös sanoittaja Pekka Kainulainen. Tuottaja Jens Bogrenin vaikutusta ei voi väheksyä. Kaikki kunnia kumminkin Amorphikselle, joka on tehnyt lähes mahdottoman tehtävän ”Under The Red Cloudin” jälkeen. ”Queen Of Time” hohkaa yhtyeen diskografiassa kirkkaana timanttina suoraan yhtyeen parhaimpien albumien joukossa!

9- / 10

Juha Karvonen

01. The Bee
02. Message In The Amber
03. Daughter Of Hate
04. The Golden Elk
05. Wrong Direction
06. Heart Of The Giant
07. We Accursed
08. Grain Of Sand
09. Amongst Stars
10. Pyres On The Coast

 

 

 

 

Frehley’s Comet jälleen lavalla klassisessa kokoonpanossaan Kiss Expossa: video katsottavissa.

Kuva: Jutun yhteydessä mainittu yhtye/artisti/levy-yhtiö/tiedottaja ja/tai sen lähettämä lehdistö- tai promootiokuva tai kuvassa ilmoitettu valokuvaaja.

Indianapolisin Kiss Expo  sai jälleen todistaa harvinaislaatuista esitystä sunnuntaina, kun fanien iloksi lavalle nousi Frehley’s Comet klassisessa kokoonpanossaan Ace Frehley, Tod Howarth, John Regan sekä Anton Fig esittämään ”Rock Soldiers” sekä ”Breakout” -kappaleet. Yhtye soitti ”Rock Soldiersin” jo viime syyskuussa Frehleyn soolokeikan yhteydessä, mutta tuolloin Fig puuttui rumpujen takaa. Nyt siis esiintymään saatiin vuoden 1987 debyyttialbumilla soittanut miehistö kokonaisuudessaan. Video tapahtumasta katsottavissa alta:

Yhtye perustettiin 1980-luvun puolivälissä Frehleyn lähdettyä Kissistä ja julkaisi kaksi studioalbumia sekä yhden live EP:n vuosina 1987-1988. Frehley siirtyi sen jälkeen soolouralle. Erityisesti John Regan on puhunut avoimesta toiveistaan Frehley’s Cometin paluun suhteen.

Lähde: Sleazerozz
Video: Mike Brunn

Metallican ”The Memory Remains” livevideo Helsingistä 9.5.2018 katsottavissa

Metallican ensimmöiseltä Suomen keikalta Helsingin Hartwall Arenalta 9.5.2018 on katsottavissa livevideo “The Memory Remains” –kappaleen esityksestä. Keikka rikkoi Hartwall Arenan yleisöennätyksen, joka meni rikki perjantaina vielä toistamiseen. Perjantain konsertin raportin ja kuvat saa katseluun tästä.

Kuva: Hannu Juutilainen ©Metalliluola
Lähde: MetallicaTV

Satan’s Fall lentelee vaaranvyöhykkeellä – näin lähtee Top Gun – elokuvasta tuttu ”Danger Zone”

Kuva: Jutun yhteydessä mainittu yhtye/artisti/levy-yhtiö/tiedottaja ja/tai sen lähettämä lehdistö- tai promootiokuva tai kuvassa ilmoitettu valokuvaaja.

Tiedote 14.5.2018

Kotimainen metalliyhtye Satan’s Fall lentelee vaaravyöhykkeellä!

Kotimainen heavy/speed metal -yhtye Satan’s Fall julkaisi koverin Kenny Logginsin Danger Zone -nimisestä kappaleesta, joka tuli tunnetuksi vuonna 1986 julkaistun Top Gun -toimintaelokuvan soundtrackilta. Kappale löytyy pian julkaistavan Forever Blind -vinyylisinkun B-puolelta. Julkaisijana toimii saksalainen Underground Power Records. Julkaisu tulee myös digitaaliseen myyntiin, yhtyeen viralliselle Bandcamp-sivustolle.

Aika vetää pilottilasit silmille ja todeta että ”I feel the need… the need for speed!

Kappale on kuunneltavissa alta:

Satan’s Fall:

Miika Kokko – vocals
Tomi Mäenpää – guitars
Lassi Tiainen – guitars
Joni Petander – bass
Ville Aatsinki – drums

Facebook: https://www.facebook.com/SatansFall
Bandcamp: https://satansfall.bandcamp.com

Knights Call: Axel Rudi Pell & 220 Volt @Fryshuset Klubben, Tukholma 13.5.2018

Saksalainen kitaristivelho Axel Rudi Pell ei ole koskaan esiintynyt Suomessa, joten kun yhtyeen uusin “Knights Call” -kiertue ylsi peräti kolmen klubikeikan ajaksi länsinaapuriin, ei lähtöä Tukholmaan tarvinnut kahdesti harkita.

Pellin levyt eivät enää vuoden 2002 ”Shadow Zonen” jälkeen ole kokonaisuutena säväyttäneet, melodiakulkujen alettua kiertää loputonta kehää toistaen itseään. Uusin albumi ”Knights Call” antoi kuitenkin aavistuksen parempana jälleen toivoa paremmasta tulevaisuudesta ja vanhat klassikot soivat komeasti lavalla edelleen. Lisäksi luvassa oli perinteisestä 10-12 kappaleen festarivedosta poiketen kunnollinen kahden tunnin show.

Nyt Malmössa, Göteborgissa ja Tukholmassa toteutuneet kolme konserttia olivat myös ensimmäiset sisällä toteutuneet pääesiintyjäkeikat Pellin kohdalla Ruotsissa (joitakin vuosia sitten bändi nähtiin Sweden Rock –festareilla), joten harvinaisesta herkusta oli kiistatta kyse.

Tukholman Fryshuset erityisesti areenansa voimin on toiminut useiden keskisuurten metallibändien pyhättönä. Paikalliset osasivat kertoa, että klubin puolella on nähty lähinnä pienien punk-yhtyeiden keikkoja. Punk-tunnelma alkoikin olla käsinkosketeltava lämpötilan nousetessa saunaa lähenteleviin lukemiin. Väkimäärä tuntui paloturvallisuus-näkökulmastakin pelottavan suurelta, varsinkin kun itse saliin pääsi vain yhdestä suhteellisen kapeasta oviaukosta. Paikalla selvisi, että viimeisetkin aamulla tarjolla olleet yksittäiset liput olivat menneet kaupaksi, joten saksalais-ruotsalainen kombinaatio olisi varmasti täyttänyt suuremmankin paikan.

Illan jo valmiiksi kuumat lauteet lämmitti ruotsalainen metalli/hard rock -veteraani 220 Volt. Jo 40 vuotta sitten perustetussa kokoonpanossa vaikuttavat edelleen alkuperäiset kitaristit, vokalisti Anders Engberg on ollut mukana vuodesta 2013. Bändi oli tuttu jo Sweden Rockista parin vuoden takaa, jossa he tarjosivat hyvän setin auringonpaisteessa. Nyt valitettavasti tuntui, ettei bändi saanut oikein missään vaiheessa koneita käyntiin.

Riffit alkoivat lupaavasti tavoitellen metallista majesteettisuutta, mutta soundit olivat turhan ohkaiset ja kappaleista tuntui karkaavan ote niiden edetessä taantuen varsin geneerisen hard rockin osastolle. Aivan kuin 220 Volt olisi ollut pitkään pois lavoilta ja astellut kukin omilta tahoiltaan täysin kylmänä esiintymään. Näihän ei ollut, mutta erityisesti Engbergin heiluminen vaikutti välillä kuin paikallisessa karaokessa sinänsä hyvällä meiningillä esiintyvältä tulevaisuuden tähdeltä. Eturivi vaikutti arvostavan tätä Ruotsin lisäksi Japanissa 1980-luvulla kovaa suosiota kerännyttä yhtyettä, ja kitaristien hymyjen perusteella lavallakin tunnelma oli paitsi ulkoisesti, myös sisäisesti lämpenemässä.

Pellin yhtye on vakiintunut tällä vuosituhannella muotoonsa ja kemiat lavalla näyttivät aidosti toimivan ja kokemus oli hitsautunut yhteen saumattomasti. Jo Steelerin päivistä 1980-luvulta lähtien mukana on Pellin ohella vaikuttanut basisti Volker Krawczak. Vokalisti – myös Hardlinesta tuttu – Johnny Gioeli sekä kosketinsoittaja Ferdy Doernberg ovat pysyneet riveissä jo 20 vuoden ajan ja uusin kasvo Bobby Rondinelli liittyi rumpaliksi muutaman vuoden takaiselle ”Into The Storm” –levylle. Aikanaan Black Sabbathissa, Blue Öyster Cultissa sekä Rainbowssa soittaneella Rondinellilla on vähintään saman verran meriittejä takanaan kuin edeltäjillään Mike Terranalla ja Jörg Michaelilla.

Aikataulun mukaan klo 20.40 lavalle nousi Pellin yhtye esittäen heti alkuun kaksi vetoa uusimmalta ”Knights Call” –levyltä ja sen jälkeen jo selvästi suuremmat suosionosoitukset saaneen ”Fool, Fool” –ikivihreän 1990-luvulta. Doernberg ja Krawczak näyttivät molemmat todella iloisilta päästessään esiintymään pienelläkin lavalla ja lämpimässä olosuhteissa. Bassolinjat soivat jykevästi, koskettimet olisivat ajoittain voineet nousta ylemmäskin volyymikokonaisuudessa, mutta jo klassikko ”Oceans Of Time” esitti vakuuttavasti Ferdyn ja Axel tunnelmallista yhteispeliä.

Joissain konserteissa Gioeli on luntannut sanat paperilta, mutta käynnissä olevan rundin ollessa bändin selvästi pisin vuosikymmeniin, olivat lyriikat selvästi porautuneet vokalistiin aivoihin. Mitään lappuja ei ainakaan lavalla näkynyt. Bobby Rondinelli soitti omalla jykevällä tyylillään ja takoi rumpusoolossaan käsin patteriaan, hiukan näyttivät vuodet jo veteraania painavan ja lopussa kummarrusten aikana väsymys näkyi kasvoilta sekä olemuksesta. Soittoon tämä ei kuitenkaan vaikuttanut ja oli mukava nähdä monessa kuviossa vaikuttanut Rondinelli viimeinkin tositoimissa.

Doernbergin lyhyen kosketinsoitinsoolon jälkeen illan ensimmäisenä medleynä kajahti ”Game Of Sins”, johon mukaan oli sotkettu pätkä uusimman levyn lentävämattosekoilua ”Tower Of Babylon”. Esitys ei pitkän linjankaan fania oikein vakuuttanut, mutta tämän jälkeen setti oli voittokulkua loppuun saakka.

Johnny kiitti yleisöä tuesta ja suitsutti bändin tekevän tätä hommaa ainoastaan faniensa vuoksi. Kuluneen lausunnon jälkeen Gioeli kuitenkin kertoi tämän vuoksi antavansa kaikkensa seuraavassa kappaleessa ”The Line” ja todella intohimoisesti laulaja näytti uppoavan kappaleen sisälle. Jossain vaiheessa näytti jopa siltä, että keulamiehen otsasta pamahtaisi suoni tunteellisen esityksen ja kuumuuden vuoksi, mutta ilman pyörtymisiä onneksi biisistä ja illasta selvittiin.

Setin vanhimman kappaleen ”Warrior” päätyttyä Gioeli vitsaili seuraavaksi, että soitetaanko vaikka karmea ”My Sharona”? Pell näytti innostuvan ja Doernberg tapaili melodiaa koskettimillaan. ”Stop that shit, Ferdy! I Fucking hate that song” oli kommentti Johnnylta ja ilmoille kajautettiin onneksi tämän sijasta hieno ”Edge Of The World”, joka sai suoraan jatkoa ”Oceans Of Time” -levyn ja Pellin uran rakastetuimpiin kuuluvan anthemin ”Carousel” merkeissä. Harmillisesti kitaristin viehtymys medleyttää tuotantonsa katkaisi tämän ilon 3-4 minuutin kohdalla ja bändi poistui lavalta ensimmäisen kerran. ”Carouselin” olisi enemmän kuin mielellään kuullut kokonaisuudessaan.

Ferdy palasi ensimmäisenä takaisin ja soitti tunnelmallisen pohjakuvion, jonka päälle Gioeli alkoi laulaa tuttuja sanoja: ”See the sun over the rainbow…” ”The Masquerade Ball” kirvoitti siihen asti kovimman metelin yleisöstä, joka lauloi kertosäettä loistavasti mukana. Tunnetusti tämäkin biisi muovautui jossain vaiheessa vanhemman ”Casbahin” itämaiseen melodiaan.

Loppuun kajahti vielä tarttuvudessaan täydellisesti illan lopetukseksi sopiva ”Rock The Nation”. Kohdassa ”The lights turned off, the stage is cleared and empty” valot laitettiin kerrasta pois ja yhtye antoi fanien huutaa lähes minuutin verran ennen kappaleen jatkamista. Extranumeroita ei nyt tullut, vaan setti noudatti täysin aiempien keikkojen kaavaa. Tästä huolimatta kellon tarkistus osoitti Pellin bändeineen soittaneen hieman vajaat kaksi tuntia ja aika oli kulunut kuin siivillä.

Soundit pienessä paikassa toimivat yllättävän hienosti. Gioelin ääni täytti huoneen ja satunnaisia pahasti korvaan särähtäneitä kitarakaiutinten äänenkiertoa lukuun ottamatta Axelin kuuluisat nuotit soivat myös kirkkaasti. Pell ei tekniikaltaan ehkä yllä lajityylin pioneerien Malmsteenin ja Blackmoren tasolle, mutta hienoja kappaleita ja melodioita on miehen historiasta saatu fanien iloksi lukemattomia määriä ja kaikein tärkeimpänä kitaristi omaa tilannetajun antaa muille musiikoille tilaa valtaamatta jatkuvasti alaa omalla tilutuksellaan. Vaikka rumpujen yläpuolella kankaassa Axel Rudi Pell lukikin, tuntui nimenomaan kuin olisi seurannut soittamisen iloa huokunutta ja yhteen pelaavaa yhtyettä, eikä tähtikitaristin sooloesitystä.

Hiukan suuremmalla keikkapaikalla ja väljemmällä ilmapiirillä olisi jokaisesta setin nyanssista varmasti saanut vielä enemmän irti. Joka tapauksessa tunnelma oli hieno ja intensiivinen. Pääasiassa varttuneesta väestä koostunut yleisö eli hienosti mukana setissä ja tuntui osaavan kaikki hiukan vanhemmat kappaleet ulkoa. Myös merchandise-puolella iltaan oli panostettu, myynnissä oli useita kiertuepaitoja, vanhoilta rundeilta ylijäänyttä tavaraa, uusimmat CD:t, huppareita ja jopa Axel Rudi Pell –tuulipuku. Myös 220 Volt oli näkyvästi esillä omalla materiaalillaan.

Kaiken kaikkiaan hieno ilta klassista heavya ja hard rockia ja jälleen yksi rasti yli omalla ”näe ainakin nämä yhtyeet ennen kuin lopettavat” –listalla. Vielä on pakko toivoa myös suomalaisten keikkajärjestäjien aktivoituvan Pellin ja vastaavien veteraanien suhteen. Fanikuntaa Tukholman klubillisen verran luulisi Suomeenkin keikoille löytyvän.

Raportti ja kuvat: Ville Krannila ©Metalliluola

Axel Rudi Pell settilista:

1.The Medieval Overture
2.The Wild And The Young
3.Wildest Dreams
4.Fool, Fool
5.Oceans Of Time
6.Only The Strong Will Survive
7.Mystica
8.Drum Solo
9.Long Live Rock
10.Keyboard Solo
11.Game Of Sins/Tower Of Babylon
12.The Line
13.Warrior
14.Edge Of The World/Carousel
Encore
15.The Masquerade Ball/Casbah
16.Rock The Nation

 

Acherontas – Faustian Ethos (2018)

Vuonna 2007 perustettu kreikkalainen black metal -yhtye Acherontas on jälleen asian äärellä. Hyvää julkaisutahtia ja rituaalinomaisia paholaisen säveliä edustava yhtye on saavuttanut jo seitsemännen albuminsa. Viime vuonna julkaistu ”Amarta अमर्त” väläytteli jo merkkejä täysiosumasta ja onkin pyörinyt ilmestymisensä jälkeen tasaisesti allekirjoittaneen soittimessa. Nyt käsissämme on vuoden 2018 kenties paras black metal – julkaisu.

”Faustian Ethos” jatkaa hyvinkin samoilla linjoilla kuin yhtyeen edellinen levytys. Bändin omaleimainen tyyli sovittaa yhteen kierot kitarariffit, loitsunomaiset kuiskaukset, ritaalimaiset saarnat kuin myös demoniset korinat ovat äärimmäisen kiehtovaa kuultavaa. Vaikka 50 minuuttinen albumi kumartaa tunnelmansa puolesta vahvasti 90-luvulle, niin soundit ovat hyvällä tavalla tuotu nykypäivän standardeja vastaavaksi. Vahvat melodiat viiltävät alitajuntaa siinä missä nopeampi tykitys tuntuu vatsanpohjassa asti.

Acherontasin musiikillisia vertauskuvia voi hakea Nightbringeristä, Akhlysista sekä Thy Darkened Shadesta. Yhtyeen vahvuus piilee etenkin asiallisesti nimetyn V. Priestin vahvassa tulkinnassa. Miehen valittavat vaikerrukset ja puheosuudet tuovat perinteiseen rääkymisen taianomaista kosketuspintaa. Tästä erinomaisen osoitus on nimibiisi ”Faustian Ethos”. Ei siinä etteikö ”Sorcery And the Apeiroin”, ”The Old Tree and the Wise Man”,  ”Decline Of the West -O Lereas Kai O Tafos” tai albumin muutkaan monumentaaliset kappaleet ravistelisi omaa maailmankatsomusta. Levyn parissa aika pysähtyy ja musiikki tekee tehtävänsä.

On hienoa huomata, että Kreikasta tulee erittäin hyvää black metalia. Polttava aurinko, maan talousongelmat ja rikas historia ajavat muusikkoja maan alle pimeyteen tekemään loitsujaan. Juuri tämä Acherontasinkin edustama rituaalimainen ja moni-ilmeinen musiikin tutkiskelu tuo black metalin vanhaa mystista ilmapiiriä nykypäivään. Vaikka levyn kappaleet ovat pitkiä, niin ammattitaitoinen sovitustyö pitää huolen siitä, että ”Faustian Ethos” ei käy puuduttamaan. Ehdottomasti vuoden parhaimpia albumeita.

9 / 10

Juha Karvonen

1. Τhe Fall of the First Pillar
2. Sorcery and the Apeiron
3. Aeonic Alchemy (Act i)
4. Faustian Ethos
5. The Old Tree and the Wise Man
6. The Alchemists of the Radiant Sepulchre (Act ii)
7. Decline of the West (O  Ιερεας και ο Ταφος)
8. Vita Nuova

 

Glenn Hughesin Classic Deep Purple Live -ilta Brasiliasta katsottavissa

Glenn Hughesin Deep Purple -klassikoista koostunut konsertti Rio De Janeirossa 29.4.2018 on katsottavissa kokonaisuudessaan hyvätasoisena yleisötallenteena. Hughes tuo Classic Deep Purple Live- kiertueensa myös Suomeen ja esiintyy Tampere-talolla 29.11.2018. Konsertin lisätiedot saa katsottua tästä.

Settilista:
1.Intro
2.Stormbringer
3.Might Just Take Your Life
4.Sail Away
5.Mistreated
6.Keyboard Solo intro
7.You Fool No One
8.Blues
9.You Fool No One (return)
10.Drum Solo
11.This Time Around
12.Gettin’ Tighter
13.Smoke On The Water
14.Georgia On My Mind
15.You Keep On Moving
16.Highway Star
17.Burn

Video: Nickncm1998
Kuva: PYMCA/Avalon/UIG via Getty Images

Lordi vieraili Euroviisuissa ja kertoi muistojaan 12 vuoden takaisesta voitosta

VIP-vieraana Lissabonissa nähdyn Mr.Lordin haastattelu Euroviisu-kilpailuista on katsottavissa alta. Yhtye voitti kisan vuonna 2006 ”Hard Rock Hallelujah” –kappaleella, jota Lordi muistelee: ”It was great but that’s it what can I say? Shit happens.”

Tämän vuoden Suomen edustajan Saara Aallon biisi oli nimeltään ”Monsters”, joka sai Mr.Lordilta luonnollisesti kannatuksen. Aalto jäi kisassa toiseksi viimeiseksi. Myös vuoden 2018 finaalissa kuultiin raskaampaa musiikkia Unkarin AWS –yhtyeen toimesta, joka saa myös Lordilta suitsutusta. Menestystä ei Unkarillekaan tällä kertaa tullut maan jäätyä sijoituksissa jälkijoukkoon.

Lordi julkaisee uuden albumin ”Sexorcism” 25.5.2018.

Lähde: Eurovisionlive
Kuva: Pete Alander ©Metalliluola

Kotimaiset thrash-yhtyeet Maniac Abductor ja Ceaseless Torment sekä belgialainen Evil Invaders livenä Liettuassa: livevideot katsottavissa.

Kotimaiset thrash metal –yhtyeet Maniac Abductor ja Ceaseless Torment kiersivät huhtikuussa Eurooppaa Feed Me Violence- teemalla yhdessä belgialaisen Evil Invadersin kanssa. Bändien keikoilta Narauti klubilta, Vilnasta 15.4.2018 on nyt katsottavissa hyvälaatuiset livevideot. Kiertue nähtiin myös Suomessa Helsingin Elmun Baarissa 18.4.2018.

Videot: Metal Alive

Mainos

Viimeisimmät:

Shade Of Sorrow julkaisi kesäbiisinsä ”Summer’s Sorrow”

Tiedote 16.7.2025 Viime vuonna julkaistulla ja Tuomas Saukkosen tuottamalla Upon The Fields Of Grief -albumillaan ympäri maailman kiitettäviä arvioita saanut Shade Of Sorrow julkaisee uuden Summer's Sorrow -singlensä. Wolfheartin neljän...

Seuraa

21,666FanitTykkää
2,794SeuraajatSeuraa
177SeuraajatSeuraa
0TilaajatTilaa