Opethin Mikael Åkerfeldt: ”En kyennyt enää säveltämään death metallia”.

Uuden levyn ”In Cauda Venenum” äskettäin julkaissut Opeth on viimeisten 10 vuoden aikana siirtynyt entistä syvemmälle progressiivisen heavyn ja rockin pariin pois yhtyeen aiemmasta death metal –soundista. Keulamies Mikael Åkerfeldt kertoo Revolver-lehden haastattelussa säveltäneensä tyylilajissaan viimeiseksi jääneen ”Watershed” (2008) -levyn jälkeen albumillisen saman kaltaista materiaalia, mutta basisti Martin Méndezin puututtua asiaan deletoi kaiken ja aloitti luovan työn puhtaalta pöydältä. Tuloksena oli vuoden 2011 ”Heritage”, jolla laulaja hylkäsi kuolometallikorinan kokonaan. Äkerfeldtin mukaan Opethin death metal –soundi kulminoitui ”Watershediin”, eikä yhtye voinut enää edetä tässä genressä pidemmälle.

Opeth nähdään Helsingin Jäähallin Black Boxissa 15.1.2020.

Åkerfeldtin kommentit yhtyeen 10 vuoden takaisesta suunnanmuutoksesta alla:

The last death metal I bought because I was interested was “Domination” by Morbid Angel. That’s 1995 — a long time ago now. I’m not saying it’s just been bad releases since then — of course not — but that’s the last time I felt like I wanted to hear what’s new. And Morbid Angel was always ahead of the other death-metal bands. I saw David Vincent just the other week and I thought, ”There he is — the death-metal king.” And I tell him, ”You’re the fucking best. If it wasn’t for you, I wouldn’t have a band.

So death metal certainly means a lot to me. But our death metal, if you will, culminated with the “Watershed”-album. And then I was done with it. I couldn’t do it anymore. I couldn’t do anything better. I wasn’t listening to anything with screaming vocals anymore, apart from the old shit. So I wanted to get closer to the person I am.

I can still play death metal when I want to — I do when we play live — but it just came to a screeching halt. And I almost made a mistake. I almost wrote another record like “Watershed”, but I was stopped by Martín Méndez, our bass player. He said, ”This is not what you should be writing.”

We bonded so much during the writing of “Heritage”. But I did write a good 30 or 40 minutes of “Watershed”-type Opeth music. But when Martín spoke up I just said, ”Thank you,” and deleted it. And started ”Heritage”.

Lue koko haastattelu linkistä.

Lähde: Revolver
Kuva: Raisa Krogerus ©Metalliluola

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here