Brittiheavyn invaasio 1970-80 -lukujen taitteessa oli huimaa. Saxon oli merkittävä osa tätä ja takoi rautaa kun se oli kuumaa, hurjasti sekä nopeasti. Debyytti ”Saxon” näki päivänvalon vuonna 1979 ollen vielä materiaaliltaan raakile sitä seuranneeseen albumitriplaan verrattuna. Ne julkaistiin huimaavalla tahdilla puolentoista vuoden aikana. ”Wheels Of Steel” (1980), käsittelyssä oleva ”Strong Arm Of The Law” (1980) ja ”Denim And Leather” (1981) loivat bändin voittokululle kivijalan, jolle tulevaisuutta oli hyvä rakentaa.
Tuolloin oli tyypillistä, että albumit lyötiin studiossa purkkiin rivakalla aikataululla niitä sen kummemmin killottamatta ja painuttiin tien päälle uutta tuotosta promoamaan. Biisit tehtiin joko tien päällä tai vasta studiossa, joten ihmetellä vain sopii miten teräksistä jälkeä Saxon sai alkuaikoinaan aikaan.
Bändi oli hitsautunut keikoilla timanttiseksi rykmentiksi, jonka yhteispeli niin keikoilla kuin studiossa toimi kuin brasilialaisella jalkapallomaajoukkueella. ”Strong Arm Of The Law” on hieno esimerkki klassisesta metallialbumista vuosimallia 1980. Sen kahdeksasta kappaleesta suurin osa on silkkaa parhautta, jota bändi edelleen keikoillaan settilistoihinsa kaivelee.
Jos levy laitetaan käyntiin ukkosenjyrinällä ja raita kantaa nimeä ”Heavy Metal Thunder” voi olla varma, ettei kyseessä ole mikään täyteraita vaan märkä sukka vasten kasvoja. Tämä kappale toimii todella hienosti kotioloissa virvoitusjuomien äärellä, saati hurmoksellisen metallipääyleisön edessä. Biisi on todella rivakalla tempolla etenevä, joten sen luoma hurmos tuntuu menevän ohi kuin siivillä.
Ei päästä helpolla myös edessä odottava biisikaksikko. ”To Hell And Back” jatkaa nopealla vauhdilla ja sisältää komeaa kitaratyöskentelyä Paul Quinn/Graham Oliver -kitaristikaksikolta sekä upean säemelodian, jonka vokalisti Biff Byford tulkitsee kuin tiketti helvettiin ja takaisin odottaisi aivan kulman takana. Biisi on jäänyt hieman unohduksiin, eikä sitä liian usein konserteissa kuulla mikä on harmi, sillä tämä on albumin ässämateriaalia.
Samoin on albumin nimikappale. joka kertoo moottoripyöräpoliisin kohtaamisesta yöllisellä maantiellä. Rokkibändin bussin pysäytys johtaa yleensä jonkin sortin syyniin virkavallan taholta ja siitä biisi kertoo. Juice Leskisen ”Pilvee, Pilvee” kuvaa saman tarinan hieman pidemmällä kaavalla kuin Saxonin versio, mutta aihe on molemmissa sama. Nimiraita on hienon kitarariffin omaava shuffle, joka on kuin jatko-osa ”Wheels Of Steel” -biisiin, niin samantapainen rakenne ja melodiakulku niissä on, mutta hienosti toimivat molemmat.
Rivakalla sovituksella jatkaa ”Taking Your Chances”, mutta tämä raita kuuluu niihin vähemmän toimiviin, koska kitarariffi on mitäänsanomaton, eikä kertosäe puhalla kuin kylmää ilmaa. Tosin kolmen ässäbiisin jälkeen saman tason ylläpitäminen alkaa jo olla hankalaa.
”20,000 Ft” vie kuulijan B-puolen käännettyään rivakkaan nousukiitoon lentokoneen siiville ja Saxon on liekeissä. Tuplabassareiden pauke kertosäkeessä ja bändin armoton ruoska säkeen alla piiskaavat kuulijan hakemaan lisää juotavaa ja kokemaan lentomatkailun riemut lähes omakohtaisesti. Ikävä kyllä vuorossa on pari heikompaa vetoa, joista ei juuri muistijälkiä jää. ”Hungry Years” ja ”Sixth Form Girls” eivät ole kotonaan näissä karkeloissa, joissa ässäbiisit hakkaavat ne mennen tullen. ”Sixth Form Girls” on näistä parempi, mutta kovasti mieli odottelee jo albumin päättävää ”Dallas 1 PM”:ää, joka kantaa harteillaan ansaittua klassikon viittaa. John F. Kennedyn salamurhasta kertova biisi kertoo tarinan tuosta surullisesta päivästä koskettavalla tavalla.
”The world was shocked that faithful day. A young man´s lot was blown away, away. Dallas 1 PM, Dallas 1 PM”.
Tähän kappaleeseen on saatu aikaan lataus, joka pysäyttää kuuntelemaan sovitusta kuin hypnotisoituna. Keskitempoisesti rullaava yli kuusi ja puoliminuuttinen biisi on kaikessa yksinkertaisuudessaan loistava. Liekö Judas Priest ottanut tästä mallia kynäillessään pari vuotta myöhemmin ilmestynyttä hittiään ”You´ve Got Another Thing Comin´”? Tiedä häntä, mutta kovasti samoilla elementeillä pelataan. ”Dallas 1 PM” on myös tyyppiesimerkki siitä kuinka sovitus toimii, kun sinne jätetään tilaa laulumelodialle. Tämä myös alleviivaa lyriikoita hienolla tavalla. Jos tältä albumilta pitäisi valita jatkoon vain yksi biisi, niin se olisi ehdottomasti tämä.
Saxon tuntui petraavan alkuaikojensa levyillä yksi toisensa jälkeen hurjasta julkaisutahdista huolimatta. ”Strong Am Of The Law” oli bändin kolmas pitkäsoitto ja tähän mennessä kokonaislukema studioalbumeissa yltää jo kahteenkymmeneenkahteen. Peräänantamattomuus, rakkaus lajiin ja halu jatkaa uuden musiikin tekemistä ovat ne asiat, joihin Saxon on pitkän uransa pohjannut. Annetaan bändille suuret aplodit ja laitetaan 40 vuotta täyttävä ”Strong Arm Of The Law” soimaan!
8½/10
Tomi Nousiainen-Gunnar
1.Heavy Metal Thunder
2.To Hell And Back Again
3.Strong Arm Of The Law
4.Taking Your Chances
5.20,000 Ft
6.Hungry Years
7.Sixth Form Girls
8.Dallas 1 PM
Raskaamman musiikin aktiivinen kuluttaja. Rumpujen soitto on seurannut mukana kesästä 1985 asti ja bänditouhuissa on vaikutettu mm. entisen AC/DC-vokalisti Dave Evansin Finnish Badasses-yhtyeessä. Vapaa-aikaan kuuluvat kalastus, koirat ja lukeminen.