Koti Blogi Sivu 987

Voodoo Circle julkaisi uuden musiikkivideon tulevan levyn ”Locked & Loaded” -nimikappaleesta

Kuvakaappaus

Voodoo Circle julkaisee uuden albuminsa ”Locked & Loaded” 15.1.2021. Katso alta tulevan albumin nimikkokappaleen musiikkivideo:

Tilaukset: https://fanlink.to/VoodooCircle


Lähde: AFM

Neil Peartin kuolemasta kulunut vuosi: valokeilassa Rushin klassikko ”2112”.

Yksi progressiivisen rockin ja metallin kulmakivi-julkaisuista, Rushin monumentti ”2112” julkaistiin vuonna 1976. Sen tarinan kirjoittanut rumpali Neil Peart menehtyi aivosyöpään vuosi sitten tammikuussa 2020.

Laulaja/basisti Geddy Leen, kitaristi Alex Lifesonin sekä Peartin muodostama kanadalaisyhtye oli vakavan paikan edessä valmistellessaan neljättä albumiaan. Bändin aiemmat LP:t olivat olleet sekavia kokonaisuuksia tasapainoillen 1970-luvun hard rockin ja kiemuraisemman otteen välillä. Vuoden 1975 ”Caress Of Steel”-levyllä valinta alkoi selkeästi kääntyä viimeksi mainitun tyylisuunnan puolelle, mutta albumi ei vielä täyttänyt sitä potentiaalia, joka soittajilla selkeästi oli. Vaikea taloudellinen tilanne ei helpottanut asiaa. Yhtyeellä ei ollut varaa maksaa roudareilleen palkkaa, yleisömäärät olivat laskussa eikä levy-yhtiön budjetissa Rushia näkynyt. Ylemmät tahot suosittelivat progrebändille tyylilajin muutosta radioystävällisempään suuntaan.

Kokoonpanon sanoittajana toiminut Neil Peart ei ollut valmis luovuttamaan:

Tuohon aikaan meille sanottiin, ettemme voisi tehdä sitä emmekä tätä. Meidän olisi pitänyt kirjoittaa single, tehdä kompromissi ja niin edelleen. Mutta Pink Floydin ei tarvinnut tehdä niin, eikä myöskään Frank Zappan. Joten mekään emme taipuneet. Parasta ”2112”-levyn menestyksessä oli se, ettei levy-yhtiö enää sen jälkeen voinut painostaa meitä mihinkään.

rushkimono

Yhtyeen kaikilla levyillä vuoteen 1982 saakka miksaajana sekä tuottajana toiminut Terry Brown otti jälleen ohjat käsiinsä ja helmikuussa 1976 alkaneet levytykset kestivät neljä viikkoa. Tuohon aikaan kyseessä oli pitkä rupeama, mutta yhtyeen mukaan sessiot olivat helpot ja kivuttomat verrattuna moniin vaikeisiin bändin tulevaisuuden uran luomisprosesseihin. Kappaleet saivat muotonsa nopeasti ja luonnollisesti. Albumi sai nimekseen sen pitkän avausraidan mukaan ”2112.”

Lopputulos oli vakuuttava. Levyn koko A-puolen varastava ”2112” on 20 minuuttia ja 33 sekuntia kestävä sci-fi ooppera. Kyseessä on progressiivisen heavyn mestariteos, jonka jokainen genren yhtye toivoo edelleen säveltäneensä. Monet ovat sitä yrittäneet, ja tehneet jopa 50-minuuttisia eepoksia. Kyse ei kuitenkaan ole pituudesta vaan siitä, että reilussa 20 minuutissa Rush kertoo ajatuksia herättävän tarinan ja maalaa eteemme musiikin sekä sanoitusten avulla elokuvan. Vain harvat tähän pystyvät ja Rush itse on ollut tarpeeksi viisas jättämään yrityksen väliin. Yhtye luopui vähitellen 1970-luvun lopussa pitkistä kappaleista ja siirtyi kompaktimpaan ilmaisuun vuoden 1980 ”Permanent Waves” -levyllä.

”2112” kertoo eräässä planeettajärjestelmässä Punaisen Tähden suojeluksessa toimivasta yhteiskunnasta, jossa musiikki on kielletty ja Syrinxin temppelin papit tekevät kaikki päätökset yksilöiden puolesta. Ympärillä on maailma, jossa kenenkään ei tarvitse ihmetellä tai kyseenalaistaa asioita. Kyseessä on vuosi 2112, mutta tällä ei liene mitään tekemistä meidän tuntemamme ajanlaskun kanssa. Tarinan sankari löytää kitaran vesiputouksen takaa ja opettelee soittamaan sillä omaa musiikkiaan. Kyseessä on valtaisa oivallus ja sankari on innoissaan löydöstään. Papit eivät kuitenkaan jaa samaa näkemystä. He tuhoavat kitaran, koska se edustaa heille vapauden ilmaisua. Sankari musertuu tästä kohtelusta ja vetäytyy maailmasta uneen, nähden toisenlaisen yhteiskunnan, jossa ihmisen luovuus ja vapaus on sallittua. Uni ajaa hänet lähelle kuolemaa. Viimeisinä sanoinaan sankari toteaa epätoivoisesti: ”En usko voivani jatkaa tätä kylmää ja tyhjää elämää. Elämänvirtani valuu pois..”

Neil Peartin tarina sai inspiraationsa oikeistolaisen ajattelijan Ayn Randin (1905-1982) esittämistä yksilöllisyyttä korostavista lausunnoista. Rand väitti hallitsemattoman yhteiskunnan kehittyvän aina suuntaan, jossa vapaa ihminen kahlitaan kontrollin alle. Sovitukset puolestaan ottivat vaikutteita The Whon suuren menestyksen saaneesta vuoden 1969 konseptialbumi ”Tommysta.”

”2112”-kappaleen musiikki tuntuu vastaavan sanoitusten luomaa maailmaa täydellisesti. Alex Lifeson maalaa kitarallaan kuvan vesiputouksen edessä soittamaan opettelevasta nuoresta sankarista herkkyydellä, ja kun papit pääsevät ehdottomuudessaan ääneen, sovitus on kylmän raskas. Kitara ollen keskeinen instrumentti tarinassa, saa luonnollisesti tilaa ja tuntuu muodostavan oman roolihahmonsa, jolla näytellään koko sankarin tunnekirjo. Tunteet etenevät alun järjestyksestä ja rauhasta, keskivaiheen ihmetykseen, toivoon ja iloon sekä lopussa seuraavan pettymykseen, suruun ja ahdistukseen. Geddy Leen vielä tuolloin korkeuksissa seilaava ääni liikkuu suvereenisti eri skaalojen välillä, vaikka vokaalien osalta miehen parhaat hetket olivat vielä edessäpäin.

Kuva: Fin Costello/Redferns

Fanit etsivät ”2112” tarinasta yhä syvempiä yhteiskunnallisia merkityksiä ja piiloviestejä. Moni on niitä löytänyt, mutta vain Peart tiesi totuuden. Joka tapauksessa biisi päättyy kolme kertaa kuultavaan lauseeseen ”Attention all planets of the solar federation” (21 sanaa) ja sen jälkeen myös kolme kertaa toistuvaan ”We have assumed control” (12 sanaa). Biisi ilmestyi vuosikymmen sitten soitettavaksi kokonaisuudessaan ”Guitar Hero: Warriors Of Rock”-pelissä. Kappaleen tässä yhteydessä läpi kahlanneena voi sanoa sen vievän maallikon hetkeksi koskettamaan tarinan kuvaamaa sankaruutta.

”2112” ei loppunut sen nimisävellykseen. Kääntöpuolelta löytyi vähintään yhtä vakuuttavaa materiaalia, joka onnistui viemään yhtyeen aiemmin viljelemät Led Zeppelin -riffit uudelle tasolle. Nerokas ”A Passage To Bangkok” saa edelleen haukkomaan henkeä ja monen muistamaa niinikään hienoa päätöskappaletta ”Something For Nothing” edeltää yksi yhtyeen unohdetuista klassikoista – herkkyydessään vakuuttava ”Tears”.

Tuolloin Peart sai vielä sanoitusosastolla tukea bänditovereiltaan ja kyseessä oli Leen kirjoittama kappale. Biisissä kuultiin levyn kannen suunnitelleen Hugh Symen soittamia koskettimia, instrumentti joka yleistyisi Rushin musiikissa seuraavalla vuosikymmenellä. Lifesonin kirjoittama ”Lessons” oli puolestaan koruttomuudessaan poikkeava esitys muusta materiaalista, Zeppelin-tunnelmat ovat tässä sävellyksessä vahvasti läsnä. ”Something For Nothing” syntyi Peartin nähtyä seinässä graffitti-tekstin ”Freedom isn’t free.” Kappale syntyi lauseen ympärille. ”The Twilight Zone” oli viimeinen levylle kirjoitettu ja taltioitu raita. Se valikoitui myös ensimmäiseksi singleksi. Biisi pohjautui vuosina 1959-1964 televisiossa nähtyyn samannimiseen sci-fi sarjaan.

Loistavan kokonaisuuden täydensi kannen klassinen tähti, joka toisaalta symboloi sanoituksissa mainittua punaisen tähden yhteiskuntaa. Edessä oli alaston ihminen, joka näyttää kavahtavan tähden voimaa. Peartin mukaan kansi kuvasi ihmistä käymässä kollektiivista massaa vastaan. Symboli koristi sen jälkeen lukuisia eri Rushin levykansia ja promomateriaalia. Kyseessä on Symen yksi tunnetuimpia taideteoksia.

Levy oli massiivinen teos, mutta tosiasiassa se kirjoitettiin pitkälti kahdella akustisella kitaralla hotellihuoneissa keikkojen välissä. Lee on myöhemmin muistellut luovaa työtä:

Outoa siinä levyssä oli se, miten kaikki vain virtasi yhteen, biisit tulivat toisensa jälkeen. Muistan Alexilla ja minulla olleen selkeä ajatus siitä, miltä musiikki kuulostaisi jopa ennen kuin näimme sanoitukset. Hiukan yliampuva intro, rytmitys sekä eri osiot. Neil oli tehnyt sanat ja olin ihmeissäni siitä kuinka hyvin ne sopivat musiikkiin. Niitä ei tarvinnut muuttaa lainkaan, kaikki vain sulautui yhteen.

Vaikka ”2112” ei ollut helpoin mahdollinen nieltävä fanikunnalle, se ilmestyi juuri oikeaan aikaan progressiivisen rockin ollessa lakipisteessään suosiossa mitattuna. Se oli Rushin ensimmäinen levy joka mursi top-100 listan ja ylsi peräti sijalle 61. Näissä ympyröissä harvoin vaikuttaneelle bändille tämä oli hieno saavutus. Media ei ollut yhtä ymmärtäväinen ja bändiä syytettiin sanoitustensa takia jopa neo-fasisteiksi. Leen mukaan mikään ei olisi voinut olla kauempana totuudesta. Jossain määrin yllättäen bändi soitti levyn A-puolen kokonaisuudessaan konsertissa vasta 20 vuotta sen julkaisun jälkeen ”Test For Echo”-kiertueella. Vuoden 1976 livealbumi ”All The World’s A Stage” sisältää vain 15-minuuttisen version.

2112 cover

Levy julkaistiin uudelleen vuonna 2012 CD/DVD sekä CD/BluRay-muodossa. CD sisälsi remasteroidun albumin lisäksi kolme live bonusraitaa vuodelta 1981. DVD ja BluRay puolestaan sisälsivät levyn kolmessa eri HD-formaatissa, sanoitukset, taustatekstit levylle sekä digitaalisen sarjakuvan nimibiisin tarinasta.

Yhtye laittoi vielä paremmaksi albumin 40-vuotisjuhlajulkaisulla neljä vuotta myöhemmin. Kahdelle CD:lle ja yhdelle DVD:lle on mahdutettu alkuperäisen Abbey Roadilla remasteroidun albumin lisäksi bonuslevy aiemmin julkaisematonta materiaalia sekä uudelleen nauhoituksia levyn kappaleista. Näissä ovat mukana useat nykyrockin tähdet Dave Grohlista Steven Wilsoniin. DVD:llä on harvinaista konserttimateriaalia vuodelta 1976 sekä tuore haastattelu. Myös 3LP- versio on saatavilla sekä luonnollisesti rajoitettu boksi, jossa kaikkien levyjen lisäksi mukana taideprinttejä.

Fanit kiistelevät edelleen onko ”2112” Rushin paras albumi. Bändin tuotannon poiketessa vuosikymmenten varrella merkittävästi eri poluille kysymykseen saattaa olla mahdoton saada lopullista vastausta. Levyä kutsutaan usein konseptialbumiksi, vaikka sen nimibiisi oli käytännössä LP:n ainoa yhden teeman sitoma kokonaisuus.

Joka tapauksessa ”2112” on vaikuttanut lukuisiin progressiivisen metallin yhtyeisiin ja oli muovaamassa osaltaan koko genreä. Kuten usein klassikkolevyjen kohdalla, bändi itse ei tätä tiedostanut. Lee:

Sellaista on hyvin vaikea tajuta, koska olet itse täysin eri puolella. Monet todella menestyneet muusikot ovat tulleet vuosien varrella kertomaan minulle levyn koskettaneen heitä. Ainoa selitykseni siihen kaikkeen on se, että levyllä ja tarinassa oli paljon tunnetta, intoa sekä julmuutta ja se tavoitti kuuntelijat eri tavalla. Albumin soundi oli erilainen muuhun sinä aikakautena julkaistuun musiikkiin verrattuna ja luulen, että se vain leikkasi läpi siitä kaikesta ja tavoitti ihmiset.

Teksti: Ville Krannila

Levyltä ei voi poimia kohokohtia, se on kuunneltava kokonaan. Alla ”2112” levykansien kuvagalleria sekä itse albumi kuunneltavaksi, alkaen sen ikonisesta nimikappaleesta aina päätökseen ”Something For Nothing.” RIP Neil Peart 1952-2020.

—————————————————

———————————————-

Smackbound julkaisi uuden musiikkivideon ”Wind And Water”

Kuva: Lauri Hämäläinen

Kotimainen Smackbound on julkaissut musiikkivideon kappaleestaan ”Wind And Water”. Videon juoni ja käsikirjoitus on yhtyeen laulaja Netta Laurenteen käsialaa, joka kuvailee visiotaan seuraavin sanoin: ”It is a song about a sacred love towards another soul. It is a love affair you have seemingly lost in this physical world, but keep feeling as infinite. To me, it’s saying: I love you in this life and the next.”

Videon on ohjannut Lauri Hämäläinen.


Lähde: Frontiers
Kuva: Lauri Hämäläinen

Evile julkaisi teaser-videon tulevasta levystä

Kuva: Evile

Brittiläinen thrash metal -yhtye Evile julkaisee uuden levyn 2021. Yhtye julkaisi teaser-videon Facebook-sivullaan, joka on katsottavissa alta. Lisätietoja tulossa 3.2.2021.

Lähde: Evile Facebook-sivu

Paradise Lost – Medusa (2017)

Jo kunnioitettavaa 35 vuoden rajapyykkiä lähestyvä Paradise Lost tarjoili reilu kolme vuotta sitten yhden uransa kohokohdista eli albumin nimeltä ”Medusa”.

Bändin palattua raskaamman ja heille juuri oikeanlaisen materiaalin pariin, on jälki ollut musertavan kovaa. Erityisesti kolme edeltänyttä albumia (”Faith Divides Us – Death Unites Us”/”Tragic Idol”/”The Plague Within”) olivat todella upeita matkoja synkän raskaaseen maailmaan ja vuonna 2009 julkaistu ”Faith Divides Us…” on noussut itselleni äärimmäisen suureksi albumiksi, joka on ottanut paikkansa ”Iconin” ja ”Draconian Timesin” kannassa bändin parhaiden levyjen listalla.

Odotukset ”Medusaa” kohtaan olivat siis korkeat, eivätkä tätä tunnetta ainakaan lieventäneet Gregor MacKintoshin lupaukset, joilla kitaristi vakuutti uuden materiaalin olevan alkuvuosien tuotoksiin rinnastettavaa murskaavaa doomia. Myös molemmat ennakkomaistiaiset (”Blood And Chaos” ja ”The Longest Winter”) iskivät lujaa.

”Fearless Sky” – nimisellä, 8,5 minuuttia kellottavalla järkäleellä, on kunnia avata peli eikä Gregin aiemmissa puheissa materiaalin tyylisuunnasta ole pätkän vertaa palturia seassa! Nyt mennään  kappale kappaleelta eteenpäin raskaissa tunnelmissa Nick Holmesin öristessä pirullisen vakuuttavasti, puhtaiden laulujen jäädessä pienempään rooliin. 50 vuotta täyttänyt ja tämän albumin taltioinnin aikoihin 46-vuotias Holmes kuulostaa suorastaan järjettömän hyvältä muun bändin rouhiessa raskaan soundimaailman keskellä levytyshistoriaan uutta merkkipaalua. Kitaristikaksikko MacKintosh/Aaron Aedy on jäätävän hyvin kimppaan pelaava duo, jonka soitto sekä yhteispeli on hienoa kuultavaa vuodesta toiseen.

Paradise Lost oli ”Medusalla” kovassa vireessä, yhtyeen sävellyskynä terävänä ja albumilla on saavutettu uran alkupään raskautta sekä sulautettu se nerokkaasti nykytyyliin.

Kokonaisuus vie kuulijan mukanaan kerta toisensa jälkeen ja levyn soittaa mieluusti läpi kerralla, sillä täytemateriaalia ei ole sekaan päästetty. Mitään ”Embers Firen” tai ”As I Dien” tasoisia vuosikertahittejä ei mukana ole ja tämän takia kiitettävä arvosana jää saavuttamatta. Yllättäen ennakkoon julkaistu ”The Longest Winter” jää levyn terävimmän kärjen taa, vaikka ero kovimpiin kappaleisiin on hiuksen hieno. Avausraita ”Fearless Sky”, hienon videon kera ennakkoon julkaistu ”Blood And Chaos” sekä päätösbiisi ”Until The Grave” nousevat omiksi suosikeikseni levyn annista.

Albumin kahdeksan biisiä ja reilut 40 minuuttia ovat hetkessä ohi, eikä kuulijalle tule tämän matkan aikana tylsää hetkeä! Monelle levyn pituus voi olla negatiivinen asia, mutta itse näen tämän vain positiivisessa mielessä. Aina ei tarvita yli 70 minuuttia, vaan intensiivinen 40-minuuttinen on yhtälailla tehokas.

Albumi oli vahva esitys veteraani-ikään ehtineeltä bändiltä, sekä todella komea todiste yhtyeen elinvoimaisuudesta ja kyvystä tehdä edelleen toimivaa musiikkia. Paradise Lost oli elämänsä voimissa vuonna 2017.

8½/10

Miika Manninen

1. Fearless Sky
2. Gods Of Ancient
3. From The Gallows
4. The Longest Winter
5. Medusa
6. No Passage For The Dead
7. Blood And Chaos
8. Until The Grave

Whitesnake julkaisee ”The Blues Album” -kokoelman helmikuussa – ”Steal Your Heart Away” -remix kuunneltavissa.

Hard rock -veteraaniyhtye Whitesnake julkaisee helmikussa kokoelman ”The Blues Album”, joka on kolmas osa yhtyeen Red, White and Blue -trilogiaa, joissa ”Red” sisälsi rakkauslauluja, ”White” taasen rockia ja ”Blue” luonnollisesti bluesia.

Kuuntele alta ”Steal Your Heart Away” -remix

Ennakkotilaa ”The BLUES Album”: https://Rhino.lnk.to/thebluesalbum


Lähde ja kuva: Whitesnake

Humanity’s Last Breath julkaisi lyriikkavideon kappaleestaan ”Glutton”

Humanity's Last Breath
Kuva: Humanity's Last Breath

Ruotsalainen black- ja death metallia yhdistelevä Humanity’s Last Breath on julkaissut uuden singlen ja lyriikkavideon. Kappale ”Glutton” on kuunneltavissa alta:

Yhtye julkaisee uden albuminsa ”Välde” 12.2.2021 (Unique Leader).

Yhtyeen aikaisemmat singlet alta:

’Tide’: https://youtu.be/NEmIJhUbO-E
’Vittring’: https://youtu.be/_RBiC8WvW8

Ennakkotilaa Väldehttps://orcd.co/valde

1. Dödsdans
2. Glutton
3. Earthless
4. Descent
5. Spectre
6. Dehumanize
7. Hadean
8. Tide
9. Väldet
10. Sirens
11. Futility
12. Vittring

HUMANITY’S LAST BREATH:
https://humanitys-last-breath.com/
https://www.facebook.com/humanityslastbreath/
https://uniqueleader.com
https://www.facebook.com/UniqueLeaderRecords/


Lähde: Hold Tight
Kuva: Humanity’s Last Breath

Def Leppardin kitaristi Steve Clarkin kuolemasta on kulunut 30 vuotta

kuvakaappaus

Def Leppardin klassiseen 1980-luvun kokoonpanoon kuuluneen kitaristi Steve Clarkin kuolemasta on kulunut 30 vuotta.

Clark liittyi bändiin tammikuussa 1978 ja otti heti vahvan roolin sävellystyössä. Mm. yhtyeen menestyslevyillä ”Pyromania” sekä ”Hysteria 1980-luvulla soittanut ja useita hittejä kirjoittanut Clark oli lahjakas soittaja ja kykeni tuottamaan kuin liukuhihnalta tarttuvia riffejä, mutta kärsi vaikeasta alkoholismista.

Kitaristi jäi sivuun yhtyeestä vuonna 1990 hoitaakseen itsensä kuntoon, mutta miehen kierre pahentui ja hän menehtyi 8.1.1991 vain 30-vuotiaana. Hänen soittoaan saa kuulla vielä muutamilla ”Adrenalizelle” (1992) sävelletyillä demoilla sekä seuraavana vuonna ilmestyneellä ”Retroactive”-albumilla.

RIP Steve Clark 1960-1991. Alta katseluun miehen parhaita esityksiä:

Kuva: Def Leppard

Door 964 julkaisi singlen ja musiikkivideon kappaleestaan ”Wings”

2019-11-07. Door 964, Soundmix Recording Studio, Oulu, Finland. Photo: Minna Asp/MimosArt.

Oululainen hard rock -yhtye Door 964 julkaisee debyyttinsä “C.O.T.D” 19.2.2021. Nyt yhtye on julkaissut ensisinglensä ”Wings”, joka on katsottavissa alta:

Door 964 :

  • Sami Huotari Voc/Bass
  • Risto Silenius Gtr
  • Mika Pohjola Keyboards
  • Matti Torro Drums

 

Door 964 facebook: https://www.facebook.com/Door964official


Lähde: Soundmix Oy
Kuva: Minna Asp/MimosArt

Frozen Arch on julkaissut videon ensisinglestään ”In The Rising Sun”

Frozen Arch
Kuva: Frozen Arch

Ranskalainen yhden miehen metalliyhtye Frozen Arch on julkaissut uuden videon kappaleestaan ”In The Rising Sun”, joka on myös projektin ensisingle.

Yhtyettä luotsaa multi-instrumentalisti Loïc Malassagne (Invading Chapel, Hot Hell RooM).

Kuuntele kappale alta:

Facebook: https://www.facebook.com/frozenarch1


Lähde: Against PR
Kuva: Frozen Arch

Mainos

Viimeisimmät:

Hollywood Vampires – Hollywood Vampires (2015)

Lähtökohtaisesti on aina kiinnostavaa, kun joku legendaarinen pitkän uran tehnyt persoonallisen äänen omaava laulaja käy käsiksi muiden artistien tuotantoon. Hienoja esimerkkejä tästä ovat mm....

Seuraa

21,666FanitTykkää
2,794SeuraajatSeuraa
177SeuraajatSeuraa
0TilaajatTilaa