Koti Blogi Sivu 94

Korn – See You On The Other Side (2005)

20 vuotta täyttävä “See You On The Other Side” merkitsi tärkeää käännekohtaa nu-metal pioneeri Kornin uralla monessa mielessä. Se oli yhtyeen ensimmäinen albumi Virgin Recordsin kanssa tehdyn uuden 25 miljoonan dollarin sopimuksen alla. LP oli ensimmäinen julkaisu sen jälkeen, kun pitkäaikainen kitaristi Brian “Head” Welch jätti yhtyeen saatuaan uskonnollisen herätyksen. “See You On The Other Side” jäi myös rumpali David Silveran viimeiseksi täyspitkäksi bändin riveissä. Lisäksi albumin tuotannosta vastasi omalla tahollaan merkittäviä saavutuksia tehnyt The Matrix.

Korn ei ole koskaan pelännyt kokeilla rajoja ja on saanut vuosikymmenien aikana tätä kautta kasaan yhtälailla nerokkaita ratkaisuja kuin satunnaisesti karmaisevan sekavia kokonaisuuksia. Joskus näitä ääripäitä tarjottiin kuultavaksi saman täyspitkän sisällä. Aikanaan jo The Matrix -duon rekrytointi herätti ristiriitaisia odotuksia, sillä kaksikko tunnettiin pääasiassa pop-tuottajina, joiden CV:ssä komeilivat mm. Britney Spears sekä Shakira.

Welchin lähtö jätti Kornin epävakaaseen tilaan ja bändi päätti olla yrittämättä toistaa vanhaa menestyskaavaa. Sen sijaan otettiin rohkeampi sivuaskel. Miehistö lienee kokenut olleensa tilanteessa, jossa ei ollut mitään menetettävää, vaikka levy-yhtiön sijoittamat miljoonat varmasti painoivat niskassa.

Joulun alla 2005 kauppojen hyllyille pinotun albumin soundi on edelleen tunnistettavasti Kornia, mutta siinä on kuultavissa uusia vaikutteita sekä elektronisia elementtejä. Teollisuusmetalli, goottirock, new wave ja jopa funk syleilevät enemmän tai vähemmän sovussa perinteisempää Korn-soundia ja tuttuja säkkipillejä, joita kuullaan muutamassa kohtaa. Vokalisti Jonathan Davis kertoi promotoidessaan albumia, sen olleen hänen uransa siihen asti selvästi kokeellisin esitys.

Debyyttisinglenä esitelty “Twisted Transistor” ja toinen lohkaisu “Coming Undone“, ovat hyviä esimerkkejä yhtyeen pyrkimyksestä uudistaa musiikkiaan samalla säilyttäen raskaat riffit ja aiemman groove-painotteisen sovituksen. Davisin vokaalityöskentely tarjoaa tuttuun tapaan tunteikasta ja vahvaa energiaa, ja sanoma pysyy Kornin tyylille uskollisena. Tarinat voi hyvin tiivistää sanoilla synkkä sekä introspektiivinen. Nämä lienevät yhä levyn kohokohtia.

“Twisted Transistoria” saatteli musiikkivideo, jossa hip hop -artistit Xzibit, Lil Jon, Snoop Dogg sekä David Banner esiintyivät Kornin jäseninä. Biisiä ei välttämättä voi kutsua metallimusiikiksi, mutta kertoo kiistatta genren venymiskyvystä.

Vastuulliseen asemaan tälle levylle siirtynyt Munky Shaffer onnistuu paikkaamaan Welchia mainiosti, ja kitaraosuuksia ei voi parhaalla tahdolla kutsua konventionaalisiksi. Käytännössä nu metal -kitarasoundin edellisen vuosikymmenen aikana muovannut kitarakaksikko oli tehnyt aikaisempina vuosina suorituksia, joiden kopiointi ei enää olisi ollut millään tavalla järkevää, joten Munky soittaa ajoittain pidättyvästi antaen sovituksissa Davisin ohella rytmin ja konemusiikkimaton vallata etusijan. Welch palasi lopulta kahdeksan vuoden poissaolon jälkeen bändiin vuoden 2013 “The Paradigm Shift” -albumille.

“See You On The Other Sidesta” on vaikea saada otetta, koska biisit poukkoilevat tyylilajista toiseen aluksi täysin päämäärättömältä vaikuttavalla tavalla. Toistuvien kuuntelukertojen myötä nyanssit ja yhtenäisyys alkavat löytyä, ja lopulta erikoisuus palkitsee tunteella, joka kutsuu levyn pariin uudelleen. Tunnin mitassa se on valitettavan ylipitkä ja lopputuloksesta olisi huoletta voinut karsia 3-4 biisiä pois, kokonaisuuden tästä millään tavalla kärsimättä.

Vaikka albumilla on muutamia tylsiksi jääviä kappaleita, kokonaisuutena se osoittaa yhtyeen valmiuden kokeilla ja kehittyä musiikintekijöinä. Tätä on nykypäivän turvallisessa ja geneerisessä musiikillisessa maailmassa pakko kunnioittaa. Kiekko tarjoaa Kornin faneille uusia sävyjä edellisen vuosikymmenen jo väjäämättä kuluneen nu metal genreä hallinneen pelkän kaavamaisen aggression sijasta.

Yhtyeen ja Virginin huoli Kornin tulevaisuudesta hellitti, kun “See You On The Other Side” kellotti yli 200 000 kappaleen myynnin ensimmäisellä viikolla ja nousi Amerikassa kolmospaikalle listoilla. Listalla vaikutettiin yhtäjaksoisesti 34 viikkoa.

Surrealisti David Stoupakis laittoi parasta osaamistaan maalaukseen, josta muotoitui “See You On The Other Siden” kuuluisa kansitaide. Lisäksi useita muita artistin töitä integroitiin erikoisversion kansilehteen mukaan.

8-/10

Ville Krannila

1.Twisted Transistor
2.Politics
3.Hypocrites
4.Souvenir
5.10 Or A 2-Way
6.Throw Me Away
7.Love Song
8.Open Up
9.Coming Undone
10.Getting Off
11.Liar
12.For No One
13.Seen It All
14.Tearjerker

Undark julkaisi uuden musavideon “Under The Soil”

Kuva: Lenni Laine

Tiedote 9.12.2025

Oululainen melodista heavy metalia soittava Undark julkaisi 6.12 uuden musavideon ”Under the soil”, joka on kuunneltavissa kaikissa suoratoistopalveluissa.

”Biisin tempo ja sanat kertovat siitä kuinka elämä vilisee vauhdilla ohi.
Yks kaks askelta ja olet mullan alla” -Tomi

Musiikki: Undark
Sanat: Tomi Kurtti
Miksaus: Tapani Pelkonen (Audion)
Masterointi: Mika Jussila (Finnvox)

Undark on:
Laulu: Tomi Kurtti
Kitara: Petri Sääskö
Kitara: Heikki Veijola
Basso: Tomber Riikonen
Rummut: Janne Kiiveri

https://undark.fi/
https://www.facebook.com/profile.php?id=61558321497902
https://www.instagram.com/undark__official
https://open.spotify.com/artist/6Z19FV9cNgHQmKv5Ym8vXY
https://www.youtube.com/@undarkband


Kuva ja lähde: Undark

Sees julkaisi ensisinglensä

Kuva: Niko Lainas

Tiedote 9.12.2025

Tamperelainen post-metal-yhtye Sees perustettiin pitkän linjan
muusikoiden (Surut, Junktone, Skein, Vala, Pofony) toimesta vuonna 2024.
Suomenkielinen, huutolauluvetoinen äänimaisema liikkuu aggressiivisen,
musertavan raskauden ja tunnelmallisen maalailun välillä.

Tuomas Kokon (mm. Sara, Swallow the Sun, Ghost Brigade, Timo Rautiainen
& Trio Niskalaukaus) tuottama ”Vuolle” on vuonna 2026 julkaistavan
täyspitkän ensimmäinen raita. Oma pienuus ympäröivän maailman
massiivisten liikkeiden keskellä tiivistyy painajaismaisiin mielikuviin,
joita raskaana vyöryvä musiikki tukee esitellen Seesin ankaramman
puolen.

Spotify: https://open.spotify.com/track/2BCFKOXQ6xj0EWrOhh6LHk
Tidalhttps://tidal.com/track/475587429/u
Deezerhttps://link.deezer.com/s/31NbO43WvAnbd8w1qi7pu
Apple Musichttps://music.apple.com/us/song/vuolle/1855293594

“Vaikka bändin voidaan nähdä olevan vasta perustettu, näitä biisejä on
työstetty kauan ja tämä julkaisu ja yleisölle vihdoin esittäytyminen
tuntuu erittäin vapauttavalta. Nyt katseet on käännetty
yhteistyökumppaneiden etsintään ja keikkailuun valmistautumiseen”, sanoo
Seesin Juha Höyssä.

1. Vuolle
Kansitaide: Jussi Pohjanen

Sees on:
Kari Ruissalo (rummut)
Ville Ylinen (laulu)
Juha Höyssä (basso)
J-P Heimolinna (kitara)
Jarno Ojala (kitara)

https://www.facebook.com/seesyhtye
https://www.instagram.com/seesyhtye


Kuva: Niko Lainas
Lähde: Sees

Nibiru Ordeal laajentaa power metal -universumiaan uudella singlellään

Tiedote 1.12.2025

Kuopioilainen power metal -yhtye Nibiru Ordeal julkaisi uuden singlen The Explorer. Tulevaa albumia ennakoiva biisi on vauhdikas ja ylpeästi genrensä perinteitä kantava voimahymni, jonka soolo-osuus toimii kunnianosoituksena legendaariselle Children of Bodomille.

The Explorer vie kuulijan muutaman vuosisadan päähän tulevaisuuteen. Maapallon katastrofaalinen lämpeneminen on vienyt ihmiskunnan ja eläinlajit sukupuuton partaalle, ja viimeisenä oljenkortena maa lähettää löytöretkeilijöiden tiimin galaksin toiselle laidalle etsimään uutta asutettavaa planeettaa.

Ensi vuonna ilmestyvän Nibiru Ordealin toisen pitkäsoiton nimi on When the Worlds Collide. Debyyttialbumi Solar Eclipse julkaistiin vuonna 2019.

Nibiru Ordeal käynnistyi lapsuudenystävien Vili Härkösen ja Pekka Laitisen yhteistyöstä. Mukaan liittyi myöhemmin kitaristi Mirko Byman, laulaja Andi Kravljaca ja basisti Anssi Kinnunen. Bändin ensimmäinen julkaisu oli Spacebeast EP vuonna 2015.

The Explorer -single:
Spotify
Apple Musiikki
Deezer

Facebook | Instagram | YouTube

Lähde: PressHopper

F:F:F – Formosa : Finland : Fest. yhdisti Taiwanin ja Suomen

Tiedote 28.11.2025

Taiwanin ulkoministeriön tukema ja GACC:n (Governmental Agency for Cultural Cooperation) järjestämä F:F:F – Formosa: Finland: Fest -tapahtuma rymisteli Helsinkiin 27. marraskuuta osana vuoden 2025 Eurooppalainen Taiwanin Kulttuurivuosi -ohjelmaa. Upeassa illassa loistivat Taiwanin merkittävimpiin metalliyhtyeisiin lukeutuvat Flesh Juicer, Crescent Lament ja Chthonic, joista jälkimmäisessä on mukana Taiwanin Suomen-suurlähettiläs Freddy Lim. Suomalaista osaamista edustivat Korpiklaani sekä Lost Society. Kyseessä oli historiallinen ensimmäinen metallimusiikin masinoima kulttuuridiplomatian tapahtuma Taiwanin ja Suomen välillä.

Suomalaiset saivat hienon syväsukelluksen taiwanilaiseen kulttuuriin päivän aikana myös Taiwanissa suursuositun keittiömestarin Soacin loihtiessa musiikkialan ammatilaisista, poliittisista vaikuttajista ja eri puolilta maailmaa olevista diplomaateista koostuneille kutsuvieraille taiwanilaisia klassikoita naudanlihanuudelikeitosta popcorn-kanaan.

Ennennäkemätöntä metallidiplomatiaa henkineen illan ikimuistettavimpiin hetkiin lukeutui Korpiklaanissa vaikuttavan viulisti Olli Vänskän vierailu Chthonicin keikalla. Illan huipensi Korpiklaanin kutsu suurlähettiläs Freddy Limille saapua lavalle laulamaan heidän Vodka-klassikkohittiään, joka päätti tapahtuman ja symboloi jaettua taiwanilais-suomalaista juhlaa.

GACC:n johtaja Lee Hou-Ching korosti iltapäivällä pidetyssä lehdistötilaisuudessa suomalaisen sisun ja Taiwanin sinnikkyyden hengen samankaltaisuutta.

“Sisu ja sinnikkyys antavat meille mahdollisuuden ymmärtää toisiamme – jopa 8000 kilometrin etäisyydeltä”.

Suurlähettiläs Freddy Lim puolestaan korosti sen merkitystä, että kansainvälinen kulttuurisilta on rakennettu nimenomaan heavy metalin kautta, syventäen maiden välistä ystävyyttä.

“Musiikki ylittää kielen rajat, ja 2025 Eurooppalainen Taiwanin Kulttuurivuosi on jo tähän mennessä resonoinut Euroopan kanssa yli 70 taiwanilaisen kulttuuri- ja taidetapahtuman kautta 26 Euroopan maassa. Suurlähettiläs Freddy Lim käytti täällä, Pohjolan jääkylmässä Suomessa, heavy metalia murtaakseen yön hiljaisuuden ja istuttaakseen ensimmäisen ‘Taiwanilaisen Kulttuurin Pohjoisen Siemenen’. Toivomme, että tämä siemen juurtuu Euroopan mantereelle musiikin tuulen mukana, luoden pitkäaikaisen yhteistyön ja kulttuurisiteet Taiwanin ja Euroopan välille”. ulkoministeri Lin Chia Lung totesi.

INSTAGRAM | WEBSITE

Lähde: Ginger Vine Management & PR

Turkulainen melodista death metallia soittava Torch Us julkaisi uuden EP:n

Valokuvaaja: Iidaliisa Pardalin

Tiedote 27.11.2025

Turkulainen raakaa melodista death metallia soittava Torch Us on julkaissut uuden ”To Non-Existence” EP:n 27.11.2025. Kolme biisiä sisältävä kokonaisuus on jatkoa vuoden 2024 debyytti-EP:lle ”Derailed””To Non-Existence” rakentuu pahaenteisistä riffeistä ja synkästä groovesta.

”Ajattelen tätä EP:tä eräänlaisena matkana, jossa valo sammuu vähitellen ja määränpäänä on täydellinen tyhjyys” kommentoi yhtyeen laulaja Mikko Nurmi.

Sävellykset: Ville Oksanen
Sanoitukset: Mikko Nurmi

Kuuntele “To Non-Existence” EP musiikkipalveluissa (Spotify, Apple Music, Deezer, Tidal, Amazon etc.): https://push.fm/fl/torchus-tononexistence

Torch Us on vuonna 2022 perustettu turkulainen viisihenkinen metalliyhtye.

Bändi yhdistää raakaa aggressiota ja melodista synkkyyttä tavalla, joka jättää kuulijaansa pysyvän jäljen. Sen soundi on melodisen death metallin ja raskaiden riffien sekoitus, jota on maustettu vanhan koulukunnan rosoisella otteella.

Torch Us:

  • Kim Orden: basso
  • Janne Kodisoja: rummut
  • Ville Oksanen: kitara
  • Antti Kivikoski: kitara
  • Mikko Nurmi: laulu

https://torchusband.com/

https://www.facebook.com/torchus

https://www.instagram.com/torchusband/

 

Lähde: Inverse Music Group

Velvet Revolver – Contraband (2004)

10 vuotta sitten menehtyneen Scott Weilandin uran menestyksekkäin teos lienee supergroup Velvet Revolverin 2004 debyyttitäyspitkä “Contraband“, joka toi yhteen Guns N’ Rosesin kolmen jäsenen Slashin, Duff McKaganin ja Matt Sorumin musiikillisen panoksen sekä Stone Temple Pilotsissa jo aiemmin kultaa vuolleen Weilandin voimakkaat vokaalit. Kokoonpanon täydensi mm. Suicidal Tendenciesissa vaikuttanut kitaristi Dave Kushner.

Albumi saavutti merkittävää kaupallista menestystä ja nousi listaykköseksi Amerikassa. Se myi tuplaplatinaa ja single “Slither” nousi heti listoille voimakkaalla riffillään sekä Weilandin energisellä esityksellä saateltuna. Weiland oli alusta alkaen ongelmallinen hahmo, joka kärsi pahoista huumeriippuvuusongelmista. “Contrabandin” levytyssessioiden aikana laulaja istui oikeudessa huumerikoksista ja sai lopulta tuomioksi matkan vieroitukseen.

Niille, jotka odottivat kokoonpanolta Guns N’ Rosesin tai Stone Temple Pilotsin uutta tulemista, “Contraband” saattoi olla pettymys. Sovitukset ovat monessa kohtaa yllättävän raskaita ja riffit jopa metallisia. Asenteessa ja Weilandin laulussa päästään lähimmäksi “Appetite For Destructionin” henkeä tai “Purplen” melodisuutta, mutta viisaasti Velvet Revolver pyrki luomaan oman soundinsa.

Raskaiden rock-sävellysten ohella heleäämmät kappaleet, kuten “Fall To Pieces“, tarjoavat pehmeämpää ja melodisempaa puolta, joka monipuolistaa kokonaisuutta. “Fall To Pieces” on ansaitusti balladi, joka resonoi edelleen yli 20 vuotta myöhemmin. Weiland tulkitsee biisin tunteella ja Slashin hyvin tunnistettavia melodisia kitarakulkuja on hieno kuulla tämän kaltaisessa materiaalissa.

Listoilla kovaa suosiota saanut ensimmäinen singlejulkaisu “Slither” vaikuttaa ainoana Velvet Revolver -kappaleena Guns N’ Rosessettilistoilla edelleen ja kieltämättä ansaitusti. Raidan koukku on edelleen vastustamaton ja Weiland nappasi tulkinnastaan Grammy-palkinnon.

Muilta osin, LP:n avauksena kuultavaa “Sucker Train Bluesia” ei niin usein nosteta tähtihetkeksi, mutta biisi on vahvasti Slashin näytös, kitaristin taikoessa instrumentistaan vakuuttavat sointukulut. The Hulk -elokuvan soundtrackilta jo aiemmin tuttu “Set Me Free” on myös erinomainen osoitus Velvet Revolverin jäsenten toimivasta yhteispelistä.

Hiljaisemmat hetket “You Got No Right” sekä “Loving The Alien” tuovat esiin Weilandin jo Stone Temple Pilotsin kanssa kokeilemaa kantrirock-soundia, ja sisältävät edesmenneen Layne Staleyn kaikuja. Sävellykset ovat kauniita ja antavat kokonaisuudelle kaivattua tilaa hengittää. Molemmissa biiseissä Slash maalaa soittimellaan taustalle hienoja maisemia ja koko albumi päättyy kitaristin yksinäiseen melodiakulkuun.

Miinuksena ajoittain riffien raskautta korostetaan “Contrabandilla” tuotannossa liikaa ja musiikin sekä soittosuorituksen vaatima soroisuus jää siloitellun äänimaailman alle. Josh Abrahamin meriitit miksauspöydän takana ovat vahvat ja pääasiallisesti homma on hyvin hallussa.

“Contraband” on kiistatta voimakas debyytti, jonka arvioitiin saattelevan uuden yhtyeen todelliseen maailmanvalloitukseen. Nousukiitoa riitti vielä toiseen levyyn “Libertad” (2007) ja sen jälkeen päasissa Weilandin vaikeuksien ja erottamisen myötä yhtyeen tarina sai päätöksensä. Vokalisti palasi muutamaksi vuodeksi rivinsä uudelleen kasanneen Stone Temple Pilotsin keulille, josta mies sai potkut pari vuotta ennen kuolemaansa.

Scott Weiland menehtyi joulukuun alussa 2015 vain 48-vuotiaana ollessaan kiertueella Wildabouts-yhtyeensä kanssa. Hänet löydettiin huumeiden yliannostuksen uhrina kiertuebussin perältä.

8+/10

Ville Krannila

1.Sucker Train Blues
2.Do It For The Kids
3.Big Machine
4.Illegal I Song
5.Spectacle
6.Fall To Pieces
7.Headspace
8.Superhuman
9.Set Me Free
10.You Got No Right
11.Slither
12.Dirty Little Thing
13.Loving The Alien

Aikakauden loppu: Arch Enemy, Amorphis, Eluveitie & Gatecreeper @ Jäähalli, Helsinki 10.11.2025.

Nykymetallin vaikutusvaltaisimpiin suunnannäyttäjiin lukeutuva Arch Enemy erikoisvieraineen palasi Suomeen marraskuussa.

Teemana oli maaliskuussa 2025 julkaistu yhtyeen kahdestoista pitkäsoitto ”Blood Dynasty” ja sitä juhlistanut peräti 27 kaupunkia käsittänyt ”European Blood Dynasty” -kiertue.

Järisyttävän intensiivisistä keikoistaan tunnettu melodeath-suuruus esiintyi nyt Helsingin jäähallissa yhdessä peräti kolmen lämmittelijän kanssa. Illasta muodostui erään aikakauden päätös, mitä kukaan ei tuolloin vielä tiennyt.

Ilta alkoi Yhdysvaltojen lounaisilta aavikkoseuduilta, kun Arizonasta ponnistava Gatecreeper avasi pelin. Vanhan liiton death metallin perinteen soihdunkantaja on saanut viime vuosina runsaasti huomiota tuoreen, toukokuussa 2025 julkaistun ”Dark Superstition” -albuminsa ansiosta ja raivannut paikkansa sukupolvensa kiinnostavimpien tulokkaiden joukossa.

In Flamesiin ja At The Gatesiin vertauksia kerännyt kokoonpano kanavoi vaikutteensa omaperäiseksi soundiksi, jota viisikko itse kutsuu stadium death metalliksi.

Introna kuultiin Mötley Crüen ikoninen “Shout At The Devil”. Pian tulevaisuuden lupaukset olivat lavalla ja Arizonan paahtava pölymyrsky oli valmis. Heti ensimmäisen kappaleen aikana pittiä yritettiin toiveikkaasti saada lavalta käsin pyörimään, mutta yleisö ei leikkiin lähtenyt.

Kakkosbiisissä saatiin jo reippaampaa liikettä. Keikan aikana kuultiin outoja katkoksia, aivan kuin kitaran ja PA:n välinen yhteys olisi pätkinyt.

Keikalla koettiin hetkeksi ikuisuudelta tuntunut pitkä hiljaisuus ambient-tyyliin, mikä sai aikaan Blood Incantation -mieleyhtymän. Musiikillisesti Gatecreeperia vastaa parhaiten Entombed ja Dismember. Kun death-paahto lähti jälleen käyntiin, riehakas pitti muuttui suorastaan valtavaksi.

Kitaristi näytti yleisölle useaan otteeseen kurkunleikkauseleitä, kannustaen pitissä suurempaan ja raaempaan liikkeeseen. Laulaja heitti bensaa liekkeihin:

“I think you need to go harder. Who needs to work tomorrow? We don’t give a fuck!”

Gatecreeperin 35-minuuttinen osuus oli aluksi puuduttava, mutta parani loppua kohden. Yhtye kiitti vuolaasti Arch Enemya mahdollisuudesta olla mukana kiertueella. Mainittakoon myös sympaattinen yksityiskohta: laulaja Chase H. Mason valokuvasi keikkaa lavalta käsin vanhan liiton pienellä pokkarikameralla. Tämän kaltaisissa yhtyeissä on death metallin tulevaisuus.

Toisena esiintyneen Eluveitien ainutlaatuisessa musiikissa kuuluu kaikuja sveitsiläisyhtyeen kotiseutujen mystiikasta, joita yhtye kutoo yhteen kelttimytologian ja gallialaisen perimätiedon uumenista kumpuaviin äänimaisemiin.

Muinaisella kelttiläisellä gallin kielellä sanoituksiaan höystävän kokoonpanon ylimaalliseksi kuvailtu, pakanallisen folk metallin ja melodisen death metallin alkukantainen sekoitus soi rikkaana luoden uusia arkkityyppejä raskaan musiikin geeniperimään.

Eluveitie on nähty Suomessa lukuisia kertoja ja valitettavasti settilista on pysynyt pitkään muuttumattomana, eikä yllätyksiä kuultu. Edellisen tammikuussa nähdyn konsertin jälkeen kahdeksasta seitsemään supistunut livekokoonpano oli palannut jälleen kahdeksaan ja tällä kertaa puhallinsoittimista vastasi Nils Fischer.

Mahtipontisen moniulotteinen ”Ategnatos” oli hyvä avaus. Eluveitien jäsenillä nähdään aina tutumpien soittimien lisäksi harvinaisempia työvälineitä, kuten esimerkiksi harppu, viulu, kampiliira ja jopa säkkipilli. Jäähallin suurella lavalla kaikille oli hyvin tilaa.

Deathwalker” avasi progressiivisempaa puolta ja uuden ”Ànv”-albumin (2025) rymistely ”The Prodigal Ones” jyrähti voimalla. Biisin aikana ainoa alkuperäisjäsen ja keulamies Chrigel Glanzmann kyykistyi alas lavan reunalle ja Jonas Wolf repäisi loistavan kitarasoolon. Raskas ja nopeatempoinen soitto sai jengin moshaamaan.

Alkujaan vuonna 2022 standalone singlenä julkaistu ”Exile Of The Gods” esitettiin vakuuttavalla tavalla, jossa Wolf oli jälleen valokeilassa. Muut Eluveitien jäsenet pimennettiin soolojen ajaksi. ”A Rose For Epona” tarjosi nostalgisen suosikkihetken ja toi Fabienne Ernin heleän äänen esiin. Vuodesta 2017 mukana olleen Ernin valloittava esiintyminen on hyvin iso osa nykyistä Eluveitieta.

Glanzmannin laulama joulukuussa 2024 julkaistu ensimmäinen sinkkulohkaisu ”Premonition” kuului illan parhaimmistoon kaikessa teatraalisuudessaan ja biisin loppua kohden kuultiin kauniin herkkä Lea-Sophie Fischerin soittama viuluosa. ”Ambiramuksen” jälkeen Erni tervehti yleisöä iloisesti:

“Kiitos Helsinki! It is a very big pleasure to be part of this tour.”

Myös Glanzmann kiitteli myöhemmin Helsinkiä. Hänen spiikissään kiitokset saivat kaikki ne henkilöt, jotka ovat mahdollistaneet tämän kiertueen, eli lavanrakentajat, valo- ja ääniteknikot, ystävät sekä yhteiskiertueella mukana olevat bändit.

Viimeistään klassikot ”The Call Of The Mountains”, pitkän viulusoolon sisältänyt ”King” ja ”Inis Mona” sytyttivät yleisön kunnolla. ”Inis Monassa” viulu vaihtui kampiliiraan ja tunnistettava säkkipilli oli läsnä.

Hyvän maun rajoissa pidetty yleisönhuudatus oli mukavaa vuorovaikutusta bändin ja yleisön välillä ja lopussa yhtye poseerasi pitkään kiitosten saattelemana. Tarkasti hiottu 50 minuutin mittainen tiivis setti oli mainio kokonaisuus jättäen hyvälle tuulelle.

Kolmentena esiintyjänä lavalle nousi kotimaisen metallin suurlähettiläs Amorphis. Läsnäolevista ja sielun ytimeen pureutuvista keikoistaan tunnetun yhtyeen omintakeinen, lyijynraskaasta kuolonmetallista progressiiviseen ilmaisuun ulottuva musiikillinen matka on puhutellut faneja ja kriitikoita kautta maailman jo yli kolmen vuosikymmenen ajan.

Amorphis on menestyksekkään uransa aikana julkaissut 15 pitkäsoittoa ja oli tämän illan yhtyeistä sekä vanhin että tuotteliain. Helsinkiläisyhtye on vuosien saatossa huomioitu lukuisilla Emma-palkinnoilla muun muassa paras metallialbumi, vuoden yhtye – ja vuoden vienti -kategorioissa.

Setti starttasi tuoreelta syyskuussa 2025 julkaistulta ”Borderland”-albumilta toisena singlelohkaisuna tunnetulla ”Bonesilla”. Intron jälkeen laulaja Tomi Joutsen toivotti yleisön hyväntuulisesti tervetulleeksi: “Hyvää iltaa Helsinki, ja sit mennään.

Kosketinsoittaja Santeri Kallion kynäilemä radiossa paljon soinut ”Bones” osoittautui raskaudessaan erittäin tarttuvaksi ja koukuttavaksi.

”Lähtökohtaisesti halusin todistaa, että myös kosketinsoittaja voi tehdä raskaaseen riffiin pohjautuvan Amorphis-biisin ja kaikkien yllätykseksi “Bonesista” tuli “Borderlandin” raskain kappale”, Kallio kommentoi.

Keikan avaus oli miellyttävän raskas ja tarttuva sävellys, jonka ”bones”-chant jäi soimaan päähän. Polveilevat melodiat ja onnistunut örinän ja puhtaan laulun yhdistely veivät mennessään. Kitaristikaksikko Tomi Koivusaaren ja Esa Holopaisen poseeraukset loivat näyttävyyttä.

Vanha radiohitti ”Silver Bride” soi totutun varmasti. Amorphiksen keikka oli lämminhenkinen ja täynnä välillä jopa nostalgista kotiinpaluun tunnetta. Joutsen myönsi ääneen:

”Todella hieno fiilis olla täällä ja takaisin Suomessa ylipäätään. Helvetin hienoo et tulitte näin sankoin joukoin, kiitos oikein paljon, pitkästä aikaa. Tässä vanhakin nuortuu.”

Wrong Direction” ja ”The Moon” jatkoivat korkeatasoisten biisien linjaa ja Amorphis soitti livenä suorastaan maagisen hyvin. Erityisesti ”The Moonin” mystinen tunnelma nojasi vahvasti Kallion komeisiin kosketinosuuksiin.

Joutsen muistutti yleisöä siitä, että Amorphikselta tuli hiljattain uusi levy ”Borderland” ulos ja kyseli, onko se jengillä hallussa. Tuoreelta albumilta yleisölle tarjoiltiin kolmas sinkku ja Holopaisen moderni sävellys ”Dancing Shadow”. Yhtye on hakenut biisissä rohkeasti uudistumista ja erilaista linjaa:

”Kappaleen työnimi oli Disco Tiger, mikä antaa hieman osviittaa missä mennään. Biisissä kuuluu tuttuun tapaan Amorphiksen musiikille tyypillinen tarttuvuus ja koukut, soundiltaan se on erittäin freesi, jopa moderni. Biisi saa jalat ja niskan vipattamaan paikallisessa hevidiscossa”, kuvailee Holopainen.

Rumpali Jan Rechberger jatkaa: ”Dancing Shadow”’n myötä astuimme täysin uudelle alueelle. Kun yhtye on ollut kasassa yli kolme vuosikymmentä, tällainen uudistuminen tuntuu merkitykselliseltä.”

Death Of A Kingissa” kuultiin Holopaisen komeat soolo-osuudet. Setin vanhinta tykittelyä edusti “Tales From The Thousand Lakesilta” (1994) poimittu ajankohtaan varsin sopiva ”Black Winter Day”.

Joutsen valitteli tiukkaa aikataulua ja piti välispiikit lyhyinä mennen suoraan asiaan. Seuraavana oli vuorossa kaikille tuttu ”House Of Sleep”, jossa Joutsen toivoi yleisön laulavan mukana. Yhteislaulu oli illan äänekkäimpiä. Joutsenella oli myös suuri kunnia kiittää kaikkia illan aikana esiintyneitä yhtyeitä ja totesi, että nöyräksi vetää.

Joutsen muistutti Amorphiksen esiintyvän vielä kerran Helsingissä tänä vuonna pitkällä loppuvuoden Suomen kiertueellaan:

”Jos tällainen meno maistuu, niin 30. joulukuuta Amorphis on Kulttuuritalolla, tulkaahan sinne, siellä on Amo-juhlat.”

Koko Arch Enemyn lämmittelykiertueen Amorphiksen kanssa soittanut lainabasisti Victor Brandt (mm. Dimmu Borgir/Cemetery Skyline) hoiti tonttinsa moitteettomasti ja soiton lisäksi miehen taustalaulut Tomi Koivusaaren ohella erottuivat edukseen.

Aivan lopussa Amorphis tarjosi vielä yllätyksen. Viimeisessä kappaleessa ”The Bee” Brandtin korvasi tämän kiertueen perhesyiden vuoksi väliin jättänyt Olli-Pekka Laine. Ennen kuin biisi alkoi kunnolla, Joutsen spiikkasi: ”Noniin Helsinki, eiköhän mennä sekaisin”.

Loppukumarrusten ja kiitosten aikaan yleisöön lentää aina näyttävästi kuvitettuja sekä Joutsenen nimikirjoituksella varustettuja kortteja, kuten myös tällä kertaa.

30-vuotista uraansa juhlistavan Arch Enemyn ultimaattisen raskas ja samanaikaisesti melodisen vivahteikas soundi on hioutunut vuosien varrella entistä jalostetumpaan muotoon unohtamatta bändin underground-metallista kumpuavaa asennetta. Ruotsalainen melodisen death metalin jättiläinen on vieraillut Suomessa joka vuosi vähintään kerran vuodesta 2022 ja putki jatkui jälleen.

Lavaa koristi vanha tuttu “Pure Fucking Metal” -lakana. Jo Ozzy Osbournen “Bark At The Moon” -pre-intro sai tunnelman nousemaan ja jäähalli pimennettiin ”Set Flame To The Night” -introon. Lakana pudotettiin kun ensimmäistä varsinaista kappaletta, toiseksi uusimman albumin ”Deceiver, Deceiveria” oli soitettu jo hyvän aikaa.

Soundi oli brutaalin massiivinen ja äänenvoimakkuus korkea, mutta ei niin selkeä kuin odottaa saattoi. Nopeaa tempoa tukivat näyttävät ja erikoisen malliset valotelineet, jotka heiluivat holtittomasti valojen pyöriessä vinhaa vauhtia.

Alissa White-Gluz hallitsi show’ta näyttävällä energiallaan ja yleisö pääsi todistamaan useita hyppyjä. Hänen hihoissaan nähtiin hauskat “Arch” ja “Enemy” -tekstit, jotka erottuivat nopeasti. Räväkkä “Ravenous” toimi totuttuun tapaan ja yleisö reagoi voimakkaasti yltyen rytmikkäisiin taputuksiin. Michael Amottin taustalaulu tuli esiin rauhallisemmissa kohdissa, täydentäen kappaleen dynamiikkaa.

Lava tyhjeni intronauhan ajaksi ja vuorossa oli pari esitystä tuoreelta albumilta. ”Dream Stealer” tarjosi näyttävän valoshow’n ja ”Blood Dynasty” käynnistyi niin ikään taustanauhan saattelemana. White-Gluz toivotti yleisön tervetulleeksi “Blood Dynastyyn”.

Arch Enemy luottaa näiden livevetojen kohdalla tuttuun ja turvalliseen. Vaikka kyseessä olivat tuoreet kappaleet, oli paikoin hankalaa erottaa aivan uusinta tuotantoa vanhemmasta materiaalista. Biisit olivat hyviä, mutta ”sitä jotain” jäi puuttumaan. ”Blood Dynastyn” puheosuus jäi hyvällä tavalla mieleen kappaleen loppupuolella.

White-Gluz spiikkasi:

”Jumalauta Helsinki! Kiitos, we are Arch Enemy. And before we continue, I gotta tell you that this right here is fucking war.”

Vuorossa oli tietysti nimikkokappale “War Eternal” White-Gluzin debyyttilevytykseltä Arch Enemyn kanssa (2014). Valitettavasti tämän loistavan raskaan kappaleen livesoundi puuroutui ja ”War Eternal” kärsi käsittämättömästä epäselvyydestä.

Tuttu ja tunnistettava teollinen soundi löi alkutahdit ”My Apocalypselle” ja White-Gluz jatkoi korkeilla hypyillään yleisön seuratessa mukana. White-Gluz halusi yleisön sytyttävän valonlähteitä tuikkimaan kappaleen rauhallisessa osassa ja tällä luotiin tyylikästä tunnelmaa.

Ennen jälleen taustanauhaintrolla alkanutta uuden levyn “Illuminate The Pathia” taustalakana vaihdettiin ja lavalle syttyi suuri valaistu pentagrammi. White-Gluzin puhtaan laulun epävarmuus toisti koko keikan ongelmaa: vire ja energia eivät olleet kohdillaan. Yleisö lähti tähän kappaleeseen siitä huolimatta hyvin mukaan ja nätti käsienheilutus piristi.

White-Gluz kehui kappaleen päätteeksi riehakasta pittiä koko kiertueen parhaaksi ja nosti esiin eturivin suomalaisen superfanin, joka oli nähnyt bändin jo 15 kertaa:

”Alright Helsinki, I think this is the best circle pit we’ve had for the whole tour, I have to tell you, and right at the end of the tour. So we’ve pretty much seen everything now and this is the best one.”

“Now I wanna know who here has seen us play before? Welcome back. And so that’s good, you came back, I’m taking that as a compliment. Who is seeing us for the first time right now? Welcome, great to have you. So, we have a mix. Is there anyone here that has seen us actually twice before? Three times? Four? Five? Six? Seven?”

Eturivissä ollut superfani huusi 15, johon Alissa totesi:

”Oh fifteen, that’s true. You told me that earlier. Remind me of your name. I know it but I forgot it now. Make some noise for Jari, 15 shows, beautiful. For whether you have seen us 15 times or you are just seeing us now for the first time just promise me one thing. This is not the last time that we see you.“

Muiden esiintyjien tapaan myös White-Gluz huomioi lisäksi kaikki Arch Enemya lämmitelleet erikoisvieraat.

Pirteän melodinen ja loistavaksi livebiisiksi osoittautunut ”Liars & Thieves” nousi illan onnistujiin ja harvinaisesti tämän aikana nähtiin Suomessa kielletty crowdsurffaus.

Lava tyhjeni jälleen ennen ”The Eaglen Flies Alonen” alkua, jonka jälkeen rumpali Daniel Erlandsson tuli yksin takaisin. White-Gluz huudatti yleisöä ja huusi ”I wanna hear you scream!”. Tämä jättihitti oli kaikille tuttu ja se esitettiin rutiininomaisesti ilman ihmeellisyyksiä. Raskas sekä doom-henkinen ja junnaava ”First Day In Hell” toimii livenä aina erittäin hyvin ja oli osuva valinta.

Saturnine”-intron myötä käynnistetty ”Sunset Over The Empire” olisi ollut kovaa kamaa, mutta aivan liian pitkä ja puuduttanut yleisönhuudatus Amottin soittaman melodian mukaan ympäri hallia onnistui latistamaan tunnelmaa sen nostamisen sijaan.

White-Gluz mielisteli suomalaisyleisöä:

“I’ve heard you singing and it was great. I can see you right now and you look fucking fabulous. So what I wanna do now, I wanna feel this room shake with you jumping up and down on the beat. Because this is No Gods, No Masters.”

Keikalla ei kuultu todellisia yllätyksiä lainkaan ja kaavamaisuus alkoi häiritä kokemusta. ”No Gods, No Masters” palautti tunnelman korkealle tasolle ja yleisön hypyt ravistelivat lattiaa kunnolla. White-Gluzin karatepotkuliikkeet toivat näyttävyyttä show’hun ja ensimmäistä kertaa nähtiin hieno neljän hengen ryhmäposeeraus.

Vanha kitaristi Jeff Loomis lähti Arch Enemysta vuonna 2023 ja tilalle pestattiin Joey Concepcion. Hän oli Michael Amottin veljen Christopher Amottin vanha Armageddon-bändikaveri. Valitettavasti taitoa, aggressiivisuutta ja lavakarismaa lähti roppakaupalla Loomisin poistuttua. En väitä, ettei Concepcion olisi kyvykäs ja taitava kitaristi, mutta Loomis on jokaisella osa-alueella parempi. Concepcion hoiti tonttinsa, muttei täysin täyttänyt Loomisin jättämää aukkoa.

Sävyltään surumielinen ja polveileva ”Avalanche” aloitettiin Erlandssonin bassorummun tahdissa ja väkevä veto nousi illan onnistujien joukkoon, joita oli harmittavasti aivan liian vähän. Suuret savupatsaat loivat lisää visuaalista ilmettä.

Oli encoren aika ja Arch Enemya pidempään seuranneet tiesivät tässä vaiheessa mitä tuleman piti. ”Snow Boundin” aloitti Concepcion nousemalla yksin yksin lavalle ja pian seuraan liittyi Amott. Pian Concepcion jätti lavan ja Amott jäi huudatuttamaan yleisöä kitarallaan, kunnes muu bändi White-Gluzia lukuun ottamatta saapui viimeistelemään tämän instrumentaalin.

“One for all, all for one, Helsinki, we are Nemesis”, karjui White-Gluz ja keikka alkoi olla viimeistä silausta vaille taputeltu. ”Nemesis” takoi illan komeimman rytmiryöpytyksen ja erityisesti Erlandssonin tuplabasarit ja Sharlee D’Angelon bassottelu iskivät raskaasti.

White-Gluz kiitteli yleisöä livemusiikin pitämisestä elossa:

”Jumalauta, seriously, that was fucking amazing. Helsinki, thank you for keeping metal alive. Thank you for being here and keeping live music alive. We will see you again soon, we are Arch Enemy, good night!”

Fields Of Desolation” -outron myötä yleisöön laskettiin suuria mustia ja punaisia Arch Enemy -palloja ja sekava sekä ristiriitaisia fiiliksiä herättänyt show oli saatu päätökseen.

Tunnin ja 25 minuutin keikka oli ammattimaisen varma, mutta samalla valitettavan rutiininomainen, tunteeton ja jopa kylmä. Ajoittaiset soundiongelmat, liian itseään toistava settilista ja White-Gluzin ajoittain väsynyt laulu loivat vaisun kokonaisvaikutelman, eikä bändi yltänyt läheskään parhaalle tasolleen.


Settilistalla oli toki mainioita biisejä, mutta olisiko tätä voinut kierrättää kunnolla uusiksi, erityisesti kun samoja raitoja on veivattu lähes jokaisella keikalla? Kyseessä oli yksi heikoimmista Arch Enemy -konserteista, ellei jopa heikoin ja tunnelma enteili White-Gluzin lähestyvää lähtöä.

White-Gluzin illan aikana lausumat välispiikit näyttäytyvät oudossa valossa, sillä vain kahdeksan päivää kiertueen viimeisen Saksassa esitetyn keikan jälkeen kuului kummia. 23. marraskuuta 2025 Arch Enemy ilmoitti sosiaalisessa mediassa eronneensa Alissa White-Gluzin kanssa:

“Arch Enemy have parted ways with singer Alissa White-Gluz. We’re thankful for the time and music we’ve shared and wish her all the best. Wherever there is an ending, there is also a beginning. See you in 2026.”

Alissan tiedote:

“After 12 years in Arch Enemy, we have parted ways. I am forever thankful to the thousands of amazing fans I have met along the way. Thank you, Beastlings! I can’t wait to share what I have been working on with you all (with some big surprises in store). Stay tuned for big news in 2026 and see you very soon.”

Vain tunteja myöhemmin White-Gluz julkaisi uuden “The Room Where She Died” -soolokappaleensa.

Arch Enemy on jo bookattu useille ensi kesän festivaaleille ympäri Euroopan, joten jää nähtäväksi, millä kokoonpanolla yhtye jatkaa.

Raportti: Riku Juutilainen
Kuvat: Hannu Juutilainen © Metalliluola

Kalmo on julkaissut uuden blackened doom -singlen “Thy Saviour, Thy Master”

Kuva: Kalmo

Tiedote 8.12.2025

Kalmo on julkaissut uuden blackened doom -singlen “Thy Saviour, Thy Master”. Heinäkuussa julkaistu single “Thy Chosen One” avasi uuden luvun Kalmon kehityskaaressa. Nyt marraskuussa julkaistu toinen single vetää kuulijan syvemmälle bändin tunnistettavan blackened doom -soundin ytimeen.

Underground-metallista kirjoittava Proua Metallist kuvaa kappaletta murskaavan raskaaksi sekä julman suoraviivaisesti sävelletyksi ja intensiiviseksi. Hänen mukaansa kappale luo kuulijalle karmivan kuvan tuhonpäivän kirkosta, jonka valtaa sanoin kuvaamaton pahuus ja seurakunnan murskaava tuho uuden pimeyden herran saapuessa.

Kappaleessa kuuluu Kalmon tuttu soundin massiivinen paino ja tarttuvat riffit, mutta uusien jäsenten myötä soundiin on tullut myös terävämpi ja moniulotteisempi särmä. Proua Metallistin mukaan Kalmo on onnistunut yhdistämään raa’an black metal -karheuden ja perinteisen doomin jyhkän mahtipontisuuden omalla muista erottuvalla tyylillä.

Kappaleen lopullisen synkän muodon takoi jälleen Roland (Cavern of Echoes), joka vastasi myös edellisen singlen miksauksesta ja masteroinnista. Kalmo esittää kiitokset vierailevalle kitaristille Juhanille, joka soittaa singlen lead-kitarat. Kalmo on parhaillaan työstämässä seuravaa singlejulkaisua.

Kalmo:
Mika – Laulu
Pekka – Baritonikitara
Anu -Basso

Single on kuunneltavissa osoitteessa: https://kalmo-doom.bandcamp.com/track/thy-saviour-thy-master sekä Spotifyssa ja muilla suoratoistopalveluilla.

Video on katsottavissa alta:

Kuva: Kalmo

Kalmo

Kalmo on suomalainen blackened doom metal -yhtye. Yhtyeen musiikki yhdistää raakaan doom metalliin black- ja death metal -elementtejä. Kalmon tarinat kertovat synkistä teemoista, kuten kuolemasta, kadotuksesta ja maailmojen lopusta. Vaikutteita ammennetaan muun muassa Celtic Frostilta, Slayerilta, Death Breathilta, Black Sabbathilta, Hellhammerilta ja Masterilta.

Kalmon julkaisuhistoria:
Demoni, 2019, omakustanne
Gehinnom, 2021, released through Sliptrick Records
Dominus Meus, 2023, omakustanne
Thy Chosen Ones, 2025, omakustanne
Thy Saviour, Thy Master 2025, omakustanne

Kalmon linkit:
Homepage: https://kalmo.fi
Bandcamp: https://kalmo-doom.bandcamp.com/
X – https://X.com/KalmoDoom
Facebook – https://www.facebook.com/kalmodoom/
Instagram: https://www.instagram.com/kalmodoom/
Reverbnation: https://www.reverbnation.com/kalmo

Spotify:
https://open.spotify.com/artist/1mJlyzIuXBOjfbfmwt1q9s?si=DvzsaoTwQb6QxcU0ZGoKjA

Kuvat: Kalmo

Sellosalin kevätkauden 2026 ohjelmisto on julki

Kuva: Pete Alander

Tiedote 3.12.2025

Sellosalin kevätkauteen mahtuu suurten tunteiden ja musiikkityylien koko kirjo – aina popin ja rockin kirkkaista tähdistä indien tummiin sävyihin ja jazzin juhlavuoden tunnelmista näyttämön lumoon. Leppävaaran oma täyden palvelun musiikki- ja tapahtumatalo tuo tulevaan kevätkauteen poikkeuksellisen tasokkaan ja monipuolisen elämysten valikoiman. Keikka- ja konserttikattausta täydentää runsas esittävien taiteiden ja lavahuumorin, lastenkulttuurin sekä senioreille suunnatun maksuttoman ohjelmiston kattaus.

Kevätkaudella nautitaan sekä kotimaisen popin kärjessä jo paikkansa vakiinnuttaneiden että uusien, nousevien nimien musiikista: ohjelmaa tähdittävät GoldielockscosteeSenyaIsaac Sene ja Asla Jo sekä Ursus FactorySteve‘n’Seagulls ja YoungheartedRobin Packalénin maaliskuisen tuplakonserttipäivän liput myytiin loppuun alle vuorokaudessa. Indien ystäviä hemmotellaan eturivin esiintyjillä: lavalle nousevat muun muassa Antti AutioYlva HaruMaustetytöt ja Lyyti. Yksi odotetuimmista kärkinimistä on tyylilajien rajoja suvereenisti ylittävä Johanna Kurkela & Eye of Melian.

Suomalaisen rockin, viihteen ja iskelmän legendojen kaarti on kevään 2026 ohjelmistossa poikkeuksellisen vahva: esittelyjä eivät kaipaa sen paremmin Ismo AlankoDave LindholmVirve Rostin ja Freemanin kipparoima Menneisyyden vangitAbsoluuttinen Nollapiste kuin paluun tekevä ikoninen Tabula Rasakaan. Iskelmän kestotähdistä konsertoivat mm. Marion RungLaura Voutilainen ja Anna Eriksson, ja keväässä päästään kuulemaan myös Susanna Haaviston toivottuja ikivihreitä lauluja.

2026 on jazzkentän juhlavuosi, sillä tämän musiikinlajin katsotaan saapuneen Suomen kamaralle tarkalleen sata vuotta sitten. Tämän kunniaksi Sellosaliin saapuu suomalaisen jazzin yksi kansainvälisesti tunnetuimmista nimistä, paluun tehnyt legendaarinen The Five Corners Quintet. Keväässä ilahduttavat myös mm. huippumonipuolinen pianisti-säveltäjätaituri Iiro Rantala ja hänen uusi kokoonpanonsa Trinity sekä palkittu ja tunnustettu Iro Haarla Ouranos Ensemble, jota ennen illan avaa nuoren polven trio Josefiina Vannesluoma & Mortal Lease. Mielenkiintoisia jazzin ja improvisoidun musiikin nimiä saadaan kuulla kevään mittaan myös lämpiöklubilla, johon saapuu muun muassa Kritiikin kannukset -palkinnon ja Emma-ehdokkuuden pokanneen saksofonitaiteilijan Heli Hartikaisen uniikki tilallinen konserttielämys ”Chronovariations”. Muita tunnelmallisten lämpiöklubien nimiä ovat kevätkaudella mm. Tinyhawk & BizzarroQuartet Ajaton ja Kaiunsäde.

Kansainväliset mausteet ja monet eri musiikkiperinteet ovat tärkeä osa Sellosalin ohjelmistoa myös tulevana keväänä. Jo tammikuussa selätetään kaamosta pelimannivirtuoosi Esko Järvelän ja hänen pohjoismaisten muusikkotoveriensa yhteisen Purppuri-yhtyeen tanssillisessa illassa. Kotimaisista folkin, perinnemusiikin ja etnon eturivin nimistä luvassa on muun muassa Ne LintuizetMaria Kalaniemen ja Elina Leskelän Hoivapelimannit sekä Jaakko Laitinen & Väärä Raha, kun taas kansainvälistä väriä saadaan taloon JuuriJuhla-festivaalille saapuvan ruotsalaisen kampiliira-harmonikka-duon Symbion konsertin myötä. Saamelaisten kansallispäivää juhlistetaan helmikuussa palkitun Ánnámáret-yhtyeen visuaalisesti vaikuttavalla konsertilla.

Esittävät taiteet, sanataide, huumori ja stand-up ovat jokaisella kaudella tärkeä ja odotettu osa Sellosalin ohjelmistoa. Rakastetun sanataiteilijan Heli Laaksosen Ilonhilaaja! -illassa luvassa on pulinaa maailmanmenosta, ihmissuhteista, luonnonihmeistä ja elämän väreistä. Red Nose Companyn Kuolematon Punahilkka on ihastuttavan klovnikaksikon aikuisille tehty tulkinta tästä klassikosta. Mikko ”Tökä” Töyssy ja Mikael ”Micke” Konttinen tuovat lavalle Let´s Vits Again -viihdekonserttinsa, joka uljaiden klassikkolaulelmien lisäksi lupaa myös vitsinkerrontaa, tilannekomiikkaa ja naurunpyrskähdyksiä. Stand upin ja lavaviihteen suosituimmista nimistä keväällä nähdään Sami HedbergChristoffer Strandberg ja Ilari Johansson.

Lapset ja perheet ovat Sellosalille yksi tärkeimmistä kohderyhmistä, ollaanhan nyt Suomen lasten ja nuorten pääkaupungissa Espoossa. Kansanmusiikin maailmasta ammentava Mimmit-yhtye juhlii uuden levynsä julkaisua, ja ruotsalainen Kompani Giraff tuo lavalle huikean sirkusseikkailun osana lasten ja nuorten kansainvälisen Bravo!-festivaalin ohjelmistoa. Vanhoista suosikeista keväässä nähdään mm. iki-ihana Satu Sopanen & Tuttiorkesteri sekä Ti-Ti Nallen ja ystävien Lumiukon salaisuus -konsertti.

Kevään ohjelmisto on julkaistu ja tapahtumatiedot löytyvät osoitteesta www.sellosali.fi. Liput Sellosalin tapahtumiin myy Lippupiste: http://www.lippu.fi

Lähde: Espoon kaupunki

Mainos

Viimeisimmät:

Karahkan stoner rock -single on kertomus kesähelvetistä

Tiedote 19.6.2026 Karahkan uusi single ”Summer Hell” on punkin ja hard rockin kanssa flirttailevaa stoneria. Bändi maustaa kokonaisuuden vielä ripauksella metallisia sävyjä, mikä tekee lopputuloksesta...

Seuraa

21,666FanitTykkää
2,794SeuraajatSeuraa
177SeuraajatSeuraa
0TilaajatTilaa