Koti Blogi Sivu 8

High School Dropouts ja Kirkkovene soittavat tammikuussa Helsingissä ja Tampereella.

Tiedote 28.9.2025

Tamperelainen pop punkin pää-äänenkannattaja High School Dropouts ja pääkaupunkiseudun kuumin viihdeorkesteri Kirkkovene jakavat vuoden 2026 alussa lavan kaksi kertaa.

Soitto soi ja laulu raikaa perjantaina 9. tammikuuta Helsingin Kulttuuritalon KULT-tilassa ja lauantaina 10. tammikuuta Tampereen Olympiassa.

Iltojen molemmat bändit ovat luovassa tilassa. High School Dropouts julkaisee keikkojen yhteydessä singlen ja Kirkkovene on ajankohtainen albumillaan Kirkkovene, joka ilmestyi elokuussa.

– Voin luvata, että nyt on luvassa todellista herkkua pop punkin ystäville. Nyt ei säästellä, vaan yhtyeet saapuvat keikoille mielessään kunnon bileet, High School Dropoutsin laulaja Rowan Rafferty lupaa.

HIGH SCHOOL DROPOUTS, KIRKKOVENE
Pe 9.1.2026 Helsinki, KUL, alk. 18 e (Lippu.fi)
La 10.1.2026 Tampere, Olympia-kortteli, alk. 18 e (Tiketti)

Ennakkoliput keikoille ovat myynnissä nyt.

https://kulttuuritalo.fi/kult
https://olympiakortteli.fi
www.facebook.com/highschooldropoutsfin
www.facebook.com/KirkkoveneOfficial
www.nem.fi

Lähde: Nem Agency

Rage julkaisi uusimman albumin ”A New World Rising” ja musiikkivideon

Kuva: Riku Juutilainen

Pitkän linjan saksalaisyhtye Rage julkaisi 26.9.2025 uusimman albuminsa ”A New World Rising”.

Biisit:
1. A New World Rising 1:20
2. Innovation 3:17
3. Against The Machine 4:11
4. Freedom 3:11
5. We’ll Find A Way 3:49
6. Cross The Line 4:04
7. Next Generation 3:38
8. Fire In Your Eyes 3:28
9. Leave Behind 4:12
10. Paradigm Change 3:28
11. Fear Out Of Time 5:17
12. Behind The Shield Of Misery 3:50
13. Straight To Hell ’25 3:29

Kuuntele levy:

Yhtye julkaisi levyltä singlen ja videon ”Fire In Your Eyes”:

Peavy Wagner”This song is a love letter to the RAGE and metal fans, celebrating their passion for the music and the strong sense of community it creates. We feel this spirit at every concert and festival around the world—it defines the unity of the scene and is reflected in fan clubs like Metality, who also engage in social projects with an inclusive mindset. An anthem that honors this spirit!”

Levyn aikaisempi single ”Innovation” julkaistiin videon kera.

Peavy Wagner: ”This song doesn’t just deliver speed and power—it also packs the perfect dose of melody and thrash, making it a top-notch showcase for our new album. Its positive message of hope and new beginnings ties it all together…!”

Levyltä julkaistiin aiemmin single ja video ”Straight to Hell”.

Levyltä julkaistiin aiemmin single ”Freedom” videon kera.

 

RAGE live 2025: 

  • 28.06. SK-Belá nad Cirochou – Rock Pod Kameňom
  • 18.07. DE-Coesfeld – Rock am Turm
  • 25.07. DE-Kaufbeuren – Schlichtenfest
  • 16.08. DE-Illingen – Burg Open Air
  • 22.08. DE-Obrigheim – Rock im Hinterland
  • 23.08. ES-Oviedo – Unirock Fest
  • 30.08. DE-Dinslaken – Syls Festival
  • 06.09. DE-Kierspe – Made 4 Metalheads
  • 25.09. DE-Nürnberg – Hirsch
  • 26.09. DE-Mannheim – 7er Club
  • 27.09. DE-Neuenstadt – Best Of Music Festival
  • 02.10. DE-Siegburg – Kubana
  • 03.10. DE-Trier – Forum
  • 04.10. DE-Hanerau/Hademarschen – Hademarscher Hof
  • 05.10. DE-Herford – Kulturfabrik
  • 09.10. CZ-Prague – Meet Factory
  • 10.10. DE-Lindau – Club Vaudeville
  • 11.10. IT-Turin – El Barrio
  • 12.10. CH-Pratteln – Z7
  • 07.12. DE-Bochum – Zeche (Dead Man’s Hand Festival)

Linkit:

http://www.rage-official.com/

https://de-de.facebook.com/RageOfficialBand/

https://www.facebook.com/SPVsteamhammer 

 

Lähde: SPV/Steamhammer

Kim Dracula saapuu Helsingin Ääniwalliin 11. helmikuuta 2026

Kuva: Aila Kapanen

Tiedote 29.9.2025

Australialainen vaihtoehtomusiikin outolintu Kim Dracula saapuu hämmentämään Helsingin Ääniwalliin 11. helmikuuta. Deftonesin biisistä nimensä ottanut Kim Dracula niputtaa kaikki mahdolliset musiikilliset vaikutteet, lyö ne tehosekoittimeen ja lopputulos on jotain ennenkuulumatonta.

Kim Dracula ponnahti pinnalle TikTokin kautta, coveroimalla metallille epätyypillisiä kappaleita. Kim Draculan Lady Gaga “Paparazzi”-laina meni viraaliksi muutama vuosi sitten ja siitä lähtien artistia on viety ympäri maailmaa huimaa vauhtia. Debyyttialbumi “A Gradual Decline In Morale” on loistava esimerkki siitä, miten asioita voi tehdä omalla tavallaan.

Menneenä kesänä Tuskassa vakuuttanut Kim Dracula nähdään Suomessa nyt ensimmäisellä klubikeikallaan. Lipunmyynti Ääniwallin konserttiin alkaa perjantaina 3.10.2025 klo 10:00 Tiketissä.

TuskaLive ja Grey Beard esittävät:

Kim Dracula
11.2.2026 Ääniwalli, Helsinki
K-18 | ovet 18:00
Liput alk. 46,00€ | Tiketti

instagram.com/kimdrac/
tuska.fi/tuskalive
greybeard.fi

 

Lähde: Finnish Metal Events Oy

Fear of Dominationilta albumi ja kiertue tammikuussa 2026

Kuva: Hannu Juutilainen

Tiedote 28.9.2025

Vuonna 2006 uransa aloittanut Fear of Domination aktivoituu jälleen toden teolla. Viimeisimmän pitkäsoittonsa vuoden 2021 lopulla julkaissut bändi iskee jälleen albumikantaan tammikuussa 2026.

– Sinkku All As One tulee hyvin piristämään jengin synkkää syksyä lokakuun lopussa. Uusi, herkullinen levy saadaan sitten tammikuussa, mutta siitä lisää pian, Fear of Dominationin perustajajäsen ja laulaja Saku Solin lupaa.

Muutaman vuoden levytystauosta huolimatta Fear of Domination on keikkaillut koko ajan säännöllisesti. Nyt kiihtyvä esiintymistahti saa Solinin erityisen hyvälle tuulelle.

– Emme malta odottaa iskeä takaisin lavoille. Kuitenkin FoD on aina elänyt lavoilla yleisönsä kautta, joten bändissäkin aistii odotuksen ja innon. Nälkä on suuri, joten pidettiin ohjelmatoimisto Nem Agencyn kanssa huoli, että ympäri Suomen päästään todistamaan tätä sielunmessua.

Fear of Dominationin levynjulkaisukiertue alkaa lauantaina 10. tammikuuta Espoosta. Tammikuun aikana shokkimetalli hehkuu kuumana myös Kouvolassa, Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa.

– Kaiken tämän veren, hien ja kyynelten jälkeen on aika kääntää uusi sivu Fear of Dominationille. Haluan, että te kaikki liitytte mukaan, Solin kehottaa.

FEAR OF DOMINATION
Levynjulkaisukiertue 2026

La 10.1.2026 Espoo, Louhisali
Pe 16.1.2026 Kouvola, House of Rock
La 17.1.2026 Helsinki, On the Rocks
Pe 23.1.2026 Turku, Apollo
La 24.1.2026 Tampere, Olympia-kortteli
Pe 30.1.2026 Jyväskylä, Freetime
La 31.1.2026 Oulu, Kantakrouvi, Winter Massacre Festival

www.fod.fi
www.instagram.com/fearofdomination
www.facebook.com/FearOfDomination
www.nem.fi

Lähde: Nem Agency Oy

Destiny Inveiled julkaisi uuden singlen ja EP:n ”Endless”

Kuva: Jan Trygg

Tiedote 28.9.2025

Destiny Inveiled on Turussa vuonna 2018 perustettu metallibändi, jonka kappaleissa voi kuulla vaikutteita esimerkiksi Stam1nasta ja Volasta. ENDLESS-EP kasaa Destiny Inveiledin alkutaipaleen yksiin kansiin. EP:llä kuuluvat näkemykset tulevaisuudesta sekä omasta identiteetistä, joiden kanssa kaikki joutuvat kamppailemaan elämässään.

Yhtye kommentoi kappaletta:
Endlessin myötä bändin alkutaival tiivistyy viiden kappaleen kokonaisuudeksi, jonka myötä katseet kohdistetaan tulevaisuuteen. Kappale itsessään kertoo juuri tulevaisuuden näköalattomuudesta ja sen ahdistavuudesta. Toisaalta kappaleessa on kuultavissa myös toiveikkuutta, joka kertoo omalta osaltaan uskosta tulevaan kaiken keskellä. Ehkä kaikki kuitenkin järjestyy.

Musiikki ja sovitus: Tuomas Kapuinen, Julius Pinomäki, Lassi Kriikkula, Leo Lintupuro
Lyriikat: Tuomas Kapuinen
Tuotanto: Mark Bertényi, Tuomas Riihimäki
Äänitys: Tuomas Riihimäki, Auran Panimo
Mixing engineer: Aleksi Rintala
Mastering: Jackson Shuudifonya, Southwest Mastering

Destiny Inveiled on:
Tuomas Kapuinen – kitara, laulu
Julius Pinomäki – kitara, laulu
Lassi Kriikkula – basso
Leo Lintupuro – rummut

Voit tutustua artistiin lisää Instagramissa tai Facebookissa.

Lähde: V.R. Label Finland

Plan Nine @ Hall of Fame, Tilburg 13.9.2025 (Ayreon afterparty)

Tilburgin Ayreon-viikonloppuun mahtui paljon oheisohjelmaa, joista yksi mielenkiintoisimmista oli Plan Nine -yhtyeen konsertti lauantai-illan afterpartyssa.

Arjen Lucassen ja Robert Soeterboek olivat äänittäneet yhdessä kappaleita jo 1990-luvulla ja nämä tuolloin julkaisematta jääneet nauhat kaivettiin esiin vuonna 2022. Tästä syntyi viime vuonna julkaistu albumi nimeltä Lucassen & Soeterboek’s Plan Nine – “The Long-Lost Songs”.

Musiikillisesti levyn kappaleissa liikutaan perinteisessä hard rockissa ja southern rockissa, bluesvivahteiden kuuluessa myös taustalla. Vaikutteita on kuultavissa aina 1970-luvun Whitesnaken ja ZZ Topin kautta Beatlesiin, sekä 1980-luvun Van Haleniin. Mikäli näillä spekseillä tehty musiikki tuntuu kiinnostavalle, suosittelen tarttumaan tähän mainioon rocklevyyn.

Sitten illan keikkaan. Ayreon-shown päätyttyä klo 23 oli aika siirtyä suurelta 013-areenalta kohti pientä Hall of Fame -klubia. Puolen yön showtimet eivät ole millään lailla omalla mukavuusalueella, mutta tätä ei voinut jättää väliin, kun kaupungissa oltiin. Noin 400 katsojaa vetävä sali oli loppuunmyyty.

Plan Ninen “The Long-Lost Songs” on tehty studioprojektina lukuisten muusikoiden kanssa, joten yhtyeen konsertteihin miehitys on rakennettu uudelleen. Illan keikalla nokkamies Robert Soeterboekin rinnalla nähtiin kitaristit Storm van’t Westeinde ja Marcel Singor, rumpali Koen Herfst, kosketinsoittaja Willem Hoving, basisti Joris Lindner, sekä taustalaulaja Jane Goulding.

Yhtyeen toisena vakituisena taustalaulajana toimii Irene Jansen, joka urakoi läpi viikonlopun pitkät illat Ayreonin kanssa, joten ymmärrettävästi häntä ei nyt lavalla nähty. Lepohetki tässä kohtaa oli varmasti ansaittu.

Vuorokauden vaihtuessa sunnuntain puolelle bändi asteli lavalle ja käynnisti keikan albumin avauskappaleella “Doctor Robert’s Medicine Show”. Vahva bluesrockpoljento imaisi heti mukaansa ja yön rockjuhla oli vauhdissa. Myöhäinen kellonaika ja edellisen yön muutamaan tuntiin jääneet yöunet unohtuivat ja väsymys katosi tämän liki parituntisen esityksen ajaksi.

Illan aikana kuultiin yhtyeen debyyttialbumi kokonaisuudessaan pari levyn bonusbiisiä mukaan lukien. Levytetyt versiot saivat livenä uutta potkua, ja illan soundimaailma oli sopivan rouhea ja raskas. Kitarat murisivat, hammondit pauhasivat, basso ja rummut jytisivät jyhkeinä. Tätä on rock’n’roll.

Laulussa Soeterboekien vahva ääni sai kontrastia Gouldingin vokaaleista, jonka rooli kasvoi nousujohteisesti keikan edetessä. Vahvaa suorittamista siis joka rintamalla. Kohokohdiksi ja yhtyeen monipuolisuutta alleviivaamaan nousivat esimerkiksi mukaansatempaava “Drunker Than Whiskey”, hidas blues “Before The Morning Comes” ja vahvan kasarihenkinen, Van Halenin suuntaan kumartava “Ice On Fire”.

Plan Nine on myös työstämässä toista albumiaan ja ilahduttavasti uusia kappaleita oli sisällytetty illan settiin. ”Texas Size”, ”Where Do The Wild Things Sleep” ja ”Smoke Stack Lightning” lupaavat hyvää tulevaa julkaisua ajatellen!

Loppuun oli säästetty vielä maukas ässä, kun bändi paiskasi ilmoille herkullisen medleyn, jossa kuultiin varhaisia heavy rock -genren merkkiteoksia. Deep Purple ja Led Zeppelin löivät kättä päälle kun yhtye tarjosi yleisölle kimaran “Lazy” / “Space Truckin’” / “Whole Lotta Love”.


Plan Nine tarjosi Tilburgin illassa vahvan konserttielämyksen, joka taatusti tulee jäämään muistoihin. Tätä täytyy saada jossain vaiheessa lisää!

Väsymys, aamuyön pimeys, tihkusade ja koleus ei tässä vaiheessa haitannut, vaan paikallisten suosimaan tyyliin suoritettu muutaman kilometrin polkupyöräily hotelliin sujui hymyssä suin.

Musiikki on parasta livenä!

Raportti ja kuvat: Hannu Juutilainen © Metalliluola

U.D.O. – Mission No. X (2005)

Udo Dirkschneider palasi omalta kohdaltaan viimeiseksi jääneen Accept-reunion kiertueen jälkeen oman yhtyeensä kanssa albumilla ”Mission No. X” syksyllä 2005. Kiekko oli taltioitu ennen Acceptin rundia, mutta julkaisua lykättiin muutamalla kuukaudella sen yli. Kuten nimestä arvata saattaa, kyseessä oli U.D.O.:n kymmenes studiolevy ja mitään olennaista ei tähän voittavaan kaavaan ole musiikillisesti tehty.

Sen sijaan muutoksia oli useampaan vuoteen ensimmäistä kertaa havaittavissa itse U.D.O.-kokoonpanossa. Rumpali Lorenzo Milani oli jättänyt yhtyeen henkilökohtaisiin syihin vedoten ja tälle levylle hänet korvasi Edge of Foreverissa soittanut Francesco Jovino. Soundin ja rytmisuorituksen osalta mikään ei tunnu muuttuneen ja Jovino soittaa levyn läpi täysin kappaleiden ehdoilla.

Edeltänyt ”Thunderball”-albumi ei erityisesti vakuuttanut, mutta jälkikäteen arvioiden tämä ei ollut vielä aikaa, jolloin U.D.O.:n sotakone kävi puoliautomaatilla kuten useilla viimeisimmillä ylipitkillä levyillä on valitettavasti tapahtunut.

Yleisilme ”Mission No. X” -LP:llä ei ole erityisen raskas vaan ajoittain erinomaista 1990-luvun alun ”Faceless World” -albumia lähentelevä. Kuulostaa kuin koskettimia olisi myös ajoittain hyödynnetty taustalla. Muilta osin U.D.O. on toimittanut asiansa läpi vuosikymmenien kuin sveitsiläinen kello. Kuten aiemmin todettiin, välillä laatu on ollut tiiviissä julkaisutahdissa ohuempi, mutta yleensä se 4–6 laadukasta perusmetalliesitystä on saatu mahdutettua jokaiselle studiolevylle, eikä ”Mission No. X” tehnyt poikkeusta sääntöön.

Tällä kertaa vakuuttavimmasta päästä löytyvät singlet ”24/7” ja ”Mean Streets” runnotaan läpi saksalaisella tehokkuudella, ja erityisesti ”24/7” on kuultu eri variaatioina saksalaisen panssarivaunun toimesta moneen kertaan. Silti sovitus toimii selkäytimessä merkillisesti.

Myös keskinkertainen materiaali on perinteisesti sijoittunut albumin keskivaiheille ja pari raitaa tältä osin olisi jälleen voinut suosiolla jättää hyllyyn. Onneksi loppusuora pelastaa paljon. ”Cry Soldier Cry” takuuvarman tunteikkaana U.D.O.-balladina sekä laadukkaat rokkarit ”Way Of Life” ja ”Mad For Crazy” jättävät positiivisen jälkimaun. ”Way Of Lifen” soolon vetäisee nykyisin pysyvämmin tiensä Dirkschneider & The Old Gang -kokoonpanossa takaisin Udon tukijoukkoihin löytänyt alkuperäinen U.D.O.-kitaristi Mathias Dieth.

Aikakaudella lavalla nähtiin ydinryhmä, joka lienee yksi bändin parhaista. Dirkschneiderin rinnalla kitarassa vanha sotatoveri, niin ikään Dirkschneider & The Old Gang -kuvioista tuttu tuottaja Stefan Kaufmann, kitaristi Igor Gianola sekä basisti Fitty Weinhold. Tämä joukkio vaihtui seuraavina vuosina yksi kerrallaan kokonaan toiseen miehitykseen, joka on omalla tavallaan myös erittäin laadukas. Nykyisin bassossa Peter Baltes ja Udon poika Sven Dirkschneider tuovat keittoon omat meriittinsä, joita ei voi aliarvioida.

Pienet erot ulosannissa siitä huolimatta ovat havaittavissa, ja omaan makuun tämä 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun U.D.O. on aina toiminut nykymallia paremmin. Kaksi vuosikymmentä myöhemmin pyöritettynä ”Mission No. X” tuo pääosin positiiviset tunnelmat, vaikka U.D.O.-tuotannossa terävimmästä kärjestä selvästi jäädään.

8-/10

Ville Krannila

1.The Embarkation
2.Mission No. X
3.24/7
4.Mean Streets
5.Primecrime On Primetime
6.Eye Of The Eagle
7.Shell Shock Fever
8.Stone Hard
9.Breaking Down The Borders
10.Cry Soldier Cry
11.Way Of Life
12.Mad For Crazy

Judas Priest ja Ozzy Osbourne tuovat yhteen kaksi genren ikonisinta ääntä uudella versiolla Black Sabbathin klassikosta ”War Pigs”

Metallin legendat Judas Priest ja Ozzy Osbourne tuovat yhteen kaksi genren ikonisinta ääntä uudella versiolla Black Sabbathin klassikosta War Pigs. Kappale, joka alun perin avasi Sabbathin vuoden 1970 läpimurtoalbumin Paranoid, saa nyt täysin uuden elämän, kun Rob Halford ja Ozzy Osbourne tulkitsevat sen yhdessä.

Judas Priest julkaisi oman versionsa kappaleesta jo aiemmin tänä vuonna kunnianosoituksena Black Sabbathille. Nyt Ozzy liittyy mukaan erityiseen duettoon, jota on kuvailtu “odottavan julkaisua vihreän valon syttymistä varten”. Sharon Osbournen ehdotuksesta syntynyt yhteistyö yhdistää ensimmäistä kertaa nämä heavy metalin suunnannäyttäjät samassa studiossa.

War Pigs on ollut Judas Priestin konserttien avausmusiikkina vuosien ajan, ja nyt siitä tulee vielä suurempi hetki metallin historiassa. Uuden version on tarkoitus ilmestyä syksyllä 2025, ja sen tuotot ohjataan hyväntekeväisyyteen.

Lähde: Sony Music

Unohtumaton paluu keikkalavoille 14 vuoden tauon jälkeen: Charon @ Olympia-kortteli, Tampere 29.8.2025.

2000-luvun alun merkittävimpiin kotimaisen raskaan musiikin nimiin lukeutuva Charon teki kuusi paikkakuntaa ja kahdeksan konserttia kattaneen paluukiertueen ja koko rundi oli loppuunmyyty.

Kysyntä oli niin suurta, että Tampereelle ja Helsinkiin julkaistiin lisäkeikat välittömästi alkuperäisten päivien myytyä loppuun.

Tyylitajuisesta ja monipuolisesta soundistaan tunnetun metalliyhtyeen uraa juhlistava ”Fall Of Angels – Reunion Tour 2025” -kiertue käynnistyi Tampereen Olympiasta tuplakeikoilla, joista Metalliluolan toimitus oli paikalla jälkimmäisellä. Tampereen ja Helsingin tuplakeikkojen jälkeen kiertue jatkoi Turkuun, Kuopioon, Ouluun ja Jyväskylään.

Raahessa vuonna 1992 perustetun Charonin neljä ensimmäistä demojulkaisua 1990-luvulta olivat tyyliltään death metallia, mutta kun karismaattinen laulaja JP Leppäluoto liittyi yhtyeeseen vuonna 1995, tyylilajiksi vaihtui goottimetalli.

Charon teki lopullisen läpimurtonsa maamme metallikentän eturiviin vuonna 2002 ilmestyneellä albumillaan ”Downhearted”. Aktiiviaikoinaan bändi julkaisi yhteensä viisi studioalbumia sekä yhden kokoelmalevyn. Intensiivisestä live-energiastaan tunnettu Charon keikkaili ahkerasti Suomessa ja ulkomailla yhdessä genren muiden suurnimien, kuten Sentencedin ja Nightwishin kanssa.

Charon ehti lopettaa uransa vuonna 2011, kun bändi koki, ettei heillä ollut enää mitään uutta annettavaa genrelle. Muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen yhtye aktivoitui yksittäiselle keikalle vuonna 2015 The 69 Eyesin ja To/Die/Forin kanssa.

Kuka olisi uskonut, että vuonna 2025 lähes kaikki suomalaisen goottimetallin legendat ovat palanneet hiljalleen yksi kerrallaan? Ensin Poisonblack, sitten To/Die/For, For My Pain…, Charon… Lista huutaa enää Sentencedin paluuta, mikä tuskin tulee tapahtumaan.

Charonin kysyntä on ollut valtaisaa ja kaikesta huomasi, kuinka onnellisia fanit olivat ottaessaan yhtyeen vastaan. Osa kuulijakunnasta on löytänyt Charonin musiikin vasta ryhmän lopettamisen jälkeen, joten oli arvokasta, että heille tarjoutui tilaisuus todistaa bändi tositoimissa.

Muun muassa huippusuositusta Elämäni Biisi -ohjelmasta, Poisonblackista sekä nykyään myös -yhtyeestä tunnettu solisti Leppäluoto kommentoi Charonin paluuta yli neljäntoista vuoden tauon jälkeen:

”Vedettiin mun 50 v-synttäreillä muutama biisi Charonia jäärien kanssa ja homma toimi edelleen kuin häkä. Paluu alkoi toden teolla kutkutella, sillä myös fanien taholta asiaa on toivottu vuosien varrella paljon. Jos rehellinen olen, niin kyllä mä olen tästä itsekin haaveillut jo useamman vuoden. Charon ansaitsee tämän juuri nyt.”

Mutta mistä nimi “Charon” oikein tulee? Charonin on tulkittu viittaavan lautturihahmon synkkään, pistävään olemukseen, vaikkei alkuperästä ole täyttä varmuutta. Kreikkalaisessa mytologiassa Charon oli Ereboksen ja Nyxin poika sekä manalan lautturi, joka kuljetti vainajien sielut Styxin tai Akheronin yli Hadesin valtakuntaan, jos näillä oli maksuksi kolikko. Ilman maksua sielu joutui vaeltamaan joen rannalla sata vuotta.

Keikalla kuultiin Charonin suurimmat hitit, valikoima harvemmin kuultuja helmiä sekä yllätyksiä yhtyeen uran ajalta. Settilistan keskiössä oli Charonin kenties paras albumi ”Downhearted”, jolta lohkaistiin peräti seitsemän esitystä.

Toiseksi eniten huomiota eli kuuden kappaleen verran sai niin ikään hyvän vastaanoton saanut toistaiseksi viimeisin studiolevytys, juuri 20 vuotta täyttänyt ”Songs For The Sinners” (2005), jonka monet varmasti muistavat nuoruudestaan.

Bändi saapui lavalle mystisen kuuloisen intronauhan saattelemana ja “Bitter Joy” löi keikalle loistavat alkutahdit vastustamattoman riffin saattelemana. Lauri Tuohimaan ja Jasse Hastin kitaroista lähteneet sävelet olivat hienoa kuultavaa ja yleisö syttyi Charonin tarjoamaan musiikilliseen antiin välittömästi.

Seuraavaksi kuultiin melodisemmat “Deep Water”, “Death Can Dance”, vauhdikas “In Trust Of No One” ja “At The End Of Our Day”, yleisön taputtaessa ja laulaessa antaumuksella mukana. Leppäluoto kysyi, moniko näki Charonin ensimmäistä kertaa ja nousseiden käsien määrä oli suuri.

Leppäluoto aisti yleisön tunnelmaa ja tokaisi, että näyttää sille, että joillain on ollut ikävä. Hän tokaisi saman myös englanniksi, sillä yleisössä oli runsaasti myös ulkomaalaisia tosifaneja. Leppäluoto korosti tunteen olevan molemminpuolinen. Hän sanoi, että on järjetön ja päätön tilanne, että tähän on ajauduttu, mutta tässä me olemme.

Hän myös toivotti yleisön tervetulleeksi ja kertoi, että ilman yleisön tukea tähän ei olisi lähdetty. Hommaan on suhtauduttu pieteetillä, rakkaudella ja suurella ylpeydellä.

Mielenkiintoiset spiikit jatkuivat, kun Leppäluoto kertoi tarinan 1990-luvulta. Kävi mäihä, kun Sentencedin basisti Sami Kukkohovi asui samassa kämpässä hänen kanssaan Torniossa. Charon pääsi Sentencedin lämppäriksi ja Leppäluoto muisteli, että “Worthless” oli kyseisen kiertueen aloitusbiisi.

”Worthless” on yksi ”Tearstained” –levyn (2000) kovimpia kappaleita ja tuore liveversio soi juuri niin hyvän kuuloisena kuin odottaa saattoi.

Leppäluoto ei ollut uskoa tilannetta todeksi:

”Kaikennäköistä sitä on tullut nähtyä ja ei me arvattu itsekään, että tilanne eskaloituisi tällaiseksi. Päätettiin mun synttäreillä jammailla jonkin verran ja naamat ei vituttanut niin paljon kuin olisi voinut kuvitella. Itse asiassa meillä on helvetin hauskaa eikä meidän tarvitse todistella kenellekään enää mitään, eikä teidän meille, pidetään hauskaa. Miettikää, Charon is back.”

Reippaat “Desire You” ja “Ride On Tears” maistuivat erityisen hyviltä raikuvien taputusten kera. Seuraavaksi oli vuorossa jotain täysin erilaista, kun rumpali Antti Karihtala, basisti Teemu Hautamäki ja kitaristi Hast jättivät lavan ja jäljelle jäi duo Tuohimaa/Leppäluoto tulkitsemaan akustisesti kappaleen “Air”. Tämä hämärässä valaistuksessa soitettu tunnelmapala oli herkkä ja mieleenpainuva.

Jättihitti “Colder” sai jälleen yleisön valloilleen. Kiinnitin biisin aikana erityistä huomiota Tuohimaan komeisiin taustalauluihin, jotka erottuivat hienosti edukseen erityisesti “At The End Of Our Day” -, “Ride On Tears” – sekä “Air” -kappaleissa.

Huomattavan lavakarisman omaava Leppäluoto oli jälleen ihmeissään siitä kuinka paljon ihmisiä tämä paluu kiinnostaa:

”Kaveri melkein 20 vuotta myöhemmin täällä sivelee harmaata partaansa ja ihmettelee mitä helvettiä tapahtuu.”

The Dying Daylights” (2003) -albumin unohdettu helmi “If” oli erittäin miellyttävää kuultavaa, samoin kuin niin ikään harvinaisempi “Gray”, jota ei soitettu bändin mukaan paljon entisessä elämässä. Leppäluoto pyysi yleisöä hyppimään ”Grayn” aikana, mikä sai yleisössä aikaan kauhunsekaisia reaktioita. JP sanoi vitsikkäästi näkevänsä kauhistuneet ilmeet ja tekonivelien paukkeen.

As We Dien” myötä tunnelmaa rauhoitettiin hieman ja jälleen kerran yhtye muistutti siitä, ettei ajatellut tulevansa koskaan vetämään näin suurelle ihmisryhmälle. “Sister Miserysta” pidettiin paljon ja Leppäluoto huomioi kappaleen poikkeuksellisen intohimoiset sekä melankoliset lyriikat. Yleisö lähti esitykseen hienosti mukaan.

Craving” takasi vielä kovemmat suosionosoitukset ja kun kiljumiselle ja huudolle ei meinannut tulla loppua, Leppäluoto nosti kädet kasvoilleen liikutuksen merkiksi. Hän oli erityisen tyytyväinen ja kertoi, että vihdoin bändi saa sitä mitä se ansaitsee, kiittäen yleisöä.

Vuorossa oli englanninkielinen spiikki:

“These are the things we should never forget. These are the things I should never forget. I’m doing stuff in the music business and industry but everything begins here. And the reason for this is you. And that’s why we didn’t only want to do a reunion tour, we also wanted to show our gratitude to the fans who were patient enough waiting for us. This song is for you, this is ”Fall Of Angels”.

“Fall Of Angels” on siis Hastin arkistojen kätköistä kaivettu kappale ja yhtyeen uusin julkaisu faneille tämän kiertueen kunniaksi, eli kunnianosoitus faneille. Mikä olisi parempaa kuin uunituore Charon-biisi livekeikalla!

Tunteet olivat useaan otteeseen pinnassa ja jälleen kerran kiitettiin, kun yleisö tuli juhlistamaan paluuta, jonka ei pitänyt olla mahdollinen. Useita aiempia keikkoja päättänyt ”Songs For The Sinnersin” päätöskappale “House Of The Silent” nousi yhdeksi illan kohokohdaksi, jossa Leppäluodon kuiskaukset toimivat nerokkaalla tavalla.

Biisin edetessä Leppäluoto esitteli bändin ja huomioi myös mukana kulkevan crew’n. Kiitokset saivat niin saliäänestä, valoista, monitoreista kuin merchandise-myynnistä vastanneet henkilöt. Leppäluoto poistui lavalta ennen kappaleen instrumentaalia lopetusta.

Charon poistui lavalta hetkeksi palatakseen takaisin encore-osuuteen. Puuttuuko jotain, kysyi Leppäluoto, samalla kun “Little Angel” teki tuloaan. Esityksen aikana kuultiin hurja yleisönhuudatus ja kyseessä oli kenties vaikuttavin yhteislaulu illan aikana.

Aivan lopussa pääsi fiilistelemään Karihtalan tarttuvaa rumpukomppia ennen “Come Tonightin” alkua. Lopetus oli menevä ja välittömästi keikan loputtua jäi kaipaamaan lisää, sillä niin kova Charonin comeback oli.

Raaka debyytti ”Sorrowburn” (1998) jätettiin kokonaan paitsioon, mutta Charon tarjoili muuten materiaalia kaikilta albumeiltaan. Hieno keikka kesti reilu 1,5 tuntia ja tarjosi huiman määrän melodioita, taitoa ja tunteiden kuohua niin yleisössä kuin lavalla.

Toivomme Charonin innostuvan säveltämään ja julkaisemaan lisää uutta musiikkia onnistuneen kiertueen innoittamana. Lisäksi olisi hienoa nähdä jatkoa uuden tulemisen esiintymisille kesän festarikeikkojen muodossa.

Charonin kokoonpano vuonna 2025:

JP Leppäluoto – laulu
Jasse Hast – kitara
Lauri Tuohimaa – kitara, taustalaulu
Teemu Hautamäki – basso
Antti Karihtala – rummut

Raportti: Riku Juutilainen
Kuvat: Hannu Juutilainen © Metalliluola

Mathias Lillmåns juhlii 30-vuotista uraansa metallimusiikin parissa – Luvassa julkaisemattomia kappaleita arkistojen kätköistä

Tiedote 26.9.2025

Mathias Lillmåns juhlistaa 30-vuotista muusikon uraansa sooloprojektinsa parissa, ja julkaisee Lillmåns-nimellä Remains-kokoelma-albumin marraskuun 21. päivä. Julkaisijana toimii uusi suomalainen levy-yhtiö Stormbound Records.

Viime kuussa ilmestynyt Twilight Moon – The Forgotten Recordings -EP aloitti prosessin, jonka myötä useiden bändien kanssa urallaan työskennellyt artisti tuo harvinaisia ja ennen julkaisemattomia kappaleita fanien kuultavaksi.

 

Tänään julkaisuvuorossa on The Degenerate Years -EP jonka on remiksannut ja remasteroinut Wolfthrone Studion Owe Inborr. Kolme kappaletta sisältävä julkaisu tuo päivänvaloon materiaalia Degenerate-yhtyeeltä, joka merkitsi käännekohtaa Lillmånsin uralla.

“Degenerate on se, missä homma muuttui todelliseksi,” Lillmåns muistelee. “Bändillä oli nopeita ja teknisesti haastavia riffejä, progressiivisia rytmejä, monimutkaisia kitarasooloja ja melodioita sekä groovea ja draivia, jota en ollut aiemmin kokenut.”

Vuonna 2002 Lillmåns aloitti ääniteknikon opinnot. Nyt julkaistaville kappaleille on tallentunut sekä nuoren yhtyeen rohkea kunnianhimo, että hänen ensiaskeleensa ammattimaisessa studioympäristössä. Äänittämisen lisäksi Lillmåns soitti äänityksissä bassoa ja lauloi taustalauluja.

“Kappaleet Blinded ja Displacement ovat noista sessioista – se oli ensimmäinen kerta, kun äänitin kokonaista bändiä ammattistudiossa,” hän kertoo.

The Degenerate Years ja Twilight Moon – The Forgotten Recordings ovat luoneet pohjan marraskuussa julkaistavalle kokoelma-albumille, joka nivoo yhteen harvinaista ja ennen julkaisematonta materiaalia Lillmånsin kolmen vuosikymmenen mittaiselta uralta metallimusiikin parissa.

INSTAGRAM | FACEBOOK | SPOTIFY

Lähde: Ginger Vine Management & PR

Mainos

Viimeisimmät:

Enragement julkaisi neljännen albuminsa

Tiedote 6.10.2025 Vihdistä kotoisin oleva Enragement on vajaan 20 vuoden aikana ehtinyt julkaista useita levyjä, joista uusin "Extinguish All Existence" on juuri ilmestynyt death metaliin...

Seuraa

21,666FanitTykkää
2,794SeuraajatSeuraa
177SeuraajatSeuraa
0TilaajatTilaa