Hellsinki Metal Festivalin ja Bar Loosen yhteistyössä järjestämät See You In Hell -klubikeikat jatkuvat monipuolisen kotimaisen metallin merkeissä. Syksyllä 2025 lavalle nousee kova kattaus suomalaisen metallimaailman nousevia tähtiä ja harvemmin lavoilla nähtyjä alan kärkinimiä.
Helsinkiläisessä Bar Loosessa nähdään kerran kuussa kovatasoiset Hellsinki Metal Festivalin ja Bar Loosen yhteistyössä toteuttamat See You In Hell -metalliklubit, jotka esittelevät monipuolisesti suomalaista metallimusiikkia vanhoista legendoista aina uusiin tulokkaisiin. Ennen keikkoja Loosen yläkerrassa järjestetään bingo, jossa voi voittaa mm. RIP-lipun ensi kesän Hellsinki Metal Festivalille. Kannattaa siis tulla hyvissä ajoin paikalle!
Lokakuu 25.10. – Valoisa Tie Manalaan
Jyväskyläläinen CERESIAN VALOT nähdään ensimmäisellä Helsingin keikallaan See You In Hell -klubilla.
Neljällä bändin jäsenistä on taustaa Ghost Brigadesta, jonka kaikuja Uumen-debyyttialbumin kappaleista on aistittavissa, mutta paljon myös muita sävyjä vaihtoehtorockista progeen ja useisiin metallin alagenreihin.
Yhtye on ansaitusti herättänyt kiinnostusta myös ulkomailla ja levyn julkaisijaksi valikoituikin maineikas kansainvälinen Prophecy Productions, jonka julkaisuhistoriasta löytyy mm. alakulttuurisuuruuksia kuten Alcest ja Lifelover sekä suomalaisnimistä Tenhi ja Hexvessel.
M.LAAKSO AND THE GOTHIC TAPES sai alkunsa vuonna 2015, kun Kuolemanlaakson biisintekijä-kitaristi Markus Laakso halusi kanavoida intohimonsa tummasävyiseen, baritonilaululla väritettyyn goottirockiin.
Alun perin välityöksi tarkoitettu Vol. 1 – The Gothic Tapes -soololevy ilmestyi vuonna 2016, mutta kipinä musiikkityyliä kohtaan jäi kytemään.
Nyt projekti on kasvanut täysimittaiseksi yhtyeeksi. Bändin soittaa See You In Hell -klubilla vasta neljännen keikkansa.
Vaasalaisen MANDY MANALAn juuret ovat stoner rockissa, mutta yhtyeen musiikki saa voimansa monipuolisesta vaikutteiden kirjosta. Ghost, Abba, Fleetwood Mac, The Hellacopters, Bathory ja Darkthrone ovat vain osa niiden nimien listaa, jotka ovat muovanneet yhtyeen omaperäistä ilmaisua.
Lopputuloksena on on soundi, joka on raskas ja intensiivinen, mutta samalla melodinen ja helposti lähestyttävä.
Marraskuu 14.11. – Vanhoja Ja Uusia Hittejä!
Vuonna 1986 perustettu suomalaisen metallin ja vaihtoehtorockin ikoni WALTARI on tunnettu tinkimättömästä halustaan rikkoa musiikillisia rajoja, yhdistellen metallia, rockia, poppia
ja jopa klassista musiikkia omaperäiseksi kokonaisuudeksi.
Waltari heittää tässä See You In Hell -klubin erikoisillassa setin ”jotain uutta, jotain vanhaa ja jotain lainattua”: luvassa on ikonisimpia hittejä,
uuden albumin helmiä ja lainabiisejä Waltarin tapaan kokattuna eli energiaa, yllätyksiä ja rajojen rikkomista – juuri sitä, mitä Waltarilta on aina voinut odottaa.
Waltarin monipuolinen ohjelmisto ja energinen lavaesiintyminen takaavat unohtumattoman illan niin pitkäaikaisille faneille kuin uusille kuulijoille.
Helsingissä perustettu metalliyhtye FIRE ACTION solmi viime vuonna levytyssopimuksen legendaarisen saksalaisyhtiön SPV/Steamhammerin kanssa.
Yhtye on tullut tunnetuksi räjähtävästä live-energiastaan, klassisen hard rockin ja heavy metalin perinteitä kunnioittavasta soundistaan sekä tinkimättömästä rock’n’roll -asenteestaan.
Fire Action on ennen kaikkea livebändi: yhtyeen lavashow tunnetaan voimastaan, tarttuvista riffeistään ja karimasta, joka tempaa yleisön mukaansa alusta loppuun.
OSIRIS REX on kokoonpano, joka yhdistää entisiä Tornado-yhtyeen jäseniä sekä uusia muusikoita. Yhtyeen keulahahmona toimii yhdysvaltalainen thrash-muusikko Superstar Joey Severance, joka tuo bändiin ainutlaatuisen energian ja vision. Bändin ydin on selkeä: energistä, riffipohjaista thrashia moderneilla vivahteilla.
Yhtye julkaisi EP:n nimeltä Arrival of the New Dawn keväällä 2025. Yhtyeen soundi yhdistelee thrash-aggressiota, viiltävän tarkkoja riffejä ja moshpit-kertosäkeitä, jotka takaavat energisen kuuntelukokemuksen. Tässä on bändi joka on koettavana livenä.
Joulukuu 27.12. – Ei Kompromisseja
CONCRETE WINDS on noussut nopeasti yhdeksi kotimaisen äärimetallin brutaaleimmista ja tinkimättömimmistä nimistä.
Yhtyeen musiikki on on armoton yhdistelmä raakaa death metalia ja kaoottista black metalia, jossa ei ole sijaa kompromisseille.
Concrete Winds edustaa metallin ääripäätä: musiikkia, joka on raakaa, aggressivista kompromissitonta – todellinen myrsky nille, jotka uskaltavat kohdata sen.
Yhtyeen esiintymiset ovat harvinaisia ja poikkeuksetta intensiivisiä, ja ne vahvistavat bändin asemaa yhtenä Suomen rajuinta metallia soittavista akteista.
PROSCRIPTION ammentaa musiikissaan vaikutteita niin perinteisestä black metalista kuin death metalista,
yhdistäen synkät ja apokalyptiset äänimaisemat raskaaseen ja armottomaan ilmaisuun.
Yhtye on tunnettu intensiivisestä lavaesiintymisestään, jossa musiikki, visuaalisuus ja atmosfääri kietoutuvat yhteen muodostaen vahvan ja jopa rituaalimaisen kokemuksen.
Proscription ei ole pelkkä yhtye, vaan kokonaisuus, joka kuulijan kohtaamaan musiikin voiman kaikessa sen armottomuudessa.
Vuonna 1987 perustettu lahtelainen NECROPSY on yksi suomalaisen death metalin todellisista uranuurtajista.
Yhtye tunnetaan tinkimättömyydestään ja juurilleen uskollisesta otteestaan, mutta myös kyvystään kehittyä ja uudistua ilman, että sen musiikillinen identiteetti hämärtyy.
Yhtyeen tuotanto on kiinteä osa suomalaista metalliperintöä – kulttistatuksen saavuttanut nimi, joka sykkii edelleen voimalla ja intohimolla.
Necropsy ei kumartele trendeille – se murskaa ne.
See You In Hell -klubit järjestetään helsinkiläisessä Bar Loosessa. Liput tapahtumiin myy Tiketti.
Ennakkoliput syksyn klubeille tulevat myyntiin Tiketissä maanantaina 6.10.2025 klo 12.
See You In Hell -klubikeikat syksyllä 2025 Bar Loosessa:
Walesilaisyhtye Bullet For My Valentine perustettiin vuonna 1998. Kuten niin monet muutkin bändit, yhtye aloitti soittamalla covereita, lähinnä Metallicaa ja Nirvanaa. Kokoonpano tunnettiin alun perin nimellä Jeff Killed John, joka julkaisi muutaman EP:n ennen nimenvaihdosta Bullet For My Valentineksi. Samalla musiikkigenre vaihtui nu metallista heavy metalliin, sisältäen melodista kitarasoittoa sekä suuria kertosäkeitä.
Miehistö pysyi samana ensimmäisen vuosikymmenen tämän jälkeen, sillä basisti Jason James hyppäsi mukaan korvaten alkuperäisen jäsenen Nick Crandlen juuri ennen Jeff Killed John -nimen kuoppaamista. Tyylilaji on elänyt albumien välillä ja erityisesti tämä ensimmäinen levy on luokiteltu myös metalcoreksi. Itse en henkilökohtaisesti jaksa kiinnostua näistä heavy metallin laatikoista, pääasia on se, että musiikki kuulostaa hyvältä.
Bändin virallinen debyyttialbumi ”The Poison” julkaistiin Iso-Britanniassa 20 vuotta sitten vuonna 2005 ja USA:ssa 2006 ja se on menestynyt hyvin ristiriitaisesta vastaanotostaan huolimatta. Levyn 13 kappaleesta 11 oli täysin uusia ja kaksi jo aiemmin yhtyeen vanhan nimen alla julkaistuja.
Albumi alkaa kappaleella ”Intro”, joka on näin suomalaisnäkökulmasta mielenkiintoinen, sillä biisi tehtiin yhteistyössä Apocalyptican kanssa. Sovitus on nimensä mukainen alustus seuraavalle biisille ”Her Voice Resides”, joka räjähtää naamalle todella aggressiivisella ja mieleenpainuvalla tavalla. Lead-kitaristi Michael ”Padge” Paget ja basisti ”Jay” James vastaavat pääasiallisesti örinälaulusta, mutta ensimmäisellä levyllä puhtaita lauluja hoitava Matthew Tuck (myös rytmikitara) osallistuu tässä myös örinäosuuksiin ja hän aloittaa ”Her Voice Residesin” voimakkaasti.
Levyn kolmas biisi on yksi kahdesta jo aiemmin julkaistuista näytteistä, mutta ei heikennä sen voimakkuutta. ”4 Words (To Choke Upon)” on yksi levyn parhaimmista kappaleista. Sovituksessa vuorotellaan puhdasta sekä örinälaulua ja sisältää taitavaa kitaransoittoa. Sanoituksissa on myös vahva viesti ihmisille, jotka kertoivat bändille sen alkutaipaleella, ettei heistä tule mitään. Neljä sanaa, joista siinä lauletaan, ovat ”look at me now”. Kyseinen biisi valittiin myös kahteen videopelijulkaisuun taustamusiikiksi.
”Tears Don’t Fall” on bändin tunnetuin kappale ja edustaa levyn kevyempää puolta säilyttäen metallibiisin kriteerit eli mistään balladista ei ole kyse. Metalcore lienee tässä tapauksessa lähin termi kuvailla sovitusta, vaikka itse en tosiaan välitä näistä luokitteluista. Myös tässä kuullaan koko ”The Poison”-levylle hyvin tyypillisiä mahtavia kitarariffejä ja taitavaa melodisen sekä örinälaulun yhdistelyä.
Koko albumi on onnistunut ja täynnä hyviä sävellyksiä, mutta henkilökohtaisesti ne parhaat kohdat sijoittuvat alkupäähän. Yhtään huonoa tai epäonnistunutta kappaletta allekirjoittanut ei tältä levyltä löydä, samaa asiaa ei tosin voida sanoa seuraavilta albumeilta, jotka saivat minut hämmästelemään ja epäilemään, oliko yhtye yhden täyspitkän ihme.
Matt Tuck sairastui vuonna 2007 kurkunpään tulehdukseen minkä seurauksena hänelle tehtiin nielurisojen poisto ja bändi joutui perumaan useita keikkoja, mm. Metallican lämppärinä toimimiseen heidän Sick of the Studio -kiertueellaan. Tästä johtuen Tuck vähensi huomattavasti omia örinä-osuuksiaan tulevilla albumeilla sekä live-keikoilla ja ”The Poisonia” seuranneiden levyjen vaisuus johtui mahdollisesti osittain tästä.
9/10
Marko Leppinen
1.Intro
2.Her Voice Resides
3.4 Words (To Choke Upon)
4.Tears Don’t Fall
5.Suffocating Under Words Of Sorrow (What Can I Do)
6.Hit The Floor
7.All These Things I Hate (Revolve Around Me)
8.Room 409
9.The Poison
10.10 Years Today
11.Cries In Vain
12.Spit You Out
13.The End
30 vuotta sitten korvat olivat tarkkana kun “Man On The Edge” kajahti ensimmäistä kertaa soimaan Metalliliitossa. Kyseessä oli Iron Maidenin paluu pitkän hiljaisuuden jälkeen ja hevimaailma oli välissä käynyt läpi suuria muutoksia.
Biisi vaikutti aluksi hyvin tyypilliseltä nopea tempoiselta Maiden-kappaleelta, kunnes uusi vokalisti Blaze Bayley avasi suunsa. Ensireaktio oli hämmentynyt. Kappale nousi kotimaassa yllättäen listaykköseksi ja sitä seurannut täysipitkä albumi ”The X-Factor” oli lähellä tehdä saman tempun. Myöhemmin levy tuli kuunneltua kirjastossa kuulokkeilla ajatuksella läpi ja ostettua myös hyllyyn.
Aluksi albumiin ei meinannut millään saada otetta ja se tuntui luvattoman heikolta, useiden kuuntelukertojen jälkeen arvostusta alkoi löytyä ja kappaleet aukesivat paremmin. Suosikkien joukkoon se ei tästä huolimatta koskaan yltänyt.
Levy on edelleen selvästi Maidenin uran synkin ja jopa raskain, vaikka ei sillä tavalla mikä tuntuisi selkeimmältä. Steve Harris oli levytysten alla käynyt läpi avioeron ja isänsä kuoleman. Nämä lisättynä Bruce Dickinsonin vähemmän sopuisaan lähtöön ja median hylkäykseen, ei voinut olla vaikuttamatta miehen sävellysprosessiin.
”Judgement Of Heaven,” ”2AM” ja ”The Unbeliever” eivät jätä paljon sijaa tulkinnalle. Harris nostaa edelleen ”The X-Factorin” yhdeksi Maidenin kovimmista levytyksistä. Tämä on ymmärrettävää, mutta levyllä oli liikaa huttua yltääkseen parhaiden bändin tuotosten joukkoon.
Albumi on edellisten kiekkojen tapaan laitettu kasaan Harrisin ladossa Nigel Greenin avustuksella. Soundi ei ole optimaalinen, erityisesti Nicko McBrainin rummut kärsivät pahvisesta tuotannosta. Nickon soitto tuntuu myös tempoltaan olevan poukkoilevaa. Levyllä koskettimet ovat vahvemmassa roolissa kuin koskaan aiemmin Maidenin uralla ja tuovat useaan kappaleeseen kaivattua lisävärettä.
Myös Blazen vokaalit lisäävät oman synkän vivahteensa musiikkiin. Bayleyn tumma baritoniääni oli valinta, joka Dickinsonin poistumisen jälkeen yllätti monet. Livenä kieltämättä vanha materiaali tarjosi kovan haasteen, koska ääniala yksinkertaisesti oli niin erilainen.
Materiaalin osalta vahvimmat hetket löytyvät levyn alusta. ”Sign Of The Cross” on edelleen yksi Maidenin parhaista eeppisistä kappaleista, jonka sijoittaminen heti avaukseksi oli vahva mielenilmaisu yhtyeeltä. Se ei halunnut tehdä kompromissia olosuhteiden sitä vaatiessa. Biisi kasvaa hiljaisesta alusta mahtipontiseen kertosäkeeseen ja kipuaa vielä ylemmälle portaalle Blazen todella sykähdyttävän vahvan tulkinnan saattelemana. Dickinson on myös esittänyt biisiä livenä Maidenin kanssa, mutta totuuden nimessä Blaze omistaa tämän kappaleen.
Seuraavaksi kuultavat ”Lord Of The Flies” ja ”Man On The Edge” ovat nyky-Maidenilta täysin puuttuvia lyhyitä melodisia ja suoraviivaisia biisejä, jotka kuulostavat yllättävän vahvoilta nykypäivänä kuunneltuna. Dave Murray ja Janick Gers paiskovat laadukkaita sooloja ja melodioita Harrisin kolinabasson ollessa mukavasti pinnassa.
Blaze ei ole niin hyvin kotonaan näissä raidoissa kuin hitaammissa hiljaisemmissa kohdissa, mutta kaiken kaikkiaan homma toimii tyydyttävästi. Neljäs kappale ”Fortunes Of War” ei sitten enää loputtomassa laahaavuudessaan vakuuta lainkaan samalla tavalla ja kertosäkeen jankkaaminen on esimakua tulevista vaikeuksista.
Vahvan alun jälkeen levy jatkaa sukeltamistaan yhä syvemmälle Maiden-skaalassa harvinaisen masennuksen ja itseinhon sisälle. Hommalle tulee kokonaiskestoa lähes 71 minuuttia, virhe jonka bändi on toistanut tämän jälkeen lähes jokaisella pitkäsoitollaan. Biisimateriaalin taso ei millään riitä kantamaan koko pituutta. Kappalerakenteet alkavat toistaa itseään ja sävellykset kuten ”The Aftermath” sekä ”2AM” ovat puuduttavia sekä rasittavia.
Yksittäisiä hyviä kitaramelodioita lukuun ottamatta levy etenee keskinkertaisissa tunnelmissa lähes kalkkiviivoille saakka. Päätöskappaletta ”The Unbeliever” usein kuulee arvosteltavan, mutta itselleni kyseessä on aina ollut virkistävällä tavalla erilainen Maiden-biisi ja yksi levyn vahvimmista vedoista. Sen kohtalona on rusentua edeltävän kappalemöykyn alle, mutta jättää paremman jälkimaun kuuntelukokemukselle.
Pian ”The X-Factorin” julkaisun jälkeen Iron Maiden veti omalaatuisen keikan Helsingin Kulttuuritalossa, jossa bändi soitti seitsemän kappaletta uudelta levyltä. Vähälukuinen yleisö oli ihmeissään, mutta lama-aikana paikalla oli sen verran kovan linjan Maiden-faneja, että tukea yhtyeelle riitti. Blaze oli suurissa vaikeuksissa vanhojen Maiden-klassikoiden kanssa ja tässä valossa on ihme, että Dickinsonin paluu keulille kesti vielä muutaman vuoden.
”The X-Factor” julkaistiin perinteiselle metallille äärimmäisen vaikeaan aikaan, ja Maiden oli niitä harvoja yhtyeitä jotka jatkoivat omalla vankkumattomalla tiellään. Levyn tunnelmassa on jotain mielenkiintoista ja alun huippukappaleet vakuuttavat edelleen. Toisaalta albumi on hyvin epätasainen ja ylipitkä kokonaisuus, jota tiivistämällä siitä olisi saanut selvästi toimivamman. Parempaa olisi yhtyeeltä onneksi vielä seuraavan vuosikymmenen saapuessa luvassa.
7/10
Ville Krannila
1.Sign Of The Cross
2.Lord Of The Flies
3.Man On The Edge
4.Fortunes Of War
5.Look For The Truth
6.The Aftermath
7.Judgement Of Heaven
8.Blood On The World’s Hands
9.The Edge Of Darkness
10.2 AM
11.The Unbeliever
Helsinkiläinen yhden miehen black metal -bändi Valontuoja julkaisee toisen albuminsa ”Tulesta syntynyt” 14.11.2025 Inverse Recordsin kautta. Albumin ensimmäinen single ”Ympyrä joka syö itseään” saa nyt jatkoa uudella ”Välikappale”-singlellä, joka on kuultavissa täällä: https://push.fm/fl/valontuoja-valikappale
Sävellys & sanoitus: Jal’zoroth Singlen kansi: JTR
Mies bändin takana, Jal’zoroth kommentoi:
”Metsän sydämessä, jossa tuuli puhuu vain kuiskauksina ja tähdet katoavat taivaalta, saalistaja liikkuu näkymättömänä. ”Välikappale” on raaka kutsu metsästäjän hengelle, kuoleman välineelle, verenhimoisten jumalten palvelijalle, joka on verhoutunut hiljaisuuteen ja varjoihin.
Sudet ulvovat. Maa juo. Kohtalo on kirjoitettu verellä.”
Yhtye kertoo omista taustoistaan: ”Valontuoja on Jal’zorothin Helsingin jäisissä syvyyksissä taottu yhden miehen black metal -yksikkö. Vuonna 2024 perustettu Valontuoja kanavoi black metalin alkukantaista olemusta kutoen ääniteoksen, joka on sekä hurja että ahdistavan melodinen. Valontuojan äänimaisema on raa’an, periksiantamattoman black metalin pyörre, joka on sulautettu eteerisiin ja melodisiin elementteihin. Valontuoja loihtii tunnelman, joka on yhtä brutaali kuin kaunis.”
Valontuoja – Tulesta syntynyt (Albumi 2025) Biisilista: 1. Palaneiden Kasvojen Maa 2. Ympyrä Joka Syö Itseään 3. Kameleontti 4. Aurinkoroihun Kirous 5. Välikappale 6. Asiat Jotka On Tähtiin Kirjoitettu 7. Sinä Vastaat Teoistasi 8. Korvessa On Kotini 9. Kun Kaikki Muu Vaikenee Albumin kansi: Vhan Artwork
Kotimainen Dokumentoija on julkaissut ensimmäisen singlensä ”Dokumentoija”. Yhtye koostuu Eramaan entisistä jäsenistä.
Yhtye kertoo: ”Dokumentoija on suunnattu kenelle tahansa, sillä ensimmäistä kappalettaan julkaisevalla yhtyeellä ei muitakaan vaihtoehtoja ole.
Kappale kuvaa suomalaisen työpaikkakulttuurin kermaa, joten jokainen hallituksen tavoitteiteiden mukaan työllistynyt tunnistanee Dokumentoijan jälkeen oman arkensa Pirjot ja Villet.
Odotamme nöyrästi ensimmäiseltä julkaisultamme massiivisia Teosto-korvauksia, levy-yhtiöiden yhteydenottoja sekä aivan käsittämätöntä menestystä. Olemme löytäneet ansaitun paikkamme kirkkaimmalla taivaalla tekemättä juuri mitään asioiden eteen.
Vaatimattoman kultakappaleemme kaupallisena yhteistyökumppanina toimii Helsingin työllisyys- ja ilmaisrahoitusjakelutoimikunta ja muusikkojen mielentilaharrastustoimintapalvelut.
Laitilalainen melodista death metallia soittava Bloody Moon julkaisee kakkosalbuminsa ”Lost & Damned” 31.10.2025 Inverse Recordsin kautta. Albumilta julkaistu kolmas ja samalla viimeinen single ”I’ll Torn ’Em Apart” puolestaan julkaistiin musiikkivideon kera.
“I’ll Torn ‘Em Apart on yksi esimmäisistä kappaleista, jonka sävelsimme tulevalle levylle. Kyseessä on ehkä levyn rajuin kappale niin musiikillisesti kuin sanoitustenkin puolesta, kertoohan jo biisin nimikin kappaleiksi repimisestä. Sanat kiteyttävät sen äärimmäisen adrenaliinin tunteen, joka on mahdollista kokea vain keikalla soittaessa.”
Basisti Nisse Nurminen kertoo:
“Tätä soittaessa ei tule tylsä, koska meininkiä ainakin riittää. Lisäksi levyllä kappaleessa mölisee 5-kielinen basso, jonka käyttämisellä tavoittelimme lisää syvyyttä kappaleeseen. Etsimme oikeanlaista bassosoundia jonkin aikaa, kunnes oikea löytyi ja pääsin vetämään oton purkkiin.”
Sävellys: Veeti Sukari, Nisse Nurminen, Toivo Aitakari Sanoitus: Veeti Sukari, Toivo Aitakari Singlen kansi: Kristian Sukari, layout: Toivo Aitakari
Yhtye kertoo omin sanoin taustoistaan: ”Bloody Moon on laitilalainen metalliyhtye, joka on tuottanut meteliä maailmaan vuodesta 2021. Yhtyeen musiikille ominaista ovat repivät riffit ja tarttuvat kertosäkeet, ukkosen lailla jytisevän rytmiosaston säestämänä. Uusimmalla albumilla “Lost & Damned” nämä ainesosat yhdistyvät luoden tiukan ja energisen kokonaisuuden, joka kaikkien kannattaisi kokea vähintään kerran elämässä.”
Bloody Moon – Lost & Damned (Albumi 2025) Biisilista: 1. Deadly Rendezvous 2. Rage Metal 3. My Payoff 4. Blood Red Tears 5. I’ll Torn ’em Apart 6. Lucky Bastard 7. End of the Road 8. Murder Hotel Chicago 9. Madman’s Boogie Woogie 10. Lost & Damned Albumin kansi: Ariz M Fazri / Stealth Fangs
I Revolt on julkaissut esikoisalbuminsa toisen singlen“Let it all out”.
”Esikoisalbumille I Revolt on lähtenyt laajentamaan musiikillista tyyliään kahteen edelliseen EP:seen verrattuna. Toinen single Let it all out on kuitenkin selkeästi enemmän tuttua ja turvallista I Revolttia ja tällä singlellä kuulemme perinteistä bändille tunnusomaista riffittelyä.
Esikoisalbumi tulee olemaan monipuolinen kattaus, niin vanhaa tuttua alkuperäistä I Revoltia, kuin myös uutta tyylisuuntaa.. ”
”Let it all out on voima kappale bändin ja fanien yhteenkuuluvuudesta. Kappale on myös bändin uuden aikakauden julistus. This is our anthem!”
Rammsteinin laulajana tunnettu Till Lindemann julkaisi vuonna 2023 sooloalbumin Zunge, ja nyt pidennetty versio Zunge 2025 on ilmestynyt saksalaisen Out of Line -levy-yhtiön kautta. Tuore levy sisältää kaikki 12 alkuperäistä Zunge-albumin kappaletta sekä yhdeksän uutta biisiä, joista osa on julkaistu sinkkuina pitkin vuotta. Pitkäsoitto on saatavilla tupla-CD:nä, viitenä eri vinyylivarianttina, C-kasettina sekä uudessa, Koreasta lähtöisin olevassa KiT Jewel Box -muodossa, jossa fyysiset tuotteet ja digitaalinen fanikokemus yhdistyvät mobiiliäpin kautta.
Levyn kappalelistaus on seuraava:
Till Lindemann – Zunge 2025
Zunge
Sport frei
Altes Fleisch
Übers Meer
Du hast kein Herz
Tanzlehrerin
Ich hasse Kinder
Nass
Alles für die Kinder
Schweiss
Lecker
Selbst verliebt
BONUS:
Prostitution
Und die Engel singen
Meine Welt
Entre dos tierras
Und die Engel singen – SWARM Remix
Meine Welt – Weltuntergang Remix by Aesthetic Perfection
Und die Engel singen – Alas Caidas Remix by Hocico
Übers Meer – Piano Version
Lollipop
Till Lindemann kiertää Keski-Eurooppaa, Aasiaa ja Australiaa Zunge 2025 -levyn tiimoilta lokakuusta alkaen.
Mikkelistä alunperin alkunsa saanut, vuonna 2005 perustettu Bloodred Hourglass ilahduttaa suomalaisen metallimusiikin faneja uudella albumilla joka julkaistaan 3. Lokakuuta 2025. Aggressiivista ja suoraviivaista modernia metallia tarjoileva albumi kantaa nimeä We Should Be Buried Like This ja julkaisijana toimii saksalainen Out of Line Music. Metalliluola tavoitti bändin solistiörisijän, Jaredi Koukosen.
Miten teillä on kulunut vuosi bändin kanssa?
No kuule hyvin, ihan semmoinen sopiva kiireinen vuosihan se on ollut. Kesällä soitettiin jonkin verran noita festarikeikkoja pääasiallisesti Suomessa. Itse asiassa ainoa ulkkarikeikka oli Norjassa. Karmøygeddon Metal Festival oli festari, millä avattiin tavallaan meidän festivaalikesä. Muuten ollaan pysytty nyt tässä kotimaan kamaralla.
Tässä on valmisteltu albumijulkaisua ja luonnollisesti on tiputeltu sinkkumateriaalia tasaisin väliajoin ja siihen liittyen on aina omat härdellinsä – kun musavideoita kuvataan ja niin poispäin. Ja sitten myöskin albumin julkaisukiertue, että lähdetään tuonne Eurooppaan tässä hyvinkin piakkoin, niin sen valmistelut on pitänyt kiireisenä.
Poikkesiko We Should Be Buried Like This -levyn tekeminen jotenkin teidän edellisistä levyistä?
Sanotaan näin, että levyn kirjoitus- ja sävellysvaiheessa ei sinänsä ollut mitään juurikaan poikkeavaa. Eli meillä on pari vuotta ollut sellainen albumisykli, että kun edellinen albumi julkaistiin ja soitettiin sen rundit ja keikat pois, niin sitten pikkuhiljaa katseet alkoi kääntymään tuohon uuden levyn kirjoittamiseen. Mutta tämän levyn sävellysprosessi oli hyvinkin sellainen helppo ja kivuton. Eli niitä biisejä alkoi tupsahtelemaan aika hyvissä ajoin neljältä eri säveltäjältä jälleen kerran kuten tässä orkesterilla nyt on muutaman viimeiset kolme levyä ollut tapana sitä materiaalia tuottaa.
Suurin erilainen ja meille myös uusi tekijä oli, että ensimmäistä kertaa meillä oli sitten albumilla ihan erikseen nimetty musiikillinen tuottaja. Me ollaan oltu vähän sellaisia jääräpäisiä sen suhteen, että ei me ole tarvittu kenenkään ulkopuolisen mielipiteitä neuvomaan miten täytyy tehdä. Mutta ajateltiin että annetaan nyt sitten sellaisellekin lähestymiselle mahdollisuus. Sakun Moilanen Deep Noise Studiosilta, joka äänitti tämän ja myöskin meidän edellisen albumin, niin hän sitten nimettiin tälle albumille ihan tuottajaksi.
Ja Saku hyvin varhaisessa vaiheessa kuunteli noita demoja läpi ja nimesi sieltä sellaisia kappaleita, joita hän ei näe omassa visiossaan levykokonaisuuteen istuvaksi. Oli sitten alkutekijöistä asti hyvin vahvasti mukana albumituotantoproduktiossa.
Kappaleen ”Chasing Shadows” aiheena on itselleen haitalliset asiat ja riippuvuudet. Mistä tällainen aihe tuli ideaksi?
No tämän kappaleen teksti on itse asiassa meidän rumpali Hyvösen Jarkon käsialaa, se kysymys pitäisi osoittaa hänelle. Mä en osaa suoranaisesti siihen sanoa. Tietysti se on varmaan sellainen aihepiiri, missä jokaisella on jonkinnäköinen tarttumapinta. Kai meillä ne pahat tapamme on kaikilla. Ja se, että mistä Jarkko on siihen ammentanut sitten sen pohja-ajatuksen, niin siihen mä en ikävä kyllä pysty vastaamaan.
Mistä ammennat ideoita lyriikoihin, tai minkälainen sun oma kirjoitusprosessi on?
No mulla on aina ollut se, että oon halunnut tekstien tulevan tosi rehellisesti minusta ja yleensä minun kokemuksista ja tunteista – ja niin sanotusti suurella sydämellä olen niitä kirjoittanut. Yleensähän ne ovat olleet aika heartbreakkejä, nuo meidän albumit ja tekstit tuossa meidän aiemmassa materiaalissa. Nyt tämä on oikeastaan pitkästä aikaa sellainen albumi missä se minun henkilökohtainen tarttumapinta siihen on vähän erilainen. Eli ei ollut nyt sellaista sydänsuruvaihetta elämässä, mikä täytyisi sinne vuodattaa.
Mutta sitten kun katselee vähän tuota maailman tilannetta, että mitä tuolla ulkona tapahtuu joka aamu kun Hesarin sivu tuohon selaimeen avaa, niin eihän se nyt kauhean kauniilta näytä. Ja siellä on totta kai sitten ollut paljon semmoista sisältöä, mikä on tavallaan ruokkinut tämän albumin teemaa. Kokonaisuus lopun ajan lauluja – niin me ollaan sitä kutsuttu kaikessa dramaattisuudessaan. Että se henkilökohtainen tunneside siihen tekstiin oli vähän toisenlainen kuin mitä se on ehkä aikaisemmin ollut.
Itse asiassa seuraava kysymys olisi ollut juurikin tästä, että kuinka paljon maailman tapahtumat on vaikuttaneet tähän levyyn – koska huomasin että levyn kannessa on Amerikan Vapaudenpatsas nojaa luovuttaneena toiseen hahmoon?
Kyllä se sieltä on vaikuttanut aika paljon, että ehkä tämä koko albumin nimeäminen We Should Be Buried Like This, niin siinä on vähän sellainen… no en sanoisi kieliposkessa, mutta siis pilkesilmäkulmassa joka tapauksessa siihen, että pitäisikö jonkun vaan nyt painaa sitä punaista nappulaa kun meillä jonkinnäköinen arvokkuus on tässä vielä jäljellä?
Te olette Mikkelistä kotoisin. Kuuluuko tai näkyykö tämä jotenkin teidän musiikissa tai teidän livekeikoissa?
No en mä nyt tiedä. Ei me sitä mikkeliläisyyttä välttämättä olla ihan kauheasti haluttu itse korostaa tässä meidän tekemisessä. Se nyt on se kaupunki mistä on lähdetty ja nykyään ollaan aika levällään ihan ympäri Suomea ja ollaan vieläpä tässä lahden toisellakin puolella, eli meidän Rumpalin Jarkkohan on siellä pitkään asunut ja on sinne itse asiassa nyt lähdössä takaisin. en tiedä, että nyt ei varmaan mikään salaisuus ole, mutta on Tampereella ja on Helsingissä osa jengiä. Onko meitä nyt sitten kolme henkeä jotka siellä Mikkelissä majailevat? Mutta sieltä ollaan lähtöisin ja siellä edelleenkin meidän treenikämppä on.
Millaisia kokemuksia teille jäi musiikkivideoiden tekemisestä Riivata Visualsin kanssa?
No, Riivata on huikea pro-firma. Ne on ihan meidän luottojätkiä ja me ollaan tehty… Mä oon pudonnut jo laskuista, en tiedä edes kuinka monta videota Riivatan kanssa.
Suurimmaksi osaksi meidän musiikkivideotuotanto on heidän käsialaa ja uuden albumin tiimoilta ollaan tehty kaikki heidän kanssaan. Se homma nyt on yksinkertaisesti vaan toiminut, koska tietää, kun sen Riivatalta tällaisen tuotteen tilaan, niin ei se nyt kovin vinoon voi mennä.
Se on semmoista tasaisen varmaa hyvää tekemistä ja ihan uskomattoman huikeita äijä. Jokainen videokuvaussessio on niin rento ja hyvä henkinen Riivatan kanssa, että tekisi mieli tehdä niitä koko ajan.
Te olette lähdössä kiertueelle, joka starttaa Berliinistä ja päättyy Miamiin. Millä fiiliksellä te olette lähdössä reissuun?
Totta kai hyvällä fiiliksellä. Tämä on nyt meidän pisin headline-rundi Keski-Euroopassa, eli ollaan totta kai siellä aiemminkin käyty, mutta se on ollut vähän lyhyempi. Luna Kills lähtee siihen meidän supportiksi ja rundi on myynyt hyvin tässä kohtaa, vaikka on vielä aikaa jäljellä ennen kuin se alkaa. Täytyy olla kiitollinen siitä että tulee olemaan loppumyytyjä keikkoja – ja tosiaan käydään 16 keikkaa veivaamassa, sitten tullaan takaisin Suomeen. Ja Suomessa luonnollisestikin sitten viikonloppupainotteisesti soitetaan käytännössä se koko marraskuu.
Sitten toi 70,000 Tons of Metal -risteily, joka sieltä napsahti tämän albumisyklin päätöskeikaksi. Se on kiva printata kiertuepaidan viimeiseksi, että sinne on hyvä lopettaa. Sinne on kiva päästä sitten ihan senkin takia, että me ei olla Jenkeissä kuitenkaan soitettu vielä missään kohtaa, niin saadaan sekin Pohjois-Amerikka-peli sitten auki samalla vaivalla.
Mutta hyvät ja odottavat fiilikset, että kiva on lähteä taas kiertämään.
Mikä on hauskin keikkamuistosi?
Hauskin keikkamuisto? En tiedä onko meillä koskaan ollut sellaista “kauhean hauskaa”. Me ollaan hirveän tylsiä. Meille ei ole tapahtunut mitään kauhean jännittävää tai mitään sellaista erityisen mainitsemisen arvoista, mutta jos nyt ehkä yleisesti ottaen miettii noita keikkoja, mitä on soitettu – niin semmosia spessuja juttuja on ollut totta kai nuo isot keski-Euroopan festivaalit, kuten joku Summer Breeze tai Greenfield on kohdellut meitä aina tosi hyvin.
Yksi juttu, mikä oli todella mieleenpainuva meidän keikkahistoriassa – on Nightwishin kanssa, kun soitettiin Gelsenkirchenin Amphitheaterissa, mikä oli ihan käsittämättömän hieno venue. Tuollaisia yksittäisiä juttuja. Totta kai rundit on jäänyt mieleen, ne ollut hyviä reissuja. Me ollaan päästy tosi pienellä säätämisen määrällä, meillä ei ole sattunut oikeastaan ikinä mitään kommelluksia – jos nyt joskus on joku lento peruttu tai kamat on jäänyt johonkin matkalle. Täytyy koputella puuta täällä, mutta ollaan päästy tosi helpolla sen suhteen, että kommelluksia tai muita sellaisia mainitsemisen arvoisia hauskuuksia ei ole sen suuremmin sattunut.
Lopuksi haluaisin kysyä, mitkä olis sun terveiset Metalliluolan lukijoille?
No Metaliluolan lukijoille totta kai terveisinä! Tulkaa nyt ihmeellä keikoille, meillä on siellä aika hyvin Suomikin katettuna siellä lokakuun lopusta. Lokakuun viimeinen päivä Jyväskylän Lutakosta alkaa Suomen keikat ja soitellaan se koko marraskuu siinä ihan ympäri Suomea, niin tulkaa tsekkaamaan livekeikat.
Itse asiassa sunnuntaina juuri otettiin rundivalmistelutreeni täällä Helsingissä ja todettiin että uudetkin biisit toimii ihan yllättävän jees livenä, eli niitä tottakai painotetaan tuossa albumirundilla. Mutta pitkä setti tiedossa ja siellä on tulossa kaikki vanhat helmet ja aimopino uusia. Niin tulkaa ihmeessä viettämään iltoja meidän kanssa.
Ja totta kai ennakkotilaatkaa levy ja kuunnelkaa ja nauttikaa vaikka vähän synkällä teemalla mennäänkin, mutta ehkä sieltä saa jokainen jotain irti.
Varmasti saa. Metalliluola kiittää haastattelusta.
Bloodred Hourglass keikat:
09/10/25 Berlin, Germany, Cassiopeia
10/10/25 Zlín, Czech Republic, Masters of Rock Cafe
11/10/25 Budapest, Hungary, Analog Music Hall
13/10/25 Vienna, Austria, Chelsea
14/10/25 Leipzig, Germany, Hellraiser
15/10/25 Hamburg, Germany, Bahnhof Pauli
16/10/25 Esbjerg, Denmark, Tobakken
18/10/25 Frankfurt, Germany, Nachtleben
19/10/25 Köln, Germany, Helios 37
20/10/25 Paris, France, O’Sullivans Backstage By The Mill
29/01/26 – 02/02/26 Miami, FL, 70,000 Tons of Metal 2026
26/06/26 – 28/06/26 Helsinki, Finland, Tuska Festival 2026
Bloodred Hourglass:
Jaredi Koukonen
Jarkko Hyvönen
Jose Moilanen
Lauri Silvonen
Joni Lahdenkauppi
Eero Silvonen
English translation
Bloodred Hourglass—originating from Mikkeli and founded back in 2005—is set to delight fans of Finnish metal with their brand-new album, to be released on October 3rd, 2025 under a German label Out of Line Music. The new record We Should Be Buried Like This delivers aggressive, straight-up modern metal. Metalliluola caught up with the band’s frontman and growler, Jaredi Koukonen.
How has the past year been for the band?
Well, pretty good actually. It’s been busy in just the right way. Over the summer we played quite a few festival shows, mostly here in Finland. The only gig abroad was in Norway, at the Karmøygeddon Metal Festival, which basically kicked off our festival season. Other than that, we’ve stayed on home turf.
We’ve been preparing for the album release, naturally dropping singles every now and then, which comes with its own chaos—shooting music videos and all that. And of course, planning the upcoming European release tour has kept us on our toes too.
Did making We Should Be Buried Like This differ from your previous albums?
In terms of writing and composing, not really. We’ve had this kind of two-year album cycle going on: once the previous album is out, we tour it, and then gradually shift focus toward writing the next one. This time the process was smooth and painless. Songs started coming together early on, again from four different composers, which has been our way of working for the last three albums or so.
The biggest difference—and something new for us—was that, for the first time, we brought in an actual producer. We’ve always been kind of stubborn about not needing outside opinions to tell us how to do things. But this time we thought, why not give it a try? So Saku Moilanen from Deep Noise Studios, who recorded this and our last album, was named producer. He went through the demos really early on and pointed out which songs didn’t fit his vision for the record. From the very beginning he was deeply involved in shaping the whole album.
The track “Chasing Shadows” deals with harmful habits and addictions. Where did that theme come from?
That lyric was actually written by our drummer, Jarkko Hyvönen, so you’d have to ask him. I can’t say exactly. But I suppose it’s a theme everyone can relate to in some way—we’ve all got our vices. As for Jarkko’s specific inspiration, I honestly don’t know.
Where do you personally draw ideas for lyrics, and what’s your writing process like?
For me, the lyrics have always been about honesty—coming from my own experiences and feelings, written with a big heart, so to speak. A lot of our past material has dealt with heartbreak. This album is a bit different though. I didn’t have that kind of personal heartbreak phase to pour into the songs this time.
Instead, I found myself looking at the state of the world. Every morning you open the news and, well, it doesn’t exactly look beautiful. That fed a lot of the album’s theme, which we’ve dramatically called “songs of the end times.” So the personal connection to the lyrics was different this time—less about private emotions, more about what’s going on around us.
That leads to my next question: how much did world events influence the record? The cover art shows the Statue of Liberty leaning on another figure, almost as if in defeat.
Quite a lot, actually. Even the album title We Should Be Buried Like This has that… I wouldn’t say tongue-in-cheek, but at least a certain wink in the eye. Like, should someone just go ahead and push the red button while there’s still a shred of dignity left?
You’re originally from Mikkeli. Does that come through in your music or your live shows?
I wouldn’t say we’ve ever tried to highlight our Mikkeli roots too much. It’s just the city we started from. These days we’re spread all over Finland—and even across the Gulf of Finland, since Jarkko has lived there for a long time and is moving back. Some of us are in Tampere, some in Helsinki, and I think three of us still live in Mikkeli. But yeah, that’s where we started, and our rehearsal space is still there.
What was it like making music videos with Riivata Visuals?
Riivata are absolute pros. They’re our go-to guys. Honestly, I’ve lost count of how many videos we’ve done with them. The majority of our video catalog is their work, and for this new album we did everything with them again.
It just works—you know when you order a product from Riivata, it won’t go wrong. Consistently solid, high-quality work, and incredible guys to hang out with. Every shoot with them is relaxed and full of good vibes. It makes you want to do music videos all the time.
Your tour kicks off in Berlin and ends in Miami. Are you excited?
Of course, we’re excited. This will be our longest headlining run in Central Europe. We’ve been there before, but on shorter tours. This time Luna Kills is joining as support. Ticket sales are already strong, even though there’s still time before tour starts, so we’re grateful to see sold-out shows ahead.
We’ll play 16 shows, then head back to Finland, where we’ll basically spend all of November gigging on weekends. And then comes the 70,000 Tons of Metal cruise, which will be the closing show of the album cycle. It’s a great tour-shirt finale, and also exciting because we’ve never played in the US before. This way we’ll finally crack open North America.
So yeah—good vibes, high expectations. We can’t wait to get back on the road.
What’s your funniest live-show memory?
Funniest? I don’t know if we’ve ever had anything really “hilarious.” We’re pretty boring that way—nothing too wild or worth special mention. But in general, the big Central European festivals have been special. Summer Breeze, Greenfield—those festivals have always treated us really well.
One particularly memorable show was with Nightwish at the Amphitheater in Gelsenkirchen. That venue was just stunning. Otherwise, tours themselves have been great experiences. We’ve been lucky—hardly any mishaps, except maybe a canceled flight here or lost gear there. Touch wood, but it’s been smooth sailing. No crazy disasters or funny accidents to speak of.
Finally, what greetings would you like to send to Metalliluola’s readers?
Of course, greetings to everyone at Metalliluola! Come see us live—we’ll be all over Finland from the end of October. The Finnish dates kick off October 31st at Lutakko in Jyväskylä, and then we’ll play through November across the country.
We just had our tour rehearsals in Helsinki last Sunday and realized the new songs actually work surprisingly well live. So naturally, they’ll be a big part of the setlist. Expect a long show with all the old favorites plus a big stack of new ones. Definitely come spend some evenings with us.
And of course, pre-order the album, listen to it, enjoy it. The theme may be a bit dark, but hopefully everyone will find something in it for themselves.
Kappalelista:
1. Joka puu puree 04:38
2. Murheen musta lintu 03:52
3. Lumous 02:50
4. Runonkerääjä 08:24
5. Heru, heru, toru, toru 03:39
6. Valitusvirsi 04:04
7. Tuonelanmatka 03:52
8. Hukanhaudalla 03:57
Kansitaide: Brenda Evans
Tiedote 29.9.2025
Joensuulainen pakanallista metallia soittava Hukanhauta julkaisi musiikkivideon ”Murheen musta lintu” -kappaleelleen. Laulu perustuu 1800-luvun alkupuolella Vienan Uhtuasta kerättyyn kansanrunoon, jossa korpilta pyydetään helpotusta murheisiin.
”Murheen musta lintu” -kappaleessa Hukanhauta ammentaa elementtejä black metalista, kansanmusiikista ja progressiivisesta rock-musiikista. Kappale on toinen single artistin samaa nimeä kantavalta debyyttialbumilta.
”Murheen musta lintu” -levy julkaistaan 16. lokakuuta Savo-Karelian Productionsin kautta.
Tiedote 6.10.2025
Vihdistä kotoisin oleva Enragement on vajaan 20 vuoden aikana ehtinyt julkaista useita levyjä, joista uusin "Extinguish All Existence" on juuri ilmestynyt death metaliin...