Kotimainen melodisen death metallin kärkinimi Insomnium on ilmoittanut julkaisevansa uuden studioalbumin 4.10.2019 Century Median kautta. Yhtye suuntaa sen jälkeen mittavalle Euroopan kiertueelle marraskuussa yhdessä The Black Dahlia Murderin sekä Stam1nan kanssa. Joulukuulle asti kestävä rundi ei toistaiseksi sisällä keikkoja Skandinaviassa.
Kyseessä on bändin kahdeksas studiolevy sekä seuraaja vuoden 2016 “Winter’s Gatelle”. Miksaus hoituu Jens Bogrenin johdolla Fascination Street –studioilla.
Yhtye tekee ensi kesän ainoan festarikeikkansa kotimaassa ”Across the Dark” –teemalla John Smith Rock Festivalilla.
Insomnium kertoo tulevasta levystä ja kiertueesta seuraavaa:
Needless to say, we are really stoked about the new album! With ten songs and over an hour of music we really feel we have something special in our hands. There is fury and aggression, doom and gloom, heartache and longing. The whole spectrum of Finnish man’s emotions from despair to regret. In the name of Nordic collaboration the Swedish wizard Jens Bogren has been doing marvelous job with the mixing and mastering, so this is the best sounding Insomnium album ever.
We are also very excited about the upcoming European tour that takes us around the continent in great company. It will be a truly killer package with the support from The Black Dahlia Murder and Stam1na. Surely a night not to be missed!
Norjalainen äärimetalliyhtye Borknagar on julkaissut kansitaiteen tulevalle “True North” –levylle, joka ilmestyy Century Median kautta 27.9.2019. Levy seuraa vuoden 2016 ”Winter Thrice”–albumia ja miksauksesta sekä masteroinnista vastasi Jens Bogren Fascination Street –studioilla.
Levy esittelee yhtyeen uuden kokoonpanon vokalisti Vintersorgin lähdön jälkeen. Basisti ja myös puhtaita lauluosuuksia yhtyeessä hoitanut I.C.S. Vortex ottaa Vintersorgin lähdön myötä suuremman vastuun vokaaleista yhdessä Lars Nedlandin kanssa.
Borknagarin perustajajäsen ja kitaristi Øystein G. Brun kommentoi:
This has indeed been a thunderous ride, and we are truly excited to finally start revealing some news about our upcoming album. We have spent almost 2 years writing, recording and producing ”True North” and we are extremely proud of what we have achieved this time around. On behalf of the whole band, I can firmly say that we have pushed the limits of our musical exploration, while our musical roots have grown even deeper into the northern ground. This is the most diverse, powerful and grandiose Borknagar album to date!
Let there be no doubt!
Yet again we have been working with Thor Erik Dullum and Marcelo Vasco Arts for cover and layout design. From the very beginning of the process, we wanted this album to have a very clear, crisp and organic cover that spearheads the cold and northern essence of the album. So what could be more natural than basing it on our very own Nordic surroundings?
Furthermore, we are also very happy to reveal that we have extended our deal with Century Media Records.
Onwards!
”True North” -kansitaide alla:
Borknagar nähdään tämän vuoden aikana livenä seuraavasti:
22.06.2019 Dessel (Belgium) – Graspop Metal Meeting
15.08.2019 Falun (Sweden) – Sabaton Open Air
06.12.2019 Madrid (Spain) – Madrid Is The Dark
Borknagar 2019:
Øystein G. Brun – Clean and Electric Guitars
Lars A. Nedland – Keys and Vocals
ICS Vortex – Bass and Vocals
Bjørn Dugstad Rønnow – Drums
Jostein Thomassen – Lead Guitars
Mikkeliläislähtöinen Bloodred Hourglass on tehnyt tasaista nousua kohti ylikansoitetun melodisen death metallin Suomen huippua ja saanut neljän levyn sekä usean kiertueen myötä vankan jalansijan myös ulkomailla.
Metalliluola keskusteli yhtyeen kahden Jarkon, vokalisti Koukosen sekä rumpali Hyvösen kanssa bändin uusimman albumin ”Godsend” julkaisun kynnyksellä Bloodred Hourglassin musiikista, inspiraatioista, odotuksista ja tulevaisuuden suunnitelmista.
Uusi albumi ”Godsend” on saatu valmiiksi ja tunnelma yhtyeessä on kuten arvata saattaa, positiivinen, eikä kaksikko muuttaisi mitään lopputuloksessa.
Jarkko K.:Olemme todella tyytyväisiä – luonnollisesti. Tunnelma on odottava ja on hienoa päästä kuulemaan mitä jengi tykkää levystä. Sinkun perusteella ollaan oltu kyllä luottavaisin mielin, sillä ei muu materiaali ”Waves Of Blackista” tyyliltään hirveästi poikkea.
Jarkko H:Kaikkien levyjen kanssa on sama juttu. On löydettävä piste, jossa levy on valmis. Totta kai joskus aikojen päästä tulee tunne, että jonkin asian menneisyydessä olisi voinut tehdä eri tavalla, mutta se kuitenkin kuuluu siihen levyyn ja biisiin. ”Godsend” on tämän hetken Bloodred Hourglass ja se piste, jossa olemme.
Poikkesiko ”Godsend”-levyn luomisvaihe jollain tavalla yhtyeen aiemmista studioproduktioista?
Jarkko K:Meidän osalta produktio oli pitkälti samanlainen kuin aiemmilla levyillä. Suurin syy tähän oli tietenkin se, että kitaristimme Antti (Nenonen) vastasi jälleen suurimmasta osasta biisimateriaalia ja minä sovitin suurimman osan vokaaleista. Tämä on meille aika helppo reitti, jota kulkea. Joitain uusia juttuja kyllä oli. Ensimmäistä kertaa meillä on Josen (Moilanen, basisti) tekemä kappale levyltä nimeltään ”Alysia” ja päätimme myös tällä kertaa heittää miksauksen jollekin täysin ulkopuoliselle henkilölle. Halusimme hiukan uudistaa ja modernisoida ulosantia tällä puolella. Ruotsalainen kaveri nimeltä Henrik Udd otti sitten vastuun miksauksesta. Hän oli aiemmin työskennellyt mm. Architectsin ja Bring Me The Horizonin kanssa. Tämä osoittautui erinomaiseksi ratkaisuksi ja olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen.
Sanoitusten osalta levyllä oli haasteensa.
Jarkko K.: Olemme toisen Jarkon kanssa tehneet lyriikoiden osalta yhteistyötä erityisesti edellisellä ”Heal”-levyllä. Se on toiminut hyvin, kun olen kokenut luomisen tuskaa, Jarkko on kaivanut hyviä lyriikoita naftaliinista. Nyt oli vahvoja tekstejä enemmän, mutta ne eivät oikein loksahtaneet kohdalleen, joten minun piti säveltää sitä puolta enemmän. Menen aina sovitus ja rytmitys edellä ja jos tekstissä ei ole tiettyä flowta, homma ei yksinkertaisesti toimi. On kuitenkin rajallinen määrä, miten voit pyöritellä sanoja.
Jarkko H.:Yhteistyö on toiminut hyvin meillä koko ajan. En puutu sovituspuoleen. mutta autan ja annan oman panokseni sanoituksissa. Lähetän Koukoselle lyriikanpätkiä ja teemoja, hän muokkaa niitä haluamallaan tavalla ja koittaa löytää niistä jotain käyttökelpoista. Tyytyväinen täytyy olla tähänkin lopputulokseen.
Mistä levyn tarinat kertovat, totta vai tarua?
Jarkko K.: Kyllä ne kokemuspohjalta tulevat, meillä on aina ollut se lähestymistapa. Olen realistikaveri, enkä oikein osaa lähteä fantasiapuolelle seikkalemaan. Tykkään kirjoittaa omasta elämästäni ja satunnaisesti asioista, joista minulla on jonkinlainen mielipide. En halua paasata, mutta omien aistieni kautta luon tekstejä.
Melodista death metallia on tullut viime vuosina jokaisesta ikkunasta, Bloodred Hourglass erottuu joukosta musiikin melankolisella otteellaan ja monipuolisuudellaan.
Jarkko H.: On musiikissa kieltämättä jonkinlaista skandinaavisuutta. Itse koen, että erotumme muista melodeath-yhtyeistä siinä, että yhdistämme mukaan asioita myös muista genreistä. Ja harvoin laulamme mistään kuolemasta, vaan bändin lyriikat tuovat enemmän esiin elämän positiivisuutta.
Kuinka näette yhtyeen musiikillisen kehityskaaren vuoden 2012 debyytiltä nykypäivään asti kulkeneen?
Jarkko H.:Ensimmäiseltä levyltä paistoivat selkeät sen hetkiset ja musiikillisen uran alun vaikutteet. Olimme aika vahvasti jenkkimeiningissä. Toisella albumilla ”Where The Oceans Burn” tehtiin jo selvä linjanveto verrattuna aiempaan materiaaliin, haimme soitannollisesti tietoisesti eri näkökulmaa ja uusia sfäärejä, itse kunkin oli opeteltava soittamaan, jotta homma pysyi jollain tasolla kasassa. Sen jälkeen kehitys on ollut luonnollista kummallakin levyllä. ”Healilla” onnistuimme tekemään hyvin kappalelähtöisen albumin ja tämä uusi kulkee samaa polkua.
Miten yhtye on mielestänne kehittynyt soittajina ja kokonaisuutena?
Jarkko H.: Olemme toki kehittyneet yksilöinä vuosien aikana ja todella paljon yhteensoitossa, joka on aina ollut meidän vahvuus. Soittoteknisesti on tullut se ajatusmaailma, ettei tähän biisiin tarvitse aina kaikkea tunkea. Mennään enemmän biisien ehdoilla eikä tarvitse koko ajan vääntää sata lasissa. Jarkko K.: Samoilla linjoilla ollaan. Kun tiedostat oman tasosi, tiedät mitä pystyt ja kannattaa tehdä. Kun tiedät missä olet parhaimmillasi, fokus soittoteknisestä ajattelusta siirtyy enemmän siihen, että tehdään mahdollisimman hyviä biisejä. Tämä on ehkä se juttu, joka on jollain tavalla muuttunut yhtyeen alkuajoista.
Päteekö vokaalien osalta sama lähestymistapa?
Jarkko K.: Kyllä. Aina mielellään toisi mukaan monipuolisuutta, mutta samalla on oltava realisti ja ymmärrettävä mikä oikeasti toimii. Jos lopputuloksena on jokin 88% suoritus, sen voi jättää tekemättä. Pysytään niillä alueilla, missä ollaan vahvoja.
Uuden levyn ensimmäistä singleä ”Waves Of Black” saatteli hylätyssä koulussa kuvattu musiikkivideo.
Jarkko H.: Kuvausryhmä halusi meidät jälleen johonkin autenttiseen kylmään loukkoon. Ei siinä sen suurempaa taustatarinaa ollut, halusimme tehdä soittovideon ja mahdollisimman kylmän sellaisen. Jarkko K.: Videon produktio oli täysin ulkoistettu. Jesse Haaja oli tehnyt meille aiemmin mm. ”Six Feet Saviour”–kappaleen videon ja annoimme hänelle täysin vapaat kädet tehdä ”Waves Of Blackista” haluamansa kokonaisuuden. Kuvasimme samalla toisen videon ”The Unfinished Story” -singleä varten. Muutama päivä meni kuvauksiin kaiken kaikkiaan.
Oliko ”Waves Of Black” selvä valinta ensimmäiseksi näytteeksi albumilta?
Jarkko K.: Oli se aika selkeä valinta. Biisi oli itseasiassa viimeinen, joka albumille tehtiin. Sen jälkeen, kun levytin siihen vokaalit, kaikki olivat sitä mieltä, että tässä oli kappale ensimmäiseksi singleksi. Siinä oli oikeastaan kaikki Bloodred Hourglassin elementit pakattuna vajaaseen neljään minuuttiin. Jarkko H.: Kappaleessa on kiero viba ja jotenkin pervo sekä ärsyttävä kitarariffi. Ensimmäistä kertaa kun sen kuuli, hymy nousi kasvoille. Silloin tiedettiin, että olemme saavuttaneet koukun tai jutun, joka iskee meihin ja toivottavasti suurempaan jengiin.
Levyn kansitaide esittelee singlen tavoin tutut BRHG-teemat.
Jarkko K.:Valkyriesta olemme tehneet itselle jonkinlaisen figuurin ja ”Godsend” jatkaa samaa sarjaa. Kannesta vastasivat Tuomas Koivurinne ja Miika Saari. Hyviä ystäviä molemmat ja ovat nyt tehneet kolmeen levyyn meille taiteen. Ei lähdetty hyvää kaavaa tässä kohtaa muuttamaan. Itse pidän paljon kaikesta visuaalisuudesta mitä bändiin liittyy. Jos ei sitä kantta kukaan muu tuijottele, itse ainakin katsot sitä monta vuotta joka paikassa, joten kuosissa on oltava sekin elementti. Jarkko H.:Vaikka tänä päivänä fyysisten levyjen ja kansien tutkimisen merkitys on hyvin vähäinen verrattuna siihen, mitä se oli esimerkiksi 15 vuotta sitten tai omassa nuoruudessa, itselle se on edelleen tärkeä osa-alue. Kun pidät sitä fyysistä tuotetta kädessä ja huomaat, että joku on tuohon käyttänyt aikaansa luodakseen jonkinlaista taidetta.
Vinyylihän on noussut suosiossa voimakkaasti ja siinä kansitaide pääsee oikeuksiinsa.
Jarkko K.: Kyllä, painos tulee myös tästä uudesta levystä Saksasta. ”Healin” LP:tä kun piti ensimmäistä kertaa kourassa, sitä tajusi miksi näitä kansia oikein tehdään.
Bloodred Hourglass vieraili äskettäin Japanissa ja lämmitteli Evergreytä Euroopassa kuukauden ajan.
Jarkko H.: Japani oli huikea kokemus. En ollut aikaisemmin käynyt maassa, mutta sinne on pakko päästä uudestaan, joko soittamaan tai muuten vaan. Ihmiset ovat superystävällisiä, koko ympäristö on todella hyvin organisoitua ja kaIkki toimii. Keikoilla oli siisti nähdä, kun biisit lähtivät soimaan, ihmiset sekosivat täysin. Muuten rauhallisia ja jonkinlainen zen-tila päällä, mutta kyllä sieltä aikamoisia hevifanaatikkoja löytyy.
Ja kävimme tosiaan myös lämppäämässä Evergreytä 25 keikalla ja 13-14 maata. Se oli ensimmäinen suurempi eurorundi yhtyeelle, ja sai jo kuvan siitä, että duunia on tehtävä, mutta jonkinlainen pohja on jo olemassa. Ihmiset olivat tietoisia meistä ja monet olivat myös tulleet meitä katsomaan.
Jarkko K.:Mahdollisimman pian pyritään taas ulkomaan rundille. Verhojen takana käydään koko ajan neuvotteluja. Suomen osalta kesällä ohjelmassa festareita ja syksyllä sitten kunnon kiertue, sitäkin siellä verhojen takana organisoidaan.
Kuinka keikkojen settilista tulee rakentumaan ja onko vaikea valita jo neljän levyn arsenaalista?
Jarkko K.: Yllättävän hyvin sinne ovat biisit valikoituneet. Meillä on kuitenkin aika selkeä joukko kappaleita, jotka yleisölle toimivat ja ovat jengin suosikkeja. Sosiaalisen median kautta saadaan aika hyvin selville mistä yleisö tykkää. Emme ole kovin paljoa lähteneet sitä varioimaan. Ja kuuntelustatistiikka esimerkiksi Spotifysta kertoo myös aika paljon mitä he haluavat kuulla, joten niitä kappaleita soitamme.
Jarkko H.:Uudelta levyltä kokeillaan varmasti aluksi, mutta uudesta materiaalista on kuitenkin 4-5 aika selkeää valintaa ja ehkä 1-2 kappaletta kokeillaan lisäksi.
Pidättekö enemmän festarikeikoista vai pienemmistä klubiympyröistä?
Jarkko K.: Kyllä itselleni se intensiivinen klubikeikka, oli mikä bändi hyvänsä, tuo sen tietyn fiiliksen. Toisaalta festareiden etuna, se on kanavana meidän kaltaisemme yhtyeelle saada laajemmin kuulijakuntaa ja uusia faneja. Tuskassa 2013 kun soitettiin ja jälkeenpäin oli gallup jossain Facebookissa, missä kuulit ensimmäistä kertaa Bloodred Hourglassista ja varmaan 30 käpälää oli pystyssä: Tuskassa 2013.
Oliko uudella levyllä uusia vaikutteita tai inspiraatiota vai vedettiinkö tunnelmia vanhoista suosikeista?
Jarkko H.:Antilla pääsäveltäjänä luullakseni homma kumpuaa kasarin ja hevin etiikasta. Hän ottaa myös paljon populäärimusiikista vaikutteita ja koittaa kääntää sitä metallisempaan muotoon. Mutta loppujen lopuksi Antti on aina tehnyt sellaisia biisejä ja levyjä, jotka häneltä luonnostaan tulevat. Koukonen onko sulla jotain vaikutteita? Jarkko K.: Kyllä se karu totuus on, kun ikää tulee ja teet tätä meuhkaamista näin paljon, ei jaksa enää kuunnella metallia kuin todella harvoja ja valittuja juttuja. Se homma menee jonnekin Jenni Vartiaiseen ja aivan muualle. Pakko myöntää, että kyllä sieltä jotain fiilisreferenssejä otan mukaan omaan tekemiseeni. Ei nyt niin että levyltä kuulet, että sitä on Vartiaista soiteltu, ei se välity suoraan mihinkään. Mutta kyllä se kaikki tuonne alitajuntaan menee ja ehkä jollain tasolla vaikuttaa. Harvassa on raskas musiikki jota jaksaa kuunnella. Käsi sydämellä on pakko sanoa, että siltä puolelta In Flames on aina ollut se kaikkein suurin juttu ja kuuluu meidän materiaalissa.
Uuden musiikin löytäminen on sekin aina nihkeää. Mutta esimerkiksi Architects – vaikka ei nyt aivan uusi tulokas ole – enemmän corepuolelta, on itselleni metallisektorilta viime aikoina sytyttänyt todella kovaa. En minä pelkästään ”Claymania” kuuntele. Sellainen ambient-musiikki naislaululla toimii itselleni. Ruelle, Fleurie, Steele ja tällaiset jutut ovat lähellä sydäntä.
Jarkko H.: Sama juttu kuin Jarkolla, ei hirveästi jaksa kotona heviä enää kuunnella. Sitä saa itse lavalla soitella riittävästi. Hyvin paljon laidasta laitaan tulee diggailtua erilaista musiikkia. Kuuntelin tuossa viime viikolla autossa putkeen pari kolme päivää artistia nimeltä Sia, koneellisempaa naisvokalistia ja se kolahti.
Viimeiset terveiset faneille ja lukijoille?
Jarkko H.: Toivottavasti kuuntelette ja nautitte meidän musiikista tai perkele edes jostain musiikista. Menkää katsomaan bändejä livenä. Se on aina sata kertaa siistimpää kuin pelkästään kuunnella Spotifysta.
Jarkko K.: Menkää keikoille ja tulkaa festareille. Toivottavasti nähdään ja oikein hyvää kesää kaikille.
Bloodred Hourglassin ”Godsend”-levy julkaistaan 21.6.2019. Levy on ennakkotilattavissa linkistä. Bändi on mahdollista nähdä kesän kuluessa kotimaassa mm. John Smith Rock Festivaleilla sekä Saarihelvetissä elokuussa.
Kuva: Jutun yhteydessä mainittu yhtye/artisti/levy-yhtiö/tiedottaja ja/tai sen lähettämä lehdistö- tai promootiokuva
Saksalainen eeppistä metallia esittävä Equilibrium on julkaissut ensimmäisen singlen ”Renegades” 16.8.2019 Nuclear Blastin kautta ilmestyvältä saman nimiseltä kuudennelta albumiltaan.
Tuottajana levyllä toimi Robin Leijon ja albumilla kuullaan ensimmäistä kertaa Skarin puhtaita vokaaleja sekä Skadi Rosehurstia syntikoissa.
Equilibrium nähdään uuden levyn myötä Suomessa Heavy Metal Heart 13–tapahtumassa lokakuussa.
Singlen saa ladattua linkistä.Albumin ennakkotilausta voi jättää tästä.
Berthammer kommentoi:
We are very excited to finally share a first song from our new album with the world. Even though all songs are pretty different from each other, ’Renegades’ gives a good taste of what you can expect this time from Equilibrium.
Kansitaide ja kappalelista:
1. Renegades – A Lost Generation
2. Tornado
3. Himmel und Feuer
4. Path of Destiny (feat. The Butcher Sisters)
5. Moonlight
6. Kawaakari – The Periphery of the Mind
7. Johnny B. (bonus)
8. Final Tear
9. Hype Train (feat. Julie Elven)
10. Rise of the Phoenix
Kotimainen grindcore-yhtye Cannibal Accident on julkaissut uuden kappaleen ja musiikkivideon ”Shemale.Sodomy.Control”. Biisi on nostettu yhtyeen tulevana perjantaina 21.6.2019 ilmestyvältä split-julkaisulta Skulmagotin kanssa. Ennakkotilausta saa jätettyä linkistä. Kyseessä on 300 kappaleen rajoitettu painos.
Yhtye kommentoi:
“This is “Shemale.Sodomy.Control”, a new song from the brand new split mcd with Skulmagot. May your summer be sweaty like a grinder’s asscrack!
https://www.youtube.com/watch?v=ByRBL5FHKfk
CANNIBAL ACCIDENT:
1. I, Cannibal
2. Shemale.Sodomy.Control
3. Love Me Kemper (part 1: The Birth)
4. Sanitary Armageddon
Ranskaksi esiintyvä kotimainen black metal –yhtye Gueules Cassées on julkaissut uuden albumin ”Ypérite”, joka kuunneltavissa kokonaisuudessaan alta. Yhtyeen nimi on peräisin termistä, jolla nimitettiin ranskalaisia ensimmäisessä maailmansodassa kasvoistaan silpoutuneita sotilaita.
1.Silence
2.Un képi de sang
3.Dieu de la guerre
4.Ypérite
5.À l’ombre d’un arbre brisé
6.La Sainte-Gadoue
7.Brûlez , consommez !
8.28.6.1914
1990-luvulla perustettu Winterwolf kuopattiin kertaalleen tämän vuosituhannen alkupuolella. Monille tuli varmasti mieluisana yllätyksenä, kun bändi vuonna 2006 ilmoitti paluusta ja uuden levyn työstämisestä. Vihdoin lokakuussa 2009, debyytti ”Cycle Of The Werewolf” näki päivänvalon. Kyseessä oli levyllinen mukiinmenevää old school death metallia.
Nyt lähes 10 vuotta myöhemmin on kakkosalbumi ”Lycanthropic Metal Of Death” saatu julkaistua. Mitään kovin suuria harppauksia eteenpäin ei olla otettu vaan pitkälti samoilla linjoilla jatketaan. Vanhan liiton kuoloa tarjoillaan täyslaidallinen. Progressiivisempia koukeroita on sotkettu mukaan rikkomaan suoraviivaisuutta, mikä taas saattaa jakaa kuulijakuntaa kahtia. Näistä osioista voi löytää yhtäläisyyksiä God Diseasen taannoin julkaistuun esikoislevyyn. Kuolonsa yksinkertaisena pitävien ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, sillä nyt puhutaan lyhyistä ”maalailuista”.
Suurimmat erot debyyttiin verrattuna löytyvät soundipuolelta: äänimaailma, joka on kirkas ja miltei päällekäyvä. Tuhnuista kellarisoundia kaipaavat tulevat luultavasti pettymään. Toisena merkittävänä seikkana kitaristi Corpse ottaa päävastuun laulupuolesta ensimmäistä kertaa sitten demoaikojen. Osa tuosta vastuusta lankeaa myös Demilichista tutun Antti Bomanin osaaville harteille ja herrojen yhteispeli on yksi levyn kantavista voimista. Miesten töitä entuudestaan tuntevat tietävät, että nyt on kyse maailmanluokan örinöistä ja kärinöistä. Nyt on laitettu monipuolisempaa vaihdetta silmään, sillä paikoin tulee vahvasti mieleen Attila Csiharin omalaatuinen ääni. Onko tuo sitten hyvä vai huono juttu lienee makuasia. Erityismaininta pitää antaa kitarasoundille, johon Corpse ja Boman ovat saaneet loihdittua mureutta ja syvyyttä.
Vaikka ”Lycanthropic Metal Of Death” on soundeja, vokaaleja ja soittoa myöten täydellisyyttä hipova, eivät sävellykset valitettavasti yllä samalle tasolle. Levyn loputtua käteen ei jää muuta kuin reilu puolituntinen keskinkertaista death metallia. Muutama jyräävä riffi ja kasa koukkuja sinne tänne niin liikuttaisiin aivan eri sfääreissä. Tällaisenaan levytys putoaa edellä mainitun genren muutenkin ylikansoitettuun harmaaseen massaan.
Puutteistaan huolimatta albumi löytää varmasti kuulijakuntansa. Oli kyseessä sitten Winterwolf-fanit tai muut vanhan liiton kuoloa arvostavat.
7/10
Marko Klingberg
1.The Crypt Of The Werewolves
2.At Dawn They Eat
3.Brujo
4.Devouring Entities Devour
5.Wolf Finder General
6.Kadathian Doom
7.Thisishispit
8.I Am The Beast Of Death
9.Primal Life Code
30-vuotista taivaltaan juhliva The 69 Eyes julkaisee ”West End” -nimisen albumin syyskuussa ja käynnistää levyyn liittyvän kiertueensa Suomesta lauantaina 14.9. Tällä hetkellä julkistettuna on kaksitoista Suomen keikkaa loppuvuoteen, mutta lisäyksiä on vielä luvassa. Suomen jälkeen ensi vuoden keväälle ulottuva kiertue suuntaa kohti Eurooppaa.
Helsingissä vuonna 1989 perustettu The 69 Eyes juhlii tänä vuonna 30-vuotista uraansa julkaisemalla uuden Johnny Lee Michaelsin tuottaman albumin, joka tulee sisältämään myös Ville Lipiäisen koostaman dokumentin yhtyeestä. 13.9.2019 julkaistavaa ”West End” -albumia seuraa samanniminen kiertue, joka alkaa Suomesta heti levyn julkaisua seuraavana päivänä. Suomesta kiertue suuntaa Keski-Eurooppaan ja Englantiin. Itä-Euroopan vuoro on alkuvuodesta 2020. Katso kiertueen jo julkaistut päivät ja paikat alta.
Tulevalla albumilla vierailevat Cradle Of Filthin keulamies Dani Filth,Wednesday 13 sekä Calico Cooper. Esimakua tulevalta levyltä antavat paitsi singlet, joista ensimmäisenä on julkaistu jo ”27 & Done” -niminen biisi, mutta myös albumin tekoa valottavat lyhyet trailerit. Nyt julkaistu ensimmäinen traileri valottaa tulevan levyn kansitaiteen syntyä.
Jyrki 69 kertoo:
Suomalaisen tämän hetken pop-taiteen johtava nimi, Jiri Geller, on suunnitellut uuden The 69 Eyes -albumin kannen ”hautajaisilmapallot”. Taitelija muistetaan myös 90-luvun alussa vaikuttaneesta Isebel’s Pain -yhtyeestä, jonka laulajana hän tuolloin keikkaili myös The 69 Eyesin kanssa. Magee vanha lepakkojengi kasassa! Kaiken lisäksi Vilunki 3000 on tehnyt levyjen kansigraffat, joten skenemeininkiä alusta loppuun.
The 69 Eyes kiertää Suomea kesällä ja syksyllä seuraavasti:
18. – 20.07. FIN Laukaa – John Smith Rock Festival
26.07. FIN Oulu – Qstock
27.07. FIN Kuopio – Kuopiorock
03.08. FIN Karvia – Karvia-päivät
30.08. FIN Helsinki – Nosturi
14.09. FIN Radio Rock Cruise, Helsinki – Tallinn – Helsinki
20.09. FIN Viking Grace, Turku – Stockholm – Turku
25.09. FIN Tampere – Klubi
28.09. FIN Ähtäri – Club B 52
04.10. FIN Hämeenlinna – Aulanko Areena
05.10. FIN Mikkeli – Wilhelm Public House
10.10. FIN Kuopio – Henry’s Pub
11.10. FIN Joensuu – Ravintola Kerubi
12.10. FIN Kotka – Ravintola Leikari
25.10. FIN Jyväskylä – Lutakko
26.10. FIN Seinäjoki – Rytmikorjaamo
01.11. FIN Helsinki – Tavastia
Brittiläinen metalliveteraani Tank on julkaissut uuden musiikkivideon kappaleesta ”W.M.L.A”. Biisi on nostettu yhtyeen albumilta ”Re-Ignition”, jolla Tank versioi uusiksi vanhoja kappaleitaan.
Lähtökohtaisesti on aina kiinnostavaa, kun joku legendaarinen pitkän uran tehnyt persoonallisen äänen omaava laulaja käy käsiksi muiden artistien tuotantoon. Hienoja esimerkkejä tästä ovat mm....