Kimi Kärki – Eye for an Eye (2017)

Kimi Kärki on taatusti monelle tuttu nimi jopa metallimusiikkiympyröiden ulkopuolelta. Lukijakuntamme varmasti tietää miehen kahdesta maamme tunnetuimmasta doom metal -yhtyeestä, Lord Vicarista sekä pillinsä kymmenen vuotta sitten pussiin laittaneesta Reverend Bizarresta, mutta saavutukset eivät häneltä suinkaan ole jääneet tuohon. Noiden lisäksi Kärjen soittoa on saattanut kuulla muun muassa Kauko Röyhkän Uhrijuhlassa sekä syntetisaattoriyhtye E-Musikgruppe Lux Ohrissa ja onpa hänelle mainetta karttunut myös folk-musiikkiin keskittyvän soolouran puolelta. Vuonna 2013 julkaistu ”Bone Of My Bones” -albumi veti maton jalkojen alta henkilökohtaisuudellaan ja väkevyydellään.

Nyt on tullut aika toiselle soololevylle, joka jatkaa paljolti edellisen vetämiä suuntaviivoja. Kuten edellisellä kerralla, ”Eye for an Eye” -levyllä kuuluu selvästi Leonard Cohenin, Roy Harperin sekä Nick Draken musiikilliset vaikutteet, mutta mihinkään pastissipaketointiin ei onneksi nytkään ole lähdetty. Albumilla pääosassa ovat Kärjen lauluääni ja 12-kielinen kitara, joiden ympärille on otettu kaksi naisääntä. Näistä vastuussa ovat Anna-Elena Pääkkölä sekä Pirita Känkänen. Ajoittain äänimaailman taustalle levittyy sähkökitaramatto, joka tuo levylle entisestäänkin vahvistuvaa kaihoisaa tunnelmaa. ”Entangled in Pleasure” -videolohkaisussa puolestaan tuntuma on kaikessa minimalismissaan melankolisen viiltävä, mutta silti herkkä. Vierailevana laulajana ”Beyond Distance” -kappaleelta löytyy myös 40 Watt Sun- sekä Warning-yhtyeistä tuttu Patrick Walker, joka hoitaa työnsä varsin vakuuttavasti.

Sanoitukset ”Eye for an Eye” -levyllä ovat tummanpuhuvia, intiimejä ja pohdiskelevia. Osassa kappaleista kuuluu tyypilliseen folk-aihioon sopivat poliittinen ajankohtaisuus sekä kantaaottavuus. Nuo piirteet on kuitenkin verhottu runolliseen tyyliin eikä Kärki vaikuta tyrkyttävän sanomaansa, kuten monet jäykänoloisilta saarnaajilta vaikuttavat protestilaulajat. Albumin loppupuolella ”The Last Wave” -kappaleessa mukaan nousee syntetisaattori, joka vahvistaa läsnäolevaa futuristisen dystopistista sanoitusta. Kylmät väreet nousevat pintaan eikä ajatukselta voi välttyä: olemmeko kohta sillä kuuluisalla viimeisellä rannalla? On jännittävää huomata, että ydinsota ja yleensäkin ympäristön tuhoutuminen tuntuvat olevan sekä folk- että metallimusiikissa ikuisia kestoaiheita.

Hienoinen ripaus särmää kitaramelodioiden osalta olisi vielä tehnyt albumista tehokkaamman kokemuksen. Tähän saattaa vaikuttaa myös läpi levyn käytetyt nylonkielet, jotka soivat makuuni vähän turhan pehmeästi. Pimeneviin iltoihin silti varsin takuuvarma valinta, ja jos Kärjen ensimmäinen soololevy kypsyi useammalla kuuntelukerralla, on tämänkin kohdalla toimittava samoin.

7½/10

Joonas Hynninen

I Entangled in Pleasure
II Augurs of Winter
III Lustful, Wrathful, Sullen
IV Beyond Distance
V Good Things in Life
VI The Load We Carry
VII Spearhead
VIII The River of Shadows
IX The Last Wave

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here