Ghost Machinery julkaisi marraskuussa kolmannen studioalbuminsa ”Evil Undertow.” Metalliluolan arvion saat lukuun tästä. Bändi on kitaristi/säveltäjä Pete Ahosen useista projekteista melodisin ja perinteisen AOR-soundin perukoilla kuljetaan edelleen. Metalliluola otti tällä albumilla myös vokaaleihin palanneen Ahosen juttusille ja aiheet liikkuivat uuden levyn lisäksi mahdollisissa kiertuesuunnitelmissa sekä miehen kitaristiuran alkuhämärissä.
Tervehdys! Mitä kuulu Ghost Machinerylle näin syksyn kynnyksellä?
Morjensta. Hyvää kuuluu, juuri saatiin uusin levy kauppoihin ja fiilikset katossa!
Bändinne kolmas levy ”Evil Undertow” on juuri julkaistu? Oletteko tyytyväisiä lopputulokseen ja miten uusi levy mielestäsi eroaa aiemmista?
Ollaan kyllä hemmetin tyytyväisiä. Se on aina ainutlaatuisen upea tunne saada uusi levy ulos, tuote joka on rakkaudella tehty. Kyllähän levyllä tutut Ghost Machinery- elementit ovat eli hyvä jatkumo kahteen edelliseen. Ehkä enemmän kuitenkin kasari hard rock / AOR- juttuja kuin aiemmilla tuotoksilla.
Albumi tuntuu tosiaan seuraavan vielä enemmän melodista kasarisoundia verrattuna esimerkiksi Burning Pointiin ja Stargazeryyn. Oliko kyseessä tietoinen ratkaisu tämän bändin ja levyn kohdalla?
Kyllä tämä on ollut tietoinen valinta ihan alusta. Ghost Machinery on bändi missä voin toteuttaa hurjimmat AOR-vaikutteeni.
Olet palannut vokaaleihin tälle levylle, mikä oli taustalla tässä ratkaisussa?
Tuossa viime vuoden puolella kun oli tarkoitus aloittaa lauluäänitykset kävi ilmi, etteivät Taagen aikataulut millään käyneet yksiin äänitysten kanssa ja ne olisivat venähtäneet ties minne. Teimme sitten sulassa sovussa päätöksen, että hän jää nyt pois tällä pysäkillä. Minähän rakastan laulamista ja kun nyt tuon Burning Pointin vokalistin paikan otti Nitte suvereenisti hoitoon, jäi minulla aikaa laulamiseen. Olen enemmän kuin tyytyväinen levyn vokaaleihin. Sain ääneeni juuri sitä särmää/vitutusta/ahdistusta mitä kulloinenkin biisi kaipasi.
Mistä kappaleiden sanoitukset tällä kertaa kumpusivat?
Kyllä minun lyriikat on napattu elävästä elämästä. Ei välttämättä aina omasta, mutta elämästä mitä näen, kuulen ja koen. Toivon mukaan noistakin joku löytää ”oman” tarinansa. Se, että joku löytää tuttuja elementtejä omasta elämästä ja kokee ”juuri niin kuin minulle kävi tai juuri niin kuin tunnen” on palkitsevinta. Ei ole yksiselitteistä tarinaa missään biisissä ja kaikki on yhtä oikein.
Miten koet Ghost Machineryn musiikillisen tyylisuunnan, löytyykö sille vielä markkinarakoa nykyhevimaailmassa?
Voisi kysyä, onko melodiselle heavy metal / hard rock / AOR musiikille kysyntää? Aika helppo vastaus, totta helvetissä on! Täytyy vain löytää oikeat ihmiset luotsaamaan musiikkisi laajemmalle. Näin ”pienyrittäjänä” on aina haastavaa taistella äänensä kuuluville, mutta eipä tässä olla periksi antamassa. Musaa tehdään niin maan perkeleesti.
Onko Ghost Machinerylle luvassa tulevaisuudessa livekeikkoja?
Nyt oli ensisijassa tärkeää saada levy pihalle, joten nuo keikat ja niiden buukkaaminen on jäänyt taka-alalle. Kyllä me ensi vuodelle keksitään jotain, pitäähän se nyt julkkarikeikka tehdä ainakin.
Palataan alkuun. Mitkä olivat ensikontaktisi raskaampaan musiikkiin ja missä vaiheessa soittokuviot tulivat mukaan?
Kyllä minulla lähti tuolta Accept- ja Iron Maiden-osastolta diggailu 1980- luvun alussa. Samoihin aikoihin alkoi soittaminen kiinnostaa ja rummut oli ensimmäinen soitin. Aika pian selvisi, että ei minusta rumpalia tule ja kitara alkoi kiinnostamaan ”liikaa.” Ensimmäinen bändiviritelmä, mikä poiki yhden keikan ja yhden demon oli muistaakseni vuonna 1985. Bändin nimi oli Megaforce.
Millaisia ohjeita tai neuvoja antaisit nuorille yhtyeille jotka ovat aloittamassa taivaltaan melodisen hevin parissa?
Harjoitelkaa ahkerasti, soitto pitää olla tiukkaa kun keikoille mennään. Älkää kuunnelko ohjeita minkälaista musaa teidän pitäisi tehdä, vaan tehkää sitä mikä on teille rakasta ja mikä tulee sydämestä ja sielusta.
Voitko kuvailla sävellysprosessia, miten Pete Ahosen ns. normaalikappale syntyy ja kuinka kauan aikaa kuluu ennen kuin on valmis tuotos käsissä?
Ei ole sellaista ”normaalia” sävellysprosessia. Inspiraatio voi iskeä missä ja milloin vain. On herätty keskellä yötä melodiaan ja ei muuta kuin ylös sängystä, kitara kouraan ja puhelimella äänittämään se. Aika paljon olen myös ilman kitaraa säveltänyt töissä samalla kun ajan autoa. Ensin puhelimeen talteen melodia/riffi ja siitä sitten työpäivän aikana hyräillään sitä, rummutetaan rattia ja kypsytellään biisiä. Kotona sitten kaivetaan kitara ja sävelletään ”loppuun.” Jotkut kappaleet tulevat minuuteissa, jotkut vaativat vuosia.
Mitä haluaisit vielä urallasi muusikkona saavuttaa?
Kyllähän se olisi hienoa säveltää musiikkia, mikä muistetaan vielä 50 tai 100 vuoden päästä. Mainetta ja kunniaa, raha on valitettavan tärkeää maailmassa, mutta silti itselle toissijainen kun puhutaan musiikista. Olisi hienoa tehdä myös muille artisteille biisejä, päästä sellaiseen piiriin että minultakin kysytään olisiko sille tai sille biisejä pöytälaatikossa. Sävellän kuitenkin koko ajan uutta ja nytkin on varmaan 20–30 julkaisematonta biisiä varastossa.
Viimeiset sanat Metalliluolan lukijoille?
Jos melodinen heavy metal / hard rock / aor sävytteinen musa on juttusi, tsekkaa Ghost Machineryn ”Evil Undertow.” Iso kiitos niille, jotka ovat meitä kannattaneet ja ostaneet levyn! Ilman teitä ei olisi meitä, kiitos. Ja käykää tykkäämässä meistä Facebookissa!
Ghost Machinery Facebookissa.
Haastattelu: Ville Krannila
Kuvat: Yhtyeen promokuvat/Hanne Strengell
Hevimaailmassa vaellettu jo 1980-luvulta. Monipuolisen metallimusiikkiin syventymisen, perheen sekä työn ohella ajan vievät kolme koota; kirjoittaminen, koulutus ja kuntoilu.