Maailmanlopun äärellä – Haastattelussa Kolossus.

MAINOS:



kolossusiso_torso (1 of 1)

Metalliluolan haastattelussa Joensuulainen metallin eri elementtäjä sekoitteleva Kolossus. Yhtye julkaisi juuri EP:n nimeltä ”Maailmanloppu”. Otimme yhteyttä yhtyeen laulaja/kitaristi Petri Tarvaiseen haastattelun merkeissä.

Tervehdys. Mitä kuuluu Joensuuhun näin kesän kynnyksellä?
– Tervehdys, oikein hyvää. Aurinko on vihdoin noussut tänne itärajallekin ja mieli alkaa kohota sen ja myös uuden EP:n julkaisun myötä.

Suurelle yleisölle yhtyeenne on vielä pimeyden peitossa, joten kerrotteko lyhyesti bändistänne ja sen historiasta?
– Bändin historiikki on melko lyhyt: Aloimme 2016 tammikuussa toisen kitaristin kanssa demotella biisejä ja todettiin homman toimivan. Bändi muodostuikin nopeasti sen jälkeen valmiiksi tutuista muusikoista. Aloitimme miltei samantien EP:n nauhoitukset ja viikottaiset bänditreenit.

kolossus

Miten kuvailisitte musiikkityyliänne ja mitkä yhtyeet ovat eniten vaikuttaneet musiikkiinne?
– Musiikkityylillisesti kuvailisin musiikkimme sekoittavan thrashia, melodista deathia ja jopa himpun power metalliakin . Bändillisiä vaikuttajia on varmasti useita, mutta muutamia listattuna vapaassa järjestyksessä: Gojira, Machine head, Diablo ja Mokoma.

Minkälainen ympäristö Pohjois-Karjala on metallimusiikille? Onko bändien välillä yhteistyötä esim. keikkojen suunnittelussa?
– Sanoisin, että Pohjois-Karjala on hyvinkin ystävällinen metallimuusikolle. Esimerkiksi jo Susiraja Metal Club Ry tekee todella hyvää työtä bändien eteen ja varsinkin aloittelevien bändien eteen juuri keikkojen järjestelyssä. Bändien välillä vallitsee hyvä henki ja yhteystyötä on tehty yhteiskeikkojen muodossa ja tullaan varmasti tekemään jatkossakin.

Teiltä on juuri ilmestynyt EP nimeltä ”Maailmanloppu”. Menikö studio- ja jälkiprosessit suunnitelmien mukaan ja tekisittekö jonkun asian toisin näin jälkikäteen tarkasteltuna?
– ”Maailmanloppu” EP:n päätimme tehdä omakustanteena eli nauhoitimme ja miksasimme tuotoksen itse, tosin masterointiin päätimme kysyä ulkopuolisen avun Cult Of Endtimen Janne Roihalta. Tuotantoteknillisesti ensi kerralla aiomme panostaa enemmän ”rautaan” eli hankimme jo uutta nauhoituskalustoa, joka näin jälkikäteen tuntuu merkittävimmältä asialta, jonka olisimme voineet jo tehdä toisin EP:llä.

Minkälaista palautetta ”Maailmanloppu” on saanut?
– Maailmanloppu on saanut mahtavaa palautetta medialta ja myös kanssamuusikoilta.Moni on yllättynyt siitä miten lyhyessä ajassa olemme EP:n ja itse bändin kasanneet, mutta joskus ne asiat vaan loksahtaa paikalleen. Paras kommentti so far ”sähän osaat laulaa, wtf”. Otin sen kohteliaisuutena uskaltamatta edes ajatella mitä ne lähtökohdat ovat sitten olleet.

”Sähän osaat laulaa, wtf”.

”Pakko myöntää, että allekirjoittanut ei aikaisemmin kuvitellutkaan laulavansa suomeksi muualla kuin karaokebaarissa”.

Miten päädyitte laulamaan suomeksi ja kuinka suuressa osassa lyriikat ovat musiikkianne?
– Pakko myöntää, että allekirjoittanut ei ollut aikaisemmin kuvitellutkaan laulavansa suomeksi muualla kuin karaokebaarissa. Ei voi puhua mistään inhosta suomeksi laulamista kohtaan, mutta aikasemmin kuvittelin sen rajaavan mahdollisuuksia toteuttaa itseään laulullisesti. No väärässähän minä olin, ensimmäisen suomenkielisen demon lähetettyäni toiselle kitaristille se tokaisi ”Jumalauta, tämä on se juttu”. Asiasta ei enää neuvoteltu. Se, miten päädyin laulamaan suomeksi tuli hetken mielijohteesta, yksittäisestä lauseesta, joka rupesi soimaan päässäni biisiä kuunnellessani; olkoon kiitos siis alitajunnalle. Lyriikoilla on suuri merkitys musiikissamme, sanojen sisältö on yleensä raadollista ja totuudenmukaista syystäkin; haluamme laulaa aidoista asioista ilman kuorrutteita.

Minkälainen sävellysprosessi teillä on? Miten ja missä syntyvät parhaimmat ideat?
– Sävellysprosessi lähtee yleensä ajatuksesta tai lauseesta, joka muodostaa biisin ”sielun”. Henkilökohtaisesti en aloita tahtoisesti ikinä sävellystä (tai siitä ei ainakaan seuraa mitään hyvää tulosta) vaan monesti saan ajatuksen tehdessäni ihan jotain täysin muuta. Hyvä esimerkki on ollut keskustelu toisen kitaristin kanssa, josta intouduin säveltämään kappaleen. Yhteinen tekijä inspiraation lähteessä on jokin todellinen tilanne tai ajatus johon voi samaistua: aihe on tunnettava nahoissaan. Itse prosessi on lyhyt, nyrkkisääntönä pidetään ettei biisi ole kovin hyvä jos se ei synny samalta istumalta (raadollista mutta tietoinen alitajunnan tsemppaus hyvään suoritukseen toimii). Sävellystyön jälkeen biisiä testataan treenikämpällä, jossa se saa lopullisen muotonsa; säveltäjästä riippumatta jokainen tekee oman panoksensa biisiin miettimällä itse mitä soittaa.

Yhtyeenne kuulostaa debyytti EP:llä yllättävänkin valmiilta. Onko jatkoa tulossa kenties täyspitkän muodossa ja minkälaisia live-suunnitelmia teillä on?
– Uusia biisejä on sävelletty ahkerasti ja uudesta äänitteestä on ollut puhetta jo, mutta sen ajankohta ja pituus on vielä harkinassa. Positiivisena asiana koemme sävellysten parantuneen entisestään ja uskomme pystyvämme tarjoamaan vielä valmiimpaa Kolossusta seuraavalla julkaisulla.

Ensimmäinen live-esiintymisemme on 14.7 Ilosaarirockin Pop-kadulla Joensuun keskustassa akustisena ja seuraavana päivänä 15.7. Marks RockClubilla Joensuussa sähköisenä. Eli jos satutte olemaan Ilosaarirockin aikaan maisemissa; kannattaa meidän livekunto tulla tarkistamaan. Seuraavia keikkoja neuvottelemme ahkerasti.

kolossusiso (6 of 1)

Miten ihmiskunta tulee kokemaan maailmanlopun? Tuhoaako ihmiset itsensä vai koittaako loppu asterinoidin iskettyä maapalloomme?
– Uskoisin, että ihmiskunta kokee tuhonsa kuten sen aiheuttikin: nihilistisesti, omaehtoisesti ja itsekkäästi, hakien oikeutusta toimilleen ja kieltäen vastuunsa tapahtumiin. Se, että onko kyseinen maailmanloppu konkreettinen tuho vai enemmän globaali mentaliteettinen uudelleenjärjestäytyminen ihmismielissä, me emme ota kantaa.  Kolossus kuitenkin toivoo, että ihminen löytäisi tien jatkaa elämäänsä, koska olisi perin surullista soittaa tyhjille lavoille tulevaisuudessa. Ironistahan olisi kuolla asteroidisateeseen valaistumisprosessin jälkeen.

Mitkä ovat mielestäsi vuoden 2016 parhaimmat metallijulkaisut?
–  Epäjärjestyksessä vuoden 2016 parhaan julkaisut:
Fleshgod Apocalypse – King
Devildriver – Trust No One
Stam1na – Elokuutio

Kiitos haastattelusta. Mitä haluat sanoa lopuksi Metalliluolan lukijoille?
– Grillit kuumana, kaljat kylmänä ja hevit täysillä! Hyvää kesää Kolossukselta!

Petri Tarvainen – Laulu, kitara
Olli Karhu – kitara, taustalaulu
Mike Harwick – basso, taustalaulu
Tomi Auvinen – rummut

Haastattelu: Juha Karvonen
Kuvat: Kolossus

 

Profiili | + artikkelit

Levylautasella soi raskaamman musiikin osalta lähinnä black metal, Volbeat sekä Metallica. Läheinen suhde myös 90-luvun death metaliin. Levyhyllyjä täyttävät myös itärannikon hip hop - albumit. Työstä ja musiikista jäävä vapaa-aika kuluu kuntosalilla, lätkäkaukalossa, fudiskentän reunalla sekä customoidulla harrikalla kruisaillessa. Harrastuksiin lukeutuvat myös elokuvat, tv-sarjat, vinyylit ja lukeminen. - Fire Walk With Me-