Koti Blogi Sivu 1734

Nummirock 2018: Metallikansa juhli sateessa yötöntä yötä.

Kuva: Serena Solomon

Perinteiset juhannuksen kaatosadekinkerit, joita myös Nummirockiksi on tavattu kutsua, järjestettiin jo 32. kerran Kauhajoen Nummijärvellä.

Kaksi vuotta sitten nelipäiväiseksi kasvatettu festivaali houkuttelee edelleen paatuneimmat hevarit vuodesta toiseen paikalle, säätilasta tai sapuskan laadusta huolimatta. Tänä vuonna mainostettiin etukäteen paikalla olevan muutakin kuin pelkkää perinteistä mörköoopperaa, mutta vaikutti siltä, ettei tällä suoranaista mainstream-suosiota suomalaisen festivaalikansan keskuudessa kuitenkaan saavutettu.

Keskiviikko on edelleen ns. nysäpäivä, ohjelmassa oli vain muutama bändi pienimmällä (ja keskiviikon jälkeen täysin paitsioon jääneellä) OriGINal stagella. Röllimetalliksi itseään tituleeraava oululainen Verikalpa tarjoili periaatteessa viihdyttävää, kaljanhuuruista Finntroll-pastissia, mutta jäi lopulta myös liian kanssa tunnetumman innoittajansa perässähiihtäjäksi. Illan jännitysmomentti oli siinä, kuinka kunnialla taiteilija saatanan armosta Demonos Sova pystyisi tällä kertaa hoitamaan legendaarisen Barathrumin keikan, ja hyvinhän se meni! Bändi on selkeästi saanut uutta virtaa palattuaan viime vuonna pitkän tauon jälkeen levytyskantaan erinomaisella ”Fanatiko”-pitkäsoitollaan, ja oli livenä paremmassa iskussa kuin aikoihin. Telttalavan äänentoisto kuulosti myös paremmalta kuin joinain aikaisempina vuosina, joten aloituspäivä nostatti tunnelmaa seuraavien päivien koitoksia varten hyvin.

Torstaina päästiin kahden pääasian äärelle, eli seisomaan kaatosateeseen sekä tanssahtelemaan yhden festivaalin historian toivotuimman yhtyeen Alestormin merirosvohumpan tahtiin. Skotteja ennen tarkastelussa olivat Hausjärveltä kotoisin oleva, synkkien metsien pakanametallibändi Havukruunu sekä Oulusta tuleva, death metaliksi luokittautuva Mors Subita, jonka nykyinen ulosanti oli merkittävästi metalcorempaa runttausta. Ensiksi mainittu oli jonkinasteinen pettymys mainion ”Kelle surut soi” –levyn jälkimainingeissa. En tiedä hävittikö säätila Kaaos-stagen äänentoiston jonnekin, vai olivatko metsänhenget kesälomilla, mutta laulaja Stefanin vaikuttavaa ulosantia lukuun ottamatta meininki jäi valjuksi. Jälkimmäinen oli taas allekirjoittaneelle täysin uusi tuttavuus, ja onnistui hiukan yllättäen vakuuttamaan varsin jämerällä ja tiukalla otteellaan, vaikka musiikki vähän liialti moderniin metal- tai deathcoreen perustui. Keikan loppupuolella päästiin myös vanhempaan materiaaliin, kun meininki muistutti enemmän yhtyeen esikuvikseen mainitsemia Carcassia sekä At The Gatesia.

Päälava eli Radio Rock -stage ei ollut torstaina käytössä, ja se ihmetytti Alestormin kohdalla. Yhtye olisi ehdottomasti kaivannut isommat puitteet. Metallimusiikin paras Eläkeläiset-pastissi pisti pienemmällä Inferno-stagella semmoiset tanssit pystyyn, että siinä ei enää paljon olisi haitannut, vaikka olisi Nummijärveltä tullut tsunami pyyhkäisemään koko festivaalin pöpelikköön. Erilaisiin merirosvoasuihin (ja välillä nimenomaan minkäänlaisen asun puutteeseen) panostanut yleisö kohelsi ja lauloi täysillä mukana ”Mexicon”, ”The Sunk’n Norwegianin”, ”Captain Morgan’s Revengen” tai ”Fucked With An Anchorin” kaltaisten rallien tahdissa, ja bändillä tuntui olevan selvästi hauskaa. Yhtyeen edellinen Suomen visiitti oli ollut sen verran katastrofaalinen, olettivat ettei heitä enää koskaan tänne pyydetä, mutta onneksi toisin kävi! Ehdottomasti festivaalin parasta antia, sekä bändin että yleisön innokkuuden puolesta.

Piraattipöhköilyn jälkeen energiatasot olivat sen verran kulahtaneet, että Kaaos-stagea stoner-doomillaan hitaasti palasiksi murskaava Demonic Death Judge oli oivallisessa kohdassa. Tämän genren bändejä tuntuu nykyään olevan 15 tusinassa, mutta DDJ on jo pitkän linjan tekijä, ja se näkyy ulosannissa. Äänimaailma oli todella raskas, soitto tiukkaa ja esiintyminen perinteitä kunnioittavaa. Yhtyeen sävellykset ovat tarpeeksi mielenkiintoisia erottuakseen siitä geneerisestä Black Sabbath –ripoff massasta, joita tulee vastaan liian kanssa. Kaiken nopeamman paahdon lomassa olisi tänä vuonna toivonut olevan tämän tason laahausta enemmänkin.

Perjantai oli tällä kertaa artistien suhteen pääpäivä. Kattauksen käynnisti päälavalla Yhdysvalloista asti saapunut, paluun tehnyt ja klassista hard rockia veivaava naisbändi Vixen. Yhtye oli yllättävän kovassa iskussa ottaen huomioon, että edellinen studiolevy on vuodelta 2006 ja silläkään ei soita yhtään tällä hetkellä kokoonpanossa olevaa alkuperäisjäsentä. 1990-luvun klassikoita ja muutamia covereita vedettiin koleaan iltapäivään hyvällä Hollywood-tatsilla ja yleisöä olisi toivonut olevan enemmänkin. Vastavedoksi Inferno-stagella tuuttasi uudelleen aktivoitunut Rytmihäiriö, jonka Gambina-läträys ei paljon esittelyä kaipaa. Uutta levyä viimeistelevä ja uudella rumpalilla varustettu surmacoren airut veti keikkansa tasaisen tappavalla rutiinilla, ei yllätyksiä mutta ei juuri mitään uuttakaan. Huumoria on vähän vuosien varrella esiintymisestä karsiutunut pois.

Sen sijaan seuraavana päälavalla vuorossa ollut Beast in Black löi sellaista laatua tiskiin, ettei hetkeen ole nähty. Battle Beastista epämääräisissä olosuhteissa häipynyt Anton Kabanen on todellakin saanut ryhmänsä kasaan. Laulaja Yannis Papadopoulos veti niin uskomattoman suvereenisti bändin omia kappaleita tähän mennessä ainoalta ”Berzerker”-levyltä ja Battle Beastin vanhempia biisejä, että muutamallak paikallaolijalla meni sormi suuhun. Moista rekisteriä pääsee harvoin todistamaan. Taas kerran yleisön vähyys päälavalla hieman ihmetytti, mutta toki sää alkoi olla pikkuhiljaa huonoimmillaan.

Kun kerran tähän mennessä oli jo korkattu pulloja sekä Alestormin että Rytmihäiriön tahtiin, niin Lappeenrannan oma juopporetkue Anal Thunder oli vielä kiellon päälle tarkastettava. Keikka meni aikamoisella paahdolla ottaen huomioon, että toiselta kitaristilta oli huhupuheiden mukaan katkennut selkäranka jokin aika sitten. Välispiikit olivat myös ehdottomasti festarin viihdyttävimmästä päästä. Innostuipa kitaristi Jutila tyylilleen uskollisena strippaamaan, ja veti lopun keikan munasiltaan. Taattua Anal-laatua alusta loppuun!

Peräpäästä siirryttiin vakavampiin aiheisiin, omalla kohdalla odotetun teutonithrashin klassikon Sodomin seuraan. Taas jostain tuntemattomasta syystä näin iso bändi soitti pienemmällä Inferno-lavalla, vaikka olisi kuulunut ehdottomasti päälavalle. No tällä kertaa tämä ei niin haitannutkaan. Olipa kyseessä sitten ehkä huonoimmat sääolosuhteet koko viikonlopun aikana, tai bändin hiljattaiset yllättävät miehistönvaihdokset, niin yhtä kaikki saksalaiset vetivät varsin keskinkertaisen ja paikoin jopa ala-arvoisen keikan. Vaikka nykyinen kahden kitaristin kokoonpano tuo soundiin hyvää jyrää, soitto oli paikoin niin laiskaa, ettei biisejä meinannut tunnistaa. Laulaja-basisti Tom Angelripperin ääni kesti hyvin ja yhtyeeseen vuosien jälkeen palannut kitaristi Frank Gosdzik näytti muutamia hetkittäisiä innostumisen merkkejä, mutta muuten keikasta jäi todella väljähtynyt fiilis.

Jos teutoonit eivät ihan nyt vakuuttaneet, niin toinen, vielä vanhempi jyrä Saxon sen sijaan hoiti tonttinsa jopa majesteetillisesti päälavalla. Englantilaiset todella näyttivät, miksi heidän uransa on kestänyt niin pitkään. Yleisöä oli taas aivan minimaalisesti, mutta tämä ei yhtyettä, ja varsinkaan nokkamies Bill Byfordin vaikuttavaa esiintymistä tuntunut lainkaan haittaavan. Saxonin settilista koostui pääosin aivan alkupään klassikkolevyjen sekä uuden ”Thunderbolt”-albumin materiaalista, ja hyvältä se kuulosti. Erittäin positiivinen yllätys. Merkittävästi suurempia saman ikäisiä bändejä, joills soitto- ja esiintymiskunto on valunut jo melko ala-arvoiseksi, on kasapäin.

Loppuillan norjalaisuutta odotellessa oli hyvä kohta seurata harvemmin livenä nähdyn Barren Earthin progressiivista death metalia. Keikalla oli soolokitaristi Sami Yli-Sirniötä tuuraamassa Waltarissa samaa tonttia hoitava Kimmo Korhonen, ja hyvin se toimi. Yleisö ei jaksanut keskittyä pitkän sadepäivän jälkeen yhtyeen tunnelmalliseen ja polveilevaan ilmaisuun, ja soundipuolikin oli välillä hakusessa, mutta hienosti ns. ”superbändiksi” tituleerattu porukka hoiti hommansa. Uudempi laulaja färsaarelainen Jón Aldará teki vaikutuksen. Hyvin myös Janne Perttilä jaksoi progea vääntää vielä Rytmihäiriö-kaahauksen jälkeen.

Sitten oli aika festivaalin pääesiintyjälle eli legendaariselle Immortalin Abbathille. Ulkona oli tässä kohtaa sanalla sanoen ns. perkeleen synkkää, joten tunnelma oli kohdallaan. Abbath on hoitanut hommiaan samalla kaavalla jo vuosikaudet, oli sitten kyse Immortalista tai muista projekteista. Rapukävelyineen sekä akuankka-välispiikkeineen mies on tavallaan huumorihahmo, mutta ehdottomasti viihdyttävä sellainen, ja hän on soololevyllään ”Abbathilla” jo todistanut, ettei tarvitse vanhan bändinsä nimeä pitämään musiikillista lippua korkealla. Basisti King ov Hell oli hänetkin vaihdettu kokoonpanosta johonkin statistiin.

Levyillä esimerkillisesti soittava Abbath itse ottaa keikat aika rennosti, ja jättää suuren osan kitarahommista muille, keskittyen lähinnä örisemiseen sekä poseeraamiseen. Välillä miehen kitarasta kuului jotain epämääräisen humalaista räpellystä, joka oli vissiin osoitettu piruiluna Immortalia edelleen jatkavalle Demonazille. Setti koostui sekä mainitun soololevyn biiseistä, vanhoista Immortal-raidoista (lukuun ottamatta viimeisenä tullut uudempi ”All Shall Fall”) sekä yhdestä I-projektin biisistä. Tämä kokoonpano olisi varmasti voinut soittaa tiukemmin, mutta myöhäinen soittoaika ja synkeä säätila yhdistettynä tilanteeseen hyvin sopivaan, usvaiseen valoshow’hun ja Abbathin omiin kliseisiin loivat kokonaisuuden, joka hymyilytti väkisin vielä kauan aikaa keikan jälkeen.

Lauantai oli selkeästi se mainstreamimpi päivä ja hevimaailmaa järkyttäneestä suru-uutisesta huolimatta sateen loputtua sen aloitti hilpeissä tunnelmissa Hevisaurus, jota katsomassa oli eniten yleisöä tähän mennessä festareita. En ole bändin kohdeyleisöä, mutta laadukasta tavaraa liskopoppoo on aina tehnyt, ja katsojiin upposi. Nummirockissa käydään nuorella iällä. Paikalla oli arviolta 5-vuotiaita faneja, jotka ovat käyneet täällä useammin kuin kirjoittaja.

Päälavalla siirryttiin tämän jälkeen hiukan vakavampimielisempään jyystämiseen viime vuonna onnistuneen comebackin tehneen Timo Rautiainen & Trio Niskalaukauksen kanssa. Rautiaisen yhteiskuntakritiikki on jotain, mitä tässä maailmanajassa taas kaivataan, jonka ”Suomi sata vuotta” –kappale lähes täydellisesti osoitti. Soitto paluun tehneillä hevareilla kulkee ja miehet selkeästi nauttivat taas esiintymisestä. Settilistasta voisi sen verran niuhottaa, että ottaen huomioon kyseessä olevan festarikeikan, aika monia vanhoja kovia hittejä jäi puuttumaan.

Lauantaina ehdimme vielä tarkastaa viime vuosien varman festarivetonaulan, hurjassa livekunnossa olevan tamperelaisen Huoran, joka onnistui myös vetämään todella ison yleisön paikalle. Kakkoslevyään valmistelemassa oleva punk-metalpoppoo osaa ottaa yleisönsä tavalla, josta moni voisi ottaa oppia, ja tarttuvia bilebiisejä riittää.

Myöhäisillan tansseista taas vastasi Turmion Kätilöiden teurastusdisko, joka onnistuu aina olemaan myös yhtä viihdyttävä, vaikka välillä yhtyeen biisejä ei erota juuri toisistaan. Kätilöt ovat sen verran pitkän linjan viihdyttäjiä, että liveshow on hiottu täydelliseksi, ja se kiskoo sellaisia ihmisiä puoleensa, jotka eivät juuri yhtyettä edes kuuntele. Vaatetus oli lavalla taas kohdillaan ja ilotulitus hieno.

Mitä tästä kaikesta jäi käteen (tai päähän)? Yli 30-vuotiseksi festivaaliksi Nummirock on sekä hyvässä että pahassa onnistunut säilyttämään kotikutoisen yleistunnelmansa. Esiintyjistä löytyy aina jotain mielenkiintoista, sekä suurempaa, että pienempää, ja leirintäalueet ovat legendaarisia ja viihtyisiä vuodesta toiseen (jos sellaisesta tykkää). En ole sitten taas aivan varma siitä, onko näillä yleisömäärillä järkeä venyttää festivaalia nelipäiväiseksi. Usealla keikalla panimme merkille yleisön vähyyden. Olisiko ratkaisu jakaa suurempia esiintyjiä niin, että yhtenä päivänä olisi extremempi möykkä, ja toisena päivänä Danko Jonesin kaltaista perusrokkia?

Festivaaliasiakkaiden palvelu oli myös niin ja näin. Ruokapuoli on aina vuodesta toiseen hinta-laatusuhteeltaan legendaarisen epämääräistä, ja kaikenlaisista asioista kysyttäessä moni ei tuntunut hirveästi osaavan auttaa. Surkea keli toki vaikutti yleistunnelmaan, ei voinut biitsillä istuskella bändien välissä. Mutta hauskaa oli kaikesta huolimatta, ja musiikkiahan näihin bileisiin tullaan viime kädessä kuitenkin kuuntelemaan, eikö vain? Tuli se sitten teltan vieressä boomboxista tai Radio Rock -stagelta.

Raportti: Johannes Susitaival
Kuvat: Raisa Krogerus ©Metalliluola
Abbath artikkelikuva: Serena Solomon

Amanita Virosalta uusi single ”Despair Is For The Living”

Tiedote 28.6.2018

Mikkeliläinen Amanita Virosa julkaisi tänään uuden singlen ”Despair Is For The Living”. Kappale on ensimmäinen näyte tulevalta ”Original Plague” -albumilta. Albumin julkaisupäivä sekä muut tiedot julkistetaan myöhemmin.

Katso singlen lyriikkavideo:

Kuuntele single:
SPOTIFY: https://spoti.fi/2tJLOjL
DEEZER: https://www.deezer.com/us/album/66901232

Kansikuvasta vastaa Timo Silonsaari.

Linkit:
https://www.facebook.com/AmanitaVirosaBand
https://soundcloud.com/amanitavirosa-1
https://www.youtube.com/channel/UCyIUrvxUWO_ICV4EpEZ7uHQ

Iron Maidenin ex-laulaja Dennis Willcock haastanut yhtyeen oikeuteen kahden ensimmäisen levyn sanoituksista

Iron Maiden on The Sunlehden mukaan jälleen kustannusoikeuksiin kohdistuvan korvausvaateen kohteena. Aiemmin yhtyeen hyväksi ratkennut ”Hallowed Be Thy Name” case on ”Rainbow’s Gold” –kappaleen kirjoittaja Terry Wilson-Slesserin toimesta uudelleen käsittelyssä ja nyt myös yhtyeessä 1970-luvulla esiintynyt laulaja Dennis Willcock on haastanut bändin oikeuteen kahden ensimmäisen Maiden-albumin lyriikoista.

Willcockin mukaan kappaleet ”Iron Maiden”, ”Charlotte The Harlot”, ”Prowler”, ”Phantom Of The Opera” sekä ”Prodigal Son” ovat hänen alkuperäisiä sanoituksiaan. Haaste kohdistuu biisien kirjoittajiin basisti Steve Harrisiin sekä kitaristi Dave Murrayhin. Korvausvaatimusten takana on sama manageri Barry McKay, joka sopi edellisen ”Hallowed Be Thy Nameen” liittyneen kiistan summalla, joka eri osapuolten lausuntojen mukaan vaihteli 100 000 – 900 000 punnan välilla (113 000 – 1 020 000 euroa).

Dennis Willcock

Willcock vaatii nyt kahden miljoonan punnan (n. 2,27 miljoonaa euroa) korvauksia menetetyistä rojalteista. Mies lauloi Iron Maidenissa kahden vuoden ajan 1976-1978. Hänen paikkansa otti kahdella ensimmäiselle albumilla vaikuttanut Paul Di’Anno. Willcock siirtyi myöhemmin mainosalalle. Hän ei oman kertomansa mukaan ole lähes 40 vuoden aikana kuunnellut lainkaan entisen yhtyeensä materiaalia, joten varkaus paljastui miehelle vasta nyt. Maiden on vastannut The Sunille haasteen ja Willcockin väitteiden olevan ”naurettavia”.

Lisää aiheesta linkistä.

Lähde: The Sun

Monument – Hellhound (2018)

Kuva: Jutun yhteydessä mainittu yhtye/artisti/levy-yhtiö/tiedottaja ja/tai sen lähettämä lehdistö- tai promootiokuva tai kuvassa ilmoitettu valokuvaaja.

Lontoossa majaansa pitävä monikansallinen Monument ottaa vastaan ”vaikean kolmoslevyn” haasteen. Tasaista levytystahtia noudattanut bändi pohjusti uutta albumiaan peräti kolmen singlen voimin ja edellisen ”Hair Of The Dog”-pitkäsoiton (2016) pohjilta, tältä heavy metal -aktilta odotti paljon, kun levy kesän kynnyksellä näki päivänvalon.

”Hellhound” polkaistaan käyntiin kahden singlebiisin voimin ja ensimmäisenä lankkua pitkin kävelee ”William Kidd”. Joku saattaisi vetää herneen nenään, sillä tämä biisi on niin Running Wildia kuin mahdollista on olla, olematta sitä. Ei pelkästään kappaleen nimen vuoksi, vaan esimerkiksi kertosäkeen laulumelodiasta tulee äärimmäisen vahva ”Little Big Horn” -kaiku, mutta ei tästä voi vihainen olla. Biisi on nimittäin hyvä sekä tarttuva ja toimii avauksena mallikkaasti.

Toisena kuultava ”The Chalice” puolestaan vierailee Iron Maidenin maailmassa ja yksi eniten tähän vaikuttavia tekijöitä on Peter Ellis -nimellä esiintyvä kreikkalainen Panagiotis Ilias, joka onnistuu kuulostamaan yllättävän paljon Bruce Dickinsonilta tällä raidalla. Hyvä draivi jatkuu edelleen ”Death Avenue”/”Nightrider”-kaksikon rakentaessa pohjaa vahvalle keskikastille johdattaen levyn puoliväliinsä. Jälkimmäinen ei jätä epäilyksiä, etteikö Judas Priest olisi soinut joskus levylautasella.

Jos ensimmäiset neljä kappaletta vakuuttivat ja saivat mielenkiinnon heräämään, pistetään toisella puoliskolla vielä isompaa vaihdetta silmään. Levyn power metal -henkisen nimibiisin johdolla otetaan lisää tempoa mukaan ja tarttuva kertosäe tekee tehtävänsä nostaen biisin levyn parhaimmistoon ja juurruttaessaan sen kuulijan takaraivoon.

”Wheels Of Steel” on hieno tribuutti Manowar/Saxon -akselille ja rullaava biisi jää helposti mieleen kertosäkeensä sekä aavistuksen kieli poskessa tehtyjen mahtipontisten lyriikoidensa ansiosta. ”The End” vetää Maiden-kortin taas esiin ja biisin intro sekä outro ovat vahvasti ”Mother Russiasta” lainattuja, itse biisin ollessa levyn raskain sekä eeppisin veto.

Päätöskaksikko ”Attila”/”Straight Through the Heart” päättää levyn hienosti kappaleiden vyöryessä eteenpäin varmalla otteella. Ensin mainitun rivakampi tykitys tuo mieleen Iced Earthin samasta henkilöstä kynäillyn ässäbiisin vuodelta 2004 ja ”Straight Through The Heart” puolestaan kurottaa ”Wheels Of Steelin” tapaan 1980-luvulle.

Monument vastaa alussa mainittuun haasteeseen hienosti, nokittaa molemmat edelliset teoksensa ja saa aikaan hienon albumin. Bändi onnistuu kuulostamaan yllättävän raikkaalle, vaikka vaikutteita legendaosastolta ja omilta idoleilta on käyty poimimassa räikeästi. Levyn biisimateriaali on laadukasta, eikä kaikista sävellyksistä vastannut Ellis ole lyönyt kirvestä kiveen kertaakaan kyhätessään materiaalia kasaan vaan herra on onnistunut kirjoittamaan vahvan kokonaisuuden. Lisäksi useampi kappale ilmoittautuu taistelemaan bändin parhaan yksittäisen kappaleen tittelistä edellisten levyjen kärkeen nousseiden vetojen kanssa.

Varsinainen albumi kellottaa karvan verran päälle 40 minuuttia yhdeksän biisin voimin ja tämä on sopiva mitta tällaiselle julkaisulle. Biisien pariin tekee mieli palata uudelleen ja uudelleen, vaikkei seassa ole superhittejä. Kappaleet ovat viihdyttäviä, tarttuvia ja hyviä osoituksia sävellyskynän terävyydestä. ”Hellhound” kannattaa ehdottomasti ottaa haltuun, se yllättää positiivisesti, vaikka hyvä levy oli odotuksissa.

8+/10

Miika Manninen

1. William Kidd
2. The Chalice
3. Death Avenue
4. Nightrider
5. Hellhound
6. Wheels Of Steel
7. The End
8. Attila
9. Straight Through The Heart

Omnium Gatherum kiertää Eurooppaa marraskuussa Wolfheartin ja Nothgardin kanssa

Kuva: Jutun yhteydessä mainittu yhtye/artisti/levy-yhtiö/tiedottaja ja/tai sen lähettämä lehdistö- tai promootiokuva tai kuvassa ilmoitettu valokuvaaja.

Tiedote 28.6.2018

Kotimainen melodisen death metallin tähti Omnium Gatherum suuntaa Euroopan kiertueelle marraskuussa promotoiden 31.8.2018 ilmestyvää “The Burning Cold” –albumia. Lämmittelijöinä toimivat Wolfheart sekä Nothgard.

Omnium Gatherum kommentoi:

When November falls it’ll feel the Finnish burning cold over Europe! Needless to say OG’s stoked to get back on the road and bash these new songs for you, which we’re extra proud of! Starting the cycle from Summer Breeze, then hammering thru North America, and Finland, you can expect the band to be tuned to play on 11 and firing on all guns for this European headline run. Happy also to bring Finnish fellows of Wolfheart, and Nothgard from Germany with us for the melodeath domination trek of the autumn!

Wolfheart lisää:

Super excited to get to tour with OG brothers and Nothgard all around Europe. Going to be killer tour with a killer line up.

Nothgardin lausunto:

We are honored and are really looking forward to share the stage with two great bands and present our new songs to the world! This tour will be an absolute blast full of melodic death metal but still various in style what makes this tour something for everyone. So I hope to see a lot of you in the pit!

Kiertuepäivämäärät ja paikkakunnat alla:

07.11.2018 Munich (Germany) – Backstage
08.11.2018 Hamburg (Germany) – Kaiserkeller
09.11.2018 Berlin (Germany) – Bi Nuu
10.11.2018 Stuttgart (Germany) – ClubCANN
11.11.2018 Prague (Czech Republic) – Nova Chmelnice
12.11.2018 Budapest (Hungary) – Dürer Kert 041
13.11.2018 Vienna (Austria) – Szene
15.11.2018 Essen (Germany) – Turock
16.11.2018 London (United Kingdom) – The Dome
17.11.2018 Rotterdam (Netherlands) – Baroeg
18.11.2018 Vosselaar (Belgium) – Biebop
19.11.2018 Paris (France) – Le Petit Bain
21.11.2018 Madrid (Spain) – Copérnico
22.11.2018 Barcelona (Spain) – Bóveda
23.11.2018 Lyon (France) – MJC O Totem
24.11.2018 Lucerne (Switzerland) – Schüür
25.11.2018 Trier (Germany) – Mergener Hof

Omnium Gatherum:
Jukka Pelkonen – Vocals
Markus Vanhala – Guitar
Tuomo Latvala – Drums
Aapo Koivisto – Keyboards
Joonas Koto – Guitar
Erkki Silvennoinen – Bass

http://www.omniumgatherum.org
https://www.facebook.com/omniumgatherumband

Lähde: Century Media

Monstrosityn paluu on totta: uusi kappale ”Cosmic Pandemia” kuunneltavissa.

Floridan death metal –genren veteraaneihin kuuluva Monstrosity on julkaissut ensimmäisen kappaleen ”Cosmic Pandemia” sekä lisätiedot tulevalta ”The Passage Of Existence” -levyltä. Albumi julkaistaan Metal Bladen kautta 7.9.2018.

Rumpali Lee Harrison kommentoi:

First off, I present to you the master piece of masterpieces in the Monstrosity universe. This album requires a certain justice though and I ask you, as the listener, to properly step up to the task. Don’t play this recording on a cheap portable radio or your tiny ear buds. This album was built to be played loud on a killer system. Do yourself that favor, at least for the first few times you play it. I know it’s so horribly cliché to say ”Play it Loud” but I can honestly say this album is made for that. Listen to it multiple times, too. These songs are going to ”pop” live, too. Can’t wait to bring these songs to the stage. I’m curious to see the opinions. The response by the fans to the teaser clip we posted was super positive, so I’ll be so glad when the single is released and the years of hard work finally come to fruition. Hope to see you guys on the road soon and blast it!

Kansi ja kappalelista:

1. Cosmic Pandemia
2. Kingdom Of Fire
3. Radiated
4. Solar Vacuum
5. The Proselygeist
6. Maelstrom
7. Eyes Upon The Abyss
8. Dark Matter Invocation (ltd. Digi-CD bonus)
9. The Hive
10. Eternal Void (ltd. Digi-CD bonus)
11. Century
12. Slaves To The Evermore

Lähde: Metal Blade

Alice In Chains julkisti ”Rainier Fog” -levyn lisätiedot ja ”So Far Under” -singlen

Seattlen veteraaniyhtye Alice In Chains julkaisee uuden albumin ”Rainier Fog” elokuussa. Bändi on nyt iskenyt linjoille levyn ensimmäisen singlen “So Far Under”. Kyseessä on Alice In Chainsin ensimmäinen uusi julkaisu viiteen vuoteen.

Kitaristi/vokalisti William DuVall kommentoi:

It’s about feeling completely up against it — outnumbered, surrounded, facing seemingly unbeatable odds and being really pissed off about it. It was inspired by personal circumstances, as well as events in the wider world. But it’s not as resigned to defeat as it may seem. The lyric is a cold, hard assessment of a difficult situation but the music has a message all its own. There’s still room to flip the script. Every aspect of writing and recording this song will always be remembered with a lot of joy — from recording the basic tracks and the guitar solo at Studio X in Seattle to doing further overdubs at Nick Raskulinecz’s studio in rural Tennessee. Everyone in the band and our studio team really stepped up and knocked it out of the park on this one. We’re extremely proud of this song and the entire album.

“Rainier Fog” kansi ja kappalelista:

1. The One You Know
2. Rainier Fog
3. Red Giant
4. Fly
5. Drone
6. Deaf Ears Blind Eyes
7. Maybe
8. So Far Under
9. Never Fade
10. All I Am

Lähde: Blabbermouth

Marduk julkaisi uuden musiikkivideon kappaleesta “Viktoria”

Ruotsalainen black metal –veteraani Marduk on julkaissut uuden musiikkivideon viime viikolla ilmestyneen ”Viktoria”-albumin nimikappaleesta. Metalliluolan arvion levystä saa lukuun linkistä.

Lähde: Century Media
Kuva: Jens Ryden

Turmion Kätilöt Nummirockissa: videokooste katsottavissa.

Turmion Kätilöt julkaisi behind the scenes –videon Nummirockin juhannuksesta. Kyseessä on toinen osa kesän Turmion Kätilöiden festaritunnelmia luotaavasta sarjasta.

Yhtye kertoo videosta seuraavaa:

Kesäisen dokumenttisarjamme toinen osa on juuri tullut uunista. Olkaa hyvät ja tirkistäkää verhojen taakse nyt kun siihen tarjotaan mahdollisuus!

Video
Edit: Elina Ylkänen
Camera: Petra Kalliomaa
Camera: Marianne Viljanen

Kuva: Raisa Krogerus ©Metalliluola

Kingdom Come palaa debyyttilevynsä 30-vuotisjuhlakiertueelle lähes alkuperäisessä kokoonpanossa

Vuonna 1988 ensimmäisellä albumillaan plagiointikohua herättänyt Kingdom Come on ollut telakalla parin vuoden ajan. Scorpionsista päihdeongelmien vuoksi poistunut rumpali James Kottak on nyt vahvistanut aiemmat paluuhuhut todeksi ja yhtye kasaa rivinsä debyyttilevynsä 30-vuotisjuhlakiertueen merkeissä ensi syksynä.

Kottakin lisäksi mukana ovat alkuperäiskokoonpanon kitaristit Danny Stag ja Rick Steier sekä basisti Johnny B. Franck. Keulamies Lenny Wolf on jättäytynyt pois kiertueelta, mutta tiedotteen mukaan on antanut siunauksensa paluulle. Hänen paikkansa yhtyeessä ottaa Keith St. John, joka on aiemmin vaikuttanut mm. Montrosen sekä Lynch Mobin laulajana.

Yhtyeen debyyttilevy ”Kingdom Come” herätti erityisesti Led Zeppelin -fanikunnassa ärtymystä soundin ja sovitusten lainatessa näennäisesti häpeämättömän suoraan 1970-luvun rock-jättiläisen materiaalia. Lenny Wolf väitti myöhemmin haastattelussa, ettei ollut koskaan kuullutkaan Led Zeppelinistä. Singlet ”Get It On”, ”What Love Can Be” sekä ”Loving You” saivat runsaasti soittoaikaa ja bändi vaikutti nousevan huipulle ennätysajassa. Kakkoslevy ”In Your Face” ei kuitenkaan vuonna 1989 saanut samaa suosiota ja koko yhtye hajosi sisäisiin ristiriitoihin. Wolf jatkoi myöhemmin korvaavan miehistön kanssa ja julkaisi seuraavien vuosikymmenien aikana lukuisia levyjä, joista viimeisin ”Outlier” ilmestyi vuonna 2013.

Kingdom Come suuntaa Amerikan kiertueelle syyskuussa 2018 ja aikoo jatkaa live-esiintymisiä vuoden 2019 läpi. Bändi soittaa pääesiintyjänä toimiessaan koko ”Kingdom Come” –levyn läpi. Lisäksi setissä on mukana poimintoja ”In Your Face” –albumilta.

Yhtye kommentoi paluuta:

We all love each other like brothers, get along, and laugh a lot. It’s like a miracle that this is finally happening! It was 30 years ago The Wolf recruited us, The Rock produced us, MTV aired us and Van Halen made us Monsters Of Rock. Grateful to rock another day!!!

Kingdom Come tositoimissa vuonna 1988:

Lähde: Blabbermouth

Mainos

Viimeisimmät:

Seuraa

21,666FanitTykkää
2,794SeuraajatSeuraa
177SeuraajatSeuraa
0TilaajatTilaa