Eedenin kirous: Christian ”Chrism” Pulkkinen haastattelussa

Kuva: Jutun yhteydessä mainittu yhtye/artisti/levy-yhtiö/tiedottaja ja/tai sen lähettämä lehdistö- tai promootiokuva tai kuvassa ilmoitettu valokuvaaja
Kuva: Jutun yhteydessä mainittu yhtye/artisti/levy-yhtiö/tiedottaja ja/tai sen lähettämä lehdistö- tai promootiokuva tai kuvassa ilmoitettu valokuvaaja
MAINOS:




Metalliluolan haastattelussa monikansallisen ja melodista metallia tarjoilevan Eden’s Cursen tuore kosketinsoittaja Christian ”Chrism” Pulkkinen. Pulkkisella on vankka kokemus melodisen heavyn soitosta erilaisissa kokoonpanoissa ja tälläkin hetkellä mies vaikuttaa pääyhtyeensä lisäksi mm. Simulacrumissa ja Adamantrassa. Metalliluola selvitti syyt ja taustat kosketinsoittajan Eden’s Curse-pestille. Jutun aihetta riitti myös bändin uudesta ”Cardinal”-levystä sekä tulevasta kiertueesta.

Tervehdys! Kerrotko oma näkemyksesi siitä, mikä on Eedenin kirous?

Eedenin kiroushan viittaa ison kirjan luomiskertomukseen, missä Eeva söi kiellettyä hedelmää ja jumala heitti ihmisen ulos paratiisista. Orkesterin nimi tulee entisen laulajan Michael Edenin sukunimestä. Yhtyeellä ei ole sen suurempaa uskonnollista agendaa kuin vanhan testamentin mytologian hyödyntäminen idea-aihiona. Ovathan esimerkiksi enkeleitten ja demonien väliset mahtipontiset taistelut makeita biisiaiheita power metal/hard rock- bändille.

Liityit Eden’s Curseen äskettäin, valotatko taustaa miten tämä tapahtui?

Sain marraskuussa 2015 sähköpostia Paul Loguelta, joka on Eden’s Cursen basisti ja bändin asioita eteenpäin vievä hahmo. He olivat kuunnelleet ja katsoneet yhtyeen kesken Simulacrumin, Adamantran ja Epicrenelin YouTube-materiaalia ja päättäneet, että voisin olla sopiva mies täyttämään Steve Williamsin (Power Quest/ex-DragonForce) kohtuullisen kokoiset saappaat. Pääsin siis ensisijaisena hakijana kokeilemaan bändiin ja koesoitto tapahtui siten, että minulle lähetettiin ’Utopian Dreams’- biisin demokitarat, bassot ja rummut. Aloin rakentaa orkesterisovituksia sekä syntikoita taustojen päälle ja lopputulos miellytti bändiä niin paljon, että ne jäivät sellaisenaan levylle.

Olette julkaisseet uuden ”Cardinal” albumin, miten tämä omasta mielestäsi uutena jäsenenä eroaa bändin aikaisemmista tuotoksista ja millä tavalla?

Syntikkasooloja on ainakin enemmän kuin kaikilla aikaisemmilla Eden’s Curse- levyillä yhteensä… 14 kpl tarkalleen! Pojat halusivat hyödyntää enemmän proge/power metal taustaani ja tuoda syntikat Thorstenin (Köhne) kitaroinnin rinnalle tasavertaiseksi soolosoittimeksi. Syntikat ovat muutenkin enemmän pinnassa ja rakensin paljon paksumpaa synamattoa kuin mitä aikaisemmilla levyillä on. Saatiin näin vähän uudenlaista väriä verrattuna aikaisempaan kitaravetoisempaan kamaan.

Yhtyeenne on monikansallinen kokonaisuus, tuoko tämä haastetta aikatauluihin ja miten kemiat pelaavat kun mukana on monesta eri kulttuurista saapuvia soittajia?

Bändi ei ollut välttämättä tottunut siihen, että mukaan astui vahvatahtoinen kosketinsoittaja, joka haastoi soittajat tekemään enemmän töitä äänitysten eteen. Thorsten heitti minulle ideoita, että ”Pystytkö tekemään tämän jutun?” ja minä sitten vastasin takaisin ”Joo ei mitään ongelmaa, mutta pystytkö sinä tekemään TÄMÄN?”. Miksausvaiheessa tuli vähän vääntöä soitinten balansseista ja se aiheutti pientä kitkaa aluksi, mutta loppujen lopuksi kaikki kiittelivät, että hienoa että asiat sanotaan suoraan ja levystä tuli todella hyvän kuuloinen. Britit tosin eivät ole tottuneet, että asiat sanotaan aivan niin tylyn suoraan kuin täällä Suomessa on tapana. Ainoa aikataulullinen haaste oli se, että tulin melko myöhäisessä vaiheessa mukaan yhtyeeseen ja deadlinen takia jouduin hiki hatussa tekemään töitä.

Millainen rooli itselläsi oli studiossa uuden levyn teossa? Koskettimien lisäksi tosiaan vastasit myös orkesterisovituksista?

Periaatteessa ’Utopian Dreams’ koesoiton jälkeen, bändi antoi minulle vapaat kädet tehdä koskettimet oman mieleni mukaan. Toki lähettelin ideoita Thorstenille ja Paulille, mutta lähes kaikki meni seulasta läpi ilman muutostoiveita. Klassisen taustani takia minulle on luontaista tehdä sinfonisia sovituksia jos biisit vaan antavat siihen mahdollisuuden. ”Utopian Dreams”, ”Jericho” ja ”Find My Way” ovat tästä hyviä esimerkkejä. Koskettimia on paljon enemmän kerrostettuna kuin aikaisemmin. Saatoin soittaa kolme eri soundia päällekkäin luodakseni yhden paksun syntikkavallin. Soitin myös paljon enemmän Thorstenin kanssa sooloskaboja ja sen sijaan että hän olisi tehnyt itselleen kitaraharmonioita, vedin niitä paljon syntikalla. Eli syntikat ovat kokonaisuudessaan enemmän parrasvaloissa.

Mikä on oma suosikkikappaleesi levyltä ja miksi?

Pakko sanoa levyn päätösbiisi, eeppinen ”Jericho”. Olen aina ollut Tony Martinin ja Ronnie James Dion aikaisen Black Sabbathin fani ja tämä kappale ottaa sen ajan Sabbathista paljon vaikutteita. Toki sävellys on tuotettu nykyaikaisesti ja syntikkaa on reippaasti enemmän, mutta riffit ja biisin perusta ovat hyvin Sabbathmaista. ”Jerichon” progevaikutteet lämmittävät muutenkin koukeroisemman musiikin ystävää ja kun kuuntelee omia sävellyksiäni Simulacrumin tuotannosta, niin ei pitäisi tulla yllätyksenä että ne haasteellisemmat biisit lämmittävät omaa sydäntä eniten.

Jos sinun tulisi kuvata uutta albumia kolmella adjektiivilla, mitkä ne olisivat?

Eeppinen – Syvällinen – Voimakas

Millainen on oma kosketinsoitinvarustelusi ja miten livenä se eroaa studioympäristöstä?

Olen aina soittanut pelkästään Rolandin soittimilla ja tämän levyn myötä pitkäaikainen haaveeni kävi toteen ja he tarjosivat minulle sponsorisopimusta, eli olen nyt heidän artistirosterissaan. Kaikki viisi albumia, jotka olen levyttänyt tähän mennessä, on pääsääntöisesti soitettu Roland XV-88 työasemalla, joka on 1990-luvun lopulta. Loput raidat ovat softasyntikoilla, joista mainitsemisen arvoiset ovat East/West Symphonic Orchestra Platinum sekä Symphonic Choirs. Roland lähetti minulle jo uuden FA-08 työaseman, joka tulee olemaan pääsoittimeni sekä livenä että studiossa. Hommasin myös AX-7 keytarin, niin pääsee Saksassa pistämään Thorstenin oikeasti koville kun kävelen hänen viereensä tiluttamaan: ”pistähän jäbä paremmaksi!” 😉

Mitkä ovat omat vaikutteesi soittajana, mistä sait aikanaan kipinän kosketinsoittajaksi?

Aivan ensimmäiset syntikkavaikutteet tulevat Jens Johanssonilta. Soitin pienestä pitäen klassista pianoa osittain vastahakoisesti, kunnes teini-ikäisenä löysin Stratovariuksen ja Yngwie Malmsteenin musiikin. Olin että ”WOW! Voiko pianolla soittaa tällaistakin musiikkia?” Siitä se sitten lähti ja heti perään löysin Deep Purplen, Emerson, Lake & Palmerin, Dream Theaterin, Symphony X:n ja Shadow Galleryn. Toisin kuin monet, aloin heti säveltämään ja harjoittelemaan omaa musiikkia sen sijaan, että olisin opetellut esikuvieni biisejä. Ehkä sen takia on soittamiseen muodostunut melko omanlaiset sävelkuviot ja fraseeraus.

Olette alkuvuodesta 2017 keikkailemassa Freedom Callin kanssa Saksassa ja Sveitsissä. Millaiset odotukset sinulla on kiertueelle?

Freedom Callia tuli kuunneltua kyllä musiikkilukioaikoina ja sieltäkin varmasti jonkin verran vaikutteita tullut omaan musiikkiin, joten mahtavaa on päästä soittamaan omien idoliensa kanssa. Puitteet pitäisi myös olla kunnossa; Tavastian kokoista mestaa ja isompaa, joten mikäs siinä soitellessa \m/

 

Millaiset keikkasuunnitelmat yhtyeellä on muuten tulevan vuoden osalta ja onko Suomen suuntaan mahdollisesti tulossa keikkaa?

Tällä hetkellä lukossa on UK-kiertue sekä Saksa/Sveitsi-kiertue. Neuvotteluja käydään tosin suuntaan jos toiseenkin ja festarikeikkoja olisi mahtavaa saada Suomeenkin ensi kesänä. Terveiset vaan Tuskan, Jalometallin ja muiden Suomen hevifestareiden suuntaan, että bändi kyllä mieluusti lähtee jos diiliä tarjotaan!

Kerrotko vielä mitä kuuluu muille projekteillesi kuten Simulacrumille tällä hetkellä?

Kaikille projekteille kuuluu hyvää! Epicrenel on demottanut puolet levystä ja hakee diiliä. Materiaali on hyvää ja tarjouksia on tullut useammalta lafkalta. Adamantran kohdalla ollaan vielä pidemmällä; kolmannen levyn rummut, bassot ja kitarat on kaikki äänitetty. Eli bändi odottaa minun inputia. Lupasin nyt joulukuussa äänittää muutaman biisin ja ensi kesänä loput. Keväällä on sen verran hässäkkää, etten millään ehdi aikaisemmin.

Simulacrumissa on nyt muiden kiireitteni takia tapahtunut muutoksia. Petri ja Niklas kummatkin ovat ottaneet itselleen sävellysvastuuta. Aikaisemmat levyt olivat täysin allekirjoittaneen sävellyskynästä, joten tulevalla albumilla kuullaan myös muiden ideoita omieni lisäksi. Veikkaan, että kova levy on tulossa sen pohjalta millaisia biisejä on nyt saatu kasaan. Simulacrum myös pestasi toisen laulajan, eli olemme nyt 7- henkinen big band. Meiltä puuttui henkilö joka olisi laulanut stemmoja, joten päätimme mennä ajatuksessa pidemmälle ja hommata toisen lead laulajan. Hienolta kuulostaa kun jätkät vetävät timanttisessa vireessä tersseissä korkealta ja helvetin kovaa! Ihan eri klangi kuin jos joku rivimuusikko, joka välttävästi osaa laulaa yrittää soiton ohessa tapailla stemmoja. Innolla odotan, että päästään levyn valmistuttua myös Simulacrumilla näyttämään enemmän uutta kokoonpanoa live-keikoilla. Yksi esiintyminen tehtiin kahdella laulajalla On The Rocksissa viime kesänä ja palaute oli erinomaista.

Terveisiä Metalliluolan lukijoille?

Ei muuta kuin rock on! Tulkaa vetää hihasta jos näette minut jossain. Olen sosiaalinen heppu ja mielelläni vaihdan mielipidettä ’about all things metal!’ \m/

Haastattelu: Jussi Krannila

Eden’s Cursen “Cardinal” albumi on nyt ulkona. Tilauksen voi jättää linkistä.

Eden’s Curse Facebookissa.

Artikkelikuva: Mark Rutheford©

Profiili | + artikkelit

Hevimaailmassa vaellettu jo 1980-luvulta. Monipuolisen metallimusiikkiin syventymisen, perheen sekä työn ohella ajan vievät kolme koota; kirjoittaminen, koulutus ja kuntoilu.