Saksalaiskonkari Udo Dirkschneider ei osoita väsymisen merkkejä, vaikka 70 ikävuoden rajapyykki on ohitettu jo tovi sitten.
Tuorein U.D.O. -yhtyeen julkaisu “Touchdown” (2023) oli pirteä levy, tarjoten tuttuun tyyliin hienoja melodioita sekä tarttuvia kertosäkeitä.
Touchdown-kiertue ulottui ilahduttavasti myös Suomeen, Helsinkiin ja Tampereelle. Metalliluolan miehistö matkasi katsastamaan show’n Tampereen uudehkolle Tavara–asemalle, mikä toimi keikkapaikkana mainiosti.
Ensitahdit iltaan saatiin Italiasta, kun osan kiertueesta lämmittelijäksi pestattu Frozen Crown otti lavan haltuun omalla setillään. Vuonna 2017 perustettu ja neljä albumia julkaissut yhtye vannoo perinteisen power metallin nimeen ja tuorein, viime vuonna ilmestynyt levy kantaa nimeä “Call Of The North”.
Päälauluvastuun yhtyeessä kantaa Giada ”Jade” Etro, mutta osassa kappaleista sekaan mahtuu kontrastina myös miesääntä jopa örinän muodossa. Suhteellisen harvinaisessa kuuden jäsenen kokoonpanossa kolmen kitaran käyttö kuulosti paikoin maukkaalle ja toi mieleen esimerkiksi Iron Maidenin. Rumpali Niso Tomasinin osittain seisten soitosta tuli mieleen lähinnä Metallican Lars Ulrich.
Lämppärisetti on aina vaikea paikka bändille kuin bändille ja ei tästä nyt saatu kaikkea irti. Kappalemateriaali ja lauluosuudet jättivät tuotantoa entuudestaan tuntemattomalle toivomisen varaa, mutta hieno kitarointi nosti homman plussan puolelle.
U.D.O. ei suuremmin esittelyjä kaipaa ja tällä kiertueella luotto on ollut 100 % omaan soolomateriaaliin, eli yhtään Accept-kappaletta ei settilistalta löydy.
Illan setissä parhaiten edustettuina olivat luonnollisesti tuore “Touchdown” sekä myös vuoden 1987 legendaarinen U.D.O.-debyytti “Animal House”. Muut illan aikana kuullut kappaleet jakautuivat tasaisesti koko uran varrelle ja pitkä 20 kappaleen settilista oli viihdyttävä alusta loppuun.
Erittäin kunnioitettavan jo 1970-luvulla alkaneen uran Acceptissa soittanut basisti Peter Baltes erosi yhtyeestä vuonna 2018 ja liittyi viime vuonna virallisesti U.D.O.n vahvuuteen, joten nyt oli mahdollisuus ja ilo nähdä vanhat bändikaverukset samalla lavalla. Lavalla nähtiin harvinaisesti myös isä ja poika, sillä Udon poika Sven Dirkschneider soittaa rumpuja.
“Steelhammerin” (2013) väkevä “Metal Machine” toimii kaikessa yksinkertaisuudessaan ja runttaus on takuuvarma tunnelmannostattaja, jonka kitarariffi saa jokaisen päät vähintään nyökyttelemään tyytyväisyyden merkeissä. Samaiselta pitkäsoitolta kuultiin myös “Never Cross My Way”.
Debyytin “In The Darkness” kuulosti todella hienolta pidennetyn intron kera. Jälleen kuultiin kappale, mikä on juurtunut olennaiseksi osaksi jokaista U.D.O.-keikkaa. “Man And Machine” samannimiseltä albumilta (2002) on kaikessa rytmikkyydessään mieleenpainuva ja biisille on aina paikkansa osana settiä.
Tuoreemman tuotannon “Pain” on aliarvostettu, sillä sen verran komeita melodioita löytyy tältä “Decadentin” (2015) raidalta. Knoppitietona suomalaisille mainittakoon, että albumi jäi Heikkisen ainoaksi studiotyöksi U.D.O.n kanssa, mutta livejulkaisuja miehen vyölle kertyi useampi.
Tunnelmaa rauhoitettiin “One Heart One Soulin” myötä ja pian kuultiin niin ikään rauhallinen “I Give As Good As I Get”. Väliin varsinaisen setin loppupuolelle lyötiin uusimman levyn nimikkobiisi “Touchdown”, jonka tuplabasarit jyräsivät kaikesta läpi vakuuttavalla tavalla. Viimeisen encoreosuuden kärkeen nostettiin “Holy” (1999), sekä kasariklassikot “They Want War” ja tietysti “Animal House”.
Hämmästyksekseni setti ei ollut tässä vaiheessa vielä ohi, sillä U.D.O. kaivoi vielä yhden ässän hihastaan. Iätön Queen-cover “We Will Rock You” esitettiin raskaiden soundien vyöryessä saliin. Erikoisella tavalla rakennettu cover löytyy Udo Dirkschneiderin “My Way” -sooloalbumilta (2022), jossa herra versioi peräti 17 eri artistin tuotantoa.
Raportti: Riku Juutilainen & Hannu Juutilainen
Kuvat: Hannu Juutilainen ©Metalliluola