”Rage For Order” & ”Empire” kokonaisuudessaan esitettyinä: Geoff Tate @Yo-talo, Tampere 8.3.2023.

MAINOS:




Yksi metallimusiikin taitavimmista äänenkäyttäjistä, legendaarisen Queensrÿche-yhtyeen alkuperäislaulajana tunnetuksi tullut Geoff Tate palasi maaliskuun alussa Tampereelle lähes päivälleen kolmen vuoden tauon jälkeen ja jälleen samalla konseptilla.

Tarjolla olivat Queensrÿchen klassikkoalbumit ”Rage For Order” ja ”Empire” kokonaisuudessaan, kuten Tullikamarin Klubilla viimeksi 5.2.2020, Metalliluolan ollessa myös tuolloin paikalla.

Geoff Tatea pidetään yleisesti yhtenä metallimusiikin taitavimmista laulajista ja häntä on verrattu mm. Iron Maidenin Bruce Dickinsoniin sekä Judas Priestin Rob Halfordiin. Queensrÿchen musiikkia on kutsuttu ”ajattelevan ihmisen metalliksi”, koska Taten sanoitukset ovat pohdiskelevia ja yhteiskuntakriittisiä.

Lämppärinä nähtiin Leksi, joka ei varmasti valtaosalle paikalle saapuneista sanonut ennalta mitään. Kyseessä on tuore yhtye ja illan aikana selvisi, että Leksin miehistö hoiteli suurelta osin soittopuolen myös Geoff Taten kanssa, joten tästä löytyi looginen selitys yhtyeen mukanaoloon.

Leksi kuvailee musiikkiaan pop-rock-prog -sekoitukseksi ja villiä äänten sekamelskaa kyllä saatiin. Nokkamies Alex Hart yritti heti keikan aluksi innostaa yleisöä lavan eteen, mutta tuloksetta. Permanto ammotti tyhjyyttään yleisön viihtyessä ennemmin salin takaosan pöydissä oluttuoppien ääressä.

Bändi esiintyi lähes pimeällä lavalla ja kliseinen perusrock ei juuri tarttumapintaa tarjonnut. Yleisö ei esitykseen herännyt harmittavasti missään vaiheessa, joten valitettavasti tässä nähtiin nyt tapahtuman luonteeseen sopimaton ja turhaan keikkailtaa pidentänyt esitys.

Geoff Tate on Queensrÿche-ajan jälkeen luonut musiikkia perustamansa Operation: Mindcrime -yhtyeen kanssa, mutta viime vuodet hän on keikkaillut enimmäkseen eri kokoonpanojen kanssa teemanaan Queensrÿchen klassikkoalbumit.

Tate oli perustamassa Queensrÿchea 1980-luvun alussa. Bändistä kehittyi muutamassa vuodessa progressiivisen metallin suunnannäyttäjä, jonka ”Rage For Order” -albumi vuodelta 1986 määrittelee taitoa ja näkemystä vaativaa heavyn alalajia.

The Warning”, ”Rage For Order”, ”Operation: Mindcrime” sekä ”Empire” ovat toki kaikki kokonaisuuksia, jotka ovat toimineet merkittävinä vaikutteina koko myöhempään progressiivisen metallin genreen.

Yo-talolla Taten illan avasi ”Rage For Order” ja heti avauskappaleesta ”Walk In The Shadows” lähtien kävi selville, että herkkua oli tarjolla. Soundit olivat kohdallaan ja Taten ääni edelleen hienossa kunnossa.

Leksimiehistö + skottikitaristi Kieran Robertson tekivät taustalla rokkibändin työtään – Queensrÿchen sävykkyyteen ei ylletty, mutta asennetta ja esiintymishalua oli vähintään riittävästi.

Yleisö oli tässä vaiheessa vielä tarkkailuasemissa ja näytti sille, ettei ”Rage For Order” ole yleisesti niin tuttu levy kuin sitä julkaisuissa seuranneet ”Operation: Mindcrime” ja ”Empire”.

Tauon jälkeen tunnelma tiivistyi ja ”Empire” oli selkeästi se levy, jonka tamperelaisyleisö halusi tänään kuulla. Tomi Nousiainen-Gunnar kirjoitti Metalliluolan levyarviossa, että ”Empire” on todella mukaansatempaava levy, jonka menestys perustuu yksinkertaiseen reseptiin: loistaviin sävellyksiin ja huimaan osaamiseen kaikilla osa-alueilla tuotantoa myöten.

Mukaansatempaava ja viihdyttävä olivat sopivat adjektiivit kuvaamaan myös levyn live-esitystä. Heti ”Best I Can” -avauksesta lähtien yleisö oli heti ”Rage For Orderia” paremmin mukana ja tunnelma nousi usealla pykälällä ylöspäin. Albumilla ei täyteraitoja kuulla, joten intensiteetti säilyi hienosti alusta loppuun.

Illan tunteikkain hetki koettiin koskettavan ”Silent Lucidityn” kohdalla, kappaleen ollessa yksi hienoimmista balladeista mitä maa päällään kantaa. Tuoreessa muistissa on myös kotimaamme Raskasta Joulua -kokoonpanon koskettava versio, joka soi joulun konserteissa Kimmo Blomin muistolle nimellä ”Kehtolaulu”.

Tyylikäs ”Anybody Listening?” päätti albumiosuuden, mutta vielä oli tilaa yhdelle encorelle. Painettuun settilistaan oli merkitty vaihtoehtoina ”Eyes Of A Stranger” ja yhtyeen varhaistuotantoa edustava ”Queen Of The Reich”. Näistä jälkimmäinen valikoitui soittoon ja päätti onnistuneen illan laadukkaan musiikin parissa.

Levyjen biisit esitettiin onneksi kronologisesti, eikä alkuperäisestä järjestyksestä poikettu. Mielenkiintoisesti Helsingin, Tampereen sekä Turun keikkojen esityslista poikkesi Oulusta, jossa yleisö pääsi nauttimaan ”The Warning” – sekä ”Operation: Mindcrime” -pitkäsoittojen materiaalista.

Kaikesta huolimatta Taten ura tuntuu junnaavan suhteellisen paikallaan ja on jännittävää seurata, pääseekö mies enää osaksi sen suurempia bändikuvioita. Uskon, että yleisö kaipaisi Queensrÿche-tuotannosta vaihtelun vuoksi jotain erilaista, sillä tämä oli lyhyen ajan sisään jo toinen kiertue käytännössä identtisellä biisilistalla.

Raportti: Hannu ja Riku Juutilainen
Kuvat: Hannu Juutilainen ©Metalliluola

+ artikkelit

Perinteisen raskaan rockin ja melodisen metallin ystävä. Livekeikkojen ja (vinyyli)levymusiikin suurkuluttaja. Musiikin ohella vapaa-aikaan kuuluvat viskiharrastus ja frisbeegolf. Kamera on mukana keikalla kuin keikalla.

Toimittaja | + artikkelit

Intohimoinen livekeikoilla kävijä ja fyysisen musiikin raskaan sarjan keräilijä. Hifistä hullaantunut ja albumien teknisestä toteutuksesta kiinnostunut seikkailija, jonka sydän sykkii eniten Nightwishille, mutta tarkassa seurannassa on hard rockin ja perinteisen hevin monipuolinen maailma 70-luvun Black Sabbathista aina 2000-luvun sinfonisen metallin aaltoon asti kaikkine orkestereineen. Vapaa-ajalla ohjelmaan kuuluu frisbeegolf, jos radoille vain keikoilta ennättää.