Mediatiedotteen laatiminen – vinkkilista

”Nyt suatana pojjat kirijotetaan tiedote meirän uuresta sinkusta!”

Onko yhtyeesi julkaissut uuden singlen tai musiikkivideon? Onko miehistöönne tullut muutoksia? Oletteko tehneet levydiilin tai suuntaamassa kiertueelle? Bändin promootion kannalta on järkevää lähestyä eri medioita, joilla on mahdollisuus levittää sanomaa oikeille kohderyhmille oikealla tavalla. Tähän tarvitset mediatiedotteen.

Voi kuulostaa erikoiselta, mutta mediatiedotteiden julkaiseminen on enimmäkseen copy/paste-työtä. Tosin välillä media joutuu rankallakin kädellä niitä editoimaan johtuen tiedotteen heikosta tasosta tai ylitsevuotavasta hehkuttamisesta ja ylistyssanojen käytöstä. Syitä on monia, mutta mediat saavat päivittäin kymmenittäin erilaisia vinkkejä ja tiedotteita, joista julkaistaan toimituksen mielestä mielenkiintoisimmat. Eri medioilla on eri perustelunsa siitä mitä julkaistaan ja mitä ei.

Suurimpien yhtyeiden uutisoinnit julkaistaan miltei aina, mutta pienempien ja tuntemattomampien bändien viestit saattavat jäädä toimittajien työpöydälle. Etenkin silloin, kun toimitukseen tullut tiedote on heikkoa tasoa. 

Tämä ei ole toimituksellisesti kovinkaan houkutteleva viesti: “Moi, me julkastiin just uus biisi, se on ihan v*tun kova ralli, löytyy tosta: www.jokulinkkitähän.com” 

Metalliluolan tarkoituksena on tukea tunnetuimpien yhtyeiden lisäksi myös kellarin syövereissä lymyileviä kotimaisia orkestereita, jotka ansaitsevat saada musiikkiaan kaiken kansan kuultavaksi. Emme valikoi julkaisujamme bändien musiikillinen anti edellä.

Kirjoitimme bändejä, promoottoreita ja levy-yhtiöitä varten vinkkejä hyvän mediatiedotteen laatimiseen. Nämä eivät ole absoluuttisia totuuksia, mutta alla olevaa ohjeistusta noudattaen mahdollisuudet saada tiedote julkaistavaksi voi parantua huomattavasti.

Katso myös ohjeiden alla oleva fiktiivinen esimerkkitiedote.

Mediatiedotteen runko:

  1. Pääotsikko
    Kirjoita otsikko lyhyesti ja ytimekkäästi. Vältä turhia kielikoukeroita, kehumista ja huutomerkkejä. Yleensä modaamme otsikot, mutta hyvän sellaisen saadessamme muokkaukselle ei ole tarvetta.
  2. Apuotsikko/ingressi
    Pääotsikon yhteyteen voi halutessaan lisätä apuotsikon tai lyhyen, parin lauseen mittaisen, ingressityylisen tekstin. Esimerkiksi:

    Pääotsikko: Yhtye X julkaisi musiikkivideon kappaleestaan “Y”
    Apuotsikko: Video kuvattiin ydintalvella hyytävässä pakkasessa


  3. Varsinainen teksti
    Pyri hyvään kirjoitettuun tekstiin. Toimituksessa yritämme korjata pahimmat kirotusvireet, mutta tee parhaasi. Esittele uutisen ydin selkeästi. Jos olet kokemattomampi kirjoittaja, niin jätä turhat kikkailut välistä ja keskity asiaan. Käytä tarvittaessa apunasi tekoälyä, jonka jälkeen voit vielä itsekin muokata tekstiä.

  4. Linkit
    Jos kyseessä on singlen, albumin tai musiikkivideon tiedote, niin lisää mukaan linkit, josta musiikkia voi kuunnella. Käytämme Metalliluolassa mieluiten Youtube-upotuksia, mutta myös Spotify, Bandcamp ym. upotukset käyvät. Kuulijoita on erilaisia, eli kannattaa lisätä linkit kaikkiin digitaalisiin kanaviin. Jos single tai albumi on tilattavissa, niin lisää linkki myös verkkokauppaan.

  5. Lainaukset, kommentit
    Yhtyeellä on varmasti jotain henkilökohtaista kerrottavaa uutiseen liittyen. Bändin jäsenten kommentit ovat aina tervetullut lisä uutiseen. Lisäämme ne tekstiin lainausmerkein varustettuna, joten kommenttiteksti voi olla rennompaa ja vähemmän muodollista. Saa vaikka kiroilla, perkele.

  6. Bändin tiedot
    Laita tiedotteeseen vähintään lista, ketä bändiin kuuluu ja mikä heidän roolinsa yhtyeessä on. Tekstiin kannattaa lisätä myös lyhyt biografia ja aiemmin julkaistut levyt. Lukijoita voi kiinnostaa esimerkiksi mistä päin Suomea yhtye tulee, mikä musiikkigenre on kyseessä ja kauanko bändi on ollut kasassa.

  7. Kuvat
    Liitä viestiin mukaan bändikuva ja mahdollinen albumin/singlen kuva. Bändikuvasta voi laittaa  myös useamman version, jos mahdollista. Erittäin tärkeää on mainita kuvaajan nimi. Jos kuvan omistaa bändi, voi krediitiksi myös laittaa bändin nimen, mutta pääsääntöisesti valokuvaajan nimi. Älä lähetä kymmenien megojen kokoisia kuvia, koska kyseessä on netissä jaettava viesti. Suosimme myös vaakakuvia.
  8. Some + muut linkit
    Lisää tiedotteen loppuun hyperlinkit yhtyeen somealustoihin. Sivustomme julkaisee Facebookissa kaikki uutiset, joten olisi suotavaa, jos bändi löytyy sieltä.

  9. Krediitit
    Emme julkaise artikkeleissa bändikuvia, joissa ei mainita kuvaajan nimeä. Laita aina kuvaajien krediitit mukaan juttuun. Mikäli kuva on yhtyeen itsensä ottama, sekin tieto mukaan. Jos tiedote koskee uutta albumia tai singleä, niin on hyvä mainita kansitaiteen suunnittelija. Jos kyseessä on video, niin videoon osallistuneiden henkilöiden krediitit. Tämä on kollektiivista kohteliaisuutta luovan alan toimijoita kohtaan ja tekijänoikeuksien huomioimista. 

Huom! Muista myös nämä:

  • Onko levy-yhtiö tms. jo lähettänyt tiedotteen medioille? Jos on, niin bändin ei kannata sitä enää toistamiseen lähettää. Harmillisen usein sähköpostit kuitenkin katoavat roskaposti-kansioon, eli jos mitään ei ole kuulunut pitkään aikaan, niin toki mediaa voi lähestyä viestillä.
  • Jos yhtye julkaisee singlen (tai jotain muuta) tulevaisuudessa – älä lähetä siitä tiedotetta. Ne jäävät poikkeuksetta aina työpöydälle tai unohduksiin. Lähetä tiedote vain silloin, kun jotain on julkaistu. Uutisessa tulisi mieluiten aina olla mukana joku biisi tai video, jonka voimme linkittää tiedotteeseen.
  • Älä lähetä tiedotetta, joka ei ole vapaa julkaistavaksi heti. Mediatiedote, jonka saa julkaista vasta tulevaisuudessa jonain tiettynä päivänä. Ei näitä. Ikinä. Nämä ovat ne kaikkein kurjimmat källit kiireiselle toimitukselle. ”Vapaa julkaistavaksi heti”, on hyvä fraasi mediatiedotteessa.
  • Älä kirjoita VERSAALEIN, älä käytä huutomerkkejä!!!!!!!
  • Vältä muutenkin turhia tekstin ja kappaleiden suuria muotoiluja. Lihavointi, kursivointi ja valmiit hyperlinkit ovat kuitenkin suositeltavia.
  • Älä lähetä tiedotteita PDF-muodossa. Emme suosittele edes Word-tiedostoja. Etenkin, jos kuvamateriaali on upotettu dokumenttiin sisään. Pelkkä sähköpostissa oleva teksti riittää. Siitä teksti ja kuvat on helpoin kopioida ja tallentaa. Copy/Paste rules!
  • Älä käytä ylistyslauseita vaikka kyseessä olisi mielestäsi maailman parhain bändi. Emme ole klikkimedia eikä bändiä tarvitse mainostaa. Vältä muun muassa seuraavia:

    • “Kovassa nosteessa oleva…”
    • “Paljon ylistystä kerännyt…”
    • “Suomen kovin/parhain…”
    • Myös termi ”sinkkulohkaisu” on muinaishistoriaa…
  • Kannattaa myös jakaa omilla somealustoilla julkaisemamme tiedote. Näin saamme jaettua puolin ja toisin sanomaamme. 
  • Shit happens. Jos huomaat virheen tai muuta korjattavaa julkaistussa tiedotteessa, ota välittömästi yhteyttä, niin erhe voidaan korjata.
  • Metalliluola julkaisee jutut ensin sivustolla ja ajastettuna myöhemmin Facebookissa. Viive voi olla jopa päiviä eli älä tuskastu odotteluun.

 

***********************************

FIKTIIVINEN ESIMERKKI MEDIATIEDOTTEESTA:

 

MEDIATIEDOTE 24.12.2021
Vapaa julkaistavaksi heti

Psycho Metal Barbeque julkaisi singlen ja musiikkivideon tulevalta albumiltaan

Uusi kappale kiteyttää death metal -veteraanin uran neljään minuuttiin

 

Köyliöstä tuleva Psycho Metal Barbeque julkaisee uuden albuminsa “Full of Steel” 20.1.2022 (Levy-yhtiön nimi). Death metallia kahdeksan vuotta soittanut yhtye julkaisi albumin ensimmäisen singlen “Let Them Fry With Mayonneise”.

Psycho Metal Barbequen perustajajäsen Martti Mayhem kommentoi uutta singleä: “Zombie ipsum reversus ab viral inferno, nam rick grimes malum cerebro. De carne lumbering animata corpora quaeritis. Summus brains sit​​, morbo vel maleficia? De apocalypsi gorger omero undead survivor dictum mauris. Hi mindless mortuis soulless creaturas, imo evil stalking monstra adventus resi dentevil vultus comedat cerebella viventium.”

Yhtye julkaisi singlestä myös nostalgisen musiikkivideon, johon on kerätty materiaalia vuosien varrelta. 

Kitaristi Barbeque Bill pohtii musiikkivideon sanomaa: “Zombie ipsum reversus ab viral inferno, nam rick grimes malum cerebro. De carne lumbering animata corpora quaeritis. Summus brains sit​​, morbo vel maleficia? De apocalypsi gorger omero undead survivor dictum mauris. Hi mindless mortuis soulless creaturas, imo evil stalking monstra adventus resi dentevil vultus comedat cerebella viventium.”

Katso video tästä: Lisää Youtube-linkki tähän. 

Lisää linkit muihin digikanaviin (Spotify ym.), josta biisin voi kuunnella.

Psycho Metal Barbeque julkisti myös tulevan albumin kansitaiteen, jonka on suunnitellut Arnold the Artist. Kannen muotokieli kuvaa yhtyeen uraa ja haasteita vuosien varrelta.

Psycho Metal Barbeque “Full of Steel” -biisilista:

  1. Psycho
  2. Let Them Fry
  3. Barbeque
  4. Full of Steel
  5. Pitkä kuuma pesä
  6. Silmälasien puhdistusaine
  7. Hail Santa

 

Yhtye on:

  • Psycho Lissu – laulu
  • Barbeque Bill – kitara
  • Metal Erik – basso
  • Martti Mayhem – rummut

 

 Psycho Metal Barbeque linkit:

  • Nettilinkki
  • Nettilinkki

Krediitit:

Kuva: Kalevi Kuvaaja
Kansitaide: Arnold the Artist
Videokrediitit

 

**

Artikkelia muokattu 15.11.2024