MAINOS:



Saksasta kuuluu taas susien ulvonta – nimittäin power metal -fanien keskuudessa suureen suosioon noussut saksalainen Powerwolf julkaisee 26. Heinäkuuta uuden albumin, joka kantaa nimeä Wake Up The Wicked. Uuden albumijulkaisun lisäksi sudet kokoontuivat kylmään yöhön kuvaamaan näyttävän musiikkivideon 1589, joka kertoo meille historiallisen henkilön Peter Stumppin julman kohtalon. Kuten arvata saattaa, legendan mukaan Stumppia syytettiin ihmissudeksi. 

Metalliluola metsästi käsiinsä bändin kosketinsoittajan Falk Maria Schlegelin ja haastatteli miestä tulevasta albumijulkaisusta, musiikkivideon kuvauksista sekä elokuussa starttaavasta USA:n kiertueesta.

Kuva: Juho Virinkoski

Jo melkein toistakymmentä vuotta Powerwolf on ilahduttanut power metal -faneja mahtipontisilla albumi julkaisuilla, joissa usein aiheina ovat ihmissudet, vampyyrit tai muut mytologiaan perustuvat olennot. Näin on myös Wake Up The Wicked -albumin kohdalla, joka on jo Powerwolfin kymmenes studioalbumi.

-Olen todella innoissani, olen todella onnellinen Wake up the Wicked -albumin valmiiksi saamisesta, Falk Maria Schlegel sanoo. Schlegel kertoo bändin rakastavan positiivista tunnetta joka syntyy siitä, kun levy on valmis julkaistavaksi -Me rakastamme sitä, se on aina hyvä tunne ja hyvä aloituspiste promon tekemiselle.

-Kun aloitimme tekemään tätä albumia ja ensimmäiset biisi-ideat tulivat, meistä todella tuntui kuin olisimme olleet herättämässä pahaa Powerwolf hirviötä henkiin, ja sitten nimi Wake Up The Wicked nousi esiin. Me tunsimme että levystä tulisi todella voimakas ja vahva, ja se tunne pysyi koko levyn teko prosessin.

Aiemmin Powerwolf on tehnyt albumeja tiiviisti laumassa, eli olette kokoontuneet yhteen tekemään levyn tiiviisti yhdessä alusta loppuun asti. Oliko tekoprosessi sama Wake Up The Wicked -levyn kohdalla?

-Luulen että prosessi oli vähän erilainen. Kaikilla oli omat ideansa ja laininsa (line). Pidämme itseämme hieman nörteinä, sillä luemme paljon legendoja ihmissusista sekä tarinoita niiden alkuperästä. Lähetimme biisi-ideamme bändin kitaristi Matthew Greywolfille, joka kokosi ideat yhteen ja järjesteli ne. Sen jälkeen bändi kokoontui yhteen ja me treenasimme biisejä. Bändin soittaessa yhdessä voi tuntea tietyn energian, ja se on erittäin tärkeä prosessi meille. Yhdessä soittamisen energia on tunnettava. Me yritämme pitää yhdessä soittamisen tunteen myös studiossa. Esimerkiksi kun aloitimme työstää levyä, emme viimeistelleet kappaleita loppuun, vaan jätimme vaihtoehtoja muutoksille tehtäväksi studioon, koska kappaleet kuulostavat parhailta kun ne kuulostavat siltä että meillä on ollut hauskaa niitä tehdessä. Me yritämme pitää tästä kiinni.

Kuva: Juho Virinkoski

Onko albumilta jokin biisi mielestäsi paras?

-On vaikea valita lempibiisiä, koska kyseessä on todella voimakas ja ‘fresh’ heavy metal -albumi. Mutta jos minun olisi valittava yksi kappale, sanoisin että 1589 on yksi lemppareistani koska soitan siinä pianoa. Kappaleen alussa pianon soundi antaa mahtavan synkän tunnelman. Rakastan myös kappaletta We Don’t Wanna Be No Saints, koska voin hyvin kuvitella kuinka soittaisin tämän livenä, tiettyjen liikkeiden kanssa koskettimien takana. Se on myös hyvä kappale laulaa mukana.

 Miten päädyitte kirjoittamaan kappaleessa 1589 Peter Stumppista?

-Kun etsimme uusia aiheita ja teemoja, me usein luemme kuuluisimmasta ihmissusioikeudenkäynnistä joka tapahtui täällä Saksassa, Bedburgin ihmissudesta. Jos menee tarinan yksityiskohtiin, huomaa että tarinan takana on paljon muutakin. Sanoisin että ne olivat poliittisesti ja sosiaalisesti hyvin totaalisia aikoja ja ulkopuolisista tuli usein syntipukkeja. Luulen että Peter Stumpp oli yksi näistä ulkopuolisista, ja jos luet enemmän hänestä – hän oli protestantti ja hänet seivästettiin katolilaisten asuin alueella. 

-Löysimme paljon mytologioita ja historiallisia dokumentteja aiheesta, yritimme saada löytämämme musiikkiimme ja tuoda sen sitä kautta yleisölle, joten päätimme tehdä musiikkivideon ja kertoa Peter Stumppin tarinan. Jos olette nähneet videon, voitte hyvin nähdä ja tuntea Peterin kärsimyksen – ja me kaikki kärsimme myös musiikkivideon kuvauksissa (naurua). Oli ihan järkyttävän kylmä. Mutta uskon että 1589 –musiikkivideon elokuvallinen lähestymistapa on uusi askel Powerwolfin uralla.

Mutta sudet kuitenkin nauttivat musiikkivideon kuvauksista kylmästä huolimatta?

-Todellakin. Kuvasimme marraskuussa Englannissa sellaisessa museokylässä, missä voit nähdä ihmisillä aikakauteen sopivat vaatteet. Halusimme synkän tunnelman joten meillä oli kuvauspaikalla savukone, mutta niinä päivinä oli muutenkin todella usvaista. 

Halusimme videolla päästä lähemmäksi Peter Stumppin historiaa, ja kun häntä esittävä mies oli lavalla, ja kaikki huusivat: “Polttakaa hänet,” pystyi tuntemaan kuinka asiat olivat olleet kauan sitten kun ihmiset huusivat syytöksiä, vaikkei todisteita varmaan edes ollut. Mutta jos kaikki ovat sitä mieltä että hän on syyllinen, silloin hän on. Se oli meille uusi kokemus kokea vähän historiaa.

Kuva: Juho Virinkoski

Musiikkivideolla nähdään myös upeita tuliefektejä, kuten tuleen tuikattu piano jota Schlegel raivoisasti soittaa. 

-Tässä kohtauksessa minun piti kiirehtiä, sillä piano oli todella vanha ja tietenkin todella kuiva. Se oli varmaan aina seissyt sisällä rakennuksessa. Me sytytimme sen tuleen, ja aluksi liekit olivat pienet, mutta sitten yhtäkkiä liekit roihusivat “wuush!” ja koko piano oli liekeissä. Minulla oli tyyliin kymmenen sekuntia aikaa vetää osuuteeni. En ollut varma oliko ohjaaja tyytyväinen tai oliko kameramies saanut kaiken kuvattua – huusin heille: “Kuvatkaa, kuvatkaa!” Se oli uskomaton kohtaus, pidän siitä paljon.

Uuden albumin myötä Powerwolf lähtee Pohjois-Amerikan kiertueelle yhdessä metalliyhtyeen Unleash The Archersin kanssa. Myöhemmin syksyllä starttaa myös Powerwolfin Wolfsnächte -Euroopan kiertue Hampurista.

-Aloitamme elokuun loppupuolella L.A:sta ja me päädymme lopulta Montrealiin, sitten lennämme takaisin Saksaan. Meillä on muutama esituotantopäivä ennen kuin suuntaamme Euroopan kierrokselle. Haluamme vapauttaa pedon. Emme soita kesäfestareilla koska keskitymme täysin uuden shown tuotantoon. Olen todella iloinen päästessämme soittamaan elokuussa L.A:ssa, se on maailman ensi-ilta Wake Up The Wicked:ille ja se tulee olemaan mahtavaa.

Powerwolfin faneja odottaa kokonaan uusi show

-Me suunnittelemme jotain erilaista, yritämme kutsua fanejamme Powerwolfin maailmaan, sukeltamaan tähän kokemukseen: On paljon efektejä ja kaikkea, Olemme miettineen kuinka järjestelemme lavan ja kuinka soitamme lavalla – kuin teatterin näyttämöllä. Mutta tärkeintä on edelleen olla suorassa kontaktissa yleisön kanssa. Vaikka keikkapaikka olisi isompi, haluamme silti pitää kontaktia yleisöön. Meillä on nyt jopa kamera ja screeni, jotta fanit voivat iloita nähdessään itsensä isolta screeniltä – se on todella tärkeää, sillä ajattelemme että koko ilta on kuin perhetapaaminen bändin ja fanien välillä. 

Mikä on parasta kiertueessa?

-Bändikaverini ja minä… Emme ole lomalla, mutta olemme kaikki yhdessä, kaikki keskittyneet samaan asiaan. Se on vähän kuin mikrokosmos, koska olemme niin keskittyneitä keikkoihin. Eniten vihaan päiviä jolloin ei ole keikkaa. Soitamme kolmena-neljänä päivänä putkeen, sitten on välipäivä, ja voisi ajatella että onpa kivaa: Oma huone hotellissa ja vapaa-aikaa tai miten vaan, mutta rehellisesti, vihaan sitä (naurua). Jatkaisin mielelläni koko kiertueen ajan ilman vapaita, mutta se ei tietenkään ole mahdollista, on pakko olla taukoja.

Mitä sitten teette vapaa-ajalla?

-Tykkään mennä mukaviin paikkoihin, mukaviin ravintoloihin tai pubeihin tapaamaan crewta tai jotain sellaista. En ole yksin vaan ihmisten kanssa, se on tärkeää minulle. Tai harrastan liikuntaa. Yritän kuitenkin myös tutustua kaupunkiin missä olemme, sillä kokemuksesta voin sanoa että se on myös minulle tärkeää, se antaa minulle vaikutusta kappaleitten kirjoittamiseen tai miten lie. On tärkeää nähdä uusia asioita… Ei ole tavoitteeni nähdä vain iso stadion, keikkabussi ja hotellin aula. 

Eroavatko USA:n yleisö Eurooppalaisesta yleisöstä? 

-USA:ssa keikkapaikkamme ovat pienempiä kuin Euroopassa, mutta silloin olemme lähempänä faneja ja keikat ovat silloin intensiivisempiä, koska on kuuma ja kaikki hikoilevat ja niin edelleen. Mutta on todella vaikeaa verrata, koska joka yleisöllä on oma tapansa nauttia heavy metal -musiikista, enkä sanoisi että tämä yleisö on parempi kuin tämä toinen, se ei ole reilua. Mutta joskus yleisöön vaikuttaa myös missä soitamme. Muistan yhden show Puolassa tai jossain… Meillä oli headline -paikka yhdellä festarilla, ja aloitimme soittamaan kello kahdeltatoista keskiyöllä. Festarit alkoivat kello kymmenen aamulla, mikä tarkoittaa että ihmiset, jotka halusivat eturiviin, seisoivat eturivissä koko helvetin päivän. Se tarkoittaa että he ovat valmiita siihen juhlistaakseen heavy metal -musiikkia kanssamme, mutta se on rankkaa jos seisot eturivissä koko päivän. Olen todella onnellinen että meillä on näin omistautuneita faneja, se on mahtavaa.

Lopuksi, onko suomalaisille faneille jotain terveisiä?

-Voin luvata että tulemme ensi vuonna Suomeen, se on varma. En voi paljastaa milloin ja mihin. Emme ole olleet kovinkaan usein Suomessa ja meidän pitäisi käydä useammin, mutta ensi vuonna tulemme ja juhlistamme heavy metal -musiikkia kanssanne.

Katso Powerwolfin näyttävä musiikkivideo 1589 ja virittäydy Peter Stumppin kärsimykseen.

POWERWOLF – 1589 (Official Video) | Napalm Records

 

 

+ artikkelit