Alati muuttuva ja kehittyvä Göteborg -soundin lippulaiva Dark Tranquillity ei juutu toistamaan totuttua kaavaa.
Tulevan albumin melodioissa kuuluu vahvasti tuoreimpien kitaristivahvistusten Christopher Amottin ja Johan Reinholdzin panos. Livestreamina toteutetussa ennakkokuuntelutilaisuudessa pääsimme kuuntelemaan valmiin albumin ensimmäistä kertaa kokonaisuutena yhdessä bändin jäsenten kanssa ja käymään läpi levyyn liittyviä kysymyksiä.
Vuoden alusta alkaen COVID-19 pakotti artistit ja tapahtumajärjestäjät perumaan kiertueita, konsertteja ja festareita. Tämä ei varsinaisesti vaikuttanut Dark Tranquillityn levytyssuunnitelmiin, koska albumin alustava julkaisuajankohta oli jo päätetty ja äänityksille oli varattu aika ennen pandemian alkua. Keikkatauko kuitenkin takasi yhtyeelle enemmän aikaa ja vapautta hioa tuotostaan kosketinsoittaja Martin Brändströmin kellarissa sijaitsevassa studiossa.
“Emme ole löytäneet lopullista soundiamme”
Marraskuun 20. päivä (2020) julkaistava “Moment” edustaa jälleen hieman uudenlaista Dark Tranquillitya. Rumpali Anders Jivarp tuumaa, ettei yhtye ole löytänyt lopullista soundiaan, ja solisti Mikael Stanne näkee jatkuvan muutoksen ja kehittymisen luovuuden merkkinä. “Jatkuvan tutkimisen ja kokeilemisen lopettaminen tappaa luovuuden”, toteaa Stanne.
Bändin varsinaisiksi jäseniksi aikaisemmin tänä vuonna julkistetut Amott ja Reinholdz toivat soppaan omat mausteensa. “Moment” on aikaisempaa edeltäjiään kitaraosientoituneempi ja levyllä kuullaan runsaammin kitarasooloja. Kitaravahvistusten merkitys melodioiden kantamisessa on hieman yllättävä, mutta miellyttävä uutuus.
Reinholdz kertoo, että luomisprosessissa hänen täytyi hieman opetella bändin toimintatapoja ja mikä Dark Tranquillitylle sopii. “Levyn tekeminen oli hauskaa. Hämmensin hieman soppaa tuodessani ideoillani”, Reinholdz sanoo. Levyn kappaleista “Transient” on hänen käsialaansa.
Suoraviivaisesta metalista melankoliseen elektroniseen musiikkiin
“Moment” potkaistaan käyntiin vahvasti perinteisemmin death metalin keinoin. “Phantom Days”, “Transient” ja “Identical To None” ei pihistele Stannen murinoissa eikä Amottin ja Reinholdzin kitarasooloissa, mutta säästää Brändströmin kiipparimelodioiden ja Stannen kuulaiden puhtaiden laulujen Depeche Mode -vaikutteiset hetket myöhemmälle.
“The Dark Unbroken” sekä “Remain In The Unknown” siirtävät vaihteen rauhallisemmille kierroksille ja tuovat kosketinmelodiat sekä puhtaat laulut enemmän framille, muistuttaen raskaan ja herkän vaihtelussa jälleen viime vuosien Dark Tranquillityn tunnelmia.
Levyn ehdittyä puoleen väliin vaihtelee tunnelma nopeammin. “Standstill” tuuppaa kasari-poliisisarja aloituksellaan tunnelman taas vauhdikkaammille vesille suoraviivaisemmalla kitaravetoisuudellaan. “Ego Deceptionissa” kuuluu kaikuja vuonna 2016 julkaistulta “Atomalta” ja “A Drawn Out Exit” puolestaan vakuuttaa jopa doom-tunnelmaisella jykevyydellään. “A Drawn Out Exitissä” on kuultavissa enemmän “The Galleryn” (1995) ja “Characterin” (2005) raskautta.
Mielenkiinto pysyy yllä, koska yhdeksäs kappale “Eyes Of The World” on jälleen keveämpi puhtaiden laulujen ja kosketinmelodioiden johdosta. Tätä seuraava “Failstate” pudottaa taas raskausasteikkoa tuntuvasti, tuoden laulusovituksellaan mieleen viime vuosien Carach Angrenin tuotannon. “Empires Lost To Time” on puolestaan jälleen kitaravetoinen up-beat rykäisy.
“Moment” päättää matkan kylmiin väreisiin ja melankolisiin goth/doom -tunnelmiin “In Truth Dividedin” sävelin. Kappale yhdistää itselleni Dark Tranquilliyn musiikissa mieluisimpia elementtejä, alakuloa, kauniita sanoituksia, elektronisen musiikin vaikutteita sekä raskautta.
Ensikuulemalta “Moment” edustaa Dark Tranquillityä parhaimmillaan. Se tarjoaa kuulijalleen uutta pureskeltavaa niin lyriikoiden kuin musiikinkin keinoin ja vie tunneskaalalla ääripäästä toiseen kuin myrskytuuli.
Levyn kertaalleen kuultuani odotan joulukuun John Smith Rock Frozenin vetoa, jolloin todennäköisesti joitain näistä kappaleista kuullaan ensimmäisiä kertoja livenä!
Muistakaa siis käyttäytyä ihmisiksi, pestä käsiä, käyttää maskia julkisilla paikoilla, välttää väkijoukkoja ja pitää turvavälejä, jotta tulevat tapahtumat pääsevät toteutumaan!
Teksti: Raisa Krogerus
Kuvat: Dark Tranquillity/Century Media
Möröistä blues rockiin ja punkkiin seikkaileva nörtähtävä kameranainen. Jos en ole keikalla, niin olen todennäköisesti puuhaamassa hevosen kanssa, pelaamassa tai lukemassa Terry Pratchettia tai Jane Austenia muutama kissa sylissä.