Come to Latin America -kilpailu ja -kulttuurihanke vie suomalaista metallia Etelä-Amerikkaan – Kolme finalistia selvillä

Come to Latin America -kilpailu ja -kulttuurihanke vie suomalaista metallia Etelä-Amerikkaan ”Yhtyeillä on hyvät mahdollisuudet kansainvälistyä ja saada huomiota!”

MAINOS:




Tiedote 28.6.2022

Come to Latin America -bändikilpailu on suomalaisen musiikin suurhanke viennin edistämiseksi Latinalaiseen Amerikkaan.
Yli sadan musiikkiammattilaisen tuomaristo on valinnut kolme suomalaista yhtyettä finaalin. Yhtyeet osallistuvat reilun kahden viikon sosiaalisen median kampanjaan Latinalaisessa Amerikassa. Paikalliset fanit äänestävät voittajan. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman hankkeen kummina toimii Nokian Brasilian toimitusjohtaja Ailton Santos.
Hankkeen odotetaan saavuttavan miljoonia ihmisiä Latinalaisessa Amerikassa.
Hanke esittelee myös musiikkikasvatusta Suomen tapaan: täällä sillä on tärkeä rooli sekä peruskoulussa että nuorisotoiminnassa, Latinalaisen Amerikan julkisissa kouluissa musiikkikasvatus on usein vaatimatonta.
Come to Latin America -hanketta ovat tukemassa lähettiläinä yli 20 suomalaista tunnettua muusikkoa muun muassa seuraavista yhtyeistä The 69 Eyes, Battle Beast, Swallow The Sun, Warmen, Children of Bodom ja Reckless Love.

Latinalaisen Amerikan viennin asiantuntija Niina Fun ideasta lähtenyt metallibändien kilpailu ja suomalaisen metallikulttuurin vientihanke Come to Latin America starttaa tänään toden teolla! Hankkeen tavoitteena on laajentaa suomalaisen musiikin vientiä ja esitellä uusia suomalaisia nimiä tälle maailman nopeimmin kasvavalle musiikkimarkkinalle. Kilpailun voittaja saa jakelusopimuksen maineikkaan BloodBlastin kanssa.

Merkittävä osa suomalaisen livemusiikin viennistä tulee kouralliselta menestyneiltä raskaan rockin yhtyeiltä, ja tämän on huomannut myös musiikkiteollisuuden ulkopuolella tavallisesti työskentelevä Niina Fu.

”Olen toiminut Latinalaisessa Amerikassa yli 20 vuotta ja tämä on pistänyt silmään: uusia nimiä tulee vähän. Katson maailmaa viennin näkökulmasta enkä voinut olla tekemättä mitään”.

Niina Fu työskentelee metsä-, kaivos- ja energiateollisuuden parissa. Nyt hän on hypännyt perinteisen teollisuuden kansainvälistämisestä myös kulttuurin puolelle.

”Henkilökohtaisena motiivina on, että mielestäni maailmaa arvotetaan liikaa kovilla arvoilla ja suorituksilla – kulttuuri jää taka-alalle. Metalli on Suomen lahja Latinalaisen Amerikan kulttuurikehtoon lisäämään kulttuurin osuutta ihmisten jokapäiväisessä elämässä.”

Hankkeen rahoittaa Suomen opetus- ja kulttuuriministeriö.

”Kulttuuri on monipuolisesti tärkeä osa Suomen maabrändiä. Suomalaisen taidemusiikin tekijöitä arvostetaan ja suomalainen metallimusiikki tunnetaan Latinalaisessa Amerikassa. Kulttuurivienti on erityisen tärkeää juuri nyt, kun kulttuuri on parin vuoden ajan kärsinyt koronapandemiasta ja lisäksi Euroopan epävakaa tilanne tuo epävarmuutta myös kulttuurialalle monin tavoin”, tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen toteaa.

Kilpailun kummina toimii Nokian Brasilian toimitusjohtaja Ailton Santos, joka on myös itse muusikko ja korostaa musiikin merkitystä elämässä.

”Musiikki yhdistää ihmiset ja antaa voimaa.”

Santos kuvailee musiikkia aikakoneeksi, jonka avulla voi matkustajaa ajassa menneeseen, tulevaan ja juurtua nykyhetkeen.

”Metallimusiikki energisyydessään edustaa minulle nykyhetkeä. Muusikon ja yritysjohtajan rooleissa on myös yhteneväisyyksiä: yhtyeellä on samat haasteet kuin yrityksellä, ja aikaisemmat kokemukseni bändissä soittamisessa ovat tukeneet myös uraani yritysmaailmassa”, Santos kertoo ja lisää:

”Teknologiayritykset, kuten Nokia, tavoittelevat täydellisyyttä, kun taas taiteilijan pitää uskaltaa olla oma itsensä hyveineen ja virheineen, mikä tekee hänestä omaleimaisen. Juuri tästä syystä päätin tukea nuoria muusikkokollegoitamme kehitysprosessissaan ja Latinalaisen Amerikan valloituksessa.”

Hän toivoo Come to Latin America -kilpailun edistävän uusia ja nousevia suomalaisia artisteja ja yhtyeitä.

Esiraatina kilpailussa toimivat suomalaisen metallimusiikkimedian edustajat. He valitsivat ehdolle 135 bändiä, joista eniten mainintoja saaneista tiivistyi yhteistyössä Etelä-American Nuclear Blast -levy-yhtiön ja heidän jakeluyrityksensä BloodBlastin kanssa kymmenen potentiaalisinta.

”Kilpailu antoi meille mahdollisuuden perehtyä suomalaisen metallimusiikin tilanteeseen. Yllätyimme, kuinka monia lahjakkaita ja valmiita bändejä löysimmekään. Muusikkojen sekä säveltäjien ja sanoittajien taso on hämmästyttävä. Oli vaikeaa valita kisaan vain kymmenen bändiä. Onnea kaikille suomalaisille bändeille! Musiikkikoulutus Suomessa on uniikkia koko maailmassa. Sitä sopii muiden maiden seurata”, Etelä-Amerikan Nuclear Blastin johtaja Gerard Werron sanoo.

Voittajan äänestää paikallinen yleisö, kolme finalistia valitsi yli sata Latinalaisen Amerikan valtamedian ja musiikkibisneksen ammattilaista

Kolme Come to Latin America -kilpailun finalistia valitsi hankkeen yli sadan hengen tuomaristo. Tuomaristossa on mukana edustajia radioasemilta, festivaalijärjestäjiä (mm. Lollapalooza Chile) sekä eri Latinalaisen Amerikan maiden valta- ja musiikkimedioiden toimittajia, levy-yhtiöitä, vaikuttajia ja Youtube-kanavien pyörittäjiä.

Tuomariston edustamien organisaatioiden yhteinen seuraajamäärä on yli 55 miljoonaa ihmistä. Kaikkiaan Come to Latin America -hankkeen uskotaan saavuttavan Latinalaisessa Amerikassa miljoonia ihmisiä.

”En itsekään oikein usko, kuinka vaikuttavan tuomariston olemme saaneet aikaan puhtaasti ihmisten kiinnostuksesta aiheeseen! Tämä kertoo, että suomalainen metallimusiikki kiinnostaa. Uskon, että jokainen yhtye saa kattavan huomion vaikkei yltäisikään voittoon”, Fu jatkaa.

Come to Latin America -pääpalkinnosta kisaava kärkikolmikko on:
Luna Kills
Noira
Where’s My Bible

Kilpailun kärkikymmenikköön ylsivät myös:
Blame Me!
Sacred Dimension
Roju
I Revolt
Gardenhead
Feastem
Fatal Effect

Yhdellä kilpailun tuomareista, chileläisellä Hernán Rojasilla, joka edustaa chileläistä Sonar-radiota ja indie-metallilevy-yhtiötä Iged Recordsia, on suuret odotukset kilpailua kohtaan.

”Olin yllättynyt näiden kymmenen nuoren yhtyeen laadusta ja monipuolisuudesta. Kovat odotukseni palkittiin ja voi sanoa, että ne jopa ylittyivät! Yhtyeillä on hyvät mahdollisuudet kansainvälistyä ja saada huomiota. Chilessä on suuri metallifanikunta ja monia indie-levy-yhtiöitä, joten suomalaisilla on mahdollisuuksia maassani,” omalla musiikkiurallaan muun muassa Fleetwood Macin, Princen ja Santanan kanssa työskennellyt Hernán Rojas sanoo.

Niina Fu painottaa Come to Latin America -hankkeen olevan enemmän ”kuin vain bändikilpailu”.

”Haluamme antaa jotain takaisin Latinalaisen Amerikan metallimusiikkiyhteisöön, joka on vastaanottanut meidät näin hienosti”.

Tavoitteena on rikkoa paikallisia ennakkoluuloja Latinalaisessa Amerikassa, jossa metallimusiikki on marginaalinen ilmiö. Päinvastoin kuin Suomessa, jossa yritysjohtajan tai lääkärin on hyväksyttävää kuunnella metallia.

”Puhumme myös suomalaisen musiikkikasvatuksen puolesta, jolla on merkittävä vaikutus siihen, että meillä on eniten maailmassa metallibändejä. Suomalaisten tuntemat musiikkiluokat, bändikerhot, Rock Academy ja kaupungin tarjoamat treenipaikat nuorille bändeille ovat usein vähäosaisten ulottumattomissa Latinalaisessa Amerikassa – musiikin suurmantereella. Esimerkiksi Brasiliassa musiikkitunnit eivät ole kiinteä osa julkista koulutusta, vaikkakin musiikkitunnit ovat nykyään osa perusopetussuunnitelmaa”, Fu kertoo.

Come to Latin America tuottaa myös artikkelisarjan paikalliselle medialle esitellen suomalaisen metallikansan erikoisuuksia aina metallimessuista kouluissa saatavaan musiikki- ja metallimusiikkikoulutukseen.  Suomalaisesta musiikkikoulutuksesta tuotettu artikkeli lähetetään myös valikoiduille kouluille ja päättäjille.

Come to Latin America -projektia on tarkoitus jatkaa myös tulevaisuudessa.

Osana hanketta Come to Latin America on myös mukana juuri parhaillaan menossa olevassa brasilialaisessa In-Edit-musiikkidokumenttifestivaalissa, jossa tänä vuonna näytetään suomalais-brasilialainen dokumentti: A Heavy Metal Civilization, jonka ovat tuottaneet Cristina Ornellas and Maila-Kaarina Rantanen.

”Voittajayhtyeelle on suunnitteilla kiertue Latinalaisessa Amerikassa. Haemme myös tälle hankkeelle jatkorahoitusta. Emme jätä suomalaisen metallimusiikin ovien avaamista Latinalaisessa Amerikassa kesken”, Fu lupaa.

www.cometolatinamerica.fi

Lähde: Ginger Vine Management & PR

+ artikkelit

Metalliluolan uutistoimitus. Tällä hetkellä uutisia ja tiedotteita julkaisevat Ville Krannila, Pete Alander, Mikko Huuhka ja Joni Renko.