Vastikään uuden albuminsa I Loved You At Your Darkest” julkaissut black-death -veteraani Behemoth rymisteli Suomeen valistamaan kansaamme uskonnon kiroista. Tampereella ja Helsingissä soitetut keikat olivat osa yhtyeen Ecclesia Diabolica Evropa 2019 E.V. -kiertuetta. Behemothin edellinen esiintyminen Suomessa oli Tuska-festivaaleilla vuonna 2016 sen kiertäessä maailmaa soittamalla ylistettyä ”The Satanist” -levyään.

Bändin tinkimätön asenne, ahkera kiertäminen, laadukas musiikki ja hieman jopa nokkamies-Nergalin medianäkyvyys ovat mahdollistaneet sen, että Behemoth myi loppuun kummatkin keikat maaperällämme.

Talvi yllätti allekirjoittaneen ja lumimyräkän johdosta pääsin paikalle vasta ruotsalaisen At The Gatesin aloittaessa settiään. Yhdysvaltalainen bläkyakti Wolves In The Throne Room jäi harmikseni näkemättä. Valokuvaajamme mukaan keikkaillan aloittanut bändi oli kuitenkin osunut kultasuoneen ja vetänyt kiitettävän esityksen. At The Gatesista voin sanoa samaa ja yhtyeen perusteellinen death-argumentointi sekä osuva settilista sai lukuisat bändin paidan ylleen pukeneet fanit tyytyväisiksi. Kerrankin kiertueen lämppärit todellakin tukivat pääbändiä musiikillisesti.


Behemoth aloitti ajallaan ja räväkästi ”Wolves ov Siberialla” ja alkushokin jälkeen illan toinen biisi, ”Evangelion”-levyltä irrotettu ”Daimonos” sai pitin pyörimään kuin kurimuksen. Uusin ”I Loved You At Your Darkes”t -albumi oli keikan aikana hyvin edustettuna, josta esimerkiksi pykälää rauhallisempi, suorastaan hypnoottinen ”Bartsabel” osui sopivaan saumaan rauhattomassa illassa. ”God=Dog”, ”Ecclesia Diabolica Catholica” ja illan viimeisenä vetona runtattu ”We Are Next 1000 Years” tuntuivat sopivan kuin nakutettu Behemothin settilistaan. Nähtäväksi jää, kuinka moni näistä kappaleista lunastaa paikkansa tulevilla kiertueilla. Settilistaa ei voinut muutenkaan moittia. Yhtyeen levyrosterissa on biisejä mistä valita ja Circuksen iltaan oli valikoitunut ne omatkin suosikit (paitsi ”Demigod”, jostain pitää aina vähän rutista).

Behemoth on musiikillisten ansioidensa lisäksi myös laadukas kuvallinen ilmestys. Tämä näkyy huolellisena brändimuotoiluna yhtyeen visuaalisessa imagossa: levynkansissa, markkinoinnissa, bändikrääsässä (vaatteet, oma olutmerkki ym.), musiikkivideoissa ja live-esiintymisissä. Melkein kahden tunnin setin aikana tiuhaan vaihtuneet vaatteet ja tilpehöörit ovat toki osa tarkkaan harkittua näytöstä, mutta Behemothin kaltainen jyrä pärjäisi myös ilman muotinäytöstään. Viihdyttävää silti eikä vie pois sitä tosiasiaa, että bändi on todellakin loistava lavalla. Nergalin varastaessa huomiota kunnon nokkamiehen tavoin ei sovi vähätellä muuta bändiä, jota ilman ankaran kurinalainen show jäisi vähintäänkin puolitehoiseksi. Muu bändi tekee väsymätöntä työtä myös lauluosuuksissa. Tänä vuonna 42 vuotta täyttävän keulahahmon vokaalit tuntuvat jokaisen biisin kohdalla niin äärimmilleen viedyksi, ettei uskoisi herran äänihuulten enää kestävän seuraavaa kappaletta saati kokonaista keikkaa.

Behemothin tarjoama järkkymätön, jostain pimeästä syntyvä esoteerinen gaalaillallinen antoi kärkikastin annoksen siitä miten mustat ja kuolleet sielut ruokitaan. Oletettavaa on, että Puolan herrasmiesliiga saapuu Suomeen pian uudestaan ja sitä ei kannata missata.

Settilista:

  • Wolves ov Siberia
  • Daimonos
  • Ora Pro Nobis Lucifer
  • Bartzabel
  • Ov Fire and the Void
  • God = Dog
  • Conquer All
  • Ecclesia Diabolica Catholica
  • Decade of Therion
  • Blow Your Trumpets Gabriel
  • Slaves Shall Serve
  • Chant for Eschaton 2000
    Encore:
  • Lucifer
  • We Are the Next 1000 Years

Teksti: Pete Alander
Kuvat: Reelika Järvekülg ©Metalliluola

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here