Loppuunmyyty Helsingin Jäähalli muuttui sotaisaksi taistelutantereeksi, kun Ruotsin kovamaineinen panssaripataljoona Sabaton vyöryi panssarivaunun lailla suomalaisten iloksi.
Finnish Panzer Battalion oli eturivissä ansiokkaasti edustettuna ja Suomi on ottanut tämän korkeaoktaanisen hevimoottorin tankkimiehet mukavalla tavalla omakseen.
Avausnumerona nähty ja kuultu Lordi tehtaili pari vuotta sitten kerralla käsittämättömät seitsemän albumia eri tyylilajeilla leikitellen ja vain kaksi vuotta myöhemmin jatkoa saatiin jälleen uuden, tällä kertaa perinteisemmän ja turvallisemman heavy metal -pläjäyksen muodossa.
Valtaosalle yleisöstä nämä kappaleet vaikuttivat vierailta ja katsojat alkoivat herätä kunnolla vasta tunnettujen ”Would You Love A Monstermanin”, ”Blood Red Sandmanin” ja ”Devil Is A Loserin” kohdalla. Mr. Lordin välispiikit aiheuttivat jopa myötähäpeää, mutta mallikkaasti kuitenkin Lordi sai työnsä, eli yleisön lämpimäksi saamisen suoritettua.
Seuraavaksi lavalle saatiin jotain aivan erilaista. BABYMETAL on japanilainen metalli- ja J-pop -musiikkia yhdistelevä yhtye, jossa laulavat ja tanssivat Su-metal (Suzuka Nakamoto), Moametal (Moa Kikuchi) ja Momometal (Momoko Okazaki). Tämä Japanin lahja maailmalle varmasti jakoi paljon mielipiteitä. Olen varma, että yhtye sekä ihastutti että vihastutti.
BABYMETAL kertoi keikan aikana saapuvansa omalle headliner-keikalle Suomeen marraskuussa 2023, joten seuraavaa tilaisuutta nähdä tämä poppoo ei tarvitse odottaa enää kovin kauaa.
Sabaton on kasvanut käytännössä jokaisella osa-alueella megaluokkaan ja yhtye esiintyy festivaalien pääesiintyjänä ja täyttää kaupunkien suurimmat areenat ympäri Euroopan ja lähes koko maailman. Lavarakennelma oli niin leveä, että se hädin tuskin mahtui pieneen, mutta piskuiseen jäähalliin. Kaareva ”The Tour To End All Tours” -teksti oli hienosti toteutettu ja lavan taustakangas oli suurin koskaan näkemäni.
Avauksesta siirryttiin sutjakkaasti erillissinkku ”Bismarckiin”. Kappale on kasvanut keskitason Sabaton-sävellyksestä yhdeksi tarttuvimmista ja parhaista nykyajan vyörytyksistä.
Siispä vanhempi helmi ”Into The Fire” kuulosti ja näytti erityisen komealta valtavien helvetin liekkien paahtaessa täysillä lähes koko biisin ajan. Pyroja oli huomattava määrä jo aiemmin kuullussa ”Bismarckissa”, eikä niiden määrässä säästelty.
Mielenkiintoisesti Sabaton päätti esittää livesetissään coverin. Kyseessä oli Motörheadin tyylikäs ”1916”, josta Sabaton julkaisi oman versionsa nimellä ”Sabatön”. Kyseinen cover julkaistiin alkuperäisen Motörheadin version kera rajoitetun painoksen 12-tuumaisena vinyylinä. Cover on onnistunut ja toimi mainiona tunnelmannostattajana.
”Soldier Of Heavenin” aikana erityisesti eturivi kuorrutettiin saippuavaahdosta tehdyllä lumisateella. Radiosta erityisen paljon soivaa singleä ei jaksa kuunnella, mutta livetilanteessa kappale toimi mainiosti.
Uuden albumin tymäkkä ”Dreadnought” jatkoi jykevää linjaa. Punaisen Paronin tarina ”The Red Baron” sen sijaan ei oikein vakuuttanut, vaikka biisi vedettiin punaisen lentokoneen keulaksi somistetuilla koskettimilla vahvistettuna.
Sabaton julkaisi aiemmin tänä vuonna kolme EP:tä, jotka koostuvat pääosin jo aiemmin julkaistuista kappaleista. Joukkoon mahtui kolme uutta biisiä, joista yksi on live-esitykseen asti päätynyt ”Father”. Kappale on uusista singleistä ehdottomasti paras edustaen tyylisuunnaltaan erilaista lähestymistapaa ja soundimaailmaa jopa pelottavan kuuloisen kertosäkeen kera.
Pär Sundström:
“This trilogy complements our two studio albums “The Great War” and “The War To End All Wars”. We were definitely not ready to close our World War I chapter. We wanted to continue the journey and let it echo a little longer in the hearts and minds of our fans.”’
“Our new song ’Father’ is a dark track about a very controversial person. Fritz Haber, the man who weaponized lethal gas, is responsible for about 4 billion people being alive today thanks to the Haber-Bosch process that he won a Nobel Prize for. It takes some serious thought to wrap your head around his story. Things aren’t always easy to understand or simply black and white, but rather all shades of grey. ’Father’ really forces you to think a bit more than the average song you hear on the radio.”
”The Attack Of The Dead Menin” ajaksi jäsenet pukeutuivat kaasunaamareihin ja kantoivat selässään kaasusäiliöitä. Eturiviin tuotiin nippu Sabatonin maskeja, joiden avulla pystyi suojautumaan lavalta suihkutetuilta kaasuilta. Kaasu oli hajustettua, mikä vahvisti teatraalisuutta ja todellisuuden tuntua entisestään.
Sundström kertoo kappaleesta:
”Christmas Truce” was our highest priority when we decided to write songs about World War One. Not only was it the most requested topic from our fans, but it was, for us, the most emotional story from the war. This song took us years to create since we wanted the music to reflect the mood honestly and it was a big challenge, but we feel we managed to write a song that captures the spirit of this day, over a century ago.”
Encoret eivät tarjonneet yllätyksiä, ja ”Primo Victoria”, ”Swedish Pagans” sekä ”To Hell And Back” saivat kunnian pistää homman pakettiin. Jo noin kymmenen vuotta yhtyettä seuranneena kaipaisin lopetukseen selkeää vaihtelua, ja kyseinen kolmikko on alkanut toistaa liikaa samaa kaavaa.
Lopetuksesta ei konfettisadetta puuttunut ja keikan päätyttyä sadat, ellei tuhannet konserttivieraat keräsivät maasta innoissaan tykin suusta ammuttuja kuvitettuja flyereita.
Mahdollisesti seuraavan keikan koittaessa tämän erittäin tuotteliaan ryhmän seuraava tuleva studioalbumi on jo julkaistu. Sabaton on fiksulla tavalla kaupallistettu ja tuotteistettu brändi, joka myy.
Suuret yleisömäärät ja fanituotemyynnit mahdollistavat paljon asioita ja seuraavaksi tulossa on ”The War To End All Wars” -elokuva, jota on työstetty viime vuodet. Animoitu elokuva sisältää yhtyeen tuoreimman albumin musiikkia ja kertoo tarinaa ensimmäisestä maailmansodasta.
Raportti ja kuvat: Riku Juutilainen ©Metalliluola