Old Farts Rock on kaksipäiväinen hyväntekeväisyystapahtuma, joka järjestettiin neljättä kertaa.
Aiemmat Old Farts Rockit on järjestetty vuosina 2002, 2014 ja 2016. Nostalgisessa sisäfestarissa lavalle kapusi kuopiolaisia 1980–90-luvuilla perustettuja bändejä. Suurin osa yhtyestä oli kuopattu vuosia sitten, mutta tätä tapahtumaa varten rivit kasattiin uudelleen.
Tarot oli mukana jo ensimmäisessä Old Farts Rockissa ja toimi myös nyt tapahtuman vetonaulana. Yhtyeen viimeisimmästä keikasta oli aikaa kymmenen vuotta.
Molempina päivinä Sawohousen sisäpihalla oli myös oheisohjelmaa. Grillistä sai herkkuja, juomien anniskelu toimi ja ihmisjukebox Calle esitti toivebiisejä. Järjestäjänä häärinyt ja Tarotin teknikkona ja merchandise-myyjänäkin tunnettu Jarno ’Jarkki’ Pöyhönen teki suorastaan kulttuuriteon luodessaan tämän hienon tapahtuman yhdessä taustajoukkojen kanssa.
Tarot, tiistai 25.7.2023:
Tarotin oli tarkoitus esiintyä tapahtumassa alkuperäisen suunnitelman mukaan vain kerran, Sawohouse Undergroundin sisätiloissa 26.7.2023. Suorastaan räjähdysmäisen kysynnän vuoksi Tarotille taiottiin edelliselle päivälle lisäkeikka ulos Sawohousen sisäpihalle, idylliseen Sawohouse Garden Liveen.
Molemmat esiintymiset myivät loppuun ja ensimmäistä keikkaa tauon jälkeen oli seuraamassa peräti 900 silmäparia, rikkoen Sawohouse Garden Liven yleisöennätyksen.
Rumpupallin taakse istutettiin bändikavereiden vanha tuttu, Turmion Kätilöissä vaikuttava Antero Seppänen. Seppänen ei lähtenyt missään tapauksessa matkimaan Cinnarin maneereja, vaan soitti omalla tutulla tyylillään setit läpi kunniakkaasti.
2000-luvun raikasta tuotantoa edustava ”Pyre Of Gods” pisti homman käyntiin sellaisella tavalla, ettei leveältä hymynkaarelta voinut välttyä. Aivan uskomattoman hienon kuuloiset soundit ja mikä kertosäe! ”Midwinter Nights” lisäsi vettä myllyyn debyyttialbumi ”Spell Of Ironin” (1986) ensimmäisen biisin muodossa.
”Hell Knows” kuuluu tuoreimman vuoden 2010 ”Gravity Of Lightin” parhaimmistoon ”I Walk Foreverin” ohella, tosin jälkimmäistä ei näillä keikoilla kuultu hittipitoisuudesta huolimatta.
Moni kehui keikan jälkeen nimenomaan ”Ashes To The Starsia” ja mielipiteeseen on pakko yhtyä. Tarot esittelee kappaleella uusia ulottuvuuksia avaruuteen asti.
Kappaleen säveltänyt laulajabasisti Marko Hietala myhäili lavalla biisien välissä tuttuun tyyliinsä, ja tiedusteli varautuen yleisöltä ovatko he mahdollisesti viihtyneet? Päivä oli kuuma auringon porottaessa pilvettömältä taivaalta. Jossain vaiheessa Hietala totesi, että ”aurinko sulattaa aivot”.
Vanhoista perinteistä ei luovuta hevillä ja vaikka coverlistalla olisi tarjolla helmiä aina Acceptista Black Sabbathin kautta Rainbow’hun, esityslistalle valikoitui vanha tuttu sekä paljon soitettu Blue Öyster Cult -cover ”Veteran Of The Psychic Wars”. Mikä siinä, hyvältä kuulosti, mutta en saanut kappaleesta tarpeeksi hyvin kiinni.
Bändi vetäytyi tässä vaiheessa sivummalle saaden yleisön mylvimään entistä kovempaa. Paluukiertue oli toiveissa jo, kun ensimmäinen paluukeikka oli vielä kesken ja alustavien tietojen mukaan festivaaliesiintymisiä saattaisi olla luvassa ensi kesälle. Aika näyttää.
Vielä oli tilaa parille encorelle, joista ensimmäisenä ilmoille kajahti ”Rider Of The Last Day”. Hienon biisin livesoundista saatiin esimakua jo ennen keikkaa kitaristi Zachary Hietalan YouTubeen lataaman rehearsal-videon muodossa. Äänite suoraan äänipöydästä.
Tarotin koko tuotanto on niin hyvää ja monipuolista, ettei tässä vaiheessa osannut arvata lainkaan mikä kappale kuultaisiin keikan päättävänä. Kaikki varmasti sopisivat aivan yhtä hyvin ja nyt kunnian sai ”Crawlspace”, soiden riemukkaana vapauttaen bändin valtaisaan euforian tunteeseen.
Yhtye on hioutunut vuosien saatossa niin hienoksi kokonaisuudeksi, ettei pitkää taukoa edes huomannut. Tommi ”Tuple” Salmela antoi vahvalla ja vireessä olleella äänellään sekä samplereilla tarvittavaa tulitukea valtaisaan raskaiden soundien vyörytykseen Janne Tolsan täydentäessä paketin vaikuttavilla kosketinsoitinosuuksilla.
Tarotin esiintyminen oli monille sukupolvikokemus. On pakko nostaa hattua päätökselle järjestää rajattu anniskelualue ja alaikäisten sisäänpääsy. Oli selvästi nuorempien unelma todistaa Tarot livenä lavalla.
Savon Sanomat oli paikalla ja seuraavan päivän lehdestä löytyi kokonaisen aukeaman juttu liittyen erityisesti Tarotin konserttiin sekä paikalle saapuneihin faneihin ympäri Suomen. Kaukaisimmat fanit olivat paikalla Meksikosta asti!
Old Farts Rock, tiistai 25.7.
Nuoremman sukupolven edustajana on myönnettävä, etten valitettavasti tiennyt tapahtumasta ennakkoon Tarotin lisäksi yhtään yhtyettä. Siis tietoni muista Old Farts Rockissa esiintyneistä artisteista ovat minimaaliset. Nämä kattavat ja mielenkiintoiset bändiesittelyt antavat varmasti hyvän kuvan siitä, miten harvinaisia esityksiä kaksipäiväisessä tapahtumassa nähtiin ja kuultiin.
Pretty Noise
Pretty Noise perustettiin Kuopiossa 1987 Puijonlaakson pommarin treeniksellä.
Alkuperäiset jäsenet:
– Jouko Holopainen (rummut)
– Jouni Koskela (kitara)
– Panu Koskela (basso)
– Heikki ”Heno” Peiponen (kitara)
– Pete Risto (laulu)
Myöhemmät jäsenet: Kalle ”Kille” Miettinen (rummut), Jukka Laitinen (rummut sinkun aikaan)
Moni kävi viisastelemassa, että laulakaa suomeksi – ei laulettu. Bändiin oli välillä monenlaista viisasta pyrkimässä, mutta muita ei tarvittu, ryhmä oli tiivis ja kasassa. Oli monta tietäjää mielestään opastamassa ja osa vain vittuilemassa, mutta latu oli auki ja sinne mentiin sukset lipsuen ja takki auki.
Jotain bändin hullusta itseluottamuksesta kertoo se, että setti avattiin usein biisillä ”Dirty Rumour”, jossa ei ollut sanoja, biisi oli versio ensimmäisen treenikerran kappaleesta, joka silloin kantoi nimeä ”Peeping Tom”. Mukava oli katsella jengiä, joka lauloi mukana ”Dirty Rumouria”, kun ei itse arvannut mitä seuraavaksi sanoisi. Keikoilla kului ajan mukaan paljon hiuslakkaa, aineita, joissa yli % ja meikkiä.
Pubikeikoilla oli usein ongelmana basistin nuori ikä, alussa 16 vuotta. Ei meinannut päästä edes omalle keikalle. Jollain keikalla jäi encoret vetämättä, kun basistia ei päästetty jäähdyttelemästä enää sisälle. Joskus laitettiin tukka ponnarille ja mentiin ”tyttökaverina” sisään.
1988 syksyllä pärjättiin Svengin sinkkukisassa ja päästiin kevättalvella 1989 studiolle tekemään ihka oikeaa vinyylisinkkua. ”No Time To Pray/Honour” näki päivänvalon ja sinkku myytiin loppuun. Se oli nuorista miehistä melkoisen upeaa. Studiolla avustivat myös Hietalan veljekset, joista tuli bändille hengenheimolaisia, koska olivat musiikin kanssa tosissaan, ehkä vielä enemmän kuin Noise. Baari Kennelissä vietettiin railakkaita ja upeita iltoja pörröpäitten kesken – ei ollut huolta huomisesta tai muisteltu eilistä.
Pretty Noisen viimeisimmästä keikasta oli aikaa 30 vuotta.
Kokoonpanossa lauteilla oli ainakin:
– Jouni Koskela (kitara)
– Panu Koskela (basso)
– Kalle Miettinen (rummut)
– Pete Risto (laulu)
Tyräjyrä feat. Erja Lyytinen
Lähtölaukaus Tyräjyrälle oli jazzkitaristi Esko ”Upsi” Hartikaisen musiikkilukion bändikurssi 1986. Loppupuolella Upsi kyllästyi näsäviisaisiin julleihin ja antoi avaimet käteen tyyppisen taiteilijanvapauden. Tyräjyrä tuli bändin nimeksi lukion kirjoitusten jälkeen Hallituskadulla.
Ensimmäinen keikka oli Mikkelin Stopparissa. Keikan ollessa myyty, nimi vielä puuttui ja inspiraatiota haettiin Anttilan levylaareista. Sitten Kari Peitsamon levyn kannikkapuolelta löytyi teos nimeltä ”Tyräjyrä nimeltään Tyräjyrä” ja nimi oli siinä.
Etupäässä coverbändinä (Juicesta Tom Jonesiin) tunnettu yhtye pyrki uusiutumaan aina kesäisin, jolloin keikkoja tehtiin eniten. Niinpä vierailijoita kutsuttiin rohkeasti kyytiin tuomaan omaa maustettaan keitokseen. Bändin alkuaikoina kyytiin hyppäsi myös nuori muusikon alku Erja Lyytinen.
Yhtenä kesänä laulajavierailijaksi mukaan ilmestyi Israelilainen Ori. Oliko niin, että mies löytyi kilkuttelemassa pianoa ja laulelemassa Kuopion Henry’s Pubin kellarissa, missä tuohon aikaan varsin ahkerasti bändin jäsenet viettivät aikaansa.
Keikkapaikat vaihtelivat suuresti. Esiintymisestradi saattoi olla pääkaupungin ravintola tai vaikkapa maaseudun hevosmaneesi. Tyräjyrän omaperäisestä luonteenpiirteestä kertonee mm. reilun puolen vuorokauden mittainen keikka Kuopion Onnipubissa, mikä vaati ylen määrin turnauskestävyyttä ja hyvää hapenottokykyä niin lavalla olleilta kuin yleisöltäkin. Yhtyeen alkuperäisnelikko esiintyi kerran myös tiernapoikina radio Oikea Aseman Tallinnan kuuntelijamatkalla. Oli se reissu!
Satojen erinäisten keikkojen jälkeen 2000-luvun taitteessa Jyrä piipahti Tegelmanin Mikon Studio Soundissa. Sieltä pulpahti ulos ”seitsemän oikein” niminen äänite. Äänitteeltä mainittakoon Deep Purplen ”Smoke On The Water” muunnelma ”Saimaan norppa”.
Tyräjyrän kyydissä musisoineita henkilöitä on lähemmäs 50.
Feedback
Olosuhteet tulevalle bändille olivat suotuisat. Savilahden Tiukanlinnan alakerran autotallissa harjoitteli progeyhtye Finnforest ja säännöllisin väliajoin Petri & Pettersson Brassin keikkabussi kävi hakemassa vanhemmat veljet Jussin ja Pekan keikoille. Klaus Salmen Kuopiossa uudelleen kasaama Ramblers-orkesteri harjoitteli olohuoneessa ja ajoittain Matti pääsi laulamaan orkesterin kanssa.
Päätös perustaa bändi oli Mikon ja hän löysi sille myös nimen peruskoulun englanninkielen oppikirjasta. Isoveljiltä saatiin lupa käyttää treenikämppää ja Hendrix, Beatles ja Wigwam otettiin työn alle. Hurriganesin ”Roadrunner”-levy oli jo todistanut, että Suomessakin osataan soittaa rockia. Mikko siirsi koulussa oppimansa pulpettiin naputtelun rumpuihin ja Matti säesti lauluaan Finnforestin kosketinsoittajan, Pertti Pokin Rhodesilla. Basistiksi löytyi naapurista tuleva puuseppä Heikki Savolainen.
Ensimmäinen versio Feedbackista otti osaa Rock SM-kilpailujen karsintaan Kuopiossa Työnkulmalla (-77). Ohjelmistossa taisi tuolloin olla jo yksi oma biisi, ”Nyt menee pieleen”, johon isä Heikki oli tehnyt sanat. Kisoista jäi mieleen muuan joensuulainen Sight-orkesteri ja sen laulava basisti.
Eräänlaisena kohokohtana voidaan pitää esiintymistä Väinölänniemen juhannusjuhlissa (-78), jolloin poliisi tuli maaherran käskystä keskeyttämään Feedbackin soiton. Soitto kuului kuulemma liian voimakkaana maaherran asunnolle! Ennen lavalta poistumista ”Rytle” kommentoi virkavallan päätöstä yleisölle sanoin – ”Nythän on niin, että maaherraa ei saa kutsua siaksi, mutta sikaa voi kutsua maaherraksi!”. Nykyään Väinölänniemellä järjestetään mm Kuopiorock-festivaali.
Kun Matti vuonna -81 palasi Kuopioon oli Mikko viritellyt uuden Feedbackin valmiiksi. Laulavaksi kitaristiksi löytyi kuopiolainen Seppo ”Suhi” Pitkänen. Hän oli jo vuonna 1979 karannut Madhouse-yhtyeen jäsenenä koko Suomen kattaneelle kesäkiertueelle, Petri & Pettersson Brassin mukana. Toinen kitaristi löytyi Siilinjärveltä, Tapani ”Kasurilan Santana” Santanen, johon Mikko tutustui “Niilo Näppärän”, Keijo Leppäsen bändin kautta. Keijo oli opettaja, joka soittoharrastuksensa lisäksi ehti kirjoittaa paikallisiin lehtiiin monta kannustavaa keikka-arviota.
Finaalin televisioidun osuuden ohjaajat olivat unohtaneet varoittaa yhtyeitä lavalle tulevasta savuverhosta. Kun soittokaverit hävisivät ensimmäisen kappaleen aikana näkyvistä, seurasi hetkellinen hämmennys. Tämä tuskin kuitenkaan vaikutti lopputulokseen ja tuliaisina Kuopioon oli kunniallinen jaettu toinen sija ja studioaikaa imatralaiseen Trackside-studioon. Vuosia myöhemmin Mikko kyseli Ylestä tv-tallenteen perään, mutta Yle oli suuressa viisaudessaan jyrännyt VHS-nauhat.
Yksi kuopiolaisen musiikkielämän suurista vaikuttajista oli 80-luvulla keikkajärjestäjä Tapio Kämppi. Kerran hän järkkäsi Feedbackin lämmittelemään Työnkulmalle erästä länsisuomalaista suuressa teinisuosiossa surfannutta yhtyettä. Kun Feedback saapui paikalle, kävi ilmi, että pääesiintyjä kielsi lämppäriä esiintymästä. Kämppi reiluna miehenä kuitenkin maksoi Feedbackille korvauksen peruuntuneesta keikasta! Tapio Kämppi omasi jalkapallomiehenä pelisilmän, mikä poppareilta valitettavasti puuttui.
Mikko aloitteli äänityshommat veljensä Jussin apulaisena Rolling Studiossa. Tätä kautta Feedbackin ydin, Mikko, Matti ja Tapsa saivat treenata ja demoilla studiolla. Kaupallisen studion pitäminen Kuopion kokoisessa kaupungissa ei ollut kuitenkaan kultakaivos. Mikko päätyi lopulta ostamaan Haapaniemellä ajelehtineen äänitysstudion. Studion nimeksi tuli Studiosound ja Mikon käsissä studio toimi lähes 40 vuotta, siihen asti kunnes käyttöikänsä päähän tullut rakennus sai purkupäätöksen vuonna 2022. Studiosoundin kautta on kulkenut iso osa kuopiolaista bändihistoriaa. Samaan aikaan hän on tehnyt pitkän päivätyön ympäri maailmaa miksaamalla bändejä. Rumpujen soitto jatkui muun muassa Soulwhat-yhtyeessä.
Feedbackin keikalla vierailivat Sakari Kuosmanen, Erja Lyytinen sekä Jussi Sydänmäki. Myös Tumppi Varosen piti olla lavalla, mutta hän ei pystynyt esiintymään Old Farts Rockissa töissä sattuneen harmillisen tapaturman vuoksi. Sakari Kuosmanen huomioi tämän paitavalinnassaan.
SAVO
Helmikuussa 1989 joukko nuoria miehiä kokoontui tekemään ensimmäisiä omia biisejä hyväksi havaitun SAVO-logon alla. Klassikan penkkareissa Savo oli soittanut edellisellä viikolla. Bändi päätti jatkaa soittamista ja aloittivat tekemään omaa musaa. Tätä pidetään historiankirjoituksessa lähtölaukauksena bändille, vaikka nimi ja logo olikin lanseerattu jo pari vuotta aiemmin.
1990-luku oli käytännössä Savon näkyvin aktiivinen ajanjakso, vaikka keikkoja ja myös uutta musiikkia on tehty jokaisella vuosikymmenellä senkin jälkeen.
Kuopiossa tärkeimmät keikkapaikat olivat Henkka, jota Savo nimittikin kotikentäkseen, Wanha Satama ja Pannuhuone. Muista kaupungeista useimmin bändi vieraili Tampereella (mm. Tammerfest ’97) ja Iisalmessa, jonne muodostui erittäin upea kaveriyhteisö.
Timo Eskelinen; voc , gtr (1989 ->)
Rieti Jauhiainen; dr (1997 -> )
Ossi Jauhiainen, keys, voc (1999 ->)
Erkka Isotalo; bs, voc (2013 ->)
Tatu Kemppainen; gtr, voc (2014 →)
Evp jäsenet: Hannu Pitkänen, Mika Reinisalo, Kari Venäläinen, Sami Salo, Jukka Pasanen, Marc Sabat, Petri Puustinen.
Savo juhli 30-vuotisjuhliaan 2019 täyden Henry’s Pubin yleisön edessä. Vuonna 2020 Timo Eskelinen julkaisi ensimmäisen sooloalbuminsa. Se on käytännössä samaa suomenkielisen pop/rockmusiikin jatkumoa ja sisältääkin lauluja, joita on aloitettu tekemään Savona.
Old Farts Rock, keskiviikko 26.7.
Zowie
Melodista hard rockia edustanut kuopiolaisyhtye Zowie perustettiin joulukuussa 1986. Yhtyeen kokoonpanon muodostivat Roni Mikkonen – laulu, Pasi Mecklin – kitara, Kaj Kääriäinen – kitara ja koskettimet, Markku Koponen – basso ja Seppo Kulin – rummut. Kaikki Zowien jäsenet ovat syntyneet 1960-luvulla.
1982 perustetun Firecross-yhtyeen hajottua alkutalvesta -86, yhtyeen rumpali Seppo Kulin ja basisti Markku Koponen ottivat yhteyttä Pasi Meckliniin, joka vaikutti tuolloin, 1984 perustetun ja -85 Studio Soundissa vinyylisinglen levyttäneen Syke-yhtyeen säveltävänä kitaristina ja tiedustelivat, olisiko hän kiinnostunut perustamaan heidän kanssaan uuden bändin.
Zowien ensimmäinen treenikämppä sijaitsi Puijonlaakson pommisuojassa 1986-1987, jossa vietettiin pitkiä päiviä omia biisejä tehden, niitä kertyi noin kymmenen kappaletta. Sävellyksistä vastasivat Mecklin, Mikkonen ja Kääriäinen, sovitus koko bändillä. Coverbiisejä Zowie soitti muun muassa yhtyeiltä Dio, AC/DC, Deep Purple ja Whitesnake.
Zowie voitti musiikkiliike Svengin ja Radio Oikean Aseman järjestämän singlekisan toukokuussa 1987. Kisaan otti osaa 37 bändiä koko läänin alueelta. Single ”Prisoner Of Love/It’s Not Too Late” äänitettiin Studio Soundissa 1987 ja singlen äänityksestä vastasi Mikko Tegelman ja miksauksesta Jussi Tegelman.
Kesällä 1987 valmistui Mika Gröndahlin erikoismaalaama Charvel-sähkökitara pääkallokuviolla, joka herätti paljon kiinnostusta ja ihmetystä. Sepi kävi myös tuuraamassa Pecu Cinnaria Tarotin keikalla Kuopiossa.
Rock SM 1987 Kuopion osakilpailuun Zowie osallistui lokakuussa 1987 yhdessä kuuden muun paikallisen bändin kanssa, bändit kilpailuun oli valinnut Tapio ”Kämpin Tapsa” Kämppi Kempes ry;stä. Vaikka yhtye ei päässyt jatkoon, tuomari-kitaristi Janne Louhivuori antoi erityismaininnan kitaroinnista.
Single ”Prisoner Of Love/It’s Not Too Late”julkaistiin samaisen vuoden helmikuussa. ”Prisoner Of Love” osallistui Radio Oikean Aseman levyraatiin, jossa se tuli toiseksi hävittyään voittajalle Nancy Sinatralle niukasti. Raati luuli Zowien biisiä ulkolaiseksi tuotannoksi.
Radio Oikella Asemalla Zowie antoi useita haastatteluja ja yhtye soitti Tarotin lämppärinä muutaman keikan kevättalvella 1988. Kääriäinen siirtyi perustettavaan Twist And Shout -yhtyeeseen vuoden 1988 huhtikuussa. Suosikki Rock SM -kilpailussa Lapualla Zowie kävi toukokuussa 1988, mutta voitto meni muualle. Inttitauko Zowien toiminnassa ajoittui kesäkuun 1988 ja seuraavan vuoden helmikuun välille. Jyrki Keinänen vaihtui Kääriäisen tilalle koskettimiin maaliskuussa 1989.
Vuonna 1990 Zowien treenikämppä sijaitsi Kolmisopen rannalla ulkorakennuksessa, samassa pihapiirissä Levykauppa Äx:n Lipposten veljesten kanssa. Siellä tehtiin viimeiset demot, mutta toiminta laantui myöhemmin Maken lopetettua ja Ronin siirryttyä perustettavaan Ronnie’s Boogie Brosiin. Pasi, Sepi ja Jyke jäi vielä soittelemaan toiseen kokoonpanoon.
Samoilla keikoilla mukana olivat mm. Tarot, Peer Günt, Gringos Locos, Stone, Johnny Lee Michaels, Warmath, Junkkers, Kitarapartio, Rampton, Kehä, Vuoribaari, Ilona, Raggars, Ne Luumäet, Johnny Yen, Stage, Branca, Kahama, The F.A.K., Mies+Mies+Mies ja Snellun Grillin Manki.
Zowie oli mukana inspiroimassa nuoria soittamisen pariin ja tunnetuin fani oli kenties Erja Lyytinen, joka kävi kuuntelemassa ja kuvaamassa bändiä keikalla jo 10-11-vuotiaana. Erja kävi vanhempiensa kanssa silmät pyöreinä tutustumassa keikkabussiin sisältä ja sai kuulla soundia, miten kitaraa soitettiin pullolla.
Zowien keikka oli kunnon nostalgiapläjäys. Whitesnakesta puheen ollen, settilistalla vaikutti olleen enemmän valkokäärmettä kuin omia biisejä. Mutta mikäs siinä, hyvin vedot toimivat tunnelmannostattajina.
Warmath
Kuopiossa 1987 perustettu Warmath lukeutuu varhaisiin kotimaisiin metalliyhtyeisiin. Se perustettiin Damage-yhtyeen raunioille. Warmath-yhtyeen muodostivat soolokitaristi Marko ”Nalle” Rissanen, komppikitaristi Antti Seppälä, jonka korvasi 1989 Mika Laine, rumpali Pekka ”Pitkä” Parkkinen ja basisti Marko ”Kvis” Kuvaja. Damage oli tyylissään yhdistänyt punk- ja hc-tyyliä metallivaikutteisiin. Warmathin solistiksi valikoitui Jouni Markkanen ja yhtye siirtyi operoimaan metallin parissa.
Tyylillisesti yhtyeen musiikki on progressiivinen thrash- ja powermetallin hybridi. Viimeksi mainitun genren osalta Warmath oli lähempänä amerikkalaisia yhtyeitä kuin kotimaisia virkaveljiään Stratovariusta ja Tarotia.
Warmathin levytyssaldo jäi suhteellisen niukaksi. Vuonna 1989 yhtyeeltä ilmestyi Marko Hietalan tuottama ja Mikko Tegelmanin (Studio Sound) äänittämä ”Gehenna”-EP ja kahta vuotta myöhemmin alan harrastajien keskuudessa edelleen ansaitsemaansa arvostusta nauttiva ”Damnation Play” -pitkäsoitto (1991). Yhdeksästä kappaleesta koostuva albumi on säilyttänyt kiinnostavuutensa jo yli kolmen vuosikymmenen ajan. Myös albumin progevaikutteet olivat ilmeiset.
Suhteellisten vähäisten levytystensä vastapainoksi keikkayhtyeenä Warmath oli varsin aktiivinen. Se teki vuosien mittaan lukuisia esiintymisiä soittaen muun muassa aikalaisyhtyeidensä Stonen ja Airdashin kanssa. 1990-luvun alussa Warmath lopetti toimintansa. Tämän jälkeen yhtye on esiintynyt muutaman kerran vuoden 1989 kokoonpanollaan. Kesällä 2019 menehtyneen Kuvis Kuvajan basson varressa esiintyy nykyisin Jose Haatainen.
Erikoisuutena varastojen ja holvien aarrekätköistä paikalle oli tuotu myytäväksi nippu alkuperäisiä vuoden 1991 ”Damnation Plan” -albumin vinyylejä. Levyjä sekä paitoja myytiin nähdäkseni hyvin ja voi olla, ettei samanlaisia designeja tule enää koskaan tarjolle.
Warmath esiintyy seuraavan kerran Helsingin On The Rocksissa lauantaina 16.12.2023. Liput keikalle ovat myynnissä nyt, eli jos paikalle mielii, niin kannattaa olla nopea!
Tarot
Tarot jatkoi siitä, mihin edellisenä päivänä jäivät ollen jälleen kerran aivan upeassa keikkakunnossa. Kellon lähestyessä puoltayötä tunnelma sisäkeikalla oli käsinkosketeltava ja viimeistä paikkaa myöten loppuunmyyty Sawohouse Underground oli revetä liitoksistaan, kun savolaisen metallin kuninkaat tulivat näyttämään kaapin paikan, miten soitetaan kovaa, puhtaasti ja todella makean kuuloisilla soundeilla. Ihailtava ja mieleenpainunut esitys sekä ehdottomasti yksi vuoden 2023 kovimmista keikoista!
Raportti ja kuvat: Riku Juutilainen ©Metalliluola
Bändiesittelyt (Pretty Noise, Feedback, Tyräjyrä, SAVO, Zowie, Warmath): Old Farts Rock Facebook