Musiikin monitaitureiden monipuolinen mustekalamaailma: Devin Townsend & Fixation @Kulttuuritalo, Helsinki 23.2.2023.
Riku Juutilainen ja Hannu Juutilainen
Helsingin Kulttuuritalolla oli jälleen kerran aihetta iloon ja juhlaan, kun legendaarisen lavan valtasivat kaksi mielenkiintoista artistia kylmistä maista, eli Norjasta ja Kanadasta.
Norjalaistulokas, vuonna 2020 debyytti-EP:nsä ”Global Suicide” julkaissut Fixation operoi melodisen metalcoren parissa ja yhtyeen musiikista sekä lavaesiintymisestä löysin yhtymäkohtia esimerkiksi maassamme menestyneeseen Blind Channeliin.
Yhtyeeltä nähtiin nuorekkaan vauhdikas, energinen ja jopa aggressiivinen esiintyminen, mutta valitettavasti esitetty kappalemateriaali ei suuremmin tarttumapintaa tarjonnut.
Vastaavia bändejä tuntuu maailmalta nousevan kuin sieniä sateella, eikä massasta erottuminen tule olemaan helppoa. Ensimmäinen täyspitkä studioalbumi on vasta tuloillaan.
Fixation kirjoittaa raakoja ja vakavia sanoituksia muun muassa poliittisista ja yhteiskunnallisista ongelmista. Metalcoren, stadionrockin, post-metalin sekä melankolisten melodioiden sekoitus on omalla tavallaan uniikki ja tuleva albumi näyttää mihin suuntaan yhtyeen kelkka kääntyy.
Fixation on: Jonas W Hansen – laulu Martin Gravdal – basso Martin S Selen – kitara Tobias Østerdal – kitara Ola Dønnem – rummut
Devin Townsendin viime vuoden lopulla julkaisema ”Lightwork”-albumi jatkaa kanadalaisrokkarin monipuolisten julkaisujen sarjaa vakuuttavasti. Levyn tunnelmat liittävät metallimusiikin progen kautta aina jazzin sävyihin ja kokonaisuus on jälleen kerran erittäin koukuttavaa kuultavaa.
Albumin nimeä kantava kiertue ulottui ilahduttavasti myös maahamme ja live-esitys oli mahdollista kokea Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Helsingin Kulttuuritalon ja Tampereen Pakkahuoneen konsertit olivat loppuunmyydyt, eikä paljon vaille täydestä jäänyt myöskään Oulun Tullisali.
Kulttuuritalon illassa nähtiin nelimiehisen yhtyeen vakuuttava show. Keskellä lavaa tapahtumia hallitsi itseoikeutetusti Townsend, mutta varjoon eivät jääneet muutkaan. Lahjakas musiikkitaituri Mike Keneally vakuutti kitarassa ja koskettimissa. Townsendin mukaan mies on monipuolisuudellaan omaa luokkaansa, taitaen lähes soittimen kuin soittimen.
Basisti James Leach ei ottanut lavalla suurta roolia, pysytellen pääosin omalla paikallaan yleisöstä katsottuna lavan vasemmassa reunassa. Jykevä bassosointi puhui puolestaan läpi illan, eikä jättänyt moitteen sijaa.
Rumpali Darby Todd esiintyi näyttävän tehokkaasti ja miehen historiasta löytyy lukuisia projekteja, joista tässä yhteydessä mainittakoon esimerkkinä työskentelyt Gary Mooren sekä RobertPlantin kanssa.
Illan settilista yllätti siinä määrin, että huippusuositun Devin Townsend Projectin tuotannosta ei kiertueen settiin ollut valittu ainuttakaan kappaletta. Ohjelmistoon oli poimittu toki odotetusti eniten biisejä uudelta ”Lightworkilta”. Keikan avannut ”Lightworker” osoitti heti, että nyt ollaan laadukkaan ja monipuolisen kokemuksen äärellä.
”Kingdom” on yksi artistin tunnetuimpia sävellyksiä ja joka kerta kappale onnistuu säväyttämään yhtä paljon. Uutuuslevyn kenties kaikkein eriskummallisin ja oudoin taideteos ”Dimensions” soi livenä häkellyttävän raskaana sekä moniulotteisena ollen täyden kympin suoritus.
Pääesiintyjän ratkiriemukkaat välispiikit vitseineen olivat huvittavaa kuultavaa ja yleisö tuntui nauttivan jokaisesta hetkestä täysillä. Townsendilla on Suomessa poikkeuksellisen laaja fanikunta ja tästä osoituksena oli loppuunmyydyt keikat, raikuvat aplodit sekä hyvä levy- ja oheistuotemyynti. Lavaa hallitsi hauska piirros mustekalasta ja mukana oli myös hellyttävä mustekalapehmolelu, jonka Townsend asetti päähänsä, lavalle ja myöhemmin rumpuja koristamaan.
The Devin Townsend Bandin klassikko ”Deadhead” oli ”Kingdomin” ohella toinen odotettu herkkupala. Keikan keskivaiheilla kuultu, vuoden 2001 ”Terria”-albumin ”Deep Peace” kasvoi kappaleen pitkien vanhan liiton soolo-osuuksien myötä kymmenminuuttiseksi järkäleeksi. Lisäksi saman albumin komea ”The Fluke” soitettiin vasta toista kertaa livenä. Biisi koki ensiesityksensä vain kaksi päivää aiemmin Oslossa.
Vuoden 2019 edellinen studioalbumi ”Empath” huomioitiin myös kahden esityksen verran ja näistä ”Spirits Will Collide” sai täysin erilaisen käsittelyn kuin kyseisen kiertueen keikalla Helsingin The Circuksessa.
Tuolloin kappaleesta kuultiin herkkä akustinen versio kuoroineen ja nyt pienemmällä kokoonpanolla mentiin lähemmäs albumiversiota.
Setin loppua kohden palattiin menneisyyteen aina 1990-luvulle asti, kun vuoden 1998 ”Infinity”-albumilta poimittiin pari palaa. ”Truth” ja ”Bad Devil” kokivat nätin livekäsittelyn.
Encoressa ilmoille saatiin vielä kaksi biisiä, joissa keskinäistä kontrastia ei puuttunut. Tuoreimman levyn ”Call Of The Void” on kevyttä poprockia, kun taas illan viimeisenä kuultu Strapping Young Lad -veto ”Love?” vei yleisön huikealle matkalle vimmaiseen industrial metaliin.
Devin Townsend osoitti jälleen, ettei hän kulje helpointa tietä hittien parissa, vaan haluaa tarjota kiehtovan ja monipuolisen konserttielämyksen omalla vahvalla tavallaan. Näitä erikoisen ja sympaattisen miehen erilaisia ja mukavan vaihtelevia keikkoja on yksinkertaisesti pakko tulla todistamaan kerta toisensa jälkeen!