Gravewürm on yksi niistä tuotteliaista underground-metallin puurtajista, jotka vuodesta toiseen tahkovat äänitteitä ulos. Yhtye on julkaissut vuoden 2000 debyyttilevystään “Ancient Storms Of War” lähtien joka vuosi joko albumin ja/tai useampia pienjulkaisuja. Materiaalia on siis paljon.
Todettakoon, että välillä julkaisuissa määrä korvaa laadun, mutta joku viisas henkilö sanoi kerran “tarpeeksi kun räiskii, niin joskus osuu maaliin!” – sama pätee myös Gravewürmin äänitteisiin. Osa on kakkosdivarin tumputusta, osa taas parasta A-luokan jytkettä.
Itse olen bändin touhuja seurannut aktiivisesti vuodesta 2013/2014 asti, mutta en muista kertaakaan nähneeni kenelläkään bändin patcheja saati paitoja yllään allekirjoittaneen lisäksi. Johtopäätökseni on, että bändi ei ole Suomessa kovinkaan tunnettu (jotain äärimmäisen pientä ja harvinaista fanikulttia lukuunottamatta). Siispä otin bändin pääjehun Funeral Graven kolmannen asteen ristikuulusteluun, jotta hänen musiikkinsa löytäisi lisää korvapareja täältä Härmästä.
Annetaan maestrolle puheenvuoro – herra Funeral Grave, olkaapa hyvät!
Miten menee näinä outoina aikoina vuonna 2020?
– Täällä Ohion Clevelandissa menee ihan hyvin. Koronakuolemia ei ole niin paljon verrattuna muihin osavaltioihin tai maailmaan.
Uskoakseni Gravewürm ei ole järin tunnettu yhtye Suomessa, joten esittelisitkö bändin Metalliluolan uusille tuttaville?
– Virallisesti Gravewürm on soittanut vuodesta 1993 asti, ja olemme johdonmukaisesti julkaisseet materiaalia lähes joka vuosi: joko albumeita, split-julkaisuja muiden artistien kanssa, EP:itä tai demoja.
– 11 vuotta sitten soitimme kolme pientä showta Suomessa (Helsinki, Kouvola ja Tampere), ja jengi ei oikein vielä silloin tiennyt keitä olimme. Tässä on kuva Kouvolan keikalta, kun joku yleisöstä pomppasi lavalle laulaakseen mukana. En ole varma osasiko hän sanoja, mutta se oli hauska hetki. Toinen kuva on Tampereen keikalta. En muista klubien nimiä, mutta se oli erinomainen metallintäyteinen viikonloppu.
Käytätte musiikistanne nimitystä “goat black metal” (= vuohi black metal) – miten itse määrittelet kyseisen soundin?
– Kyllä, “old goat black metal” sopii mielestäni kuvaamaan soundiamme. Yleisesti sitä voisi kuvailla ensimmäisen aallon black metaliksi, mutta emme rajoita itseämme vain ensimmäisen aallon äänimaailmaan. Thrash, death, doom ja jopa jotkin perinteisemmät heavy metal -elementit ovat olleet jatkuvia vaikutteita vuosien saatossa.
Miten Gravewürm sai alkunsa?
– Aloitimme vuonna 1990 nimellä Dominion koska halusimme luoda mädäntynyttä doom/death metalia, mutta vuoteen 1993 mennessä minusta oli tullut pääasiallinen säveltäjä. Olin itse saanut enemmän vaikutteita black metallista, mutta death ja doom metalin perusta oli silti läsnä. Ehdotin nimenmuutosta, ja hommat ovat “kehittyneet” siitä lähtien.
Yhtyeessä on ollut vuosien saatossa useita miehistönvaihdoksia – mikä on ollut näiden takana?
– Olimme valmistuneet yliopistosta ja alkuperäinen kokoonpano lähti eri teille. Musiikki on ollut suuri osa elämääni teini-iästä lähtien, joten päätin jatkaa yhtyettä muutettuani pois. Ihmiset muuttavat, menettävät mielenkiintonsa tai saavat potkut bändistä… se on osa elämää. Mutta jatkoin Gravewürmia, koska tunsin että minulla oli vielä paljon biisejä kirjoitettavana.
Vuosien saatossa olette tehneet enemmän tai vähemmän levyjä käyttäen rumpukonetta – millaisia kokemuksia nämä ovat olleet sinulle?
– Joskus en ole pystynyt odottamaan, että löytäisin samanhenkisiä muusikoita bändiin, ja kun levy-yhtiöt ovat kiinnostuneita julkaisemaan materiaaliasi, on vain tehtävä mitä pitää, jotta julkaisut saa toteutumaan. Biisien kirjoitusprosessi ei juurikaan poikkea, käytin sitten rumpukonetta tai elävää rumpalia. Joissakin tapauksissa rumpukoneen kanssa oli vaikeampaa, etenkin 1990-luvulla, kun ainoa keino nauhoittaa oli neliraitainen nauhuri. Ei pystynyt editoimaan, ei jälkiäänittämään, ei ollut “studiotaikaa”, jolla saisi ammattimaisen kuuloisen albumin. Ne Gravewürmin kappaleet pysyivät aidosti sellaisina kuin ne demoäänitteillä olivat… primitiivisiä ja raakoja black metal -vaikutteisia thrash-biisejä.
Millainen on tyypillinen albumin tekemisprosessisi ideasta valmiiseen tuotteeseen?
– Nauhoitan aika lailla joka kerta, kun tartun kitaraan… koskaan ei tiedä koska hyvät riffit ja ideat iskevät. Biisien ideat ja albumien teemat eivät juurikaan ole muuttuneet viimeisten yli 25 vuoden aikana. Hyvä vastaan paha, fantasia, tuonpuoleinen jne. ovat aina mukana sanoituksissa.
– Äänitykset tehdään kutakuinkin samalla tavalla, vaikkakin erilaisten äänityslaitteiden kanssa laitteiston kehitysten myötä. Kansitaiteet vaihtelevat sen mukaan, kuka taiteilija on saatavilla. Joskus teen teokselle toimeksiannon, jossa on jokin tietty idea. Toisina kertoina taas selailen, mitä on saatavilla tietyn taiteilijan portfoliossa.
– Ystäväni Kam Lee (Massacre, Mantas, ex-Death yms.) on tehnyt useita levynkansitaiteita bändilleni, ja silloin pyysin häntä jälleen tekemään kannet. Annoin hänelle idean siitä mitä haen takaa, ja sellaisen kannen hän teki. Värit ja konsepti miellyttivät minua. Mielestäni se välittää 80-luvun fantasiataiteen tyyliä, jollaista halusin esittää biiseissä. Attacker-yhtyeen “Battle At Helms Deep” (1985) levyn kansi sekä Cirith Ungolin albumien taiteet olivat vaikutteeni.
– Kyllä, se on nyt saatavilla (kaikkien muidenkin julkaisujen ohella) bändin viralliselta Bandcamp-sivustolta digitaalisena sekä CD:nä. Olemme erittäin tyytyväisiä biiseihin ja lopputulokseen. Kappaleissa on enemmän vaikutteita perinteisemmästä metalista, mutta kaiken kaikkiaan ne ovat silti puhdasta goat metallia. Tämä seikka ei tule koskaan muuttumaan.
Uuden levyn nimen piti aluksi olla “The Spectral Gloom” – miksi nimi muuttui?
– “Night Creatures” tuntui sopivan paremmin kuvaamaan kokonaisuutta sen jälkeen, kun kaikki kappaleet oli kirjoitettu.
Opitko mitään uutta tämän levyn tekemisen yhteydessä?
– En ole varma opinko mitään uutta, mutta levyllä on aikaisempiin tuotoksiin verrattuna enemmän lead-kitaraosuuksia. Mielestäni ne tuovat mukavan lisän biisien tunnelmiin. Äänitysprosessi sujui hyvin pitkälle samalla tavalla kuin “Dread Night” (2019) -albumin kanssa. On mukavaa hallita koko tekoprosessin jokaista vaihetta.
Pian uuden levyn julkaisun jälkeen lisäsitte siitä Bandcampiin remasteroidun version – mikäs tämän homman nimi on? Alkuperäinen masterointi kuulostaa kuitenkin jo todella hyvältä!
– Kiitos, mukavaa että diggailet soundia. Uusi versio on vain ammattimaisesti tehty uudelleenmasterointi – aivan kuten moni vanhempi albumi julkaistaan uudelleen remasteroidun soundin kanssa. Sama asia. CD-versio on kuitenkin alkuperäisellä masteroinnilla vanhan liiton tapaan.
– Halusin myös tämän modernimman masterin ihmisten saataville, koska nykyään on niin monia eri tapoja kuluttaa musiikkia. Yksi versio saattaa kuuntelulaitteesta riippuen kuulostaa paremmalta kuin toinen. En tiedä tarkalleen tämän kaiken takana piilevää tiedettä, mutta näin faneilla on mahdollisuus kuunnella sitä versiota mikä heille parhaiten sopii.
Uuden levyn värssy “The Winds Of Hell” kuulostaa paljon enemmän tyypillisemmältä black metalilta. Tämä on seikka, jota en ole pitkään aikaan kuullut Gravewürmin musiikissa – mitä voit kertoa tästä teoksesta?
– Se on uuden levyn kahdeksasta kappaleesta kaikista vanhin. Saan edelleen vaikutteita toisen aallon black metal -bändeiltä, ja jotkut noista riffeistä ovat fanitukseni lopputuloksia.
Mistä saat inspiraatiota musiikkiisi?
– Vaikutteet tulevat edelleen 1980-luvun black-, death- ja doom-bändeiltä kuten Goatlord, Hellhammer, Sodom, Bathory sekä Venom.
Olet julkaissut 1–2 albumia vuodessa nyt jo jonkin aikaa – miten olet noin tuottelias? Mikä pitää sinut liikkeessä ja saa jatkamaan Gravewürmin parissa?
-Olen soittanut kitaraa ja säveltänyt biisejä jo lähes 30 vuotta. Se on veressäni. Vielä on paljon tarinoita kerrottavana sekä riffejä luotavana.
– Kenties “Doomed To Eternity” (2015), “Funeral Rites” (2020) sekä uusin “Night Creatures” kiteyttävät kaiken sen, mistä Gravewürmissa on kyse.
Miltä suuren ja mahtavan goat metallin tulevaisuus näyttää?
Mitä on suunnitteilla?
– Aina kirjoittamassa, aina äänittämässä. Valmistelen tällä hetkellä uusia paitoja sekä LP-versiota “Funeral Rites” -levylle. Vaikea sanoa koska se näkee päivänvalon, koska vinyylin prässääminen on todella pitkä prosessi.
Millainen levyvuosi 2020 on ollut sinulle? Onko mitään rajuja uutuuksia, jotka meidän lukijoiden kannattaisi myös katsastaa?
– On niin paljon hyviä bändejä. On vaikeaa pysyä kärryillä kaikesta, mitä joka vuosi julkaistaan. Tämä ei ole enää mikään kovin uusi bändi, mutta pidän todella paljon Savage Masterista (perinteistä 1980-luvun metallin tyylistä kamaa). Sathanas on myös koko ajan äänittämässä ja julkaisemassa uusia levyjä… myös uusi Nunslaughter-levy on valmistumassa suhteellisen pian.
Keille yhä elossa oleville muusikoille/taiteilijoille/yms. haluaisit lähettää morotukset, kunnianosoitukset sekä arvostukset?
– Kahdelle Tompalle, eli G. Warriorille ja Angelripperille, Don of the Deadille, Kam Leelle, Druid Lordille, Sathanasille sekä koko Savage Masterin poppoolle.
Viimeiset sanasi Metalliluolan lukijoille?
– Kiitos haastattelusta ja jatkuneesta kiinnostuksestasi Gravewürmiin. Jos haluat saada uutisia bändistä sekäjulkaisuista, seuraa meitä Facebookissa sekä Bandcampissa. Kippis!
Seuraavaksi kipin kapin tsekkaamaan yhtyeen tuotantoa alla olevasta Bandcamp-linkistä. Kuten mestari Funeral Grave ohjeisti, suosittelen itsekin aloittamaan bändiin tutustumisen “Funeral Rites” ja “Doomed To Eternity” -albumeista, sillä niissä on aidot rummut ynnä muut elävät pelimannit. Palvomisiin!
Metalliluolan arvion “Night Creatures” -levystä voi lukea klikkaamalla tästä.
Haastattelu: Janne Lesonen
Kuvat: Funeral Grave / Jon Lichtenberg / Nattawan Worachat
Linkit:
Facebook: https://www.facebook.com/gravewurmoldgoatmetal/
Bandcamp: https://gravewurm.bandcamp.com/