Scorpions julkaisi viidennen studioalbuminsa ”Taken By Force” 40 vuotta sitten.
Kyseessä oli aikanaan viimeinen kitaristi Uli Jon Rothin kanssa tehty studiolevy ja ensimmäinen, jolla rumpali Herman Rarebell soitti. Se merkitsi samalla vedenjakajaa yhtyeen 1970-luvun ja myöhemmän bändin supertähteyteen siivittäneen soundin välillä.
Levyn arvostus on noussut myöhempinä vuosina merkittävästi ja edelleen 40 vuotta myöhemmin se on omassa tyylilajissa vakuuttavaa kuultavaa. Kuten edeltäjänsä ja useat tulevat pitkäsoitot, se nauhoitettiin Dieter Dierksin valvovan silmän alla, mutta soundit alkoivat löytää oman selkeän ja raskaamman lokeronsa. Bändi kuulostaa ”Taken By Forcella” dynaamisemmalta kuin kertaakaan aiemmin. Osatekijä tähän oli Rarebellin sekä basisti Francis Buchholzin hienosti yhdessä toiminut soittorytmi, joka antoi kitaristeille ja Klaus Meinelle mahdollisuuden liikkua vapaasti melodioiden sekä eri tunnelmien välillä.
Rothin progressiivinen ja vahvasti Jimi Hendrix– vaikutteinen tyyli toisaalta loi vahvan kontrastin Rudolf Scehnkerin sekä Meinen melodisemmalle ja suoraviivaisemmalle sävellystyylille, mutta ”Taken By Forcen” aikoihin se samalla aiheutti jo vakavampaa musiikillista konfliktia. Roth jätti yhtyeen vuonna 1978 levyä seuranneen kiertueen ja ”Tokyo Tapes” -livealbumin jälkeen. Muutos jo vuoden 1979 ”Love Drive” -levylle oli tätä myötä merkittävä muutenkin kuin pelkän kitaristivaihdoksen johdosta.
”Taken By Force” esitteli monipuolisimman Scorpionsin seuraavaan 20 vuoteen. ”Eye II Eye” (1999) levy toi jälleen selvää moni-ilmeisyyttä mukaan, mutta toisin kuin 1990-luvulla, Roth-vetoinen Scorpions piti paketin hienosti kasassa. Ulin ”The Sails Of Charon” on noussut modernin metallin klassikoksi ja biisi erityisesti kitaristin esittämänä on yhä huikeaa kuultavaa. Kappale julkaistiin levyltä toisena singlenä, mikä oli erikoinen ratkaisu, sillä huomattavasti kaupallisempaakin materiaalia olisi ollut tarjolla.
”We’ll Burn The Sky” oli kasattu Hendrixin viimeisen tyttöystävä Monika Dannemanin runosta, joka kuvasi naisen kaipuuta menehtyneen miehensä luo. Schenker kirjoitti dramaattiseen kappaleeseen musiikin. Biisiä on kuultu Scorpionsin konserteissa tälläkin vuosituhannella.
”Taken By Forcen” ensimmäinen single “He’s A Woman, She’s A Man” sekä “Steamrock Fever” olivat melodisempia ja raskaampia Schenker/Meine-sävellyksiä, jotka olisivat tyyliltään voineet löytyä myös tulevilta ”Love Drive”- sekä ”Animal Magnetism” –albumeilta. Samoin kaksikon kynästä syntynyt ”Born To Touch Your Feelings” on yksi Scorpionsin tunnetuista balladeista ja ennakoi monia seuraavan vuosikymmenen kyynelten kirvoittajakappaleita. Biisissä kuultiin useaa eri naispuolista laulajaa, jotka rekrytoitiin yhtyeen fanikunnasta ympäri maailmaa.
Jossain määrin poikkeava Schenker/Meine –tuotos oli ”The Riot Of Your Time”, joka oli kirjoitettu levytyssessioiden aikana menehtyneen rockin kuninkaan Elvis Presleyn muistolle. Biisi ennusti kryptisesti uuden ”the X-rock Electric Fire” -kuninkaan syntyvän vuonna 1977 ja nousevan huipulle 1990-luvulla..”if the world’s still alive”. Lisäksi materiaalista löytyi B-puoli ”Suspender Love”, joka on sittemmin kuultu remastereilla ja aiemmin jo ”Tokyo Tapesilla”. Viime vuonna ilmestynyt ”Taken By Forcen” juhlaversio sisältää lisäksi useita aiemmin kuulemattomia demokappaleita sessioista.
Scorpions tunnettiin läpi 1970-luvun kohua herättäneistä levynkansistaan, eikä ”Taken By Force” tuonut tähän poikkeusta. Myös edellisillä levyillä yhtyeen kanssa työskennelleen Michael von Gimbutin kuva esitteli kaksi lasta ampumassa toisiaan sotilashautausmaalla. Useissa maissa tämä korvattiin turvallisemmalla kannella yhtyeen jäsenistä. Uli Roth puolusti myöhemmin kuvaa kertoen sen pyrkineen välittämään toisaalta sodan kauhuja ja hyödyttömyyttä, sekä sitä tosiasiaa, että useasti lapset värvättiin eturintamaan taistelemaan aikuisten sijasta.
”Taken By Force” ei usein esiinny suuren yleisön kärkipaikoilla, kun tunnetuimpia Scorpions-levyjä listataan. Myöhemmät miljoonia myyneet kasarialbumit sekä ”Wind Of Change” toki toivat bändille sen ansaitseman suurmenestyksen, mutta monien mielestä Scorpions ei koskaan enää yltänyt Roth-kauden tasolleen. Toisaalta materiaali ja yhtyeen dynamiikka olivat tuolloin hyvin erilaisia. On hienoa huomata bändin löytäneen viime vuosikymmenellä uutta arvostusta uudelleen julkaisuiden sekä livematerialin osalta myös näihin vuosiin. Scorpionsin viikon takaisella Suomen keikallakin setistä löytyi ilahduttavasti medley 1970-luvun klassikoista.
Teksti: Ville Krannila
Alta katseluun ajanjakson videomateriaalia, 12-osainen dokumenttisarja levystä sekä kansitaidetta: