Metalliluolan haastattelussa death metallia kierolla otteella veivaava turkulainen Pyuria. Bändin uusi albumi ”Cult Of Vesalius” todettiin Metalliluolan arviossa yhtyeen laadukkaimmaksi teokseksi tähän mennessä. Kysymyksiin vastaili yhtyeen kitaristi ja sävellysmies O eli Oskari Mäki.
Tervehdys! Minkälaisin tunnelmin Pyuria on talven keskellä?
Hieman kiireiset tunnelmat. Erilaisia perhe-, työ- ja harrastusprojekteja kukin sukkuloi tahollaan menemään. Toisaalta tietenkin levolliset fiilikset, että kahden vuoden levyuurastus on nyt ohi ja voidaan katsoa jo seuraavia steppejä ja hahmotella uusia ideoita.
Tuore levynne ”Cult Of Vesalius” on saanut varsin positiivisia arvioita eri puolilta. Miten levy on lähtenyt maassa liikkeelle?
Varsinkin torrenttina oli jo muutama päivä julkaisun jälkeen hyvin liikkunut, heh. Kahdessa päivässä oli melkein sata latausta Venäläisellä sivustolla, mikä sattui tulemaan vastaan levyä googlaamalla. Levy on tietenkin myös hyväksymissämme digipalveluissa tarjolla, mutta vielä ei menekistä ole tarkkaa tietoa. Fyysisiä levyjä mielellään myisi enemmänkin.
”Cult Of Vesaliusta” aloiteltiin tekemään jo 2013 vuoden loppupuolella, mitkä kaikki seikat vaikuttivat siihen, että julkaisu näki päivänvalon vasta joulukuussa 2015?
Edellinen vokalistimme oli hieman eri linjoilla lyriikoiden sisällöstä ja muutenkin ehkä hieman alkanut epäröimään levyprojektia osaltaan, joten paikka piti laittaa hakuun kun rumpuja oltiin jo kovaa vauhtia menossa nauhoittamaan. Kun pohjakitaroita jo nauhoitettiin, astui H (laulaja Henri Harberg) remmiin. Otti melko pitkään, että H pääsi sisään tähän juttuun, mikä ei tietenkään ole ihme kun tietää millaisesta musasta on kyse. Miksausta tehtiin nauhoitusten lopuksi viikonloppuina ja kun ei niitäkään hirveästi vapaina ole, siihenkin meni ajallisesti melko kauan. Halusimme toki lähtökohtaisestikin panostaa laatuun ja tehdä ajan kanssa kunnolla tämä työ loppuun. Lisäksi kansitaiteilijan ”force majeure” kovalevyepisodissa ja kansien jähmeässä detaljien hionnassa meni vielä jo valmiin audiopuolen päällekin tuskallisen pitkään.
Mistä syntyi ajatus aloitusraidan loppupuolen kitarahullutteluihin?
”Combustion, Decadence & Silent Hum” sisältää paikoitellen espanjalaistyylistä sävelkulkua, tietenkin murskattuna death metal otteella pannuhuoneen hämärille taajuuksille. Viimeisen riffin ”kepeyttävän” tempovaihdon – ja ehkä hieman alleviivaamalla edellistä tyyliä – johdosta tuli idea päräyttää osittain klassinen latinosoolo nylon-kielisellä.
Mistä puolestaan lähti ajatus nerokkaasti nimetylle päätöskappaleelle ”VainAjan” jäljet?
”VainAjan Jäljet” sai insipiraation melkoisen makaaberista ”The Sound of Insects” –dokumentista. Sanoituksia on alkuperäisaiheesta generoitu omaan suuhun paremmin sopiviksi, mutta biisin nimeämiseen pyysin apuja muilta elias lönnroteilta. A (Antti Kauri, basisti) keksi tuon nerokkaan nimen ja se sopiikin loistavasti kuvaamaan biisiä ja sen sanomaa.
Jos teidän olisi pakko valita oma suosikkikappale levyltä, mikä se olisi? Onko jokin raita noussut selkeästi toisten yläpuolelle?
Yhdelle se voi olla ”Guilt Trip To Guillotine,” toiselle ”Insect Jerusalem” jne. Itselläni se vaihtelee, enkä oikein pysty yhtä suosikkia sanomaan. Kaikki ovat keskenään erilaisia ja siksi niissä myöskin ihan omat koukkunsa.
Mistä koette musiikkinne olemuksen ja vaikutteiden nousevan? Soitatte kuitenkin melko omintakeista ja jollain tavalla kieroa death metallia?
Levyn biisit ovat kukin muodostuneet jostain spesifistä inspiraatiosta. Eli ensin muodostunut jokin tunne tai idea ja sitten kausaliteettisesti ajatus voisiko niitä jalostaa omalla tavallamme. Varsinkin matkustellessa korvat auki eri kulttuureissa inspiraatioita todellakin tulee. Meidän laboratoriossa näistä aineksista sitten tehdään mikstuuraa mikä yksinkertaisesti vain miellyttää meitä. Tässä mielessä on hyvä, että ei ole kaupallisia paineita luomassa estoja näille kokeiluille. Hieman toivoisi tällaista tendenssiä laajemmaltikin. Helposti ennakoitavaan tylsistyvänä en oikein lämpene saman vanhan peruskaavan toistoon ja vain sen ensimmäisenä mieleen tulevan riffin tai rytmin käyttöön…
Vokalisti H on liittynyt myös Amputoryn keulille, miten tämä jatkossa vaikuttaa Pyurian toimintaan vai onko tässä ylipäätänsä olemassa mitään haastetta?
H saa lisää treeniä, mikä vain vahvistaa hänen ääntään. Tästä hyödymme kaikki ja kunhan aikaa riittää lupauduttuihin projekteihin, niin eipä siinä ole mitään valittamista.
Bändi on lähes 20 vuotta tahkonnut metallia ja miehetkin matkalla hieman vaihtuneet, onko miehistön vaihdoksilla ollut paljon vaikutusta bändin musiikkiin?
Jokainen jäsen kyllä vaikuttaa kokonaisuuteen, koska sitä haluaa sävellyksillä ruokkia myös muun porukan mieltymyksiä. Mikään tekemäni biisi ei olisi soolona tehtynä läheskään yhtä hyvä ilman muiden vuorovaikutusta, sovitusideoita ja taitoja. Mukavaa olisi jos vielä sävellyspuolellekin saisi uutta verta.
Missä Pyuria on mahdollista nähdä livenä vuonna 2016?
TBA.
Kiitos haastattelusta. Viimeiset sanat Metalliluolan lukijoille?
Toivottavasti nähdään monenlaisissa metalliluolissa ja ehkäpä esiintyjän paikallakin. Supportia kaipaisimme, mikäli jatkoa halutaan ”Cult Of Vesaliukselle.” Vielä löytyy yhden koon Compact Disc – levyjä (via Saturnal Records) ja päheitä Cultist t-paitoja, joita voi tiedustella ”musickest [at] pyuria.com” kautta.
Haastattelu: Jarno Saarinen
Kuvat: Yhtyeen promokuvat