Darkthronen debyyttilevy “Soulside Journey” ilmestyi 30 vuotta sitten

Kuva: Darkthrone/Nagell
MAINOS:



”Into the Abyss I Fall…”

Norjalainen black metal -pioneeri Darkthrone julkaisi ensimmäisen täyspitkänsä 30 vuotta sitten tammikuussa 1991. Vaikka yhtyeen tunnetuimmat klassikot ilmestyivät kolmen seuraavan vuoden aikana, ”Soulside Journey” omaa yhä vankan fanikunnan.

Tuolloin albumilla eivät vielä esiintyneet Fenriz, Nocturno Culto ja Zephryrous vaan levyn tekivät norjalaiset nuoret Dag, Ted, Ivar sekä Gylve. Nelikko oli flanellipaitoihin pukeutuneita lähestulkoon täysisikäisyyden saavuttaneita sekä jo useamman demon tehneitä vahvasti underground liikkeessä mukana olleita muusikonalkuja.

”Soulside Journey” taltioitiin Thomas Skosbergin johdolla Sunlight-studioilla Tukholmassa, jossa joitain kuukausia aiemmin oli viimeiselty Entombedin legendaarinen ”Left Hand Path”. Luonnollisesti jo tämän myötä Darkthronen debyytin soundeissa kuultiin vahvasti ruotsalaisen death metallin klassikkokauden soundi, mutta yhtye toi esille selvästi laajemmin syvempiä edellisen vuosikymmenen vaikutteitaan kuten Massacrea ja Nocturnusta. Kappaleet keriytyvät auki useilla kuuntelukerroilla paljastaen jopa progressiivisia sävyjä.

Tedin eli Nocturno Culton kitarasoolot saivat tuottajalta kehuja ja ne toimivat hienosti sovituksia rikastaen. Tuotanto näiden osalta on kautta linjan erinomainen ja raskas. Tuottaja puolestaan vaati Fenrizin yhdistämään studion oman rumpusetin omiin soittimiinsa, joka rumpalin mukaan vaikutti negatiivisesti soundiin. Nocturno Culton vokaalit noudattavat perinteistä death metal -tyyliä, tässä kohden voi helposti todeta parin seuraavan Darkthrone-levyn olleen vokaalien osalta selvästi moni-ilmeisempiä, mutta ”Soulside Journeyn” sovituksiin lauluosuudet istuvat ongelmitta.

40 minuutin teos toimii kokonaisuutena, josta on hankala nostaa yhään kohokohtaa yli muiden. Sen sijaan albumi vangitsee usein kuulijansa koko pituutensa ajaksi. ”The Watchtower” oli vanhempaa Darkthrone-materiaalia ja usein mainitaan timanttina, mutta sen jälkeen koko levyn päätökseniä kuultava ”Eon” -instrumentaali yhdistää täydellisesti ruotsalaisen death metalin, uhkaavan soundtrack elementit sekä edellisen vuosikymmenen mustan pahuuden mahdollisesti vielä tehokkaammin. ”Soulside Journey” on loppujen lopuksi kappalemateriaaliltaan selvästi erilainen vuosien 1990-1991 yleiseen kuolometallitarjontaan ja kontrasti Sunlight-soundin kanssa tuo siihen mielenkiintoisen mausteen. Lisäksi on hyvä muistaa, vaikka Ruotsi oli death metalin osalta jo maailman kärkivaltioita, Norjassa äärimetalli oli tuolloin puhtaasti underground -liike, ja ”Soulside Journey” edusti jonkinlaista sillanylitystä myös norjalaiselle pahuudelle. Vuonna 1991 lännessä tunnelma oli jo siirtymässä mustemman metallin puolelle.

Albumi on syystä omistettu tälle death metal undergound -liikkeelle. Debyyttiä vuosien varrella voimakkaasti kritisoinut Fenriz kertoi halunneensa tappaa Darkthronen musiikista death metalin ja viha ilmentyi täydellisesti levyillä ”A Blaze In The Northern Sky” sekä ”Under A Funeral Moon”. Niiden merkitystä äärimetallin historiassa ei voi ohittaa. Darkthrone demosi ”Goatlord”-seuraajan valmiiksi heti ”Soulside Journeyn” julkaisun jälkeen, mutta hylkäsi lähes kaiken valmiin materiaalin musiikillisen suunnanmuutoksen jälkeen. Tämä johti myös death metal -linjan vakaan kannattajan, basisti Dag Nilsenin poistumiseen yhtyeestä.

Darkthrone soitti levyn myötä viimeiset livekeikkansa toukokuussa 1991 Suomessa, yhtä vuonna 1996 tapahtunutta poikkeusesiintymistä lukuun ottamatta viimeiset 25 vuotta Darkthrone on ollut Fenrizin ja Nocturno Culton studioprojekti, joka yhä julkaisee tasaiseen tahtiin levyjä. Uusin on luvassa tänä vuonna.

Darkthrone tulisi seuraavilla levyillään tekemään historiaa. Suuntaviivat tulevaan luotiin kuitenkin jo ”Soulside Journeylla” ja kuoloklassikkona levyn asemaa ei voida 30 vuotta myöhemmin kiistää.

Teksti: Ville Krannila

Lähde: Darkthrone – Black Death And Beyond
Kuvat: Darkthrone/Nagell

Profiili | + artikkelit

Hevimaailmassa vaellettu jo 1980-luvulta. Monipuolisen metallimusiikkiin syventymisen, perheen sekä työn ohella ajan vievät kolme koota; kirjoittaminen, koulutus ja kuntoilu.