Blaze Bayley: “The X Factor” 30th Anniversary Show @On The Rocks, Helsinki 18.10.2025.

MAINOS:



Iron Maidenin laulajana vuosina 1994–1999 tunnettu ja sittemmin soolouralle siirtynyt Blaze Bayley saapui Helsingin On The Rocks -klubille juhlistamaan Iron Maidenin 30 vuotta täyttänyttä vuonna 1995 julkaistua ”The X Factor” -albumia.

Kokonaisuus rakentui luvun kymmenen ympärille, sillä Iron Maidenin kymmenettä studioalbumia juhlistettiin kymmenellä keikalla kymmenessä kaupungissa ja kymmenessä maassa. Suomen lisäksi tämän harvinaisen herkut saivat kokea Saksa, Norja, Ruotsi, Portugali, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Kreikka sekä Ranska.

Suomessa keikkoja ei ollut vain yksi vaan peräti kaksi. Ensimmäinen show oli jo edeltävänä päivänä. Blaze myi molemmat esiintymiset nopeasti loppuun ja se kertoo siitä, että kysyntää on.

On The Rocksin yläkerrassa oli vielä tuntia ennen ovien avaamista alakerran keikkaklubille suhteellisen väljää ja juttutuokio kovan luokan Maiden-fanien kanssa juomien äärellä oli mukava startti keikkailtaan. Pian jonoa alkoi kuitenkin kertyä ja se kiemurteli pahimmillaan aina ulos asti.

Blaze Bayley on aina peräänkuuluttanut keikoillaan sitä, että jokaisen konserttilipun hintaan sisältyy meet & greet. Tällä kertaa aiemmista kerroista poiketen meet & greet järjestettiin jo ennen keikan alkua.

Useita kertoja aiemmin On The Rocksissa esiintynyt Bayley löysi jälleen paikkansa Rocksin alakerran sohvanurkkauksesta, johon on sijoitettu aina myös merkkarimyyntipiste. Nurkkaus on todettu toimivaksi kaikilla aiemmilla keikoilla ja paikalla on tullut tavattua kymmenittäin eri bändejä ja artisteja.

Kokemuksieni mukaan yleensä artistit tulevat kaikkein todennäköisimmin tavattavaksi juuri On The Rocksissa muista paikoista poiketen, eli jos artistien tapaaminen kiinnostaa, on klubi siihen yksi parhaita mahdollisuuksia.

Meet & greetissä oli paikalla ainoastaan Bayley ja nimmarit oli rajoitettu kahteen kappaleeseen per henki. Lisäksi hommaa nopeutti se, ettei Bayley puhunut meet & greetin aikana sanaakaan.

Bayleyn edessä pöydällä oli lappu, jonka teksti pisti hymyilyttämään:

Anteeksi, että minun on oltava hiljaa, säästän ääneni ohjelmaa varten. Kiitos kaikesta tuestanne ja ymmärryksestänne.

Tästä huolimatta arvelen, etteivät kaikki ehtineet millään Bayleyta tapaamaan, sillä jono alakerrassa oli sen verran pitkä vielä aivan ilmoitetun aikataulun loppuhetkillä.

Teemana oli siis ”The X Factor” kokonaisuudessaan ja kuten kaikki Iron Maidenin keikat, myös tämä esiintyminen aloitettiin kuinkas muuten kuin UFOn ”Doctor Doctorilla”. Bayley ei saapunut lavalle vielä tämän UFO-klassikon aikana, jota Maiden on käyttänyt konsertti-intronaan iät ajat. Bassosoundi oli heti kohdallaan ja sitä oli saatu ruuvattua lähelle Steve Harrisin vastaavaa. ”Doctor Doctoria” lukuun ottamatta settilistalla oli ainoastaan Iron Maidenin kappaleita.

Yleisön laulu ja hypyt veivät katsojat todelliseen hurmokseen jo intron aikana ja tunnelma jatkui samanlaisena läpi illan. Kaikilla Blaze Bayley -keikoilla on ollut kuuma eikä tämä ilta ollut poikkeus.

Lavan suurella screenillä nähtiin paljon hienoa grafiikkaa still-kuvien muodossa. Screenillä näytettiin esimerkiksi ”The X Factorin” vaihtoehtoisen kannen kuvitusta, alkuperäisen kannen sähkötuoliin muokattu Bayley ja lisäksi promokuvia. Suosikkini oli hienosti muokattu ”Seventh Son Of A Seventh Sonin” ja ”The X Factorin” kansien fuusio, jossa Bayley repii avatusta rinnastaan sydämensä ulos.

Sign Of The Crossin” hidasta ja tunnelmallista introa soitettiin hieman, kunnes Bayley piti illan ensimmäisen puheen. Hän peräänkuulutti kaikkia unohtamaan kaiken muun kuin juuri tämän hetken ja pyysi olemaan läsnä. Bayley korosti myös koko esiintymisen ajan kaikkien olevan yhtä.

Myös Bruce Dickinsonin satoja kertoja livenä tulkitsema ”Sign Of The Cross” on lähes kolmen minuutin introllaan ja yli 11 minuutin mitassaan yksi Iron Maidenin eeppisimpiä sävellyksiä, jossa rauhalliset kohdat tuovat yhä aitoa jännitystä. Biisi kasvoi nyt myös alkuperäisen laulajan livekäsittelyssä todella suureksi.

Kun ”The X Factor” -päätettiin esittää alkuperäisessä kappalejärjestyksessä, ei ollut vaikeuksia muistaa, mikä biisi on seuraavana vuorossa. Ennen kuin ”Lord Of The Flies” lähti kunnolla käyntiin, Bayley kysyi bändin jamittelun taustalla, moniko oli paikalla jo edellisenä päivänä ensimmäisen Suomen konsertin iltana. Kun usea henkilö karjui, Bayley sanoi kaikille ”no spoilers”.

Bayley spiikkasi:

Here’s the thing. There is no judgement here. So, if you shout it, if you scream it, even if you sing it, doesn’t matter how you sound. Because here we are together, we don’t care what anybody else thinks and I think you are all magnificent and beautiful and fantastic singers. And this is just the start, we’ve got a lot of songs to play, while you got a lot of singing to do.

Bayley ei ollut tyytyväinen yleisön lauluun, vaikka biisi ei ollut vielä edes alkanut ja piti pitkän ripityksen siitä kuinka hän haluaa kaikkien hoilaavan kappaleen melodiaa kunnolla ja aidolla tunteella.

Sinkkuna aikanaan julkaistu menevä ”Lord Of The Flies” on esitetty lähestulkoon kaikilla Blaze Bayley -keikoilla ja tämä materiaali on faneille tuttua. Bayley kietoi vanhan liiton mikrofoninsa johdon kätensä ympärille ja piti sen loppukeikan ajan niin.

Scream For Me Helsinki”, karjui Bayley, ennen kuin seuraava sinkkubiisi ”Man On The Edge” oli käynnissä. Screenillä näytettiin asiaankuuluvasti kappaleen singlen kansikuvaa. Lukuisten ilmeiden ja eleiden seuraaminen sai hyvälle tuulelle bändin nostattaessa yleisön käsiä useampaan otteeseen. Tämä räväkkä ja vauhdikas sovitus saa aina hymyn huulille.

Bayley spiikkasi ja kiitti faneja sanomalla selvällä suomen kielellä kiitos:

It is an incredible feeling to be in this country and we love so much, we love Finland, we love it. Such a part of the history of Blaze Bayley, after Iron Maiden and starting again almost from nothing, in Mäntyharju doing acoustic to be here in Helsinki, playing two sold out nights. It’s incredible. And that’s because of you. Kiitos.

Fortunes Of War” soi kauniisti ja yleisö hiljentyi kuuntelemaan herkkää akustista introa. Biisillä on hieno rakenne akustisen näppäilyn ja raskaamman kitaroinnin välillä. Hyvät soolot kitaristien välillä veivät kappaletta luontevalla tavalla eteenpäin. Kappale loppui samoissa merkeissä kuin se alkoi ja ”Fortunes Of War” lunastaa paikkansa yhtensä ”The X Factorin” parhaimmista sävellyksistä.

Bayleyn oma veikeä sävellys ”Look For The Truth” toi yksinkertaisempaa linjaa. Jälleen akustisesti alkanut biisi oli erittäin tarttuva ja komea, ja siinä kuultiin voimakas yhteislaulu, kun kappale lähti toden teolla rullaamaan.

The Aftermathin” alkajaisiksi kämmättiin jotain, johon Bayley totesi, että kyseessä on aina 100 % live, jossa ei käytetä taustanauhaa tai sekvensseriä.

Bayley spiikkasi ennen “Judgement Of Heavenia”:

When you feel overwhelmed, when you feel it’s too tough to carry on, remember tonight. Remember this. Remember that we are together. And when it’s incredibly tough, it will be tough, life is tough, sometimes it’s shit and it just stinks. But you know what, when you’re going through shit, just keep going. Remember this night.

“Judgement Of Heavenin” sanoituksissa on mainittu itsemurha ja täten Bayleyn spiikki oli äärimmäisen tärkeä ja arvostettava huomiointi. Biisissä kuultiin pitkä soolo-osuus ja yleisössä nähtiin armotonta moshausta. Voimakkaalla bassointrolla käynnistynyt ”Blood On The World’s Hands” sekä “The Edge Of Darkness” jatkoivat ansiokkaasti harvinaisempien livebiisien kimaraa.

Bayley piti jälleen puheen:

Sometimes you have to go to work just to get the money even if it’s a job that you hate. I had to do it. I thought my dream was dead in my early 30s before Maiden. It seemed to be over with Wolfsbane, nothing was happening. Nobody was interested. I worked a lot of different jobs and I thought it was over. Then I was lucky. I managed to get an audition for what I consider to be the most important heavy metal band in the world. And there was no music written for ”The X-Factor” before I joined. Steve Harris said: I don’t care who writes the songs as long as the sound is right.

It’s a lyric about being desperate when I thought it was over. Now I am 62 years of age, I’m living my dream here with you right now. You never gave up on me. Don’t give up on you. Just keep going, when you’re desperate and when it’s 2 A.M.

Bayleyn oma sävellys ”2 A.M.” on synkkä ja kertoo jälleen surullista tarinaa, mutta hieno puhe ennen biisiä loi varmasti uskoa moniin paikalla olleisiin. Kahdeksanminuuttinen pitkät soolo-osuudet sisältänyt ”The Unbeliever” viimeisteli ”The X Factor” -albumikokonaisuuden, mutta keikka oli vasta noin puolessa välissä.

Bayley jututti yleisöä:

That is ”The X-Factor”, complete. When we were in the studio and before we did a lot of writing and selected the songs we thought would make the best album, get them all finished, but there were another three songs that didn’t make it onto the album, that I think were probably good enough to be on ”The X Factor”. Would you like to hear those three? Some of them are not easy to get and some of them very easy to find from YouTube.

Bayley korosti kaikkia elämään juuri niin kuin haluavat ja pyysi yleisön yhtymään ”I Live My Way, I Live My Way, I Live My Way” -chantiin.

Jo ennakkoon oli tiedossa, että Bayley tulee esittämään ”The X Factorin” todella kokonaisuudessaan, sillä myös kaikki albumin aikaiset kolme bonuskappaletta olivat mukana. Räväkkä ja nopeatempoinen ”I Live My Way” kuulosti erittäin hyvältä ja nousi näiden harvinaisten bonusbiisien ykköseksi. Samassa hengessä jatkoivat perään kuullut ”Judgement Day” ja ”Justice Of The Peace”.

Nämä kolme raitaa ovat todelliset harvinaisuudet, sillä kaikki öytyvät samassa paketissa ainoastaan Japanin ”The X Factor” -tupla-CD-painokselta. Lisäksi ”I Live My Way” on sisällytetty virallisesti ainoastaan 12-tuumaiselle ”Man On The Edge”-kuvavinyylille. ”Judgement Day” ja ”Justice Of The Peace” löytyvät sen sijaan joiltain ”Man Of The Edge” –CD-singleiltä sekä ”Eddie’s Archive” –CD-boxin ”Best Of The B’Sides” –CD:ltä.

Huomionarvoista on se, ettei kukaan ollut esittänyt kyseisiä vetoja koskaan aiemmin livenä, ennen kuin Bayley otti ne tälle kiertueelle settiin mukaan.

”The X Factor” -aikakauden jälkeen hypättiin ”Virtual XI” -aikaan (1998) ja Bayley kertoi Argentiinan ja Ison-Britannian välisestä Falklandin sodasta:

I went to Argentina for the first time with Iron Maiden. There had been a war between Argentina and Great Britain. It was the Falklands Malvinas war. When I went to Argentina, it was horrible in one way, that everyone was exactly like us. They loved music, they like live music, they loved Iron Maiden, everybody was the same as us were. If a bunch of Argentine people were here, they would fit right in, we are all the same. Because we all love music. So it was horrible to think that there had been a war between the two countries and my friend from school died in that war. And when I was in Argentina I saw the memorial of all the Argentine soldiers that fell in that war and it seemed so senseless. And so, my friends, no more war, no more tears, como estais amigos.

Como Estais Amigos” kääntyy englanniksi ”How Are You Friends”. Tämä “Virtual XI” -pitkäsoiton päättävä kappale esitettiin tunteikkaasti täysin akustisena ja lavalla oli vain kitaristi Chris Appleton ja Bayley. Screenillä nähtiin luonnollisesti ”Virtual XI” -albumin kuvitus.

Bayley pohjusti jälleen seuraavan kappaleen perusteellisesti ja pitkään:

There are four fake Blaze Bayley accounts. They say they are Blaze Bayley, they are not. There is one, it is called Official Blaze Bayley. But what those fakes will do is they will like every post that you make and then they will say “hey, it’s me, I’m Blaze Bayley”. No, I will never contact you online, never. I don’t have social media. Because people fake it. People pretend to be me. So you know that if someone says to you “I’m Blaze Bayley”, they are a liar. They will ask you for money, they will tell you there is a Blaze Bayley fanclub. There is no Blaze Bayley fanclub. You don’t have to pay anything for that. Fanclubs doesn’t exist.

The meet & greet for Blaze Bayley is included in your ticket price. That’s it. You buy the ticket, you get here early, sign, photo, say hello, that’s it. You go to blazebayley.net, sign up to my mailing list, every month I send you an email, hey, this is what I’m doing, I’m making an album, I’m going on tour and that’s it. It’s free. It’s included. You supported me through the worst times. You were there for me. My loyal fans and from my heart I thank you everyone. Do not be crooked by them. They are the virus.

Virus” ei löydy miltään Iron Maidenin studioalbumilta ja kappale julkaistiin standalone singlen lisäksi ainoastaan vuoden 1996 ”Best Of The Beast” -kokoelmalla. Screenillä nähtiin ”Virus”-singlen kansikuvaa muistuttanut Eddie ja Bayley laulaa tämän voimakkaan kappaleen aina yhtä sykähdyttävällä tavalla.

”Virtual XI:n” paras kappale ”The Clansman” on ”Sign Of The Crossin” tavoin esitetty satoja kertoja ja on helppo ymmärtää miksi. Eeppiset sävelet viettelevät mukanaan ja biisi tuntui erityisesti nyt livekäsittelyssä paljon lyhyemmältä mitä se on. Screenillä nähtiin teemaan sopien Ison-Britannian ja Skotlannin liput. ”The Clansman” sai yleisön jälleen totaaliseen hurmokseen viimeistään keskivaiheen instrumentaalissa iloittelussa, jossa myös bändi hyppi niin että hiki valui.

Wrathchild” tuntui tähän väliin turhalta, mutta edusti ansiokkaasti myös 1980-luvun Iron Maidenin perintöä. Pian oli Bayleyn illan pisimmän puheen vuoro:

It doesn’t matter how small or humble your dream is. If your dream is to drive a car, if your dream is learn to cook, if your dream is learn to play guitar or drums or bass or anything, doesn’t matter how small it is, they will tell you that it’s impossible, they will tell you you’re not good enough, they will say that you’re stupid, they will say don’t bother. That is what they said to me.

I was just working in a hotel when I was 18 years old. I was cleaning that hotel every night and I saw Ronnie James Dio in Birmingham. I was born in Birmingham, England. I saw Ronnie James Dio on the stage singing. I got back to that hotel, I had to go on the night shift after the gig. Cleaning that hotel I was thinking if I could do anything with my life, what would it be? I’d be a singer, like Ronnie James Dio and I tour the world. That’s 1983.

It’s been up, it’s been down, it’s been crazy and I’m really lucky because I had you and you’ve been with me, a lot of you, all the way there from Wolfsbane, Maiden, everywhere, all my solo career. So don’t you dare to give up. Do not give up. Do not let them tell you you are not good enough. That’s what they told me. I’m here living my dream in Helsinki with you. Don’t listen to them, listen to me. I am telling you, you are stronger than you know. When the tough times come, hold up. Don’t let go. It’s your future, it belongs to you, take your future into your own hands. It’s your future, don’t listen to them. Think of this, think of us.

I survived the heart attack. I couldn’t work. I couldn’t do anything. You bought t-shirts for a tour that never happened. You got me here. You sold it out, you made it possible for all of us to come to this city, to this country that we love so much, you make that possible. It’s your future. Take your future into your own hands. And make it futureal.

Futureal” sai yleisöön lisää vauhtia oikein kunnolla eikä minkäänlaisia hidastumisen tai väsymisen merkkejä ollut näköpiirissä. Lopussa kuultiin vielä pari yllätystä, kun UFOn ”Doctor Doctor” esitettiin uudestaan, tällä kertaa kokonaisuudessaan Bayleyn laulamana. Screenillä nähtiin ”Best Of The Beastin” kansikuva. Pitkät soolo-osuudet, kiitokset ja bändiesittely venyttivät ”Doctor Doctorin” peräti 12-minuuttiseksi.

Kiitokset saivat Bayleyn yhtyeen crew, eli ääni- ja valoteknikko sekä meet & greet -assistentti ja assistentin assistentti.

Bayley palasi myös ennen keikkaa järjestettyyn meet & greet -sessioon ja pohti tulevaa:

It was so nice to meet everybody and sorry, I can’t speak before the show, I like to save my voice to sing to you, thank you so much for your support. My life is impossible without you, thank you so much.

It’s incredible. This is my dream come true to be here tonight. From all of us from our hearts. We thank you so much. I’m thinking, the album I did after Iron Maiden is called ”Silicon Messiah”. So should we come back with the Silicon Messiah tour? We’ll see, we’ll try.

Edellisestä ensimmäisestä On The Rocksin illasta poiketen aivan viimeiseksi vedettiin vielä ”The Angel And The Gambler” ja kaikilla oli hauskaa, vaikka kappaleen on sanottu olevan yksi Iron Maidenin huonoimpia. Screenillä nähtiin sinkun kannesta tuttu silinterihattuinen Eddie sikari suussaan ja pelikortit käsissään. Viimeinen pitkä yleisönhuudatus kruunasi illan, kaikki olivat laulaneet ja huutaneet äänensä käheäksi.

Thank you for coming, thank you for your support, kiitteli Bayley ja kätteli kaikkia eturivissä olleita hienon yhtyeensä kanssa.

Bayleyn laulusuoritus oli häikäisevän kova. Mies luki jonkin verran biisien sanoja lattialle asetetusta kansiosta, mutta se ei häirinnyt missään vaiheessa. Myös bändi oli iskussa soiton ollessa tarkkaa ja esiintyminen oli kunnossa. Jäsenet intoutuivat hyppimään yleisön mukana useaan eri otteeseen.

Bayleyn lavakarismasta välittyi uskomattoman hieno tunne, palava halu esiintyä ja tarjota paras mahdollinen kokemus. Blaze todella välittää yleisöstään ja hän nousi aidalle moneen otteeseen ottaen yleisöstä tukea. Pitkät välispiikit olivat täynnä asiaa.

Bayley ei mennyt settilistan pituuden kanssa siitä mistä aita on matalin. Peräti kaksi ja puoli tuntia kestänyt keikka oli juuri niin hyvä kuin odottaa saattoi ja yhtye on tämän perusteella elämänsä vedossa. Aion ehdottomasti mennä paikalle myös jatkossa, kun Bayley Suomeen pelmahtaa ja suosittelen livekokemusta myös muille.

Blaze Bayleyn kokoonpano vuosimallia 2025:

Blaze Bayley – laulu
Chris Appleton – kitara
Luke Appleton – basso
Martin McNee – rummut
Tom Atkinson – kitara

Raportti: Riku Juutilainen
Kuvat: Hannu Juutilainen © Metalliluola

Toimittaja |  + artikkelit

Intohimoinen livekeikoilla kävijä ja fyysisen musiikin raskaan sarjan keräilijä. Hifistä hullaantunut ja albumien teknisestä toteutuksesta kiinnostunut seikkailija, jonka sydän sykkii eniten Nightwishille, mutta tarkassa seurannassa on hard rockin ja perinteisen hevin monipuolinen maailma 70-luvun Black Sabbathista aina 2000-luvun sinfonisen metallin aaltoon asti kaikkine orkestereineen. Vapaa-ajalla ohjelmaan kuuluu frisbeegolf, jos radoille vain keikoilta ennättää.

Perinteisen raskaan rockin ja melodisen metallin ystävä. Livekeikkojen ja (vinyyli)levymusiikin suurkuluttaja. Musiikin ohella vapaa-aikaan kuuluvat viskiharrastus ja frisbeegolf. Kamera on mukana keikalla kuin keikalla.