Turkulaista death metallia! Malefic By Designin debyyttilevy ”Definitive Indication of Supremacy” ennakkokuuntelussa.

Kolmisen vuotta sitten Turussa perustettu Malefic By Design julkaisee esikoisalbuminsa ”Definitive Indication of Supremacy” huhtikuun 30. päivä More Hate Productionsin avustuksella. Levy on kuluvan viikon ajan Metalliluolan ennakkokuuntelussa kokonaisuudessaan:

Yhtyeen rivistöstä löytyy runsaasti aiempaa soitto- ja sävellyskokemusta niin Searing Meadow, Ablaze In Hatred, Fall of the Leafe, Mormânt De Snagov kuin Devastracktor-yhtyeistä ja tämä kuuluu myös kaikessa rauhassa valmistellulta debyytiltä.

Orkesterin omintakeisessa keitoksessa hienostunut death metal ja raaempi black metal -poljento tekevät verivalan tarttuvien kertosäkeiden ja räjähdysherkkien melodioiden kanssa. Mustan metallin alttarilla uhrattavan teoksen täydentävät nihilismistä ja satanismista ammentavat sanoitukselliset voimannäytöt, jotka iskevät heikkojen ja laumasieluisten moraalinvartijoiden ikiaikaisiin kipupisteisiin.

Kitaristi Ville Pekkala sekä laulaja/kitaristi Miska Lehtivuori ruotivat levyn kappale kappaleelta:

Descending Sirens of Evil

Albumin demonisessa introbiisissä tarjoillaan hyytävää tunnelmaa minimalistisessa muodossa. Dynaaminen vokalisointi tuottaa mielleyhtymiä kauhuelokuvista ja nostaa synkät aatokset kuulijan selkäpiihin.

Sickness of Christ

Kuten jo nimestäkin voi päätellä, niin ”Sickness of Christ” on saanut vahvoja vaikutteita itseltään Slayerilta. Biisissä on laitettu framille koko bändin lauluosaaminen, sillä mikin takana murahtelevat niin Ikonen (Misa), Lehtivuori kuin Haapanenkin (Sasu). Sanoituksen antikristillinen teema sopii erinomaisesti kappaleen aggressiiviseen yleisilmeeseen. Biisin lopussa kuultava Lehtivuoren dissonanssinen kitarasoolo kunnioittaa Hanneman/King -parivaljakon omaleimaista eleganssia.

Impending Doom

”Impending Doom” on todellinen musiikillinen risteytys, jossa tekninen death metal paiskaa kättä häpeilemättömän tarttuvan kertosäkeen kanssa. Kappaleessa käytetyt kevyen musiikin elementit tuovat keväistä lohtua ja antavat vastapainoa lyriikoissa esiin nostetulle korostetun nihilistiselle maailmankuvalle.

Enslaved by Birth

Albumin kieroutuneempaa ja ryvettyneempää osastoa edustava rivakka rykäisy, jonka sanoituksissa ruoditaan järjestäytyneiden uskontojen yleistä mädännäisyyttä. Kappale loppuu aavemaiseen yhden soinnun manaukseen.

Repress the Oblivious

Vuodenvaihteessa eetteriin laitettu albumin ensimmäinen sinkkubiisi on ehtaa melodisen death metallin riemujuhlaa. Kertosäkeen melodia on itse asiassa sävelletty jo toistakymmentä vuotta sitten, mutta jostain syystä sitä ei koskaan saatu muokattua valmiiksi Searing Meadowin väreissä. Paikallinen kitarasankari Jussi Kaumi (Shapeless) soittaa hienon stemmaleadin c-osan päätteeksi.

Frozen Phantoms

Black metalliin kallellaan oleva raivokas tykitys, joka edustaa albumin synkkää osastoa mollisointuineen ja pahaenteisine harmonioineen.

Salvation for Everyone

”Salvation for Everyone” on yksi albumin vanhimmista kappaleista. Pekkalan ja Ikosen tekemä ensimmäinen versio on jo yli kymmenen vuoden takaa. Lehtivuori muokkasi biisin rakennetta sekä sovitusta ja lopputuloksesta tuli demoversioita sofistikoituneempi. Railakkaan kuolopoljennon keskelle upotettu heleä väliosa pianoineen saanee kovemmankin karpaasin hetkellisesti herkistymään.

Medieval Beliefs

Hieman rauhallisemmilla verimerillä harmonisesti samoileva ”Medieval Beliefs” käsittelee uskontojen suhdetta maailmanpäättäjiin. On pelottavaa ajatella, että vielä 2010-luvulla monet suurmiehet hakevat turvaa ja johdatusta taruolennoilta.

Counterstrike / Despise

Tästä kappaleesta on myös olemassa varhainen versio jo Searing Meadowin ajoilta. Muokkasimme hieman rakennetta ja hioimme sävellystä, mutta biisin isot linjat ovat yhä samat kuin jo ensimmäisillä demotuksilla. Teksteissä peräänkuulutetaan kriittisen ajattelun autuutta ja sadatellaan ihmiskunnan valitettavaa rappiota.

Regenerated Reflections

”Regenerated Reflectionsin” pääriffi on muokattu Pekkalan klassisella kitaralla säveltämästä näppäilystä. Kappaleen kiireetön tunnelma ja eteerinen olemus toimivat vastapainona tekstissä tarkasteltavalle loputtoman informaatiotulvan kiirastulelle.

At the Gates

”At the Gates” oli ensimmäinen virallisesti Maleficille tehty biisi. Majesteetillinen syntikkaintro valaisee tietämme kohti maailmanloppua. Äärimmäisen tunnelmallinen kappale, joka kulkee Hypocrisyn viitoittamalla polulla.

Satanic Harmony

Albumi päättyy intiimisti Pekkalan klassiseen kitarointiin.

KOKOONPANO
Ville Pekkala – kitara
Miska Lehtivuori – kitara & laulu
Mika Ikonen – laulu
Sasu Haapanen – kitara & laulu
Antti Hakkala – rummut

DISKOGRAFIA
Definitive Indication of Supremacy (More Hate Productions 2018)

https://www.facebook.com/maleficbydesign

Levyn kansitaide: Topi Pajunen

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here