McAuley Schenker Group julkaisi ”Perfect Timing”- albumin 30 vuotta sitten

Hard rockin kärkinimiin 1980-luvun lopulla kuuluneen McAuley Schenker Groupin debyyttialbumi ”Perfect Timing” ilmestyi 30 vuotta sitten.

Levy aloitti kitaristi Michael Schenkerin ja laulaja Robin McAuleyn reilut viisi vuotta kestäneen yhteistyön. McAuleyn sukunimi takasi tutun MSG-brandin jatkumisen uuden nimenkin alla. Vahvan hard rock taustan omannut McAuley oli tuttu Grand Prix -yhtyeestä ja omasi loistavan sekä persoonallisen äänen. Lisäksi hän osasi kirjoittaa kappaleita, jotka istuivat hienosti Schenkerin melodiseen soittotyyliin.

McAuley saapui aluksi kehiin korvaamaan MSG:stä toisen kerran poistuneen Gary Bardenin, mutta luova yhteistyö Schenkerin kanssa toimi niin hyvin että täysin uusi yhtye sai alkunsa.Taustatueksi mukaan saapuivat brittiläiset basisti Rocky Newton ja hänen kanssaan Lionheartissa työskennellyt kosketinsoittaja Steve Mann. Rumpalina toimi saksalainen Bodo Schopf ja parit ylimääräiset kitarasoolot levylle hoiti Mitch Perry.

Lokakuussa 1987 ilmestynyt ”Perfect Timing” levytettiin Tanskassa ja Saksassa. Varsin UFO-henkisesti käynnistyvä, ja myöhemmin melodisempaan suuntaan liikkuva ”Gimme Your Love” toi Schenkerille tämän ensimmäisen top-100 hitin Amerikassa. Myös ”Love Is Not A Game” saavutti kohtalaista suosiota singlemarkkinoilla.

Levy kulkee Schenkerin aiempaan tuotantoon verrattuna kaupallisemmissa tunnelmissa, mutta ”No Time For Losers” ja päätöskappale ”Rock ’Til You’re Crazy” iskevät raskaampaakin vaihdetta silmään. Schenkerin soitto on levyllä pidättyvämpää kuin monella miehen MSG-teoksella antaen viisaasti tilaa melodioille sekä McAuleyn vahvalle äänelle. Irlantilainen tekee mahtavaa työtä, ja vaikka herran kovin vokaalisuoritus nähtiinkin tulevalla vuoden 1991 ”MSG”-levyllä, sisältää ”Perfect Timing” runsaasti esimerkkejä aliarvostetun vokalistin kyvyistä. Taustamiehistö hoitaa tonttinsa ammattimaisesti, mutta he eivät myöskään nouse missään kohdassa erityisesti esille. Perryn soolo ”Get Upissa” solahtaa ohi myös sen enempää huomiota herättämättä.

Schenker päästää irti ”Here Today, Gone Tomorrow” – kappaleen alussa tarjoten miehen tavaramerkkityyliin kuuluvia klassisia kitarakuvioita. Biisi nousee levyn vahvimpien esitysten joukkoon. ”Time” olisi jossain toisissa olosuhteissa voinut nousta voimaballadeiden kuninkaiden joukkoon. McAuleyn laulaessa ”now nothing will be clear anymore” verrattaen yksinkertaiseen sanomaan tulee yllättävän vahvaa syvyyttä. Tuotannollisesti ”Perfect Timing” osuu myös maaliin kuulostaen yhtäaikaa modernilta ja aikaansa kuuluvalta, moni vuoden 1987 kaipaisi kipeästi remasterointia, mutta ”Perfect Timing” alkuperäisversionakin soi mallikkaasti. Toki tästäkin levystä on uudelleen julkaisuja myöhempinä vuosina markkinoille saatu.

McAuley ja Schenker julkaisivat vielä kaksi studiolevyä ”Save Yourself” ja ”MSG” sekä ”Unplugged” livealbumin ennen hajoamistaan 1992. Schenker teki joitain instrumentaalilevyjä ja kasasi uudestaan UFO:n klassisen kokoonpanon pari vuotta myöhemmin. McAuley puolestaan levytti soolona ja esiintyi Survivorin keulilla viiden vuoden ajan. MSG teki paluun vanhassa muodossaan jo 1990-luvulla, mutta McAuleyn kanssa yhteistyönä on tehty säännöllisemmin livelavoilla vasta viime vuosina Michael Schenker Fest-nimen alla, jossa myös Steve Mann vaikuttaa. McAuley ehti laulaa myös MSG:ssä yhden Amerikan kiertueen verran vuonna 2012.

Michael Schenker Fest on julkaisemassa ensi vuonna uuden studioalbumin, jolla kuullaan Schenkerin ja McAuleyn yhteistyötä pitkästä aikaa myös uuden materiaalin muodossa. Mikäli mukaan ei laske MSG:n ”Tales Of Rock’n’Roll” levyllä vuonna 2006 ilmestynyttä kappaletta ”Tell A Story”, kyseessä on 25 vuotta odotettu tapahtuma.

Teksti: Ville Krannila

Alta katseluun kansigalleriaa, ”Perfect Timing”- levyn videot ja esiintyminen MTV:n Headbangers Ball-ohjelmassa 1987.

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here